Even niets...
Maar ik ben nu nog ff met die services bezig, dus laat maar weten of dat met clang zin heeft. Maar het is zeker niet veel moeite.
Wel lastig dat sommige packages met pkg_add zijn geinstalleerd ipv vanaf de ports tree, is dat opzettelijk?
Loop namelijk al tegen een bug aan dat ik Bash niet vanaf /usr/ports/shells/bash mag installeren...
Bison (dependancy) is stuk...
pkg-conf zelf is ook via binary geinstalleerd, en niet via /usr/ports.
subversion heeft een dependancy op een hogere pkg-conf en wil die installeren, en dat conflicteerd weer.
[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 28-07-2012 15:40 ]
Even niets...
Wat er nu veranderd is, is dat er geen services meer 'in' de system image zitten. De system image is nu helemaal vrij van services en dus puur het OS plus basissoftware als bash, php, lighttpd en samba. Wat nu nieuw is, is dat de LiveCD tijdens het booten de services in feite installeert, terwijl die dus eerst al geïnstalleerd in de system image zaten. Maar dit nieuwe systeem geeft dus veel meer flexibiliteit om meerdere LiveCDs te maken met wisselende samenstelling van meegeleverde services.
Dus zodra de LiveCD boot, worden de betreffende services terplekke geïnstalleerd. Dit duurt zeker voor de 'gnome' LiveCD erg lang, maar je installeert ook alles in feite dus dat dat binnen één minuut gebeurt is nog best goed te noemen. Voor echte 'Root-on-ZFS' installaties hoef je natuurlijk maar één keer te installeren.
Het idee is dat je tijdens het installeren services kunt aanvinken die op cdrom staan en die je 'mee' wilt installeren, die hoef je dan niet meer te downloaden en handmatig te installeren. Dit vereist echter wijzigingen aan de web-interface en dat is dus een todo voor de volgende release.
Ook kun je nu nog niet de nieuwe services downloaden via Services->Install. Daar ben ik nog mee bezig.
make && make install
niks pkg_add... Dat is binary...
Heb intussen wel de installate gesloopt
Je kan geen packages reinstallen
[ Voor 37% gewijzigd door FireDrunk op 28-07-2012 15:44 ]
Even niets...
Maar wat is nu precies je probleem?
Voorbeeld hoe de ZFSguru services worden gecompileerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ##
## Service Build script
##
CAT="X-gnome"
build_category_begin X-server
echo "* service: ${CAT}"
cd /usr/ports/x11/gnome2
make clean && make install clean
build_checkerror
build_category_pristine |
Heel simpel, maar wel zoals het hoort. Eerst wordt de X-server dependency geïnstalleerd die Xorg enzo bevat. Daarna wordt gnome2 gecompileerd van portstree. Daarna wordt exact uitgezocht welke packages runtime en welke compile-time zijn. Alleen de runtime packages komen in de service tarball terecht.
/usr/ports/devel/subversion
Even niets...
Maar natuurlijk kun je zelf wel dingen installeren. Verpruts je iets dan kun je weer terug naar je snapshot of backup of snel een nieuwe install dat is het idee.
Wil je met portstree aan de slag, dan is het belangrijk dat je dezelfde portstree gebruikt als ZFSguru heeft gebruikt tijdens de build scripts. Daar is een aparte service voor:
system-portstree
system-sourcecode
Deze bevatten de portstree en sourcecode (/etc/src/) nodig voor compileren van ports. Ook bevatten deze de portopties die gebruikt zijn om bepaalde software te compileren. Kortom, wil je extra dingen installeren naast de services, is dit eigenlijk wat je nodig hebt. Ze zijn nog niet beschikbaar, maar dat zal ik op korte termijn wel doen. Dan kun je prima extra dingen installeren.
Wil je nu prutsen, dan een snelle tip: krijg je berichten als 'requires bison version 9 but version 8 is installed' of iets in die geest, dan moet je die bison eraf knallen met:
pkg_delete -f bison*
En dan opnieuw je compile starten (make install clean). Maar als je dit wilt is de beste manier eerst alle ports upgraden voordat je iets nieuws installeert. Alles upgraden kun je doen met bijvoorbeeld portupgrade:
# cd /usr/ports/ports-mgmt/portupgrade
# make install clean
als dat lukt kun je alles upgraden met:
portupgrade -ar
Maar ik kan ook even snel de portstree los uploaden als je wilt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 16:14 ]
Als ik persé packages moet gebruiken, swa, so be it.
