Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Tweakers,

Ik heb eerst het FAQ topic gelezen met aankoop adviezen en op basis daarvan geprobeerd een goede selectie van beeldschermen te maken. Echter, twijfel ik nog sterk. Daarom graag jullie oordeel.

Momenteel heb ik een Samsung SyncMaster 226BW. Hierover ben ik zeer tevreden. Dit schermt werkt nog uitstekend. Ook vind ik de weergave meer dan goed genoeg. De reden dat ik een nieuw scherm ga aanschaffen is dat ik graag een hogere resolutie (min. full hd) wil.

Ik twijfel tussen de volgende schermen en met name of ik nou toch voor een duurder IPS of PVA panel moet gaan of dat TN toch voldoende goed is. Mijn maximale budget ligt rond de EUR 240,-, maar eigenlijk wil ik niet meer dan EUR 200,- uitgeven.Ondanks dat er voor 3 van de 4 schermen al (uitgebreide) reviews zijn, wil ik graag even recent commentaar horen. Wat mij het meest opvalt is dat bijna alle schermen een eerste prijsvermelding hebben uit vaak 2010 en soms zelfs 2009. Worden er anno 2011 zo weinig schermen gemaakt? Loop ik niet achter de feiten aan als ik een scherm koop dat 1 tot 2 jaar terug is ontworpen? Hopelijk kunnen jullie mij overtuigen en het juiste zetje in de goede richting geven. Veel dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Waar ga je het scherm voor gebruiken (Photoshop, gamen, etc.)?

Afhankelijk wat je er mee gaat doen en mijn mening, maar wel een puntje. Ik verwacht dat de resolutie 2560 x 1440(+) pixels meer zijn opmars gaat vinden in 2011/2012, en dat dit ook de 'hoge' standaard resolutie voor games gaat worden. Voor bewerking is dit ook lekkerder. Dus als dit je fijn in de oren klinkt zou ik of nu € 615,00 investeren of een goedkopere (prijs/kwaliteit) 1920 x 1080 pixels monitor kopen en over 1/1,5 jaar een 'hoge' resolutie monitor kopen.

[ Voor 98% gewijzigd door Jumpman op 18-03-2011 00:40 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Ik zal de monitor voornamelijk gebruiken voor simpele dingen zoals office suites, websites bouwen, browsen, e-mail, films kijken, etc. Ik ben geen echte gamer (meer). Ik vind het wel relaxt om twee vensters naast elkaar te hebben als ik aan het werk ben, vandaar de hoge resolutie. Ook foto- of videobewerking doe ik nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-10 13:53
Van de vier schermen die jij noemt zou ik de Dell kiezen vanwege het betere paneel dus mooiere/waarheids getrouwere kleuren, vindt je het geen probleem dat de monitoren niet in hoogte verstelbaar/kantelbaar etc. zijn?

Anders kan ik je ook deze pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW aanraden, veel verstel mogelijkheden + een hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je films kijkt zou ik zeker een IPS aanraden, dit voor de betere kleuren en betere zwart waarden, let ook op de hoeveelheid blacklightbleeding van de verschillende schermen. Dit is extra storend bij films omdat hier veel meer donkere vlakken in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:38
De Dell is trouwens wel in hoogte verstelbaar en kantelbaar naar portrait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou voor die iets meer dan €30 extra ook voor de U2311H gaan, het is wel de duurste van de vier, maar ook de beste en nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Allereerst bedankt voor alle reacties tot dusver!

Ik neig ook naar de DELL Ultrasharp, maar vraag me alleen af of het verschil tussen TN en IPS echt zo groot is? Op dit moment heb ik stoor ik me helemaal niet aan de kleur- en contrastwaarden van mijn huidige TN-scherm. Maar misschien komt dat omdat ik geen beter scherm gewend ben? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Wat betreft de andere samsung suggestie, vraag ik me af waarom ik voor een beeldverhouding 16:10 zou kiezen? Ik zie daar niet echt een voordeel in eerlijk gezegd.

Buiten mijn suggesties om, is er nog een scherm dat ik mee moet nemen in mijn keuze? Hoe zit het met die Asus schermen?

En kan iemand mij nog uitleggen hoe het komt dat alle schermen relatief lang geleden zijn geproduceerd? Waarom komen er nauwelijks nieuwe modellen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 14:37
Het voordeel van een 16:10 is natuurlijk dat je meer ruimte in de hoogte hebt, ik heb zelf ook een Samsung Syncmaster 2443BW en deze bevalt uitstekend.

