Wat moet ik kopen Topics niet consequent sluiten !

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste moderators,

Ik weet het bestaan van topic reports waar normaal gesproken commentaar geleverd kan worden wat betreft een specifiek topic echter mij lijkt dit een groter voorkomend punt dus vandaar dat ik hier een topic aangemaakt heb. Het valt mij namelijk de laatste tijd steeds meer op dat de moderators nogal on-consequent zijn wat betreft het sluiten van de vele topics waarin mensen telkens vragen stellen betreft de aankoop van een of ander product.

Vaker dat ik de opmerking dan erbij plaatste dat het eigenlijk niet toegestaan is op Tweakers om vragen te stellen wat betreft de keuze van aankoop, echter bleven de topic gewoon geopend terwijl andere topics opeens resoluut gesloten werden met nagenoeg dezelfde vragen. Het lijkt mij dan toch pure willekeur en heeft eigenlijk die hele regel wat betreft verbod op aankoop vragen toch geen zin, en blijf je in de hand werken dat mensen die vragen blijven posten.

Hieronder heb ik dus een aantal voorbeelden gezet waarin naar mijn mening heel on-consequent gehandeld is waarbij dus het topic Aan schaf Grafishe kaart 580 gtx welk merk meteen gesloten is vanwege dat de vraag niet gesteld mag worden en er een apart topic voor is. Daarentegen word in dit Advies aanschaf full hd monitor topic naar mijn mening precies hetzelfde gedaan als in het vorige topic waarbij zelfs nog een moderator mee gaat posten zonder te sluiten.

Nog een voorbeeld hiervan is Stille hardeschijven waarbij ook de topicstarter puur vragen stelt voor aankoop van bv in dit geval een harddisk. Mij lijkt dit toch totaal on-consequent en dan vind ik het niet verwonderlijk dat mensen gewoon blijven door gaan met zulk soort vragen. Enfin ik hoop dat jullie er iets mee doen en dan of de regels aanpassen en het wel toe laten, of de regels consequenter na gaan volgen zodat mensen ook duidelijkheid krijgen erin.

Aansluitend op onderstaande reactie wat betreft vooronderzoek heb ik hier nog een recent voorbeeld waaruit blijkt dat er heel on-consequent word gehandeld namelijk Hulp nodig voor uitkiezen geheugen dell xps 17 waarbij de poster heel duidelijk geen vooronderzoek heeft gedaan en heel gemakkelijk op de site van Dell info had kunnen opvragen.

Roel !

[ Voor 9% gewijzigd door Roel1966 op 19-03-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Als ik zo gauw kijk gaat 1 over de vergelijking of de nieuwe videokaart beter is dan de oude. 2 gaat over een vergelijking met een vraag over recente meningen en of er steeds minder monitoren uit lijken te komen. De derde gaat dan weer vooral over een algemene welke-moet-ik-kopen zonder enige vooronderzoek.

Op zich begrijpelijk dat 1 en 3 dicht zijn en dat twee nog open staat. Bij 2 zie je toch echt dat er vooronderzoek gedaan is, maar dat TS toch nog een aantal vragen heeft. Mijns inziens heeft dat meer nut voor de rest van de bezoekers, dan 1 en 3.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Murcielago schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 17:40:
Als ik zo gauw kijk gaat 1 over de vergelijking of de nieuwe videokaart beter is dan de oude. 2 gaat over een vergelijking met een vraag over recente meningen en of er steeds minder monitoren uit lijken te komen. De derde gaat dan weer vooral over een algemene welke-moet-ik-kopen zonder enige vooronderzoek.

