Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Topicstarter
Ik wil graag een aantal persoonlijke videobanden omzetten naar een mooi digitaal formaat.

Hoe ik dit doe:

Videorecorder JVC HR-J680
Verbonden met een SCART verloopstekker (omschakelbaar in/out) naar S-video en/of composiet.
Dit komt dan weer binnen in een König CMP-USBVG5 'video grabber'. Deze ondersteund S-Video en Composiet.

De software die ik gebruik is:
Debut Video Capture

Het liefst zou ik in S-video kwaliteit willen capturen vanwege de (ietwat) betere kwaliteit van dit signaal t.o.v. composiet.

Helaas krijg ik de volgende resultaten:
Menubeeld vanuit composiet:
Composiet Menu

Menubeeld vanuit S-video:
S-video Menu

Voorbeeld Disney's Kerstsurprise (zat na honderd jaar toevallig in de videorecorder):
Composiet:
Disney Composiet

S-video:
Disney S-video

De software staat op de volgende manier ingesteld:
Instelling
Of uiteraard op composite voor het composiet signaal.

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn S-video signaal minder mooi lijkt te zijn?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Ik denk dat je VCR geen S-video ondersteund.
Gebruik je ook daadwerkelijk het s-video kabeltje ? En als je die gebruikt zou ik de composiet kabel eraf gooien.
Je weet nooit hoe het geschakeld is in de scart plug, soms maken ze wel eens rare verbindingen. Het beste is om even zelf een fatsoenlijke kabel te maken, is allemaal vrij eenvoudig te solderen.
Ik kan op google niet zo gauw vinden of de VCR wel s-video ondersteund.

s-video is eigenlijk een klein beetje beter als composiet, het is een gespiltst composiet signal (verdeelt in chrominantie en sync/luminantie). Ik zou me met videobanden daar niet zo'n zorgen over maken, als je een goed beeld hebt met composiet gewoon daarmee cappen.

(ik zou het geluid ook even op je usb cap zetten, als ik jouw was... :) )

[ Voor 72% gewijzigd door Caveman op 23-02-2011 17:40 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Ik zou inderdaad die s-video of composiet verbinding direct in het scartblokje kunnen solderen. Ga ik denk ik wel proberen, de erbarmelijke kwaliteit van deze (zeer goedkope :P) scartblokjes was inderdaad duidelijk. Helaas zijn mijn soldeer skills nog niet heel goed, maar door het niet te doen worden ze ook nooit beter :P

Of de videorecorder S-video ondersteund werd mij ook niet duidelijk. De handleiding spreekt over 21-pin scartaansluitingen, dat wel.

Hier nog wat caps:

composiet (met s-video ook ingeplugd, maar dat maakte geen verschil):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rdahJvws9ot8ISFtjQJeRMnM/full.jpg

s-video (met composiet ook ingeplugd):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ask0KOxvD8HvWCV2HxXdVt1Z/full.jpg

s-video (zonder composiet ingeplugd):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bO3DlJj8SRiaMEQzlcUEF0H3/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

job

Naar mijn idee moet je gewoon composiet kiezen als imput, omdat je video recorder dat er uitgooit.
Een kopie zonder kwaliteitsverlies zit er echter helaas niet in. Er zitten teveel omzettingen in om het echt mooi te doen.

De beste methode is er een waarbij het magnetische signaal op de band direct wordt omgezet naar digitaal.
In jouw geval wordt het magnetische signaal omgezet naar analoog (composiet), dit analoge signaal (dat ongetwijfeld minder goed wordt tijdens transport) wordt daarna omgezet naar digitaal.
En ik denk dat je bij het opnemen waarschijnlijk ook gebruik maakt van compressie? (xvid/dvix?)

[ Voor 17% gewijzigd door job op 23-02-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Als je het perse in S-Video kwaliteit wil hebben zou je nog even rond kunnen neuzen bij de kringloopwinkel, misschien dat je daar wel een mooie Sony o.i.d. kan vinden met S-Video output.