Let wel: deze monitor heeft geen HDMI, dus dat zou je wel als een nadeel kunnen zien.
Bij films kijken zul je ook vaak zwarte balken zien omdat die natuurlijk vaak in 16:9 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Dell 100% :)

TN ./blegh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Dell UltraSharp schermen gaan over het algemeen 2 jaar mee, voordat Dell weer een opvolger introduceert. Ik weet zelf al dat er een aantal nieuwe UltraSharp schermen uitkomen dit jaar, maar ik mag voorlopig nog niet zeggen welke dat zijn, welke schermen ze opvolgen en wanneer ze komen.

Twee schermen waar ik ook zeker nog naar zou kijken zijn de pricewatch: LG IPS236V en de pricewatch: LG IPS231P (zie ook Ervaringen LG IPS236V? daarvoor). Voor de rest zou ik zo geen schermen weten die interessant zouden kunnen zijn met jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Kid Jansen schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 16:44:
De Dell UltraSharp schermen gaan over het algemeen 2 jaar mee, voordat Dell weer een opvolger introduceert. Ik weet zelf al dat er een aantal nieuwe UltraSharp schermen uitkomen dit jaar, maar ik mag voorlopig nog niet zeggen welke dat zijn, welke schermen ze opvolgen en wanneer ze komen.

Twee schermen waar ik ook zeker nog naar zou kijken zijn de pricewatch: LG IPS236V en de pricewatch: LG IPS231P (zie ook Ervaringen LG IPS236V? daarvoor). Voor de rest zou ik zo geen schermen weten die interessant zouden kunnen zijn met jouw budget.
Kan je ook niet zeggen of het de moeite waard is op deze serie te wachten? Zou er nogal van balen als ik net de DELL heb aangeschaft en een maand later de nieuwe modellen verschijnen!

Hoe verhoudt de DELL zich t.o.v. de LG IPS modellen? Ik lees dat de LG (glossy versie) een beetje instabiel is en reflecteert, dat lijkt me niet prettig.

Hoe belangrijk is het verschil tussen LED en LCD/CCFL. Is het werkelijk een kwaliteitsverschil? Qua stroomverbruik lijkt het nauwelijks uit te maken.

De LG IPS231P trekt me meer aan moet ik zeggen, maar ik vind het daarvan weer een groot nadeel dat hij geen HDMI heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er zelf niet op gaan wachten, want het duurt nog wel even (als ze over een maand in de winkel zouden liggen had je er wel al wat van gehoord).

De U2311H, IPS236V en IPS231P heb ik allemaal nooit in het echt gezien. Ik ga puur uit van de specs, reviews, ervaringen van anderen en de prijs. Dat is dus iets wat je even in de reviews moet zoeken.

Verschil tussen LED en CCFL (in beide gevallen zit er een LCD voor) vind ik niet iets om je heel druk over te maken. Je hebt in beide gevallen goede en slechte schermen, maar het is zeker niet zo dat één van de twee altijd beter is.

HDMI op een scherm is overigens echt een consumenten iets. Op professionele series/modellen zie je vaak DisplayPort en DVI, die twee zijn ook gemaakt voor computerschermen. HDMI is eigenlijk gemaakt voor consumenten elektronica (TV's, Blu-ray-spelers, etc.), maar omdat veel consumenten hun monitor ook wel als TV gebruiken zit er dan vaak ook HDMI op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Ok. Veel dank voor de reacties tot dusver.

Ik ben in ieder geval zover dat ik hoe dan ook een IPS scherm aanschaf. Kennelijk is het niet de moeite waard om te wachten op nieuwe modellen en neig ik sterk naar de Dell Ultrasharp U2311H. Het enige scherm wat denk ik qua prijs, specs en bouwkwaliteit in de buurt kom is de LG IPS231P, of zie ik dan nog een ander dergelijk scherm over het hoofd? De LG IPS236V vind ik minder interessant, vooral vanwege de bouwkwaliteit (instabiel en glossy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt de glossy bezels neem ik aan? Het paneel van de IPS236V is hetzelfde als in de IPS231P en die is gewoon matte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Kid Jansen schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:29:
Je bedoelt de glossy bezels neem ik aan? Het paneel van de IPS236V is hetzelfde als in de IPS231P en die is gewoon matte.
Ik bedoel de randen van het scherm, dat doorschijnende. Hoe dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Murderer schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:36:
[...]

