Weet iemand toevallig nog kortingscodes voor geheugen?
XPS 17 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Maandag 04-07 16.30 mijn configuratie telefonisch afgewerkt, verwachte uitlevering 20-07
ik had er ook een sleeve bij bestelddie was 05-07 net na de middag al binnen
2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Legitieme Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
OS Media MUI Windows® 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD
Microsoft® Office Starter 2010 bevat versies van Word en Excel met beperkte functionaliteit en advertenties. Zonder PowerPoint of Outlook.
1 year of coverage included with your PC
No Accidental Damage Protection
DataSafe Online Backup 2GB - 1 year licence
McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
17.3 FHD 3D WLED TL (1920x1080) 1080p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Grafische kaart - 3D Capable
8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
500 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
8x DVD+/- RW & Blu-ray Disc™ combo drive (Blu-ray Disc™ lezen en cd/dvd lezen/schrijven)
Backlit US/Internationaal Qwerty toetsenbord
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (90 Wh)
TvTuner niet inbegrepen
N05X7M07
XPS L702x Order - Netherlands
Dutch Documentation
Datasafe Local 2.3 Basic
XPS L702x Resource DVD
150W AC Adaptor
Geen draagtas
European 250V Power Cord
Mobile Broadband Not Included
Standard Service - 1 year of Collect & Return 10 day coverage included with your PC
Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
NVIDIA ® 3D Vision Active Shutter Glasses
Belkin Evo 17.3" Sleeve - Black/Red
Maandag 04-07 16.30 mijn configuratie telefonisch afgewerkt, verwachte uitlevering 20-07
2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Microsoft® Office Starter 2010 bevat versies van Word en Excel met beperkte functionaliteit en advertenties. Zonder PowerPoint of Outlook.
8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
8x DVD+/- RW & Blu-ray Disc™ combo drive (Blu-ray Disc™ lezen en cd/dvd lezen/schrijven)
TvTuner niet inbegrepen
N05X7M07
Dutch Documentation
Datasafe Local 2.3 Basic
XPS L702x Resource DVD
150W AC Adaptor
Geen draagtas
European 250V Power Cord
Standard Service - 1 year of Collect & Return 10 day coverage included with your PC
Mooie specs! Wat zijn de totale kosten?hvdrunen66 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:54:
XPS 17 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM \[2 x 4.096]
TvTuner niet inbegrepen
N05X7M07
Dutch Documentation
Datasafe Local 2.3 Basic
XPS L702x Resource DVD
150W AC Adaptor
Geen draagtas
European 250V Power Cord
Mooie specs, maar wel een ellelange lijst, waar behoorlijk in geknipt had kunnen worden (overbodige, nietszeggende zaken mogen best weggelaten woden, in plaats van klakkeloos de hele lijst copy-pasten).
Hoe leuk ook voor de poster van het bericht, ik begrijp sowieso niet wat we met deze informatie moeten.
In elk geval vast gefeliciteerd met de aankoop.
In elk geval vast gefeliciteerd met de aankoop.
Wat is erger, het posten ervan of het nog een keer quoten zonder <snip>.
Waar zijn toch die tijden dat je een week gebanned werd door je ISP als je je niet aan de nettiquette hield.
Anyhoe, OT:
Waar vindt ik ergens die cradle voor je CDrom en het verlichte tobo op de site.
Of zijn die niet gelist en moet je daarvoor bellen.
Waar zijn toch die tijden dat je een week gebanned werd door je ISP als je je niet aan de nettiquette hield.
Anyhoe, OT:
Waar vindt ik ergens die cradle voor je CDrom en het verlichte tobo op de site.
Of zijn die niet gelist en moet je daarvoor bellen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Verwijderd
Heeft iemand hier 'inside' contact met een deel technicus? Ik ben mijn usb3 problemen zat... Of is er een site waar ik goeie drivers kan downloaden?
Verwijderd
Die van mij heeft net zijn exportscan gehad in Shanghai, China.BounceMeister schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 08:44:
[...]
Nog een kleine update. Ik zie net dat m'n xps 17 verzonden is. Hij is vanuit Korea naar China gegaan en hij is al aangemeld bij de Duitse douane. Nu kijken hoe snel UPS is.
Edit: het is precies andersom qua volgorde, ik had de tabel in de verkeerde volgorde gelezen. De nieuwste events staan bovenaan ipv onderaan.
Dan zal het niet lang meer duren. Ik had op 4-7 07:50 "Bestelling Verwerkt: Klaar voor UPS ", om 22:00 de Exportscan (dan een lange weg via Korea en Kazachstan) en vandaag (6-7) is hij bezorgd.
Hij wordt geleverd in een redelijk kleine zwarte doos van Dell. De bovenkant is verzegeld, maar je kunt makkelijk de onderkant opentrekken die niet verzegeld is.
Ik ben nu van alles aan het installeren en de-installeren. Ik moet zeggen dat het me meevalt met wat voor meuk er op staat, het is er ook allemaal makkelijk weer af te halen. Mcafee gaat eraf en MSE erop. Verder een ebay linkje verwijderd en de bing toolbar eraf.
Ze hebben één grote partitie aangemaakt van ~450GB (rest is herstelpartitie van ~20GB) op de 500GB schijf. Ik ben nu met easeus partition manager de C: schijf naar 100GB aan het verkleinen en het restant wordt dan de D: schijf. Dan nog even de "mijn documenten" map naar de D: partitie verplaatsen (even kijken hoe dat in W 7 gaat) en dan nog even wat andere software installeren.
Ik heb de 2x4GB Corsair So-Dimmetjes besteld, die zouden morgen moeten arriveren (Informatique).
Ik heb al even onder de motorkap gekeken, de sloten zitten er en zijn nog vrij.
Hij wordt geleverd in een redelijk kleine zwarte doos van Dell. De bovenkant is verzegeld, maar je kunt makkelijk de onderkant opentrekken die niet verzegeld is.
Ik ben nu van alles aan het installeren en de-installeren. Ik moet zeggen dat het me meevalt met wat voor meuk er op staat, het is er ook allemaal makkelijk weer af te halen. Mcafee gaat eraf en MSE erop. Verder een ebay linkje verwijderd en de bing toolbar eraf.
Ze hebben één grote partitie aangemaakt van ~450GB (rest is herstelpartitie van ~20GB) op de 500GB schijf. Ik ben nu met easeus partition manager de C: schijf naar 100GB aan het verkleinen en het restant wordt dan de D: schijf. Dan nog even de "mijn documenten" map naar de D: partitie verplaatsen (even kijken hoe dat in W 7 gaat) en dan nog even wat andere software installeren.
Ik heb de 2x4GB Corsair So-Dimmetjes besteld, die zouden morgen moeten arriveren (Informatique).
Ik heb al even onder de motorkap gekeken, de sloten zitten er en zijn nog vrij.
Voor een medische praktijk (lichte applicaties, maar het scherm moet deugdelijk zijn) overweeg ik een 17" XPS te kopen:
Een i3, 4GB, 640MB, standaard 1600x900 scherm en bluetooth voor 707 euro incl. verzendkosten.
Als ik 'm ga pimpen tot i7 met 17.3 FHD WLED AG (1920x1080) is 'ie 950 euro. Eventueel met 10% korting 858 euro.
Vraag is of ik voor die 150 euro genoeg lol ga hebben. Voor een gemiddelde tweaker waarschijnlijk wel. Is 1920x1080 op 17" een prettige resolutie voor administratieve applicaties of moet ik dan een leesbril opzetten?
