RMA Procedure 4launch - Mag dit zomaar wel?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 13:14
Na een paar weken steggelen met 4launch doe ik nu hier mijn verhaal over de RMA procedure zoals hij tot nu toe is verlopen. Ik ben benieuwd in hoeverre ze hier legaal bezig zijn, en of ze me proberen af te schepen met een soort van schikking in de hoop dat ik ermee akkoord ga terwijl ik dat helemaal niet hoef te doen.

Ongeveer een half jaar geleden heb ik tweedehands een Asus HD5970 met nog anderhalf jaar garantie bij 4launch gekocht. Deze is een maand of 2 geleden stuk gegaan, met dus nog ongeveer een jaar garantie over. Hiervoor ben ik naar 4launch gegaan, die zeiden dat ik hem kon opsturen/langsbrengen, en dit heb ik dan ook gedaan. Langsgebracht, bewijs van ontvangst bij hun getekend, etcetera. Tot hier to geen problemen.

Na twee weken begon het gezeik echter. Er werd mij verteld dat de kaart inderdaad stuk was, maar dat ze me "geen gerepareerde of nieuwe kaart konden aanbieden aangezien de HD5970 EOL was". Vervolgens werd me aangeboden dat de dagwaarde van de kaart gecrediteerd zal worden - ja ik zie hem al hangen, een fractie van de nieuwprijs van 600 euro, waarvan ik van mijn leven geen vergelijkbare kaart kan kopen. Daarbij heeft zo'n dual-gpu kaart cult status, zeldzaam object, etcetera. Tot mijn verbazing zou het bovendien ook nog eens 2 tot 4 weken duren voordat de hoogte van de creditatie bekend zou worden. Apart, was het er ook niet mee eens.

Ik heb ze direct teruggemaild met de vraag wat die dagwaarde dan zal worden, en dat ik er niet zonder meer mee akkoord ga. Tevens gevraagd of Asus niet nog een (refurbished?) HD5970 heeft liggen, aangezien ik gewoon dezelfde kaart terug wil.

Vervolgens krijg ik van ze te horen dat de hoogte van de creditatie bepaald wordt door de leverancier. Dit lijkt me niet helemaal in de haak, ik heb zaken gedaan met 4launch, en niet met hun leverancier, rite?

Daarna heb ik gezegd dat ik wel even contact zou zoeken met Asus om het een en ander uit te zoeken - ik was gelukkig zo slim om het serienummer voor afgifte zelf op te schrijven. Contact opgezocht met Asus, en in de tussentijd 4launch weer gemaild. Ik stelde ze voor dat ze me een HD6990 stuurden, aangezien dat de enige leverbare kaart was die nog overeenkomt met de HD5970. Tevens ligt de nieuwprijs daarvan op de nieuwprijs van mijn HD5970 en slechts een euro of 50 boven de huidige nieuwprijs van de HD5970.

Uiteraard kreeg ik nul op het rekest, ookal ben ik al jaren trouw vaste klant en heb ik talloze bestellingen, is dit soort service niet iets wat ik van ze mag verwachten blijkbaar. Daarbij kreeg ik het volgende interessante citaat:
Om deze reden hebben wij als bedrijf gekozen de defecte videokaart voor creditering tegen de dagwaarde naar onze leverancier op te sturen. Wanneer een product na half jaar van aanschaf defect geraakt is zowel de fabrikant als de verkopende partij gerechtigd om deze tegen de dagwaarde te crediteren. De dagwaarde van een product wordt altijd door de fabrikant vastgesteld. Als 4Launch hebben wij helaas geen inzicht in deze procedure.
Ze zeggen dat de fabrikant en verkopende partij recht hebben op creditatie van dagwaarde, en dat deze door de fabrikant zou worden vastgesteld - eerder was dit nog de leverancier, maargoed. 4Launch probeert zich vervolgens te distantieren van de zaak door te doen alsof ze er geen controle over hebben - dat zal me aan mijn reet roesten, ik heb zaken gedaan met 4launch, toch?

Ook hun 'recht' klopt volgens mij niet - ik heb als klant toch recht op:
A. Reparatie
B. Indien niet mogelijk, vervanging
C. Indien niet mogelijk, volledige aankoopbedrag retour

Zit ik hier fout?

Vervolgens 4launch gemaild dat ik toch andere dingen lees wat betreft hun rechten. Ik heb ze gevraagd op welke wettelijkheden ze hun dagwaarde-creditatie-verhaal baseerden, of ze me dat konden uitleggen. Dit was op 21 maart, en tot op heden heb ik hier geen reactie op gehad.

Vervolgens reactie gehad van Asus, en mijn serienummer doorgegeven. Wat blijkt? Kaart was nooit bij hun aangemeld ter reparatie. Blijkbaar is het niet zo dat 4launch de kaart niet gerepareerd kon krijgen, maar er gewoon niet de moeite voor wilde doen. Om vervolgens het dagwaarde-verhaaltje te proberen als de voor hun voordeligste - en volgens mij onwettige - oplossing.

Op 24 maart heb ik dit doorgegeven aan 4launch, dat de kaart nooit was aangemeld ter reparatie, en uitgelegd dat ik volgens mij als klant recht heb op reparatie --> vervanging --> aankoopbedrag retour. Ik heb ze verteld dat - aangezien ze geen reparatie en vervanging wilde regelen - ik graag het aankoopbedrag retour wilde. Ik heb ze verteld dat ik gewoon vaste klant wilde blijven als ze dit netjes voor me op zouden lossen - het kan ze blijkbaar geen biet schelen; tot op heden, geen reactie.

Op 28 maart heb ik nog een mail gestuurd, met daarin mijn onvrede over de radiostilte, plus dat ik al bijna een maand zonder videokaart zit, en dat ik graag binnen 24 uur reactie op al mijn mails wilde.

Uiteraard, tot op heden geen reactie.

Wat ik dus wil weten;

In hoeverre is de procedure van 4launch rechtmatig?
Is het tijd om rechtsbijstand in te schakelen en een aangetekende brief te sturen om de gerechtelijke procedure in gang te stellen?

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:22:

In hoeverre is de procedure van 4launch rechtmatig?
4Launch slaat hier de plank volledig mis. Er kan sprake zijn van een vermindering van de waarde als gevolg van het feit dat je er een tijdje met plezier van hebt kunnen genieten, maar je hebt helemaal gelijk dat men procedures met hun leverancier niet op jou mag afschuiven. Ik ben het dus eens met je analyse dat er drie stappen mogelijk zijn, met de kanttekening dat er een afschrijving plaats zou kunnen vinden. Geen idee van de hoogte, noch de termijn ervan.
Is het tijd om rechtsbijstand in te schakelen en een aangetekende brief te sturen om de gerechtelijke procedure in gang te stellen?
Ja!!! Alles vanaf heden via je RB laten regelen en dit snel doen, aangezien er gangbare termijnen voor gelden. Niet meer zxelf hobby-en met in elkaar geflanste brieven, maar die RB gebruiken waar ie voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 17:29
Misschien een idee ipv te blijven mailen gewoon 4launch bellen en vragen hoe en wat gaat een stuk sneller dan mailen.
En je kunt meteen evt dingen die niet kloppen meteen rechtzetten omtrent de aanvraag bij asus van de reparatie.

www.nolimitoss.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00
Inderdaad zoals hierboven vermeld, even bellen met 4launch dan staan ze je wel netjes te woord. Op e-mails reageren ze al tijden alleen als het hen uitkomt, 1 van de redenen dat ik geen zaken meer doe met deze tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 13:05

alwinus

Tweaked

Maar als je belt even alles netjes noteren en ze dat mailen. Zo staat het wel zwart op wit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:52

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik vind het apart dat 4launch zo reageert zoals jij beschrijft. Al heb je duizenden euro's versleten bij een hardware boer ben je op vandaag gewoon een nummer. Zo'n ervaring had ik altijd met salland. En sinds cool-prices de fles op is, bestel ik ook alles bij 4launch, en daarom vind ik het toch jammer dat dergelijke problemen door hun op deze manier behandeld/afgeschoven worden.

Ik hoop van harte dat alles goed komt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
loewie1984 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:46:
Ik vind het apart dat 4launch zo reageert zoals jij beschrijft. Al heb je duizenden euro's versleten bij een hardware boer ben je op vandaag gewoon een nummer. Zo'n ervaring had ik altijd met salland. En sinds cool-prices de fles op is, bestel ik ook alles bij 4launch, en daarom vind ik het toch jammer dat dergelijke problemen door hun op deze manier behandeld/afgeschoven worden.

Ik hoop van harte dat alles goed komt.
:Y webshop arrogantie noem ik het :r

ga dit topic wel volgen, goeie handeling met Asus ook btw !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 15:42
A. Reparatie
Daar heb je recht op, valt onder de garantie.

Daar heb je geen recht op, de dagwaarde is zoals de videokaart nu word verkocht (pricewatch..) dat geld kan je terug krijgen mits 4launch daarmee akkoord gaat.

