Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Komt zo'n E350 niet spierballen tekort als je een film gaat importeren van je videocamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeythebear
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11-2022
Ik kom er net achter dat de Asus Transformer niet 399 kost met Toetsenbord maar 499 :-(
399 pricewatch: Asus Eee Pad Transformer 16GB TF101-1B033A
499 pricewatch: Asus Eee Pad Transformer 16GB TF101-1B174A

Dan wordt het verschil tussen de HP DM1 en de Asus Transformer weer een stuk meer.
381 pricewatch: HP Pavilion dm1-3125ed
Dus wordt het denk ik toch de HP DM1 :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

hjs schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 07:50:
Komt zo'n E350 niet spierballen tekort als je een film gaat importeren van je videocamera?
Importeren? dat kost weinig moeite. (De)coderen of omzetten kost wel reken kracht. En ja de E-350 is geen hoogvlieger. Betekent gewoon dat ie er wat langer over doet dan bijv. een U5400 of Core i3 um.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 31-05-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

nou ja, dat bedoel ik :+

Alleen als ik in de pricewatch naar laptops zoek, hoe selecteer ik die U5400 of i3 um, ik zie ze er niet tussen staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ Deze aanbieding is qua prestaties niet te kloppen:
http://www.laptopshop.nl/...tm_medium=pricecomparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lastige keus :)

De Acer is dus sneller, maar heeft een kleinere HD en gaat minder lang mee op de accu omdat hij meer verbruikt. Wordt vast ook warmer en maakt (iets) meer geluid.

De HP is denk ik beter afgewerkt en iets steviger, grotere 7200 rpm HD, snellere videokaart, zuiniger.

En die Lenovo is ook intressant met zijn matte scherm, maar niet te koop in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja je analyse klopt wel. Dit zijn goede reviews:
http://www.notebookcheck....80eg-Netbook.49230.0.html
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.33808.0.html (i5 um model)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 31-05-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
De asus 1215B is blijkbaar te koop bij pixmania.be voor 490,- en is op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 17:05
hjs schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:46:
...
En die Lenovo is ook intressant met zijn matte scherm, maar niet te koop in NL.
Welke Lenovo?

Want sommige types kun je ook via de Duitse webshop bestellen met Qwerty tobo bestellen...

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lenovo x120e waar jullie het de 27ste over hadden ;)

Die heeft dus een mat scherm en een betere bouwkwaliteit als ik het goed begrijp.
600 dollar bij laptopauthority.com (incl verzendkosten naar de NL)

Toch eens Lenovo nl mailen hoe het met garantie zit ;)

[ Voor 31% gewijzigd door hjs op 31-05-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas73
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik ben op zoek naar een notebook tot max 12" met Win7 pro, 3G, GPS en minimaal 3GB geheugen. Ik ben gecharmeerd van de Lenovo Edge 11 (http://bit.ly/kIFGvE) à EUR 600,00. Ik vraag me af of er vergelijkbare modellen van andere merken zijn.
Wie kan me helpen?

Gr. Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
Dit is geen netbook hoor, die hebben geen Win7 Pro en al helemaal geen i3 of i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt dit gewoon zelf zoeken in de Pricewatch, sectie laptops. Netbooks bestaan trouwens niet met >1 GB RAM, om maar iets te noemen. Er zijn ook topics over lichte en kleine laptops, ga daar dus zoeken.

Je zult dus echt zelf aan de slag moeten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inga
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bitbron schreef op maandag 30 mei 2011 @ 15:35:
[...]

Het is een bug in de Flash client software.
Als je de 1080P stream start, direct tijdens het laden full screen gaan, dan speelt hij wel soepel af.
De E350 kan het dus wel :)
Nice, ga het meteen proberen :)

Nexus7tablet.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de x120e, m'n review is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ook al Bezet schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 21:23:
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de x120e, m'n review is hier te vinden.
Nice :P
(de drempel om te bestellen in de US is alleen net wat te hoog voor me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hier vandaag de dm1-3125ed opgehaald en voorzien van extra 2GB geheugen en Windows HP x64 geinstalleerd. Ding doet precies wat ik er van verwacht had, dus de keuze is juist geweest. Had ook nog de MSI U270-065NL in beraad, maar gezien de goede reviews toch voor de HP gegaan.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 19:47:
Hier vandaag de dm1-3125ed opgehaald en voorzien van extra 2GB geheugen en Windows HP x64 geinstalleerd. Ding doet precies wat ik er van verwacht had, dus de keuze is juist geweest. Had ook nog de MSI U270-065NL in beraad, maar gezien de goede reviews toch voor de HP gegaan.
Wat is nu precies het verschil tussen de HP dm3125 ed en 3125 sd ??

Sjonnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ed of Sd is het verschil hoe ze naar europa komen las ik ergens op t.net
Boot of vliegtuig.

productreview: HP Pavilion dm1-3125ed review door Chiel340

[ Voor 43% gewijzigd door hjs op 01-06-2011 20:39 . Reden: Link erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 20:37:
Ed of Sd is het verschil hoe ze naar europa komen las ik ergens op t.net
Boot of vliegtuig.

productreview: HP Pavilion dm1-3125ed review door Chiel340
Ok, vreemd. Wat is een beetje goede webwinkel waar je deze nog kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Die van mij komt bij internetshop.nl weg, die had als extra voordeel, buiten de goedkoopste prijs, dat ik hem in Harderwijk kon afhalen.

