mr_petit schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 03:24:
Nee, het is niet van belang dat een automerk al lang bestaat. Een top of the line lexus met evenveel luxe en eveneens zware motor, en dezelfde betrouwbaarheid is ook een goed alternatief voor een s klasse die hetzelfde is uitgerust. Terwijl het merk bijna 100 jaar minder lang bestaat.
Maar ff over die eventuele chinese auto als vergelijk naar de c5: een citroen c5 heeft overal naden, en is opgebouwd uit klikoplastic?
Dat -zeg- ik toch helemaal niet? Waar lees je dat? Ik heb het over hoe jij auto's in klasses indeelt en trek daarvoor een fictieve, conform jouw maatstaven vergelijkbare, chinese auto erbij die veel goedkoper is dan een C5 en heel veel goedkoper dan een 5 serie, auto's die jij onderling vergelijkbaar vind.
Waarschijnlijk/kennelijk ben ik hier de enige die meerdere malen grote delen van het interieur van een c5 gedemonteerd heeft (of van een peugeot, ford etc) en dat van een bmw gedemonteerd heeft om allerlei zaken in te bouwen en te vervangen. En ik kan 1 ding zeggen: hoe het interieur is opgebouwd en wat voor plastic gebruikt wordt scheelt echt niet dat het 1 beter van kwaliteit is of beter in elkaar gezet is. Bij bijvoorbeeld een z4 zijn vele plasticdelen harder en blikkeriger dan bij een c5. bijvoorbeeld de middenconsole, achterstuk en dashboardkastje zijn vrij simpel hard plastic. Deurklink? bmw: plastic gespoten, C5 spuitgietaluminium, en dan ook nog met een massademper. Wil je meer voorbeelden? ik heb er zo nog 10 meer hoor. (ja ik blijf maar bij die c5, maar dat is een auto die ik extreem goed ken qua ontwerp en manco's)
Ik zeg dus niet dat de c5 geen zwakke punten in interieur of techniek zou hebben (die zijn er ook vele), maar die zitten ook in elk bmw model. Zo zal je ook wel meerdere onderdelen in een bmw vinden wat net wat mooier ontworpen is dan een citroen of opel uit dezelfde klasse. Maar dat geldt ook vice versa (getuige bijv de deurklink)
Dat is allemaal mooi en aardig en daar ben ik me ook van bewust. De eerste 1 serie had niet overal de mooiste materialen, de eerste x3 ook niet. Maar dat zijn details op de hele auto.
En dat is juist de clou waarom de meeste stellingen in dit topic niet kloppen. Hier wordt plomt gesteld dat een heel merk beter in elkaar gezet is, of luxer is, of beter materialen gebruikt, of betrouwbaarder is etc etc etc omdat het premium is.
Ja, maar dat komt omdat jij premium beschouwt als zijnde iets wat op ieder technisch vlak superieur dient te zijn aan niet-premium. Ik kijk naar het totaalplaatje. Dus misschien is een deurhendeltje of een kickpanel wel sub-premium, maar klopt het totaalplaatje wel weer.