Ik dacht juist dat je heel makkelijk met ene port een binary package kon overschrijven, maar dat is dus niet zo
Nadeel is dat ports die je los compiled flinke afhankelijkheden blijken te hebben en die zelf proberen te installeren...
Even niets...
Zodra je een port installeert, wordt het een package. Ports hebben dependencies en die worden dus eerst geïnstalleerd. Die worden ook allemaal packages. Zodra je iets compileert is het een binary en dus een package. pkg_version -v laat de lijst zien en met pkg_create -b <pkgnaam> maak je een packagebestand zoals FreeBSD zelf doet (voor pkg_add -r) en ZFSguru ook voor de services. Na pkg_create gebruikt te hebben, kun je met pkg_add dat bestand installeren, als een soort .deb voor linux.
Hopelijk verheldert dat wat? Het enige 'probleem' is dat wanneer je iets compileert, je port opties hebt. Deze port opties kunnen de dependencies veranderen. Tenzij je alles zelf compileert, moet je dus packages installeren die 'bij elkaar horen' en volgens hetzelfde portssysteem (portstree en portchoices) zijn gecompileerd.
In de toekomst kun je via ZFSguru web-interface gewoon packages upgraden vanuit de portstree, en daarna ook nieuwe ports installeren. Want dat is wat je wilt, neem ik aan?
Als je er op googled, krijg je handleidingen waarin mensen een export maken van de lijst van alle packages die ze hebben, daarna alle packages eraf mieteren, en alles vanaf de export weer installeren.
Nou, ik heb nog nooit zo'n gore manier van updaten gezien
portupgrade loopt nu overigens.
Even niets...
1
2
3
4
| (da0:mpt0:0:0:0): unsupportable block size 0 (da1:mpt0:0:1:0): unsupportable block size 0 (da2:mpt0:0:2:0): unsupportable block size 0 (da3:mpt0:0:3:0): unsupportable block size 0 |
De pool hebben een zfs version: SPA: 28, ZPL: 5.
Beide pool zijn aangemaakt in ZFSguru 0.2-beta5 op FreeBSD 9.0 Stable.
VM heeft de hdd's met RDMs en ik heb getest met de LSI Logic Parallel en SAS controller.
De exacte foutmelding zou betekenen dat de 4 schijven die gevonden worden een sectorsize van 0 bytes hebben; wat natuurlijk niet gepikt wordt. Als het met bovenstaand linkje wel goed werkt is dat je probleem. Ik moet nog even induiken wat nu het probleem is en of er een betere fix voor is.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 14:46 ]
Even niets...
Kun je deze dingen uitsluiten?
http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=31929
http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=27899 (heeft ook een voorbeeld met mptutil commando; kun je ook eens checken)
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 15:18 ]
Overigens gister een CLANG kernel gebouwd, maar die boot niet.
De em0 driver (intel IGB) veroorzaakt een of andere panic, dus dat is ook al tof... (not
[ Voor 47% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 15:16 ]
Even niets...
Helaas nog steeds hetzelfde...Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:45:
...Kun je dit eens proberen: Verwijderd in "Het grote ZFS topic"...
Nog een stukje uit de boot:
1
2
3
4
| da0 at mpt0 bus 0 scbus2 target 0 lun 0 da0: <ATA WDC WD15EADS-00S 01.0> Fixed Direct Access SCSI-5 device da0: 300.000MB/s transfers da0: 0MB (no media?) |
Ik heb nog even een usb-stick gemaakt met een installatie van de nieuwe image, om te kijken of baremetal dezelfde problemen geeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Pirtkoei op 29-07-2012 15:23 ]
Even niets...
Even niets...
mptutil -u 1 show adapter
mptutil -u 1 show config
Kunnen jullie die misschien pasten?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 15:32 ]
Test vanaf een usb-stick met de nieuwe image, dus zonder ESXi er tussen, gaat wel gewoon goed er is dus inderdaad iets met de RDMs wat niet goed gaat...