Een i3, 4GB, 640MB, standaard 1600x900 scherm en bluetooth voor 707 euro incl. verzendkosten.
Als ik 'm ga pimpen tot i7 met 17.3 FHD WLED AG (1920x1080) is 'ie 950 euro. Eventueel met 10% korting 858 euro.
Vraag is of ik voor die 150 euro genoeg lol ga hebben. Voor een gemiddelde tweaker waarschijnlijk wel. Is 1920x1080 op 17" een prettige resolutie voor administratieve applicaties of moet ik dan een leesbril opzetten?
Ik ben voor mijn dell xps 17 (met 9cells accu) op zoek naar een reis/beschermhoes, maar kan niet echt iets vinden. Zijn er hier toevallig mensen die zelf ervaringen hebben met een dergelijke hoes en mij er één kunnen aanbevelen? Graag in de PM!
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Het bereik van de Intel 6230 netwerkkaart is trouwens geweldig. Ik heb het tweede accesspoint boven eigenlijk niet meer nodig voor deze laptop. Ook zie ik naast de netwerken van de buren ineens nog twee netwerken erbij. Met de 4 jaar oude msi laptop (heeft wel de n standaard) was dat toch wel minder en met de Samsung Galaxy S is het bereik helemaal waardeloos vergeleken met de Dell.
Verwijderd
Alle contributors hier met zowel vragen als antwoorden enorm bedankt!
Ik heb alle 50+ pagina's (incl. tussendoor gegeven links.. jaja, heb even paar dagen vrij) bekeken en heb ook besloten voor een XPS17 te gaan. Hier mijn beoogde specs:
44 cm (17.3") FHD (1920x1080) 3D WLED 1080p - breedbeeldscherm met TrueLife™
4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
1 TB, dubbele harde schijf, SATA (2 x 500 GB - 7.200 rpm)
Ik wilde aanvankelijk voor AG scherm gaan, maar door de reacties toch besloten om wat meer te betalen voor het kwalitatief betere scherm. Ook wilde ik 8GB intern geheugen, maar ik neem de 4GB standaard en bestel vervolgens de 8GB los (2 x 4GB Corsair, zie link van Darkstone). Geheugen er in zetten kan ik denk ik nog wel, hardeschijf heb ik minder vertrouwen in, vandaar dat ik deze alsnog direct geupgrade bestel.
Ik heb echter nog een paar kleine vragen:
Ik heb alle 50+ pagina's (incl. tussendoor gegeven links.. jaja, heb even paar dagen vrij) bekeken en heb ook besloten voor een XPS17 te gaan. Hier mijn beoogde specs:
44 cm (17.3") FHD (1920x1080) 3D WLED 1080p - breedbeeldscherm met TrueLife™
4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
1 TB, dubbele harde schijf, SATA (2 x 500 GB - 7.200 rpm)
Ik wilde aanvankelijk voor AG scherm gaan, maar door de reacties toch besloten om wat meer te betalen voor het kwalitatief betere scherm. Ook wilde ik 8GB intern geheugen, maar ik neem de 4GB standaard en bestel vervolgens de 8GB los (2 x 4GB Corsair, zie link van Darkstone). Geheugen er in zetten kan ik denk ik nog wel, hardeschijf heb ik minder vertrouwen in, vandaar dat ik deze alsnog direct geupgrade bestel.
Ik heb echter nog een paar kleine vragen:
- De eerder genoemde problemen met de (levering van) de Intel® Centrino® Advanced-N 6230 lijken opgelost?
- Ik begreep helaas het prijsbestand van Darkstone niet helemaal ... maar toen ik zelf de XPS17 samenstelde volgens bovenstaande specs kwam ik op een bedrag uit van €1.367 ... terwijl als ik de link van Darkstone (http://configure.euro.dell..) volg ik op een prijs van €1.196 uitkom ... bijna 175 euro verschil voor dezelfde specs doordat de korting verschilt!! (zie screenshots beneden).
Hoe is dit mogelijk? Zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd
Je vergeet de 10% kortingsbon. Zonder nog upgrades toe te voegen.
Ik kom trouwens op € 929 uit via http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1. Wel zelf een extra harde schijf kopen, of nog beter: een SSD.
Ik kom trouwens op € 929 uit via http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1. Wel zelf een extra harde schijf kopen, of nog beter: een SSD.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 16:47 ]
Verwijderd
Ik ben zoekende naar een 10% kortingsbon, ik hoop mijn bestelling pas te plaatsen wanneer ik er ook daadwerkelijk één gevonden heb 
Die extra harde schijf /SSD kopen doe ik niet omdat ik niet erg thuis ben in het zelf dingen inbouwen vandaar dat ik het enkel voor de RAM wil doen. Maar toch bedankt voor de tip!
Weet jij overigens waardoor die prijsverschillen komen? Het is toch vreemd dat als je via een andere link binnenkomt / een andere route neemt naar hetzelfde product er dan een andere prijs uitkomt?
Die extra harde schijf /SSD kopen doe ik niet omdat ik niet erg thuis ben in het zelf dingen inbouwen vandaar dat ik het enkel voor de RAM wil doen. Maar toch bedankt voor de tip!
Weet jij overigens waardoor die prijsverschillen komen? Het is toch vreemd dat als je via een andere link binnenkomt / een andere route neemt naar hetzelfde product er dan een andere prijs uitkomt?
Verwijderd
Dat is blijkbaar het beleid bij dell... Mijn theorie is dat ze op deze manier zowel G33ks als ons aantrekken als grof geld verdienen aan de normale consument. Maar het systeem slaat werkelijk nergens op vind ik... Ik betaal liever een paar euro extra dan dat ik op kortingsbonnen moet wachten.
Volgens mij "stacked" de 10% kortingsbon echter niet met de 5% korting. Hierdoor is je 10% kortingsbon effectief nog maar 5% waard 
Tenminste, als ik de 10% kortingsbon toevoeg, verdwijnt de 5% korting.
Met andere woorden: de aanbieding lijkt op het moment goed, maar in werkelijkheid krijg je een sigaar uit eigen doos met die 5% korting. Vooral aangezien je momenteel zelf ook nog de bezorgkosten betaalt.
Met andere woorden: de aanbieding lijkt op het moment goed, maar in werkelijkheid krijg je een sigaar uit eigen doos met die 5% korting. Vooral aangezien je momenteel zelf ook nog de bezorgkosten betaalt.
Verwijderd
Ik heb het nog niet kunnen proberen, maar dat is wel heel gaar... Ze maken het elke maand moeilijker om aan de juiste prijs te komen...
Via http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 heb je overigens geen verzendkosten. Wacht, ik dacht dat ik in het xps 15 topic zat...
Via http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 heb je overigens geen verzendkosten. Wacht, ik dacht dat ik in het xps 15 topic zat...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 18:48 ]
Verwijderd
Al betreft dat wel een XPS15, correct?Via http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 heb je overigens geen verzendkosten.
Je was me al voor
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 18:50 ]
Verwijderd
Klopt, paar pagina's terug gaf iemand ook aan dat je door die coupon dus slechts 5% extra korting krijgt... maar goed, is toch nog altijd een leuk bedrag. Heb jij die 10% kortingscode op je eigen emailadres gekregen? Ik kan namelijk geen dergelijke coupons vinden.. sta wel ingeschreven bij Dell maar heb het idee dat ze die codes pas sturen nadat je besteld hebtNLXTerminator schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:43:
Volgens mij "stacked" de 10% kortingsbon echter niet met de 5% korting. Hierdoor is je 10% kortingsbon effectief nog maar 5% waard
Verwijderd
Ik denk dat jouw Excel-sheet een beetje te succesvol geworden is. Dell moet natuurlijk wel z'n (gemiddelde) marge blijven halen.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:46:
Ik heb het nog niet kunnen proberen, maar dat is wel heel gaar... Ze maken het elke maand moeilijker om aan de juiste prijs te komen...