Dit heeft overigens niks met de leverancier te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:52:
Daar heb je geen recht op, de dagwaarde is zoals de videokaart nu word verkocht (pricewatch..) dat geld kan je terug krijgen mits 4launch daarmee akkoord gaat.
Handig is dat; zoals hij al aangeeft word de desbetreffende kaart niet meer verkocht. Dagwaarde zou volgens jou redenatie dus 0 zijn.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Foamy schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:24:
[...]

Handig is dat; zoals hij al aangeeft word de desbetreffende kaart niet meer verkocht. Dagwaarde zou volgens jou redenatie dus 0 zijn.
Dan zou het inderdaad met de leverancier overlegt moeten worden. Aangezien hun meer kijk erop hebben.
De aankoopwaarde krijg je iig niet terug en dat zijn zij ook niet verplicht.

Het feit dat ze niet terug reageren benoem ik "zielig". Dat is geen respect hebben voor je klant(en).
Een vervelende situatie dat zeer zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Evion op 30-03-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Maar ik heb bewijs dat ze reparatie en vervanging nieteens hebben willen proberen. En hoe langer zij radiostilte houden, hoe lager die 'dagwaarde' wordt natuurlijk. Hoe zit dat dan? Mogen zij mij wel wijsmaken dat zij het 'recht' op het aanbieden van creditering hebben, als ze zelf geen reparatie of vervanging willen regelen?

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 12:49
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:31:
Maar ik heb bewijs dat ze reparatie en vervanging nieteens hebben willen proberen. En hoe langer zij radiostilte houden, hoe lager die 'dagwaarde' wordt natuurlijk. Hoe zit dat dan? Mogen zij mij wel wijsmaken dat zij het 'recht' op het aanbieden van creditering hebben, als ze zelf geen reparatie of vervanging willen regelen?
Wat betreft een dalende dagwaarde; de dagwaarde moet worden vastgesteld aan de hand van de datum van het beroep op garantie (de RMA aanvraag). Dus ze kunnen wel wachten met vaststellen, maar die waarde veranderd niet meer.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:15
Ik denk dat je hier misschien met enkele andere voorwaarden te maken gaat krijgen, zoals je zelf aangeeft heb je de kaart: "Ongeveer een half jaar geleden heb ik tweedehands een Asus HD5970 gekocht"

In eerste instantie dacht aan de termijn van 6maanden, normaal gesproken is het aan de leverancier om aan te tonen dat de kaart stuk is gegaan door gebruik anders is het garantie binnen 6 maanden (bedrag terug, andere kaart, vervanging etc)

De afhandeling en radiostilte praat ik niet goed, echter houd er rekening mee dat 2e hands/refurbished weldegelijk andere voorwaarden kunnen hebben t.o.v nieuw (hebben andere voorwaarden op de site gestaan? bij aankoop de voorwaarden gekregen?)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als ik jou was zou ik nu nog rechtsbijstand inschakelen en 4launch vertellen dat je bewijs hebt dat ze de kaart nooit hebben opgestuurd naar Asus, en een paar citaten uit het wetboek aanhalen waaruit blijkt dat ze een gelijkwaardige (werkende) kaart moeten opsturen. Als ze dat niet doen binnen <redelijke termijn> naar de rechter stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:44

SeatRider

Hips don't lie

Wat ik krom vind: Stel dat op aankoopdatum de inkoopprijs 100 was, en de verkoopprijs 200. Stel dat de fabrikant nu aan 4launch de helft van de inkoopprijs crediteert (50 euro) dan betalen zij dat door aan jou. De helft van de inkoopprijs is in dit geval een kwart van de verkoopprijs, met andere woorden, 4launch wimpelt het hele nadeel door naar jou en blijft als lachende derde achter met de 100 euro winst die ze initieel al pakten.

(fictieve bedragen en de BTW even buiten beschouwing gelaten)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
SeatRider schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:37:
Wat ik krom vind: Stel dat op aankoopdatum de inkoopprijs 100 was, en de verkoopprijs 200. Stel dat de fabrikant nu aan 4launch de helft van de inkoopprijs crediteert (50 euro) dan betalen zij dat door aan jou. De helft van de inkoopprijs is in dit geval een kwart van de verkoopprijs, met andere woorden, 4launch wimpelt het hele nadeel door naar jou en blijft als lachende derde achter met de 100 euro winst die ze initieel al pakten.

(fictieve bedragen en de BTW even buiten beschouwing gelaten)
Mooi he zaken doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:31:
Is ASUS wel hun leverancier, want dan moet je wel een heel groot bedrijf (webshop) zijn als je rechtstreeks bij ASUS wilt en kan bestellen. Die beginnen pas met leveren als je minimaal voor 1000 producten besteld.

De dagwaarde word bepaald op de dag dat jij jou RMA hebt aangevraagd.

Hun moeten hoe dan ook de kaart repareren. Als hun dat niet kunnen word de leverancier erbij betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Ik weet niet of Asus hun leverancier is, maar dat boeit me geen zier. Ze hebben van begins af aan direct creditatie aangeboden omdat 'zij het recht hadden dat te doen' - lijkt me niet helemaal in de haak. Dan regelen ze maar met hun leverancier dat zij de kaart naar Asus sturen ter reparatie.

Vanavond ga ik even samen met mijn ouders kijken wat we aan rechtsbijstand hebben, en er werk van maken.

Overigens heeft 4launch ook nog in een mailtje tussen neus en lippen door gezegd dat "er een kans is dat Asus de dagwaarde aan de nieuwprijs gelijkstelt". Nou lijkt me dat een zoetmakertje, maar mag een dergelijk misleidend statement wel?

[ Voor 7% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26

freddyathlon

McLaren Mercedes

@TS: Je geeft aan dat de kaart nooit bij ASUS is aangekomen...

Heb jij bewijs dat die kaart naar ASUS gestuurd zou moeten zijn, of gaat deze kaart naar een groot repairbedrijf?

Voorbeeld; een Nokia telefoon die je bij een KPN winkel koopt, gaat bij een defect naar Dynafix bijvoorbeeld, niet direct naar Nokia. Bel je dan Nokia zelf op, is je toestel daar uiteraard niet aangekomen.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Dat bewijs heb ik niet, maar het leek me de meest logische stap. Asus zei ook dat zij hun kaarten zelf repareren. Het lijkt me dat Nokia een of andere deal heeft met Dynafix om de juiste componenten daar op voorraad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:43:

Overigens heeft 4launch ook nog in een mailtje tussen neus en lippen door gezegd dat "er een kans is dat Asus de dagwaarde aan de nieuwprijs gelijkstelt". Nou lijkt me dat een zoetmakertje, maar mag een dergelijk misleidend statement wel?
Waarom is dit misleidend? De kans is aanwezig dat ASUS de dagwaarde gelijkstelt aan de nieuwprijs. Er staat niet dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. In mijn optiek dus niet misleidend.
Zoetmakertje is inderdaad een beter woord.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:46:
Dat bewijs heb ik niet, maar het leek me de meest logische stap. Asus zei ook dat zij hun kaarten zelf repareren. Het lijkt me dat Nokia een of andere deal heeft met Dynafix om de juiste componenten daar op voorraad te hebben.
Klopt. Dynafix repareert ontzettend veel; GSM, computers, televisies, etc. etc.

Je zou nu dan eerst moeten zorgen voor een naam van een reperateur. Waar is die kaart nu?
Misschien rare opmerking, maar ik zou ze nu gewoon bellen en vragen naar de naam van bedrijf waar jouw kaart nu is. Zomaar aannemen dat hij bij ASUS zelf is, zou ik niet doen. Aannames zijn dodelijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door freddyathlon op 30-03-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
freddyathlon schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:47:
[...]

Klopt. Dynafix repareert ontzettend veel; GSM, computers, televisies, etc. etc.

Je zou nu dan eerst moeten zorgen voor een naam van een reperateur. Waar is die kaart nu?
Misschien rare opmerking, maar ik zou ze nu gewoon bellen en vragen naar de naam van bedrijf waar jouw kaart nu is. Zomaar aannemen dat hij bij ASUS zelf is, zou ik niet doen. Aannames zijn dodelijk :)
Vertellen ze je niet.
En beste kans is dat ze de kaart naar hun leverancier sturen ( actebis / copaco / quote / etc etc etc )
En ook die gaan je niet vertellen hun de kaart hebben en wat ze der mee doen RMA of CREDIT.
Kortom je hebt het met 4launch te doen en verder met helemaal niemand, mij part vliegen ze hem naar de maan en terug.