Ik bedoel de randen van het scherm, dat doorschijnende. Hoe dat dan?
Dat is de Bezel inderdaad, verder gebruikt dell heel veel panelen van LG in hun IPS lijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:21

aex351

I am the one

Ik heb ook de Samsung 226BW (TN) die ik een jaar geleden vervangen heb voor de Dell U2410 (H-IPS). Het verschil tussen die twee is behoorlijk groot. Het contrast is beter en ook de kijkhoek. Bij de 226BW zie je al snel dat de kleuren veranderen afhankelijk van de kijkhoek. Op een gegeven moment wen je hier wel aan. Maar 22" is wat mij betreft wel het maximium voor een TN paneel. Anders zie je al een verschil in kleuren door naar een bepaalde hoek te kijken terwijl je er recht voor zit.

Uiteindelijk zal je een afweging moeten maken tussen wat jij belangrijk vindt. Wil je relatief meer kwaliteit en ben je bereidt meer geld te besteden of maakt kwaliteit je minder uit en moet het zo goedkoop mogelijk. Ik hoef voorlopig geen TN paneel meer nu ik het verschil in kwaliteit heb gezien.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mektheb schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:37:
[...]

Dat is de Bezel inderdaad, verder gebruikt dell heel veel panelen van LG in hun IPS lijnen :)
Sterker nog, tegenwoordig zitten er in alle schermen van de Dell UltraSharp lijn IPS panelen van LG Display en dat zal ook zo blijven, VA technieken zullen niet terugkeren in de UltraSharp lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Ik ga morgen de keuze maken, en dat wordt een keuze tussen de LG IPS231P en de DELL Ultrasharp U2311H

Voordelen voor de DELL zijn vooral het design, de usb-hub en de vele positieve kritieken hier en elders. Voordelen voor de LG zijn de prijs (t.o.v. DELL) en de LED-techniek. Zit er nog een verschil tussen de twee IPS panelen? En hoe moet ik het statisch contract beoordelen? De Dell heeft een 1000:1 statisch contract. Bij de LG wordt alleen het dynamische contrast genoemd. Het verschil in reactietijd (5ms vs. 8ms) is niet echt relevant toch?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De LG heeft ook een statisch contrast van 1000:1, het zijn allebei e-IPS panelen (die in de LG wordt ook wel UH-IPS genoemd, maar dat is hetzelfde).

Grootste verschil is de backlighttechnologie, responsetijd is inderdaad niet heel erg relevant. Ik weet nog niet wat het exacte kleurbereik van de LG is, maar ik gok dat die van de Dell een fractie groter is, maar ook niet noemenswaardig. Verder heeft de Dell en hogere maximale helderheid (300 vs. 250 cd/m²).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
BENQ heeft ook leuke monitoren met LED en VA techniek. (Binnenkort gaan de EW2430 en EW2430V de verkoop in ) Misschien dat wat ? Ik wilde eigenlijk, ondanks mijn game-hobby en relatief lagehoge reactietijden van VA, zo`n schermpje kopen. Die hebben ook echt dik contrast, HWI meette bij EW2420 net onder 3000:1.

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanCM op 20-03-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn inderdaad die schermen met AU Optronics A-MVA panelen. Ik wist helemaal niet overigens dat die ook 3000:1 haalde, ik dacht dat dat alleen was weggelegd voor de Samsumg cPVA panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
Bron; HWI

BENQ VW2420H
Contrast (max.) 3667,9 : 1
Contrast (transverse) 2990 : 1
Contrast (checkerboard) 604 : 1

Waar de Dell U2311H
Contrast (max.) 1366 : 1
Contrast (transverse) 928 : 1
Contrast (checkerboard) 305 : 1

Alleen de standaard instellingen en presets zijn ruk :P Ik hoop dat de nieuwe 2430 nog iets beter (snellere) panelen hebben. Ach ik merk het straks wel..

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanCM op 20-03-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Jullie maken het me wel lastig nu er weer twee nieuwe monitoren in dit topic worden aangedragen.

Ik doel dan op de BenQ VW2420H met een VA LED panel. Wat is dit precies, in vergelijking met de IPS panelen? Via google lees ik eigenlijk dat VA panelen kwalitatief minder worden beoordeeld dan IPS panelen. Hoe denken jullie hierover?