Nee hoor, heb nog nooit iets besteld bij Dell, en toch een code gekregen.
Had een leuk xps17 systeempje in m'n mandje gedaan en dan wachten maar... duurt wel even, soms krijg je ook van die mailtjes van: "je bent er bijna" enzo, maar uiteindelijk kreeg ik wel een bon.
O trouwens, zal je matsen: GFKR9GNKZKKH2C
Opschieten, anders pikt iemand anders em
Had een leuk xps17 systeempje in m'n mandje gedaan en dan wachten maar... duurt wel even, soms krijg je ook van die mailtjes van: "je bent er bijna" enzo, maar uiteindelijk kreeg ik wel een bon.
[ Voor 14% gewijzigd door NLXTerminator op 07-07-2011 18:59 ]
Verwijderd
Het is heel vreemd. In maart/april kreeg ik continu mails met kortingscodes van Dell, wel een paar per week. In april kocht ik een XPS 15 en sindsdien krijg ik van Dell helemaal niets meer in de mailbox, nada.
Verwijderd
hmm ok .. daar gaat mn theorieVerwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:59:
Het is heel vreemd. In maart/april kreeg ik continu mails met kortingscodes van Dell, wel een paar per week. In april kocht ik een XPS 15 en sindsdien krijg ik van Dell helemaal niets meer in de mailbox, nada.
Verwijderd
Nouja, anderen blijven ze wel gewoon krijgen nadat ze wat gekocht hebben, dus misschien ligt het aan mijn account. Echt een vaag systeem gewoon.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:01:
[...]
hmm ok .. daar gaat mn theorieNouja beter dat je ze nog kan benutten voor je bestelling.
Verwijderd
Oke, dan pas ik dat meteen even aanVerwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:52:
[...]
Klopt, paar pagina's terug gaf iemand ook aan dat je door die coupon dus slechts 5% extra korting krijgt... maar goed, is toch nog altijd een leuk bedrag. Heb jij die 10% kortingscode op je eigen emailadres gekregen? Ik kan namelijk geen dergelijke coupons vinden.. sta wel ingeschreven bij Dell maar heb het idee dat ze die codes pas sturen nadat je besteld hebt
Saillant detail is dat op de eerste gelinkte xps 15 config http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 geen 5% korting zit... Dat is ook voor de xps 17 configs met EPP erachter het geval (raadpleeg https://spreadsheets.goog...TF1QWRJUmc&hl=en_US#gid=0). Helaas allemaal configs met de GT550m...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 19:45 ]
Verwijderd
O thanks man, zie het nu net pas... maar hij werkte nogNLXTerminator schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:56:
...
Vaak als ik hem opstart doet het touchpad erg raar. Dat hij totaal iets anders doet dan ik zeg (als hij gewoon links naar het scherm moet gaat hij bijvoorbeeld uitzoomen of scrollen). Of hij gaat de andere kant op, of doet zelfs helemaal niks.
Soms gaat dat vanzelf over, soms moet ik hem opnieuw opstarten.
Soms gaat dat vanzelf over, soms moet ik hem opnieuw opstarten.
Verwijderd
Dat ligt denk ik aan de synaptics drivers. Met mijn studio 15 heb ik ook wel eens dat het toupad raar doet na een stand-by. Klep dichtgooien en weer openen en het is meestal opgelost. blijkbaar zijn ze aldaar niet in staat fatsoenlijke drivers te maken...
Verwijderd
Voor de 29 euro leverings kosten, krijgt je laptop wel een mooie wereld reis. Die van mij is in al in China, Korea, Kazakhstan en Polen geweest. Morgen staat ie als het goed is bij mij op tafel.
Ik heb het 8GB setje Corsair geheugen dat Darkstone adviseerde, ingebouwd.
Ik wilde het testen met Memtest86+ vanaf USB, maar de laptop wil niet booten vanaf de usb-stick. (De usb-stick staat wel in het rijtje van het boot-menu (F12) maar na even een zwart scherm gaat hij toch door met windows booten vanaf de HD). Mijn eigen PC boot er wel gewoon van.
Door het rommelen met het boot-menu kwam ik wat diagnostics spul van Dell tegen. Daar heb ik de memory diagnostic/test/o.i.d. van laten draaien (ruim 30 minuten) en die zei dat het goed was. Er wordt netjes 12GB herkend. De windows prestatie index voor het geheugen is van 7,7 naar 7,6 gegaan, wat best wel eens de standaard afwijking kan zijn. Het is maar net wat er op de achtergrond nog meer bezig is.
Ik had graag memtest een paar uur laten draaien, maar dat wil dus niet.
Edit: net de eerste vastloper/freeze tijdens het internetten. Toch maar even memtest op cd branden en dan eens langdurig testen.
Edit 2: Memtest 86+ 4.1 vanaf cd start wel op, maar hangt gelijk. Zou dit systeem te nieuw zijn en zou memtest er niet op werken?
Edit 3: ik dacht de nieuwste gedownload te hebben, maar 4.2 blijkt de nieuwste te zijn. Die boot wel.
Ik heb de modules verwisseld van plaats met de dell modules. Kijken hoe het gaat.
Ik wilde het testen met Memtest86+ vanaf USB, maar de laptop wil niet booten vanaf de usb-stick. (De usb-stick staat wel in het rijtje van het boot-menu (F12) maar na even een zwart scherm gaat hij toch door met windows booten vanaf de HD). Mijn eigen PC boot er wel gewoon van.
Door het rommelen met het boot-menu kwam ik wat diagnostics spul van Dell tegen. Daar heb ik de memory diagnostic/test/o.i.d. van laten draaien (ruim 30 minuten) en die zei dat het goed was. Er wordt netjes 12GB herkend. De windows prestatie index voor het geheugen is van 7,7 naar 7,6 gegaan, wat best wel eens de standaard afwijking kan zijn. Het is maar net wat er op de achtergrond nog meer bezig is.
Ik had graag memtest een paar uur laten draaien, maar dat wil dus niet.
Edit: net de eerste vastloper/freeze tijdens het internetten. Toch maar even memtest op cd branden en dan eens langdurig testen.
Edit 2: Memtest 86+ 4.1 vanaf cd start wel op, maar hangt gelijk. Zou dit systeem te nieuw zijn en zou memtest er niet op werken?
Edit 3: ik dacht de nieuwste gedownload te hebben, maar 4.2 blijkt de nieuwste te zijn. Die boot wel.
Ik heb de modules verwisseld van plaats met de dell modules. Kijken hoe het gaat.
[ Voor 24% gewijzigd door BounceMeister op 07-07-2011 22:45 ]
Verwijderd
Volgensmij doe ik iets verkeerd, ik heb de xps 17 nu 2 weken, en vandaag voor het eerst in mijn leven de zogenaamde `blue screen of death` melding gekregen. Ik schrok me de pleures, gewoon opnieuw opgestart, en het werkte allemaal wel weer, niet opnieuw een melding. Ik heb bij de laptop de zogenaamde `reinstallation CD" gekocht, is het aan te raden om deze te gebruiken? of gewoon af te wachten...