~ # vmkfstools
No valid command specified
*knip*
OPTIONS FOR VIRTUAL DISKS:
vmkfstools -c --createvirtualdisk #[gGmMkK]
*knip*
-r --createrdm /vmfs/devices/disks/...
-z --createrdmpassthru /vmfs/devices/disks/...
*knip*
Het is dus ofwel een 'gewone' RDM ofwel een Physical RDM.
Even niets...
Ja zoiets heb ik al geinterperteerd, in mijn opmerking kun je dus ook -x lezen als -r.FireDrunk schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:35:
Ik roep wel -x maar dat moet -r zijn...
...
Het is dus ofwel een 'gewone' RDM ofwel een Physical RDM.
http://www.freebsd.org/cg...manpath=FreeBSD+9-current
Dat er ook nog een multi-command configuratieoptie is, misschien die eens proberen.
Ik kan het even niet proberen, want mijn Windows 7 VM staat op de ZFS VM te patchen
Je kunt daar ook debugging aanzetten, misschien ook een idee.
[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 15:42 ]
Even niets...
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:31:
...
mptutil -u 1 show adapter
mptutil -u 1 show config
Kunnen jullie die misschien pasten?
[root@zfsguru ~]# mptutil -u 1 show adapter mptutil: mpt_open: No such file or directory [root@zfsguru ~]# mptutil -u 1 show config mptutil: mpt_open: No such file or directory
Daarna zal ik even kijken.
Even niets...
@FireDrunk: die manpage is vet verouderd; vaag dat de nieuwe branches er niet bij staan? In elk geval boot 9-STABLE eens dan laat 'man mps' veel meer info en opties zien. Of het je helpt? Maar je kunt in elk geval debug enablen.
En nog een tip: druk af en toe eens op F5, om edits niet te missen.
Oh wacht nu zie ik het, ze hebben de pagina gewoon gekopieerd...
[ Voor 41% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 15:50 ]
Even niets...
http://people.freebsd.org/~ken/lsi/mps_lsi.20120120.1.txt
http://people.freebsd.org/~ken/lsi/
Laatste versie is van 1-Feb-2012...
ZFSGuru SMART pagina: da1 (RDM)
Displaying SMART details for disk da1 # SMART attribute Flag Current Worst Threshold Failed RAW value [b]1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 100 100 051 - 2[/b] 2 Throughput_Performance 0x0026 252 252 000 - 0 3 Spin_Up_Time 0x0023 067 067 025 - 10035 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 - 75 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 252 252 010 - 0 7 Seek_Error_Rate 0x002e 252 252 051 - 0 8 Seek_Time_Performance 0x0024 252 252 015 - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 - 1426 10 Spin_Retry_Count 0x0032 252 252 051 - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x0032 252 252 000 - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 - 61 181 Program_Fail_Cnt_Total 0x0022 100 100 000 - 688172 [b]191 G-Sense_Error_Rate 0x0022 100 100 000 - 6[/b] 192 Power-Off_Retract_Count 0x0022 252 252 000 - 0 194 Temperature_Celsius 0x0002 062 059 000 - 38 (Min/Max 19/41) 195 Hardware_ECC_Recovered 0x003a 100 100 000 - 0 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 252 252 000 - 0 197 Current_Pending_Sector 0x0032 252 252 000 - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0030 252 252 000 - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0036 200 200 000 - 0 [b]200 Multi_Zone_Error_Rate 0x002a 100 100 000 - 90[/b] 223 Load_Retry_Count 0x0032 252 252 000 - 0 225 Load_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 - 80
[ Voor 119% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 15:57 ]
Even niets...
http://lists.freebsd.org/...2012-February/012918.html
Vanaf die datum zit de nieuwe mps driver dus in alle branches (8, 9 en 10) met -STABLE suffix.
Staat in de comments...+No userland utility available (e.g.
+.Xr mptutil
Even niets...
Maar wellicht is die debugoptie in de driver nog het proberen waard. Je kunt tijdens het booten de /boot/loader.conf beïnvloeden door bij het boot menu voor [ESC] Escape to boot loader te kiezen. Dan doe je iets als:
set hw.mps.0.debug_level=0x0f
set hw.mps.1.debug_level=0x0f
boot
Ik denk 0x0f zonder " " tekens.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 16:03 ]
[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 16:04 ]
Even niets...