@ Ts
Je doet zaken met 4launch en die moeten het op lossen, door middel van de kaart te laten fixen of een credit wat behoorlijk is en dus dagwaarde wat niet de volle prijs is.
Want let op je hebt het product al gebruikt !, dus als die nieuw 500 euro is en hij is nu 1 jaar oud heb je al 1 jaar gebruik gemaakt en dat gaat van die nieuw prijs af.
Als ze je het hele bedrag terug geven of een vergelijkbare kaart is dat alleen maar goed vanaf hun kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 30-03-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:53:
@ Ts
Je doet zaken met 4launch en die moeten het op lossen, door middel van de kaart te laten fixen of een credit wat behoorlijk is en dus dagwaarde wat niet de volle prijs is.
Want let op je hebt het product al gebruikt !, dus als die nieuw 500 euro is en hij is nu 1 jaar oud heb je al 1 jaar gebruik gemaakt en dat gaat van die nieuw prijs af.
Als ze je het hele bedrag terug geven of een vergelijkbare kaart is dat alleen maar goed vanaf hun kant.
Dus als hij 1 dag voor het einde van de 2 jaar garantie stukgaat, krijg ik 1/(2*365)*600 = 0.82 euro terug, omdat hij niet meer leverbaar is? Lijkt me niet in de haak.

Als ze mij dezelfde of een vergelijkbare kaart krijg, ben ik helemaal happy. Ik ben hier echt niet onredelijk. Zij wensen mij echter niet een reparatie, niet een vergelijkbare en ook niet een betere kaart te geven. Enkel een shitty creditatie waar ik het dus niet mee eens ben.

Edit// Levensduur van dat ding is trouwens niet 2 jaar, maar mag ook naar redelijke verwachting iets van 10 jaar zijn ofzo. Ik heb kaartjes uit de vroege jaren 90 die het nog steeds doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:43:
Ik weet niet of Asus hun leverancier is, maar dat boeit me geen zier. Ze hebben van begins af aan direct creditatie aangeboden omdat 'zij het recht hadden dat te doen' - lijkt me niet helemaal in de haak. Dan regelen ze maar met hun leverancier dat zij de kaart naar Asus sturen ter reparatie.

Vanavond ga ik even samen met mijn ouders kijken wat we aan rechtsbijstand hebben, en er werk van maken.

Eigenlijk zou jou dat wel moeten boeien want het is jou videokaart die ze willen afschepen. In principe hebben ze het recht om het geld terug te crediteren, want:

1) Kaart is niet meer leverbaar.
Wat verwacht jij van een webshop als hun zelf niet meer de kaart kunnen leveren?

Je wou dan de 6990HD krijgen, 4launch hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Wij noemde dit toen "proleten".

De kaart kan naar de leverancier gestuurd worden voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:58:
[...]

Eigenlijk zou jou dat wel moeten boeien want het is jou videokaart die ze willen afschepen. In principe hebben ze het recht om het geld terug te crediteren, want:

1) Kaart is niet meer leverbaar.
Wat verwacht jij van een webshop als hun zelf niet meer de kaart kunnen leveren?

Je wou dan de 6990HD krijgen, 4launch hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Wij noemde dit toen "proleten".

De kaart kan naar de leverancier gestuurd worden voor reparatie.
Het moet me niks boeien want ik doe geen zaken met hun leverancier. Zoals gezegd ben ik meer dan happy met een reparatie, maar dat willen zij niet. De enige remotely vergelijkbare kaart is nou eenmaal de HD6990, die willen ze me ook niet leveren. HD5970 is nog wel bij enkele andere webshops verkrijgbaar - voor mijn part kopen ze er daar een in en sturen die naar mij. Het is niet zo dat het niet kan, maar ze willen gewoon alleen de voor hun meest gunstige optie. En daar ben ik het uiteraard niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:57:
[...]

Dus als hij 1 dag voor het einde van de 2 jaar garantie stukgaat, krijg ik 1/(2*365)*600 = 0.82 euro terug, omdat hij niet meer leverbaar is? Lijkt me niet in de haak.

Als ze mij dezelfde of een vergelijkbare kaart krijg, ben ik helemaal happy. Ik ben hier echt niet onredelijk. Zij wensen mij echter niet een reparatie, niet een vergelijkbare en ook niet een betere kaart te geven. Enkel een shitty creditatie waar ik het dus niet mee eens ben.
Nee niet helemaal, en en dat is niet volgens mij dat heb ik vaker gezien er zo uitgerekent wordt wat de credit moet zijn.

Het gaat er in dit geval om je het product met genoegen heb gebruikt voor een jaar en dat betekend dus dat er een jaar van het bedrag afgaat.
Misschien is het bedrag gerealiseerd op 5jaar levensduur van het ding en krijg je daar een credit van, maar als hij nieuw 500 euro is ga je echt geen 450 euro terug krijgen.

En nieuwe kaart van het zelfde kaliber zou alleen coulance zijn van de leverancier, en ja je bent zeker redelijk en ik ben het ook helemaal met je eens en hun manier van communicatie is ook erg brak.
Zelf weet je toch ook nog niet hoeveel credit je krijgt ?.

@ je edit de kwaliteit van kaartjes van 10jaar geleden is totaal niet te vergelijken, ze hebben een levensduur van misschien 5jaar nu en daar heb je dan al een deel van verbruikt dus logisch je niet het volle bedrag krijgt maar wel een redelijk iets niet maar een 10tje ofzo.
Maar ja ik snap je punt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 30-03-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mij lijkt dit topic wel een beetje voorbarig aangezien je nog niet weet wat het uiteindelijke bedrag gaat worden wat ze je terug willen geven. Het kan namelijk prima zo zijn dat je gewoon een bedrag terugkrijgt waarmee je een kaart kan kopen die nu zelfs sneller is.

Wat betreft het verhaal met Asus: Dat hij daar niet bekend is zegt totaal niets. Webshops sturen dingen namelijk vaak terug naar hun leverancier / reparateur van dat merk en niet naar de fabrikant zelf. Ik denk ook niet dat 4Launch er belang bij heeft te liegen over het niet repareerbaar zijn van de kaart. Immers als het ding te repareren was geweest dan zie ik geen reden waarom 4Launch dat niet zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:22:
Ongeveer een half jaar geleden heb ik tweedehands een Asus HD5970 met nog anderhalf jaar garantie bij 4launch gekocht.
Heb je nu een tweedehands kaart gekocht, die door iemand anders bij 4Launch gekocht is,
of kocht jij een tweedehands kaart bij 4Launch ?

Zou uit kunnen maken volgens mij.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

nevermind.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 30-03-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
ik222 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:01:
Mij lijkt dit topic wel een beetje voorbarig aangezien je nog niet weet wat het uiteindelijke bedrag gaat worden wat ze je terug willen geven. Het kan namelijk prima zo zijn dat je gewoon een bedrag terugkrijgt waarmee je een kaart kan kopen die nu zelfs sneller is.
Nouja, voorbarig, als ze hadden gereageerd had ik me waarschijnlijk niet genoodzaakt gevoeld om een topic te openen om wat info in te winnen over of rechtsbijstand inschakelen een goed idee is. Ik heb meer topics gelezen over 4launch en heb al wel door dat je het hard moet spelen.
aZuL2001 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:02:
[...]

Heb je nu een tweedehands kaart gekocht, die door iemand anders bij 4Launch gekocht is,
of kocht jij een tweedehands kaart bij 4Launch ?

Zou uit kunnen maken volgens mij.
Ik heb hem tweedehands van iemand anders.
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:03:
[...]

Staat er duidelijk volgens mij:

[...]
Ja je kan hem op twee manieren lezen. "Garanatie bij 4launch" moet als 1 stuk gelezen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
2 hands is alles nog anders, dan gaan de rechten over je garantie toch alleen bij de 1e eigenaar ?.
Maar dat weet ik niet helemaal zeker ?.
"nareman kom er maar in"

[ Voor 58% gewijzigd door Mektheb op 30-03-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:04:
2 hands is alles nog anders, dan gaan de rechten over je garantie toch alleen bij de 1e eigenaar ?.
Nope, de standaardgarantie gaat gewoon mee naar de nieuwe eigenaar.
Eventuele aanvullende/extra bijgekochte garantie echter niet, dat verschilt per fabrikant.

Toevoeging uit ander topic:
StevenK schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:29:
Aangezien de garantie enkel het product betreft en geen enkel verband heeft met de relatie tussen verkoper en koper, volgt de garantie het product, ook bij verkoop. Er is geen juridische basis om nu ineens te stellen dat de eigenschappen van het product niet langer gegarandeerd worden, omdat iemand eigenaar is geworden.

[ Voor 40% gewijzigd door 3dfx op 30-03-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Iva_Bigone schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:06:
[...]

Nope, de standaardgarantie gaat gewoon mee naar de nieuwe eigenaar.
Eventuele aanvullende/extra bijgekochte garantie echter niet, dat verschilt per fabrikant.
Helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:04:
tenzij je alle rechten ook erbij overneemt als je iets 2e hands koopt.
Maar daar heb ik zelf geen idee van.
"nareman kom er maar in"
Dat zou wat zijn, de kaart is nog steeds dezelfde. Maar ze hebben de RMA goedgekeurd terwijl ik duidelijk had gezegd dat ik hem tweedehands van iemand anders had, dus dat zit wel goed denk ik :)

Heb een keer een tweedehands kaart met garantie bij alternate gehad (x1950 pro), die ook EOL was. Die stuurden me tenminste zonder gemekker een HD2900 toe, zonder dat ik daarnaar heb hoeven vragen. Het kan allemaal best, 4launch wil gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:07:
[...]

