Na 7(!) jaar trouwe dienst van mijn Asus M6800N was ik ook eens op zoek naar iets handzamers en mobielers. Mijn focus was in eerste instantie "klein en licht". Het gebruik zal zich vooral richten op Internet en Office (maar dan wel flink multitasken). Heb ook nog een desktop voor het grote werk.
Ik kwam in eerste instantie uit op de Acer Aspire One 522-C6Dkk (zeker ook door de 1280x720 resolutie!). Ik dacht even dat deze alles had wat ik zocht (dan wel nog 4GB er in en naar Windows 7 Home Premium). Ik knapte alleen toch wel een beetje af bij het gebrek aan een Gigabit ethernet adapter. Tegelijkertijd verschoof m'n aandacht toch wat meer van 10,1" naar 11.6". Het verschil in formaat en gewicht is niet zo groot (of hoeft het niet te zijn iig) en het heeft wel een stuk meer power (en een veel fijner toetsenbord). Ik zal hem best veel gaan gebruiken (zit dadelijk dagelijks 2x 40 minuten in de trein voor werk), maar hoop ook dat deze weer 7 jaar mee kan, dus wat dat betreft ben ik wel bereid wat dieper in de buidel te tasten
Ik heb nu een shortlist van 11,6" modellen:
(staat ook
online met wat meer info, work in progress

):
HP Pavilion dm1-4000sd
HP Pavilion dm1-3200sd (LS125EA)
MSI Wind U270-215NL
Samsung 305U1A-A02NL
Lenovo Thinkpad X121e (NWS5XMH)
Eigenlijk zijn de HP's vandaag afgevallen omdat, naast dat ze zwaarder zijn (hoewel ik me altijd afvraag of ik specs van lichte laptops altijd maar zo moet aannemen), ze een touchpad hebben waar ik niks van begrijp. In plaats van dat het smooth is, is het ribbelig/nopperig, dus je vinger schuurt er lekker over heen. Acer dus afgevallen bij gebrek aan Gigabit (en ik vind zelf de toetsen ook niet zo fijn).
Van de drie overgebleven geeft Tweakers me dan het volgende mooie
overzicht
Plussen en minnen:
Samsung 305U1A-A02NL:
+ met 1,21kg het lichtst
+ mooi design
+ verkrijgbaar in een fysieke winkel
- 'maar' 2 USB aansluitingen
Lenovo Thinkpad X121e (NWS5XMH)
+ eSata (op zich leuk, maar vaak zal ik het niet gebruiken)
+ 3 USB aansluitingen
+ beste accu?
- het zwaarst van deze 3 (1,4kg)
- ben hem vooralsnog niet in een fysieke winkel tegengekomen
MSI Wind U270-215NL
+ AMD Fusion E-450
+ met 1,25kg ook lekker licht (hoewel
dit artikel dat weer tegenspreekt)
+ 2x USB + 1x USB 3.0
+ 2 jaar garantie (tov. 1 jaar bij die andere 2)
- geen bluetooth (hoewel ik me afvraag of ik dat ga gebruiken)
- ben hem vooralsnog niet in een fysieke winkel tegengekomen
Ik zal dit topic nog verder lezen en mijn excel verder invullen, maar voor nu 2 vragen eigenlijk:
1. Hoe kijken jullie tegen deze 3 netbooks aan?
2. Denken jullie dat ik er spijt van ga krijgen als ik voor 11,6" kies ipv. 10,1"?