De ZFS volume/pool kan je geloof ik niet direct benaderen vanuit de Dom(ain)0 dus je zal een "omweg" moeten vinden en meest logische is netwerk (en netwerk intern = volle bus breedte - overhead)
Eigenlijk een kip+ei situatie. ZFSonLinux heb je deze "omweg" niet nodig.
Zal ik zeker naar kijken en Jason een paar patches sturen. Maar dat "all" geldt voor zowel istgt.conf als auth.conf? En wordt GB / TB al niet gebruikt bij het toewijzen van de grootte? Ik had in elk geval "MB" gezien, dus niet ruwe bytes ofzo.
nee alleen istg.conf (waar de lun gedefineerd word)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [LogicalUnit111]
TargetName freenas-d11
Mapping PortalGroup4 InitiatorGroup9
AuthMethod Auto
AuthGroup AuthGroup1
UnitType Disk
QueueDepth 32
LUN0 Storage /tank/iscsiz9/istgt-freenas-d11 1TB
of
LUN0 Storage /tank/iscsiz9/istgt-freenas-d11 1024GB
of
LUN0 Storage /tank/iscsiz9/istgt-freenas-d11 1024000MB |
Initiator "All" betekend dat je client-side geen IQN definitie mee moet geven en mag dus ook "hostname" zijn wat wel netter is IMHO. of IQN.<creationdate>-Hostname maakt debuggen een stuk makkelijker.
Dat kan toch gewoon? Bij het maken van een pool kun je de sectorsize override feature gebruiken. Bij de wizard is dat dezelfde feature, alleen dan een makkelijkere optie genaamd optimize for 4K disks ofzoiets.
Weet ik maar ik had 1 disk die wilde om reden X.Y.Z niet de 4K.nop file pakken

--> performance "rot" (toch?)
Overgens wel erg intressant om dit ergens te vinden hoe ik dat handmatig doe voor de disks, alleen al om deze reden zal ik denk ik zfs via de ZFS guru installaren en dan bv ergens anders mounten.
Netwerk functionaliteit wordt in 0.3 uitgebouwd, na de komende 0.2 release.
Hmm jammer nu ja dan maar handmatig

gedaan. Overgens Jason zou dan "planned for 0.3 ofzo moeten zeggen ipv "nog niet werkend"
Daar ben ik dus nu mee bezig.

Overigens als je nu een format doet dan zijn ook alle bootmanagers en partities weg. Maar je kunt bijvoorbeeld niet twee partities configureren en als zodanig gebruiken binnen de interface. Dat werkt nu wel in de test builds. En een soort partition magic achtige partition editor heb ik gemaakt; best wel gaaf al zeg ik het zelf. Partition type, partition resize, bootcode updaten, partition TRIM/zero/random-write enzo..

FYI ik heb op 1 machine echt vreemde dingen gezien, Bios die schijven 1 tot 3 ziet , maar 4 en 6 niet ziet (staat wel op AHCI) .. ZFSguru dedecteerd ze maar in de wizard word disk 4 "veranderd" ipv naar ACHI naar IDE IIG de 4k optimalisatie is voor 1 disk "weg".
Ook die disk uit de pool mikken en weer terug erin was eigenlijk niet mogelijk combo van "bios" en limitaties van huidige ZFSguru webinterface
Ook de "boot" van disk was ff lastig had alleen niet veel zin "de juiste" disk te vinden
IDE/ATA disks heten "ad" terwijl AHCI disks "ada" heten, dus kun je snel zien. Wat moet ZFSguru hier beter doen, BIOS settings kan ZFSguru natuurlijk niet zien.
Nu bv als "ad" ipv ada gededecteerd word of een PCI controller op 1 disk, dat je een "performance" allert krijgt. Met bv tips zo van
- Zet in je bios alle disks op AHCI
- Als je dit al gedaan hebt, is het advies deze niet in 1 pool mee te nemen wegens "performance" verlies
Geef desnoods leuke FAQ met performance meuk erbij.
Zie bv de discussie in ander topic over Sata poort multipliers waar Femme nog even om de hoek kwam kijken

(wel grappig trouwens zie hem wel vaker terug in topics van mij:))
Je staat er vaak niet bij stil maar voor een "beginner" is BIOS settings en "checks" niet 1 van de dingen die je doet
voordat je gaat bouwen (me