Dat zou wat zijn, de kaart is nog steeds dezelfde. Maar ze hebben de RMA goedgekeurd terwijl ik duidelijk had gezegd dat ik hem tweedehands van iemand anders had, dus dat zit wel goed denk ik :)

Heb een keer een tweedehands kaart met garantie bij alternate gehad (x1950 pro), die ook EOL was. Die stuurden me tenminste zonder gemekker een HD2900 toe, zonder dat ik daarnaar heb hoeven vragen. Het kan allemaal best, 4launch wil gewoon niets.
Inderdaad zo hoort het ook, maar dat is wel coulance van Alternate.
En waarschijnlijk na het lezen en horen van dit topic kunnen ze dat ook in eens bij 4launch hoor, ze zitten ergens gewoon fout.

Want je had ook geen toestemming voor een credit gegeven ?, en toch hebben ze hem opgestuurd ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Ik heb geen idee wat ze er allemaal mee uitgespookt hebben. Ik heb ze direct verteld dat ik niet zomaar akkoord ga met een credit, en dat ik dezelfde of een vergelijkbare kaart wil. Eventueel een refurbished model van Asus af, of mijne gerepareerd. Maar het blijft maar stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04-2024
Zelfde geval gehad. 7900GT die binnen 4 maanden artifacts gaf. Teruggestuurd naar Eynstein, die boden hem aan aan XFX, XFX vond de dagwaarde 25 euro (had em 4 maanden daarvoor nieuw gekocht voor minstens 4x zoveel). Eynstein gaf me een nieuwe X1950 PRO en is zelf ruzie gaan maken met XFX. Vanaf toen komt er geen XFX meer in huis en is Eynstein mijn eerste keuze als webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:01:
[...]
Het moet me niks boeien want ik doe geen zaken met hun leverancier. Zoals gezegd ben ik meer dan happy met een reparatie, maar dat willen zij niet. De enige remotely vergelijkbare kaart is nou eenmaal de HD6990, die willen ze me ook niet leveren. HD5970 is nog wel bij enkele andere webshops verkrijgbaar - voor mijn part kopen ze er daar een in en sturen die naar mij. Het is niet zo dat het niet kan, maar ze willen gewoon alleen de voor hun meest gunstige optie. En daar ben ik het uiteraard niet mee eens.
Een webshop is een verkoopt punt van hardware/software mee eens?

Als de webshop met hun eigen kennis niet deze videokaart kunnen repareren word de leverancier erbij betrokken.
"De kaart is niet meer leverbaar zegt de leverancier"
De kaart word desnoods opgestuurd naar de leverancier om te kijken of hun het kunnen repareren.
"De kaart is defect en kan niet gerepareerd worden, zegt de leverancier."

Vervolgens ligt de bal weer bij de betreffende webshop en die kan er niks anders mee dan het product crediteren naar de koper van de kaart. (dagwaarde word op dat moment bepaald door de leverancier).

Zo zit het en niet anders.. kapish?
Het is lullig gezegd dit allemaal maar een gerecht instelling erbij betrekken, sorry hoor dat gaat voor mij te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:10:
Ik heb geen idee wat ze er allemaal mee uitgespookt hebben. Ik heb ze direct verteld dat ik niet zomaar akkoord ga met een credit, en dat ik dezelfde of een vergelijkbare kaart wil. Eventueel een refurbished model van Asus af, of mijne gerepareerd. Maar het blijft maar stil.
Raar, want als je nu zou willen kan je je kaart terug eisen omdat je niet akkoord ben gegaan en dan zouden hun dat dus niet kunnen doen omdat hun hem al opgestuurd hebben.
rare manier van zaken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:52:
A. Reparatie

Dit heeft overigens niks met de leverancier te maken.
En D: Vervanging door een gelijkwaardig product binnen dezelfde prijsklasse. Ofwel een HD5970 van een ander merk, of een HD6990.

Als ik zo lees heeft de TS er echt geen problemen mee om wat euros erbij te leggen voor een HD6990. Maar met minder als een HD5970 gaat hij niet weg. Logisch, want als jij een kaart van 600 euro koopt. En deze binnen een jaar kapot gaat, wil jij natuurlijk weer een nieuwe kaart terug :S .

Ik vind het wel vreemd dat ze geen nieuwe HD5970 kunnen regelen, ze mogen dan wel EOL zijn. Er zullen er echt nog voldoende zijn, al dan niet bij een andere fabrikant (Sapphire bijv).

Edit: Bij dit contact met Asus, heb je niet nagevraagd of zij een nieuwe kaart kunnen regelen? Zo ja: Geef dit door aan 4Launch (Ik zou er zelf niet achter aan gaan, hier is de webshop verantwoordelijk voor).
J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:11:
[...]

Als de webshop met hun eigen kennis niet deze videokaart kunnen repareren word de leverancier erbij betrokken.
De kaart word desnoods opgestuurd naar de leverancier om te kijken of hun het kunnen repareren.

Vervolgens ligt de bal weer bij de betreffende webshop en die kan er niks anders mee dan het product crediteren naar de koper van de kaart. (dagwaarde word op dat moment bepaald door de leverancier).

Het is lullig gezegd dit allemaal maar een gerecht instelling erbij betrekken, sorry hoor dat gaat voor mij te ver.
De webshop is verantwoordelijk voor de Garantie, deze zal minimaal 1 jaar zijn. Waar heb je recht op bij Garantie?

A: Reparatie
B: Een nieuw product
C: Een vergelijkbaar product
D: Volledige creditering van de dagwaarde van de kaart. Momenteel ligt deze zo rond de €540,00.

Als de webshop aan geen van deze punten kan of wil voldoen, zijn ze wettelijk strafbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 30-03-2011 15:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
D4NG3R schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:11:
[...]

En D: Vervanging door een gelijkwaardig product binnen dezelfde prijsklasse. Ofwel een HD5970 van een ander merk, of een HD6990.

Als ik zo lees heeft de TS er echt geen problemen mee om wat euros erbij te leggen voor een HD6990. Maar met minder als een HD5970 gaat hij niet weg. Logisch, want als jij een kaart van 600 euro koopt. En deze binnen een jaar kapot gaat, wil jij natuurlijk weer een nieuwe kaart terug :S .

Ik vind het wel vreemd dat ze geen nieuwe HD5970 kunnen regelen, ze mogen dan wel EOL zijn. Er zullen er echt nog voldoende zijn, al dan niet bij een andere fabrikant (Sapphire bijv).
En dan kom je gelijk bij het stukje waar het om draaid.

dan kost het hun geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
bij een gelijkwaardige kaart zou ik eerder aan een gtx580 denken dan een 6990.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:11:
[...]

Volgens mij werkt het zo niet. Ze moeten hem als verkooppunt uiteraard niet zelf repareren, maar een reparatie verzorgen. Dat is wat anders. Asus zou geen reparatie-afdeling hebben, als alle webshops en leveranciers zouden mogen zeggen dat ze even geen zin hebben om een reparatie te verzorgen - dan zouden ze dat namelijk stuk voor stuk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 09:34
Heb eens een keer hetzelfde gehad met wat GSkill geheugen bij Azerty. Kreeg te horen dat het product EoL was en dat de leverancier niet meer kon leveren en dus de enige optie crediteren was. Heb toen aangegeven dat Gskill zelf een RMA service aanbied, hierna is alles prima geregeled.

Wat 4Launch dus kan doen is de kaart naar Asus RMA sturen. Maar zoals eerder al aangegeven is dit niet gebeurt. Misschien kun je ze dit nogmaals vriendelijk verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
haarbal schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:13:
bij een gelijkwaardige kaart zou ik eerder aan een gtx580 denken dan een 6990.
Dat is een totaal ander merk en dan kan ik dag zeggen tegen mijn Eyefinity setup die me toch ook een slordige 700 euro heeft gekost. Dus dat is niet gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04-2024
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:15:
[...]

Dat is een totaal ander merk en dan kan ik dag zeggen tegen mijn Eyefinity setup die me toch ook een slordige 700 euro heeft gekost. Dus dat is niet gelijkwaardig.
Dat het niet werkt met eyefinity zal niet uitmaken, ze zullen naar de waarde kijken, die is enkel in euro's uit te drukken. Nvidia kun je tegenwoordig wel meerdere schermen mee aansturen, surround ofzo heet het het bij hun. Dus het zou niet oneerlijk zijn om een 580 te krijgen. Daarentegen, als je toch al contact met ASUS hebt gehad, kun je natuurlijk altijd vragen of het mogelijk is dat je zelf je kaart opstuurt ter reparatie, misschien werken zij wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Gelijkwaardig in specificaties / prestaties van de videokaart is aan de orde.
Wat jij er op wil aansluiten kan de leverancier natuurlijk niet heel erg veel mee.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:14:
[...]
Volgens mij werkt het zo niet. Ze moeten hem als verkooppunt uiteraard niet zelf repareren, maar een reparatie verzorgen. Dat is wat anders. Asus zou geen reparatie-afdeling hebben, als alle webshops en leveranciers zouden mogen zeggen dat ze even geen zin hebben om een reparatie te verzorgen - dan zouden ze dat namelijk stuk voor stuk doen.
Je doet zaken met 4launch niet met ASUS. ASUS is maar de naamplaat. Een webshop mag RMA's zelf repareren, anders hebben ze ook niks aan een RMA afdeling want dan kunnen ze beter gelijk alles doorsturen.
Dan zou jij zelfs gelijk de kaart naar ASUS moeten sturen inplaats 4launch.