Het enige minpuntje vind ik de harde schijf. Nu die zo op schoot ligt, voel je de vibraties door de draaiende harde schijf. Misschien toch maar een goedkope Intel SSD er in zetten om dat minpuntje weg te halen. :p

[ Voor 59% gewijzigd door MegaTronics op 01-06-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:05:
Die van mij komt bij internetshop.nl weg, die had als extra voordeel, buiten de goedkoopste prijs, dat ik hem in Harderwijk kon afhalen.
ok, bedankt, het extra geheugen heb je er door hun in laten zetten? of ergens anders apart besteld en zelf erin gezet?
Welk geheugen moet er dan in?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2011 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Biemold schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:01:
[...]

Dat gaat waarschijnlijk wel werken ja ;), je kan eventueel deze nog nemen http://tweakers.net/price...1333d3s9-2g.html#tab:info heeft dezelfde snelheid als het origineel en is even duur bij Informatique.
Dit geheugen bv. (paar pagina's terug genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Yep, ik heb toevallig die module genomen bij Informatique (gezocht op Kingston 2GB SO-DIMM DDR3 1333 in de pricewatch en die kwam er als goedkoopste uit inclusief verzending). Kwestie van accu er af halen en de onderkant kun je er zo uitklikken. Kun je meteen het Windows 7 HP licentienummer overschrijven voor als je de x64 versie wilt installeren. Nu 3,6 GB geheugen beschikbaar voor Windows, de videokaart snoept die andere 0,4 GB op.

[ Voor 37% gewijzigd door MegaTronics op 02-06-2011 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 09:49:
Yep, ik heb toevallig die module genomen bij Informatique (gezocht op Kingston 2GB SO-DIMM DDR3 1333 in de pricewatch en die kwam er als goedkoopste uit inclusief verzending). Kwestie van accu er af halen en de onderkant kun je er zo uitklikken. Kun je meteen het Windows 7 HP licentienummer overschrijven voor als je de x64 versie wilt installeren. Nu 3,6 GB geheugen beschikbaar voor Windows, de videokaart snoept die andere 0,4 GB op.
Dank je, ik heb m inmiddels besteld, zo ook het extra geheugen.
Bedankt voor je hulp.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hier een plaatje van de review van Chiel340 waar ik een pijl heb getekend bij het tweede memoryslot:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/memorybank.jpg

Het zwarte flapje wat er boven zit kun je een beetje ombuigen zodat je goed bij het slot kunt komen. Op de plek van het witte vlak zit de sticker met het licentienummer van Windows 7, welke hier door Chiel340 vakkundig is weg gephotoshopd. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 10:38:
Hier een plaatje van de review van Chiel340 waar ik een pijl heb getekend bij het tweede memoryslot:

Het zwarte flapje wat er boven zit kun je een beetje ombuigen zodat je goed bij het slot kunt komen. Op de plek van het witte vlak zit de sticker met het licentienummer van Windows 7, welke hier door Chiel340 vakkundig is weg gephotoshopd. :p
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhlau
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
MegaTronics schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 09:49:
Yep, ik heb toevallig die module genomen bij Informatique (gezocht op Kingston 2GB SO-DIMM DDR3 1333 in de pricewatch en die kwam er als goedkoopste uit inclusief verzending).
Is het zinvol om een 4GB erbij te prikken, naast de 2GB? Want de HP kan maximaal 8GB aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb hier thuis nu 3 laptops liggen met 4GB en bij geen van allen ooit de melding gehad dat er niet meer voldoende geheugen. Kijk als je veel werkt met grote fotobestanden in photoshop kan extra geheugen handig zijn, maar met zo'n mini laptop doe je dat niet en vind ik het persoonlijk een behoorlijke overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik het mee eens. Ik had laatst een VM, 5 IDE's, 2 exceel sheets en firefox open en zat net aan de 3GB, en dat kwam vooral omdat de VM 1.4GB verbruikte :')

4GB is zat, maar RAM is zo goedkoop dat het echt zonde is om er minder in te gooien, met name omdat het ding (zonder SSD) niet vooruit te branden is als je een tekort aan RAM hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhlau
  • Nu online
Daarom zit ik te twijfelen omdat een 4GB ook best goedkoop is. Ik ben wel van plan om Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Flash te gebruiken op dit ding, meestal samen met een andere programma Word ofzo open.

Overigens, waar halen jullie de Win7 64bit vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik download ze gewoon bij Technet, dankzij mijn abonnement, daar heb je ook ISO's met SP1 er al bij in.

