Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 07:47
Dus.. Ik ben Windows 7 aan het laden zodat ik eindelijk van mijn nieuwe PC kan genieten. En opeens: PC uit. Dus ik dacht dat het aan mijn CPU temperatuur lag, want daar heb ik vaker last van gehad. Ik sloot dus mijn laptop op mijn PC aan met behulp van ROG, en ik heb ten eerste het voltage verlaagd van mijn CPU. Ten tweede was ik opnieuw aan het proberen wat ik deed, en het werkte. Ik hield de temperaturen in de gaten van mijn CPU en ik schrok toen ik het resultaat zag: 83 graden voordat mijn PC uitviel. Mijn mobo heeft daar een of andere beveiliging voor.

Oh ja: Ik heb geen koelpasta gebruikt, en ik denk dat het aan een verkeerde airflow ligt. Ik heb ook het BIOS zonder enige problemen ingesteld.

Hier is mijn hardware lijst (met onbelangrijke dingen weggelaten zoals optische drives):

Processor: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
Moederbord: Asus Crosshair IV Formula
Case: Cooler Master HAF X
Processorkoeler: Zalman CNPS-9700 LED
Voeding: Cooler Master Silent Pro M850
Videokaarten: 2X Club3D Radeon HD 6950
Geheugen: Ergens uit de QVL van het mobo.. Corsair Dominator (?) 8 gig quad channel

CPU temps:

Load: ~83 graden
Idle: ~35 graden

De rest van de onderdelen raakt trouwens niet oververhit. Die zijn rond de 30 graden.. Ben nog niet verder gekomen dan het 'Windows is loading' scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

WK100 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:19:
Dus.. Ik ben Windows 7 aan het laden zodat ik eindelijk van mijn nieuwe PC kan genieten. En opeens: PC uit. Dus ik dacht dat het aan mijn CPU temperatuur lag, want daar heb ik vaker last van gehad. Ik sloot dus mijn laptop op mijn PC aan met behulp van ROG, en ik heb ten eerste het voltage verlaagd van mijn CPU. Ten tweede was ik opnieuw aan het proberen wat ik deed, en het werkte. Ik hield de temperaturen in de gaten van mijn CPU en ik schrok toen ik het resultaat zag: 83 graden voordat mijn PC uitviel. Mijn mobo heeft daar een of andere beveiliging voor.

Oh ja: Ik heb geen koelpasta gebruikt, en ik denk dat het aan een verkeerde airflow ligt. Ik heb ook het BIOS zonder enige problemen ingesteld.

Hier is mijn hardware lijst (met onbelangrijke dingen weggelaten zoals optische drives):

Processor: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
Moederbord: Asus Crosshair IV Formula
Case: Cooler Master HAF X
Processorkoeler: Zalman CNPS-9700 LED
Voeding: Cooler Master Silent Pro M850
Videokaarten: 2X Club3D Radeon HD 6950
Geheugen: Ergens uit de QVL van het mobo.. Corsair Dominator (?) 8 gig quad channel

CPU temps:

Load: ~83 graden
Idle: ~35 graden

De rest van de onderdelen raakt trouwens niet oververhit. Die zijn rond de 30 graden.. Ben nog niet verder gekomen dan het 'Windows is loading' scherm.
de ergste fout! (toch?)
Altijd gebruiken, want dat geleidt de warmte en dan kan de fan pas koelen, dit is net zoiets als opstarten zonder fan, je hebt geluk dat je cpu ed nog leeft...
koelpasta erop en nu!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen koelpasta gebruikt? Tja, dan vraag je wel ergens om.
Kanonnuh, hoe krijg jij het idee dat dat niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet OC'ed neem ik aan? Draait die CPU koeler wel? Gezien je niet eens kan booten tot het OS geladen is...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop koelpasta ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Maximale temperatuur mag maar 62 graden celcius zijn. Geen koelpasta? Koelpasta is voor goede geleiding van de warmte naar de koeler (zeer belangrijk).

Heb je wel een instructie gelezen voor je aan de bouw van een PC begon?

[ Voor 75% gewijzigd door Jumpman op 19-03-2011 21:28 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpman schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:24:
Maximale tempratuur mag maar 62 graden zijn.
Dan zou ik als ik hem / haar was maar is snel koelpasta erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koelpasta maakt veel verschil zoals iedereen al aangeeft, leg je cpu bijvoorbeeld maar eens onder een microscoop, de rocky mountains zijn er niks bij, geldt trouwens ook voor het contactoppervlak van je koeler.
Koelpasta vult die ongelijkheden (grotendeels) op waardoor je een flinke daling in temperatuur zal zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kan me niet voorstellen dat een klein beetje koelpasta (want je moet natuurlijk niet gaan stukadoren he :P ) zoveel verschil kan maken... Ok, het maakt dan beter contact waardoor de warmte beter overgedragen wordt naar het heatsink (of een ander systeem), maar het lijkt me echt sterk dat zo'n beetje prut een verschil van enkele tientallen graden is...

Maargoed, laatste zelfbouw is dan wel 10+ jaar geleden..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:56

ManiacsHouse

Scheisse!

