Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394022

Topicstarter
Plaats hem hier maar ff... Beter subforum kon ik niet bedenken.

Bekende van me heeft 8 GB (dual channel setje) geheugen willen kopen op marktplaats.

Gekocht, betaald, ontvangen.

Echter : er is een leuk geintje uitgehaald :

De advertentie vermeldde:

Te koop
2 x 4 Gb, dual channel blabla Mhz blabla.

Hij maakt het pakketje open en ja hoor : 2 x 512 MB Dual channel.

- Er is geleverd wat er in de ad stond
- Product werkt
- Particuliere transactie, dus geen recht op garantie / kopen op afstand e.d.
- Verkoper geeft natuurlijk niet thuis
- Er stond geen prijs in de advertentie, maar "bieden". Setje is gekocht voor 45 uiteindelijk.

Kan hij hier nog iets mee?

Doet me beetje denken aan Aardappel <-> "pieper" verhaal.

Voor wie het niet ziet : Gb != GB

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 394022 op 31-03-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 394022 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:12:
- Er is geleverd wat er in de ad stond
Wat is het probleem precies? 4 Gb is 4 Gigabit = 512 MB.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:13:
[...]

Wat is het probleem precies? 4 Gb is 4 Gigabit = 512 MB.
Mja, daarom staat "opgelicht" ook tussen quotes. Kennis heeft niet heel veel kennis van it, maar genoeg om zelf aan de pc te klussen / bouwen.

Het is beetje gevalletje misleiding, maar vroeg me af hoe zo iets juridisch zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hij kan aangifte doen van oplichting aangezien je redelijkerwijs had kunnen verwachten dat het 4GB zou zijn.

Verder valt er weinig aan te doen ben ik bang.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:14:
Hij kan aangifte doen van oplichting aangezien je redelijkerwijs had kunnen verwachten dat het 4GB zou zijn.

Verder valt er weinig aan te doen ben ik bang.
Verkoper heeft 1 maal na de koop terug gemaild dat er een werkend product is geleverd volgens de advertentie en dat de koop niet ongedaan gemaakt kon worden. Vervolgens geen reacties meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Tja, denk ook dat dit een gevalletje 'lesje geleerd' is. Daar ga je niet veel meer aan doen..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 13:53

Blord

Hello Kitty !

Hoeveel heeft je vriend betaald voor die twee latjes ? Als dat de gangbare prijs is voor 2x 512MB kun je niet veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-07 12:57
An sich zou hij wel common sense kunnen gebruiken. Als je 2 modules van 4GB kan kopen voor 45 euri moet er an sich wel een lampje gaan branden ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-07 20:57
Blord schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:17:
Hoeveel heeft je vriend betaald voor die twee latjes ? Als dat de gangbare prijs is voor 2x 512MB kun je niet veel doen.
45 euro lijkt me niet de gangbare prijs voor 512MB maar ook niet voor 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
muppet99 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:18:
An sich zou hij wel common sense kunnen gebruiken. Als je 2 modules van 4GB kan kopen voor 45 euri moet er an sich wel een lampje gaan branden ;)
indeed, geloof een kitje 8gb van ocz rond de 179,00 euro lag.
2x4gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19
muppet99 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:18:
Ook het eerste wat ik dacht. Lesson learned, uithuilen en verdergaan. Dat geld krijg je nooit of te nimmer meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
karstnl schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:18:
[...]

45 euro lijkt me niet de gangbare prijs voor 512MB maar ook niet voor 8GB.
Nieuw hier vanaf 60 :

pricewatch: GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC

Maar er stond ook niet dat de latjes nieuw waren in de ad. Stonden als tweedehands aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Deze ga ik eens volgen.

2 reepjes voor 45 euro voor 512 MB is wat erg veel, dus misleiding/oplichting zou misschien wel eens kunnen. Maar ik ben ook benieuwd naar het emailadres tussen beiden, ik wil wel eens weten wat daar in staat.

Ik zou iig d everkoper opgeven bij MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:46

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wat Hooglander zegt: aangifte doen. Hier is wel heel duidelijk sprake van bewuste misleiding. Daar zijn telecomboeren ook op teruggefloten in hun advertenties voor internetlijnen. Misschien krijg je je geld er niet mee terug, waarschijnlijk niet zelfs, maar toch.

[ Voor 19% gewijzigd door MueR op 31-03-2011 13:20 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Te koop 2 x 4 Gb, dual channel blabla Mhz blabla. Hij maakt het pakketje open en ja hoor : 2 x 512 MB Dual channel.

Ad = 2 x 4 Gb geleverd = 2 x 512 MB , totaal anders

- Er is geleverd wat er in de ad stond <-- hoezo? er is helemaal niet geleverd wat in de ad stond als ik het zo zie.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Badtothebone schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:19:
Te koop 2 x 4 Gb, dual channel blabla Mhz blabla. Hij maakt het pakketje open en ja hoor : 2 x 512 MB Dual channel.

- Er is geleverd wat er in de ad stond <-- hoezo? er is helemaal niet geleverd wat in de ad stond als ik het zo zie.
2 x 4 Gb = 2 x 512 MB

Gbit, GByte enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

4Gb =4GB/8=512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gbit = 1/8e Gigabyte.

Uiteraard is het lesje geleerd, maar om verdere slachtoffers te voorkomen even aangifte doen en het aangeven bij Marktplaats kan geen kwaad. Ga er niet vanuit dat je je geld terugkrijgt, maar als je niets doet, houd dit soort bewuste misleiding nooit op.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

4 Gb = 512 MB

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maartend schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:19:
Deze ga ik eens volgen.

