anandus schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:27:
[...]
Als ik Wikipedia aanhaal (
Wikipedia: Rijbewijs) dan zie ik bij het huidige puntenrijbewijs:
[...]
Het lijkt me dat zo'n soort norm ook voor het volwassenenpuntenrijbewijs gebruikt zou worden (al zou van mij iemand die 60km/u in een 30km/u-gebied rijdt gelijk z'n rijbewijs in mogen leveren).
60km/u na correctie waar 30 is toegestaan IS afaik al invordering rijbewijs (100% overschrijding).
* Destruction heeft sinds november 2009 geen puntenrijbewijs meer. Nooit een punt 'gescoord'. Wel reed ik vrijwel altijd te hard (nu nog), muv woonwijken en erven (die hebben niet voor niks een lage vmax).
Ook is het trouwens zo dat je die punten alleen maar kunt krijgen als een agent je ook daadwerkelijk staande houdt, anders kunnen ze (OvJ/OM) niet bewijzen wie er reed. Ik heb dit een keer aan de hand gehad, toen ik mijn auto had uitgeleend, niets bijhield en dus ook niet meer wist wie er had gereden toen de bekeuring (280 euro, ongeveer 45km/u tehard) in de bus viel. Ik moest betalen omdat de auto op mijn naam stond, maar ik kon geen punt krijgen omdat er geen staandehouding had plaatsgevonden. Het hele geintje kostte me dus alleen het boetebedrag. Een dure les dat je toch echt ten aller tijden moet bijhouden wie er in je auto rijdt..
Opzich vind ik het idee niet heel gek, maar ik vraag me af hoe ze dit zien werken. Zoals het tot nu toe op mij overkomt zijn ze van plan in korte tijd 90% van de rijbewijzen in te vorderen

Zo hoor ik (al heb ik er nog niet echt een bron voor gezien) dat je bij bepaalde overtredingen ineens 4 punten kunt krijgen
Overigens, ik blijf het zeggen: Betutteling ten top hier in Nederland, mensen hoeven zelf niet meer na te denken en van vindt men het gek dat er geen verkeersinzicht is..
Laat mensen nav de situatie op de weg (staat vh wegdek, wel/geen zijwegen, drukte, weersomstandigheden etc.) zelf bepalen wat de veilige vmax is. Ik reed kortgeleden op een achterafweggetje in Groningen. De toegestane vmax aldaar was 80. Echter, het was 's avonds laat, geen straatverlichting (het lichtbeeld van m'n eigen auto gaf me zicht op de weg, omgeving was dus gebrekkig zichtbaar), en ik was daar onbekend. Ik besloot dus dat de veilige vmax voor mij, in die situatie op die weg, 50km/u was.
Houd op buitenwegen bijvoorbeeld een adviessnelheid aan van 80km/u, en ga eens kijken wat mensen daarmee doen. Stel wel een limiet in, waarboven mensen de prent evengoed wel krijgen (de vmax+50 invordering wel handhaven bijv.) en ga (veel) te hard rijden bij slechte weersomstandigheden (sneeuw, zware regenval bijv.) zwaarder beboeten.
Laat ze uberhaubt daar eens verschil in maken. Hoe gevaarlijker, hoe duurder. Zo kan 20km/u te hard rijden in een woonwijk bijvoorbeeld 150 euro kosten, en op een buitenweg 60. Ik denk dat een dergelijke aanpak een stuk effectiever is dan zinloos gooien met puntenrijbewijzen, acceptgiroverstuurders en zogenaamd onopvallende politieauto's..
Tot zover mijn bijdrage..
Al verwacht ik niet dat er in Den Haag ooit naar de man op straat geluisterd zal worden. Die mensen denken alleen aan de man op straat tijdens de verkiezingen, daarna weer enkel aan zichzelf.
[
Voor 9% gewijzigd door
Destruction op 26-03-2011 22:05
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.