Verwijderd
Ik zou afwachten, omdat het 'pas' één keer is voor gekomen. Een eventuele herinstallatie kan altijd nog.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:37:
Volgensmij doe ik iets verkeerd, ik heb de xps 17 nu 2 weken, en vandaag voor het eerst in mijn leven de zogenaamde `blue screen of death` melding gekregen. Ik schrok me de pleures, gewoon opnieuw opgestart, en het werkte allemaal wel weer, niet opnieuw een melding. Ik heb bij de laptop de zogenaamde `reinstallation CD" gekocht, is het aan te raden om deze te gebruiken? of gewoon af te wachten...
Wel is het verstanding om even te noteren/onthouden waar je mee bezig was, voordat je het blue screen kreeg. Mocht je binnenkort weer een bleu screen krijgen, dan kan deze informatie je helpen het probleem te vinden. Zet je belangrijke gegevens zoals foto's en documenten voor de zekerheid wel even op een usb stick of externe hdd. Je weet immers maar nooit.
Verwijderd
Je geheugen maakt in zijn leven gemiddeld 7 fouten. Elke fout kan leiden tot een BSOD.
Als het maar een keer voorkomt: niet moeilijk doen en gewoon verder gaan met je leven.
Als het maar een keer voorkomt: niet moeilijk doen en gewoon verder gaan met je leven.
Iemand die zich heeft beziggehouden met het overclocken van de GT 555m?
Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88
Verwijderd
De mensen @ notebookreview wel: http://forum.notebookrevi...locking-gt-555m-card.html
Schijnt erg makkelijk te zijn.
Verwijderd
Thx darkstone & Sarza. ik zal weer verder gaan met mijn leven, best knap dat mijn oude acer van 5 jaar dit nog nooit heeft meegemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:50:
Je geheugen maakt in zijn leven gemiddeld 7 fouten. Elke fout kan leiden tot een BSOD.
Miss een beetje dom, maar de cd die ik voor 5 euries erbij heb gekocht(OS Media MUI Windows® 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD), heeft dezelfde functie als de zogenaamde beginbackup?
Verwijderd
De meeste geheugenoperaties hebben te maken met de videobeelden. Het maakt niet zoveel uit als er een pixel een fractie van een seconde omslaat, vandaar dat je het meestal niet merkt.
Verwijderd
Niet dom, dom is het niet vragen ;-)Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:58:
[...]
Thx darkstone & Sarza. ik zal weer verder gaan met mijn leven, best knap dat mijn oude acer van 5 jaar dit nog nooit heeft meegemaakt.
Miss een beetje dom, maar de cd die ik voor 5 euries erbij heb gekocht(OS Media MUI Windows® 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD), heeft dezelfde functie als de zogenaamde beginbackup?
Helaas heb ik er ook nog geen ervaring mee. Want ik krijg mijn laptop 'pas' morgen.
Maar volgens installeerd die cd je laptop weer naar de begin waarde. Al hoop ik dat je ook de keuze hebt voor een clean windows install. Zo niet dan ben ik bang dat ik op de newsgroepen naar zo'n cd moet zoeken.
Verwijderd
@BounceMeister,
Thnx voor het op de hoogte houden hoe/of die Corsair RAM reepjes werken! Ik wil namelijk hetzelfde doen wanneer ik mijn XPS17 binnen heb gekregen.
(heb de versie besteld die ik op de vorige pagina al noemde)
Thnx voor het op de hoogte houden hoe/of die Corsair RAM reepjes werken! Ik wil namelijk hetzelfde doen wanneer ik mijn XPS17 binnen heb gekregen.
Hmm, het overclocken zelf is niet zo moeilijk, maar het behalen van resultaten die verschil uitmaakt, is een stuk lastiger xD. Er wordt gesproken over opnieuw aanbrengen van betere koeling pasta en nieuwe fans plaatsen. Ik durf amper mijn laptop open te schroeven, laat staan dat soort dingen xd.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:06:
De mensen @ notebookreview wel: http://forum.notebookrevi...locking-gt-555m-card.html
[ Voor 22% gewijzigd door Quan Vu op 07-07-2011 23:37 ]
Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88
Neu, dat is gewoon een Windows installatie DVD; kun je een schone installatie mee doen op Dell pc/laptop.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:58:
[...]
Let wel: werkt alleen op een Dell.
Een image om de laptop terug te brengen in de staat zoals je 'm hebt ontvangen staat op je harde schijf, en kun je terug zetten via de recovery optie. Google er maar eens op.
edit: als je teveel met je partities klooit (of die ene verborgen partitie weg gooit) gaat recovery niet meer lukken en ben je voor een frisse Windows op die installatie DVD aangewezen.
[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 07-07-2011 23:42 ]
Verwijderd
Dus als ik gewoon schoon wil beginnen, kan ik die dus gewoon gebruiken, ik heb niet echt programma´s of bestanden staan die ik wil bewaren.guapper schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:39:
[...]
Neu, dat is gewoon een Windows installatie DVD; kun je een schone installatie mee doen op Dell pc/laptop.
Let wel: werkt alleen op een Dell.
Een image om de laptop terug te brengen in de staat zoals je 'm hebt ontvangen staat op je harde schijf, en kun je terug zetten via de recovery optie. Google er maar eens op.
precies.
Misschien is het handig om een handleiding erbij te zoeken waar in staat wat je in elk geval weer dient te installeren (of in elk geval welke mogelijkheden het geeft), zodat je niets over het hoofd ziet.
Misschien is het handig om een handleiding erbij te zoeken waar in staat wat je in elk geval weer dient te installeren (of in elk geval welke mogelijkheden het geeft), zodat je niets over het hoofd ziet.
Ik had nu dus de Corsair reepjes onderin gedaan en de Dell (Hynix) reepjes bovenop. (Er zitten 2 geheugenmodules boven op elkaar). Memtest is ruim 9 uur bezig geweest met de 12GB en heeft daarmee 3 passes zonder fouten voltooid. Dan kan je toch wel zeggen dat het wel goed zit. Waar die vastloper gisteren dan vandaan kwam is me een raadsel. Even in de gaten houden dus.Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:33:
@BounceMeister,
Verwijderd
Na een lange zoektocht van een paar dagen forums en youtube, ben ik uit eindelijk toch bij de Dell XPS 17 3D gekomen. Full numpad, goed scherm gaven de doorslag.
Even een paar vraagjes,
Ik ga er extra geheugen en een ssd inzetten, de 2e lege hdbracket is aanwezig als je er maar 1 bestelt?
Kan ik in de bios zelf de bootsequence aangeven of staat deze vast?
Keyboard flex, hoe zit het daarmee in dit model? zelfde als de mac?
Voor eventuele garantie, moet alles terug naar fabrieksinstelling gezet worden? (dus ook nieuwe ram en ssd eruit)
Online bestellen met 3D scherm maakt het niet meer mogelijk om een print op je laptop te zetten, iemand die toevallig weet of dit telefonisch wel mogelijk is?
Voor degene met de antwoorden, thanks!
Even een paar vraagjes,
Ik ga er extra geheugen en een ssd inzetten, de 2e lege hdbracket is aanwezig als je er maar 1 bestelt?
Kan ik in de bios zelf de bootsequence aangeven of staat deze vast?
Keyboard flex, hoe zit het daarmee in dit model? zelfde als de mac?
Voor eventuele garantie, moet alles terug naar fabrieksinstelling gezet worden? (dus ook nieuwe ram en ssd eruit)
Online bestellen met 3D scherm maakt het niet meer mogelijk om een print op je laptop te zetten, iemand die toevallig weet of dit telefonisch wel mogelijk is?