[ Voor 13% gewijzigd door MegaTronics op 03-06-2011 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
nhlau schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 19:37:
Daarom zit ik te twijfelen omdat een 4GB ook best goedkoop is.
Daar zit ik ook aan te denken.
Kan je wel 2GB en 4GB combineren? behoud je dan nog wel dual channel?
6GB zou wel nice zijn, en dat kost dan maar 15 euro meer dan 4GB. >:)

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Die chipset is toch niet dualchannel staat me bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een brazos ondersteunt geen dual channel. Dat heeft geen zin bij iets wat zo traag is. Zelfs bij een brute desktop is het verschil maar enkele procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:03
Is er iemand die op zijn E-350 zou willen proberen League of Legends te draaien?

Zou graag eens weten hoeveel fps je erop kan halen, zou toch wel een goed argument kunnen zijn om een E-350 netbook te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer genoeg heb ik nog steeds geen netbook gekocht, vooral omdat ik maar blijf twijfelen welke ik nou moet nemen.
Het allerliefst heb ik een 10,1" (bv asus 1015pem) die zoveel mogelijk kan, maar eigenlijk alle 10,1" hebben op z'n meest een N550 cpu, 1 gb ram, 1024x600 schermresolutie, windows 7 starter (die ik dan wel wil upgraden naar 2gb en windows 7 home/enterprise).
Nu wil ik er dus vooral mee kunnen internetten, normale office dingetjes doen, wat muziek luisteren/youtube filmpjes kijken, bloggen, foto's op zetten, mogelijk ook video's op zetten.
Denken jullie dat ik dan toch maar moet gaan voor een netbook die groter is (bv hp dm1-3125) met E-350 cpu, betere schermresolutie, betere videokaart, goede windows 7, etc. etc. en de grootte maar voor lief moet nemen??
Ik heb nu een 15,6" asus (K52JB), maar die vind ik dus te groot om steeds mee te nemen, zeker op reis en eigenlijk vind ik een 11.6" te weinig verschil in grootte en gewicht. Maarja, ik wil ook een goede netbook..
Wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:18:

Het allerliefst heb ik een 10,1" (bv asus 1015pem) die zoveel mogelijk kan, maar eigenlijk alle 10,1" hebben op z'n meest een N550 cpu, 1 gb ram, 1024x600 schermresolutie, windows 7 starter (die ik dan wel wil upgraden naar 2gb en windows 7 home/enterprise).
Nu wil ik er dus vooral mee kunnen internetten, normale office dingetjes doen, wat muziek luisteren/youtube filmpjes kijken, bloggen, foto's op zetten, mogelijk ook video's op zetten.
Dat gaat allemaal prima met een N550. Waarom zou het niet kunnen?

OK het is niet supersnel maar het werkt wel. Wel even 2GB erin zetten idd. En een SSD zou ook veel helpen.

Acer 522 met C-50 is ook leuk. Heb je hogere res, HDMI erbij en kun je full HD afspelen.

De HP DM1 is inderdaad redelijk zwaar voor een 11.6" netbook.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 03-06-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhlau
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 10:25:
Een brazos ondersteunt geen dual channel. Dat heeft geen zin bij iets wat zo traag is. Zelfs bij een brute desktop is het verschil maar enkele procenten.
Betekend het dat het geen zin heeft om 2GB te combineren met een 4GB DDR3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie iedereen praten over Windows 7 Home/Premium/Enterprise.
Maar kan Windows 7 Ultimate er niet gewoon op draaien.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

nhlau schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:34:
[...]

Betekend het dat het geen zin heeft om 2GB te combineren met een 4GB DDR3?
Heeft wel zin, alleen dual channel is niet beschikbaar in de chipset, maar hij zal wel gewoon 6 GB in totaal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37
Hallo netboek kenners,

Ik ben opzoek naar een netboekje met een scherm wat goed zichtbaar is buiten, veel review sites gezien.
Daar wordt wel wat over verteld, echter wat is jullie ervaring als je een film buiten in de zon wilt kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

macheld schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 08:22:
Hallo netboek kenners,

Ik ben opzoek naar een netboekje met een scherm wat goed zichtbaar is buiten, veel review sites gezien.
Daar wordt wel wat over verteld, echter wat is jullie ervaring als je een film buiten in de zon wilt kijken?
Je hebt of een mat scherm nodig of een glossy scherm van hoge kwaliteit.

Deze Samsung heeft een mat scherm: pricewatch: Samsung NF310-A03NL Ik vind het alleen wel een hoop geld voor een Intel Atom N550 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Laatst online: 10-09 00:33
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 08:41:
[...]
Deze Samsung heeft een mat scherm: pricewatch: Samsung NF310-A03NL Ik vind het alleen wel een hoop geld voor een Intel Atom N550 processor.
Die hoge prijs komt mede door de hoge resolutie denk ik ;)
1366*768 op 10 inch :9

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n scherm kost echt helemaal niets tegenwoordig, een 10" 1280*800 IPS scherm heb je voor 60 dollar in grote hoeveelheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blite
  • Laatst online: 04-09-2022
Heb inmiddels ook mijn HP DM1-3125 in handen ;) Ben supertevreden! Meteen 2GB erbij ingeprikt en W7 64bit erop gegooid. Alleen vergeten alles te formatteren, dus zit ik nu met 2 extra schijven (Recovery-schijf en de HP tools schijf) mgoed dat vind ik niet zo erg. Verder: zeer onder de indruk van het toetsenbord, het scherm, de boxen en de gehele feel van het ding. De webcam vind ik so-so, maar is voldoende voor Skype. :) Accuduur is in mijn ogen (heb ook een Dell) echt helemaal TOP, op de eerste lading deed ik iets van 6 uur. Dus ben zeer blij! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

64bit is vooral toch nuttig om 4gb en meer aan te kunnen?
De grens van 32bit is 3,nogwat maar als je 4 gieg erin stopt hou je toch maar 3,nogwat over omdat de videochip ook geheugen inpikt?