2 reepjes voor 45 euro voor 512 MB is wat erg veel, dus misleiding/oplichting zou misschien wel eens kunnen. Maar ik ben ook benieuwd naar het emailadres tussen beiden, ik wil wel eens weten wat daar in staat.

Ik zou iig d everkoper opgeven bij MP.
Email verkeer is heel erg simpel. Hoi, je bent de hoogste bieder, stuur adres gegevens, geld overmaken op rekeningnummer blablabla. Adresgegevens teruggemaild, geld is overgemaakt, ontvangen en pakketje verzonden . That's it.

Nu is dit natuurlijk niet zo'n groot bedrag, maar als het zelfde trucje met SSD's wordt gedaan! Dan is het prijsverschil al snel een factor 10.

64 GB SSD = 90euro ofzo, als je hem aanbied als SSD van 640 Gb vang je al snel 500 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 394022 op 31-03-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 394022 op 31-03-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als er al een zaak van te maken is dan kom je idd niet ver met het argument dat de prijs niet klopt bij het verkochte object. Dat geldt immers voor zowel 512 MB als 8 GB. Je moet het dan gooien op het feit dat geheugen normaliter in MB/GB wordt uitgedrukt. Net zoals internetsnelheden altijd in Mb staan..
Maar los van alles trouwens: Wel een goed bedacht truukje van die verkoper :+ .
Je bekende kan altijd nog hopen dat het een 1 april-grap was ;).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MaximusTG schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:25:
Als er al een zaak van te maken is dan kom je idd niet ver met het argument dat de prijs niet klopt bij het verkochte object. Dat geldt immers voor zowel 512 MB als 8 GB. Je moet het dan gooien op het feit dat geheugen normaliter in MB/GB wordt uitgedrukt. Net zoals internetsnelheden altijd in Mb staan..
Maar los van alles trouwens: Wel een goed bedacht truukje van die verkoper :+ .
Je bekende kan altijd nog hopen dat het een 1 april-grap was ;).
:+

Weet niet of dat "normaliter" echt een goed argument is. Als ik kast verkoop van 220 cm of 2,2 m of 21 dm, lekker boeiend zal een rechter zeggen. Ter verduidelijking : Ik sta eigelijk een beetje in het midden, maar omdat het zo'n laag bedrag is vind ik het eigenlijk wel grappig. Iets met "leergeld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Stond er niet bij wat voor type geheugen het was? DDR1,2,3? Mhz? Van DDR3 bestaat er namelijk geen 512MB van. Dus dan blijft DDR1 en DDR2 over. En de 8GB setjes van deze type geheugens kosten volgens mij boven de 110 euro nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-07 16:14
De verkoper zou het ook nog kunnen gooien op:
Ik heb wel 2X 4GB opgestuurd.

Dan is het verkoper tegen de koper, wat doe je dan?
Staat er in het mailverkeer geen typenummer van de geheugen genoemd?

Dit is een lastige situatie maar als er in het mailverkeer geen exacte bankjes worden vermeld met typenummer zou ik het verlies nemen.
Melden bij MP en overwegen om wel of geen aangifte te doen.

Al met al een leerzame situatie, wees aan de andere kant blij dat het niet om een gehele laptop o.i.d. ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DDR 2 geheugen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkNeogen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik had er ook overheen gelezen denk ik... ik ga er tegenwoordig zelfs vanuit dat er typefouten gemaakt worden dus had ik GB/Gb ook niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:03
Aangezien geheugen niet uitgedrukt hoort te worden in "Gb" maar GB gebruikelijk is, zou je dat als koper als typfout kunnen opvatten. Zou zeer zeker aangifte doen om dit soort geintjes in de kiem te smoren. Kom op zeg, een hoofdletter of kleine letter zou niet zo'n fors verschil moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:28:
Stond er niet bij wat voor type geheugen het was? DDR1,2,3? Mhz? Van DDR3 bestaat er namelijk geen 512MB van. Dus dan blijft DDR1 en DDR2 over. En de 8GB setjes van deze type geheugens kosten volgens mij boven de 110 euro nieuw.
Inderdaad, 45 euro voor DDR1/DDR2 kan afhankelijk van de specs van het geheugen best een reële tweedehands prijs zijn. Het verbaast me dan eigenlijk dat sommige posts over oplichting spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Question Mark schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:30:
[...]

Inderdaad, 45 euro voor DDR1/DDR2 kan afhankelijk van de specs van het geheugen best een reële tweedehands prijs zijn. Het verbaast me dan eigenlijk dat sommige posts over oplichting spreken.
Oplichting is het niet, doelbewuste misleiding wel.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 18:47

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

En sowieso vervalt het hele prijs argument als je als verkoper geen prijs neerzet maar laat bieden.
Dan is het een veiling en dan is het maar net wat een gek ervoor geeft.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Als het DDR2 was, dan betekent dat de nieuwprijs van een 8GB setje boven de 100 euro ligt (start vanaf 112 euro) en dus niet die 60 euro die jij eerder in dit topic zei.

En dan had er toch eigenlijk wel een belletje moeten rinkelen bij die bekende van je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 10:16

AnderNeo

Kwartelen

[...]

Nou moe..

Het is toch duidelijk dat het oplichting is? Welke idioot verkoopt nu bewust geheugen met als aanduiding gigabit zonder daarmee iemand te willen naaien?

It's not the dying but the living that scares me to death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
AnderNeo schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:32:
[...]

Nou moe..

Het is toch duidelijk dat het oplichting is? Welke idioot verkoopt nu bewust geheugen met als aanduiding gigabit zonder daarmee iemand te willen naaien?
Uiteraard is het oplichting (dat is duidelijk) en misleiding. Dat betekent natuurlijk nog niet dat die persoon niet beter had kunnen uitkijken als een nieuw setje minstens 112 euro kost en hij het nu voor 45 euro kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:32:
[...]

