Stille hardeschijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
Ik heb nu een jaar mijn PC, en ik begin te merken dat de hardeschijf steeds meer ratel en tik geluidjes gaat maken. Aangezien ik echt een hekel heb aan dit soort geluiden, zoek ik een nieuwe hardeschijf, die amper tot geen geluid maakt, en het liefst ook stil blijft. Op het moment heb ik een standaard seagate schijf. Na wat gegoogled te hebben, kom ik voornamelijk reviews en artikels tegen van voor 2005, of lees ik hier en daar wat over een samsung spinpoint. Alsnog kom ik er niet uit.

Ik zoek dus een hardeschijf van 1 TB, die amper tot geen geluid maakt. Welke kunnen jullie mij aanraden?

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Blue-cola schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:57:
Na wat gegoogled te hebben, kom ik voornamelijk reviews en artikels tegen van voor 2005, of lees ik hier en daar wat over een samsung spinpoint.
Dan google je wel heel raar. Kijk gewoon even in de pw naar populaire schijven en gebruik vervolgens deze typenummers om te zoeken op reviews. Kijk ook naar de verschillende eco/green modellen van oa Samsung en WD, door de lagere rotatie snelheid (5400 ipv 7200) zijn deze in de regel stiller en koeler, hoewel dat kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
WD Green, maar dan heb je weinig performance. Je kunt denken aan 2 500GB schifjes in Raid0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult moeten kijken naar de eco of green series van fabrikanten, die zijn wat zuiniger en stiller, omdat ze op een lagere rotatiesnelheid draaien (5400 of 5900 rpm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:46
WD Green serie maken niet zoveel geluid, is helaas maar 5400RPM
WD Black/Blue maken iets meer geluid, maar ik daarvan geen last van.
Je kunt ook overwegen om de HD in een Silencer te plaatsen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb ook een WD Green, die draait op 5400 toeren. Die is echt behoorlijk stil (in de praktijk hoor ik 'm nooit), maar wordt ook niet zo warm als extra bijkomend voordeel.
Dat ie minder snel is dan 7500 toeren-schijven is op zich logisch, maar het verschil is niet zo heel groot. Maar ik zeg er wel bij dat ie bij mij in een fileserver zit en I/O-snelheden niet bovenin het prioriteitenlijstje staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2011 14:04 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Ik heb laatst een 7200 door een 5400 vervangen en het verschil is niet zo groot helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artilux
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:37
Bedenk dat als je met ouwe OS werkt een TB wel erg veel is... En je dus aparte schijven moet indelen.
Gewoon een Tipje ;)

( Virtueel schijf verdelen in bv 4 partities)

Antfarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Of je neemt een Seagate Barracuda LP. die draaien op 5900 RPM maar zijn nog steeds rap genoeg afaik.

Zie ook: http://www.hardwaresecret...igital-Caviar-Green/744/1

[ Voor 41% gewijzigd door Notna op 14-03-2011 14:08 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BlackWhizz schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:01:
WD Green, maar dan heb je weinig performance. Je kunt denken aan 2 500GB schifjes in Raid0?
Wat is weinig performance? Een WDGreen zet nog heel nette benchmarks neer hoor. Ok, hij is wat trager als een 7200rpm, maar om dat nu gelijk weinig performance te noemen vind ik best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat dacht je van een SSD voor je OS en de huidige harddisk voor alleen storage?

Ik gok dat je dan een hoop herrie minder hebt. Zet je dan je huidige disk ook nog in een silencer en die zal ook een stuk stiller worden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung spinpoint + Silencer hoor je amper. Of amper gelijkstaat aan niet, hangt af van je overige geluidsveroorzakende onderdelen.