Voor degene met de antwoorden, thanks!
2e bracket is aanwezigVerwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:03:
[...]
tuurlijk kan dat.Kan ik in de bios zelf de bootsequence aangeven of staat deze vast?
flex? welke flex?Keyboard flex, hoe zit het daarmee in dit model? zelfde als de mac?
Zowiezo een backup maken, terugzetten fabrieksinstellingen doen ze zelf wel indien nodig. Extra geheugen en dergelijke verwijderen is wel zo slim; mochten ze je een vervangend exemplaar retour sturen, vergeten ze die dingen in elk geval niet.Voor eventuele garantie, moet alles terug naar fabrieksinstelling gezet worden? (dus ook nieuwe ram en ssd eruit)
[...]
[quote]
Verwijderd
Of je bent sarcastisch
Of het verschil in hoe het toetsenbord voelt/indeukt tijdens de aanslag.
zo voelt m'n oude vaio s1xp lekker direct aan t.o.v. een m1330 van 3 jaar terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2011 15:18 ]
Er zit in de XPS17 (3D) met standaard chiclet toetsenbord een heel klein beetje flex (echt minimaal). Lang niet zo erg als bij de MSI EX600 van een paar jaar terug. Die buigt zo ver door dat je gewoon toetsaanslagen mist. Dat heb ik bij de XPS17 nog niet gemerkt.
De tweede bracket zit er inderdaad in, er zitten zelfs al extra schroefjes in voor de HDD.
De tweede bracket zit er inderdaad in, er zitten zelfs al extra schroefjes in voor de HDD.
[ Voor 16% gewijzigd door BounceMeister op 08-07-2011 15:31 ]
Hallo,
Ik heb ook een XPS 17, en na twee weken gebruik, merkte ik, als ik aan de zijkant een beetje indrukte, dat er luid gekraak vanaf kwam, mijn vraag is, heeft er iemand van jullie hier ook last van? Want het irriteert mij zeer erg, maar na een reparatiebeurt was er niks aan gedaan. Dus ik weet niet of ze er iets aan kunnen doen.
Ik vraag dit even voordat ik hem zometeen (misschien voor niks) terug op stuur..
Alvast bedankt inieder geval !
Ik heb ook een XPS 17, en na twee weken gebruik, merkte ik, als ik aan de zijkant een beetje indrukte, dat er luid gekraak vanaf kwam, mijn vraag is, heeft er iemand van jullie hier ook last van? Want het irriteert mij zeer erg, maar na een reparatiebeurt was er niks aan gedaan. Dus ik weet niet of ze er iets aan kunnen doen.
Ik vraag dit even voordat ik hem zometeen (misschien voor niks) terug op stuur..
Alvast bedankt inieder geval !
Bij mij hoor ik geen luid gekraak als ik op de zijkant druk.
Mijn 3 maanden oude xp17 heeft de geest gegeven lijkt erop. Ik wilde met de dell installatie schijf een verse installatie doen. Ik starte de pc op vanaf de dvd speler, ik zie dat de windows files geladen worden en toen werd het stil, heel lang stil. Uiteindelijk gekozen om hem maar uit te zetten, omdat hij totaal niet reageerde (na 10 minuten stilte). Maar daarna was het bebeurt. Hij wil niet meer opstarten. Lichtjes gaan branden, daarna hoor ik wel de dvd-speler zoemen, en gaat dan uit. Geen beeld meer niet, ook geen bios piepjes. Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Heb al een tijdje van stroom afgehad (batterij eruit), ook dat hielp niet.
Verwijderd
Je kan ook niet meer in het bios komen?
Dan zijn er een aantal opties:
-RAM stuk. Probeer een dimm eruit te trekken.
-kortsluiting gerelateerde problemen. Verwijder de batterij incl. het kleine batterijtje op het moederbord en druk de power knop 30s in. Sluit aparatuur weer aan.
Als dat niet werkt. Claim garantie.
Dan zijn er een aantal opties:
-RAM stuk. Probeer een dimm eruit te trekken.
-kortsluiting gerelateerde problemen. Verwijder de batterij incl. het kleine batterijtje op het moederbord en druk de power knop 30s in. Sluit aparatuur weer aan.
Als dat niet werkt. Claim garantie.
Ik heb het gedaan. Kreeg nu een 4, 5 of 6 biepjes, en nu weer hetzelfde. Bij het starten geen beeld, en na een paar seconden is hij weer uit. Alleen mijn toetsenbord licht op (deed hij daarvoor ook al). Shit zeg... had alleen maar aan de opstart sequence gezeten
Met geen flex bedoel ik dat het toetsenbord niet doorbuigt waneer je typt, ook niet wanneer je met gestrekte wijsvinger je toetsen aanslaat.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:14:
Of je bent sarcastisch..
Of het verschil in hoe het toetsenbord voelt/indeukt tijdens de aanslag.
zo voelt m'n oude vaio s1xp lekker direct aan t.o.v. een m1330 van 3 jaar terug.
Wel een minimale hoeveelheid zijwaartse flex in de toetsen, maar dat lijkt me niet meer dan normaal bij zo'n constructie.
Verwijderd
Eindelijk mn XPS 17 binnnen, mooi 3 dagen eerder dan Dell het voorspelde.
Nu wil ik er alleen extra RAM inzetten. Maar mijn vraag is, heeft 1600mhz RAM toegevoegde waarde en trekt dit systeem dat wel? Een vriend van me zei dat sneller RAM geheugen wellicht een performance boost kan geven.
Zul je nauwelijks merken. Heb je performanceproblemen dan? Stop er liever meer geheugen in. Die van mij heeft nu 8GB, omdat geheugen erg goedkoop was. Zul je laterop meer baat bij hebben dan nu, maar het kan er maar inzitten.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:22:
Eindelijk mn XPS 17 binnnen, mooi 3 dagen eerder dan Dell het voorspelde.Nu wil ik er alleen extra RAM inzetten. Maar mijn vraag is, heeft 1600mhz RAM toegevoegde waarde en trekt dit systeem dat wel? Een vriend van me zei dat sneller RAM geheugen wellicht een performance boost kan geven.
Verwijderd
Oke, bedankt voor het snelle antwoord! Dan koop ik er mooi 8Gb geheugen bij, dat kost 15 euro meer dan 4 GB extra en dan zit ik voorlopig helemaal goedExorcist schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:28:
[...]
Zul je nauwelijks merken. Heb je performanceproblemen dan? Stop er liever meer geheugen in. Die van mij heeft nu 8GB, omdat geheugen erg goedkoop was. Zul je laterop meer baat bij hebben dan nu, maar het kan er maar inzitten.
Verwijderd
Heeft geen enkele toegevoegde waarde.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:22:
Eindelijk mn XPS 17 binnnen, mooi 3 dagen eerder dan Dell het voorspelde.Nu wil ik er alleen extra RAM inzetten. Maar mijn vraag is, heeft 1600mhz RAM toegevoegde waarde en trekt dit systeem dat wel? Een vriend van me zei dat sneller RAM geheugen wellicht een performance boost kan geven.
Wil je echt een merkbaar snellere laptop? Prop er een SSD in en doe een (volledige) clean install.
Zijn er nog verschillen in hardeschijf prestaties? Ik neem aan dat een 320GB en 640GB exemplaar platters heeft van 320GB dus een hogere datadichtheid dan die van 500 of 750GB. Levert dit dan ook duidelijk betere prestaties op?