We kunnen misschien wel concluderen dat ESXi + FreeBSD wellicht niet de meest compatible combinatie is. Maar dat vind ik een gemakkelijke uitweg voor iets dat gewoon zou moeten werken en in het verleden ook gewoon stabiel gewerkt heeft naar mijn weten?
Eigenlijk is dit wel een goed argument tegen virtualisatie. Doordat je setup complexer wordt en je dingen doet (combinaties van configuraties/technologie) die niet vaak geprobeerd worden, ben je in feite een testpiloot. Kleine probleempjes hier en daar kunnen er voor zorgen dat de 'magie' niet werkt. Die kans is natuurlijk kleiner op een zo kaal/simpel mogelijk systeem zonder virtualisatietechnieken.
Aan de andere kant is virtualisatie helemaal gaaf, als het maar allemaal goed werkt en liefst nog snel ook. Maar wel in die volgorde.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 16:16 ]
Even niets...
Ook in /var/log/ vind ik geen info...
Krijg je dan ook de waarde 0x0f te zien? Misschien doe ik het verkeerd, je kunt ook eens 0x01, 0x02, 0x04 of 0x08 proberen, maar volgens mij klopt het zo omdat 0x0f alle vier opties gecombineerd zou moeten zijn.
[root@zfsguru ~]# sysctl hw.mps.1.debug_level sysctl: unknown oid 'hw.mps.1.debug_level'
Dus als ik het goed begrijp is het debug level helemaal niet geset.
Of is het zo dat de geëmuleerde controller van ESXi een LSI controller is, maar dat dus wel anders is dan de fysieke controller. Kan iemand me invullen want het wordt zo erg verwarrend.
En Pirtkoei, doe dit eens:
sysctl hw.mps
sysctl hw.mpt
Krijg je geen output, dan heb je geen actieve LSI controllers op dat OS. Je disks komen dan van een andere controller vandaan. Krijg je wel output, bijvoorbeeld mpt, dan kun je kijken of je daar iets van debug kunt terugvinden.
Dus het is:
Disk -> Onboard SATA Controller -> RDM -> Virtuele LSI Logic SAS -> FreeBSD Driver -> Pasthru Disk -> ZFS
[ Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 17:00 ]
Even niets...
[ssh@zfsguru /home/ssh]$ sysctl hw.mps [ssh@zfsguru /home/ssh]$ sysctl hw.mpt sysctl: unknown oid 'hw.mpt'
Uit de kernellog haal ik:
1
2
| mpt0: <LSILogic SAS/SATA Adapter> port 0x4000-0x40ff mem 0xd2410000-0xd2413fff,0xd2400000-0xd240ffff irq 18 at device 0.0 on pci3 mpt0: MPI Version=1.5.0.0 |
sysctl -a | grep mpt levert:
dev.mpt.0 op.
WOOOOW
TIP: Doe *NIET* sysctl dev.mpt.0.debug = 0x0f.
Je console flood KOMPLEET over, en toen hing de VM
Wacht, wat ik me nu ook bedenk, is dat met hw.mpt die MSI/MSI-X dus helemaal niet uitgezet word!
Wel dus, het is een globale instelling, en niet een driver setting.
[ Voor 81% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 17:28 ]
Even niets...
(geen idee of het aan ESXi ligt of aan ZFS...)
Even niets...
Ah de configfile. Hm dat is wel balen. Maar dat lijkt me een bug van ESXi?
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 17:44 ]
Even niets...
Ik hoop met je mee dat dit probleem voor eens en altijd uitgeklaard kan worden.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:14:
Ja doe maar rustig aan hoor, ik hoor het wel. Ik hoop alleen dat ik dat gedonder met FreeBSD+ESXi eens kan localiseren. Waar zit het probleem, moeten de BSD devs iets doen, is het een ESXi probleem? etc.
We kunnen misschien wel concluderen dat ESXi + FreeBSD wellicht niet de meest compatible combinatie is. Maar dat vind ik een gemakkelijke uitweg voor iets dat gewoon zou moeten werken en in het verleden ook gewoon stabiel gewerkt heeft naar mijn weten?