)
Ook "het werkt beter check de documentatie" werkt vaak afschrikkend 90% van de mensen die geintresseerd zijn. terwijl wat stats van IDE en ACHI en MIX met grafiekjes beter werken. Ook IT-Firware mode vs andere Firmware.
Ik geloof er heilig in dat mensen die een "performance buying guide" spotten. Deze ook zullen checken.
Simple pointers zoals
- "avoid IDE setting on SATA disks if possible".
- Don't use software raid cards unles they have "IT-Mode firmware" or avoid controller x.y.z if possible.
- More RAM = more (read/write speed)
- SSD cache needs to be 2/4 GB so a cheap SSD with 20GB (20,50 euro in pricewatch) improves performance 20% ?
- CPU power is only needed for encryption/rebuild so cheapest you can find for your chosen setup will do.
- More RAM = more (read/write speed)
- Disks with 4Kib sector (WD eads) can preform "horrible"
PS1 rip desnoods HD Advisories van NAS aanbieders .. en compile een list van HD's die bekend staan om goeie performance.
PS2 overgens zo slecht presteren mijn WD's ook weer niet .. onder windows had ik 50 MB/s (live CD gebruikt dus 0.0 tuning) 50MB/s is redelijk acceptabel voor mijn doel .. (sneller is beter DUH)
Interessant! Ik ben niet zo'n Windows kenner, maar ben zeker wel benieuwd naar hoe 'jullie' dat doen. ADS heb ik ook geen ervaring mee.
oke even offtopic dan:
Het is eerder een best practice dan "jullie" Iets wat IMHO Linux erg mist is "netwerk vriendelijk gebruikers beheer" er word te veel uit gegaan van "lokaal" inloggen. Active Directory is meer "centralisatie"
"de gedachte"
Hoe fijn is het als je bv 2 workstations heb voor jou + partner .. en die van jou gaat dood omdat je weer eens iets doet wat niet hoort

En je krijgt een telefoontje dat je binnen 30 min met het net gestuurde e-mailtje waar de lokatie staat" moet wezen. (ja je gsm kan nu ook e-mail) maar het gaat om het idee. Je logt in op je partners PC met je profiel wat je op je "oude" pc had. zonder iets ooit op de pc gedaan te hebben. Heb je direct toegang tot je e-mail, favorieten en downloads en zo maar door.
Niks moeilijk doen dus, Ik heb het al 5 jaar terug voor elkaar gekregen om bij een bedrijf "transparant" te maken of je nu op windows desktop of Linux desktop inlogte je "ding" te kunnen doen. met 1 usernaam en password.
Toegang tot alle files die op de Fileserver staan (nas)
Terug naar je punt, als je met centrale groepen werkt om "rechten" te geven hoef je de gebruiker alleen in de groep te mikken (of eruit halen) indien nodig. Daarnaast is de groepsnaam "Level3-Sales-year-reports-Read-Write" duidelijker dan Pietje .. Want de groep verteld welke rechten eraan hangen terwijl je bij pietje specifiek moet kijken welke rechten Hij heeft.
Trek je dat door zijn "groeps" rechten dus makkelijker te "rapporteren" indien gewenst.
je moet echter in het begin voor elke "recht" een groep aanmaken ook al ga je er maar 1 gebruiker in mikken.
alleen later toevoegen (tijdelijk of permanent) is makkelijker .. kan desnoods via script (remove temporary or disabled users).
Als je dat consequent doet met centrale user beheer en pot dicht script door "temp users" per uur te laten verwijderen op alle directories krijg je een "waterdicht" systeem (tot dat een collega admin het ....omzeilt)
Ontopic (half)
ZFSguru is zo'n leuk voorbeeld wat redelijk MS benaderd. Het werkt simpel+ snel, in minder dan 10 muiskliks en paar toets aanslagen had ik een werkende ISCSI oplossing (vanaf scratch) nu is dat voor mening NAS oplossing wel toepasselijk. Maar wat ook geld is wil je meer "moet er ff in duiken" echter je werkt vanaf een "werkend" platform.
Iets wat bv met een Samba oplossing nog veel ge"zeur" is .. (meest recente versie nog niet gezien)
In fabianrubben's "wens" had ik bv dualport Nic in de nas + quad port in de AD server en dat in een filserver omgetoverd .. gewoon "simpel" en doeltreffend en snel .. zeker als je poort trunking/Link Aggregation/nick teaming gebruikt.. oke de AD is eigenlijk een "overhead" maar verwaarloosbaar.
Dat kan ook via SWAT die bij Samba zit, overgens je moet nog steeds geloof ik de console in duiken voor Kerberos ondersteuning want dat gaat niet "out of the box" als je met AD wil connecten. + er mag maar een 5 min verschil tussen AD en samba machine zitten. Dan nog niet gesproken over de interface om rechten toe te kennen (het kan verbeterd zijn??)
Maar voor mij was dit de reden om naar ISCSI over te stappen, de winst was/is zo enorm.
ZFS zie ik ook niet anders dan een "ISCSI lun" of Virtual Disk storage.