Nog een ander vraagje: als je de laptop aansluit op de voeding, hoeveel watt trekt ie dan zo gemiddeld uit het stopcontact?
Nog een ander vraagje: als je de laptop aansluit op de voeding, hoeveel watt trekt ie dan zo gemiddeld uit het stopcontact?
Verwijderd
Alleen sequentioneelREDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:45:
Zijn er nog verschillen in hardeschijf prestaties? Ik neem aan dat een 320GB en 640GB exemplaar platters heeft van 320GB dus een hogere datadichtheid dan die van 500 of 750GB. Levert dit dan ook duidelijk betere prestaties op?
Accucapaciteit in watt-uur / aantal uur dat je kunt werken + 20% verlies in de voeding = ongeveer 10 tot 15w onder lichte load.Nog een ander vraagje: als je de laptop aansluit op de voeding, hoeveel watt trekt ie dan zo gemiddeld uit het stopcontact?
Verwijderd
Zo weinig, zou je denken? Ik schat toch in dat het meer verlies is. Die accu wordt aardig warm.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:06:
Accucapaciteit in watt-uur / aantal uur dat je kunt werken + 20% verlies in de voeding = ongeveer 10 tot 15w onder lichte load.
Verwijderd
De adapter, die je denk ik bedoelt, word warm als de accu ook aan het opladen is. Dan heb je al snel 50w verbruik. Als de accu vol zit word mijn adapter handwarm, een beetje als een kop thee die je net hebt leeggedronken.
De 3D versie verbruikt overigens significant meer. Richting de 30w. Kan je nagaan wat voor onzinnige dingen die nvidia kaarten zijn.
De 3D versie verbruikt overigens significant meer. Richting de 30w. Kan je nagaan wat voor onzinnige dingen die nvidia kaarten zijn.
De 3D versie heeft de videokaart toch altijd aan staan ivm het 3d scherm dat niet met de Intel chip aangestuurd kan worden.
Is er ook een optie voor de XPS17 voor mobiel breedband?
Beetje lastig: nog vóór kortingsbonnen krijg je een XPS17 met DVBT tuner en GT555 3GB + 3D scherm met 9cell voor een paar tientjes meer dan een XPS15 met GT540 + FullHD zonder DVBT en 6cell. Beide met de 2630QM 4GB en 500GB harddisk.
Beetje lastig: nog vóór kortingsbonnen krijg je een XPS17 met DVBT tuner en GT555 3GB + 3D scherm met 9cell voor een paar tientjes meer dan een XPS15 met GT540 + FullHD zonder DVBT en 6cell. Beide met de 2630QM 4GB en 500GB harddisk.
Verwijderd
Ja klopt, alleen zijn SSD's echt spijtig duur voor de opslag ruimte die je ervoor terug krijgt. Wacht liever nog een jaar of anderhalf zodat de techniek wat verder vordert en de prijs wat verder daalt.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:49:
[...]
Heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Wil je echt een merkbaar snellere laptop? Prop er een SSD in en doe een (volledige) clean install.
Verwijderd
Je moet ook de prijs met kortingsbonnen rekenen. XPS 17 met 3D en GT555m en 9-cel (verder kaal) voor € 981. XPS 15 met 1080p en i7 en 6GB voor €832.REDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:51:
De 3D versie heeft de videokaart toch altijd aan staan ivm het 3d scherm dat niet met de Intel chip aangestuurd kan worden.
Dat is makkelijk uit te rekenen met behulp van de sheet van mij: Verwijderd in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5"
Verwijderd
Ohja. Nog ff gevoeld. Daarstraks was m'n adapter gloeiend heet, maar inmiddels lauwwarm inderdaad.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:32:
De adapter, die je denk ik bedoelt, word warm als de accu ook aan het opladen is. Dan heb je al snel 50w verbruik. Als de accu vol zit word mijn adapter handwarm, een beetje als een kop thee die je net hebt leeggedronken.
De 3D versie verbruikt overigens significant meet. Richting de 30w. Kan je nagaan wat voor onzinnige dingen die nvidia kaarten zijn.
Verwijderd
Geef dan gewoon helemaal geen geld uit.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:01:
[...]
Ja klopt, alleen zijn SSD's echt spijtig duur voor de opslag ruimte die je ervoor terug krijgt. Wacht liever nog een jaar of anderhalf zodat de techniek wat verder vordert en de prijs wat verder daalt.
Die 8GB extra heeft zeer waarschijnlijk geen enkele functie, dus daar ga je ook absoluut niks van merken. 12GB is alleen leuk als je echt héél zware applicaties draait, applicaties die extreem veel geheugen vreten.
Voor de gemiddelde thuisgebruiker is 2GB al meer dan zat, zeker met een clean install.
Verwijderd
Ik beschouw 4GB wel als minimum. Niet omdat je dat echt nodig hebt, maar omdat ik het gevoel heb dat je dat over een jaar of 2 met windows 8 wel nodig hebt. Het kost ook letterlijk niets meer tegenwoordig.
12GB is leuk voor de patsfactor en om 8VM's tegelijk open te gooien, of om een poster op 600DPI te bewerken, of om een film in elkaar te gooien. Verder.. niet echt.
12GB is leuk voor de patsfactor en om 8VM's tegelijk open te gooien, of om een poster op 600DPI te bewerken, of om een film in elkaar te gooien. Verder.. niet echt.
Heb je dan voor de 15XPS de link naar n00x5m05epp gebruikt? Vind ik wel handig als je dat erbij vermeldt bij je suggesties.
Verwijderd
Dat is hetzelfde verhaal als met die SSD: 4GB is nu zat, over een aantal jaar misschien niet meer (al betwijfel ik het). Maar dan kun je beter nog een paar jaar wachten, want dan is RAM vast wéér véél goedkoper dan nu en zet je er in één keer 32GB ofzo in.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:17:
Ik beschouw 4GB wel als minimum. Niet omdat je dat echt nodig hebt, maar omdat ik het gevoel heb dat je dat over een jaar of 2 met windows 8 wel nodig hebt. Het kost ook letterlijk niets meer tegenwoordig.
Als je echt gaat voor een snellere laptop (op dit moment), dan moet je gewoon voor een SSD gaan. Dat kost wat, maar dan heb je ook écht wat. Meer geheugen is leuk, maar daar ga je op dit moment nog niks van merken.
Bovendien, tegen de tijd dat 4GB te weinig wordt, is je processor ook out-of-date, en wordt het sowieso tijd voor een hele nieuwe laptop.
Verwijderd
Daar heb je gelijk in, maar de ellende met RAM is dat de prestaties keihard in elkaar dondert als je RAM vol zit. Bij twijfel: altijd de grootste hoeveelheid nemen. Je kan beter €20 extra uitgeven aan ram dan er plots achter komen dat je er te weinig in hebt gestopt.
Het heeft trouwens geen zin om de GT540m te nemen, die is maar ~11% sneller, en je kan de GT525m ook zelf overklokken. De extra lading videoRAM maakt ook geen zak uit.
Niet helemaal waar. De processor in mijn bak is misschien oud. Hij doet het nog prima. Mede omdat ik heb geinvesteerd in een SSD, goed scherm, en wat minder in de processor. Voor wat ik doe heb je de snelle processor gewoon niet nodig, maar een goed scherm, en in mindere mate een SSD wel.Bovendien, tegen de tijd dat 4GB te weinig wordt, is je processor ook out-of-date, en wordt het sowieso tijd voor een hele nieuwe laptop.