Eigenlijk is dit wel een goed argument tegen virtualisatie. Doordat je setup complexer wordt en je dingen doet (combinaties van configuraties/technologie) die niet vaak geprobeerd worden, ben je in feite een testpiloot. Kleine probleempjes hier en daar kunnen er voor zorgen dat de 'magie' niet werkt. Die kans is natuurlijk kleiner op een zo kaal/simpel mogelijk systeem zonder virtualisatietechnieken.
Aan de andere kant is virtualisatie helemaal gaaf, als het maar allemaal goed werkt en liefst nog snel ook. Maar wel in die volgorde.
Het argument dat je gehele setup complexer wordt klopt, maar stel volgende situatie:
Je wil een NAS, maar je hebt al een ESXi server. Het is dan zowel goedkoper in aanschaf als zuiniger in verbruik om dit te doen d.m.v. een guest (ZFSguru uiteraard
Dit is waar ik op dit ogenblik ook mee zit, en vandaar ook ZFS i.c.m. ESXi en RDM zonder VT-D.
Je wil namelijk wel dat je over basisfunctionaliteiten als SMART en spindown kan beschikken, en dat je door de extra virtualisatielaag geen toegevingen op het gebied van het veiligstellen van je data moet doen.
[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 29-07-2012 18:09 ]
Enige wat ik zie is:
(da5:mpt1:0:4:0): lost device - 0 outstanding, refs 1
En da5 is de schijf die ik gister binnen heb gekregen ivm garantie stukke schijf.
Het lijkt mij alleen dat die ZFSguru niet moet laten crashen. ZFSguru draait op een andere pool.
Had gister na het re-silveren geen errors pool stond weer netjes online.
Daarna even een S.M.A.R.T. scan gedaan alle disks: healthy
Disk had er 7 uur opzitten
En nu weer tikken:
zpool status tank
pool: tank
state: DEGRADED
status: One or more devices could not be opened. Sufficient replicas exist for
the pool to continue functioning in a degraded state.
action: Attach the missing device and online it using 'zpool online'.
see: http://www.sun.com/msg/ZFS-8000-2Q
scan: resilvered 781G in 5h14m with 0 errors on Sat Jul 28 15:21:35 2012
config:
NAME STATE READ WRITE CKSUM
tank DEGRADED 0 0 0
raidz1-0 DEGRADED 0 0 0
gpt/disk1 ONLINE 0 0 0
gpt/disk2 ONLINE 0 0 0
2623636407220678801 UNAVAIL 0 0 0 was /dev/gpt/disk3
gpt/disk4 ONLINE 0 0 0
gpt/disk5 ONLINE 0 0 0
[ Voor 61% gewijzigd door Phasis op 29-07-2012 18:24 ]

Ik vind dit toch wel een beetje zorgelijk...
CiPHER zou je toch kunnen kijken naar die CLANG kernel, want ik heb mijn VM gisteravond gesloopt.
Ik word er een beetje moedeloos van... overal staat dat je freebsd-update moet gebruiken om te updaten. Maar dat werkt niet...
Ik heb de CLANG fout kunnen omzeilen en vmxnet3.ko word netjes gecompiled nu, maar ik kan hem niet openen, dus ik gok dat deze met CLANG gecompiled is, en dat ik hem daarom niet kan laden (kldload vmxnet3.ko geeft een invalid exe format error).
Dus ik dacht, weet je wat, ik probeer open-vm-tools eens, die schijnen zelfs een PVSCSI driver te hebben.
pkg_add -r open-vm-tools-nox11.
open-vm-tools requires >glib 2.6.0
pkg_info | grep glib
glib1.2 installed....
glib2.28 installed...
[ Voor 102% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2012 19:01 ]
Even niets...
Kan iemand opheldering geven of het bovenstaande klopt?sloth schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:13:
Ik ben me wat aan het inlezen over ZFS, copies en data bescherming.
Begrijp ik het volgende goed?
Indien je uitgaat van een single disk opstelling is deze disk je vdev. Op deze vdev kan je een zpool creëren, met per zpool zoveel filesystems als je wilt. Per filesystem kan je dan zaken als copies=x, compression=x etc.meegeven. De gebruikte ruimte per filesystem wordt pas ingenomen nadat je er data op geplaatst hebt.