Op zich begrijpelijk dat 1 en 3 dicht zijn en dat twee nog open staat. Bij 2 zie je toch echt dat er vooronderzoek gedaan is, maar dat TS toch nog een aantal vragen heeft. Mijns inziens heeft dat meer nut voor de rest van de bezoekers, dan 1 en 3.
Evenzogoed geld dan toch de regel dat aankoop advies niet toegestaan is en dit hetzelfde is voor vraag 2, waarbij het mij persoonlijk verder niet stoort maar er zal dan toch 1 lijn moeten blijven ondanks wel of niet vooronderzoek. Maar het zijn ook voorbeelden die recent zijn en er genoeg andere voorbeelden zijn waar ook geen vooronderzoek gedaan was en de topics toch ongemerkt open bleven, waardoor gewoon te veel onduidelijkheid ontstaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 19-03-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als ik naar 3 topics kijk valt me wel meteen op dat die van de grafische kaart gewoon een slechte topic start is. Niks mee te beginnen zonder veel extra vragen te stellen aan topic starter (nog afgezien van een wat moet ik kopen topic)

Juist het Advies aanschaf full hd monitor topic is relatief veel beter onderbouwd, je kunt zien dat de TS gezocht heeft en reviews gelezen.

Voor de stille harde schijven mag je gewoon een topic report maken lijkt me.

Overigens is het niet helemaal verboden boodschappen lijstjes te laten controleren. Maar dan moet het topic goed opgebouwd zijn en de discussie een meerwaarde opleveren. Wat mij betreft worden de criteria zoals beschreven in de quickstart wat strenger toegepast.

(Ik ben geen mod, dus het enkel mijn opiniet

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Waar het mij vooral om gaat is dat ondanks wel of geen goede onderbouwing het in feite op hetzelfde neer komt bij bijvoorbeeld dan de topics die ik heb aangehaald hierboven, en dan denk ik van als je het ene toe laat dan moet je ergens ook het andere toe laten.

Het punt is namelijk dat iemand die zijn topic misschien niet zo goed onderbouwd heeft ergens meer hulp nodig heeft dan iemand die wel dan zijn topic goed onderbouwd heeft. Je kan hierbij er aan denken dat iemand die de handigheid heeft een goede onderbouwing te schrijven dan ook net zo goed zelf onderzoek had kunnen doen.

Iemand die dan net niet goed kan onderbouwen weet er echt weinig van en zou net dan een steuntje in de rug kunnen gebruiken doordat ie er te weinig vanaf weet en niet weet waar ie moet zoeken. Als ik bv een monitor zou willen aanschaffen dan kijk ik naar topics waarin dit al helemaal besproken staat, en daarna kijkje nemen op de site van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:33

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Roel1966 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:56:
Waar het mij vooral om gaat is dat ondanks wel of geen goede onderbouwing het in feite op hetzelfde neer komt bij bijvoorbeeld dan de topics die ik heb aangehaald hierboven, en dan denk ik van als je het ene toe laat dan moet je ergens ook het andere toe laten.

Het punt is namelijk dat iemand die zijn topic misschien niet zo goed onderbouwd heeft ergens meer hulp nodig heeft dan iemand die wel dan zijn topic goed onderbouwd heeft. Je kan hierbij er aan denken dat iemand die de handigheid heeft een goede onderbouwing te schrijven dan ook net zo goed zelf onderzoek had kunnen doen.

Iemand die dan net niet goed kan onderbouwen weet er echt weinig van en zou net dan een steuntje in de rug kunnen gebruiken doordat ie er te weinig vanaf weet en niet weet waar ie moet zoeken. Als ik bv een monitor zou willen aanschaffen dan kijk ik naar topics waarin dit al helemaal besproken staat, en daarna kijkje nemen op de site van de fabrikant.
in de FAQ staat vooral:
• is er een BBG-topic voor xxx? - nee, ik zie geen beeldscherm-BBG
• heb je zelf al onderzoek gedaan? - ja, een hele lijst uitgezocht, echt goed gezocht, enz
• heb je een goede topicstart? - ja, een hele eisen-lijst, alle monitoren neergezet en bijgevoegd als product, verzorgde ts, enz