Als het DDR2 was, dan betekent dat de nieuwprijs van een 8GB setje boven de 100 euro ligt (start vanaf 112 euro) en dus niet die 60 euro die jij eerder in dit topic zei.

En dan had er toch eigenlijk wel een belletje moeten rinkelen bij die bekende van je..
Sorry? Tweedehands wordt iets al snel half zo duur. Dan is 45 euro niet eens zo'n gek bedrag.
AnderNeo schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:32:
[...]

Nou moe..

Het is geen oplichting. Het is misleiding. Oplichting is wanneer je iets anders stuurt dan je aanbiedt. Dat is hier niet gebeurd. Het verschil is dat je voor oplichting strafrechtelijk vervolgd kan worden en voor misleiding niet, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo

AnderNeo

Kwartelen

silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:34:
[...]

Uiteraard is het oplichting (dat is duidelijk) en misleiding. Dat betekent natuurlijk nog niet dat die persoon niet beter had kunnen uitkijken als een nieuw setje minstens 112 euro kost en hij het nu voor 45 euro kan kopen.
Fair enough.

Ik ben zelf ook eens opgelicht. PS3 gekocht, betaald, nooit geleverd. Bleek een bekende te zijn op www.opgelichtopinternet.nl.
Aangifte gedaan, nooit wat gehoord natuurlijk.

Even aanmelden dus op de site, zou mijn advies zijn. Op basis van naam / rekeningnummer / adres kan je vaak wel vinden of het een bekende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 15-07 12:57
Nee maar je moet het ook anders zien. Het kopen van gestolen goed is dus al strafbaar als de koper redelijkerwijs moet vermoeden dat het gestolen is, bijvoorbeeld als op straat of via eBay de prijs zeer laag is, bijv. een bijna nieuwe fiets voor enkele tientallen euro.Dit noemen we heling.

Dus de andere kant op, de verkoper had KUNNEN vermoeden dat er iets niet in de haak was. Het aan hem om dan een weloverwogen besluit te nemen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:34:

Sorry? Tweedehands wordt iets al snel half zo duur. Dan is 45 euro niet eens zo'n gek bedrag.
Ehm, als iets nieuw (minstens) 112 euro kost en hij bied het voor 45 euro aan, dan moet er eigenlijk wel een belletje rinkelen. Dat is 40% van de nieuwwaarde.

[ Voor 27% gewijzigd door silmaril8 op 31-03-2011 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmja het grootste probleem wat ik zie is het "bieden"
Dus idd wat de gek er voor geeft. Als er nu keihard 60 euro als prijs stond, dan heb je misschien iets. Er is ook niks gevraagd door de koper, dus dat is wel een beetje fail. Tevens is er als een gek geboden op de advertentie, met als eerste bod 20 euro ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:24

D4NG3R

kiwi

:)

[b]Badtothebone schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:19:
Gb = Gigabit (1/8e van een Gigabyte)
4096(MB) / 8 = 512MB.

De advertentie is correct, maar er is hier sprake van misleiding -> Aangifte doen dus.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnderNeo

AnderNeo

Kwartelen

Tweede Boek. Misdrijven
Titel XXV. Bedrog
Artikel 328bis Hij die, om het handels- of bedrijfsdebiet van zichzelf of van een ander te vestigen, te behouden of uit te breiden, enige bedrieglijke handeling pleegt tot misleiding van het publiek of van een bepaald persoon, wordt, indien daaruit enig nadeel voor concurrenten van hem of van die ander kan ontstaan, als schuldig aan oneerlijke mededinging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-07 13:25
Even samengevat:
*In de advertentie staat wat hij heeft gekregen
*Hij heeft zelf meteen het bod van 45 euro geplaatst

Naar mijn inziens is het jammer en pech gehad. Als ik ten slot van rekening iets op marktplaats zet en men biedt meer dan de winkel/gangbare prijs dan verkoop ik het ook meteen. Dan ga ik niet uitzoeken of de verkoper mogelijk mijn advertentie verkeerd heeft begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
-RoB- schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:42:
Even samengevat:
*In de advertentie staat wat hij heeft gekregen
*Hij heeft zelf meteen het bod van 45 euro geplaatst

Naar mijn inziens is het jammer en pech gehad. Als ik ten slot van rekening iets op marktplaats zet en men biedt meer dan de winkel/gangbare prijs dan verkoop ik het ook meteen. Dan ga ik niet uitzoeken of de verkoper mogelijk mijn advertentie verkeerd heeft begrepen.
Kom nou toch, het is toch vrij duidelijk dat de verkoper hier de boel probeert te misleiden. Geheugen in bits aanprijzen is nou niet bepaald gangbaar.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

-RoB- schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:42:
Nee, het is puur bedrog. Er zijn vrij weinig mensen die het verschil tussen GB en Gb weten, en nog minder mensen die het dan correct kunnen gebruiken.

Hier op het forum zie je ook heel vaak
"Ik heb 4Gb geheugen" hiermee word bedoelt 4GB, wat het echter "officieel" betekend is 512MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmja. Weet iemand hoe het afgelopen is met die Piepers / Aardappelen zaken? Waarin je dacht een zend/ontvang geval ("pieper") te kopen en je een aardappel ("pieper") kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:36:
[...]