Plus 4launch is niet verplicht om de kaart naar ASUS toe te sturen.

Probeer het rechtstreeks bij ASUS maar meer bij 4launch kan je niet halen dan de huidige aanbieding geldt.

[ Voor 3% gewijzigd door Evion op 30-03-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Asus zelf kan niet met particulieren RMA verzorgen zeiden ze. Ik heb ze net gemaild om te vragen of ze nog een kaart hebben liggen. Als dat zo is, kan ik een punt maken bij 4Launch dat ze hem naar Asus moeten sturen, zodat ik alsnog reparatie of vervanging krijg. Misschien dat dat ze kan overhalen.

Wat betreft die specificaties: ze kijken naar waarde, maar ik hoef ook niet met elke kaart die ze me aanbieden akkoord te gaan. Ik heb een HD5970 gekocht, en vervolgens 700 euro in mijn setup gestoken om van een unieke feature die alleen die kaart en opvolgende series met zich meedragen, gebruik te maken. Mocht het tot de rechter komen, zal die er denk ik wel in meegaan dat ik een eventueel aanbod voor een nVidia kaart heb afgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:12
aZuL2001 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:22:
Gelijkwaardig in specificaties / prestaties van de videokaart is aan de orde.
Wat jij er op wil aansluiten kan de leverancier natuurlijk niet heel erg veel mee.
En eyefinity ondersteuning is geen onderdeel van die specificatie/prestatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Inderdaad, eyefinity is gewoon een specificatie. Ik hoop voor je dat je een HD6990 krijgt... Maar hoe zit het met je RB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
maar je weet nog niet eens wat ze voor de dagwaarde gaan rekenen. Als zij zeggen een gtx580 is een vergelijkbare kaart, hier heb je 400 euro is het toch ook goed?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
haarbal schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:37:
maar je weet nog niet eens wat ze voor de dagwaarde gaan rekenen. Als zij zeggen een gtx580 is een vergelijkbare kaart, hier heb je 400 euro is het toch ook goed?
Volgens mij is TS helemaal niet op zoek naar een financiele vergoeding, maar naar een vergelijkbaar product in specificatie en functie. Dus dan is het niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Beatboxx schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:37:
Inderdaad, eyefinity is gewoon een specificatie. Ik hoop voor je dat je een HD6990 krijgt... Maar hoe zit het met je RB?
Ga ik vanavond met mn ouders erbij uitzoeken.
haarbal schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:37:
Dat ik helemaal niks van ze hoor zit me inderdaad het meeste dwars. Voor 400 euro koop ik geen HD5970. Ze zijn wel verkrijgbaar nog, van Gigabyte, voor 538 euro. Ik wil gewoon een gerepareerde of een vervangende, en dat is helemaal niet onredelijk. Het kost ze - behalve wat tijd om gewoon contact op te nemen met Asus of hun leverancier te vragen dat ding gewoon even naar Asus te sturen - helemaal niks dan, plus dan hebben ze gewoon een tevreden klant.

Wat ze nu doen brengt daarentegen alleen maar schade toe, aan alle partijen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik denk dat als je een credit krijgt van 400 euro dat best redelijk is, hebt al een jaar gebruikt dus ja heb wat afschrijving.

http://azerty.nl/producte...5-dvi-hdmi-displaypo.html

is dit de zelfde kaart ?
"nieuwschierig"

[ Voor 55% gewijzigd door Mektheb op 30-03-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Die is niet meer leverbaar zo te zien (10+ werkdagen, niet op voorraad en geen enkele andere shop heeft hem nog, dan weet je het meestal wel). Waarschijnlijk een oude automatische koppeling met een leverancier ofzo. Het enige merk wat blijkbaar leverbaar is, is die van Gigabyte, en die liggen op 540 euro.

Edit// Ik zal ze eens mailen en het navragen.

[ Voor 26% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Je hebt hem tweedehands gekocht voor een verlaagde prijs maar zelf verwacht jij dat de webshop jou de aankoopbedrag terug geeft. Dat is snel verdient voor jou en hypocriet gedrag.

Of heb je hem ook voor de volle prijs betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:53:
Je hebt hem tweedehands gekocht voor een verlaagde prijs maar zelf verwacht jij dat de webshop jou de aankoopbedrag terug geeft. Dat is snel verdient voor jou en hypocriet gedrag.

Ook dat vraag ik me af.

Maar goed het punt is de manier van zaken van 4launch is al vaker voorbij gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 30-03-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Is dat relevant? Het gaat er om dat 4Launch niet goed bezig is met hun RMA afhandeling (wat overigens wel vaker op Tweakers langskomt), en of hij nou zijn product heeft gevonden bij het oud vuil met toevallig de bon erbij of dat hij 'm direct bij 4Launch heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman

Bullshit kerel, ik wil gewoon dezelfde kaart terug, dat heb ik nu al vaak genoeg gezegd. En anders genoeg geld om een nieuwe HD5970 te kopen. En als ze me er niet mee vertrouwen, geven ze voor mijn part die credit zelf uit in een andere webshop, en geven dan die kaart aan mij. Ik weet niet wat jij graag wil horen kerel. Hou je het verder even relevant en constructief?

[ Voor 3% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:08
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:58:
[...]

Bullshit kerel, ik wil gewoon dezelfde kaart terug, dat heb ik nu al vaak genoeg gezegd. En anders genoeg geld om een nieuwe HD5970 te kopen. En als ze me er niet mee vertrouwen, geven ze voor mijn part die credit zelf uit in een andere webshop, en geven dan die kaart aan mij. Ik weet niet wat jij graag wil horen kerel. Hou je het verder even relevant en constructief?
Ik snap de ophef nog niet helemaal. Er IS nog helemaal geen bedrag genoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 01:46

Maakt toch helemaal niks uit. Hij wil graag een reparatie, vergelijkbaar product of de dagwaarde terug wat niet meer dan logisch is. De dagwaarde is wat hij waarschijnlijk heeft betaald toen hij hem 2e hands kocht. Met een reparatie krijgt hij gewoon zijn eigen gekochte kaart terug. Alleen met een nieuw vervangend product zou je dat anders kunnen zien omdat het dan om een nieuw product gaat (indien er geen refurbished zijn).

Ben even voorzichtig met je uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Ruud schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:00:
[...]

Ik snap de ophef nog niet helemaal. Er IS nog helemaal geen bedrag genoemd...
Daar is de ophef juist over, na 4 mails met argumenten van mijn kant is het nu al bijna 10 dagen stil, en zit ik met lege handen. Zoals iemand eerder aanhaalde zijn er bepaalde termijnen waar je binnen moet blijven als je nog wat met de rechtsbijstand wil (wat dat precies is weet ik niet, daarom win ik hoer ook info in). Als ik concreet wat gedaan wil krijgen bij 4Launch, lijkt het erop dat ik met aangetekende brieven en rechtsbijstand moet gaan werken. Uit andere topics over 4Launch kan ik alleen maar opmaken dat zij met anderen graag het spelletje vuil speelden, for all I know doen ze straks alsof ze mijn mails niet meer hebben gelezen ofzo. Vandaar dus dat ik nu vast info inwin.

[ Voor 15% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:08
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:02:
[...]

Daar is de ophef juist over, na 4 mails met argumenten van mijn kant is het nu al bijna 10 dagen stil, en zit ik met lege handen. Zoals iemand eerder aanhaalde zijn er bepaalde termijnen waar je binnen moet blijven als je nog wat met de rechtsbijstand wil (wat dat precies is weet ik niet, daarom win ik hoer ook info in). Als ik concreet wat gedaan wil krijgen bij 4Launch, lijkt het erop dat ik met aangetekende brieven en rechtsbijstand moet gaan werken.
Dat is inderdaad zo, de communicatie is droevig, de toon wordt echter wel gezet dat 4launch veel te weinig gaat crediteren en niet mee wil werken aan een oplossing. Dat weet je helemaal niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Ik heb anders niks dan horrorverhalen gelezen over de dagwaarde-truc van 4launch, maargoed als ik de primeur mag hebben vind ik het prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869

Als fabrieks vertegenwoordiger (nee niet ASUS), ik kan zeggen dat waar je op strand is de "ik eis", "het moet zo", "ik ga niet mee akkord" etc. Wat is eigenlijk gebeurd is dat de webshop heeft de koop ontbonden. Dat mogen ze doen en ze hoeven jou toestemming niet te hebben. Als resultaat van dat ontbinding de aankoop bedrag woord terug gevorderd MINUS DE TIJD dat je heb het gebruikt. Omdat het nogal complex is om een exact "time for money" calculatie uittevoeren, de dagwaarde woord gehanteert.