daar voldoet het monitor-topic, echter het gpu-topic:
• is er een BBG-topic voor xxx? - ja, er is wel een GPU-BBG
• heb je zelf al onderzoek gedaan? -nee, alleen weten dat hij een xxx wil maar welk merk? (geen idee, neit gezocht, enz)
• heb je een goede topicstart? - nee, alleen maar de vraag: welk merk?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
F.West98 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 19:03:
in de FAQ staat vooral:
• is er een BBG-topic voor xxx? - nee, ik zie geen beeldscherm-BBG
• heb je zelf al onderzoek gedaan? - ja, een hele lijst uitgezocht, echt goed gezocht, enz
• heb je een goede topicstart? - ja, een hele eisen-lijst, alle monitoren neergezet en bijgevoegd als product, verzorgde ts, enz

daar voldoet het monitor-topic, echter het gpu-topic:
• is er een BBG-topic voor xxx? - ja, er is wel een GPU-BBG
• heb je zelf al onderzoek gedaan? -nee, alleen weten dat hij een xxx wil maar welk merk? (geen idee, neit gezocht, enz)
• heb je een goede topicstart? - nee, alleen maar de vraag: welk merk?
Het uitgangspunt is uiteindelijk hetzelfde namelijk beiden vragen welk product xxx zij kunnen/moeten kopen waarbij natuurlijk een eisen lijst en goede omschrijving het wel vergemakkelijkt maar het uiteindelijke doel wat men wil bereiken dan hetzelfde blijft.

Kijk mijzelf maakt zulk soort vragen helemaal niet uit maar waar trek je de grens van wat wel en niet toegestaan is, en dan zou die regel aangepast moeten worden en er duidelijk bij vermeld moeten worden waaraan dan een "wat moet ik kopen" topic moet voldoen.

Dat mensen toch nog steeds losse topics er van maken komt denk ik ook wel doordat hun vraag dan in bestaande topics soms verloren gaat, en ze door de wirwar aan alle andere vragen en opmerkingen hun antwoord kwijt raken op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:33

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Roel1966 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 19:44:
[...]

Het uitgangspunt is uiteindelijk hetzelfde namelijk beiden vragen welk product xxx zij kunnen/moeten kopen waarbij natuurlijk een eisen lijst en goede omschrijving het wel vergemakkelijkt maar het uiteindelijke doel wat men wil bereiken dan hetzelfde blijft.

Kijk mijzelf maakt zulk soort vragen helemaal niet uit maar waar trek je de grens van wat wel en niet toegestaan is, en dan zou die regel aangepast moeten worden en er duidelijk bij vermeld moeten worden waaraan dan een "wat moet ik kopen" topic moet voldoen.

Dat mensen toch nog steeds losse topics er van maken komt denk ik ook wel doordat hun vraag dan in bestaande topics soms verloren gaat, en ze door de wirwar aan alle andere vragen en opmerkingen hun antwoord kwijt raken op de vraag.
dat is wel iets, dat soort topics overzichtelijker maken/aparte pagina/vraag, antwoorden op vraag x niet onder vraag y zetten, enz.

maar de mededeling 'zet maar in een bbg' kan voor monitoren dacht ik niet, daar is geen bbg voor, dat is voor mij een grote reden om die open te houden (als ik mod was)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Roel1966 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:56:
Waar het mij vooral om gaat is dat ondanks wel of geen goede onderbouwing h
met onderbouwen tellen alle punten van de quickstarter

-Is het probleem duidelijk?
-Heeft de topic starter zelfgezocht?
-BLIJKT uit de post dat hij gezocht heeft ( Klassieke fout "ik heb gezocht" is niet voldoende)

een "ik kom er niet uit" is geen goede topic start. Er is op internet een heleboel te vinden. Bij een goede topicstart kun je daarnaar verwijzen en de links samenvatten (je lezers zijn immers soms ook lui. Ook je eigen overwegingnen wat wel/niet goed is helpt daarbij.

Een aantal hulplijnen staan vaak ook al in de FAQ/Beleid van de betreffende sub-forums.

Ik heb maar heel zelden een goede topic start gezien in 4 regels.

Een topic start die nog veel vraag-antwoord nodig heeft leidt zelden tot een goed topic. Wat mij betreft zouden af en toe dit soort helpdesk topics moeten worden toegestaan, maar bij wat moet ik kopen topics is dat niet erg zinvol. Bij troubleshoot topics kan ik me er wat meer bij voorstellen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1