Ehm, als iets nieuw (minstens) 112 euro kost en hij bied het voor 45 euro aan, dan moet er eigenlijk wel een belletje rinkelen. Dat is 40% van de nieuwwaarde.
Als ik nieuw in de winkel een stuk hardware koop is het gehalveerd in prijs tegen de tijd dat ik het uit de doos haal. Dan kun jij zeggen wat je wil, 45 euro hoeft helemaal geen raar bedrag te zijn voor een tweedehandsproduct. En dat de bedoeling is geweest om iemand te misleiden is gewoon overduidelijk: niemand drukt zijn geheugen in bits uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou je niet nog wat kunnen met Gibibits en bytes >:) Er is dan tenslotte niet geleverd wat is geadverteerd.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:50:
[...]

Als ik nieuw in de winkel een stuk hardware koop is het gehalveerd in prijs tegen de tijd dat ik het uit de doos haal. Dan kun jij zeggen wat je wil, 45 euro hoeft helemaal geen raar bedrag te zijn voor een tweedehandsproduct. En dat de bedoeling is geweest om iemand te misleiden is gewoon overduidelijk: niemand drukt zijn geheugen in bits uit.
En het staat ook niet aangegeven toch als 8Gb. Er zal wel iets van 512 staan.
Maar ik heb nog wel een vraag, stond er ergens een produktnummer? En heeft hij dat gegoogled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 12:45
Het probleem zit hem erin dat geheugen grootte normaliter uitgedrukt wordt in gigabyte. Op het moment dat je het uitdrukt in gigabit ben je op z'n minst vreemd bezig en vind ik de term misleiding terecht.
Als ik je bekende was zou ik een mail sturen met de melding dat en waarom je je misleid voelt, het product op basis daarvan wilt retourneren en je geld terug wilt. En dat als de koper daar niet mee accoord gaat dat je aangifte gaat doen van misleiding. Ik zou ook een termijn noemen waarin de koper moet reageren, bijvoorbeeld een week. Als de koper niet reageert: aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 12:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 394022 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:48:
Hmja. Weet iemand hoe het afgelopen is met die Piepers / Aardappelen zaken? Waarin je dacht een zend/ontvang geval ("pieper") te kopen en je een aardappel ("pieper") kreeg.
Volgens mij is dat gebeurd nog in de beginjaren van de mobiele telefoon (toen 'piepers' overbodig werden), denk niet dat daar nog iets nuttigs van terug te vinden is wat je nu zou kunnen gebruiken.

Je staat wel relatief sterk mbt 'oplichting', zelfs als de verkoper aangeeft dat hij 'dit niet wist', afaik staan er op alle modules van geheugen de eenheid altijd in GB aangegeven (enkel chipgrootte niet dacht ik?).

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 31-03-2011 13:53 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:42

-tom-562

Oliesjeik

Sypher schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:30:
Aangezien geheugen niet uitgedrukt hoort te worden in "Gb" maar GB gebruikelijk is, zou je dat als koper als typfout kunnen opvatten. Zou zeer zeker aangifte doen om dit soort geintjes in de kiem te smoren. Kom op zeg, een hoofdletter of kleine letter zou niet zo'n fors verschil moeten zijn.
Hoezo "hoort"? Als ik zin heb om mijn beedlschermdiagonaal als cm's i.p.v. inches wil aangeven, mag ik dat toch zelf weten? Dat een koper dat niet ziet, is niet mijn probleem.
Dit is denk ik typisch een geval is van "jammer dan" en de volgende keer beter opletten. Het is wel een naaistreek, dat zeker

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:50:
[...]

Dan vraag ik me toch echt af wat jij dan met dat stuk hardware doet in die 2 seconden dat jij het stuk hardware uit de doos haalt waardoor het meer dan de helft in waarde is gedaald. Ik koop en verkoop genoeg 2de hands hardware onderdeeltjes om te weten dat hardware nooit zo snel daalt. Het is geen auto... (en zelfs een auto daalt niet zo snel :+).
45 euro voor iets wat (minstens) 112 euro nieuw kost is gewoon uber cheap. En daardoor had er dus een belletje moeten gaan rinkelen. En in dat soort gevallen moet je je toch afvragen hoe of wat. En had die persoon bv naar product en typenummer moeten/kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:52:
Zou je niet nog wat kunnen met Gibibits en bytes >:) Er is dan tenslotte niet geleverd wat is geadverteerd.
GiBibytes/gigabytes heeft bij geheugen nooit gespeeld. Dat is altijd gigabytes geweest. En nogmaals: er is wél geleverd wat er is geadverteerd. Er is alleen bewust reclame gemaakt voor iets dat niet overeenkomt met de verwachtingen van de koper.
silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:55:
[...]

45 euro voor iets wat (minstens) 112 euro nieuw kost is gewoon uber cheap. En daardoor had er dus een belletje moeten gaan rinkelen. En in dat soort gevallen moet je je toch afvragen hoe of wat. En had die persoon bv naar product en typenummer moeten/kunnen vragen.
Het werd door middel van biedingen gedaan. En ik heb wel vaker verkopers gezien die gewoon snel van hun producten af wilden omdat ze iets verkeerds aangeschaft hadden of omdat ze onverwacht ineens geld nodig hadden. Tweedehands 45 euro betalen voor iets dat nieuw 112 euro kost is goedkoop, maar niet buitensporig goedkoop.

Bovendien doet dat niets af aan het feit dat het nog steeds misleiding is. Er is hoe dan ook bedrog in het spel, en daar moet hij gewoon aangifte van doen.

[ Voor 48% gewijzigd door NMe op 31-03-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Misleiding, oplichting, wat maakt het uit. Lekker aangifte gaan doen. Niet dat er iets mee gebeurt, of dat je ooit nog je geld terug krijgt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:56:
[...]