Een voorbeeld:
Een 2TB disk. Dit is de vdev.
Op deze vdev maak je een pool /test
Zpool /test heeft vervolgens volgende filesystems:Op /test/belangrijk plaats je backups, en hier worden telkens 3 copies van gemaakt verspreid over de hele vdev. Indien je 10GB plaatst ben je dus ook 30GB van de plaats op je vdev kwijt.
- FS /test/belangrijk (copies=3)
- FS /test/share
- FS /test/logs (compression=gzip)
/test/share zijn mediabestanden. Deze nemen gewoon dezelfde plaats in als altijd. 50GB blijft 50GB.
Ik plaats wat grote logbestanden van 1GB op /test/logs. Door de gzip compressie nemen ze slechts 200MB capaciteit in.
In totaal heb je dan 61GB (10+50+1) aan data op je vdev geplaatst, die 82,2GB ruimte inneemt (30+50+0,2).
open-vm-tools heb ik ook als service beschikbaar. vm-vmware-drivers.FireDrunk schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:28:
[afbeelding]
Ik vind dit toch wel een beetje zorgelijk...
CiPHER zou je toch kunnen kijken naar die CLANG kernel, want ik heb mijn VM gisteravond gesloopt.
Ik word er een beetje moedeloos van... overal staat dat je freebsd-update moet gebruiken om te updaten. Maar dat werkt niet...
Ik heb de CLANG fout kunnen omzeilen en vmxnet3.ko word netjes gecompiled nu, maar ik kan hem niet openen, dus ik gok dat deze met CLANG gecompiled is, en dat ik hem daarom niet kan laden (kldload vmxnet3.ko geeft een invalid exe format error).
Maareuh:
freebsd-update is een binary update mechanisme waarmee je van 9.0-RELEASE naar 9.1-RELEASE kunt. Je kunt de binary update niet gebruiken (voor zover ik weet) als je van 9-STABLE naar iets wilt updaten. Je moet van een release komen, en dat is in jouw geval niet zo. freebsd-update is een update voor het FreeBSD OS; niet voor de ports of wat dan ook. In feite upgrade je dan Windows 7 naar Windows 8 zeg maar; iets anders dan een programma upgraden. Er zou geen reden zijn om te updaten omdat 9-STABLE al de meest recente stabiele branch is.overal staat dat je freebsd-update moet gebruiken om te updaten.
Dus waarom moet je freebsd-update gebruiken?
Wordt gecompiled door hetzelfde systeem of hoe heb je dat dan gedaan? Want als je invalid exec format krijgt, dan heb je die kernel module niet met dezelfde kernel gecompileerd.Ik heb de CLANG fout kunnen omzeilen en vmxnet3.ko word netjes gecompiled nu, maar ik kan hem niet openen, dus ik gok dat deze met CLANG gecompiled is, en dat ik hem daarom niet kan laden (kldload vmxnet3.ko geeft een invalid exe format error).
Maar geen probleem; ga ik een CLANG kernel bakken en open-vm-tools releasen. Misschien kom je daar verder mee? Als straks bekend is hoe je VMXNET3 op een makkelijke manier kunt krijgen op FreeBSD is je moeite hopelijk niet voor niets geweest.
cd /usr/src/share/mk make install
VMXNET3.ko compilen was geen probleem met deze handleiding:
http://ogris.de/vmware/
VMXNET3.ko maakt het gebruik van ESXi leuk.
Ook dit:
http://www.linux-kvm.org/page/BSD
Is veelbelovend om ipv ESXi KVM te gebruiken
[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 12:36 ]
Even niets...
KVM ken ik niet zo. Is natuurlijk wel K dus je mag die zware QT4 toolkit erbij rekenen. Maar ik kan overwegen die ook te compileren. Maar KVM en Virtualbox lijken denk ik erg veel op elkaar?
Hopelijk kunnen we die VMXNET3 in elk geval fixen, zodat het ook weer op 9-STABLE werkt.
Extra services die ik nu bijna af heb:
X-vlc (vlc media player)
X-nvidia-drivers (nvidia drivers voor 3D acceleratie)
X-wine (windows API emulator)
vm-vmware-drivers
Als je op zoek bent naar web-based management, de website van KVM heeft diverse links naar diverse management tools. Maar ik hoor met regelmaat de namen oVirt en ConVirt voorbij komen.