Hoeft vast niet veel te kosten want niemand wil die meuk nog immers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Dus het probleem lijkt te zijn dat het kleursignaal (C) wel wordt doorgestuurd doorgestuurd maar intensiteit niet (Y) waardoor er wel beeld is, maar dit niet volledige gevuld is (de 'artifacts') door het ontbreken van deze luminantie-info?

Dan wordt het inderdaad composiet of een andere videorecorder.

Het schakelblokje schakelt alles goed, dus daar zal het niet aan liggen.

Edit: bovenstaande stuk heb ik doorgestreept.
Eigenlijk is het raar dat het signaal niet goed is in deze situatie. Bovenstaand had ik de situatie namelijk omgedraaid. Maar volgens de specificatie gaat luminantie over hetzelfde kanaal als composiet (hetzelfde signaal dus?) Het kleursignaal gaat over het separate kanaal.

Dat zou inhouden dat als er geen S-video ondersteuning vanuit de videorecorder zou zijn dat er enkel een zwart/wit beeld wordt weergegeven bij S-video capturen, slecht het luminantie signaal dus. Toch geeft het beeld kleur.

[ Voor 53% gewijzigd door bartvl op 23-02-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
job schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:00:
Naar mijn idee moet je gewoon composiet kiezen als input, omdat je video recorder dat er uitgooit.
Inderdaad, Een S-Video signaal is normaal gesproken alleen bechikbaar op SVHS videorecorders.
De JVC HR-J680 is een normale VHS recorder, dus je zult het met gewoon composiet moeten doen.

Proberen om composiet op een S-Video ingang te gebruiken is zinloos en zal alleen een verslechtering van het beeld geven.
bartvl schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:21:
De software staat op de volgende manier ingesteld:
[afbeelding]
Of uiteraard op composite voor het composiet signaal.
Die instelling is wat vreemd?
Voor PAL video zou het 720x576, 25fps moeten zijn, niet 30 fps zoals in het screenshot is te zien.

Zie ook deze (oudere) links voor tips wat betreft het digitizen van VHS banden:
Capture kaart vs TV kaart
Analoge Video Capturen; welke hardware kiezen?
Analoog capturen - PCTV valt tegen, betere opties?
Familiefilmpjes: interlaced houden of deinterlacen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wellicht ook de 'line in' gebruiken i.p.v. microphone i.v.m. geluidversterking/verwerking geluid. (tenzij je zo`n poort hebt, die dynamisch voor vanalles gebruikt kan worden..)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Ah kijk, handige info. Het lijkt er steeds meer op dat ik S-video dan maar links laat liggen. Wordt het capturen vanaf composiet. Resoluties en framerates had ik me uberhaupt nog niet mee bezig gehouden omdat ik het eerst werkend wilde hebben, de tips zal ik meenemen.

Wat betreft audio, de capture 'kaart' heeft ook nog een audio in. Eventueel ga ik die gebruiken, maar ik denk dat ik in eerste instantie de 'microfoon' ingang van mijn e-mu kaart probeer te gebruiken, deze heeft naar alle waarschijnlijkheid de betere specs. (en hardwarematig instelbare versterking wanneer nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Een andere tip die ik kan geven.

Ik gebruik een oude HI8/D8 camcorder met video-in. Videorecorder aansluiten op de camcorder en band afspelen. De camcorder digitaliseert het signaal van analoog naar digitaal (DV format).
Daarna het camcorder bandje digitaal overzetten via FireWire kabel naar PC.

Met deze methode krijg ik prima kwaliteit en het DV format is ideaal om verder in te video editen.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Is ook nog een manier inderdaad, maar wel een stapje extra (en kost twee keer zo veel tijd denk ik?)
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Xymox schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 19:33:
Een andere tip die ik kan geven.

Ik gebruik een oude HI8/D8 camcorder met video-in. Videorecorder aansluiten op de camcorder en band afspelen. De camcorder digitaliseert het signaal van analoog naar digitaal (DV format).
Daarna het camcorder bandje digitaal overzetten via FireWire kabel naar PC.