GiBibytes/gigabytes heeft bij geheugen nooit gespeeld. Dat is altijd gigabytes geweest. En nogmaals: er is wél geleverd wat er is geadverteerd. Er is alleen bewust reclame gemaakt voor iets dat niet overeenkomt met de verwachtingen van de koper.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, ook dat het een overduidelijke (geslaagde) misleidingspoging is.

Maar er zijn als je het droog bekijkt ook gewoon niet 2 modules met 4·109 bits geleverd, misschien dat degene die de advertentie heeft geplaatst daar wel gevoelig voor is (niet natuurlijk, maar goed :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:55:
[...]

Dan vraag ik me toch echt af wat jij dan met dat stuk hardware doet in die 2 seconden dat jij het stuk hardware uit de doos haalt waardoor het meer dan de helft in waarde is gedaald. Ik koop en verkoop genoeg 2de hands hardware onderdeeltjes om te weten dat hardware nooit zo snel daalt. Het is geen auto... (en zelfs een auto daalt niet zo snel :+).
Nee dat hoeft niet want ik heb een keer in 2009, DDR3 geheugen 2GB gekocht waar de verkoper toen 135 euro voor had betaald. Ik mocht het toen van hem overnemen voor 50 euro. En het was maar een aantal maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Aangifte doen, marktplaats op de hoogte brengen.

Voor de rest is je bekende gewoon gefopt en kan je hooguit bij de verkoper aangeven dat dit totaal niet hetgene is wat door koper verwacht werd en dat je bekende zijn geld terug wil en de verkoper zijn product.
En dan hopen dat de verkoper daarmee akkoord gaat (Wat ik niet denk)

Aangezien je geen 2 x 512 MB verwacht, maar ervan uit gaat dat het 2 x 4 GB te zijn.
En er staat ook nergens een g (van GB of Gb) op de stripjes ;)
Beetje zelf ook van de domme houden en veel lastig vallen.

Een rechtzaak gaat dit toch niet worden voor € 45,-
Dus waarschijnlijk wijze les dat je niet zomaar alles via internet moet kopen en vooruit betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 12-07 07:45
Ehm,

internetproviders doen al jaren niet anders.
En worden ook nooit op hun vingers getikt.
Hoe vaak in niet heb gehoord waarom ze maar 500KB halen terwijl er 8Mbit is geadverteerd.

Het helpt ook niet dat de verkoper geen vraagprijs heeft gevraagd, maar liet bieden.

Als je een advertentie plaatst voor een kapotte magnetron en iemand bied daar 100euro voor.
Is er dan ook sprake van misleiding?

Het zal ongetwijfeld bewuste misleiding zijn, maar volgens mij ga je nergens je gelijk halen.
De advertentie is immers 100% kloppend.

[ Voor 3% gewijzigd door Sinned123 op 31-03-2011 14:02 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Antaresje schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:57:
Misleiding, oplichting, wat maakt het uit. Lekker aangifte gaan doen. Niet dat er iets mee gebeurt, of dat je ooit nog je geld terug krijgt.
Dat is niet waar. Ik heb zelf ook een keer aangifte gedaan en na anderhalf jaar kreeg ik een telefoontje van de politie dat binnenkort het bedrag word teruggestort.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 12:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sinned123 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:01:
Ehm,

Hoe vaak in niet heb gehoord waarom ze maar 500KB halen terwijl er 8Mbit is geadverteerd.
Nog 1x.. er staat TOT een bepaalde snelheid haalbaar, snelheid is afhankelijk van afstand en kwaliteit van netwerk bla bla, dat is niet relevant. In de 'internetlijntjes'wereld is bit weer de 'standaard' (waar dit ook altijd zo is geweest uit de gewone netwerken, zelfs nog de 10mbit coax)

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 31-03-2011 14:04 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit zijn ze dus wel. Er werd vroeger nog wel eens gezegd "Tot 10MB Razendsnel internet" tegenwoordig hoor je dan "Tot 10MBit Razendsnel internet"

(Ja 10Mb/s is niet meer razendsnel. Maar het ging ff om het voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ehm,

En alweer zo eentje...

Internetproviders roepen standaard dat ze kilobits/megabits leveren. Die doen niet anders. Geheugen wordt echter altijd in bytes uitgedrukt. Wijk je daarvan af, dan is het behoorlijk aannemelijk dat je dat doet om mensen op de tuin te leiden. Wat mensen met andere kernbezigheden doen interesseert geen bal.

Gewoon aangifte doen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
MrWouter schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:01:
Nee dat hoeft niet want ik heb een keer in 2009, DDR3 geheugen 2GB gekocht waar de verkoper toen 135 euro voor had betaald. Ik mocht het toen van hem overnemen voor 50 euro. En het was maar een aantal maanden oud.
Oftewel, jij kon wel heel goedkoop aan geheugen komen wat meer dan 60% minder kost. Dan neem ik aan dat er ook wel een belletje bij jou is gaan rinkelen en dat jij niet zomaar ff aannam dat alles ok was. En dat jij dan dus ook wel voorzichtig was en naar wat meer informatie bent gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

silmaril8 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:05:
[...]

Oftewel, jij kon wel heel goedkoop aan geheugen komen wat meer dan 60% minder kost. Dan neem ik aan dat er ook wel een belletje bij jou is gaan rinkelen en dat jij niet zomaar ff aannam dat alles ok was. En dat jij dan dus ook wel voorzichtig was en naar wat meer informatie bent gaan vragen.
DDR3 is in een half jaar met bijna 50% in prijs gedaalt. Van zo'n 80 euro voor 4GB naar zo'n 40 euro voor 4GB.

Maak daar 2e hands 8GB van en de prijs is best wel aannemelijk.