Dus bij 4gb maakt 32 of 64 geen wereld van verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blite
Ik weet niet of de videokaart ook van de complete 4GB kan snoepen met een 32bits OS, of dat 'ie dat van de effectieve hoeveelheid RAM afhaalt. Per saldo win ik in ieder geval denk ik met een 64bits OS, ook al is het minimaal, en het was een kleine moeite. Daarbij vind ik dat de laptop door de clean install veel lekkerder werkt dan met alle bloatware die er eerder op stond. :)

Weet iemand waar ik de Coolsense software kan vinden? Heb het nog niet echt kunnen vinden, onofficiële bronnen daar kapt de install van af (?) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 18:02
Blite schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 14:45:
Ik weet niet of de videokaart ook van de complete 4GB kan snoepen met een 32bits OS, of dat 'ie dat van de effectieve hoeveelheid RAM afhaalt. Per saldo win ik in ieder geval denk ik met een 64bits OS, ook al is het minimaal, en het was een kleine moeite. Daarbij vind ik dat de laptop door de clean install veel lekkerder werkt dan met alle bloatware die er eerder op stond. :)

Weet iemand waar ik de Coolsense software kan vinden? Heb het nog niet echt kunnen vinden, onofficiële bronnen daar kapt de install van af (?) :?
http://h10025.www1.hp.com...l&softwareitem=ob-94127-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blite
Dank. Daarbij heb ik echter hetzelfde probleem. Set-up start op, maar verdwijnt na de eerste paar 'doorklikschermpjes'. Geen idee wat het kan zijn. Meer mensen dat probleem? Bij mij stond de Coolsense software er ook niet op toen ik 'm voor het eerst uit de doos haalde...dus best vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewald123
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
Bij mij staat HP Thermal Assistant (zo heet het programma) wel geinstalleed, maar hij zegt dat 'mijn pc niet voor HP CoolSense geschikt is'. Ik heb de HP support maar een mail gestuurd daarom...

http://proxysnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:35:
[...]

Dat gaat allemaal prima met een N550. Waarom zou het niet kunnen?

OK het is niet supersnel maar het werkt wel. Wel even 2GB erin zetten idd. En een SSD zou ook veel helpen.

Acer 522 met C-50 is ook leuk. Heb je hogere res, HDMI erbij en kun je full HD afspelen.

De HP DM1 is inderdaad redelijk zwaar voor een 11.6" netbook.
Ik hou het denk ik toch maar bij de asus 1015pem. Heb goed afgewogen wat ik belangrijker vond en vind langere accu (lees: hij wordt ook gebruikt op een trip in o.a. nieuw zeeland waar ik misschien meerdere dagen zonder stroom zit :P) en het matte scherm van de 1015pem toch wel erg fijn en ook de prijs weegt mee.
Ik ga er zeker 2gb in zetten (of eigenlijk in láten zetten).
Een SSD, wat is dat eigenlijk (qua verschil met een HDD die erin zit) en kan ik dat er zelf inzetten of makkelijk in laten zetten? Vervangt de SSD dan de HDD en aan watvoor prijskaartje zou ik moeten denken? En wat zijn eigenlijk de voordelen van een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Voordeel van een SSD zijn de snelheden (accesstijden en doorvoersnelheden), stroomverbruik en geen bewegende onderdelen meer in je netbook (afgezien dan van de fan :p). Bij de HP zet je die schijf er redelijk simpel is als ik het zo zie. Ik zit nog te twijfelen of ik er een 40 GB Intel in ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
40 GB is wel heel krap hoor, zeker als je windows 7 gaar gebruiken.

Ik zou het alleen doen voor eventueel je accuduur, maar dat zal niet zoveel verschillen. Je koopt een netbook namelijk toch niet voor zijn snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Snelheid vanuit hibernate komen of opstarten is natuurlijk wel veel beter met een ssd.
Ideaal dus voor naast de bank als je ff snel iets wil doen ;)

Maar ja, een beetje grote ssd zit over de 200 euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Heb er nu ongeveer alles opstaan wat er op moet staan (Windows 7, Office 2010 Standaard etc.) en zit aan de 25 GB en dat is inclusief pagefile en 4 GB hibernate file. 40 GB is voor mij dan genoeg.