Met deze methode krijg ik prima kwaliteit en het DV format is ideaal om verder in te video editen.
Wat is de meerwaarde van een tussenstap als er al gedigitaliseerd wordt van VCR naar Video in op de PC?

Kort door de bocht: een tussenstap bij het omzetten van analoog beeldmateriaal betekent eigenlijk altijd kwaliteitsverlies.

Of doel je puur op het feit dat de analoge tape dan digitaal op DV staat? Nog steeds is dan de afspelende apparatuur met videoband de bepaler voor de beeldkwaliteit. Die DV gaat echt niets upscalen..

Please inform me :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Het kan misschien wel makkelijker zijn doordat je niet met pc-hardware en software te maken hebt (in de omzet stap) maar dat (geoptimaliseerde?) hardware dat voor je doet. Het uiteindelijk resultaat zal denk ik ook niet veel anders zijn.

Daarnaast ga ik overigens ook gebruik maken van een camcorder met HI8 bandjes omdat daar ook nog enkele filmpjes op staan die ik wil archiveren. Als ik eerder had nagedacht/geweten dat dit een optie was had ik me ook een tientje kunnen besparen op de av-grabber. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Michael Knight schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:11:
[...]

Wat is de meerwaarde van een tussenstap als er al gedigitaliseerd wordt van VCR naar Video in op de PC?

Kort door de bocht: een tussenstap bij het omzetten van analoog beeldmateriaal betekent eigenlijk altijd kwaliteitsverlies.

Of doel je puur op het feit dat de analoge tape dan digitaal op DV staat? Nog steeds is dan de afspelende apparatuur met videoband de bepaler voor de beeldkwaliteit. Die DV gaat echt niets upscalen..

Please inform me :)
De camcorder heeft inderdaad een dedicated geoptimaliseerde AD converter in de hardware.
Dus wanneer het VCR signaal (analoog) de camcorder in gaat wordt dit gedigitaliseerd door de interne hardware en digitaal opgeslagen op de camcorder tape.

De stap van camcorder tape naar PC (via FireWire) is slechts het digitaal kopiëren van de camcorder tape naar een DV-avi op de PC. Er zit dus slechts 1 AD converter stap in, de rest is 1:1 kopie naar PC en geeft geen kwaliteitsverlies.

Mijn ervaring met deze methode is dat de kwaliteit hoger is dan wanneer je een gemiddelde AD converter gebruikt die je op de PC gebruikt. Vaak spugt de PC oplossing MPEG bestanden uit die kwalitatief minder is dan DV format (DV format heeft een 1:5 compressie).

Nadeel is wel dat DV dus grote bestanden oplevert. Ongeveer 13 Gb per uur.
Maar zodra je DV avi hebt kan je een goede software converter gebruiken om naar de beste MPEG kwaliteit om te zetten. De software geleverd bij de PC hardware voor AD conversie is meestal ook niet van hoog niveau.

Wel is het zo dat niet elke camcorder video-in optie heeft. Met name bij europese modellen is deze feature uitgeschakeld vanwege europese richtlijnen dat voor een opname apparaat meer betaald moet worden vanwege copyright achtige regels.

Ik heb speciaal gelet op de video-in optie bij mijn eerste camcorder die ik kocht. De Sony 110E is hetzelfde model als de 110 (buiten europa) met dat verschil dat de video-in feature niet via de afstandsbediening in te schakelen is. Met een simpele hack, het boren van een klein gaatje op de plek waar de toets normaliter zit, kan je met een sateprikker toch de functie inschakelen.

Als je FireWire op je PC hebt en je hebt een oude camcorder met video-in, dan is dit de goedkoopste oplossing die ook nog eens kwalitatief goed resultaat geeft. Op ebay of marktplaats kan je zeker nog oude modellen kopen voor een prikkie. Zeker goedkoper dan het kopen van een video converter voor de PC die ook goede kwaliteit geeft.

Een ander voordeel. Met een op de kop getikte camcorder kan je ook nog filmen als je dat wilt. Met een dure videoconverter op de PC, tsja, die heb je niet meer nodig als al je analoge materiaal eenmaal op de PC staat.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Pagina: 1