Voor 1GB geheugen is het echter veel en veel te veel geld. Zelfs nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 31-03-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Anoniem: 394022 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:48:
Zie dit artikel. De verkopers kwamen er keer op keer mee weg tot een kritische koper de verkoper een toezegging liet doen dat er een 'digitaal afleesvenster' op zou zitten, wat bij een aardappel natuurlijk niet van toepassing is. Interessant in die zaak is dat de prijs geen argument is. Let op dat dit wel een artikel uit 1996 is en ik niet weer wat er ondertussen is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Maranello schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:07:
.... De verkopers kwamen er keer op keer mee weg tot een kritische koper de verkoper een toezegging liet doen dat er een 'digitaal afleesvenster' op zou zitten, wat bij een aardappel natuurlijk niet van toepassing is. ...

Dat hadden ze dan misschien makkelijk kunnen oplossen door een goedkope weerstandsmeter of thermometer in een pieper te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:07:
DDR3 is in een half jaar met bijna 50% in prijs gedaalt. Van zo'n 80 euro voor 4GB naar zo'n 40 euro voor 4GB.

Maak daar 2e hands 8GB van en de prijs is best wel aannemelijk.
Ja maar dat is DDR3. Voor DDR2 geldt dat niet. Uiteraard geldt voor mensen die wat weinig verstand van hardware zaken hebben, dat ze niet weten dat DDR2 duurder is dan DDR3 en die zullen waarschijnlijk al helemaal niet weten waar je dan prijzen van geheugenmodules kan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 12-07 07:45
[...]

Zie dit artikel. De verkopers kwamen er keer op keer mee weg tot een kritische koper de verkoper een toezegging liet doen dat er een 'digitaal afleesvenster' op zou zitten, wat bij een aardappel natuurlijk niet van toepassing is. Interessant in die zaak is dat de prijs geen argument is. Let op dat dit wel een artikel uit 1996 is en ik niet weer wat er ondertussen is veranderd.
Lijkt me in deze zaak ook bruikbaar, wat betekent dat de verkoper er gewoon mee wegkomt.
Oftewel politie neemt het ter kennisgeving aan en kan er volgens niks mee.
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:04:
[...]

En alweer zo eentje...

Internetproviders roepen standaard dat ze kilobits/megabits leveren. Die doen niet anders. Geheugen wordt echter altijd in bytes uitgedrukt. Wijk je daarvan af, dan is het behoorlijk aannemelijk dat je dat doet om mensen op de tuin te leiden. Wat mensen met andere kernbezigheden doen interesseert geen bal.

Of het altijd gebeurd doet er niet toe, de wat minder technische consument voelt zich bij internet providers net zo belazerd.
En laten we eerlijk wezen, bij kabel delen door 8 bij adsl delen door 10.
En dan nog moet je afwachten of je geen te hoge overboeking hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Sinned123 op 31-03-2011 14:18 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Ik lees dat er twee mannen werden opgepakt. Niets over of ze uberhaupt voor een rechter zijn gekomen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 07:05
Vraag daarom ALTIJD om de info die op de sticker(s) op de DIMM zelf staat (!)

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sinned123 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:14:
...
Lijkt me in deze zaak ook bruikbaar, wat betekent dat de verkoper er gewoon mee wegkomt.
...
Behalve dan dat hij eigenlijk toch niet het aangegeven aantal bits heeft geleverd.

Hoe dan ook zou de koper eventueel iets kunnen met zijn wilsgebrek/dwaling lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

m_w_mol schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:18:
Vraag daarom ALTIJD om de info die op de sticker(s) op de DIMM zelf staat (!)
Leuk, maar daar heb je niet veel meer aan. TS vraagt om advies wat hij nu kan doen, niet om advies hoe iemand anders het kan voorkomen. Zoals ik op pagina 1 al zei, voordat iedereen hier met allerlei gekke vergelijkingen kwam: aangifte doen, MP inlichten en je verlies dit keer nemen. Verder een kopie van Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie richting je kennis sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Een uitermate creatieve manier van de boel beduvelen. Helaas voor je kennis kan hij zwaaien naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom zou je geen wilsgebrek (door (oneigenlijke) dwaling) kunnen aanvoeren in dit geval? Dan zou de overeenkomst vernietigd kunnen worden. Je hoeft niet meteen met bedrog te gaan gooien.

[ Voor 54% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 09:01

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Sinned123 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:14:
[...]

Volgens dat artikel kun je er in ieder geval niets mee doen tot je de verkoper op een 'echte' leugen betrapt, zoals in dit geval dat 'digitale afleesvenster'. Ik weet niet of dat 'voor wie altijd bereikbaar wil zijn' een zin van die journalist is of daadwerkelijk uit de advertentie komt, overigens, maar in dat laatste geval worden je kansen alleen maar kleiner.

Het heeft dus weinig zin om naar deze zaak te verwijzen :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-07 21:50

InSanex

serenity now!

Oplichting gaat geen stand houden, de hoeveelheid geheugen is hier al punt van discussie, laat staan dat het op kan gaan als een "samenweefsel van verdichtels".
Ook zijn er geen valse gegevens of zoals het mooi heet listige kunstgrepen uitgevoerd.
Strafrechtelijk gaan ze hier niets mee doen, het is een ouderwetse kat in de zak.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
InSanex schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:32:
...
Strafrechtelijk gaan ze hier niets mee doen, het is een ouderwetse kat in de zak.
Zou in dit geval civielrechtelijk geen grond voor vernietiging bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:26:
Waarom zou je geen wilsgebrek (door dwaling) kunnen aanvoeren in dit geval? Je hoeft niet meteen met bedrog te gaan gooien.
Doe eens niet zo dwars. Dwaling is wanneer je aantoonbaar of aannemelijk kan maken dat er geen opzet in het spel was. Zeg wat je wil, maar er is geen hond die zijn geheugen in bits noteert. Met andere woorden: hou eens op met ongerelateerde dingen er aan de haren bij slepen, dat gaat nergens over.
begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:32:
[...]