Op mijn andere laptop zit een 80 GB intel in die voor 35 GB gevuld is en de 250 Gb harddisk die er ook nog in zit is voor 11 GB gevuld. Hoezo overkill? :p

[ Voor 5% gewijzigd door MegaTronics op 05-06-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

In afwachting van de HP alvast win64 gedownload en toen kwam ik dit tooltje tegen :)
nieuws: Microsoft-tool laat Windows 7 vanaf usb-stick installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:59:
In afwachting van de HP alvast win64 gedownload en toen kwam ik dit tooltje tegen :)
nieuws: Microsoft-tool laat Windows 7 vanaf usb-stick installeren
Heb ik precies hetzelfde mee gedaan. Alleen om het te testen kwam ik niet verder mee.
Ik heb het geprobeerd in VM Ware, maar dat lukte niet.
Jij nog een idee?.

John (ook in afwachting van zijn Netbook :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Hij gaf bij mij Een foutmelding dat de usb niet bootable was. Hoop zitten klooien met de U3 stick maar hij wilde daarna niet meer de image op de usbstick zetten :(
Nu maar een dvd gebrand en we kijken wel of dat lukt (heb al usb brander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inga
  • Niet online
hjs schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:04:
Hij gaf bij mij Een foutmelding dat de usb niet bootable was. Hoop zitten klooien met de U3 stick maar hij wilde daarna niet meer de image op de usbstick zetten :(
Nu maar een dvd gebrand en we kijken wel of dat lukt (heb al usb brander).
Dat heeft geloof ik te maken met het feit dat je op een 32bit systeem een 64bit bootable drive probeert te maken. Ik heb hetzelfde probleem gehad en via google kwam ik op deze site met uitleg om de tool wel werkend te krijgen: http://vip.asus.com/forum...1N&page=1&SLanguage=en-us

Met deze uitleg erbij is het mij vrij snel gelukt.

Nexus7tablet.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Niet online
De 1215b is nu te bestellen bij Amazon.de voor 302,98 euro. met de E-350 processor
levering zou vanaf 17 juni zijn.. nog even wachten dus :)

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inga schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:27:
[...]

Dat heeft geloof ik te maken met het feit dat je op een 32bit systeem een 64bit bootable drive probeert te maken. Ik heb hetzelfde probleem gehad en via google kwam ik op deze site met uitleg om de tool wel werkend te krijgen: http://vip.asus.com/forum...1N&page=1&SLanguage=en-us

Die foutmelding had ik eerst ook, ik heb daarna in VM Ware een 64 bit install gemaakt, en daarvanuit op de usb gezet via het progje.
Maar hoe kan ik het testen of het inderdaad bootable is?

Kan je me uitleggen hoe je de BIOS update doet?
Ik wil nl een fresh x64 install doen en ook gelijk een nieuwe BIOS Update.

John

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Blue Knight schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:36:
De 1215b is nu te bestellen bij Amazon.de voor 302,98 euro. met de E-350 processor
levering zou vanaf 17 juni zijn.. nog even wachten dus :)

Link
300 euro? Die zijn ook niet een beetje onder de concurrentie gedoken, ik vraag me toch af hoe ze dat zoveel goedkoper doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Lijkt me om een fout te gaan.

Is zonder Windows! handig. Hopenlijk krijgen we die optie ook in NL.

[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 05-06-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwbnjio
  • Laatst online: 25-06 16:01
Ik lees hier niks van terug?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06a/321957-321957-3329744-64354-64354-5082195.html

Opvolger van de 3125? 500gb hdd en 4gb ram. Voor dezelfde prijs, een beste verbetering vind ik zo.
Iemand enig idee waarom ie nog nergens te bestellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inga
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:48:
[...]

Die foutmelding had ik eerst ook, ik heb daarna in VM Ware een 64 bit install gemaakt, en daarvanuit op de usb gezet via het progje.
Maar hoe kan ik het testen of het inderdaad bootable is?

John
Of de USB stick bootable is, test je denk ik door gewoon proberen de installatie te doen. Dus gewoon laptop uit, stick erin en opstarten. Zorg er wel voor dat je je Bios heb ingesteld dat de computer vanaf usbstick opstart.

De BIOS update is niks ingewikkelds. Vanaf de HP site download je het .exe bestand en dat installeer je eigenlijk net als elk ander programma op je laptop. Hier kan je de laatste BIOS versie en alle drivers etc. op de HP site vinden.

Nexus7tablet.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:39:
Lijkt me om een fout te gaan.

Is zonder Windows! handig. Hopenlijk krijgen we die optie ook in NL.
Hey dat had ik nog niet gezien. Dat is wel een interesante optie. In mijn technet abbo zitten genoeg OSsen om uit te kiezen :)
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het prijsverschil met een OS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:48:
[...]
Ik heb gewoon via de HP site de BIOS gedownload en uitgevoerd en gewoon de stappen volgen welke die aangeeft. De vraag is eigenlijk of die laatste versie er eigenlijk al niet op staat 9ik heb dit namelijk niet gecontroleerd). In deBIOs kun je het versie nummer ook zien.

Ondertussen zelf een Intel 320 40GB besteld voor die HP van mij.

[ Voor 14% gewijzigd door MegaTronics op 06-06-2011 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewald123
Van de HP support wordt je ook zo moe zeg.