De volledig bedrag krijg je nooit terug omdat je daar geen recht op heeft. Wat valt wel te discusseeren is de bedrag natuurlijk. Als je slim bent dan kan je het op een andere manier zien. Je krijgt een X bedrag terug. Dat zit je in op een nieuwe graka. Jij komt er mee weg met een schoon nieuwe kaart voor een aanzienlijk lager prijs. Als het een beetje mee zit heb een nieuwe, verse, betere kaart voor 50% minder om wat te noemen!

Stel maar dat je toch voor elkaar krijg om een reparatie te krijgen op de ouwe. Dan zit je met een oude kaart dat je gaat waarschijnlijk toch vervangen over een paar jaar en dan krijg je nix voor! Think about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Ten eerste wilt de TS zijn "aankoopbedrag" terug terwijl hij hem zelf heeft overgekocht. (dat ter zijde)
Dan wilt hij weer reparatie en dan wilt hij weer zijn geld terug. Alles is nogal onduidelijk.

Natuurlijk wil de TS zijn eigen kaart terug maar als hij niet te repareren is houd het snel op. Plus daarbij is 4launch niet verplicht om het product naar ASUS te sturen, want zij doen daar geen zaken mee. Alles gaat dan vanuit de leverancier en dat is geen ASUS.

De RMA afdeling van 4launch staat in zijn recht om zijn geld te crediteren.
De Enigste opties die nog over zijn:

1) 4Launch aanspreken tot een andere kaart en de rest bij betalen.
2) Bedrag die vast gesteld word uit laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 18:20

Slapstick

Me, myself or I

Anoniem: 175869 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:13:
Als fabrieks vertegenwoordiger (nee niet ASUS), ik kan zeggen dat waar je op strand is de "ik eis", "het moet zo", "ik ga niet mee akkord" etc. Wat is eigenlijk gebeurd is dat de webshop heeft de koop ontbonden. Dat mogen ze doen en ze hoeven jou toestemming niet te hebben. Als resultaat van dat ontbinding de aankoop bedrag woord terug gevorderd MINUS DE TIJD dat je heb het gebruikt. Omdat het nogal complex is om een exact "time for money" calculatie uittevoeren, de dagwaarde woord gehanteert.

De volledig bedrag krijg je nooit terug omdat je daar geen recht op heeft. Wat valt wel te discusseeren is de bedrag natuurlijk. Als je slim bent dan kan je het op een andere manier zien. Je krijgt een X bedrag terug. Dat zit je in op een nieuwe graka. Jij komt er mee weg met een schoon nieuwe kaart voor een aanzienlijk lager prijs. Als het een beetje mee zit heb een nieuwe, verse, betere kaart voor 50% minder!

Stel maar dat je toch voor elkaar krijg om een reparatie te krijgen op de ouwe. Dan zit je met een oude kaart dat je gaat waarschijnlijk toch vervangen over een paar jaar en dan krijg je nix voor! Think aboout it.
Rare redenatie. Over een paar jaar is de dagwaarde van de kaart sowieso miniem en koop je dan een nieuwe voor de volle prijs heb je altijd nog de oude tot je beschikking. Dus twee kaarten, waarvan er een verouderd is.

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
J.Christ schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:14:
Ten eerste wilt de TS zijn "aankoopbedrag" terug terwijl hij hem zelf heeft overgekocht. (dat ter zijde)
Dan wilt hij weer reparatie en dan wilt hij weer zijn geld terug. Alles is nogal onduidelijk.

Natuurlijk wil de TS zijn eigen kaart terug maar als hij niet te repareren is houd het snel op. Plus daarbij is 4launch niet verplicht om het product naar ASUS te sturen, want zij doen daar geen zaken mee. Alles gaat dan vanuit de leverancier en dat is geen ASUS.

De RMA afdeling van 4launch staat in zijn recht om zijn geld te crediteren.
De Enigste opties die nog over zijn:

1) 4Launch aanspreken tot een andere kaart en de rest bij betalen.
2) Bedrag die vast gesteld word uit laten betalen.
Je zou bijna denken dat jij bij 4Launch werkt, maar dat terzijde.

Ik vind reparatie best, ik vind vervanging best, en ik vind genoeg geld om dezelfde kaart te kunnen kopen ook best. Dat is zonneklaar. 4Launch is verplicht een reparatie te verzorgen als ik daarom vraag. Als zij de koop eenzijdig willen ontbinden, krijg ik voor zover ik weet gewoon de aankoopsom terug. Zou wat zijn, kloppen ze na 2 jaar even aan om die kaart terug te vorderen voor 25 euro, zodat zij een goedkope videokaart hebben.

En optie 3: de rechter ernaar laten kijken, aangezien het allemaal nogal fishy en arbitrair is.

[ Voor 87% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:16:
En optie 3: de rechter ernaar laten kijken, aangezien het allemaal nogal fishy en arbitrair is.
Wat wel inhoud je dan dus kans heb je geen gelijk heb hoe bizar ook.
Je ook nog MAANDEN moet wachten, en ook maar een kleine tegemoet koming van 4launch kan je dan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:16:
Naar de rechter stappen is jou goed recht en ik wens je success. But to be honest je verspilt gewoon je tijd. Wenselijk is de situatie zeker niet, maar het mag wel.

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat veel mensen zal het op prijs stellen als je kan de conclusie van je gesprek met de RS hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 12:38
Ik zou eens contact opnemen met Asus via http://rma.asus.de/pick_eu/nl/

Staat in de uitleg:
" Indien dit niet mogelijk is binnen de gestelde wettelijke periode kan ASUS het product zelf vervangen. Het vervangende product zal dan functioneel gelijkmatig of beter zijn als wat origineel is geleverd. "

Ik ben tot nu toe op die manier altijd prima geholpen, zelfs een keer buiten de garantie om gratis een nieuw onderdeel voor mijn laptop gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Crim schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:22:

Staat in de uitleg:
" Indien dit niet mogelijk is binnen de gestelde wettelijke periode kan ASUS het product zelf vervangen. Het vervangende product zal dan functioneel gelijkmatig of beter zijn als wat origineel is geleverd. "

Ik ben tot nu toe op die manier altijd prima geholpen, zelfs een keer buiten de garantie om gratis een nieuw onderdeel voor mijn laptop gekregen.
Geldt helaas niet voor videokaarten, en ik heb al contact met Asus, ik wacht nu nog bericht van ze af of ze nog zo'n kaart hebben liggen zodat er misschien toch wat te regelen is met 4launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Crim schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:22:

Staat in de uitleg:

Wat niet meer helpt want de kaart is al bij 4launch.

Ook heeft 4launch hem al gestuurd naar hun leverancier voor een credit.
en kan je dus never nooit de kaart meer terug krijgen om het zelf af te handelen hoe je het ook wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:23:
[...]

Wat niet meer helpt want de kaart is al bij 4launch.

Ook heeft 4launch hem al gestuurd naar hun leverancier voor een credit.
en kan je dus never nooit de kaart meer terug krijgen om het zelf af te handelen hoe je het ook wil doen.
Tuurlijk wel, het is nog steeds zijn eigendom en als hij wil kan hij 'm terug laten sturen door 4Launch. Dat ie eventueel verzendkosten mag betalen is vers 2.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wat is eigenlijk gebeurd is dat de webshop heeft de koop ontbonden. Dat mogen ze doen en ze hoeven jou toestemming niet te hebben.
Yeah right. Dan mag ik dat als consument ook zomaar? We zijn in deze ((ver)koop)overeenkomst namelijk gewoon gelijke partijen. Dat is mooi, dan ga ik bij deze even een hoop spullen in hun koop ontbinden, volgens hetzelfde regeltje. Dat is nog eens tweedehands verkopen, ow yeah.

Bij de verkoop van een product, wordt er een (koop)overeenkomst afgesloten. Deze koopovereenkomst stelt in Nederland onder andere dat een product garantie krijgt, voor de periode van minstens één jaar, en daarna wat logischerwijs van een product verwacht mag worden. Bij dit product is er door de leverancier zelfs een garantieperiode van twee jaar verstrekt. Door voornoemde overeenkomst is leverancier verplicht zich aan deze regeling te houden.

TS heeft nu een product wat stuk is. Hiervoor neemt hij contact op met de leverancier, en het is aan de leverancier om het product te repareren of een vervangend product met gelijkwaardige (of betere) specificaties te leveren. Dat is namelijk wat de leverancier heeft beloofd bij het afsluiten van de overeenkomst omtrent de verkoop van dit stuk hardware. En dat is precies waar leverancier zich op dit moment niet aan houdt.

[ Voor 29% gewijzigd door Henk op 30-03-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bastien schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:27:
[...]
Tuurlijk wel, het is nog steeds zijn eigendom en als hij wil kan hij 'm terug laten sturen door 4Launch. Dat ie eventueel verzendkosten mag betalen is vers 2.
Sure, gelijk heb je.
Maar kans dat je hem nog ooit in je handen hebt is zeer gering tot zeker nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat is eigenlijk gebeurd is dat de webshop heeft de koop ontbonden. Dat mogen ze doen en ze hoeven jou toestemming niet te hebben
Dat mogen ze niet. Gelukkig zijn consumenten wat beter beschermd dan jij hier nu doet vermoeden. En anders zie ik je bron wel tegemoet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slapstick schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:16:
[...]