Zou in dit geval civielrechtelijk geen grond voor vernietiging bestaan?
Van wat? De koopovereenkomst? Dat zeggen we toch al sinds de eerste paar replies? Nogmaals: aangifte doen van misleiding.

[ Voor 22% gewijzigd door NMe op 31-03-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik snap je post hierboven niet NMe. Het zou misschien helpen als je voor me zou uitleggen waarom het geen (oneigenlijke) dwaling zou kunnen zijn, waardoor de overeenkomst zou kunnen worden vernietigd.

Dat staat helemaal los van aangiftes en andere strafrechtelijke zaken. Die mag hij, zoals ik ook al aangaf, best doen van mij. Ben het helemaal met je eens wat dat betreft, ik probeer alleen wat aanvullende opties te verkennen.

[ Voor 52% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 11:36

itsalwaysme

Graast voor DB

NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:33:
[...]

Doe eens niet zo dwars. Dwaling is wanneer je aantoonbaar of aannemelijk kan maken dat er geen opzet in het spel was. Zeg wat je wil, maar er is geen hond die zijn geheugen in bits noteert. Met andere woorden: hou eens op met ongerelateerde dingen er aan de haren bij slepen, dat gaat nergens over.

[...]
Er is dus 1 hond die dat doet ;)

Maar wat je zegt, als ik alles zo gelezen heb, is waarschijnlijk de enige optie naast het laten zitten, aangifte doen van misleiding.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:33:
[...]

[...]

Van wat? De koopovereenkomst? Dat zeggen we toch al sinds de eerste paar replies? Nogmaals: aangifte doen van misleiding.
Ik betwijfel of dit serieus genomen gaat worden door de politie. De verkoper heeft immers verkocht voor wat er in de advertentie staat. Hetzelfde is met HDD, 1TB is ook nooit 1TB wat je kan gebruiken.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:34:
Ik snap je post hierboven niet NMe. Het zou misschien helpen als je voor me zou uitleggen waarom het geen (oneigenlijke) dwaling zou kunnen zijn, waardoor de overeenkomst zou kunnen worden vernietigd.
Oneigenlijke dwaling is, nogmaals, wanneer je aannemelijk kan maken dat er geen opzet in het spel is. Door iets dat bij (nieuwe!) aankoop in bytes is verkocht en ook altijd in bytes wordt verkocht ineens als bits te verkopen ben je gewoon bewust de boel aan het flessen, en dat mag geen dwaling heten.
Dat staat helemaal los van aangiftes. Die mag hij, zoals ik ook al aangaf, best doen van mij. Ben het helemaal met je eens wat dat betreft, ik probeer alleen wat aanvullende opties te verkennen.
Nee, je bent dingen aan het roepen die zijdelings gerelateerd zijn aan het topic, zoals ik je wel vaker zie doen. Je sleepte de gibibytes er ook al aan de haren bij. Daar heeft niemand iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:34:
Een dwaling is onbewust een fout maken. Een misvatting, vergissing of welke andere term je maar voor "oeps, sorry, daar had iets anders moeten staan" je kan bedenken. Misleiding is daarentegen bewust het verhaal op dusdanige wijze vertellen dat je intentie is om anderen te bedriegen. Woordenboekdefinities waar ook de wet mee rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De koper heeft zich toch vergist?

Volgens mij is in dit geval simpelweg sprake van een dwaling, of die civielrechtelijk ook zal kunnen worden omgezet in een vernietiging zou ik niet weten.

Als de verkoper de koper opzettelijk heeft laten dwalen (in dit geval erg aannemelijk) zou het ook strafrechtelijke consequenties kunnen hebben.

[ Voor 82% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dwaling is iets dat je de verkoper zou verwijten. Als je de koper dwaling wil verwijten moet je dat zelf weten, maar ik kan me niet voorstellen dat de kennis van de topicstarter zichzelf gaat vervolgen wegens dwaling...

Het kernwoord in MueR's post is "onbewust". Doe nou eens lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 31-03-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Vergist? als ik een jacht aanbied, jij gaat akkoord en ik stuur je een roeibootje, heb jij je dan vergist? het zijn beide boten, alleen van een andere grootte.

Edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door dragon4ce op 31-03-2011 14:41 ]

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Het gaat om de verkoper, niet de koper. De verkoper heeft bewust de advertentie opgezet om potentiele kopers om de tuin te leiden, dat blijkt wel uit de reacties die hier via TS zijn gepost. De koper kan enkel naiviteit ten laste worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:41:
... Dwaling is iets dat je de verkoper zou verwijten. ...
Dwaling is niet iets wat iemand wordt verweten, het is iets dat het geval is. Iemand heeft een voorstelling van zaken die niet klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:42:
[...]

Dwaling is niet iets wat iemand word verweten, het is iets dat het geval is.
...

Je moet het eerst verwijten voordat je kan bepalen of het inderdaad het geval is. Heb je enig idee hoe ons juridisch stelsel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:43:
... Je moet het eerst verwijten voordat je kan bepalen of het inderdaad het geval is. Heb je enig idee hoe ons juridisch stelsel werkt?
Ja, weet je wel wat verwijten is?

Twee partijen sluiten een overeenkomst. Beide hebben een bepaalde voorstelling daarvan. Nu komt een partij erachter dat de voorstelling die hij had niet klopte. Hij stelt dat hij is gedwaald (en wil daarom de overeenkomst vernietigen).