Klopt.REDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:19:
Heb je dan voor de 15XPS de link naar n00x5m05epp gebruikt? Vind ik wel handig als je dat erbij vermeldt bij je suggesties.
Het heeft trouwens geen zin om de GT540m te nemen, die is maar ~11% sneller, en je kan de GT525m ook zelf overklokken. De extra lading videoRAM maakt ook geen zak uit.
Verwijderd
Ik ben het met je eens dat je beter teveel dan te weinig RAM kunt hebben en dat je het om het geld niet hoeft te laten.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:26:
Daar heb je gelijk in, maar de ellende met RAM is dat de prestaties keihard in elkaar dondert als je RAM vol zit. Bij twijfel: altijd de grootste hoeveelheid nemen. Je kan beter €20 extra uitgeven aan ram dan er plots achter komen dat je er te weinig in hebt gestopt.
Maar 4GB is echt véél hoor! Je moet echt heel wat aanslingeren om dat zo vol te krijgen dat je daadwerkelijk grote vertragingen gaat merken, zelfs onder Windows 7.
Als je dan toch moeite doet om naar de winkel te gaan, geld uit te geven en je laptop open te breken, doe het dan meteen goed en koop het allebei: in elk geval een SSD en dan ook maar meteen wat extra RAM erbij.
Uiteraard. Ik heb zelf nog een P4 2.4 met 1GB en WinXP uit 2002 staan, waar ik al m'n administratie en verenigingsdingetjes op doe. Werkt prima, zelfs een HD-film daarop afspelen lukt nog wel (met VLC player).Niet helemaal waar. De processor in mijn bak is misschien oud. Hij doet het nog prima. Mede omdat ik heb geinvesteerd in een SSD, goed scherm, en wat minder in de processor. Voor wat ik doe heb je de snelle processor gewoon niet nodig, maar een goed scherm, en in mindere mate een SSD wel.
Een processor kan heel lang meegaan. En als je niet per se het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, dan kun je er daardoor ook heel lang plezier van hebben. Maar de technologie blijft toch doorgaan en ook jouw processor zal op een gegeven moment over z'n houdbaarheidsdatum heen gaan. Maar dat kan járen duren, afhankelijk van de eisen die je er zelf aan stelt.
Wat dat betreft is er overigens in 20 jaar tijd nog helemaal niks veranderd. 20 jaar geleden kocht je een 486 met 4MB RAM en dat was toen meer dan zat voor álles wat je toen kon draaien. Tegen de tijd dat die 4MB écht te weinig werd, kon je er (voor véél minder geld dan eerst) 12MB ofzo bijplaatsen en dan kon je weer even vooruit met de nieuwste software (spellen!
Verwijderd
2-3x niks is nog steeds niks toch?Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:49:
De ellende is dat ik nog ddr2 heb. Dat is 2-3x zo duur als DDR3...
Maar ja inderdaad, je krijgt nu last van een ander verschijnsel dat ook al zo lang bestaat als dat er computers gebouwd worden: technieken veranderen continu en oude technieken worden hierdoor relatief steeds duurder t.o.v. de nieuwe technieken. Nu is dat bijvoorbeeld DDR en DDR2 vs. DDR3, vroeger was dat EDO RAM vs. FPRAM en morgen verzinnen ze vast weer wat nieuws. Hierdoor wordt het relatief gezien steeds minder lucratief om te upgraden en kun je op een gegeven moment beter een heel nieuw systeem kopen.
Maar hoeveel geheugen heb je nu dan? En ben je echt van mening dat veel meer geheugen (zeg de dubbele hoeveelheid), je significant productiever zou maken?
Verwijderd
4GB, maar ik heb genoeg op dit moment. Als ik een VM opengooi en een sloot veelgebruikte programma's zit ik aan de 3.5GB, soms iets meer.
Verwijderd
Ja, die VM's vreten inderdaad wel geheugen, daar kan ik niet omheen. Maar VM's draaien is natuurlijk niet wat de gemiddelde gebruiker met z'n consumentenlaptopje doet.
Hoeveel verschil maakt die 1MB cache op de 2540M vs 2620M eigenlijk uit? Die 0.1Ghz max speed zal het em niet doen denk ik.
Verwijderd
Daar zul je in de praktijk ook niets van merken. Tenzij je hele specifieke applicaties draait die erg gevoelig zijn voor de hoeveelheid cache. Maar dat zijn er niet veel.REDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:07:
Hoeveel verschil maakt die 1MB cache op de 2540M vs 2620M eigenlijk uit? Die 0.1Ghz max speed zal het em niet doen denk ik.
In feite hebben de meeste consumenten aan de goedkoopste i3 meer dan genoeg voor alles wat ze ermee willen doen.
Ja en het feit dat bijv een 2410M versus een 2520M de IGP slechts kan turboën tot 1100 ipv 1300 mhz maakt bij een Dell ook niet uit aangezien je op de IGP toch nauwelijks wat doet. Maar je betaalt er wel extra voor.
Verwijderd
Overigens is het prijsverschil tussen de i5-2520m en de i7-2630QM maar klein. En de laatste is een heel pak sneller.
Verwijderd
Inderdaad. Daarom heb ik zelf ook die 2410M genomen. Heb je toch die turbo op je CPU en die kan altijd van pas komen bij een spelletje.REDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:17:
Ja en het feit dat bijv een 2410M versus een 2520M de IGP slechts kan turboën tot 1100 ipv 1300 mhz maakt bij een Dell ook niet uit aangezien je op de IGP toch nauwelijks wat doet. Maar je betaalt er wel extra voor.
@Darkstone: dat is maar de vraag he. In single threaded applicaties heb je slechts 2.9 Ghz, maar dan wel weer 6MB cache. Quad core is leuk en aardig. Ik heb nog steeds een Q6600, maar die heeft met uitzondering van wat filmpjes die ik om moest zetten nog nooit 4 cores tegelijk gebruikt.
Oh ja: prijsverschil is 95 euro.
Oh ja: prijsverschil is 95 euro.
[ Voor 5% gewijzigd door REDFISH op 09-07-2011 16:22 ]
Verwijderd
Het prijsverschil hangt er heel erg vanaf welke config je neemt. http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 met i7 is echter precies even duur als http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 met i5-2540m

Zucht... Welke idioot heeft dat systeem toch bedacht? Is het nu werkelijk bedoeld om de consument mogelijkheden te bieden of pure zakkenvullerij omdat 9 van de 10 mensen de opties allemaal niet kan uitpluizen en een te dure laptop koopt...
Verwijderd
Dat was ook mijn gedachte...
Maar goed, daar heb je dus die sheet van mij voor
Maar goed, daar heb je dus die sheet van mij voor
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 16:35 ]
Verwijderd
Dat is inderdaad exact waar het voor bedoeld is. Maar je hoeft niet bij Dell te kopen heh, als het je niet bevalt.REDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:33:
Zucht... Welke idioot heeft dat systeem toch bedacht? Is het nu werkelijk bedoeld om de consument mogelijkheden te bieden of pure zakkenvullerij omdat 9 van de 10 mensen de opties allemaal niet kan uitpluizen en een te dure laptop koopt...
Overigens is het een geniaal systeem, omdat het zelfs de grootste calculerende nerd aanzet tot het doen van grotere uitgaven dan voorzien. Geniaal irritant, dat is het ook.
Verwijderd
Gewoon een rotsysteem. Als ik niet toevallig wist dat de verborgen 05epp config goedkoper was dan de rest zou ik gewoon iedereen de N53 aanraden. Dat scheelt je ook weer een hoge bloeddruk.
