Zat met een klein probleempje.
Mijn servertje wil niet meer booten, waarschijnlijk omdat er gisteren kort na elkaar de stop eruit ging.
Update nadat ik dus een keer via de usbstick de server kon opstarten na een reboot starte de server weer normaal ??????????? ik begrijp hier helemaal niets van.
Het is een wat aangepaste 9.1-005 installatie deze draait al lang zonder problemen uptime tot gisteren was meerdere maanden.
Het is een vanaf het begin op v28 gebaseerde installatie.
De melding bij het opstarten is dat hij geen blokken kan vinden.
(precieze melding komt later ben op de scrub aan het wachten)ZFS: i/o error - all block copies unavailable
Freebsd/x86 bot
Default: zfs-hdd:/boot/kernel/kernel
boot:
In eerste instantie zocht hij naar /boot/kernel/kernel
Maar nadat ik geprobeerd(en gelukt, hij laad netjes de BTX loader en start verder op vanaf de usbstick)
om vanaf de usbstick op te starten na deze foutmelding
aka op de boot prompt zfs-usbstick:/boot/zfsloader invoeren.
Geeft hij nu de foutmelding met /boot/zfsloader.
In de boot directory staat zfsloader(scrub is nu bezig)
Wat ik heb gedaan:
recente(zfsguru 9.2 usb stick gemaakt) daarvandaan geboot pool gemount geen probleem, as we speak een scrub aan het uitvoeren.
bootcode geupdate van de hardeschijf maar deze was al up to date en geeft nu ook geen verandering aan.
Zoals gezegd van de hardeschijf gestart en na de foutmelding zfs-usbstick:/boot/zfsloader ingevoerd en start netjes BTX loader en kom ik in de usbstick uit.
de usb bootstick boot onderbroken en dan in het menu optie 3 escape to lader prompt alwaar ik set currdev=disk1p1 heb ingevoerd (maar misschien moet ik hier wel wat anders invoeren, ben niet zo slim geweest eerst de variabele uit te lezen)
Dat was idd niet slim .... was namenlijk zfs:zfs-usbstick:/zfsguru/Uba5bfe:
Het lijkt erop dat het systeem op deze manier weer draait .... nu nog repareren
Buiten zfsloader vervangen weet ik nu eigenlijk even niet meer wat ik kan doen (ja een vers 10 systeem installeren
)
iemand enig idee?
scrub repaired 0 in 0h28m with 0 errors on Sun Apr 27 08:15:54 2014
Dus dat is gelukkig niet een probleem
[
Voor 13% gewijzigd door
Mafketel op 27-04-2014 10:42
. Reden: Anyway ga rebooten en daarna is deze post aangepast ;) ]