Wat is een 'luxewagen'?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Topicstarter
Vroeg ik me af na het lezen van onderstaande intro:
De Duitse luxewagenbouwer Audi heeft een recordjaar achter de rug. Nooit was de verkoop van de constructeur uit Ingolstadt zo hoog: het bedrijf leverde 1,09 miljoen wagens aan de klanten (+15 procent), goed voor een omzetstijging van 18,8 procent tot 35,4 miljard euro.
Ik ben nogal een leek wat betreft auto's (heb er zelf geen), maar waarom worden de meeste Duitse merken als luxewagens beschouwd, wat heeft een Audi A4 meer dan pakweg de nieuwste Citroën C5?

Afbeeldingslocatie: http://www.rijtesten.be/afbeeldingen/301/citroen_c5_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.rijtesten.be/afbeeldingen/301/citroen_c5_02.jpg

Aan opties heeft de C5 alleszins geen gebrek (of het nu standaard of optioneel is):
DYNAMISCHE SYSTEMEN
ASR (Anti Slip Regeling)
BAS (Brake Assist System)
Conventionele handrem
Cruisecontrol
Elektrische handrem (incl. Hill Start Assist) alléén in combinatie met Hydractive 3+ veersysteem en e-HDi 110 EGS
ESP (Electronic Stability Program)
Intelligent Traction Control
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (alléén V6 HDi 240)
Snelheidsbegrenzer
Variabele stuurbekrachtiging

VEERSYSTEEM
VTi 120 EGS
THP 155
THP 155 automaat
e-HDi 110 EGS
HDi 110
HDi 160
HDi 200 automaat
V6 HDi 240 automaat

EXTERIEUR
Aanduiding uitrustingsniveau
Achterzijde met chromen afwerking
Automatisch inklapbare buitenspiegels
Dakrails chrome (alléén C5 Tourer)
Dakrails zwart (alléén C5 Tourer)
Elektrisch inklapbare buitenspiegels
Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
Grille met chromen afwerking
Luchtrooster met chromen afwerking
Raamlijst met chromen afwerking
Zijstootstrips met chromen afwerking

VERLICHTING EXTERIEUR
Automatisch inschakelende verlichting icm follow me home functie (Pack visibilité)
LED dagrijverlichting geïntegreerd in koplampen
Mistlampen vóór
Statische bochtverlichting (AFS) halogeen koplampen
Bi-Xenon, meedraaiend

RAMEN, BESCHERMING, SLOTEN
Automatische vergrendeling van de achterklep en deuren bij rijden
Centrale deurvergrendeling met HF afstandsbediening
Elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak (alléén C5 Sedan)
Elektrisch bedienbare achterklep met memoryfunctie (alléén C5 Tourer)
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter met anti-klemvoorziening
Elektrisch kinderslot
Extra getinte zijruiten (alléén C5 Tourer)
Gelaagde en geluidsisolerende zijruiten vóór
Geluidsisolerende voorruit
Getinte ramen
Panoramisch vast glazen dak (alléén C5 Tourer)
Supervergrendeling

VEILIGHEID
7 airbags: bestuurder-, passagier-, zij-, hoofd- en knie airbag
Alarm met supervergrendeling, zij-airbags achter
Drie driepuntsgordels achter met spanningsbegrenzer
In hoogte verstelbare veiligheidsgordels (incl pyrotechnische gordelspanners en spanningsbegrenzers)
Parkeersensoren achter
Parkeersensoren vóór en achter (met parkeersupport)
Regensensor
Twee ISOFIX bevestigingspunten op de achterbank
Waarschuwingssignaal niet vastmaken gordels op 5 zitplaatsen
Zelfdimmende binnenspiegel
Zelfdimmende buitenspiegels

AIRCONDITIONING
Automatische airconditioning
Automatische airconditioning met 2 klimaatzones
Luchtuitstroomopeningen achterpassagiers
Ligt het aan de kwaliteit van de gebruikte materialen, aan de levensduur van de wagen of is het gewoon goeie marketing? (en het voordeel van de Duitse nationaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Toevallig gisteren in een Peugeot 508 gezeten, en die doet qua materiaal en afwerking ook niet onder voor een Audi.

Ik denk overigens dat een mooie C5/508/Laguna ook gewoon onder een luxewagen valt. Echter, Audi bouwt alleen goed afgewerkte luxere auto's, terwijl Peugeot/Citroen en Renault ook goedkope gebakkies maken, inclusief matige materiaal gebruik.

Overigens is de gemiddelde Audi die verkocht word helemaal niet zo luxe uitgevoerd, maar dat is weer een ander verhaal :)

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 08-03-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16
Luxewagen is een ander woord voor personenwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
Luxewagen is gewoon een woord om personenauto aan te duiden.

Luxewagen en bedrijfswagen als tegenovergestelden.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Eén van de verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse taal ;)
Overigens wordt hier in Limburg ook wel eens luxewagen gezegd tegen een personenauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Merkbeleving die gecreëerd wordt door een product goed te marketen. Kwaliteit speelt ook een rol daarin, maar dat is niet voldoende om jezelf neer te zetten als premium. Dat is ook de reden geweest voor de Japanse autofabrikanten (Toyota Lexus, Nissan Infiniti & Honda Acura) om in de jaren 80 en 90 te beginnen met luxe label. Met een Citroën/VW/Toyota maak je daarom ook geen indruk op je buurman met een Audi/Lexus/BMW. Het is dus voornamelijk een emotionele keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Gewoon een andere benaming voor personenauto. Vooral vrachtwagenchauffeurs gebruiken die term namelijk, luxewagen :) Een 'luxe wagen' zou je inderdaad eerder een goeie midden/hoge klasse sedan bij verwachten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 16:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Henk007 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:50:
Eén van de verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse taal ;)
Mijn rij-instructeur was een echte Hagenees en noemde het anders ook een luxewagen. Ik denk eerder dat het een generatiekloof is. Ooit was het bezit van een auto een echte luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn oom, vrachtwagenchauffeur uit Gelderland, noemt personenauto's ook altijd luxewagen, lijkt me dus inderdaad niet iets typisch Vlaams :) Ik kan zo 1-2-3 niet opzoeken wat VanDale ervan zegt, want het staat in de professionele versie van dat online woordenboek en daar heb ik geen toegang toe.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:15
Edmin schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:09:
[...]
Mijn rij-instructeur was een echte Hagenees en noemde het anders ook een luxewagen. Ik denk eerder dat het een generatiekloof is. Ooit was het bezit van een auto een echte luxe.
Dat inderdaad :)
Pinata schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:51:
Merkbeleving die gecreëerd wordt door een product goed te marketen. Kwaliteit speelt ook een rol daarin, maar dat is niet voldoende om jezelf neer te zetten als premium.
Bull.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

M'n pa (vrachtwagenchauffeur) noemt personenwagens ook luxewagens dus ja... generatie?

Verder: Duits is altijd beter natuurlijk dan Frans ;).

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 08-03-2011 20:58 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:55

PauseBreak

derp!

Nou, onderbouw eens waarom jij dat "Bull." vindt, _eXistenZ_, want Pinata heeft mijns inziens zeker een punt. Kwaliteit alleen is niet genoeg om jezelf als premium te kunnen verkopen (kijk maar naar Toyota of Honda). Het psychologische aspect is hierin zeker zeer belangrijk, zo niet het belangrijkste aspect.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

nee, de overeenkomende factor is vrachtwagenchauffeurs.. ik ken dr ook een, en die noemt het ook consequent luxewagen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Grrrrrene schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:25:
Mijn oom, vrachtwagenchauffeur uit Gelderland, noemt personenauto's ook altijd luxewagen, lijkt me dus inderdaad niet iets typisch Vlaams :) Ik kan zo 1-2-3 niet opzoeken wat VanDale ervan zegt, want het staat in de professionele versie van dat online woordenboek en daar heb ik geen toegang toe.
Die heb ik dan weer wel, echter kent ie 't niet :P

Overigens bezigt mijn Noord-Hollandsche opa (halverwegen de 70) ook het woord 'luxewagen' voor een personenauto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 22:45
Ik denk dat je dan iets verkeerd doet. Uit Van Dale "pro":
luxe·wa·gen (dem)
1. luxeauto
synoniem: personenauto

luxe·au·to (dem)
1.(verouderd) personenauto
synoniem: personenauto

per·so·nen·au·to (dem)
1.auto die voor het vervoer van personen dient
hyperoniem: auto
synoniemen: luxeauto, luxewagen, personenwagen
hyponiemen: estate, japanner, kattenrug, lowrider, sedan, spacewagon, toerwagen
antoniem: vrachtauto
Kortom, het lijkt een wat ouderwetse term te zijn voor personenauto (als tegenhanger van een vrachtwagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Het wordt nog steeds gebruikt in de automotive industrie, dus het is niet iets ouderwets.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:35
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:38:

[...]

Ligt het aan de kwaliteit van de gebruikte materialen, aan de levensduur van de wagen of is het gewoon goeie marketing? (en het voordeel van de Duitse nationaliteit).
Gebruikte materialen maken een groot verschil. De specs van een Hyundai kunnen gelijk zijn aan die van een Mercedes, maar wanneer ik het knopje van de automatisch airco van een Hyundai indruk dan voelt dat toch heel anders dan het knopje met dezelfde functie van een Mercedes. Et cetera.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
argro schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 09:43:
[...]
Gebruikte materialen maken een groot verschil. De specs van een Hyundai kunnen gelijk zijn aan die van een Mercedes, maar wanneer ik het knopje van de automatisch airco van een Hyundai indruk dan voelt dat toch heel anders dan het knopje met dezelfde functie van een Mercedes. Et cetera.
Maar dan gaat het alleen over het gevoel, niet over functionaliteit of levensduur (elke wagen gaat wel een tiental jaar mee), voor mij zou het alvast geen 5000-10000 euro extra waard zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-03-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik denk dat we hier twee verschillende discussies hebben. Luxewagen is een enigzins verouderd woord (wat nog wel gebruikt wordt) om een personenauto aan te duiden, zoals de Van Dale duidelijk uitlegt.

De andere discussie over kwaliteit en beleving daarvan is de discussie of een auto premium is of niet. En dat is echt een discussie zonder eind. Zeker als het om Audi gaat.
Het hele premium verhaal is wel iets Westers trouwens, de merkbeleving ervan etc. Veel van die Lexussen worden in o.a. Japan gewoon verkocht als Toyota. Daar weten ze een auto beter op waarde te schatten blijkbaar, ipv ingaan op het marketing verhaal.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:52
op zich wel leuk, een tamelijk boos opgezette OP om erachter te komen dat de betekenis compleet anders is dan de TS denkt.

En premium, sja, daar moet je waarde aan hechten. Ik vind het verschrikkelijk om in het plastic interieur van een Avensis te zitten en te voelen hoe slap het stuurt, terwijl anderen dat prima vinden.

Diezelfde mensen zien de waarde van een BMW niet in en vinden het teveel geld voor luxe die je niet nodig hebt, terwijl ik er intens blij van kan worden.

ergo; premium is subjectief.

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 09-03-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
!null schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:09:
Ik denk dat we hier twee verschillende discussies hebben. Luxewagen is een enigzins verouderd woord (wat nog wel gebruikt wordt) om een personenauto aan te duiden, zoals de Van Dale duidelijk uitlegt.
Klopt, ik denk dat we daar inmiddels uit zijn. :)
De andere discussie over kwaliteit en beleving daarvan is de discussie of een auto premium is of niet. En dat is echt een discussie zonder eind. Zeker als het om Audi gaat.
Het hele premium verhaal is wel iets Westers trouwens, de merkbeleving ervan etc. Veel van die Lexussen worden in o.a. Japan gewoon verkocht als Toyota. Daar weten ze een auto beter op waarde te schatten blijkbaar, ipv ingaan op het marketing verhaal.
Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met marketing en imago, terwijl de kwaliteit van een Duitse en een Franse middenklasser niet gek veel verschilt. Ik zou graag eens aan een Mercedes/BMW/Audi-verkoper vragen waarom ik 5000/10000 euro meer zou moeten neertellen dan bij een Franse gelijkaardige wagen.
418O2 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:14:
op zich wel leuk, een tamelijk boos opgezette OP om erachter te komen dat de betekenis compleet anders is dan de TS denkt.
Boos? :? :P

Duitse wagens worden doorgaans als luxueuzer ervaren dan andere wagens, dus mijn vraag blijft overeind. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 09-03-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:52
Opel is ook duits he ;)

Maar je toonzetting is nogal van 'waarom is duits premium'.

Maar een BMW/Audi is wel een stuk luxer dan een Franse auto. De afwerking en rij-eigenschappen zijn een stuk beter. De vraag is of je daar geld voor over hebt. Een BMW is trouwens wel meer dan 10k duurder dan een Peugeot equivalent over het algemeen. Als je de meerwaarde niet weet te waarderen is het inderdaad onzin om die duurdere 'premium' auto te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
418O2 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:14:

En premium, sja, daar moet je waarde aan hechten. Ik vind het verschrikkelijk om in het plastic interieur van een Avensis te zitten en te voelen hoe slap het stuurt, terwijl anderen dat prima vinden.
Nu heb ik nog niet in die betreffende Avensis gereden, maar ik denk dat ik de bouwjaren wel weet gezien het plastic interieur. (vanaf '99 gingen ze over van het degelijke interieur naar meer plastic, waarom weet ik niet, echt een stap achteruit). Maar doorgaans sturen Toyota's best strak, in tegenstelling tot wat je zou verwachten. En het genoemde model kan ook nog eens een dubbele draagarm constructie hebben waarbij je zelfs nog gas kan geven in de bochten.
Maar goed, er zijn ook starletjes die strak sturen, en die een halve meter speling in de stuurinrichting hebben :P
Ik ga iig niet beweren dat het premium is. De premium Toyota's zijn er wel degelijk, maar worden hier niet verkocht (of juist als Lexus). Zeker na het stoppen met de Camry. Er worden hier niet eens RWD Toyota's verkocht. Enige premium Toyota die hier verkocht wordt is denk ik de LC (V8). Maar dat is uiteindelijk toch nog een echte terreinwagen, maar dan luxe.

Maar je mag ook geen FWD met RWD vergelijken op het stuurgedrag, is sowieso anders.
Diezelfde mensen zien de waarde van een BMW niet in en vinden het teveel geld voor luxe die je niet nodig hebt, terwijl ik er intens blij van kan worden.
Toch kun je vrij kleine BMW's kopen zonder opties/extra's, dan heb je gewoon een kale bak met een kleine motor (tegen onderbemeten aan). Dan heb je wel RWD als pluspunt, maar verder heb je helemaal niks en in mijn ogen dan geen premium wagen.
ergo; premium is subjectief.
Dat zeker.
Is het gebaseerd op:
- het prijskaartje?
- vorm van aandrijving? (Audi discussiepunt :P )
- hoe gelikt het interieur er uitziet?
- vermogen?
- opties?
- duurzaamheid? (een Corolla is toch geen premium auto? :P )

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 09-03-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:17:
Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met marketing en imago, terwijl de kwaliteit van een Duitse en een Franse middenklasser niet gek veel verschilt. Ik zou graag eens aan een Mercedes/BMW/Audi-verkoper vragen waarom ik 5000/10000 euro meer zou moeten neertellen dan bij een Franse gelijkaardige wagen.
Het punt is juist, dat gelijkwaardig (meestal) alleen op gaat voor de uitrusting (die standaard zelfs royaler zal zijn dan bij BMW/Audi/Mercedes) maar niet voor het totaalplaatje. Als je puur "functioneel" gaat kijken zijn ze gelijkwaardig. Ga je kijken naar dingen zoals afwerking, gebruikte materialen, weggedrag, ergonomie, etc zal blijken dat dit bij de "premium" merken gewoon anders is. Peugeot is bijvoorbeeld de laatste jaren goed bezig met zijn interieurs qua materiaalgebruik, echter de wegligging en stuurgedrag kan zich niet meten met bijvoorbeeld een Audi.

Hoeveel waarde je hier aan hecht, bepaalt of je wel of niet bereid bent een meerprijs te betalen voor een bepaald merk.

No Offense, maar voor iemand die zelf geen auto heeft of gehad heeft en de juiste terminologie niet kent (verwarring rond luxewagen) kan ik me voorstellen dat dit "premium" gevoel een beetje abstract is. Je hebt "iets" met auto's of niet en juist daardoor kijk je verder dan de standaarduitrusting qua specs. Meestal blijken dit soort dingen uit het rijden met een auto.

(Simpel voorbeeld, mijn Mercedes C klasse uit 1996 is een vele malen fijnere auto dan mijn Citroen Xantia uit 1999, terwijl ze qua model in dezelfde klasse thuishoren en het uitrustingsniveau vergelijkbaar is qua gadgets.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:08:
[...]
Maar dan gaat het alleen over het gevoel, niet over functionaliteit of levensduur (elke wagen gaat wel een tiental jaar mee), voor mij zou het alvast geen 5000-10000 euro extra waard zijn.
Mooi toch dat anderen dat er wel voor over hebben? Je hebt mensen die een auto zien als vervoersmiddel, anderen die het als statussymbool zien en weer anderen die liefhebber zijn en intens kunnen genieten van bepaalde aspecten of details. Het één is niet beter of slechter dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:18
volgens mij een soort truckersjargon toch?

"luxewagen" als in personenwagen//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:58:

Twaalf jaar geleden zei m'n rij-instructeur het ook altijd en ik dacht toen maar van het zal wel ;) auto of luxewagen we bedoelen het zelfde vervoersmiddel. Misschien is het iets als 'motorfiets' terwijl het ding vaak 'motor' of 'fiets' wordt genoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:02

Killjoy

Klingon lawn products

In de agrarische sector is het ook een bekende uitdrukking om een personenwagen aan te duiden. Wellicht zit het 'm erin dat beide beroepsgroepen verschillende voertuigen voor zakelijk- en privévervoer bezitten/rijden.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 27-04 21:49

Precies, alle wat geen groot rijbewijs vereist is luxewagen of ^&$)^)#^)#)busje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik had persoonlijk nog nooit van luxewagen buiten de context van een auto uit het premiumsegment gehoord. Dat een C1 ook een luxewagen zou kunnen zijn doet mij dan ook wat vreemd aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 27-04 21:49
Dit heb ik 10 jaar geleden ook maar opgepikt tijdens vrachtwagenrijles. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 23:16

Gé Brander

MS SQL Server

Laten we het er vooral op houden dat een duitse auto anders rijdt dan een franse auto. Beter voor een duitse auto is het alleen te noemen als je stug lekkerder vindt. Als je soepel geveerd lekkerder vindt, dan is een franse auto beter...

Rijbeleving is subjectief dus kan je er geen vaste waarde aan hangen als beter.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

c70070540 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 02:54:
Laten we het er vooral op houden dat een duitse auto anders rijdt dan een franse auto. Beter voor een duitse auto is het alleen te noemen als je stug lekkerder vindt. Als je soepel geveerd lekkerder vindt, dan is een franse auto beter...

Je heb op zich gelijk, maar er valt natuurlijk wel wat voor beter-minder te zeggen. Ik durf toch echt te stellen dat een moderne 3-serie beter rijdt dan een Picanto, om maar even een willekeurig autootje eruit te pakken. Daar kan je nog zoveel subjectieve standaarden op los laten en er zullen vast ook wel mensen zijn die ander vinden, maar ik denk dat je daarvan over het algemeen best kunt zeggen dat het beter rijdt.

Franse auto's zijn een vak apart inderdaad, die rijden niet, die glijden. Dat zijn vliegendtapijtauto's, zoals mijn vader ze altijd pleegt te noemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-03-2011 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is niet alleen het rijden. Dat is het punt nu juist. Ja, mijn Citroen Xantia is soepeler dan mijn Mercedes C klasse. De Citroen gaat dus "zachter" over de drempels heen. Dat is subjectief wat je lekkerder vind. Wat echter niet subjectief is, is dat bij de Mercedes de knopjes beter klikken, logischer geplaatst zijn, de hendels steviger feedback geven, de stoelen beter in te stellen zijn en betere ondersteuning geven, het stuurgedrag nauwkeuriger is, het windgeruis minder is, de kachel en de airco beter werken, de gebruikte materialen mooier zijn en alles stomweg "strakker" in elkaar zit. (strakkere afwerknaden, minder rammels, etc.)

Dus hoe je het ook wend of keert, die Mercedes is "beter". Dat is nu precies wat premium is. Niet wat er allemaal op zit, (uitrusting) maar de kwaliteit ervan. (Ergonomie, afwerking, materialen.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 04:21:
Dus hoe je het ook wend of keert, die Mercedes is "beter". Dat is nu precies wat premium is. Niet wat er allemaal op zit, (uitrusting) maar de kwaliteit ervan. (Ergonomie, afwerking, materialen.)
Nu durf ik met droge ogen te beweren dat een (nieuwe) C5 en C6 wel even een andere klasse is dan een Xantia (beide het oude model en de revisie, die inmiddels ook flink oud is). Natuurlijk bouwen Duitsers dingen ook op een andere manier, maar Franse premiumauto's bestaan wel degelijk. Een Xantia had echter ook al techniek die de Duitsers niet aan boord hebben, dus het is ook maar even waar je naar kijkt.

Citroen zet zelf de nieuwe C5 tegenover de courante Duitsers (3 serie en equivalente Merc) en wat dat betreft komen ze er heel aardig mee weg. Het ontwerp straalt ook aan alle kanten uit dat het die concurrentie aan moet gaan. De C6 is als pure luxe bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-03-2011 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Luxewagen is gewoon een personenwagen, daar tegenover staat een bedrijfswagen wat vaak een bestelbus is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch grappig dat zoveel mensen hier associaties met gewone niet zakelijke auto's hebben, terwijl als je het gaat opzoeken ook een groot deel van de referenties toch ook over bovenmodale, luxe uitgevoerde of limousinewagens spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is gewoon truckersjargon. Die hebben het meestal over hun eigen 'auto' waarmee ze hun vrachtwagen bedoelen. dus als ze het over auto's in het algemeen hebben word daartussen op deze manier het verschil aangeduid; "Mijn auto stond hier geparkeerd en die luxe wagen reed rechts langs." of w/e

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 04:40:
[...]

Nu durf ik met droge ogen te beweren dat een (nieuwe) C5 en C6 wel even een andere klasse is dan een Xantia (beide het oude model en de revisie, die inmiddels ook flink oud is). Natuurlijk bouwen Duitsers dingen ook op een andere manier, maar Franse premiumauto's bestaan wel degelijk. Een Xantia had echter ook al techniek die de Duitsers niet aan boord hebben, dus het is ook maar even waar je naar kijkt.

Citroen zet zelf de nieuwe C5 tegenover de courante Duitsers (3 serie en equivalente Merc) en wat dat betreft komen ze er heel aardig mee weg. Het ontwerp straalt ook aan alle kanten uit dat het die concurrentie aan moet gaan. De C6 is als pure luxe bedoeld.
Natuurlijk, times are changing enzo. :) Maar ik vergelijk hier een Mercedes uit 1995 met een Citroen uit 1999. Dus de mercedes is ouder, maar zit op veel vlakken beter in elkaar. (En heeft een ton meer gelopen!) Nu probeert natuurlijk iedere fabrikant tegenwoordig "premium" te zijn, want daar trek je klanten mee. :)

Ik denk ook niet dat er nog echt slechte auto's zijn tegenwoordig van de europese en aziatische fabrikanten (tenminste, niet als ze jong en nieuw zijn) maar het is altijd maar de vraag of je het maximum voor je geld eruit hebt gesleept. Nu heb ik toevallig net een test gelezen van een VW Passat, Opel Insignia, Mazda 6 en de nieuwe Peugeot 508. Zoals ik ze hier opschrijf was dan ook het eindoordeel qua ranking. Dus de nieuwe Peugeot moet het toch afleggen tegen de rest (ook de oudere Mazda 6) en dat is dan voornamelijk op basis van de luie motor, de hakerige versnellingsbak en gewoon (behalve er strak uitzien) in geen enkele categorie de beste zijn. :)

En Citroen zet zijn C5 net zoals Peugeot zijn 508 natuurlijk maar wat graag af tegen het "establishment" namelijk de BMW 3, Mercedes C klasse en Audi A4. Of ze hier echter van tests in winnen is een 2e. ;) (Maar daarom hebben ze ook een prijsvoordeel, om het aantrekkelijker te maken.)

Uiteindelijk is ook die meerprijs niet zo'n punt. Na een aantal jaren rijden leveren de BMW en Audi en Mercedes ook weer meer geld op bij inruil, dan de Citroen en Peugeot doen.

[ Voor 11% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-03-2011 13:43 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:37:
...En Citroen zet zijn C5 net zoals Peugeot zijn 508 natuurlijk maar wat graag af tegen het "establishment" namelijk de BMW 3, Mercedes C klasse en Audi A4...
Dat afzetten is dan meer om een statement naar de eigen rijders te maken denk ik, want volgens mij stappen mensen niet zo snel over van 'Duits' naar 'Frans' of vice versa.

De dag dat ik met een Franse auto thuis kom, word ik in ieder geval het huis uit gezet. Jammer, want een CX of SM kan me wel bekoren :9~ Zelfs een XM vind ik nog wel aardig. Maar goed, dat soort prachtige schepsels heeft Citroën al jaren niet meer geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Zelfs de goedkoopste Aygo of zo is in Duitsland een luxewagen hoor. Is niks anders dan hun benaming voor personenwagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:15
PauseBreak schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:59:
Nou, onderbouw eens waarom jij dat "Bull." vindt, _eXistenZ_, want Pinata heeft mijns inziens zeker een punt. Kwaliteit alleen is niet genoeg om jezelf als premium te kunnen verkopen (kijk maar naar Toyota of Honda). Het psychologische aspect is hierin zeker zeer belangrijk, zo niet het belangrijkste aspect.
Leuk maar dat staat los van de vraag wat een 'luxewagen' is. Dat is niks anders dan een benaming voor een normale auto blijkt dus.
UltraSub schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:18:
Zelfs de goedkoopste Aygo of zo is in Duitsland een luxewagen hoor. Is niks anders dan hun benaming voor personenwagen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door _eXistenZ_ op 12-03-2011 14:31 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13
Mijn vader was ook ook vrachtwagenchauffeur, eenmaal raden hoe die een personenwagen noemt :+ Wel grappig te horen dat schijnbaar alle vrachtwagenchauffeurs dat doen.

En wat premium betreft, ik vind het een overrated term. Zo'n Duitse wagen is imo pas 'premium' als die helemaal vol zit met de luxe toeters & bellen. Een standaard Audi of BMW vind ik helemaal niet premium overkomen in vergelijking met een fatsoenlijk afgewerkte auto van een ander merk. Sterker, een standaard 1-serie vind ik van binnen serieus een hok :X En het hele premium imago van Audi is bij mij na een enkele ervaring volledig inelkaar gedonderd nadat ik eens een deur dichttrok; de handgreep was van goedkoop aanvoelend, dun, hol plastic, dat goedkope gevoel viel bijzonder tegen na alle ophef van fabrikant, autovakbladen en wie allemaal wel niet over de afwerkingskwaliteiten van Audi's. Niet dat Audi's slecht zijn van binnen, maar ik had er meer van verwacht omdat de verwachtingen zo hoog waren opgeklopt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:37:
Natuurlijk, times are changing enzo. :) Maar ik vergelijk hier een Mercedes uit 1995 met een Citroen uit 1999. Dus de mercedes is ouder, maar zit op veel vlakken beter in elkaar. (En heeft een ton meer gelopen!) Nu probeert natuurlijk iedere fabrikant tegenwoordig "premium" te zijn, want daar trek je klanten mee. :)
Kan je je de DS herinneren? Dat was toen een ongekend luxe auto (als in, premium), de Duitsers hadden niets wat daarbij in de buurt kwam. Citroen heeft soms betere, soms mindere periodes, maar hun premiummodellen als iets van de laatste tijd rekenen lijkt me toch niet accuraat.

Afbeeldingslocatie: http://citroen1.org/images/citroen_ds.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-03-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:
[...]

Kan je je de DS herinneren? Dat was toen een ongekend luxe auto (als in, premium), de Duitsers hadden niets wat daarbij in de buurt kwam. Citroen heeft soms betere, soms mindere periodes, maar hun premiummodellen als iets van de laatste tijd rekenen lijkt me toch niet accuraat.

[afbeelding]
Ja, het is wel iets van de laatste tijd, want ze hebben namelijk jaren niets anders als average gemaakt. ;) Tuurlijk heeft Citroën hele boeiende dingen gedaan en hele aparte auto's gehad en dingen die hun tijd ver vooruit waren, maar los hiervan zijn de jaren 80 en 90 nou niet zo heel boeiend geweest (Afgezien van hun Hydropneumatiek en dergelijke) op het gebied van "premium". :)

Ik bedoel, Audi telt ook pas als zijnde "premium" sinds ergens midden jaren 90, daar zijn ze ook best lang mee bezig geweest op in een adem met BMW en Mercedes genoemd te worden. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Leg nou eens uit wat er premium is aan een auto waar je bijna voor je versnellingspook nog moet betalen omdat het een optie is?

Het is leuk dat een auto mooi is afgewerkt, en natuurlijk prima als je daar extra geld voor over hebt. Dat mag iedereen zelf weten. Maar ik heb laatst een nieuwe auto uit mogen zoeken, maar een BMW of Audi is gewoon belachelijk duur voor wat je er standaard voor krijgt, terwijl een Citroën of Toyota veel meer opties standaard heeft. Een verschil van 5.000 tot 10.000 euro is natuurlijk waanzin voor een vergelijkbare auto, waarbij de BMW of Audi nog totaal niets extra's heeft, en als je naar hetzelfde uitrustingnivo wil, ben je zo nog eens extra 10.000 euro kwijt. Dan hoef je niet moeilijk te doen.

En echt. Voor mij is een harde afgeveerde duitse BMW echt niet aantrekkelijker of beter dan een soepele franse Citroën. Dat het voor anderen andersom geldt, prima. Maar laat ieder ander die dat niet prettig vindt in zijn/haar waarde. Voor mij is een auto een vervoersmiddel waar ik niet teveel geld aan uit wil geven. Als we er met het gezin met 5 personen goed in kunnen zitten is het goed, en als ik mijn 25000km/jaar lekker kan rijden, prima.

En voor andere is het weer belangrijker om geld uit te geven aan duitse degelijkheid. Prima toch?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Abbadon schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:34:
Een standaard Audi of BMW vind ik helemaal niet premium overkomen in vergelijking met een fatsoenlijk afgewerkte auto van een ander merk. Sterker, een standaard 1-serie vind ik van binnen serieus een hok :X
Dan noem je ook meteen de goedkoopste budget-BMW en waarschijnlijk heb je het dan over zo'n karig uitgevoerd 116i leasewagentje. Dat je daar niet warm van wordt snap ik :P Hoe groter de auto en motor hoe meer opties standaard zijn. Maar bij een 1-serie moet je idd alles los betalen.
c70070540 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 17:51:
Een verschil van 5.000 tot 10.000 euro is natuurlijk waanzin voor een vergelijkbare auto,
Misschien dat ze qua grootte op elkaar lijken, maar of ze daadwerkelijk vergelijkbaar zijn betwijfel ik heel erg.
Maar laat ieder ander die dat niet prettig vindt in zijn/haar waarde.
Zullen we dat omgekeerd ook doen en mensen die wel een premium prijs betalen niet voor gek verklaren omdat het zogenaamd allemaal hetzelfde is?

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2011 18:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

fsfikke schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:01:
[...]

Zullen we dat omgekeerd ook doen en mensen die wel een premium prijs betalen niet voor gek verklaren omdat het zogenaamd allemaal hetzelfde is?
Dat heb ik ook nergens gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

c70070540 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 22:45:
[...]

Dat heb ik ook nergens gedaan...
Uhuh...
Leg nou eens uit wat er premium is aan een auto waar je bijna voor je versnellingspook nog moet betalen omdat het een optie is?

Het is leuk dat een auto mooi is afgewerkt, en natuurlijk prima als je daar extra geld voor over hebt. Dat mag iedereen zelf weten. Maar ik heb laatst een nieuwe auto uit mogen zoeken, maar een BMW of Audi is gewoon belachelijk duur voor wat je er standaard voor krijgt, terwijl een Citroën of Toyota veel meer opties standaard heeft. Een verschil van 5.000 tot 10.000 euro is natuurlijk waanzin voor een vergelijkbare auto, waarbij de BMW of Audi nog totaal niets extra's heeft, en als je naar hetzelfde uitrustingnivo wil, ben je zo nog eens extra 10.000 euro kwijt. Dan hoef je niet moeilijk te doen.

En echt. Voor mij is een harde afgeveerde duitse BMW echt niet aantrekkelijker of beter dan een soepele franse Citroën. Dat het voor anderen andersom geldt, prima. Maar laat ieder ander die dat niet prettig vindt in zijn/haar waarde. Voor mij is een auto een vervoersmiddel waar ik niet teveel geld aan uit wil geven. Als we er met het gezin met 5 personen goed in kunnen zitten is het goed, en als ik mijn 25000km/jaar lekker kan rijden, prima.

En voor andere is het weer belangrijker om geld uit te geven aan duitse degelijkheid. Prima toch?
Volgens mij laat je daar degene die graag premium rijden niet echt in hun waarde. Ook ik zou, indien ik het geld heb, graag 20k extra uitgeven aan een duitser. Domweg omdat alles beter in elkaar zit, en dat merk je. Dat jij dat geld er niet voor over hebt of waard vindt is helemaal niet vreemd, maar verklaar een ander niet voor gek als hij dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

BigFast schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 23:17:
Volgens mij laat je daar degene die graag premium rijden niet echt in hun waarde. Ook ik zou, indien ik het geld heb, graag 20k extra uitgeven aan een duitser. Domweg omdat alles beter in elkaar zit, en dat merk je. Dat jij dat geld er niet voor over hebt of waard vindt is helemaal niet vreemd, maar verklaar een ander niet voor gek als hij dat wel doet.
Dat laatste regeltje zegt volgens mij genoeg in mijn betoog. Prima toch?. Verder kan je er alles uit lezen wat je wilt, zo is het niet bedoeld, en nu hou ik daar verder over op. Graag weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Waar je ook rekening mee moet houden is de prijs die je er kan voor krijgen als je hem terug verkoopt. Wij hebben hier ook een citroën xantia gehad en dat ding zakte zeer snel in waarde. Hadden we toen opgelegd voor een iets duurdere bmw/audi/mercedes had je bij de verkoop het verschil in aankoopprijs ruimschoots goedgemaakt.

De 'belachelijk' dure auto kan voor de slimme autokoper dus nog goedkoper uitkomen dan iets goedkopere auto van een minder gewaardeerd merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Bij mij thuis altijd nieuwe (of nagenoeg nieuwe) "premium" auto's gereden. Mijn oudeheer kijkt rationeel gezien niet naar de aanschafprijs van een auto, maar naar de jaarkosten. Daarna komt nog een stukje emotie kijken in de aanschaf.
Hier geef je al aan dat je een bestuurder bent, geen rijder...
[b]SdtThys schreef op maandag 14 maart 2011 @ 01:07:[/b
De 'belachelijk' dure auto kan voor de slimme autokoper dus nog goedkoper uitkomen dan iets goedkopere auto van een minder gewaardeerd merk...
Mijn vorige auto was een 1-serie [nee, geen 116i karig hok]; een 120i met leuke opties en 18" OEM velgen.
De auto gekocht toen deze half jaar oud was en vervolgens een klein jaar in gereden. Ik heb de auto alleen een beurt bij de dealer gegeven (1e vanwege lage kilometerstand) en een kleine jaar later verkocht.
Afschrijving was nog geen € 1700,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23

mr_petit

opperprutser

Als je een auto rationeel koopt op jaarkosten of afschrijving, dan moet je een vw polo of yaris/aygo of ander klein geval van enig respectabel merk gaan rijden. Netto gezien zal je op een bmw/mercedes/audi veel meer afschrijven dan op een vergelijkbare citroen oid.
Als je bijv een c5 moet vergelijken met z'n duites premium tegenhanger kom je qua grootte uit op een bmw 5 / audi A6 of mercedes E. De bmw 3 / audi a4 en mercedes C hebben onderstellen die qua grootte eerder vergelijkbaar zijn met bijv. een golf.
En het prijsverschil tussen een gelijk uitgeruste c5 en a6/bmw5/e klasse is in basis al minimaal 10.000 euro, wat met wat gelijke opties zo uitloopt naar 20.000 euro.
Dat ga je nooit op inruil goedmaken.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mini Poeper schreef op maandag 14 maart 2011 @ 01:34:
Hier geef je al aan dat je een bestuurder bent, geen rijder...
Dat heeft weinig met premium te maken. Zo'n Maybach is toch wel aardig "premium" maar is toch niet bepaald een rijdersauto. Sterker nog, daar zet je gewoon een chauffeur in die voor jou rijdt. En de meeste auto's van Mercedes en Lexus zijn niet echt voor de rijders, dan zit je eerder bij BMW of Audi te kijken denk ik. Infiniti ook wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 01:49:
Als je een auto rationeel koopt op jaarkosten of afschrijving, dan moet je een vw polo of yaris/aygo of ander klein geval van enig respectabel merk gaan rijden. Netto gezien zal je op een bmw/mercedes/audi veel meer afschrijven dan op een vergelijkbare citroen oid.
Als je bijv een c5 moet vergelijken met z'n duites premium tegenhanger kom je qua grootte uit op een bmw 5 / audi A6 of mercedes E. De bmw 3 / audi a4 en mercedes C hebben onderstellen die qua grootte eerder vergelijkbaar zijn met bijv. een golf.
En het prijsverschil tussen een gelijk uitgeruste c5 en a6/bmw5/e klasse is in basis al minimaal 10.000 euro, wat met wat gelijke opties zo uitloopt naar 20.000 euro.
Dat ga je nooit op inruil goedmaken.
Dat is een onzin vergelijk. Een C5 is -geen- concurrent van de 5/A6/E klasse. Dat is de C6. De C5 hoort thuis in het rijtje A4/3 serie/C Klasse. Dat is de premium klasse. Dan heb je ook nog de overige "niet premium" concurrenten VW Passat, Opel Insignia, etc. Een BMW 3 serie heeft een wielbasis van 276cm. (Nieuwe C klasse ook, A4 280cm) Een C5 heeft een wielbasis van 281cm. Dat is dus maar 5cm verschil met een 3/C klasse, zo goed als gelijk aan een A4. Een Golf heeft een wielbasis van 257cm. Dat is 20 cm minder dan een 3 serie... Een BMW 5 serie heeft een wielbasis van 296cm. Dat is 15cm meer dan een C5.

Je kunt auto's niet in een klasse stoppen puur op basis van hun buitenmaten. Als je het zo bekijkt is een VW Passat ook een concurrent van de BMW 5 serie. (BMW 5 = 489cm, VW Passat = 476cm, BMW 3 = 453cm Mercedes C = 459cm, Audi A4 = 470cm)

Kortom, qua maat zit de Passat dichter tegen de 5 aan dan de 3 (De C5 overigens ook, die is ook rond de 477cm) maar dat is toch echt een hele andere categorie.

Peugeot probeert nu met de 508 twee auto's te vervangen, de 407 (klasse Passat/Insignia) en de 607 (klasse 5 serie/E klasse) en heeft die auto nu dan ook 479cm gemaakt en een wielbasis van 282cm. Qua buitenmaten schurkt hij er dus dicht tegenaan, maar alsnog hoort hij niet in die klasse thuis. Een Opel Insignia heeft bijvoorbeeld een wielbasis van 273cm (3 minder dan een 3 serie) maar wel een buitenmaat van 483cm. Bijna 5 serie dus. Echter is dit gewoon een strategie om "meer auto voor je geld" te bieden dan de premium concurrenten. Als premium je niet boeit, heb je dus voor minder geld meer auto.

Als premium je wel boeit koop je voor meer geld de beter afgewerkte, kleinere auto en haal je je voldoening uit andere dingen dan de afmetingen. (En grotere buitenmaten staat niet per definitie gelijk aan meer binnenruimte/kofferbak. De nieuwe Astra sports tourer is namelijk 20cm groter dan zijn voorganger, echter heeft een kleinere kofferbak en ook niet meer binnenruimte. De lengte is groter geworden, de wielbasis kleiner, alle verschil in grootte zit in de neus en de bumpers.)

[ Voor 24% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-03-2011 15:27 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je moet niet alleen naar wielbasis kijken, ook naar de spoorbreedte.

Maar je moet gewoon een keer in alledrie gaan rijden, en dan zal je gelijk opvallen dat een c5 van binnen ongeveer even groot is als een bmw 5 en absoluut groter dan een 3.
Het is dus helemaal geen onzinvergelijk. Qua grootte moet je de C5 vergelijken met een 5/a6/e klasse.
En de 508 staat op hetzelfde onderstel als de c5, behalve dan dat de c5 voor altijd dubbele whisbones als ophanging heeft (net als de nieuwe 5 serie overigens (die nu dus op het 7 platform staat)), en de 508 dit alleen bij de zwaarste motorisering heeft.

Dat jij iets een andere categorie vind zit puur in je hoofd; wellicht besmet met het 'premium' virus? (wat een woord.... alleen de prijs is premium)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vind het zo grappig dat het toch altijd weer over die Duitse drie gaat, terwijl er toch veel meer op deze planeet is, ook qua 'premium' rijden.

En een harde definitie is ook niet te vinden. Sowieso moet je naar het Engels uitwijken en dan vind je (o.a.) zoiets:
–adjective
10. of exceptional quality or greater value than others of its kind; superior: a wine made of premium grapes.

Deze samen met andere definities komen eigenlijk neer op "beter" (in wat?) en duurder.

@hierboven, op zich ben ik het met je eens en denk ik dat de marketing bij GaMeoVer goed geslaagd is, maar ik zou een C5 niet als premium beschouwen. Ik heb er wel eens in gereden, en vond het niet echt een "premium ervaring" wat dat ook moge betekenen :P
Ik denk dat de C6 en de oude snoeken en dergelijken daar beter bij in de buurt komen.

@GaMeOver: En wat vind je eigenlijk van auto's zoals een S80 of een LS400? Maxima?

[ Voor 30% gewijzigd door !null op 14-03-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:11

GerritGekke

Gamechanger

c70070540 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 02:54:

Dit is praat uit de jaren 90. Heb je wel eens in een duitse flagship gezeten? De A6/E-klasse/5-Serie hebben denk ik wel een veel betere ligging/vering dan de Fransen. De duitse luxe wagens hebben gewoon een veel betere kwalitatieve afwerking (interieur).
Kijk naar de auto`s uit de jaren 90, de duitsers (VW golf bijvoorbeeld) doen het veel nu beter dan de Franse concurrent van toen. En dan vind je in de prijsklasse/restwaarde ook weer terug.

Zelf rijd ik Frans omdat Duits mij te duur is, en deze brengt mij ook wel van A naar B. Kijk maar naar afleveringen van top gear a the fifth gear. Daar komen de duiters er ook vaak goed uit!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:19:
Je moet niet alleen naar wielbasis kijken, ook naar de spoorbreedte.

Maar je moet gewoon een keer in alledrie gaan rijden, en dan zal je gelijk opvallen dat een c5 van binnen ongeveer even groot is als een bmw 5 en absoluut groter dan een 3.
Het is dus helemaal geen onzinvergelijk. Qua grootte moet je de C5 vergelijken met een 5/a6/e klasse.
En de 508 staat op hetzelfde onderstel als de c5, behalve dan dat de c5 voor altijd dubbele whisbones als ophanging heeft (net als de nieuwe 5 serie overigens (die nu dus op het 7 platform staat)), en de 508 dit alleen bij de zwaarste motorisering heeft.

Dat jij iets een andere categorie vind zit puur in je hoofd; wellicht besmet met het 'premium' virus? (wat een woord.... alleen de prijs is premium)
Ik ben ervan overtuigd dat een C5 ruimer is dan een 3 serie, dat kan niet anders met dat verschil in afmetingen. Echter vind ik hem daarmee nog steeds geen concurrent van de 5 serie. Stuurgedrag, wegligging, afwerking, ergonomie komt al niet mee met een 3 serie, laat staan een 5 serie. En ja, ik ben een premium liefhebber. Dat is geen virus, dat is proefondervindelijk getest door mijzelf en ik ben iemand die dat geld er voor over heeft.

Let wel, ik zeg nergens dat een C5 een slechte auto is. Ik zeg alleen dat een C5 niet thuishoort als concurrent van de 5 serie/A6/E klasse, ook al komen zijn afmetingen in de buurt. Dan kun je hetzelfde zeggen van de Peugeot 508, VW Passat, Opel Insigna, Skoda Superb, en vast nog wel wat auto's die qua afmetingen in de buurt komen. Jij kijkt alleen maar naar afmetingen, verder niet.
!null schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:24:
Ik vind het zo grappig dat het toch altijd weer over die Duitse drie gaat, terwijl er toch veel meer op deze planeet is, ook qua 'premium' rijden.
Natuurlijk is er meer, maar dit is nu eenmaal de benchmark die de rest probeert te halen, de Lexussen, Infiniti's en dergelijke van deze wereld. :)
@hierboven, op zich ben ik het met je eens en denk ik dat de marketing bij GaMeoVer goed geslaagd is,
Uhm. Marketing? Ik heb zeker 6 BMW's gehad, 2 Audi's en nu mijn eerste Mercedes. Daarnaast heb ik Fords gereden, Citroen, Volvo, Nissan, Renault, Seat, Honda. Ik heb dus een royaal referentiekader en spreek uit mijn eigen ervaring als ik het heb over "premium" dus please, begin niet over "marketing indoctrinatie".
@GaMeOver: En wat vind je eigenlijk van auto's zoals een S80 of een LS400? Maxima?
Een Volvo S80 is inderdaad een concurrent van de 5/A6/E en komt daarin niet mee. (Van de nieuwe weet ik het nog niet, de oude iig niet) Lexus LS idem dito, heel premium, maar op een andere manier. Qua weggedrag en ergonomie niet vergelijkbaar (als in, minder) maar wel heel luxe, superdegelijk en uitstekende service zoals je die bij Mercedes/BMW/Audi zou wensen maar echt niet gaat gebeuren. Nissan Maxima. Tja. De laatste was bedoelt als concurrent voor, maar was geen daadwerkelijke concurrentie. Het is niet voor niets dat Nissan Infinity in het leven heeft geroepen. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-03-2011 15:40 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@GerritGekke, Wat heeft een Golf ermee te maken? We hadden het hier toch over luxe / premium wagens? Een Corolla of Starlet houdt het nog beter uit. Wat zegt dat dan?

Overigens, de A5 van mijn collega (geen ubersportieve uitvoering) is behoorlijk hard geveerd, daar gaat de liefhebber van comfortabele Franse sloepen van gruwen.

@GaMeOvEr, beantwoordt mijn bovenstaande vraag eens :P

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 14-03-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Hangt er helemaal van af wat je onder een betere wegligging verstaat, aangezien dat eigenlijk een volledig ongedefinieerde term is. Ga je voor wendbaarheid / bochtensnelheid, dan ben je beter af met een bmw etc. Maar ga je voor veercomfort, dan wint een citroen met HP het van vrijwel alle auto's (is ook allemaal heel vaak aangetoond). En qua interieur kan ik je ook geen gelijk geven. Ik heb een franse en een duitse (premiumbrand ;)) auto, en je mag raden welk interieur geen kraakje vertoond, ook al heeft die meer dan 4x(!) zoveel gereden..(en alles werkt ook nog, na meer dan 400dkm. Nog nooit iets aan het onderstel vervangen :D)
Jij kijkt alleen maar naar afmetingen, verder niet.
Ja, en jij kijkt alleen maar naar een merkbadge.
Het enige waar audi/bmw/mercedes zich als 'premium' meer in onderscheiden is dat je uit meer opties kan kiezen (bijv. 2 of 3 soorten leer ipv 1 soort), en ze vaak een ander motoraanbod hebben. lees: groter, niet beter;
eenc5 3.0tdi levert evenveel vermogen als een 5 serie 3.0tdi.
En het grootste onderscheid is de prijs, wat veel mensenfanboy's hier toch misinterpreteren als een teken van kwaliteit en vooral status. En daar maken de marketingmachines gretig gebruik van.
Een C5 3,0tdi kost (exclusive uitvoering, dus met een behoorlijk optiepakket) 50.000 euro. Een compleet kale 5 serie 3.0tdi kost 17.000 euro meer. En dan heb je een auto waar nog net cruise control en electrische ramen inzitten; voor de overige opties (om tot het citroen niveau te komen) moet je waarschijnlijk nog 10.000 euro neerleggen...

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

!null schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:33:
@GerritGekke, Wat heeft een Golf ermee te maken? We hadden het hier toch over luxe / premium wagens? Een Corolla of Starlet houdt het nog beter uit. Wat zegt dat dan?

Overigens, de A5 van mijn collega (geen ubersportieve uitvoering) is behoorlijk hard geveerd, daar gaat de liefhebber van comfortabele Franse sloepen van gruwen.

@GaMeOvEr, beantwoordt mijn bovenstaande vraag eens :P
Ik was druk aan het editten man! :P
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:37:
Hangt er helemaal van af wat je onder een betere wegligging verstaat, aangezien dat eigenlijk een volledig ongedefinieerde term is. Ga je voor wendbaarheid / bochtensnelheid, dan ben je beter af met een bmw etc. Maar ga je voor veercomfort, dan wint een citroen met HP het van vrijwel alle auto's (is ook allemaal heel vaak aangetoond). En qua interieur kan ik je ook geen gelijk geven. Ik heb een franse en een duitse (premiumbrand ;)) auto, en je mag raden welk interieur geen kraakje vertoond, ook al heeft die meer dan 4x(!) zoveel gereden..(en alles werkt ook nog :D)
Demping is inderdaad subjectief, daar kun je moeilijk van zeggen wat "beter" is, aangezien dat afhankelijk van voorkeur is. Echter bediening, stuurgevoel, kwaliteit van de stoelen (bijvoorbeeld) hangen in de bochten of stomweg weggedrag (in de vorm van betrouwbaarheid of opeens gek doen in een bocht) is niet onderhevig aan subjectiviteit in tegenstelling tot demping, dus daaraan kun je wel meten wat "beter" is. :) (Of de remmen, etc, diverse meetpunten die behoorlijk objectief zijn.)

Hiermee zeg ik overigens niet dat dit per definitie bij de C5 niet op orde is, voordat de stelling komt dat ik dat gezegd heb, maar ik noem gewoon een aantal parameters op voor meting.

Wat betreft betrouwbaarheid, daar heb je toch echt andere dingen voor nodig dan exemplarische ervaringen. :) Mijn Citroen Xantia doet het overigens ook reuze betrouwbaar, niets over te klagen. Idem dito mijn C klasse, echter blijft de C klasse een fijnere auto in meerdere opzichten. :+

[edit]
Ah, het fanboy woord is gevallen. In dat geval ben ik klaar met deze discussie. Het enige wat er gedaan wordt op mijn argumenten van afwerking en bedieningsgemak en dergelijke is het niets mee doen en door blijven hakken op je eigen speerpunten. Succes ermee verder.

[ Voor 65% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-03-2011 15:52 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GaMeOvEr schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:32:
Natuurlijk is er meer, maar dit is nu eenmaal de benchmark die de rest probeert te halen, de Lexussen, Infiniti's en dergelijke van deze wereld. :)
Vanwege dit soort uitspraken denken mensen dat je toch nogal bevooroordeeld bent. Hoezo "probeert"? Lexus doet het prima, zo niet beter. Het is niet alsof niemand het tot nog toe heeft gehaald ofzo.
[...]

Uhm. Marketing? Ik heb zeker 6 BMW's gehad, 2 Audi's en nu mijn eerste Mercedes. Daarnaast heb ik Fords gereden, Citroen, Volvo, Nissan, Renault, Seat, Honda. Ik heb dus een royaal referentiekader en spreek uit mijn eigen ervaring als ik het heb over "premium" dus please, begin niet over "marketing indoctrinatie".
Ik noemde het woord indoctrinatie niet, rustig maar :+
Een Volvo S80 is inderdaad een concurrent van de 5/A6/E en komt daarin niet mee. (Van de nieuwe weet ik het nog niet, de oude iig niet) Lexus LS idem dito, heel premium, maar op een andere manier. Qua weggedrag en ergonomie niet vergelijkbaar (als in, minder) maar wel heel luxe, superdegelijk en uitstekende service zoals je die bij Mercedes/BMW/Audi zou wensen maar echt niet gaat gebeuren. Nissan Maxima. Tja. De laatste was bedoelt als concurrent voor, maar was geen daadwerkelijke concurrentie. Het is niet voor niets dat Nissan Infinity in het leven heeft geroepen. ;)
Maar hoezo komt hij daarin niet mee? Ik vind een S80 (de oude, niet die Ford Mondeo, die weet ik ook niet) een erg prettige auto, zelfs met een (verbeterd) Audi blok erin. Luxe bak, goeie afwerking. Ok, geen RWD, maar stuurt verder prima (voor zover mogelijk met FWD), maar genoeg Audi's die ook FWD zijn.
De LS400, die in 1989 uit kwam, was perfectie tot en met. Als die niet premium is dan weet ik het ook niet meer. De LS-en van nu hoeven we sowieso niet over te discussieren lijkt me, maar die oude was meteen al "premium". Kon ongetwijfeld zich prima meten met de concurrentie toendertijd, en zit ook nog beter in elkaar. Het is gewoon de Corolla onder de premium wagens, die bakken blijven maar rijden.

De Nissan Maxima vind ik ook wel een twijfel geval, maar toch ook wel weer een goed voorbeeld. Want tja, 'het blijft een Nissan'. Erg tekenend. Maar de Nissan Maxima 3 liter V6 automaat van m'n pa met volledig leer en alles was zo'n enorm luxe bak, erg nette afwerking, en stuurde ook nog eens hartstikke goed, sportief te noemen zelfs. Wederom een FWD, maar als Audi in het rijtje thuis hoort... Ik zou hem ook niet met een A4 willen vergelijken. Maar een A6 is misschien net ietsje te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Demping is helemaal niet subjectief. Iets dempt beter of slechter. Elke natuurkundige hier zal beweren dat je daar gewoon een objectieve parameter aan kan hangen zoals een Q factor. En die is bij een citroen met HP gewoon beter (Q=lager).
Wat jouw voorkeur is doet daar niet toe; dat kan je op elke eigenschap toepassen, zelfs op prijs: 'een hoge prijs is beter want ik geef graag geld uit'.
En hetzelfde geld voor stuurgevoel bediening etc etc. Als we jouw visie en wensenpakket op een rolls royce loslaten, eindigd die waarschijnlijk nog lager dan een franse auto 8)7.
Wat dat betreft is jouw visie niet objectief; je kijkt teveel wat jij graag in een auto wilt zien.
Niets mis mee (aangezien je dat als koopcriterium voor jouw auto natuurlijk moet aanhouden), maar je kan daar geen generaal oordeel mee vellen.

En qua remmen: een c5 heeft aluminium klauwen; kan je van een 3 serie niet zeggen (bmw gebruikt nog voornamelijk stalen klauwen)
GaMeOvEr schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:40:
[...]

[edit]
Ah, het fanboy woord is gevallen. In dat geval ben ik klaar met deze discussie.
tsja, ik gebruikte dat woord toch echt in een algemene zin hoor. Dat jij je er zo sterk door aangesproken voelt zegt dan denk ik meer over jou dan over mij. Een gevoelige snaar kennelijk, wel raar in een discussie over objectiviteit. Maar jij ook succes toegewenst hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

!null schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:52:
Vanwege dit soort uitspraken denken mensen dat je toch nogal bevooroordeeld bent. Hoezo "probeert"? Lexus doet het prima, zo niet beter. Het is niet alsof niemand het tot nog toe heeft gehaald ofzo.
Lexus is ontstaan om concurrentie te kunnen bieden aan de "grote 3". Om ook in het premium segment een graantje mee te kunnen pikken. Dus zijn BMW/Audi/Mercedes voor Lexus (in den beginne iig) de "benchmark" geweest die zichzelf gesteld hebben als zijnde "dit is premium". Ik zeg niet dat Lexus nu -niet- premium is, ik zeg dat het doel van Lexus is om dezelfde verkoopcijfers te halen als BMW/Audi/Mercedes. Die aantallen haalt Lexus nog lang niet, dus vandaar "probeert". Ik zeg niet dat Lexus niet premium zou zijn, ik bedoel dat Lexus nog moeite heeft om qua verkoopaantallen mee te komen. Dit is geen waardeoordeel over Lexus als merk.
Maar hoezo komt hij daarin niet mee? Ik vind een S80 (de oude, niet die Ford Mondeo, die weet ik ook niet) een erg prettige auto, zelfs met een (verbeterd) Audi blok erin. Luxe bak, goeie afwerking. Ok, geen RWD, maar stuurt verder prima (voor zover mogelijk met FWD), maar genoeg Audi's die ook FWD zijn.
Wat ik ervan weet kwam dit voornamelijk door aanzienlijk hoger interieurgeluid, minder prettige motoren (verbruik/gasrespons) en de erg onnauwkeurige besturing en het feit dat hij graag over zijn voorwielen wegschoof. :)
De LS400, die in 1989 uit kwam, was perfectie tot en met. Als die niet premium is dan weet ik het ook niet meer. De LS-en van nu hoeven we sowieso niet over te discussieren lijkt me, maar die oude was meteen al "premium". Kon ongetwijfeld zich prima meten met de concurrentie toendertijd, en zit ook nog beter in elkaar. Het is gewoon de Corolla onder de premium wagens, die bakken blijven maar rijden.
Hier ben ik het ook helemaal mee eens.
De Nissan Maxima vind ik ook wel een twijfel geval, maar toch ook wel weer een goed voorbeeld. Want tja, 'het blijft een Nissan'. Erg tekenend. Maar de Nissan Maxima 3 liter V6 automaat van m'n pa met volledig leer en alles was zo'n enorm luxe bak, erg nette afwerking, en stuurde ook nog eens hartstikke goed, sportief te noemen zelfs. Wederom een FWD, maar als Audi in het rijtje thuis hoort... Ik zou hem ook niet met een A4 willen vergelijken. Maar een A6 is misschien net ietsje te hoog.
De Japanners uit die tijd hadden voornamelijk last van het interieur. Je zult me niets over de betrouwbaarheid horen roepen. Al die jaren 90 japanners hadden een lelijk dash van klikoplastic, en voor de rest was het interieur grijs, met grijs en wat donkergrijs aangevuld met grijstinten. Niet bepaald "premium". ;) Functioneel, dat zeker wel.
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:56:
Demping is helemaal niet subjectief. Iets dempt beter of slechter. Elke natuurkundige hier zal beweren dat je daar gewoon een objectieve parameter aan kan hangen zoals een Q factor. En die is bij een citroen met HP gewoon beter (Q=lager).
Ik doelde op demping in de vorm wat men als prettiger ervaart. De ene houd van een sportief, strak weggedrag, de andere van comfortabel. Als je dus de demping van Citroën prettig vind, vind je iedere BMW al snel een stuiterhok. De BMW rijder zal de Citroen een zompige bak vinden waardoor hij het contact met de weg mist. (Als die persoon de auto daadwerkelijk voor de eigenschappen heeft gekocht en niet voor de badge.)
Wat jouw voorkeur is doet daar niet toe; dat kan je op elke eigenschap toepassen, zelfs op prijs: 'een hoge prijs is beter want ik geef graag geld uit'.
Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen voorkeuren eruit te filteren, maar dat lukt natuurlijk ook niet altijd.
En hetzelfde geld voor stuurgevoel bediening etc etc. Als we jouw visie en wensenpakket op een rolls royce loslaten, eindigd die waarschijnlijk nog lager dan een franse auto 8)7.
Mijn wensenpakket, ja, dan scoort die Rolls ook vast niet erg hoog nee. Maar afwerking is hij iig wel heel erg premium. ;)
Wat dat betreft is jouw visie niet objectief; je kijkt teveel wat jij graag in een auto wilt zien.
Niets mis mee (aangezien je dat als koopcriterium voor jouw auto natuurlijk moet aanhouden), maar je kan daar geen generaal oordeel mee vellen.
Ik denk dat dingen zoals ergonomie nu niet bepaalt gekleurd zijn. Iedereen houd van een logische bediening, de knopjes waar je ze verwacht en dergelijke. Idem dito denk ik dat iedereen blij is met een auto die zijn wegligging zo lang mogelijk houd. -Hoeveel- waarde iemand daaraan hecht (en hoeveel geld men hier voor over heeft) zal wel weer subjectief zijn. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er mensen zijn die blij worden van een besturing waarmee ze totaal geen gevoel hebben want er gebeurd als ze aan het stuur draaien, maar dat zal mijn beperking zijn. (Dit is een voorbeeld, niet gericht op de C5, voordat we dat weer krijgen.)
En qua remmen: een c5 heeft aluminium klauwen; kan je van een 3 serie niet zeggen (bmw gebruikt nog voornamelijk stalen klauwen)
Het zijn voorbeelden. Ik weet niet of aluminium klauwen per definitie beter zijn. Misschien wel, misschien niet. Ik probeerde diverse eigenschappen -in het algemeen- te nemen waarin premium zich -zou kunnen- onderscheiden.
tsja, ik gebruikte dat woord toch echt in een algemene zin hoor. Dat jij je er zo sterk door aangesproken voelt zegt dan denk ik meer over jou dan over mij. Een gevoelige snaar kennelijk, wel raar in een discussie over objectiviteit. Maar jij ook succes toegewenst hoor.
Vind je het gek? Je gebruikt het een quote naar mij toe. Ik probeer zo objectief mogelijk dingen uit te leggen en uit mijn auto-historie blijkt toch ook wel dat ik niet bepaald honkvast ben, (sterker nog van BMW naar Mercedes is zeg maar als je fanboy bent naar de grote vijand gaan.) en als ik dan denk dat ik van fanboyisme beticht wordt, dan denk ik inderdaad "doe ik nu daar al die moeite voor".

[ Voor 37% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-03-2011 16:27 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

GaMeOvEr schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:17:
[...]

Lexus is ontstaan om concurrentie te kunnen bieden aan de "grote 3". Om ook in het premium segment een graantje mee te kunnen pikken. Dus zijn BMW/Audi/Mercedes voor Lexus (in den beginne iig) de "benchmark" geweest die zichzelf gesteld hebben als zijnde "dit is premium". Ik zeg niet dat Lexus nu -niet- premium is, ik zeg dat het doel van Lexus is om dezelfde verkoopcijfers te halen als BMW/Audi/Mercedes. Die aantallen haalt Lexus nog lang niet, dus vandaar "probeert". Ik zeg niet dat Lexus niet premium zou zijn, ik bedoel dat Lexus nog moeite heeft om qua verkoopaantallen mee te komen. Dit is geen waardeoordeel over Lexus als merk.

[...]

Wat ik ervan weet kwam dit voornamelijk door aanzienlijk hoger interieurgeluid, minder prettige motoren (verbruik/gasrespons) en de erg onnauwkeurige besturing en het feit dat hij graag over zijn voorwielen wegschoof. :)

[...]

[...]

De Japanners uit die tijd hadden voornamelijk last van het interieur. Je zult me niets over de betrouwbaarheid horen roepen. Al die jaren 90 japanners hadden een lelijk dash van klikoplastic, en voor de rest was het interieur grijs, met grijs en wat donkergrijs aangevuld met grijstinten. Niet bepaald "premium". ;) Functioneel, dat zeker wel.
Kijk eens wat verder dan Europa ;) In de rijke landen in het midden-oosten zie je voor iedere mercedes/bmw (audi komt daar nagenoeg niet voor) 10 Lexussen/Infiniti's rijden. En ja, ik heb een aantal keren mee mogen rijden in (ook de oude) LS400. Als dat geen premium is, ben ik de paus.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Dat heb je dan zeer lokaal bekeken. Want in Amerika verkoopt Lexus toch wel beter dan de Duitse drie. Ligt toch even anders dan hier. Ik denk dat dat deels smaak is (wel of niet rijdersauto willen hebben of niet), maar toch ook wel een beetje bord-voor-kop mentaliteit die je hier hebt, dat men niet snel afwijkt van wat hij kent.
En in het Midden-Oosten is Lexus toch wel echt de standaard in de luxe sloepen, zie je bijna alleen maar. (net als andere Toyota's trouwens)
[...]

Ik denk dat dat zeker waar is voor de eerste S80's. Heb er in twee gereden, eentje uit het begin ('99), vond het net een vrachtwagen qua besturing e.d. (al was ik toen nog niet zoveel gewend), en wel veel gereden in een latere S80, met verbeterde D5. Minder interieur lawaai door de betere motor, erg soepel in de besturing, en hing ook goed op het gas. Reed er vaak te hard mee omdat die D5 zo lekker snel oppakte. En wederom erg luxe, ook de afwerking zat wel goed. M'n pa heeft die bak gekocht met 2 ton, handgreepje van dashboardkastje hing een beetje scheef. Auto ingeruild met 4 ton op de teller, handgreepje van dashboardkastje hing nog steeds scheef, verder was het interieur nog erg netjes.
Nu een XC70, prima bak, maar rijdt toch minder dan de S80 voor 1 of andere reden.
[...]

[...]

Interieur was niet erg spannend nee. Maar bij de duurdere Toyota's (alsin, niet een Starlet ofzo), had je toch wel een net interieur. Ja saai en grijs, maar voelde toch erg prettig aan qua materiaal en zeker niet kliko plastic. (dat zijn ze vanaf '99 wel meer gaan gebruiken :( ) Ook de ergonomie is erg goed, hoe zo'n hendeltje van de richtingaanwijzer aanvoelt. Als ik dan weer in een Astra stap merk je een stap achteruit.

Maar terugkomend op de Maxima, wederom vaders auto, een bijzonder net interieur, met leer en alles. Dus daar niks te klagen. Eigenlijk was dat een perfecte auto, je zou alleen achterwielaandrijving willen hebben. (en hij liep niet zo zuinig met die V6 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]

Ik denk dat dingen zoals ergonomie nu niet bepaalt gekleurd zijn. Iedereen houd van een logische bediening, de knopjes waar je ze verwacht en dergelijke.
Toch is dit verschrikkelijk subjectief. In de marge waar we het over hebben (dus niet het lichtknopje onder het stuur bij de opening van de motorkap 8)7) is hier heel lastig een objectief oordeel over te vellen. Kijk naar mercedes en bmw: die hebben voor het lichtknopje vaak een draaischakelaar naast het stuur; veel andere merken hebben een stalk met allerlei instellingen. Je kan toch niet objectief het ene beter vinden dan het andere? Dat is toch puur een persoonlijke voorkeur?
Wat belangrijk is, is dat de bedieningsknoppen in 1 oogopslag snel te zien is, zodat je als je wat wilt bedienen je je ogen niet al te lang van de weg wilt hebben. En dan helpen veel en vooral kleine knoppen (met kleine aanduidingen) niet erg. En daarin scoren veel duitse merken vaak niet zo goed (imho met name audi; het ziet er allemaal mooi, high tech en gedistingeerd uit, maar knoppen en belettering is te klein om het in 1 oogopslag te bedienen (en mij ogen zijn beter dan 100/100 dus daar ligt het niet aan). Maar dat is imho een trend waar alle merken zich schuldig aan maken omdat het er (stilstaand in ieder geval) vaak beter uitziet.

Pas als er uit alle hoeken ontstellend veel klachten komen (zoals de logica achter de 1e idrive), zou je kunnen stellen dat het ergonomisch niet de meest handige opstelling is.
Maar "ik vind dit handig en dat niet" is natuurlijk geen objectief waardeoordeel waaraan je een label kan ophangen waar het woord 'premium' (met bijbehorende prijs) op staat.
Idem dito denk ik dat iedereen blij is met een auto die zijn wegligging zo lang mogelijk houd.
Dat is weer een hele subjectieve uitspraak. In welke situatie? Op een vlakke weg in een bocht? (dan heb je lage ophanging, harde vering etc etc nodig; een ferrari bijvoorbeeld). Hobbelweg? (geen ferrari! :D) Nat wegdek? Drempels? (ook niet geheel onbelangrijk in 'nederland drempelland'. Zandwegen? (ik weet niet wat je hobby is ;)).
Een auto die z'n wegligging zo lang mogelijk houdt verschilt van auto tot auto en van situatie tot situatie. Dus om dit zo plompt te stellen is een nietszeggend argument. Dat willen we allemaal, er zal echter nooit een auto bestaan die dit in alle situaties altijd als beste zal doen.

En ook qua gevoel en besturing: globaal kan je eigenlijk altijd stellen dat een lichte besturing minder gevoel zal hebben en een zware besturing meer gevoel.
Maar jij wil echt niet zoveel gevoel in je besturing hebben dat je daar net zo hard aan moet trekken als in een formuleauto. En er zijn zat mensen die juist een lichte besturing willen hebben (moet je geen c5 overigens nemen; die stuurt helemaal niet licht).
Maar we hebben het hier over wat beter zou zijn en welke prijs dat zou kunnen rechtvaardigen; niet wat individueel fijner is. En rechtvaardigt heel licht of heel zwaar sturen een meerprijs? In mijn ogen niet hoor.

Uiteindelijk vind ik dat als je een premiumprijs wilt rechtvaardigen, er ook fysieke zaken voor terug moeten komen die aantoonbaar duurder zijn of lastiger te maken zijn. Of dat beter is of niet doet daar dan niet zoveel toe aangezien veel zaken smaakgebonden zijn; het gaat erom of een fabrikant daarvoor ook een extra prestatie moet leveren.
Bijvoorbeeld isolatie: je kan ellenlang debatteren over of je meer motorgeluid wilt horen of niet aangezien dat van smaak en type auto afhangt (limosine heel stil; sportauto heel luid). Je kan wel stellen dat een auto akoestisch isoleren geld kost, en hoe meer je isoleert, hoe duurder het wordt. Als jouw auto van binnen stiller is rechtvaardigt dat dus een meerprijs. Aan de andere kant heeft mij (duitse) sportautotje zelfs een soort buissysteem tussen inlaat cabine om je motor meer te laten horen (is af te stellen door schuim inserts weg te nemen 8)7). Ook daarvoor zou je een meerprijs kunnen rekenen. Niet omdat hij luider is, maar omdat het een extra onderdeel betreft.
En zo vind ik dat je ook naar de prijzen van 'premium' merken moet kijken. Een hogere prijs is gerechtvaardigd, maar dan moet je er wel fysiek meer voor krijgen, en dat is heel vaak gewoon niet het geval.
Het enige is dat deze auto's vaak tot op een hoger punt luxueus uitgerust kunnen worden. Dus grotere motor, of mooier / meer leer, tv kijken, stoelen op meer manieren instelbaar etc etc etc, of meer veiligheid, minder uitstoot noem maar op. Dat zijn zaken waaraan een model uiteraard een hogere prijs kan verantwoorden, maar in vrijwel alle gevallen voldoen daar de 'premium' modellen in de minder uitgeruste modellen absoluut niet aan terwijl je nog steeds wel veel meer betaalt.
Zo'n auto is objectief gezien dus geen betere auto, en als je dan toch zo'n auto koopt is dat een subjectieve keuze. Als rood behang 10 keer zo duur is als blauw behang, en je toch het rode behang koopt omdat je dat mooier vind staan; prima, maar objectief gezien is dat rode behang natuurlijk veel te duur.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik stel ook zeker niet dat je bij de "premium" auto's alles wat je aan meerprijs betaald weer terugkrijgt. Goed, de consensus is dat Audi/BMW/Mercedes "premium" is. (Dat vind ik niet alleen, dat vinden veel mensen, in hoeverre dit dan terecht is (gezien deze discussie) staat hier weer los van.)

Echter een kale-konten BMW 116i vind ik nu niet bepaald premium. Tuurlijk, je hebt je RWD wat uitzonderlijk is in die klasse en zelfs het 1.6'je klinkt best aardig en heeft een fijne gasrepons, maar het blijft natuurlijk een instapversie met weinig goodies erop. Echter, wat hij duurder is dan zijn concurrentie krijg je bij inruil nu eenmaal ook weer meer terug (als je het vergelijkt met een Opel Astra bijvoorbeeld.)

Voor mij is premium niet het verschil tussen een slechte en een goede auto. Zoals ik al eerder zei, volgens mij worden echt slechte auto's niet meer gemaakt (je moet er iig goed naar zoeken. ;) ) maar vind ik premium het verschil tussen een fatsoenlijke auto en een -nog fijnere- auto.

Denk hierbij aan dingen als:

- Gebruikte materialen in het interieur
- Afwerkingsniveau, hoe mooi sluit alles aan
- Hoe fijn klikken de knopjes
- Gasrespons van de auto/Soepelheid van de motor
- Versnellingsbak fijn bedienbaar, logische spatiëring in geval van de automaatbak, soepel schakelen, snel schakelen
- Interieurgeluid (mate van demping, bandengeluid, windgeruis etc)
- Leverbare luxe opties

Dit is even een greep, ik kan er vast meer bedenken. En ja, dit is subjectief. Net zoals het hele "premium" gebeuren sowieso subjectief is, want waarom zou je er aanzienlijk meer geld voor uitgeven, als je voor minder geld ook al gewoon een fatsoenlijke auto hebt? (Die waarschijnlijk nog groter is ook, als we de vergelijking 3 serie/A4/C klasse vs C5/Peugeot 508/Opel Insignia doen)

Dus ik kan wel mijn best doen het objectief op te schrijven, maar "premium" is sowieso al subjectief. Echter wel voor veel mensen, want waarom zouden die premium auto's anders hun waarde beter houden als maar zo weinig mensen het er voor over hebben?

Overigens had ik het qua Lexus/Infinity penetratie inderdaad over Europa, omdat Europeanen schijnbaar de lastigste auto-bezitters zijn. Amerikanen kunnen sowieso geen fatsoenlijke auto's bouwen ( :+ ) dus die zijn al lang blij met de geroemde "Aziatische" betrouwbaarheid. En Lexus/Infinity/Acura steekt al heel veel beter af tegen wat de eigen markt weet te produceren (Rijeigenschappen, afwerking, kwaliteit) dat je daar echt flink autoliefhebber moet zijn om -nog- verder te gaan een BMW/Mercedes/Audi te scoren. (Audi doet het geloof behoorlijk slecht in de USA.)

Let wel, nergens in dit draadje heb ik beweerd dat de C5 een slechte auto is. Of dat Lexussen niet premium zouden zijn. Sterker nog, Volvo mag zich tegenwoordig ook onder premium rekenen en sowieso willen heel veel fabrikanten "premium" worden. Volkswagen heeft de Phaeton niet voor niets gebouwd. ;) (De A8 was de entree van Audi naar "premium".) De oude Citroen C5 is op geen enkele manier te vergelijken met de nieuwe Citroen C5 qua uitstraling en materiaalgebruik. Waar de oude C5 zijn afwerking nog had op net niveau van de Xantia (waar ik er ééntje van heb overigens) is de nieuwe C5 met sprongen vooruit gegaan. Echter zijn het de kleine dingen die bij de al wel als established geldende premium fabrikanten ( <- Jaja, subjectief ;) ) nog net allemaal wat fijner zijn. En daar betaal je gewoon flink voor.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GaMeOvEr schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:59:
En Lexus/Infinity/Acura steekt al heel veel beter af tegen wat de eigen markt weet te produceren (Rijeigenschappen, afwerking, kwaliteit) dat je daar echt flink autoliefhebber moet zijn om -nog- verder te gaan een BMW/Mercedes/Audi te scoren. (Audi doet het geloof behoorlijk slecht in de USA.)
Nee, wacht even. Ik ben het opzich wel eens met je hele verhaal, maar dit is weer erg typisch. Mensen zowel in het Midden-Oosten als in Amerika, prefererren vaak een Lexus boven een wagen van de Duitse drie. Klaar, punt uit. Geen gelul over dat je nog meer autoliefhebber moet zijn om dit en dat te waarderen, nee ze verkiezen een Lexus boven een BMW etc (die het in Amerika ook niet slecht doen).
Ik heb een beetje het idee dat dat niet kan in jou hoofd :P als ik zo door alle posts heen lees. Ik kan me verder aardig vinden in je verhaal hoor, maar toch komen met dit soort details altijd (1 van) de Duitse drie er beter uit. Terwijl je gewoon moet accepteren dat een merk als Lexus het soms gewoon beter doet. En soms ook niet.

(het gaat me er dus niet om dat Lexus beter is ofzo, zinloze discussie om te voeren)

Door je posts heen lees ik overigens ook de hele "rijders mentaliteit" heen. Ik ken dat wel. Bij mij moet een auto ook altijd goed sturen. Heb zelf een Toyota uit het jaar kruik staan waarvan ik nog geen beter sturende auto ben tegen gekomen, en daarom hou ik hem ook.
Maar ik denk toch dat je dat gedeeltelijk los moet zien van deze discussie. Het heeft weinig met premium klasse auto's te maken. Tuurlijk, de helft van de premium bakken zijn goed sturende achterwielaandrijvers. Maar ook veel comfortabele bakken die absoluut niet sportief zijn in de bochten. Sowieso zijn de premiumbakken toch veel te zwaar als we het over echt sportief hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 14-03-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

RWD is wel een feature waar je objectief gezien meer voor mag rekenen. Je hebt veel extra dure onderdelen nodig.
Maar voor alle zaken die je noemt, kan ik merken als bmw audi mercedes maar ook lexus volvo, saab en jaguar niet boven andere plaatsen. Het enige is dat ze meer kunnen leveren, maar als je voor 40.000 euro een auto gaat kopen, dan heb je bij volkswagen, opel, psa, seat, toyota etc gewoonweg een betere auto dan bij bmw/audi/mercedes. Die hebben ruwweg de helft meer nodig om een vergelijkbare auto te maken. En dat ze dan ongeveer uitkomen op hetzelfde niveau blijkt ook wel uit talloze onderdelen die vaak worden gebruikt: een v70/xc70 staat gewoon op het platform van een mondeo. De nieuwe saab 93 krijgt de aandrijflijn van de mini (bmw), die voor een groot gedeelte door citroen wordt gemaakt (en in een ds3 zit). En zo leent audi wel eens een onderstelletje van volkswagen, wat daarna weer eens doorgeschoven wordt naar seat. En de kans is heel groot dat de stoelen van bmw en citroen uit dezelfde fabriek komen. Het is tegenwoordig 1 grote tombola wat dat betreft. En als je dat weet kijk je doorgaans wat anders tegen prijsstellingen van bepaalde merken aan en kom je bijna altijd tot de conclusie dat je voornamelijk voor de badge betaald, en niet dat dingen fijner (subjectieve insteek, dus wellicht door marketing gestuurd) of beter zijn.

En het meer kunnen leveren dan het aanwezige gamma is ook waarom toyota met lexus kwam. Ze hadden geen grote auto met dikke v8 erin met heel veel te leveren opties, dus miste ze de concurrentie met name in het s klasse segment, waar veel geld te verdienen is. Daarom hebben ze lexus in het leven geroepen, en ze zijn in dat concurrentieveld ook goed geslaagd (aangezien ik nog nooit gehoord heb dat lexus in vergelijk met een 7 of s klasse een hele slechte auto zou zijn ;)).
En dat toont dus ook aan dat 'premiummerken' niet beter auto's maken dan normale merken (toyota bouwt immers de lexus). Het aangeboden assortiment is gewoon ruimer.
Dus wat dat betreft is het hetzelfde als een pot calvé pindakaas bij de albert heijn of bij de c1000 kopen; even goede pindakaas, maar bij de albert heijn kan je bij je boodschappen ook handgesneden parmaham kopen à 10 euro/100 gram en dat heeft de c1000 niet in het gamma.

Maar om nou nu een lexus met 2.0tdi te kopen? (je wilt alleen pindakaas hebben :P) Kan prima, maar dat is dan een subjectieve persoonlijke keuze, het heeft niets te maken of die auto beter is. Je betaald er waarschijnlijk wel meer voor ;)

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:37:
...Ja, en jij kijkt alleen maar naar een merkbadge. Het enige waar audi/bmw/mercedes zich als 'premium' meer in onderscheiden is dat je uit meer opties kan kiezen (bijv. 2 of 3 soorten leer ipv 1 soort), en ze vaak een ander motoraanbod hebben. lees: groter, niet beter;(...) En het grootste onderscheid is de prijs, wat veel mensen (...) hier toch misinterpreteren als een teken van kwaliteit en vooral status. En daar maken de marketingmachines gretig gebruik van.
Een hoge prijs geeft toch ook (vaak) een hogere status? Dat lijkt me toch wel een eigenschap van een premium auto voor veel mensen.

Die ster op de motorkap geeft aan dat je veel geld hebt betaald voor je auto en daar hangen veel mensen hun status aan af. In ieder geval de mensen waar men indruk op wil maken. Lijkt mij een eigenschap om te overwegen als koper, net als de buitenmaten en acceleratie. En geef je niets om imago, of wil je dat in ieder geval uitdragen ;) dan koop je een Dacia (om maar het andere uiterste te noemen).

Kortom, je kunt een auto als praktisch vervoermiddel zien, als statusobject, als hobby, of als combinatie van de drie. Kiezen voor één van die aspecten maakt niet dat die andere zaken niet legitiem zijn voor andere mensen. die dan af doen als 'niet ter zake doende' is nogal pedant.

[ Voor 0% gewijzigd door Roenie op 14-03-2011 21:47 . Reden: Laatste alinea algemeen gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik doe het niet af als niet ter zake doende (ben dus ook niet pedant); ik doe het af als niet objectief.
Maar mensen die vinden dat veel geld voor een auto betalen een hogere status geeft....prima. Ik verkoop potten pindakaas voor 1000 euro per stuk. Ook heel duur ;). Geeft je wel veel status, want dan kan je zeggen dat je uit een pot pindakaas eet die 1000 euro heeft gekost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:25:
Ik doe het niet af als niet ter zake doende (ben dus ook niet pedant); ik doe het af als niet objectief.
Maar mensen die vinden dat veel geld voor een auto betalen een hogere status geeft....prima. Ik verkoop potten pindakaas voor 1000 euro per stuk. Ook heel duur ;). Geeft je wel veel status, want dan kan je zeggen dat je uit een pot pindakaas eet die 1000 euro heeft gekost :P
Pedant sloeg eigenlijk meer op mijn laatste afsluitende alinea en was niet direct naar jou gericht :>

Die hogere prijs geeft inderdaad een hogere status. Jij vindt dat misschien niet, maar jij bent ook niet de doelgroep voor die kopers. Die willen snoeven bij hun sociale omgeving. Bij iedereen waarvan ze de mening belangrijk vinden. Als je dat voor elkaar kunt krijgen met een Mercedes, dan is (een deel) van de hogere prijs goed besteed voor die koper.

Die pot pindakaas kun je inderdaad ook proberen, maar dan zul je mensen zover moeten krijgen dat ze dat als imagoverhogend zien. Het principe is inderdaad hetzelfde. Het zal je alleen heel veel tijd en moeite kosten om pindakaas op die manier neer te zetten. En eigenlijk gebeurt dat al met levensmiddelen. Kijk maar eens naar de 'keuringsdienst van waarde'.

Overigens is er niets mis met subjectief. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat van die hogere status heb jezelf niet in de hand. Dat is iets wat andere je maar moeten geven (in de vorm van waardering of wat dan ook).
Maar ja, dat kunnen ze ook doen als je een rode auto koopt ipv een blauwe. Dat moet je maar afwachten.
Het geeft je dus geen status, maar je hoopt dat het je status geeft.

Maar met subjectief is inderdaad niets mis, zolang je het maar op je eigen keuze projecteert, en het niet aanvoert als objectief argument in een discussie of de ene auto beter is dan de andere. Dan kan je ook zeggen die rode is beter omdat die rood is. Dat klinkt belachelijk, maar het is even subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:52:
Dat van die hogere status heb jezelf niet in de hand. Dat is iets wat andere je maar moeten geven (in de vorm van waardering of wat dan ook)....
Ik neem aan dat je de voorkeuren van de mensen waarop je indruk wilt maken wel in kunt schatten. Een kwestie van de juiste auto kopen dus ;)

Status ontlenen kan overigens ook met een oude eend met een 'kernenergie nee' sticker. Het is allemaal afhankelijk van het imago dat je uit wilt stralen bij je 'doelgroep'.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 14-03-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27

OMX2000

By any means necessary...

Ik sta best wel te kijken van deze "discussie". Ik weet niet of ik een extra "luxe" zintuig heb. maar als ik in een auto stap heb ik in 10 sec door of het echt premium is. En wat mij betreft zijn er maar 2 premium merken, BMW en Mercedes. Lexus en Audi zitten er zeker dicht tegenaan, maar gevoelsmatig hebben ze het net niet.

Bijv. de grote stap die de Golf heeft gemaakt van de III naar IV. Daar zag je opeens elementen in het interieur die in die klasse nog niet voorkwam. Maar toch haalde je het niet in je hoofd om te zeggen dat de Golf IV premium werd. Want tegelijk deden de top 2 (en ook Audi) weer een stap vooruit.

Dat iemand het in zijn hoofd haalt om een C5 te vergelijken met een BMW of Merc... Franse merken zijn leuk en hebben een hoop leuke dingen, maar het is meer kwantiteit dan kwaliteit.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
+1 Hoewel ik Audi ook premium vind.

Toch moet ik daarbij opmerken dat een Eos ook een Audi had kunnen zijn. Vind die goed in elkaar steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

OMX2000 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:46:
Ik sta best wel te kijken van deze "discussie". Ik weet niet of ik een extra "luxe" zintuig heb. maar als ik in een auto stap heb ik in 10 sec door of het echt premium is. En wat mij betreft zijn er maar 2 premium merken, BMW en Mercedes. Lexus en Audi zitten er zeker dicht tegenaan, maar gevoelsmatig hebben ze het net niet.

Bijv. de grote stap die de Golf heeft gemaakt van de III naar IV. Daar zag je opeens elementen in het interieur die in die klasse nog niet voorkwam. Maar toch haalde je het niet in je hoofd om te zeggen dat de Golf IV premium werd. Want tegelijk deden de top 2 (en ook Audi) weer een stap vooruit.

Dat iemand het in zijn hoofd haalt om een C5 te vergelijken met een BMW of Merc... Franse merken zijn leuk en hebben een hoop leuke dingen, maar het is meer kwantiteit dan kwaliteit.
Ik weet zeker dat de marketingafdeling van bmw&mercedes dit als een veer in hun kont beschouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Premium is gewoon pure marketing :P Je koopt een 'premium' automobiel om dezelfde reden als waarom je vrouw of vriendin Gucci of Prada koopt. Niet omdat het per definitie beter is, wel luxer. Het gaat je in zo'n geval niet om sec autorijden maar om de totale beleving om een auto van dat specifieke merk te bezitten, er in gezien te worden, er mee geassocieerd te worden, er in te rijden...

In feite is een auto net als kleding of schoenen :P Wat alleen jammer is, is dat het gros van de 'premium' rijders in het automobiele equivalent van een simpel Burberry sjaaltje rijdt. Het echte werk als tassen, kleding en laarzen is voor velen te duur, maar straalt wel wat van de exclusiviteit af op dat sjaaltje (net als b.v. een M5 een glimp van zijn coolness uitraalt op een simpele 118d). En er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die niet dood gevonden willen worden met zo'n Burberry sjaal om de nek (of in een 'premium' auto van een bepaald merk/type) vanwege voor hun verkeerde associaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

!null schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:18:
[...]

Nee, wacht even. Ik ben het opzich wel eens met je hele verhaal, maar dit is weer erg typisch. Mensen zowel in het Midden-Oosten als in Amerika, prefererren vaak een Lexus boven een wagen van de Duitse drie. Klaar, punt uit. Geen gelul over dat je nog meer autoliefhebber moet zijn om dit en dat te waarderen, nee ze verkiezen een Lexus boven een BMW etc (die het in Amerika ook niet slecht doen).
Ik heb een beetje het idee dat dat niet kan in jou hoofd :P als ik zo door alle posts heen lees. Ik kan me verder aardig vinden in je verhaal hoor, maar toch komen met dit soort details altijd (1 van) de Duitse drie er beter uit. Terwijl je gewoon moet accepteren dat een merk als Lexus het soms gewoon beter doet. En soms ook niet.

(het gaat me er dus niet om dat Lexus beter is ofzo, zinloze discussie om te voeren)
Hoho, dat is niet mijn stelling dat dit zo is, het was mijn idee dat dit zo zou zijn. Dus niet omdat ik dit nu zo graag wil, (of dat ik vind dat dit zo zou moeten zijn) maar het was mijn beleving dat dit de situatie was, op basis van bijvoorbeeld wat amerikaanse fora enzo. Ik ken voor de rest weinig Amerikanen irl (0 om precies te zijn waarvan ik hun autovoorkeuren ken. ;) ) dus was het een inschatting van mijn kant. Persoonlijk doet het mij weinig of Lexus het beter doet dan BMW, beide gewoon mooi spul maar met een andere doelgroep. :) For all i care gaat iedereen in Dacia's rijden. ;) (Wel een beetje sneu voor het wegbeeld, maar goed. ;) )
Door je posts heen lees ik overigens ook de hele "rijders mentaliteit" heen. Ik ken dat wel. Bij mij moet een auto ook altijd goed sturen. Heb zelf een Toyota uit het jaar kruik staan waarvan ik nog geen beter sturende auto ben tegen gekomen, en daarom hou ik hem ook.
Maar ik denk toch dat je dat gedeeltelijk los moet zien van deze discussie. Het heeft weinig met premium klasse auto's te maken. Tuurlijk, de helft van de premium bakken zijn goed sturende achterwielaandrijvers. Maar ook veel comfortabele bakken die absoluut niet sportief zijn in de bochten. Sowieso zijn de premiumbakken toch veel te zwaar als we het over echt sportief hebben.
Ja, rijdersmentaliteit zeker, in combinatie met een sucker voor afwerking. :P Zelf rijd ik voornamelijk in oudere auto's, omdat ik nieuwere stomweg niet kan betalen. :P De keuze dat ik nu een Mercedes C klasse rijd is dat die dingen erg betrouwbaar zijn voor hun prijsklasse en met die leeftijd is zo goed als alle afschrijving er toch wel af. Ik heb nu een oude bak die er nog erg netjes uitziet, plenty onderdelen voor te krijgen, maar toch de luxe van elektrisch instelbaar leren sportstoelen, climate control, centrale vergrending met AB, een 2.8 liter motor met fijne automaat en een afwerking die je in die tijd (1996) gewoon niet bij veel concurrenten zag.

Daarom zeg ik ook, op dat gebied (afwerking, luxe) is in de jaren veel gebeurd en zijn de merken gewoon veel dichter naar elkaar toe getrokken dus is de premium grens ook behoorlijk vervaagd. (Wat is nu wel en niet premium)

Voor de rest doet de "status" van een merk mij persoonlijk weinig, wat je aan "status" bijvoorbeeld zou kunnen "winnen" ( :? Boeit mij het nu wat de buurman vind) verlies je weer door imago. Patserbak, asociale horken, etc, etc.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
En wat mij betreft zijn er maar 2 premium merken, BMW en Mercedes. Lexus en Audi zitten er zeker dicht tegenaan, maar gevoelsmatig hebben ze het net niet.
Da's ook mijn beleving. Maar dat komt ook omdat Benz en BMW een langere geschiedenis hebben op dit vlak; in mijn jeugd was OOOO nog een gewoon dertien-in-een-dozijn-merk en Lexus bestond nog niet. Daarenboven zijn Benz en BMW ook origineel, een OOOO is en blijft voor mij een veredelde VW en een Lexus is een soort van veredelde Toyota. Bij Benz en BMW heb ik die nepperige associaties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ik sta best wel te kijken van deze "discussie". Ik weet niet of ik een extra "luxe" zintuig heb. maar als ik in een auto stap heb ik in 10 sec door of het echt premium is...
In plaats van een extra zintuig denk ik dat je dat aspect gewoon belangrijk vind. Een auto is voor veel mensen emotie, bewust en onbewust. Dat gaat verder dan hoe het er uit ziet en welke materialen er gebruikt zijn. Dat heeft te maken met alle zintuigen. Hoe voelt het leer? Hoe klinkt de deur bij het dichtslaan? Voel je je gelijk thuis? Hoe stil is het binnenin? Past dat allemaal bij het imago dat we een auto in ons hoofd geven? Eigenlijk een heel intrigerend onderwerp.

Voor anderen is dat niet belangrijk, maar gaat het om een praktisch vervoermiddel. Die mensen zullen eerder de kofferbak opmeten bij wijze van spreken.
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:52:
Ik weet zeker dat de marketingafdeling van bmw&mercedes dit als een veer in hun kont beschouwen :P
En terecht, ze hebben hun opdracht meer dan voortreffelijk vervuld. Dat past allemaal bij de beleving van de koper. Degenen die dat belangrijk vinden gaan voor zo'n merk en nemen de hogere aanschafprijs voor lief.

Buiten emotie zit er overigens ook nog een praktische kant in de prijs. Bij een Dacia hoeven ze in ieder geval geen "akoestisch ingenieurs" te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Abbadon schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:33:
[...]

Da's ook mijn beleving. Maar dat komt ook omdat Benz en BMW een langere geschiedenis hebben op dit vlak; in mijn jeugd was OOOO nog een gewoon dertien-in-een-dozijn-merk en Lexus bestond nog niet. Daarenboven zijn Benz en BMW ook origineel, een OOOO is en blijft voor mij een veredelde VW en een Lexus is een soort van veredelde Toyota. Bij Benz en BMW heb ik die nepperige associaties niet.
Jaguar hoort daar eigenlijk ook bij, rijke historie en dergelijke. Jaguar heeft het probleem dan weer dat ze in de jaren 80/90 nou niet bepaald de meest betrouwbare auto's maakten. :+ En hoewel je bij premium zou zeggen dat de kwaliteit ook premium zou moeten zijn, hebben de nodige fabrikanten hiermee toch de nodige fuck-ups gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Mercedes, die een hele tijd (midden jaren 90 tot en met midden jaar 00 nota bene) de boel verkloot hebben met hun lak (overstap naar waterbasis) en verzinking, waardoor je Benzen had die na 3 jaar vrolijk stonden te roesten. :X

Then again, in de betrouwbaarheidsstatistieken doen veel premium merken het behoorlijk goed (Mercedes met zijn C klasse scoort al jaren goed, ook met auto's van >8 jaar) en beter dan de meeste Fransen en Italianen. Then again, de helemaal niet premium japanners scoren hier ook prima in. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]

Ja maar dat is natuurlijk een valse beleving. BMW is ook een hele tijd een bij uitstek el cheapo merk geweest (denk aan de isetta); en audi heeft als overlevering horch; een zeer prestigieus automerk. Maar ook weer een vleugje dkw ;) (alleen mercedes is al ruim 100 jaar upmarket)
Maar dat zegt allemaal niets; je moet elke auto/autotype als losstaand product zien wil je oordeel vellen over kwaliteit.
Eerder stipte iemand al aan dat hij vond dat zijn toyota uit jaar kruik ontzettend goed stuurde; dat kan best waar zijn. Zelf had ik een tijdje geleden hier een hele oude toyota corrolla op de brug (van een buurjongen; uitlaatje moest vervangen worden), uit....hooguit 1990 (echt oud iig). Daar zat als achterwielophanging toch een multilink systeem op....op een goedkoop gebakje uit de prehistorie!.
Daar hoefde je in die tijd niet voor bij bmw aan de deur te kloppen hoor, in die klasse. De e30 en zelfs de 3 compact moesten het doen met een simpele 13-in-dozijn langsarm. En dat zijn dan nog achterwiel aangedreven auto's ook! (en een stuk duurder/groter :X)
Kwaliteit betreffende stand der techniek heeft op dat punt dus helemaal niets met 'premium' te maken. Wie anders beweert heeft geen verstand van autotechniek. Ingenieus en hoogwaardig spul kan soms uit de meest onverwachte hoeken komen namelijk. Wat dat betreft moet je auto's gewoon per model beschouwen, en kan je gewoonweg niet varen op de badge die de marketingafdeling erop geplakt heeft. Elke auto wordt apart ontworpen, en je kan dus alleen op dat detailniveau zeggen of iets goed is of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 15-03-2011 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]
Klopt, merkbeleving is ook nog eens verschillend per land/continent. Afgelopen zomer zag ik in Toronto veel meer Lexus, Infiniti, Acura en Benz rond tijden dan een BMW of Audi. Daar lijken ze wel minder te geven om historie. Je ziet het ook niet terug in de verkopen wereldwijd, want daar zijn Daimler en BMW relatief vrij kleine merken. ;)

Er is ook enige mate van nivellering gaande aangezien ook premium merken steeds goedkoper worden. Jan Modaal kan zonder problemen in een auto rijden met een ster of een L op het stuur. Premium merken moeten ook veel meer investeren om zich te onderscheiden aangezien kwaliteitsverschil steeds minder wordt. Voor de prijs van een kale C-klasse kan je in de rest van de wereld ook een Sonata of een Maxima rijden met alle opties en een v6 motor. Ik ben dan ook vooral benieuwd welke (premium) merken gaan komen en verdwijnen de komende decennia. Ik verwacht dat de Italiaanse en Franse merken het lastig gaan krijgen, maar we zullen het zien.
Roenie schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:34:
[...]
In plaats van een extra zintuig denk ik dat je dat aspect gewoon belangrijk vind. Een auto is voor veel mensen emotie, bewust en onbewust. Dat gaat verder dan hoe het er uit ziet en welke materialen er gebruikt zijn. Dat heeft te maken met alle zintuigen. Hoe voelt het leer? Hoe klinkt de deur bij het dichtslaan? Voel je je gelijk thuis? Hoe stil is het binnenin? Past dat allemaal bij het imago dat we een auto in ons hoofd geven? Eigenlijk een heel intrigerend onderwerp.
Vergeet het belangrijkste niet; Hoe denkt je naaste omgeving over een merk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

En toch was de BMW E30 heel populair wegens zijn wegligging. Nog steeds worden zijn ze dusdanig geliefd als circuitbakken, dat er bijna geen fatsoenlijke meer te kopen is. (Royale aftermarket onderdelenvoorziening zal hier ook in meespelen.) Waar BMW natuurlijk wel altijd heel druk mee bezig is geweest is hun 50/50 gewichtsverdeling. Misschien dat dit dan weer de mindere ophangingstechniek compenseerde. :) Iets moeten ze toch goed gedaan hebben, omdat een E30 door liefhebbers toch als een erg "pure" rijdersauto wordt beschouwd. (Rijdersauto, dat dan weer wel, dus geen comfortabele cruiser.)

Nu stamt de E30 overigens ook uit 1984, de E36 daarna (1992) had volgens mij al wel een aanzienlijk complexere achterwielophanging. Dus het kan ook een overlap zijn geweest in de stand van de techniek op het moment dat het model geïntroduceerd werd. (Geen idee wanneer dat model Corolla kwam)

Overigens, de AE86 is ook al zo'n cultauto, wat dat ook niet een Corolla met RWD?

Wat overigens in die verkoopcharts opvalt is dat Toyota heeeeel erg veel produceert. Wat dan weer verneukeratief is, dat merken als GM heel veel submerken heeft (Opel, Chevrolet, etc) net zoals Volkswagen dan weer Audi, Skoda,Seat, etc heeft. Dus je ziet wel wat een concern doet, maar niet hoe de submerken het doen. :) Daarom vooral opvallend, Toyota heeft alleen maar Lexus als submerk zover ik weet, dus die doen het verbazingwekkend goed. :)

Wat betreft merken is Lancia nu ook zo goed als dood. De grote modellen zijn allemaal Chryslers met een andere badge... (The horror, voor een historierijk en door en door italiaans merk als Lancia, nu opeens amerikaanse bakken met een Lancia label.... De Lancia Grand Voyager, OMG! ) en houd alleen maar zijn Ypsilon en Delta over. De Delta doet het sowieso niet goed, dus ik vraag me af hoe lang we nog "echte" Lancia's hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-03-2011 01:51 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een e30 kan ook best een betere wegligging hebben. Net wat je zegt: gewichtsverdeling, of wellicht veel stijvere vering/stabilisatie/ophangrubbers wat dan ook. Hoe hard je met een auto het circuit rond kan gaan ligt aan talloze factoren.
Maar feit blijft dat een multilink ophanging bij invering voor een veel betere wielgeometrie/uitlijning zorgt dan een langsarm. En het is ook een veel duurder systeem (veel meer onderdelen) en op de technische tijdlijn ook moderner. (mercedes kwam er grootschalig mee in begin jaren 80).
Die corolla was model 1988 denk ik. Maar waar het om gaat is dat het toen hoogwaardige techniek was (ook moeilijk te ontwerpen), en zeker in die klasse: de 3 compact viel een beetje in die klasse en is uit 1993 (dus 5 jaar later)) en heeft het niet. Om van overige voorwielaangedreven auto's nog maar te zwijgen.

Qua lancia: dat is inderdaad heel jammer dat dat zo verdwijnt. Maar het is ook onwaarschijnlijk hoe ze zulke lelijke modellen de laatste 15 jaar hebben weten te produceren. Wat dat betreft hadden ze beter een voorbeeld aan rivaal alfa romeo kunnen nemen; die maken sinds medio 90 juist weer hele mooie auto's, en (naar mijn smaak althans) blijven ze nog steeds met nog mooiere modellen komen.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 15-03-2011 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

GaMeOvEr schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:05:
En toch was de BMW E30 heel populair wegens zijn wegligging. Nog steeds worden zijn ze dusdanig geliefd als circuitbakken, dat er bijna geen fatsoenlijke meer te kopen is. (Royale aftermarket onderdelenvoorziening zal hier ook in meespelen.) Waar BMW natuurlijk wel altijd heel druk mee bezig is geweest is hun 50/50 gewichtsverdeling. Misschien dat dit dan weer de mindere ophangingstechniek compenseerde. :) Iets moeten ze toch goed gedaan hebben, omdat een E30 door liefhebbers toch als een erg "pure" rijdersauto wordt beschouwd. (Rijdersauto, dat dan weer wel, dus geen comfortabele cruiser.)

Nu stamt de E30 overigens ook uit 1984, de E36 daarna (1992) had volgens mij al wel een aanzienlijk complexere achterwielophanging. Dus het kan ook een overlap zijn geweest in de stand van de techniek op het moment dat het model geïntroduceerd werd. (Geen idee wanneer dat model Corolla kwam)
Is "pure rijdersauto" niet een kwalificatie die gebruikt wordt door een specifieke groep mensen? En geeft dat dan niet automatisch aan dat het dus iets subjectiefs is omdat door anderen het anders wordt beleefd?
Natuurlijk zal iemand die liefhebber is van "pure rijdersauto's" veelal dat soort signalen opvangen en daarmee de "bevestiging zien" dat zijn/haar auto de enige juiste auto is. Dat is al jaren zo met velerlei onderwerpen. Als ik een computer onderdeel wil kopen, bijvoorbeeld een processor, dan ga ik op internet zoeken naar de beste voor mij. Vervolgens zal ik, als ik hem gekocht heb, alle signalen die mijn keuze bevestigen makkelijker onthouden dan de signalen die mijn keuze onderuit halen...
Dit is geen verwijt/trol naar jou toe, maar het is wel iets wat natuurlijk in overweging genomen moet worden.
Dat TopGear dezelfde mening is toegedaan als diezelfde "pure rijdersauto" personen, geeft in mijn ogen alleen maar aan dat ook zij in die groep vallen.
Overigens, de AE86 is ook al zo'n cultauto, wat dat ook niet een Corolla met RWD?
De Corolla die ik heb gehad, had geen RWD. Maar dat zegt niets of er zo een wel geweest is.
Wat overigens in die verkoopcharts opvalt is dat Toyota heeeeel erg veel produceert. Wat dan weer verneukeratief is, dat merken als GM heel veel submerken heeft (Opel, Chevrolet, etc) net zoals Volkswagen dan weer Audi, Skoda,Seat, etc heeft. Dus je ziet wel wat een concern doet, maar niet hoe de submerken het doen. :) Daarom vooral opvallend, Toyota heeft alleen maar Lexus als submerk zover ik weet, dus die doen het verbazingwekkend goed. :)
En dat komt volgens mij niet zozeer door een "Premium" stempel, maar meer door het "Betrouwbaarheid" stempel dat Toyota heeft. :)
Wat betreft merken is Lancia nu ook zo goed als dood. De grote modellen zijn allemaal Chryslers met een andere badge... (The horror, voor een historierijk en door door italiaans merk als Lancia, nu opeens amerikaanse bakken met een Lancia label.... De Lancia Grand Voyager, OMG! ) en houd alleen maar zijn Ypsilon en Delta over. De Delta doet het sowieso niet goed, dus ik vraag me af hoe lang we nog "echte" Lancia's hebben.
Inderdaad, kansloos merk geworden. Geen eigen lijnen meer, niet meer herkenbaar als Lancia. Jammer. Ik was nooit een liefhebber van Lancia's maar ze waren wel duidelijk herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

c70070540 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:24:
Is "pure rijdersauto" niet een kwalificatie die gebruikt wordt door een specifieke groep mensen? En geeft dat dan niet automatisch aan dat het dus iets subjectiefs is omdat door anderen het anders wordt beleefd?
Natuurlijk zal iemand die liefhebber is van "pure rijdersauto's" veelal dat soort signalen opvangen en daarmee de "bevestiging zien" dat zijn/haar auto de enige juiste auto is. Dat is al jaren zo met velerlei onderwerpen. Als ik een computer onderdeel wil kopen, bijvoorbeeld een processor, dan ga ik op internet zoeken naar de beste voor mij. Vervolgens zal ik, als ik hem gekocht heb, alle signalen die mijn keuze bevestigen makkelijker onthouden dan de signalen die mijn keuze onderuit halen...
Dit is geen verwijt/trol naar jou toe, maar het is wel iets wat natuurlijk in overweging genomen moet worden.
Dat TopGear dezelfde mening is toegedaan als diezelfde "pure rijdersauto" personen, geeft in mijn ogen alleen maar aan dat ook zij in die groep vallen.
Dat klopt. De BMW 3 serie is altijd al gericht geweest op de sportieve rijder, dat is nu eenmaal het segment waar deze op gericht is. Dit staat los van wel of niet premium, maar dat is gewoon de doelgroep. Mensen die een sportief rijdende auto willen hebben. :) Hiermee wil ik dan ook niet beweren dat een BMW 3 serie "de beste auto voor iedereen is". Wel is het zo dat als je een sportieve rwd sedan/coupe wilt hebben met bijbehorend weggedrag, dat een 3 serie misschien wel een goede keuze is. Wil je comfortabel zoeven dan moet je er vooral geen 3 serie gaan halen. :)
De Corolla die ik heb gehad, had geen RWD. Maar dat zegt niets of er zo een wel geweest is.
Nee, ik weet dat de standaard Corolla geen RWD had. Maar ik weet dus niet of het type AE86 nu wel of niet een Corolla is geweest, of een ander model. Ff googlen dan maar. :P Ah: http://www.ae86.nl/ Een specifieke corolla dus. :)
En dat komt volgens mij niet zozeer door een "Premium" stempel, maar meer door het "Betrouwbaarheid" stempel dat Toyota heeft. :)
Dat zal zeker meespelen ja, die verkoopcijfers heb ik ook helemaal niet bekeken als zijnde wel/niet premium, maar gewoon als zijnde "wie verkoopt er nu veel auto's". Het waarom kan ik gewoon niet volledig inschatten wereldwijd, dus ga ik ook geen uitspraken over doen. Ik vind het alleen opmerkelijk veel voor een merk wat alleen bestaat uit toyota/lexus, dus misschien zie ik iets over het hoofd en hebben ze nog wel submerken waar ik geen weet van heb, of samenwerkingsverbanden die meegeteld worden etc. :)
Inderdaad, kansloos merk geworden. Geen eigen lijnen meer, niet meer herkenbaar als Lancia. Jammer. Ik was nooit een liefhebber van Lancia's maar ze waren wel duidelijk herkenbaar.
De tijd van het merk is schijnbaar voorbij en daar zullen ze zelf ook een rol in gespeeld hebben, maar ik vind het altijd jammer als de merkendiversiteit weer wat dunner wordt.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ach, voor lancia komt vast en zeker wel weer een of ander leuk koreaans merk in de plaats :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mr_petit schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:49:
ach, voor lancia komt vast en zeker wel weer een of ander leuk koreaans merk in de plaats :+
Werden dat er ook niet minder? Daewoo is tenslotte ook Chevrolet (dus GM) tegenwoordig. ;)

Ik denk dat het wachten is op het Chinese spul. ;)

Overigens vertik ik het om een 3 compact als een volwaardige BMW te zien, dus tel ik die lekker niet mee in deze discussie. :+ Dat was meer een quick en dirty iets om in het kleinere segment te penetreren, waar nu de 1 serie zit met zo min mogelijk R&D dus vandaar de recycling van onderdelen in de categorie "dit is goed zat".

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ok, z3 dan. Nog later en dezelfde ophanging. Is zelfs nog een /m van gemaakt ook (en om nou een /m niet als volwaardige bmw te zien? :+). Dus zijn die e30 langsarmpjes tot 2003 gebruikt door bmw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

damnit. :+ maar die zijn in de USA ontworpen! Daar komt het door!

Naja, hoe dan ook. Premium is subjectief. Tegenwoordig nog veel subjectiever dan zeg 15 jaar geleden, toen zag je veel duidelijker verschil in materiaalgebruik en afwerking dan tegenwoordig het geval is. Ik denk dat de afwerking en materiaalgebruik van een Dacia van nu, niets slechter is dan een Golf uit 1995. En zo'n Dacia van nu zijn ook nog genoeg mensen gelukkig mee.

Het blijft dus persoonlijk, wat je als premium beschouwt en of je het geld er voor over hebt. Tevens zal een stuk merkbeleving ook heel erg meespelen. Merken zoals BMW, Mercedes en Audi en ook Lexus en Infinity maken nu eenmaal hele dikke bakken, grote limousines, sportieve dik gemotoriseerde coupés, etc dat telt ook allemaal mee in hoe mensen een merk "ervaren".

Ik denk wel dat we kunnen concluderen dat er tegenwoordig veel meer "premium" (qua afwerking/materiaalgebruik) betaalbaar is voor iedereen (aangezien steeds meer merken en ook in de kleinere auto's het "mooie spul" gebruikt wordt en de afwerking erg belangrijk is geworden, anders val je buiten de boot) en dat de grote merken hier een rol in gespeeld hebben. Tenslotte, de nodige jaren geleden keek men naar de luxe sloepen en die luxe en afwerking is langzaam maar zeker naar beneden doorgesijpelt. Hoeveel merken hadden nu in de vroege jaren 90 de echt luxe limo's? Eigenlijk alleen BMW en Mercedes en Jaguar, waarbij Audi met zijn eerste pogingen bezig was met de V8, echte exoten zoals Rolls en Bentey even buiten beschouwing gelaten.

Dus, is een BMW zijn meerprijs waard ten opzichte van een Peugeot, Citroen of Toyota? Dat mag ieder voor zich bepalen. de BMW zal je uiteindelijk voor aanzienlijke knaken nog luxer en beter gemotoriseerd kunnen maken dan de andere, maar daar betaal je dan dik voor. De instappers van de andere merken zullen beter uitgerust zijn, dus dan moet je het van de beleving hebben en dat zijn dan weer subjectieve dingen zoals stuurgedrag, wegligging en dergelijke die "beter" bevonden worden.

Kortom, een discussie waar je niet uit komt. :) (En ook niet echt uit hoeft te komen, er is geen universele waarheid.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Pinata schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:00:
...Vergeet het belangrijkste niet; Hoe denkt je naaste omgeving over een merk! ;)
Vergeten? Je hebt de drie postings van mij daarboven niet gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mr_petit schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 00:54:
Eerder stipte iemand al aan dat hij vond dat zijn toyota uit jaar kruik ontzettend goed stuurde; dat kan best waar zijn. Zelf had ik een tijdje geleden hier een hele oude toyota corrolla op de brug (van een buurjongen; uitlaatje moest vervangen worden), uit....hooguit 1990 (echt oud iig). Daar zat als achterwielophanging toch een multilink systeem op....op een goedkoop gebakje uit de prehistorie!.
Daar hoefde je in die tijd niet voor bij bmw aan de deur te kloppen hoor, in die klasse. De e30 en zelfs de 3 compact moesten het doen met een simpele 13-in-dozijn langsarm. En dat zijn dan nog achterwiel aangedreven auto's ook! (en een stuk duurder/groter :X)
Dat is het leuke bij Toyota, ze zitten gewoon goed in elkaar. Inderdaad een multilink ophanging, maar ook gewoon al een hydraulische koppeling hebben terwijl de rest nog met een kabeltje liep te klooien. Mijn Celica uit '94 had al 175pk uit een 2 liter blokje (dat deed geen Duitser in die tijd na) die het gewoon 3 ton vol houdt, en dat met een sperdiff (!) en dubbele draagarm systeem. Met die oude bak heb ik genoeg splinternieuwe BMW's bij kunnen houden haha. Maar de techniek zit wel goed. Heb je de Japanse versie kun je ook nog 4WS hebben, naast 4WD.

En die Toyota uit jaar kruik, dat ging over mijn MR2 uit 1985. Die deelt enorm veel techniek met de AE86, ze hebben sowieso hetzelfde geweldige motorblok. Die bak van mij heeft gewoon injectie, elektrische ramen, elektrisch verwarmde / verstelbare spiegels. Hydraulische koppeling en fatsoenlijke ophanging. En ik kan voor dat ding gewoon origineel Toyota elektrisch inklapbare spiegels voor kopen, wat hier nu op nieuwe auto's zit.

Maar het goed sturende ging meer over dat het een achterwiel aangedreven auto met middenmotor is. Met gewoon prima strakke ophanging, maar niet state of the art. Wel kan je van diezelfde bak weer een gesuperchargde versie kopen met sperdiff _/-\o_ Nog steeds een 1.6 maar wat een monster haha.

Dat is wel probleem van Toyota in Europa. Geweldig speelgoed, maar hier weinig geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Japanners zijn dan ook sinds jaar en dag de meest betrouwbare auto's die rondrijden, als je droog naar de cijfers kijkt. Een redelijk unieke combinatie van afkijken en innoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:40:
Japanners zijn dan ook sinds jaar en dag de meest betrouwbare auto's die rondrijden, als je droog naar de cijfers kijkt. Een redelijk unieke combinatie van afkijken en innoveren.
Dat valt dus nogal mee, volgens de ADAC.

http://www.amt.nl/Nieuws/...en-verslaan-Japanners.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.amt.nl/upload/19af8a81-61b5-496e-b87c-3a0e3361efdb_image7680693518251835244.gif

Gemiddeld genomen door de jaren heen gaat het redelijk gelijk op. De niet-Japanners doen het nog net iets beter in de top zoveel.

[ Voor 19% gewijzigd door EvaluationCopy op 15-03-2011 10:12 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

GaMeOvEr schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:32:
[...]

Ik ben ervan overtuigd dat een C5 ruimer is dan een 3 serie, dat kan niet anders met dat verschil in afmetingen. Echter vind ik hem daarmee nog steeds geen concurrent van de 5 serie. Stuurgedrag, wegligging, afwerking, ergonomie komt al niet mee met een 3 serie, laat staan een 5 serie. En ja, ik ben een premium liefhebber. Dat is geen virus, dat is proefondervindelijk getest door mijzelf en ik ben iemand die dat geld er voor over heeft.
Laten we maar zo zeggen dat dát dan weer heel subjectief is wat je hier schrijft. Ja de wegligging zal inderdaad bij een BMW beter zijn, harstikke handig als je dagelijks op het circuit te vinden bent maar ik heb een onwijze hekel aan de stijve harken vering van een duitse bak.
Qua ergonomie... Ik krijg na 10 minuten al rugpijn op de kerkbanken van een BMW terwijl ik zonder problemen > 10 uur in bv een citroën zit. Stuurgedrag, ik hou van licht sturen, liefst op zijn amerikaans dus ook daar geldt: geen duitser voor mij (en tegenwoordig ook geen peugeot meer)

Ik rij zelf overigens in een japanner (mitsubishi carisma). Al die 'premium' extra's als een naadje wat 1 mm kleiner is zijn mij geen duizenden euro's waard. De auto die ik nu heb ik superbetrouwbaar, rammelt na 12 jaar nog altijd bijna nergens, rijdt comfortabel, heeft enorm fijne stoelen , alles electrisch, airco etc etc. Zet dat maar eens af tegen een 12 jaar oude BMW oid, dan krijg je net raamslingers en hangmatten.

Premium slaat denk ik tegenwoordig meer op de prijs van een auto dan op de mate van afwerking en opties, want bijna alle nieuwe auto's, frans of duits, zijn tegenwoordig gewoon perfect afgewerkt en voorzien van alle mogelijke opties.

Als ik zie dat in de BMW 5 serie van mijn werkgever de accessoires al net zoveel kosten als een compleet nieuwe aygo dan ga je je toch wel eens achter de oren krabben of het niet een beetje debiel is om zoveel geld voor een auto neer te tellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
EvaluationCopy schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:10:
[...]

Dat valt dus nogal mee, volgens de ADAC.

http://www.amt.nl/Nieuws/...en-verslaan-Japanners.htm

[afbeelding]

Gemiddeld genomen door de jaren heen gaat het redelijk gelijk op. De niet-Japanners doen het nog net iets beter in de top zoveel.
Sorry hoor, maar daar staat toch hartstikke duidelijk dat Japanners beter zijn? Het is goochelen met cijfers om de Duitsers er hier beter uit te laten komen. Niet dat de Duitsers het verkeerd doen, helemaal niet.
Maar er staat een Japanner in op nr 1. Verder is het maar net hoe je kijkt. Kijk je naar de top 3, twee Duitsers en 1 Japanner, kijk je naar de top 5, 2 Duitsers en 3 Japanners. Etc. En in de hall of shame aan de rechterkant komt geen Japanner voor. Lekker klooien met statistieken dus.

Toyota heeft overigens wel een stap achteruit gedaan na de jaren 90, een slechtere periode, zag je bij Mercedes ook.

Pagina: 1 2 Laatste