Als ik nog een 10% weet te scoren ergens dan heb ik een XPS17 met volgende specs
Catalogusnummer: 2121
Module Beschrijving Details bekijken
Base 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
Geheugen 4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
Toetsenbord Intern toetsenbord - US/Internationaal (qwerty)
Grafische kaart 1GB NVIDIA® GeForce® GT 550M Grafische kaart
Harde schijf 640 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
Optische stations dvd+/-rw (CD & DVD lezen en schrijven)
Draadloze connectiviteit Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
Cables European 250V Power Cord
Verzendingsdocumenten Dutch Documentation
Gedis Bundle Reference N05X7M05
Service 1 jaar dekking inbegrepen bij uw pc
Extended Service 1 year of coverage included with your PC
Integrated Mobile Broadband Mobile Broadband Not Included
Order Information XPS L702x Order - Netherlands
Primary Battery 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Draagtassen Geen draagtas
Dell System Media Kit XPS L702x Resource DVD
Kleuren Silver Anodized Aluminum Cover
Accidental Damage Support No Accidental Damage Protection
Online Backup DataSafe Online Backup 2GB - 1 year licence
TV Tuner and Remote Control Interne DVB-T TvTuner
LCD 17.3 FHD WLED AG (1920x1080) with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
DataSafe Datasafe Local 2.3 Basic
Microsoft-software Microsoft® Office Starter 2010 bevat versies van Word en Excel met beperkte functionaliteit en advertenties. Zonder PowerPoint of Outlook.
Beveiligingssoftware McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Power Supply 130W AC Adaptor
Operating System Recovery Options OS Media MUI Windows® 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD
TOTAAL :€ 972,80
*0.9 = 875.52
-40 kortingsbon
-------------------------
€835.52
Dat vind ik een belachelijk lage prijs en is wat mij betreft direct kopen...
overigens met de niet EPP code. Nu nog even die code voor backlit tobo zoeken.
Catalogusnummer: 2121
Module Beschrijving Details bekijken
Base 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
Geheugen 4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
Toetsenbord Intern toetsenbord - US/Internationaal (qwerty)
Grafische kaart 1GB NVIDIA® GeForce® GT 550M Grafische kaart
Harde schijf 640 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
Optische stations dvd+/-rw (CD & DVD lezen en schrijven)
Draadloze connectiviteit Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
Cables European 250V Power Cord
Verzendingsdocumenten Dutch Documentation
Gedis Bundle Reference N05X7M05
Service 1 jaar dekking inbegrepen bij uw pc
Extended Service 1 year of coverage included with your PC
Integrated Mobile Broadband Mobile Broadband Not Included
Order Information XPS L702x Order - Netherlands
Primary Battery 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Draagtassen Geen draagtas
Dell System Media Kit XPS L702x Resource DVD
Kleuren Silver Anodized Aluminum Cover
Accidental Damage Support No Accidental Damage Protection
Online Backup DataSafe Online Backup 2GB - 1 year licence
TV Tuner and Remote Control Interne DVB-T TvTuner
LCD 17.3 FHD WLED AG (1920x1080) with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
DataSafe Datasafe Local 2.3 Basic
Microsoft-software Microsoft® Office Starter 2010 bevat versies van Word en Excel met beperkte functionaliteit en advertenties. Zonder PowerPoint of Outlook.
Beveiligingssoftware McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Power Supply 130W AC Adaptor
Operating System Recovery Options OS Media MUI Windows® 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD
TOTAAL :€ 972,80
*0.9 = 875.52
-40 kortingsbon
-------------------------
€835.52
Verwijderd
Ik vind gewoon dat er een grens ligt tussen geld uitgeven en geld weggooienVerwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:13:
[...]
Geef dan gewoon helemaal geen geld uit.
Die 8GB extra heeft zeer waarschijnlijk geen enkele functie, dus daar ga je ook absoluut niks van merken. 12GB is alleen leuk als je echt héél zware applicaties draait, applicaties die extreem veel geheugen vreten.
Voor de gemiddelde thuisgebruiker is 2GB al meer dan zat, zeker met een clean install.
Ik ga dan maar voor 8 GB, kost 30 euro en ik merk toch wel dat ik soms de 4 Gb wel weet te halen als ik een aantal dingen tegelijk aan het doen ben.
Verwijderd
Een geniaal rotsysteem dan wel. Het is ook niet bedoeld voor mensen als jij en ik die gaan proberen het systeem te verslaan. Alhoewel jou dat wel min of meer gelukt is met je sheet, vooralsnog tenminste.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:42:
Gewoon een rotsysteem. Als ik niet toevallig wist dat de verborgen 05epp config goedkoper was dan de rest zou ik gewoon iedereen de N53 aanraden. Dat scheelt je ook weer een hoge bloeddruk.
Maar die N53 is kwalitatief ook prut natuurlijk.
Verwijderd
Behalve dat je standaard 5% korting krijgt, en de kortingsbon dus maar 5% korting toevoegt .... Dat is ook ingecaluceerd in de sheet:REDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:43:

€801 met GT550m, €881 met GT555m, en €981 met 3D scherm. De goedkoopste config met i5 is bovendien €814....
Bloeddruk++;
Dat idee heb ik ook een beetje ivm de xps 15... Maar ik vind het nog steeds in het algemeen een goede laptop. Bij een prijsverschil minder dan €50 is de xps 15 echter imo een no-brainer.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:48:
Maar die N53 is kwalitatief ook prut natuurlijk.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 16:57 ]
Verwijderd
Geld uitgeven voor een SSD is zeker geen geld weggooien. Het gaat bij een SSD niet om de hoeveelheid opslagruimte (daarom laat je je oude HD ook gewoon er bij in zittenVerwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:46:
[...]
Ik vind gewoon dat er een grens ligt tussen geld uitgeven en geld weggooienIk vind de prijs gewoon niet evenredig met de hoeveelheid opslagruimte die je eruit haalt. De technologie moet gewoon nog iets verder vorderen, dan daalt de prijs altijd. En zal de opslagcapaciteit ook wat toenemen.
Ik ga dan maar voor 8 GB, kost 30 euro en ik merk toch wel dat ik soms de 4 Gb wel weet te halen als ik een aantal dingen tegelijk aan het doen ben.
Dit i.t.t. meer geheugen, waar je misschien één keer in de paar weken iets van zult merken. Als het verschil je überhaupt al opvalt.
Hmm mijn sheet lijkt dus weer verouderd, want ik heb maar 1x 10% en die 5% korting op de m06 heb ik sowieso niet eens erin staan.
Kun je die link van de m06 posten met 3GB nvidia of de sheet online vernieuwen?
Verwijderd
En terecht natuurlijk, want het blijft een consumentenprul.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:52:
Dat idee heb ik ook een beetje ivm de xps 15...
Mee eens. Voor een consumentenlaptop is het gewoon een goed, relatief stevig ding, dat er vrij aardig uitziet met veel functies en goed geluid voor een hele schappelijke prijs.Maar ik vind het nog steeds in het algemeen een goede laptop. Bij een prijsverschil minder dan €50 is de xps 15 echter imo een no-brainer.
Verwijderd
De dropbox-link is nog gewoon actueel. last updated 07-09-11 12:41. Dat doet mijn script automagischREDFISH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 17:02:
Kun je die link van de m06 posten met 3GB nvidia of de sheet online vernieuwen?
Verwijderd in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5"
Dit topic is gesloten.