Hoe oud/nieuw was de Zalman CNPS-9700 toen je alles installeerde? Meestal zit er al een soort koelpasta-achtig iets op de koeler. Of was dat nou alleen bij boxed cpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:26:
Ik kan me niet voorstellen dat een klein beetje koelpasta (want je moet natuurlijk niet gaan stukadoren he :P ) zoveel verschil kan maken... Ok, het maakt dan beter contact waardoor de warmte beter overgedragen wordt naar het heatsink (of een ander systeem), maar het lijkt me echt sterk dat zo'n beetje prut een verschil van enkele tientallen graden is...

Maargoed, laatste zelfbouw is dan wel 10+ jaar geleden..
En of het zoveel verschil kan maken. Zonder pasta blijft er veel oppervlakte onbedekt en dus ongekoeld. Koelpasta zorgt juist voor een vergroting van het koeloppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ManiacsHouse schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:27:
Hoe oud/nieuw was de Zalman CNPS-9700 toen je alles installeerde? Meestal zit er al een soort koelpasta-achtig iets op de koeler. Of was dat nou alleen bij boxed cpu's?
er zit meestal bij een nieuw mobo, cpu of cpu cooler een tube koelpasta ;)
anders koop er 1 bij een lokale computer boer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

10 jaar geleden deden ze ook al aan koelpasta :P

Sommige koelers hebben overigens al waarbij koelpasta op de koeler aangebracht is. Maar goed, in ieder geval is koelpasta een vereiste.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als je geen koelpasta gebruikt, is het nogal redelijk logisch dat je die temperaturen krijgt. Ten tijde van de Pentium 100 werd koelpasta nog niet overal gebruikt, maar ondertussen kun je toch écht niet meer zonder hoor :P

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-03-2011 21:35 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vermoed wel dat de TS een boxed cpu gekocht heeft en dan zit er op de stockkoeler altijd koelpasta, althans bij de Intel boxed cpu's wel en ik neem aan dat dit ook bij AMD zo is. Als dit zo is dan natuurlijk niet nog eens koelpasta erbij gaan smeren want teveel koelpasta werkt weer averechts.

In het geval er geen koelpasta op gezeten heeft dan absoluut zeker koelpasta aanbrengen en wel liefste een rijstkorrel in het midden van de cpu. Mocht er wel koelpasta op gezeten hebben dan denk ik dat de koeler er niet goed op zit en zou ik daar eens naar gaan kijken.

Maar in tegenstelling dan tot wat Raz denkt is koelpasta niet zomaar een beetje prut en heeft het wel degelijk behoorlijk invloed, vooral ook omdat het koeloppervlak nooit helemaal recht en glad is. Er zijn zelfs cpukoelers en cpu's die ietwat bol staan waardoor je maar een heel klein koeloppervlak krijgt, en dit word dan weer opgevuld met die koelpasta waardoor je wel voldoende koeloppervlak krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:21
kijk hier maar effe deze tweaker heeft het getest
[Test] MX-3 met andere smeersels vergeleken
je moet er gewoon koelpasta op doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
ManiacsHouse schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:27:
Die koeler was gloednieuw.

Dus koelpasta is een must?
Ik dacht dat het optioneel was, en de temperatuur maar 3 graden ofzo verlaagt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JA, koelpasta is een MUST!
Man, dit is les 1.01 van een "bouw zelf een pc" cursus.
Als je ergens nou geen verstand van hebt (wat helemaal niet erg is), ga dan info zoeken of vraag het in een computerwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik weet dat 10 jaar geleden ook al koelpasta was.

M'n laatste zelfbouw moet is een Dual P3-933MHz1 geweest, Boxed CPU's, zonder koelpasta, en daarvoor heb ik het ook nog nooit gebruikt.

En Roel1966, op GoT wordt koelpaste ook wel koelprut genoemd, en ik heb nergens bedoeld dat het troep is of zoiets. ;) Ik had enkel niet verwacht dat het zulke grote verschillen waren. Maargoed, de techniek is natuurlijk verder gegaan nadat ik gestopt ben met zelfbouw ;)

1) Topic is vanwege de BC3 aan mij toegekend, ik ben dus niet officieel de TS. Was een reactie op iemand anders..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
Dit is mijn eerste build. Had wel koelpasta meegekregen maar ben het waarschijnlijk vergeten erop te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan hoop ik dat je van deze ervaring wat geleerd hebt en het niet meer herhaalt. Nogmaals, als je iets voor de eerste keer doet, neem dan ook de moeite om even wat info op te zoeken, je wordt er alleen maar wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
Daarom kwam ik dus hier, ter bevestiging van het probleem :)
Het spijt me voor het verdoen van jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik denk dat je wel bevestiging hebt gekregen! ;)
Onze tijd verdoe je niet zo 1, 2, 3, eigenlijk alleen met vragen als "hoe zet ik mijn pc aan". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:56

ManiacsHouse

Scheisse!

WK100 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 22:20:
Het spijt me voor het verdoen van jullie tijd.
Rekening onderweg via PM. ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:29:
[...]Koelpasta zorgt juist voor een vergroting van het koeloppervlak.
8)7

Je weet wel waarom?

Nou omdat het de moleculen zo goed mogelijk aansluit tussen heatsink en heatspreader. Metaal op Metaal is niet zo best. Doe er een pasta tussen die zeer goed wamrte geleid met zo'n dun mogelijk laagje. Het doet niets aan het oppervlak dat blijft hetzelfde. Wij eisen dan ook nog dat het nietschift. Dus we zijn veeleisend. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door bierschuit op 23-03-2011 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Pagina: 1