Rare redenatie. Over een paar jaar is de dagwaarde van de kaart sowieso miniem en koop je dan een nieuwe voor de volle prijs heb je altijd nog de oude tot je beschikking. Dus twee kaarten, waarvan er een verouderd is.
Look at it this way. Vind jij het normaal dat als je mazzel hebt dat je kaart kapot gaat naar 1 jaar een 11 maanden dat je ineens een nieuwe krijg? Ik zie een best kans voor fraude hier. Ik ga wachten tot dat mijn graka is nergens meer te koop en is EOL. Ik ga dan vervolgens de stroom voor de fan ontkoppelen en het laten overhitten tot dat ie kapot is. Vervolgens ga ik een RMA verzoek indienen bij mijn leverancier en als ik wonder boven wonder hoort dat de kaart is niet meer te repareeren of vervangen dan kan ik een nieuwe eisen volgens jou. Rinse and repeat elke paar jaar en zo heb je het voor elkaar.

Ik heb het vaker gezeg en ik zeg het nogmaals. Wij zijn 20 jaar verder in de digitale tijdperk, en leveranciers en fabrieken zijn niet achterlijk. De naief tijden zijn voorbij en alle loopholes zijn dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 175869 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:31:
[...]

Look at it this way. Vind jij het normaal dat als je mazzel hebt dat je kaart kapot gaat naar 1 jaar een 11 maanden dat je ineens een nieuwe krijg? Ik zie een best kans voor fraude hier. Ik ga wachten tot dat mijn graka is nergens meer te koop en is EOL. Ik ga dan vervolgens de stroom voor de fan ontkoppelen en het laten overhitten tot dat ie kapot is. Vervolgens ga ik een RMA verzoek indienen bij mijn leverancier en als ik wonder boven wonder hoort dat de kaart is niet meer te repareeren of vervangen dan kan ik een nieuwe eisen volgens jou. Rinse and repeat elke paar jaar en zo heb je het voor elkaar.
Binnen de gestelde leveringsvoorwaarden is het zo dat de leverancier een vervangend product moet leveren. Of daarbij het door jou bestelde product EOL is, doet er niet toe, dat is een zaak tussen leverancier en zíjn leverancier. Jij als consument hebt recht op dit vervangende product. Of eigenlijk, het product wat je in de eerste instantie hebt afgenomen, maar als hieraan niet voldaan kan worden is het aan de leverancier om een andere regeling te treffen.
Ik heb het vaker gezeg en ik zeg het nogmaals. Wij zijn 20 jaar verder in de digitale tijdperk, en leveranciers en fabrieken zijn niet achterlijk. De naief tijden zijn voorbij en alle loopholes zijn dicht.
Dat betekent enkel dat als een leverancier, zij het via bijvoorbeeld een testrapport van fabrikant, zijn leverancier, aan kan tonen dat de kaart defect is gegaan door misbruik van de gebruiker, vrijgesteld wordt van de garantieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Henk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:34:
[...]

Binnen de gestelde leveringsvoorwaarden is het zo dat de leverancier een vervangend product moet leveren. Of daarbij het door jou bestelde product EOL is, doet er niet toe, dat is een zaak tussen leverancier en zíjn leverancier. Jij als consument hebt recht op dit vervangende product. Of eigenlijk, het product wat je in de eerste instantie hebt afgenomen, maar als hieraan niet voldaan kan worden is het aan de leverancier om een andere regeling te treffen.

[...]

Dat betekent enkel dat als een leverancier, zij het via bijvoorbeeld een testrapport van fabrikant, zijn leverancier, aan kan tonen dat de kaart defect is gegaan door misbruik van de gebruiker, vrijgesteld wordt van de garantieplicht.
Maar dan ben ik benieuwd als we het toch er over hebben, waar staat het letterlijk je hetzelfde product moet krijgen ?, of een gelijkwaardig iets.

Bedoel als die kaart 300 euro waard is, is een credit van 300 euro ook gelijkwaardig.
Ben heel slecht in rechten en wetten vandaar, maar zou het toch ook zelf wel is willen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 23:55
Ik heb zelf ook een keer die shit gehad met 4Launch. Product na een paar weken defect, mocht ik het opsturen en kreeg ik een credit. Maar heb heb toen wel geattendeerd dat ik door het foute product wel twee keer de verzendkosten heb kunnen betalen. Heb toen een credit voor die verzendkosten gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:35:
[...]

Maar dan ben ik benieuwd als we het toch er over hebben, waar staat het letterlijk je hetzelfde product moet krijgen ?, of een gelijkwaardig iets.

Bedoel als die kaart 300 euro waard is, is een credit van 300 euro ook gelijkwaardig.
Ben heel slecht in rechten en wetten vandaar, maar zou het toch ook zelf wel is willen lezen.
Dat zou ik op moeten zoeken, maar volgens mij is het wel zo dat bij een vervangend product wat niet identiek is aan het in de eerste instantie geleverde product, de consument moet instemmen met de regeling. Vandaar dat je dus vaak ziet dat er een net iets sneller model tegenover gezet wordt in zo'n geval, omdat het aangaan van getouwtrek door personeel je vaak meer kost (tijd is geld) dan een tientje inleveren op een sneller/nieuwer exemplaar. Bijvoorbeeld het eyefinity verhaal is in dit geval een vrij specifieke eis, waar veel mensen geen waarde aan hechten maar TS juist de kaart voor gekocht heeft. Dan kan er een GTX580 aangeboden worden die in de benchmarks hetzelfde presteert, of misschien zelfs beter, maar door het ontbreken van de EF functie is deze kaart voor TS aanzienlijk minder.

[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 30-03-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Henk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:39:
[...]

Dat zou ik op moeten zoeken, maar volgens mij is het wel zo dat bij een vervangend product wat niet identiek is aan het in de eerste instantie geleverde product, de consument moet instemmen met de regeling. Vandaar dat je dus vaak ziet dat er een net iets sneller model tegenover gezet wordt in zo'n geval, omdat het aangaan van getouwtrek door personeel je vaak meer kost (tijd is geld) dan een tientje inleveren op een sneller/nieuwer exemplaar.
Als je dat kan doen, mag me het gewoon dm'e tenzij het hier gepost mag worden van de mod's om niet oftopic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:29:
[...]
Dat mogen ze niet. Gelukkig zijn consumenten wat beter beschermd dan jij hier nu doet vermoeden. En anders zie ik je bron wel tegemoet.
Ja je kan het zo vinden natuurlijk. Je mening mag je best hebben. De feiten zijn is dat de koop is ontbonden en resitutie moet discusseerd woorden. De reden dat de koop ontbonden is (en waarom het mag) is dat er geen ander opties zijn. De bal licht bij de verkooper omdat hij is verplicht met een oplossing te komen. Daarom heeft hij gekeuzen om de ontbinden. Hij is verplicht om wat te doen en dat heeft hij gedaan. Dat het wenselijk is natuurlijk een twistpunt. Ik ben volledig mee eens dat het levert geen goedwil op van de klant en je bent hem waarschijnlijk voorgoed kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 16:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hij vroeg om een bron, geen persoonlijk getinte uitleg. Kom eens met bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
Henk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:39:
[...]
Dat zou ik op moeten zoeken, maar volgens mij is het wel zo dat bij een vervangend product wat niet identiek is aan het in de eerste instantie geleverde product, de consument moet instemmen met de regeling. Vandaar dat je dus vaak ziet dat er een net iets sneller model tegenover gezet wordt in zo'n geval, omdat het aangaan van getouwtrek door personeel je vaak meer kost (tijd is geld) dan een tientje inleveren op een sneller/nieuwer exemplaar. Bijvoorbeeld het eyefinity verhaal is in dit geval een vrij specifieke eis, waar veel mensen geen waarde aan hechten maar TS juist de kaart voor gekocht heeft. Dan kan er een GTX580 aangeboden worden die in de benchmarks hetzelfde presteert, of misschien zelfs beter, maar door het ontbreken van de EF functie is deze kaart voor TS aanzienlijk minder.
De klant moet met alles wat de webshop doet instemmen. Ze mogen niet zomaar "crediteren" of een ander "product" geven. De klant heeft in dit geval twee opties:

1 - Crediteren op dagwaarde
2 - Gelijkwaardig product (met meerprijs = bij betalen)

< Heeft bij een webshop gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:41:
[...]