CoolSense werkt niet op mijn dm1-3125. Het programma (in de lijst Thermal Assistant genoemd) zegt dat mijn laptop niet geschikt is voor CoolSense. Dat terwijl het er wel standaard bij zit.

HP stuurt dit:
U geeft aan dat uw notebook erg warm wordt echter het programma cool sense werkt niet op uw notebook. Dit klopt het programma werkt maar op enkele notebooks die een bepaalde hardware erin hebben zitten. Echter als uw notebook erg warm wordt kan het ook zijn dat er stof in zit wat de sensor of juist ventilator blokkeert. Ook al is uw notebook vrij nieuw kunnen het volgende alsnog nakijken. Hoe u de notebook kunt schoonmaken kunt u nalezen via de volgende website.

http://h10025.www1.hp.com...=nl&jumpid=reg_R1002_NLNL

(p.s. let u er alstublieft op dat u de volledige link gebruikt, het laatste deel wil wel eens wegvallen als u er op klikt).

De bios update die u uitgevoerd heeft is altijd goed. U kunt wellicht nog een hardware reset uitvoeren. Een hardware reset zorgt ervoor dat het systeem van alle eventueel aanwezige restspanningen ontladen wordt. Deze spanningen kunnen de meest uiteenlopende problemen veroorzaken. Een hardware reset kan in dat geval uitkomst bieden. U kunt een hardware reset op de volgende wijze uitvoeren :

Allereerst zet u de notebook uit en haalt u alle eventueel verbonden kabels los en haalt de accu eruit. Daarna houdt u de aan/uit knop één minuut lang ingedrukt. Laat nu de knop los en laat de notebook op deze wijze één uur staan. Na één uur houdt u weer de aan/uit knop één minuut lang ingedrukt. Als u dit gedaan heeft kunt u de accu en de adapter weer aansluiten. Hierna kunt u de notebook weer aanzetten en testen of het probleem verholpen is.
En ik had nog wel aangevinkt dat ik een 'gevorderde' gebruiker ben. Natuurlijk zit er geen stof in, het probleem is gewoon dat de fan pas op het aller, aller, aller laatste moment gaat draaien. En nee hij valt niet uit, ik wil gewoon dat ik die snelheden kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
8GB is wel handig als je VMWare Machines erop draait...gewoon omdat het kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Heb nu een maand de dm1, erg tevreden mee. Je moet geen films op dit scherm willen kijken ivm kijkhoek issues/grijs zwart, maar verder echt zeer relaxed apparaat. Heb zelfs mijn oude desktop (met over the top hardware, totaal niet nodig) de deur uit gedaan en alleen monitor/muis/keyboard/speakers laten staan. Plug mijn netbook in en klaar, heel fijn :).

Heb alleen al wel een eerste issue met de dm1: de jack sensing van de mini jack lijkt niet goed te werken. Af en toe gaat ie haperend op en neer tussen interne speakers en het externe speakersetje. Aan het mini jack stekkertje rommelen verhelpt dat (prachtig spul, mini jack 8)7 ). Lijkt me een probleem van de jack sensing, iemand anders zelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaTronics schreef op maandag 06 juni 2011 @ 08:57:
[...]

Ik heb gewoon via de HP site de BIOS gedownload en uitgevoerd en gewoon de stappen volgen welke die aangeeft. De vraag is eigenlijk of die laatste versie er eigenlijk al niet op staat 9ik heb dit namelijk niet gecontroleerd). In deBIOs kun je het versie nummer ook zien.

Ondertussen zelf een Intel 320 40GB besteld voor die HP van mij.
Ok, dat is dus simpel.

Ben benieuwd naar de prestaties van je Intel 320 - 40 gb

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Inga schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:27:
[...]

Beniewd of het nu werkt, ff lastig dat de eerste link niet meer werkte :+
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:40:
[...]
Ok, dat is dus simpel.

Ben benieuwd naar de prestaties van je Intel 320 - 40 gb

John
Ik heb zelf een OCZ Vertex II 120GB erin zitten en 8GB, dit ding vliegt nu behoorlijk.
Door de SSD is deHP DM1 heerlijk stil en merkte ik dus wel verschil tussen 4gb en meer als 4gb.
Het viel mij direct al op bij het opstarten van Windows. Het windows startup logo ging net niet soepel met 4gb (kleine hik voordat het logo is gevormt) en meer als 4gb gaat dit soepel. Ook voelt Windows 7 64-bit overall gewoon soepeler aan.

Nogmaals het is dus mijn persoonlijke ervaring/mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasjesdief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 09:58
Weet iemand of MM de dm1 weer op voorraad heeft?
Bitbron, welk geheugen heb je erin gezet?

[ Voor 129% gewijzigd door tasjesdief op 07-06-2011 10:38 ]

PSN: MojoR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriss
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05-2023
Ben gisteren nog bij de MM in DH geweest, ze hadden de DM1 in ieder geval in Zuid-Holland nergens op voorraad. In Den Haag stonden er 10 stuks in de bestelling, maar wanneer deze binnen zouden komen kon de verkoper mij niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewald123
Nog steeds snapt HP m'n probleem niet, maargoed.
Zolang de notebook naar behoren werkt hoeft u zich geen zorgen te maken. Over Coolsense. Het kan zijnd at wegens de bios update dit nog niet werkt. Ik wil u dan ook vragen onze website in de gaten te houden voor eventuele updates van het programma.
Meer die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Jij geeft aan dat Coolsense niet werkt
en zij zeggen dat het door de bios update kan komen.