Nu moet worden bekeken of die dwaling zou kunnen leiden tot vernietiging van de overeenkomst. Of dat wel kan of niet is afhankelijk van allerlei factoren.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De koper was van de onderstelling dat 2x4Gb gewoon 2x4GB betekende (Zoals 90% van NL het waarschijnlijk opvat) de advertentie van de verkoper zet de koper echter op een dwaalspoor. Er word letterlijk 2x4Gbit bedoelt. en niet 2x4GB. Hierdoor dwaalt de koper af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11

Quad

Doof

NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:04:
[...]

En alweer zo eentje...

Ik heb dit al zo vaak uitgelegd aan de telefonische verkopers dat ik héél graag 50MegaByte fiberinternet wil hebben, alleen is dat niet mogelijk.
En de meneer en/of mevrouw aan de andere kant maar uitleggen dat het wél mogelijk is.
Kortom je bedoelt denk ik niet megabit maar MegaBite :).

Ze zijn volgens mij vorig jaar, of 2 jaar terug wel aangepakt door de OPTA vanwege misleidende reclame, MegaBite in plaats van megabit.
Zou mooi zijn: 50Mb = 6,25MB of 50MB = 400Mb :).

Voorbeeldje:
ProviderX zegt: Nieuw, fiberinternet tot wel 50MB!!.
Klinkt minder als, fiberinternet tot wel 400Mb per seconde! alleen komt dit niet geloofwaardig over..
Hier krijg je niet geleverd wat ze beloofd hebben, is het oplichting? Nee, wel misleiding!

ProviderY zegt: Nieuw, fiberinternet tot wel 50Mb!!
Ze kunnen moeilijk gaan zeggen, fiberinternet tot wel 6,25MB per seconde..
Bij deze provider krijg je wél wat ze beloofd hebben.

Alleen kiezen de meeste providers nog steeds voor providerX.. :(.

Dit is puur mijn optiek in deze post als toevoeging op de post van NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:04:.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

begintmeta schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:46:
[...]

Ja, weet je wel wat verwijten is?

Twee partijen sluiten een overeenkomst. Beide hebben een bepaalde voorstelling daarvan. Nu komt een partij erachter dat de voorstelling die hij had niet klopte. Hij stelt dat hij is gedwaald (en wil daarom de overeenkomst vernietigen).

Nu moet worden bekeken of die dwaling zou kunnen leiden tot vernietiging van de overeenkomst. Of dat wel kan of niet is afhankelijk van allerlei factoren.
Kerel. Misleiding. Niet dwaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je voegt niets toe Danger. Dit wordt niet opgevat als oplichting, omdat het niet apert onjuiste informatie betreft. Dwaling komt beter in de buurt.

Pragmatisch gezien echter, kan de klant hier op zijn kop gaan staan met een banaan in zn bek, maar zijn geld, tenzij goodwill van de verkoper, zal hij niet terugzien.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 80673 op 31-03-2011 14:52 . Reden: Terminologie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 80673 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:50:
Je voegt niets toe Danger. Dit wordt niet opgevat als misleiding, omdat het niet apert onjuiste informatie betreft. Dwaling komt beter in de buurt.
Vertel. Waarom is het volgens jou geen misleiding wanneer iemand bewust gepusht wordt om te geloven dat hij iets koopt dat 8x beter is dan wat hij krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:05
een erg slimme manier om mensen te pakken te nemen. Ja hij heeft gelijk alleen rekent niemand in Bits tegewoordig dus als je ziet 4GB denk je ook 4 giga bytes. wettelijk gezien zei die ook Gb dus je bent de lul, ik zeg honkbal knuppel pakken en 1x netjes vragen als je aan de deur staat want de verkoper weet zelf ook dondersgoed dat die misleidend is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie de ninja-edit. Ik bedoelde dat er geen sprake kan zijn van oplichting.

Verder vraag ik me af, in hoeverre de terminologie van invloed is op de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:50:
[...]

Kerel. Misleiding. Niet dwaling.
Ik zou denken dat het hier gaat om mogelijkheden waarop de vriend van TS de overeenkomst zou kunnen vernietigen, niet alleen om hoe en of de verkoper kan worden aangepakt. Maar ik heb het idee dat we elkaar op dit punt misschien niet echt begrijpen.

Waarom het wilsgebrek waardoor de overeenkomst kan worden vernietigd is ontstaan lijkt mij in eerste instantie niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 09:01

Hertog

Aut bibat, aut abeat

NMe schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:52:
[...]

Vertel. Waarom is het volgens jou geen misleiding wanneer iemand bewust gepusht wordt om te geloven dat hij iets koopt dat 8x beter is dan wat hij krijgt?
Ik vraag me ook af of dit, juridisch gezien, onder misleiding kan vallen. Technisch gesproken staat er namelijk geen enkele fout in de advertentie. Je hebt volkomen gelijk dat niemand geheugen op deze manier omschrijft, maar heeft dat juridisch enige waarde?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11

Quad

Doof

Maar dan is nog de vraag:
In hoeverre staat de koper in zijn recht?
Kan hij zijn geld terug krijgen, welke stappen moet hij ondernemen enzovoorts..?

Ook al is er enige misleiding, echter de koper zou toch beter moeten weten,

Edit: Ik dacht dat er ook een soort voor de koper was dat hij meot krijgen wat hij verwacht.
In dit geval verwacht hij 2x 4GB modules, en volgens de advertentie zou hij dus 2x 4Gb moeten krijgen.
Maar aangezien dit een particuliere verkoop betreft verwacht ik dat de koper weinig opschiet.

[ Voor 39% gewijzigd door Quad op 31-03-2011 14:57 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1 2 Laatste