Als je dat kan doen, mag me het gewoon dm'e tenzij het hier gepost mag worden van de mod's om niet oftopic te gaan.
Ow, maar dit is juist in dit topic waanzinnig relevant. Ik heb even e.e.a. opgezocht, en kwam uit op de volgende (overheids-)pagina die denk ik alles zegt: http://www.consumentenaut...ucten-repareren-vervangen

[quote]
Ondeugdelijke producten repareren of vervangen
Is een product ondeugdelijk, dan heeft de consument de keuze tussen reparatie of vervanging. U kunt het verzoek van de consument tot vervanging afwijzen als herstel veel goedkoper voor u is. Uitgangspunt is dat de consument in het geval dat het product ondeugdelijk is recht heeft op kosteloos herstel. Kiest de consument voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - de situatie ontstaan dat het soms redelijk is dat de consument een deel van de reparatiekosten betaalt. Binnen een periode van twee jaar kunt u nooit bijbetaling van de consument verlangen, ook niet als u het product moet vervangen voor een nieuw exemplaar. Na twee jaar kan het redelijk zijn om bijbetaling te verlangen in het geval dat de reparatie tot een aanzienlijk langere levensduur van het product zal leiden.

Gemiddelde levensduur
Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functioneren en het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het gebrek al aanwezig was tijdens de levering, tenzij de aard van het product of het defect zich hiertegen verzetten. Na zes maanden moet de consument aannemelijk maken dat er sprake is van een non conform product. U mag van de consument ten minste verwachten dat hij u vertelt hoe hij het product heeft gebruikt en wat precies het gebrek is.

Kosten reparatie of vervanging
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:

• als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.

U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:

• als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
• als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt. Er is in deze gevallen dus ook geen sprake van non conformiteit / ondeugdelijkheid.

Reparatie door een derde
Als u een verzoek van een consument om een product te herstellen of te vervangen niet tijdig oplost, dan heeft de consument de mogelijkheid een ander in te schakelen om de reparatie te laten uitvoeren en de kosten op u te verhalen. Het is wel van belang dat de consument u eerst een brief heeft gestuurd met de mededeling dat als u niet binnen een redelijke termijn overgaat tot reparatie of vervanging, hij een derde opdracht geeft tot reparatie. De consument kan er ook voor kiezen om de overeenkomst te ontbinden.

Ontbinden van de koopovereenkomst
De consument kan niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan kan de consument de koopovereenkomst, wanneer het product non conform is, ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer de consument geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom retourneert.
Mocht u het niet eens zijn met het feit dat de consument de koopovereenkomst wil ontbinden, dan kan de consument naar de geschillencommissie of de rechter. Deze zal de ontbinding moeten bekrachtigen.

Ik denk dat dit alles zegt :) Het laatste stukje is waar 4launch op een vervelende manier gebruik van probeert te maken, maar mocht TS in staat zijn zelf een reparateur te vinden welke wél in staat is de kaart te repareren, dan is dat zijn goed recht.

Dit ontkracht tevens de door Bulldog72 aangenomen stelling, alsmede zijn post onder deze :P

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 30-03-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Henk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:34:
[...]

Ik kan alleen zeggen dat op zijn best je bent kort door de bocht en op zijn ergste vierkant naast. Zo simpel werkt het allemaal niet. Ik moet wel zeggen dat het zal wel mooie zijn als het een keer zo simple woord gemaakt door de wetgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liempie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 16:29
Ik heb een vergelijkbare ervaring met 4Launch. Is wel al enige tijd geleden gebeurd.

In Mei 2007 heb ik een nieuwe computer samengesteld, waarbij alle onderdelen besteld zijn bij 4Launch.
Hieronder ook een Asus 8800GTX videokaart, die me toen € 521 heeft gekost.

In Juni 2009 begon de kaart kuren te vertonen, zoals deze bekend zijn met de 8800 Series. Direct bij het aanzetten van de computer artifacts en BSOD in Windows. Navraag gedaan bij 4Launch en het bleek dat de kaart 3 jaar garantie had. Kaart aangemeld als RMA en ingeleverd bij de balie.

Heel snel al bevestiging dat de kaart defect bevonden was, en inderdaad ook de mail dat deze EOL was en dat de dagwaarde uitgekeerd zou worden, welke bepaald zou worden door de leverancier. Vervolgens is het stil. Na 3 weken eens geinformeerd via de mail. Nog steeds geen bericht van leverancier. Vervolgens weer stil. Zelf maar weer geinformeerd. Mail retour, eind volgende week hebben we duidelijkheid. Vervolgens weer stil. Weekend erna gebeld en degene die er iets over zou kunnen zeggen was er niet. Dag later opnieuw gebeld, en zou teruggebeld worden. Zelf maar weer gebeld aan het einde van de dag. Situatie nogmaals uitgelegd en toen kreeg ik te horen dat de leverancier nog steeds niet gereageerd had, maar omdat de situatie nu al 2 maanden duurde, kreeg ik in Augustus 2009 € 187,50 uitgekeerd. Hier heb ik op dat moment een HD4890 van gekocht die nog steeds uitstekend functioneerd.

Ik heb ook aangedrongen op een vervangende kaart, via 4Launch, maar daar wilde ze niets van weten. Verhaal komt me dus bekend voor. Ik heb sindsdien ook nooit meer iets besteld via 4Launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Henk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:45:
[...]

Ow, maar dit is juist in dit topic waanzinnig relevant. Ik heb even e.e.a. opgezocht, en kwam uit op de volgende (overheids-)pagina die denk ik alles zegt: http://www.consumentenaut...ucten-repareren-vervangen

[...]

Ik denk dat dit alles zegt :) Het laatste stukje is waar 4launch op een vervelende manier gebruik van probeert te maken, maar mocht TS in staat zijn zelf een reparateur te vinden welke wél in staat is de kaart te repareren, dan is dat zijn goed recht.
Bedankt henk.
ff verder lezen

Ziet er wel weer uit als zo'n beschrijving van wanneer is het nou wat is 1 jaar een geruime tijd ? en dus doen ze niks fout.

[ Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 30-03-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:47:
[...]

Bedankt henk, maar dan behoeden ze zich dus behalve als geruime tijd goed gefunctioneerd heeft, en dat is dus het 1e jaar al.
ff verder lezen
Ja, na die 6 maanden. Echter springt 4launch door naar een oplossing waar nog vele trajecten voor kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Henk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:49:
[...]

Ja, na die 6 maanden. Echter springt 4launch door naar een oplossing waar nog vele trajecten voor kunnen zitten.
Bah, vervelend dat soort dingen kunnen ze niet gewoon simpel zeggen garantie 2jaar wet is wet klaar
Hadden we ook niet al dat geneuzel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer de consument geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom retourneert.

Zo staat het idd. Je heb geen recht op de volledig bedrag als je heb het een tijd in gebruik. Als je goed een logische na denkt het kan op geen ander manier. Wij zijn in NL en er moet altijd een balans zijn tussen belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Anoniem: 175869 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:46:
Ik kan alleen zeggen dat op zijn best je bent kort door de bocht en op zijn ergste vierkant naast. Zo simpel werkt het allemaal niet. Ik moet wel zeggen dat het zal wel mooie zijn als het een keer zo simple woord gemaakt door de wetgever.
Wat Ed_L ook al zei, zie ik graag bron of bewijs van je uitspraken.

[ Voor 10% gewijzigd door Boxman op 30-03-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boxman schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:51:
[...]

Wat Ed_L ook al zei, zie ik graag bron of bewijs van je uitspraken.
Scroll omhoog lievert. De stuk van de CA dat Henk heeft gepost zegt het helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Anoniem: 175869 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:55:
[...]

Scroll omhoog lievert. De stuk van de CA dat Henk heeft gepost zegt het helder.
Dat spreekt jouw stelling juist tegen, vandaar dat ik me afvroeg waar jij je info vandaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mektheb schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:50:
[...]

Bah, vervelend dat soort dingen kunnen ze niet gewoon simpel zeggen garantie 2jaar wet is wet klaar
Hadden we ook niet al dat geneuzel :P
Er staat in dit geval dat de consument de mogelijkheid heeft tot ontbinden, niet de leverancier. Een andere keuze is die externe reparateur. Dat het een dure reparatie gaat zijn, tja... :)

Vooralsnog is het het consumentenrecht, niet het winkeliersrecht. En ik denk dat daarin ook juist gesproken gaat worden over vervangingswaarde, ergo, de prijs waarvoor deze consument een vergelijkbare/vervangende kaart (met vergelijkbare specificaties, functies en mogelijkheden) kan scoren. Wat hierin ook interessant kan zijn is wat er gebeurt als het product, of een potentieel vervangend product, in de tussentijd gestegen is in prijs (iets wat met een videokaart niet snel zal gebeuren, maar bij bijvoorbeeld fotografie/film objectieven nogal eens voorkomt), maar daar durf ik echt niets over te zeggen.

Het is echter wel relevant, omdat de aankoopprijs van een vervangend product op dit moment beduidend hoger ligt dan de compensatie die 4launch lijkt te willen bieden. Anders zouden zij een ander-merk videokaart van hetzelfde type wel aanbieden, gok ik zo. Maar dit laatste is pure aanname en speculatie, zij het gebaseerd op een redelijk vermoeden, maar hang daar dus maar niets aan op :)

[ Voor 33% gewijzigd door Henk op 30-03-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga nu naar huis heren, maar als ik zal er morgen op dit terugkomen.
Pagina: 1 2 3 Laatste