*note*Ik wist dit allemaal zelf ook niet en heb toen ik level 60 werd op het Rift forum geklaagd dat de weg naar 60 experts te lang was. Vervolgens ben ik via daar (goed) geholpen.*einde note*
Ben het met een deel eens en met een ander deel niet. Ik zou je tips kunnen geven maar ik weet niet of je daar behoefte aan hebt.
Experts Tanken
Zoals in elke MMO kun je tanken inderdaad vergeten als "verse" 60. Experts zijn relatief moeilijk (voor nieuwe spelers) en 35K is het minimum. Met die 35K heb je echter een goede healer nodig want zodra er spike damage op de party komt zal deze moeten omschakelen en dan is de 35k buffer erg weinig. Daarnaast zul je echt AL je cooldowns nodig hebben. Het zijn niet voor niets experts!
Het is in Rift de bedoeling dat je eerst je toughness bij elkaar spaart met de level 60 normal dungeons. Via random normal dungeon zul je deze items krijgen + een Blue Lockbox + 3,82 platinum.
Dit kun je overslaan door platinum uit te geven, maar het hoeft niet. Voor nieuwe spelers is het beter de normals te doen om zo de mechanics te leren.
Tank gear
Als je weet hoe het werkt is het echt zo op te lossen. In mijn geval had ik gedurende het levelen 20 dungeon reward boxjes bewaard en deze op level 60 open gemaakt. Deze boxjes krijg je ook als je naar level 19 downmentored en in 10 minuten realm of the fae doet. Dit gaf mij ongeveer 5 nuttige items. Vervolgens had ik 1 shoulder met toughness en kwam ik dus nog 200 te kort (300 required).
Voor 1700 slayer marks heb je boots met +100 te pakken, voor 2800 een chest of een pants. Uitgaande van patron krijg je 3500 voor de 7 dungeons en 1500 voor de drie weekly bazen.
Vervolgens pak je auroral resolute runes 3x 32 endurance voor helm, chest en legs. Tot slot nog auroral adamat rune +32 endurance op mainhand en offhand.
Dit is dus 160 endurance puur van runes, en het kost vrijwel niets.
De runes kosten ongeveer 9P per stuk.
Vervolgens heb ik de eerder genoemde items gekocht. De "mat cost" van de items bedraagt 50P per stuk. Zelf heb ik het wat luxer en heb ik voor elk item ook een (dure) Augment gekoppeld. Na dit alles had ik op mijn verse warrior 42.000hp.
Crafted Items
Crafted items hebben een basis item en een augment.
Voorbeeld (gearscore):
Impenetrable Hardened Chrysoprase Knuckle 3,628.94
Rugged Hardened Chrysoprase Knuckle 3,591.46
Hardened Chrysoprase Knuckle 3,074.65
Het basis item kost <50P, het augment varieert van 50 tot 250 platinum voor de beste.
Hardened Chrysoprase Knuckle :
Strength +53
Dexterity +35
Endurance +61
Block +63
Resist All +162
Hit Bonus +53
Impenetrable:
Strength +53
Dexterity +35
Endurance +75
Block +88
Resist All +162
Hit Bonus +53
Verschillen zijn marginaal.. Voor 50p heb je een prima item. Voor een T1/T2 speler maakt het niet uit om er een augment van 250P op te knallen maar opnieuw
het hoeft niet...
Elitisme
Elitisme is zeker aanwezig. Dit komt eigenlijk door een fout van Trion. Voor de daily dungeon quests krijgt men frozen eclipse stones= tier 2 currency. Hierdoor blijven de "pro's" de dungeons grinden.
Het verschil is gear is echter dramatisch. Om een expert in te mogen heb je bijvoorbeeld 1200 wisdom nodig. Ondertussen zit ik ver boven de 2500. Ik doe dan zelf ook 18.000 single target dps (main spec healer). Als er dan iemand 3000 dps dan is dit snel ergerlijk.
Het leaven van een party resulteert overigens in een leaver debuff van 45 minuten.
Toch heb ik zelf positieve ervaringen gehad waarbij ik gewoon geholpen werd toen ik met mijn 1200 wisdom net begon te healen

. Maar dat is geluk hebben! Zelf ben ik zonder guild aan experts begonnen en ben ik gewoon mensen die het goed deden gaan toevoegen aan mijn friendlist. Op die manier wordt je ook niet gecarried maar ben je gezellig bezig.
DPS
Mijn warrior haalde vorige week na 1 uur level 60 te zijn 8400 dps in tempest op de expert boss dummie (single target). In ToTDQ resulteerde dit in 10K dps. Een week later met de ParaLord spec haal ik 11K op de dummie (17K in de raid).
Ondertussen heb ik een Seal gekocht (70P) en uit de 7 dungeons een epic ranged en belt gewonnen. Uit de 10man raid epic gloves gewonnen. Vervolgens 5 runes gekocht a 10p en ik heb 1987 strength en 3049 attack power. Nu deed ik 11.2K dps op de dummie en 15-17K in de raid. Dit was genoeg om mee te doen met de t1 20man en ik heb in het tweede weekend Rapid Assault Frozen Tempest (<1 uur) en 4/5 Endless Eclipse gehaald.
Resultaat: 20.000 slayer marks in 10 uur speeltijd.
Met full blue/green en 50% begrip van de juiste spec en rotatie is het altijd mogelijk 5000 dps te doen. Alles daar onder is gebrek aan inzicht of inzet. Een zeer goeder speler zal 7500dps halen in full blue.
Ik raad dan ook aan gewoon even te vragen wat/hoe je veel dps doet. Ik was er met de warrior twee keer een uur mee bezig (tempest en paralord).
platinum
Platinum is niet echt een probleem in Rift. Het voordeel van een "dure" auction house is dat wat je verkoopt dus ook veel oplevert. In Wow vanilla had mijn level 10 warrior 100 goud omdat ik het copper op de auction zette. Dit is bij rift niet anders. Mining levert per node 2-3 platinum op. Zelf farm ik nooit. Van het questen van 50 naar 60 krijg je ongeveer 400 platinum.
Hulp
Voor de mensen die wel gewoon op EU spelen... Ik heb full epic/relic cleric met een tank, heal en dps specs. Helpen in experts is geen probleem. Met purifier is een nieuwe tank ook geen probleem (tank krijgt helemaal geen damage, alles geshield). Verder ben ik bekend met min of meer alle roles voor de Cleric, Warrior en de Rogue.
[
Voor 29% gewijzigd door
sdk1985 op 19-12-2013 19:01
]