Dan de Samsung Syncmaster F2380 die wordt genoemd. Als ik het goed begrijp zit daar een PVA paneel in. Hoe verhoudt dit zich ten opzichte van een IPS paneel? Ik lees (google) dat het toch nog ietsjes minder is dan een IPS paneel, maar dat het bijvoorbeeld qua film kijken weer beter is. Dit scherm is wel weer een stukkie duurder dan de anderen.

Samenvattend, heb ik nu vier schermen waartussen ik twijfel. Als ik het goed begrijp zijn het twee IPS panelen en twee (P)VA panelen. Als je in acht neemt dat ik mijn computer eigenlijk voor 95% gebruik voor surfen, emailen, kantoorapplicaties en films bekijken, welk scherm is dan het meest geschikt? Hieronder nog even het lijstje. Heel veel dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb die BenQ en Samsung beide niet in het echt gezien. Op papier zien ze er behoorlijk interessant uit, maar reviews zijn er vaak toch minder positief over dan over de e-IPS tegenhangers. Ik zou zelf voor de IPS schermen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Vandaag is de Philips 234EL2SB bij iBood voor € 149,95 (+ 8,95 verzendkosten) te bestellen. Misschien interessant voor je.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kid Jansen schreef op zondag 20 maart 2011 @ 23:47:
Ik heb die BenQ en Samsung beide niet in het echt gezien. Op papier zien ze er behoorlijk interessant uit, maar reviews zijn er vaak toch minder positief over dan over de e-IPS tegenhangers. Ik zou zelf voor de IPS schermen gaan.
Dit ook omdat de besparing die je hiermee maakt je later alleen maar gaat ergeren. Een scherm is toch een aankoop waar je rustig 4 à 5 jaar mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn volgens mij geen slechte schermen, ze zijn al een stuk beter dan het gemiddeld TN schermpje (en zelfs de goede TN schermen), maar de e-IPS schermen zijn beter.

Van die BenQ weet ik het niet precies, maar die Samsung zou problemen hebben met de gamma-curve. De gamma expansion (=decoding) curve is namelijk te hoog, waardoor alle kleuren tussen wit en zwart te donker worden weergegeven (en dan met name die in het midden bereik). Dit is voor een deel wel weg te kalibreren, maar niet helemaal goed, want de schermen met dat paneel hebben volgens mij geen gamma correction, alleen maar een contrast slider. Daarmee beïnvloed je de donkere en lichte kleuren te sterk ten opzichte van het middenbereik, dus dan zal je het alsnog niet goed krijgen. Met een colorimeter kom je een heel eind, maar het blijft toch iets minder goed dan de e-IPS schermen.

Verder hebben *VA technieken in het algemeen last van knallende kleuren (oververzadigd), dit is ook met een colorimeter wel recht te trekken, maar dan nog wordt het lang niet altijd optimaal en een colorimeter kost je ook weer €140 (wat niet echt in verhouding staat tot de prijzen van de schermen waar je nu naar kijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Hartelijk dank voor al jullie adviezen. De Dell Ultrasharp U2311H is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 10:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks bijzonders, voor vrijwel hetzelfde bedrag heb je de LG IPS231P en voor twee tientjes meer de U2311H. Die iiyama heeft gewoon een TN paneel (Chi Mei Innolux M236H3-LA2, op TFT Central kan je zien welke specs dat paneel heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extace666
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 19:01
Heb het scherm reeds zelf gekocht en kan niets anders zeggen dan dat ik het een topscherm vind! En voor een zeer aantrekkelijke prijs. Op tweakers staat ook een review van dit scherm dus je kan hem ook checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Heren,

Mijn nieuwe DELL U2311H scherm staat hier te schitteren op mijn bureau. Echt content mee tot dusver.
Echter een klein probleem. Als ik de USB-hub in het beeldscherm heb aangesloten, d.w.z. verbonden met een usb-poort in mijn pc, krijg ik een keyboard-error tijdens het opstarten. Als ik dan opstart, wordt mijn logitech usb toetsenbord niet herkent. Als ik de usb-hub ontkoppel is dit geen probleem. Als ik een ps/2 toetsenbord aansluit is er ook geen probleem.

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik heb reeds meerdere usb-poorten geprobeerd.
Ik hoor het graag. Dank
Pagina: 1