Wat snappen ze dan niet, of snap ik het ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ze bellen me als de 3125 er is (volgende week verwacht) en ook de 3200 (juli)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nog grote verschillen tussen de DM1-3125 en de DM1-3200? Zo ver ik kan zien zit er alleen een grotere hardeschijf in en 4GB geheugen.
Oftewel is het waard om nog even te wachten met aanschaf tot de 3200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasjesdief
De 3200 is een cm dikker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat moet wel een fout zijn mag ik hopen/aannemen. Een centimeter is veel te veel en is geheel onlogisch voor zo'n laptop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
Hmm volgens de officieele specs is de 3200 inderdaad dikker

3125: 29 x 21,4 x 2,1 cm
3200: 29 x 21.4 x 3.07 cm

:/

Vraag me dan af wat de veranderingen zijn? Meer ruimte voor cooling?
Dat ding is al super stil met de latere Bios en Coolsense.

[ Voor 93% gewijzigd door bitpixl op 07-06-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Wel mooi hoeveel er hier gegist wordt terwijl de specs gewoon op hp.nl staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewald123
hjs schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 08:47:
Jij geeft aan dat Coolsense niet werkt
en zij zeggen dat het door de bios update kan komen.

Wat snappen ze dan niet, of snap ik het ook niet :+
Komt omdat ik een deel van de mail heb gequote.

De rest staat in dat ik me geen zorgen hoef te maken om de temperatuur etc, echter doe ik dat ook niet.
Ik irriteer me aan een (te)warme onderkant, als je hem op je schoot hebt en intensief bezig bent. Daarom wil ik CoolSense, niet voor de laptop zelf maar voor mij :P

En nja, toch vreemd dat het door een bios update komt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasjesdief
Bitbron schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 10:45:
[...]

Hmm volgens de officieele specs is de 3200 inderdaad dikker
Welk geheugen heb je erin gegooid? Ik neem aan 2x4gb, maar van welk merk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
tasjesdief schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 10:58:
[...]
Welk geheugen heb je erin gegooid? Ik neem aan 2x4gb, maar van welk merk etc.
Whoops, sorry dat ik je negeer ;)

Kingston:
4GB 1066MHz DDR3 Non-ECC CL7 SODIMM KVR1066D3S7/4G

Ik heb voor de 1066Mhz gekozen ipv 1333 omdat de 1333 toch downscaled naar 1066Mhz,
maar de cas latency van de 1066Mhz is 7 ipv 9 van de 1333Mhz versie.

Je zou ook voor de 1333 versie kunnen kiezen als je van plan bent om de opvolger misschien aan te schaffen, de toekomstige E450 ondersteund namelijk wel 1333Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 12-09 09:58
Jag schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:56:
Heb nu een maand de dm1, erg tevreden mee. Je moet geen films op dit scherm willen kijken ivm kijkhoek issues/grijs zwart, maar verder echt zeer relaxed apparaat. Heb zelfs mijn oude desktop (met over the top hardware, totaal niet nodig) de deur uit gedaan en alleen monitor/muis/keyboard/speakers laten staan. Plug mijn netbook in en klaar, heel fijn :).

Heb alleen al wel een eerste issue met de dm1: de jack sensing van de mini jack lijkt niet goed te werken. Af en toe gaat ie haperend op en neer tussen interne speakers en het externe speakersetje. Aan het mini jack stekkertje rommelen verhelpt dat (prachtig spul, mini jack 8)7 ). Lijkt me een probleem van de jack sensing, iemand anders zelfde probleem?
Ik heb precies hetzelfde. Zonder enige aanleiding gaat de muziek soms verder op mijn laptopje ipv mijn externe speakers. Het kabeltje er een paar keer in en eruit halen verhelpt het weer maar toch blijf ik het raar vinden.

offtopic:
Ik ben alweer blij dat ik hem kan gebruiken. 3 dagen geleden een heel vol glas water per ongeluk over het toetsenbord gestoten :F ;w
Er kwamen meteen allemaal strepen op het scherm. Heb ik hem maar snel uitgezet en ondersteboven gehouden en alles proberen te drogen. Nu na hem 3 dagen lang te hebben laten drogen terug proberen opstarten, en hij deed het gewoon weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasjesdief
Bitbron schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:04:
[...]

Whoops, sorry dat ik je negeer ;)

Kingston:
4GB 1066MHz DDR3 Non-ECC CL7 SODIMM KVR1066D3S7/4G

Ik heb voor de 1066Mhz gekozen ipv 1333 omdat de 1333 toch downscaled naar 1066Mhz,

Je zou ook voor de 1333 versie kunnen kiezen als je van plan bent om de opvolger misschien aan te schaffen, de toekomstige E450 ondersteund namelijk wel 1333Mhz.
Thanks voor de tip, er zijn veel keuzes want de 2x4 gb 1333 mhz (cas 9) kost bijna hetzelfde als de 1066. (cas 7).

