Na wat onderzoek op internet heb ik meer vragen dan toen ik begon, dus die ga ik hier gewoon stellen.
SITUATIE
Windows 7 client, ik wil de lokale (data) schijf in het NAS opnemen, dus dan heb ik voor data opslag alleen het NAS als optie. Met data bedoel ik (film) media, (RAW) foto's, virtuele machines en losse bestanden (downloads, text, enz).
ZFS/OS
Volgens
deze uitstekende vergelijking tabel (ik heb geen andere goede vergelijking gevonden), is de perfomance van ZoL 'matig'. Is dit nu nog steeds zo?
Is hier enige verklaring voor te geven, over het algemeen staat Linux niet bekend om zijn slechte performance. (dat moet dan wel de ZFS implementatie op linux zijn?) (het liefst zou ik voor een linux oplossing kiezen, dit is beken(der) voor mij en flexibeler volgens mij..)
RAID
In het algemeen, hoe zit het nu met performance en het gekozen RAID level?
Volgens
deze uitgebreide performance test, is de performance volgorde van snel naar langzamer:
◾Raid0 (21) (42)
◾Raid5 (19) (40)
◾Raid6 (17) (38)
◾Raid5+0 (17) (38)
◾Raid7 (16) (33)
◾Raid6+0 (14) (34)
◾Raid7+0 (10) (30)
◾Raid1+0 (10) (20)
◾Raid1 (1.8)
Maar volgende
deze site is de volgorde:
◾RAID-0 (fastest)
◾RAID-1
◾RAIDZ-1 (5)
◾RAIDZ-2 (6)
◾RAIDZ-3 (7 slowest)
Ik neem aan dat de tweede site niet klopt?
HDD/CONTROLLER
Verder wordt
hier aangegeven dat 'standaard' onboard SATA controllers dramatisch presteren, vergeleken met toegepaste RAID controller(S) Is dit niet gewoon een driver issue geweest? (de performance die ze halen is wel erg laag)
Ook wordt er op deze site aangegeven altijd voor een NAS-type harde schijf te kiezen, (bv WD Red), omdat de ECO versies slechte SATA timings hebben. Is er een dergelijk verschil tussen de verschillende series schijven van WD?
SDD/CACHING
Aangezien ik het OS het liefst op een SDD zet (misschien in mirror met een flashdrive?), kan de rest van de SDD gebruikt worden voor caching.
Hoeveel zin heeft het om een SDD als L2ARC en ZIL te gebruiken en welke partitie groottes zijn aan te raden bij bv 16GB RAM? (volgens mij 1/2 x RAM voor ZiL) Volgens
deze site heeft het behoorlijk veel zin, maar wel afhankelijk van het gebruik.
NETWERK
Volgens mij heeft LACP (link aggregation (NIC teaming)) alleen zin bij een 1-op-veel connectie, 1-op-1 gaat het verkeer altijd over één van de twee NIC's, klopt dit? In mijn thuis situatie gaat het om een 1-op-1 situatie, is er een manier om de netwerk snelheid te verbeteren, zonder te investeren in peperdure 10Gb netwerk infra.?
(ik blijf het zo een verspilling vinden als je lokaal op je NAS hoge snelheden haalt, maar over het netwerk niet..)
Alvast bedankt voor de antwoord(en).
[
Voor 0% gewijzigd door
funnyname op 16-12-2014 10:01
. Reden: typo ]