VMXNET3 is 10Gb... dus ja, het is 10x zo snel als E1000.
Even niets...
Maargoed, als die driver maar werkt. Is het handig als je even snel de sourcecode stuur ofzo zodat je die vmxnet3 build nog eens kan proberen?
@nwagenaar: is er ook een web-interface voor KVM/QEMU? Zit te zoeken op deze pagina
Over die source, dat is prima.
Over die webinterface, die wil ik anders wel bouwen?
Even niets...
Theoretisch misschien, maar in de praktijk merk je dat performance heel erg kan verschillen tussen verschillende hosts, guests, driver versies, ge-emuleerde NIC's. Meestal ben je met de VMXNET3-driver het beste uit, maar er zijn ook platforms waar die niet goed werkt (OpenIndiana) en dan ben je vaak beter uit met een e1000 intel emulatie.Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:32:
@FireDrunk: een virtuele adapter hoeft toch geen vast limiet te hebben? Zo kan ik me herinneren een adapter die op 100 megabit verbinding maakte; maar omdat het een virtuele link was, was de echte snelheid gewoon CPU-bottlenecked. Volgens mij werkt virtio ook zo. Dat is een voordeel van PV drivers in elk geval.
Je kunt eens naar CloudMin kijken (soort van webmin voor KVM). Werkt vrij aardig. Nadeel is wel dat die niet compatible is met lib-virt gebaseerde oplossingen zoals virsh omdat ze de configs anders beheren. Voordeel van lib-virt is dat deze met verschillende hypervisors overweg kan, dus ook voor beheer van VirtualBox en VMWare/ESX guests gebruikt an worden.@nwagenaar: is er ook een web-interface voor KVM/QEMU? Zit te zoeken op deze pagina
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik kan vanavond anders even KVM met het handje installeren en wat interfaces uitproberen. Het mooiste is natuurlijk een lightweight management-tool zoals phpvirtualbox.
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Voorbeeld:
Stel je hebt 2 VirtualBox VM's, ookal kunnen ze op kernel niveau bij VirtIO, ze moeten eerst door VirtualBox heen qua virtualisatie. Bij KVM blijft dit allemaal in de kernel.
Ik heb onder Ubuntu met VirtIO wel eens 17Gb gemeten qua network traffic.
Even niets...
Even niets...
@FireDrunk: wat ook kan is packagen met verschillende interfaces waar je uit kunt kiezen. Desnoods meerdere services, eentje met X frontend en de ander met Y frontend als die inderdaad zo zwaar zijn.
Meen je serieus dat je een web-interface wilt gaan ontwikkelen? Dat lijkt me best veel werk en vrij moeilijk, eerlijk gezegd. Dat gezegd zou het prachtig zijn als je een mooie web-interface kunt maken. Al kun je er alleen basic dingen mee; dat is vaak al supernuttig.
Overigens:
Ze hebben kernel 2.6.35 gebruikt... Das oud...
[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 14:10 ]
Even niets...
TL;DR:
Well, to not much surprise, Linux KVM was the fastest means of virtualization when looking at the compute performance (single and multi-threaded) and disk workloads. The Kernel-based Virtual Machine was performing very well with hardware-assisted virtualization on the Core i7 "Sandy Bridge" with Intel VT-x. KVM offered the fastest performance in all of the tests except for SQLite, where VirtualBox was the fastest but that is due to a bug. VirtualBox regularly was the second fastest virtualization method tested while Xen was generally in a distant last for its HVM virtualization.
[ Voor 51% gewijzigd door nwagenaar op 30-07-2012 14:12 ]
Phoronix is ook geen autoriteit op het gebied van benchmarks hoor. Bijvoorbeeld; hij weet zelf niet waarom de één lager scoort dan de ander. Benchmarks hebben eigenlijk pas nut als je exact weet wat je test en de uitslag ook begrijpt omdat je die kan rijmen met sterke punten van de één versus de ander. Phoronix zet gewoon zijn script aan en dumpt de plaatjes op die site.
Maargoed, ik heb juist gehoord dat Virtualbox erg dicht bij de prestaties van VMware komt. Zoiets staat ook in de wikipedia-pagina geloof ik.