Overigens is een toename in ratel en - vooral- tikgeluiden op zichzelf al een hele goede reden om over vervanging na te denken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:58
jammer dat het een seagate schijf is, anders had je met HD Tune Pro de AAM op stil kunnen zetten (misschien kan het trouwens wel, als het een ouwe seagate is). Dit stopt het random acces geratel vrijwel helemaal.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
The_Greater schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:03:
WD Green serie maken niet zoveel geluid, is helaas maar 5400RPM
WD Black/Blue maken iets meer geluid, maar ik daarvan geen last van.
Je kunt ook overwegen om de HD in een Silencer te plaatsen.
Een silencer opzich is een strak plan, maar het probleem is dat ik een lanbox heb. De kast is dus mini, en zit al helemaal volgepropt. Ik heb maar één HDD slot van 3,5 inch, en met een silincer eromheen ben ik bang dat ie dan niet meer in het HDD slot past?
Artilux schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:05:
Bedenk dat als je met ouwe OS werkt een TB wel erg veel is... En je dus aparte schijven moet indelen.
Gewoon een Tipje ;)

( Virtueel schijf verdelen in bv 4 partities)
Ik gebruik windows 7, dus dat is geen enkel probleem (:
redfoxert schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:18:
Wat dacht je van een SSD voor je OS en de huidige harddisk voor alleen storage?

Ik gok dat je dan een hoop herrie minder hebt. Zet je dan je huidige disk ook nog in een silencer en die zal ook een stuk stiller worden.
Probleem hier is ook, dat ik geen plek heb voor SSD. Het moet dus wel een HDD worden.

Welke is in dit geval nu stiller? Een WD green serie, of een samsung spinpoint?

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:03
Als ik de reviews moet geloven ontlopen ze elkaar niet veel. Heb zelf een WD Green van 2 TB, stilste schijf die ik ooit gehad heb en is snel zat (heb een SSD voor besturingssysteem etc overigens).

Anyway, hier staan aardige tabellen.

En is de rest van je systeem stil? Anders boeit een db meer of minder niet.

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 14-03-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wint het meeste met het gebruiken van een HDDsilencer. Ik heb zelf een 250GB spintpoint in een silencer en die hoor ik geheel (naast een zeer stille voeding, een zeer stille CPU-cooler en een verder passief systeem) niet. Deze schijf is gewoon 7200rpm. Staat ongeveer anderhalve meter van mij af op het bureau.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Blue-cola schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:05:
[...]

Een silencer opzich is een strak plan, maar het probleem is dat ik een lanbox heb. De kast is dus mini, en zit al helemaal volgepropt. Ik heb maar één HDD slot van 3,5 inch, en met een silincer eromheen ben ik bang dat ie dan niet meer in het HDD slot past?
Met een silencer past een disk idd niet in 3,5" maar wel in 5,25".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 16:43
Op spcr (http://www.silentpcreview.com/) testen ze nogal eens harde schijven. De greens zijn inderdaad het stilst.

Mijn fileserver staat in mijn slaapkamer, maar die schijven hoor ik niet eens (4x een Samsung F4EG 2TB). De rest van het ding hoor ik trouwens ook niet :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idle Noise: http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php
Active noise helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:03
Daar staan alleen maar oude harde schijven in... zie mijn vorige post voor een recentere (recentste?) tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn vorige harddisk was een samsung ATA schijf waar mijn OS op stond , ik kan je garanderen dat dit stille harddisks zijn .
Ik heb nu 2 samsung spinpoints van 1TB in een mirror raid zitten .
deze dienen alleen als backup van mijn documenten dus om de zoveel tijd draaien die schijven met synctoy .

Wanneer die schijven opspinnen (beginnen maar te draaien als ze aangesproken worden) maken ze een hard lawaai dat je ver kan horen ...eenmaal ze draaien hoor je ze niet meer boven mijn seagate waar mijn C partitie op staat dus dat wil al veel zeggen . De seagate is wel een enorm luidruchtige harddisk spijtig genoeg en dat al van in het begin .
hopelijk heb je er iets aan
grtz kyandio
Pagina: 1