En ik kan me niet van de indruk onttrekken dat dat wordt gezegd door mensen die absoluut geen relevante hands on experience hebben betreffende het sleutelen aan auto's. Anders dan dat kan ik het niet verklaren.
Iedereen die hier een rijke ervaring heeft aan het sleutelen aan verschillende auto's weet dat elk model zo z'n zwakke punten heeft (zowel qua interieur als onder de motorkap), en dat je dus evenzo een zwak punt in een model niet een heel merk aan kan rekenen. Je merkt dit soort zaken heel snel met sleutelen, dat niet elk onderdeel even handig of degelijk is ontworpen. Dat in een toyota avensys een knop van de airco snel afbreekt (fictief voorbeeld) betekend niet dat dat hele merk ruk is en dat de gebruikte materialen in alle toyota interieurs overal van erbarmelijke kwaliteit zijn. Want op dat niveau wordt deze discussie door de vele participanten wel ingestoken. En ik denk dat je dus wel van dat standpunt terugkomt als je veel gaat sleutelen aan verschillende auto's.
Het kan toch niet zo zijn dat je een garagebedrijf moet hebben om een mening te mogen hebben over wat je wel of niet premium vind?
Vind je toch dat premium veel beter van kwaliteit is? kom dan maar eens met een lijst van alle bekende mankementen van een aantal modellen van 1 premium merk, en zet dat uit met evenveel modellen van een mainstreammerk (wordt wel een lange lijst.....)
Maar tot nu toe heb ik bij alle vragen die in die richting gaan (dus concrete voorbeelden) vrijwel 0 op mijn request gekregen. Dat zegt voor mij genoeg dat die personen door de marketingafdeling zijn ingepakt, en nog nooit een onderdeel van hun auto hebben afgeschroefd en in detail vergeleken hebben met hun mainstream rivaal.
Ja, omdat het merendeel van de mensen helemaal niet zelf aan hun auto's sleutelt...
En de argumenten die hier werden aangedragen dat premium merken veel meer in ontwikkeling stoppen en dus geavanceerder zijn dan niet premium merken (in bijvoorbeeld onderstel....ja Femme...).... Dat corollavoorbeeldje spreekt toch wel boekdelen. Wel op een el cheapo toyota, maar niet op een bmw te vinden... Er zijn zat innovaties en technieken die niet uit de premiumsector komen, of waarop de premiummerken achterlopen qua implementatie. Dat zegt niet dat ze geen auto's kunnen bouwen (integendeel), maar wel dat ze lang niet altijd haantje de voorste zijn met innoverende techniek (soms zelfs behoudend; denk aan een roetfilter bij diesels, of recenter, een hybride aandrijving).
Ook hier weer, totaalplaatje... Waarom stuurt een E30 met die "inferieure" techniek dan toch nog beter als een Corolla met de betere techniek?
Roenie schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 08:56:
[...]
Losgehaald? Tal van subjectieve eigenschappen, naast objectieve, zijn juist onderdeel van het begrip premium. Het is niet een wetenschappelijke term, maar is voor een deel beleving, status en imago. Hoe veel harde feiten je ook vindt, je kunt dat niet los zien. Je ziet ook in deze draad en op een verjaardag, dat mensen die bewust voor een merk hebben gekozen, dat zullen verdedigen en de 'kleine ongemakken' zullen bagatelliseren en de 'grote voordelen' zullen uitvergroten. Zonder de emotie mee te tellen laat je een groot deel van het begrip premium liggen.
Het zou aardig zijn te onderzoeken hoe automobilisten de automerken indelen. Zou daar 'consensus' over bestaan? En geldt dit voor alle types van een bepaald merk?
Edit: uiteraard kun je je best richten op de 'objectieve' eigenschappen, maar al die anderen doen gewoon mee. Dat bedoel ik eigenlijk

Ik doelde niet op de totale discussie, maar de subdiscussie met mr_petit.

Dus gebaseerd op mijn vraagstelling die niet beantwoord is mbt de chinese auto.
Maar schijnbaar mag je alleen maar een mening hebben over premium van mr_petit als je zelf regelmatig motorrevisies uitvoert.

(En ja, ik heb bij al mijn auto's tot nu toe wel het e.e.a uit elkaar gehaald, voornamelijk in het interieur voor het inbouwen van audio en dergelijke en nee ik heb geen garagebedrijf aan huis waarop mijn ervaringen gebaseerd zijn.)
De hele tijd zijn we nu heen en weer aan het emmeren over het superieur zijn qua technieken en degelijkheid, betrouwbaarheid etc, waar voor mij premium nu net de totaalbeleving is. Het zou fijn zijn als premium ook daadwerkelijk zou betekenen dat het allemaal veel betrouwbaarder is, maar dat is niet zo (kijk maar naar de diverse statistieken, die worden niet aangevoerd door alleen premium merken)
Zoals ik al eerder aangaf, het aanvoelen van de zichtbare oppervlaktes, hoe een knopje klikt, hoe recht/strak alles erin zit, het zijn details. Een mooi detail vind ik bijvoorbeeld als je de elektrische raam schakelaar van mijn Mercedes vergelijkt met die van mijn Xantia. Beide hebben ze een automaat stand (aantikken/vasthouden en raam gaat helemaal open/dicht) maar bij de Xantia moet je hem een bepaalde tijd vasthouden en bij Mercedes heeft hij 2 standen, de eerste klik is handmatig, doordrukken (2e klik) is automatisch. Dat soort kleine dingen. Daarbij beweer ik niet dat de schakelaar van de Mercedes technisch of qua degelijkheid beter is, hij is gewoon -fijner-. Dat is voor mij premium, dat soort kleine details.
[
Voor 127% gewijzigd door
GaMeOvEr op 19-03-2011 16:09
]
Aannames zijn fataal.