Wat ik wel eens kan doen is om de ZFSguru build scripts proberen te draaien op Virtualbox, QEMU, VMware workstation, ESXi en ooit misschien ook Xen. En natuurlijk bare metal zonder virtualisatie. Dan krijgen we wel een aardig idee van CPU-performance en overhead. Maar zaken als netwerk en disk I/O zijn weer andere gebieden om virtualisatietechnieken te onderscheiden. Maar zo'n test is wel leuk ja.
Nu eerst maar eens die ZFSguru services af krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 14:14 ]
Even niets...
Die die test kan ik al doen; alleen het testen van disk I/O en netwerk I/O is ingewikkelder en hangt natuurlijk extreem af welke driver je gebruikt hiervoor. VMXNET3 zou helemaal te gek zijn als we dat werkend kunnen krijgen!
Trouwens, als jij zegt dat het aan die source tree ligt, vraag ik me af of er wel CLANG nodig is...
[ Voor 46% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 15:19 ]
Even niets...
Hier overigens een nog nieuwere test:
http://www.phoronix.com/s...1210_xenkvm_preview&num=2
[ Voor 86% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 15:23 ]
Even niets...
Pool : data (13.6T, 0% full)
Test size : 256 GiB
Data source : /dev/zero
Read throughput : 426.4 MB/s = 406.7 MiB/s
Write throughput: 350.8 MB/s = 334.5 MiB/s
Mijn eerste indruk is goed en het is allemaal overzichtelijk.
Ik heb helaas de 2e sata3 kabels vervangen in mijn machine want ik kreeg errors
[ Voor 18% gewijzigd door victorb op 30-07-2012 15:38 ]
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Link aggregation kun je gewoon zelf doen nu. man lagg is een eerste begin. Daarna stel je je /etc/rc.conf in zoals uitgelegd in deze tutorial: http://www.cyberciti.biz/...ink-aggregation-trunking/
Alleen zou ik niet die enge 'vi' editor gebruiken maar gewoon 'ee' (easy editor). vi is een ramp voor beginners.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 15:47 ]
pkg_add -r nano
Even niets...
Even niets...
Probeer het gelijk netjes te doen via het script. Bijna klaar.
Update: aan het uploaden nu, weer twee nieuwe services klaar: system-portstree en system-sourcecode
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 16:52 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 16:54 ]
Ik ga nano wel installeren dat werkt fijn en daar ben ik bekend mee. Gaat toch bestwel veel tijd allemaal in mijn fileserver zitten van de hw tot de software enz enz
Even niets...
Default settings: 4.36Gb
[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 19:10 ]
Even niets...
Hmm, dat maakt het alleen maar slechter... Even kijken of ik wat kan optimaliseren...
Boosdoener is iperf onder Ubuntu, die trekt 8vCPU's dicht... beetje vreemd...
Ik ga een 2e ZFSGuru VM bouwen met VMXNET3, en dan even testen. 2B-Continued.
ZFSGuru < - > ZFSGuru haal ik ook maar 3Gbit.
Over NFS haal ik max 200MB/s. Niet veel, maar acceptabel.
[ Voor 76% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 20:12 ]
Even niets...
Je moet dus qemu-devel, kqemu-kmod-devel en libvirt handmatig compileren via de ports. Tenminste, dat hoop ik.
Als je nu al dingen hebt geprobeerd, misschien eerst opnieuw installeren?
Je zult voor de kernel modules waarschijnlijk de sourcecode ook nodig hebben namelijk, en als je de portstree van de service gebruikt, heb je geen gezeik met versies die niet kloppen, omdat jouw portstree net iets nieuwer is.
Dan hou ik mijn dual xeon wel voor mijn home lab shit, en ga ik over op ZFSGuru + ZFS + KVM
Dat word wel een tof project
Dan heb ik native ZFS + nice Infiniband support, en mijn 10Gb adapters gaan waarschijnlijk fatsoenlijk werken
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2012 21:23 ]
Even niets...
Wellicht dat het komt door een instelling, maar VirtualBox is toch vele malen sneller.
Voor het bouwen van een ZFS NAS en andere hardwarevragen kun je beter terecht in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3, zodat we dit topic reserveren voor ZFS-specifieke vragen en discussies.