Dat ECC verstandig is had ik al begrepen van enkele opmerkingen hier. Een defecte HDD op tijd vervangen lijkt mij ook logisch.Xudonax schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 08:25:
[...]
Het zal niet vaak gebeuren, er zijn wat discussies geweest omtrent hoe waarschijnlijk dit is. Heeft vooral te maken met of je op tijd je schijven vervangt zodra dit aangegeven word en of je ECC gebruikt of niet. Vooral dat laatste leid tot wat verhitte discussies, je kunt er enkele terugvinden in de geschiedenis van het topic.
Kort samengevat, zolang je goed voor je machine en pool zorgt dan kan er weinig fout gaan.
Ik ga er echter wel van uit dat wanneer een pool crasht of de S-ATA controller / het moederbord de geest geven de schijven gewoon in een ander systeem kunnen worden gehangen om te worden recovered.
Of bedoelde je met het crashen van de pool dat er meer dan één schijf tegelijk kapot gaan? Dat is een probleem wat je bij bijna alle opslagsystemen ondervind. Zolang de kans bij ZFS maar niet groter is dan bij alternatieve systemen.
Ik overweeg om Z2 te gebruiken met vier HD's. Dan zouden er twee kunnen crashen zonder gevolgen voor de data toch?
De snapshots klinken geweldig en hoewel ik het concept kan volgen begrijp ik nog niet hoe zoiets kan werken. Als elk snapshot alleen de mutaties bevat t.o.v. het vorige snapshot. Wat zou er dan gebeuren als ik een willekeurig snapshot verwijder? Dan moet het opvolgende snapshot worden aangepast om de keten niet te breken.[...]
Dit is een functionaliteit van ZFS welke op een handige manier aan Windows beschikbaar word gemaakt. Hetgeen dat het echte werk doet draait dus op je ZFS machine, Windows bied enkel een handige interface hiervoor. De moeite waard, vond ik. Zeker aangezien een snapshot je praktisch niets kost zolang de bestanden niet veranderen