Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Beste medetweakers, met zoveel NAS producten enbackup-oplossingen zie ik niet een antwoord op mijn situatie en hopelijk kunnen jullie adviseren / jullie ervaring delen.

Situatie
Wij hebben thuis 1 vaste systeem en twee laptops en een netbook. Twee laptops die wij dagelijks gebruiken en 1 oude eeepc die wij als backup systeem gebruiken.
Momenteel maken wij handmatig via FTP vanuit de systemen naar de netbook die een 250GB HDD heeft.

Als router heb ik een:
pricewatch: Sitecom WL-306 Wireless Gigabit Router 300N-XR

Systeem heeft een 1Gbps aansluiten. Beide laptops zitten op Wifi-N met 270Mbps en net netbook zit ook op 1Gbps.

Het netbook gebruik ik ook voor bittorrent.

Mijn suggestie
Ik koop een:
pricewatch: Conceptronic CH3HNAS

2x
pricewatch: Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB

Voor 180 euro heb ik dan een NAS systeem en een veilig backupsysteem.

NAS systeem stel ik in als backup systeem en als bittorrent en eventueel kan ik via een FTP account extern toegang hebben tot backups.

Mis ik iets, of is het zo werkelijk zo simpel?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_mavrick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 23:18

mad_mavrick

There are 10 kinds of people..

Op zich mis je niets. De CH3HNAS kun je door middel van een "fun plug" uitbreiden met functionaliteiten.

Ik heb thuis hetzelfde ding staan met twee keer 1,5 TB erin (nog geen funplug). Op zich ben ik er erg tevreden maar houd er rekening mee dat de CH3HNAS geen snelheidsmonster is.

Asus P8P67 Deluxe - Intel Core i7 2600k - MSI GTX560 ti TwinFrozr II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt voor je reactie mad_mavrick.

In totaal gebruiken we momenteel 163GB data. 1x per maand full backup en 1x per week backup gebaseerd op restore points. De huidige oplossing is gemiddeld 16MB/s. Snelheid is niet zo belangrijk, backups gebeuren 'snachts.

Ik snap alleen niet echt hoe ik een NAS moet vergelijken. Deze ziet er leuker uit, maar scoort slechter.
pricewatch: Sitecom MD-253

Als je nu opnieuw een NAS zou kopen voor rond 60 a 100 euro. Welke zou je nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorenz999
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-07 16:08
Misschien zou je naar www.xtreamer.net even kijkje nemen. Ik heb zelf de etrayz en dat is relatief goed.
qua prijs is goed maar qua performance vind ik minder. max 10mb/s bij kopieren van pc naar de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dit het overwegen waard.
Koop een 2e hands P4 3Ghz of AMD X2 systeempje en gebruik de onboard Sata aansluitingen. Samen met de harddisks zou dit een stuk goedkoper moeten zijn dan 180 euro en ook sneller qua dataoverdracht. Daarnaast is het systeem makkelijker uit te breiden met extra schijven, iets wat met een NAS toch moeilijker wordt. Zou de moeite nemen om dit toch eens uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ik heb naar je suggestie geluisterd en wat ik als nadeel tegen is:

P4 of AMD X2 systeem, zover ik 2de hands kon vinden, neem veel meer ruimte in dan een NAS en verbruikt veel meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

Sick Nick

Drop the top!

Wil je met een nas wat hogere snelheden halen zal je ruim meer kwijt zijn dan 100 euro. Heb zelf een synology ds211 met 2 x 2TB western digital schijven erin, zo'n setje kost nu rond de 400 a 450 euro. Trek m'n gigabit lijn gewoon netjes vol met lezen, 100 a 105 MB/sec. Schrijven gaat minder snel maar nog steeds met 50 a 55 MB/sec. Daarnaast kan zo'n ding natuurljik veel meer, downloaden, media streamen, remote file acces, foto/video/media beheer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik heb zelf de CH3HNAS gehad en bij mij veel problemen: schijf kon op een gegeven moment (na maand of 2 / 3) niet meer herkend worden en in de log stond dat 'ie gerepareerd moest worden (de onboard repair tool werkte niet). Nadat dit probleem nog een paar keer is voorgekomen was voor mij de maat vol: ik heb een andere NAS aangeschaft (D-link).

Met deze geen problemen gehad (zelfde schijf), het verschil (beter gezegd _een_ verschil) is dat de D-link de schijf als ext3 heeft geformatteerd, terwijl de CH3HNAS de schijf als XFS heeft geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Sick Nic
Met 20 MB/s ben heel blij. Is voldoende voor backups en FTP.

@aaajeetee
Bedankt voor de extra info.

Mijn totale budget is 200 euro, maar ik snap niet hoe ik een NAS moet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lisadr schreef op zondag 03 april 2011 @ 19:45:
Ik heb naar je suggestie geluisterd en wat ik als nadeel tegen is:

P4 of AMD X2 systeem, zover ik 2de hands kon vinden, neem veel meer ruimte in dan een NAS en verbruikt veel meer stroom.
Over ruimte kan ik het wel enigzins met je eens zijn, het mobo zal groter zijn. Voor de rest nemen de harddisks net zoveel ruimte in. Stroomverbruik zal inderdaad ook hoger zijn, dat zal ik niet ontkennen.

Misschien is dit topic een tip voor je :

Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Ik zou ergens bij blz 200 beginnen te lezen, denk dat je wel veel info tegenkomt.

Ook dit topic zou handig kunnen zijn :

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt KeDeShCh, heel leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YW meis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06

Cheezus

Luiaard

Lisadr schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:19:
Mijn totale budget is 200 euro, maar ik snap niet hoe ik een NAS moet vergelijken.
Aangezien je weinig eist voldoet elke NAS wel, vergelijken kan dan makkelijk op prijs.
Mijn ervaring met CHESNAS ReadyNAS is dat de FTP client niet stabiel is en regelmatig gereset moet worden, misschien is dit inmiddels met nieuwe firmware opgelost. LaCie heeft vooral een leuk design maar is vrij duur en kent weinig randfunctionaliteiten.
Thuis heb ik een synology en qua mogelijkheden en interface vind ik deze veruit het beste, als je hier echter nooit gebruik van denkt te maken zit hier echter ook weinig voordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Waarom neem je niet gewoon een Synology DS110J? Deze kost nieuw 125 euro met een externe hardeschijf erbij ben je 20 euro meer kwijt dan je nu zelf kwijt zou zijn voor de CH3HNAS kwijt zou zijn alleen heb je dan wel iets minder opslagruimte.

Dan heb je alleen wel veel meer functionaliteiten waar je gebruik van kan maken.
Pagina: 1