Wat vinden jullie van de Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 : pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9

[ Voor 20% gewijzigd door tasjesdief op 07-06-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 10:50:
Wel mooi hoeveel er hier gegist wordt terwijl de specs gewoon op hp.nl staan.
Tsja, hoe logish is het dat HP de laptop opeens een centimeter dikker maakt? Het is nergens voor nodig gezien de specs imho. HP kan ook een foutje maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tuurlijk da's gewoon een fout. Maar op HP.NL is duidelijk te zien wat het verschil dan wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Philflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:16:
Tuurlijk da's gewoon een fout. Maar op HP.NL is duidelijk te zien wat het verschil dan wel is.
dus zoals mee begonnen is, 2x zoveel geheugen en een grotere HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Bitbron schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:04:
Dat was eigenlijk niet nodig, omdat de geheugenchips van die 1333MHz latjes een latency van 9 cycles aankunnen op hun hoogste kloksnelheid, en 9 cycles op 1333MHz duren zo lang als 7,2 cycles op 1066MHz. Een verwaarloosbaar verschil dus. Tevens hebben latjes voor elke standaardkloksnelheid een tabel met latency waardes, zodat als dat latje van 1333MHz op 1066MHz wordt gebruikt, dat de latencies ook dalen. Dat kan je goed zien als je CPU-Z opent op het tabblad van het geheugen of van SPD.

Dus, tasjesdief, er is geen enkele reden om niet te gaan voor de latjes van 1333MHz als ze even duur zijn als de 1066MHz-latjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Niet online
DevilsProphet schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:31:
[...]

Dat was eigenlijk niet nodig, omdat de geheugenchips van die 1333MHz latjes een latency van 9 cycles aankunnen op hun hoogste kloksnelheid, en 9 cycles op 1333MHz duren zo lang als 7,2 cycles op 1066MHz. Een verwaarloosbaar verschil dus. Tevens hebben latjes voor elke standaardkloksnelheid een tabel met latency waardes, zodat als dat latje van 1333MHz op 1066MHz wordt gebruikt, dat de latencies ook dalen. Dat kan je goed zien als je CPU-Z opent op het tabblad van het geheugen of van SPD.

Dus, tasjesdief, er is geen enkele reden om niet te gaan voor de latjes van 1333MHz als ze even duur zijn als de 1066MHz-latjes.
Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

2gb valt net op de deurmat, nu nog wachten op de HP, maar de chauffeur is onderweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Zo. de SSD zit erin. Je heb trouwens wel een PH00 schroevendraaier nodig, aangezien die 4 schroeven waarmee de bracket in de laptop is geschroeft zo klein zijn. Nu Windows 7 weer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tasjesdief
Dank voor de uitleg DevilsProphet. Heb net de dm1 via bol.com besteld, geen zin om te wachten op MM. Via google lijkt het erop dat de pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 gewoon in de dm1 past, alleen weet ik het niet helemaal zeker. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Het enige dat je moet onthouden is dat een latency een absolute waarde van tijdsduur is die eigenlijk vrij constant blijft.

Als je het aantal cycli vermenigvuldigt met het aantal cycli per tijdseenheid (= kloksnelheid), dan bekom je de latency in de grootheid tijd. Een latency met een duur van 9 cycli aan 1333MHz is 9/1,333*109s-1 is gelijk aan 6,75*10-9 s, dus 6,75 nanoseconden.

Als je nu de DDR1 ram van vroeger erbij haalt, dan weet je dat een CAS van 2,5 de gangbare waarde was voor DDR1-400. Neem nu 2,5/0,4*109s-1; dat is gelijk aan 6*10-9 s, dus 6 nanoseconden. De strakke ram haalde een CAS van 2 cycli aan 400MHz, dus dat was een CAS latency met een duur van 5 nanoseconden.

De huidige DDR3 desktop-RAM haalt 1600MHz met een CAS van 9 of zelfs 8. Dat is een latency in absolute tijd van 5,625 respectievelijk 5 nanoseconden. Exact hetzelfde als làng geleden tijdens het DDR1-tijdperk.

Zoals je je waarschijnlijk nog kan herinneren was het tijdens het DDR2 tijdperk voor DDR2-800 normaal om een CAS van 5 of zelfs 4 te hebben. DDR2-1066 had een CAS van 5. Dat is 6,25 respectievelijk nanoseconden 5 nanoseconden voor de DDR2-800 en zelfs 4,7 nanoseconden voor de DDR2-1066!

Je kan het al raden: dankzij een beperking is de absolute latency nooit veel lager dan ongeveer 5 nanoseconden. Natuurlijk neemt die absolute tijdsduur meer cycli in beslag bij een hogere kloksnelheid, omdat er meer cycli per seconde passeren. Maar de absolute duur van de latency blijft altijd ongeveer gelijk.

Dit is natuurlijk wel ietwat off-topic, maar een beetje kennis opdoen kan nooit kwaad zeker? ;)
Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste