Het plan
Ik wil een cnc freesmachine gaan maken. Als materiaal wil ik mdf gaan gebruiken. In dit topic wil ik mijn vragen hierover stellen, en de voortgang posten. Vooral op het gebied van de elektronica en software heb ik wat vragen. Ik heb de afgelopen paar dagen heel veel gelezen, en ben tot het volgende plan gekomen:Het budget
Ik heb een budget van ongeveer €100,-. Dit lijkt ontzettend weinig, en dat is het ook. Hier zit de benodigde computer en bovenfrees niet bij in, deze heb ik namelijk al. Toch ben ik er achter gekomen dat je heel veel geld kunt besparen door zelf je drivers te maken, als voeding een oude atx-voeding te gebruiken, enz. Dan hoef ik dus alleen de benodigde stappenmotoren, mdf, ijzerwaren, en ic's en andere elektronica te kopen. Ik denk dat het wel gaat lukken.Constructie
De constructie is iets wat ik wel goed zie komen. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe alles gelagerd word, maar hiervoor heb ik meerdere ideeën waar ik de beste uit wil kiezen. Zoals als gezegd is wil ik het uit MDF gaan maken, met aluminium profielen waar nodig. Ik wil een draadeind aan de stappenmotor maken, en een lange bout aan het gedeelte wat moet gaan bewegen. Het draadeind wil ik lageren met 2 lagers.Stappenmotor
Ik heb gelezen dat ik minimaal 0,5 Nm aan torque nodig heb. Verder wil ik een unipolaire motor. 6 of 8 draden maakt mij niet echt uit.Ik zit te twijfelen over de volgende motoren:
de goedkoopste van stappenmotoren.nl
Deze van rsonline.nl(ik zit nog te twijfelen tussen de 5v en 12v, geen idee wat beter is)
Verder heb ik nog niks gezien wat binnen mijn budget valt, 0,5 nM torque levert, precies en unipolair is... Als iemand nog een tip voor me heeft: graag
Ik moet wel een nieuwe motor hebben, aangezien ik zit te overwegen om hier bouwpakketten van te gaan maken als alles goed werkt. Dan wil ik dus wel eerst de motoren kunnen testen.
Ook ga ik er op de een of andere manier van uit dat hoe groter de motor is, hoe beter de kwaliteit o.i.d. Wat denken jullie over de kwaliteitsverschillen tussen die van stappenmotoren.nl en die van rsonline.nl?
Aansturing
Bij de drivers kan ik de meeste geldbesparing halen. Ik ben van plan om een UCN 5804 IC te gaan gebruiken.

I.p.v. de transformator wil ik dus de atx-psu gaan gebruiken. En voor zover ik het begrijp (ben niet zo bekend met pic's en ic's...) heb ik geen pic nodig, en kan ik vanaf de parallelle poort rechtstreeks naar de 5804 gaan
Dit schema is erg basic, en zitten geen dingen als beveiligingen in om je pc te beschermen als het fout gaat bij je driver. Als iemand tips heeft, weet of je dit ic moet koelen of een beter schema heeft hoor ik het graag. Ik sta natuurlijk ook open voor een moderner IC als daar ook duidelijke uitleg over is
Dan moet ik dus met software alles gaan aansturen. Ik had gedacht om eerst eens de gratis versie van mach3 te gaan gebruiken. Deze zet ik dan op een p4 (3,2 Ghz, 512 mb ddr2) waar windows 98 op staat om te beginnnen. Uiteindelijk wil ik naar linuxcnc, maar aangezien dat ook nieuw is wou ik beginnen met 98.
Als iemand verder nog tips voor me heeft hoor ik het ook graag.
Links die voor mij erg handig waren
EngadgetBuildyourcnc (info over de software)
Imagesco (info over de 5804)
diy-electronic-projects.com
[ Voor 13% gewijzigd door boazkl0p op 07-03-2011 00:02 ]