Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry als ik in het verkeerde categorie zit. Moderators kunnen jullie het dan verplaatsen?

Ik wil graag oude kostbare VHS tapes over willen zetten naar DVD.
Op internet heb ik gezocht en oude topics op tweakers gelezen maar nu zijn er vast betere hardware.
Op dit moment heb ik al een bijna 1 jarige oude TV kaart van AverMedia van 50 euro maar de kwaliteit is te slecht, de beeld wordt donkerder en er is meer ruis. Ik weet niet of ik toevallig een slechte TV kaart heb gekocht of ze zo allemaal zijn. Dit is een screenshot

Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/i/0806130716analogtv16.jpg

Wat is beter een nieuwe TV kaart of is een capture kaart beter. Natuurlijk moet de kwaliteit ook hoog zijn. Ik wil niet weer 60/70 euro of hoeveel ze ook mogen kosten uitgeven aan een kaart waarbij de kwaliteit weer slecht is.
Ik heb gehoord van MPEG2 en dat codec heb ik ook gebruikt voor DV tapes de resultaat was uitstekend, van 13GB naar 2 of 3GB. Van mijn huidige TV kaart heb ik een foto van de cover. Vreemd dat er HDTV MPEG-2 1080i/720P Ready erop staat, het lijkt er helemaal niet op. Of is een DVD recorder de beste oplossing?

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/i/06082009340.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Het eerste plaatje werkt niet echt. Verder is AverMedia nou niet echt een bijster goed merk, ikzelf zou voor een Hauppage gekozen hebben PVR-150/350 of misschien een hybride. Ik zou zeggen lees er even wat reviews op na!
Hoe ben je trouwens van plan de VHS af te spelen (met videorecorder neem ik aan) Het kan ook aan de videorecorder liggen dat de beeldkwaliteit niet optimaal is. Sluit je hem aan via de tuner (antenne) of gebruik je S-Video of Composite?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De source van die snapshot was van TV. Voor de videorecorder wil ik scart naar composite gebruiken. Maar eerder heb ik ook PS2 via composite aangesloten het viel vies tegen. Ik heb wel wat reviews gelezen maar het is moeilijk te beoordelen zonder een snapshot of een kleine opname. Want misschien zijn ze wel allemaal zo met een kleine verschil. Ik heb het opnieuw geüpload http://img338.imageshack..../0806130716analogtv16.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Hauppauge HD PVR gevonden en die snapshots van die zien er goed uit.
http://www.verityhw.com/uploader/files/1/original.jpg
http://img529.imageshack....shot20080811230856rj5.jpg

Maar de goedkoopste uit de pricewatch is 180 euro, is er een goedkopere oplossing want die component aansluiting hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen met TV kaarten: Wat vinden jullie van de kwaliteit van mijn huidige TV kaart
http://img338.imageshack..../0806130716analogtv16.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 17:46:
Voor de mensen met TV kaarten: Wat vinden jullie van de kwaliteit van mijn huidige TV kaart
http://img338.imageshack..../0806130716analogtv16.jpg
Volgens mij redelijk goed... de beeldverhoudingen lijken echter verkeerd. 4:3 op 16:9 opgenomen oid... kan ook aan 'het gesprek' liggen hoor.

Overigens zijn die tv kaarten supergevoelig als het om signaal gaat. Met goede bekabeling win je het meeste aan kwaliteit.

Ik heb nu mijn digitale tuner middels een s-video kabel aan een PInnacle PCTVPro kaartje hangen (oud beestje, i know, maar doet niet onder voor de huidige spulen) en heb daarmee perfect beeld.
Als ik de opnames op dvd brand en weer bekijk, lijtk het ook echt een dvd.

Een pc scherm is altidj verradelijk (lijtk altijd slechter dan op een gewone tv ivm resolutieverschillen).
Wat gebruik je nu om op te nemen?

Antennekabels moet je vermijden...composiet is beter, maar s-video is toch echt wat je nodig hebt om richting kwaliteit te gaan (evt. rgb mits ondersteund door kaart)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Een hauppauge tv-kaart is ook tweedehands goed verkrijgbaar. Dan betaal je minder.
Ik heb er laatst een paar gekocht. Zit zelfs nu tv via de pc te kijken met zo een tweedehands kaart.
Ik heb de 150, 350 en 500 allemaal al een keer gekocht. Allemaal even goed in kwaliteit.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem nu op met AverTV die software zat bij de TV kaart.
De beeldverhouding heb ik zelf ingesteld op 4:3 dus dat is geen probleem.
Voor de VCR speler ga ik composiet gebruiken, ik heb S video aansluiting op de TV kaart maar nu zit er een converter op voor de gele tulp van de composiet. Maakt dat een verschil of is het beter dat er een directe S video aansluiting is?

En @Mad Max wat vindt jij van de kwaliteit vergelijken met jouw hauppauge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sorry als ik in het verkeerde categorie zit. Moderators kunnen jullie het dan verplaatsen?
:Z

Wat dacht je van het eerst te vragen voordat je post. Dan hadden we je gelijk kunnen vertellen waar het hoorde en had je niet een lame disclaimer als dit moeten gebruiken...

Als je de moeite doet om een paar regels naar beneden in de forumoverzicht te kijken zie je o.a. LCD, Plasma, Projectie & Recording. Dan zou een belletje moeten gaan rinkelen.

Move VB -> LPPR

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:14:
Ik neem nu op met AverTV die software zat bij de TV kaart.
Probeer DScaler 's. Met DScaler wist ik jaren terug (toen ik m'n Hauppauge WinTV Cinema Pro kaart nog had) een veel betere beeldkwaliteit uit m'n TV-kaart te peuren dan met de meegeleverde software. Het verschil was echt gigantisch, dus misschien werkt dat voor jou ook.

M'n VCR tapes heb ik overigens overgezet op een Samsung DVD-HR735. Een simpele DVD recorder met een 160GB harddisk die ook prima opneemt van een VCR die op z'n SCART-RGB ingang is aangesloten. Overzetten naar de PC is dan ietsje omslachtig (die Samsung heeft geen netwerkfunctionaliteit, dus copieren van HD naar DVD-RW en die DVD weer inlezen in je PC), maar wanneer je VCR een goede SCART-RGB uitgang heeft is de beeldkwaliteit een stuk beter dan via de S-Video ingang van je TV-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal proberen met DScaler, maar eerst moet ik nog kabels ontvangen om de VCR op de TV uitgang aan te sluiten. Volgens mij zijn de opnames van de VCR interlaced op de TV kaart. Ik had ook via Firewire DV gecaptured de kwaliteit viel tegen maar later werd het op deze forum verteld dat het interlaced was, toen brandde ik die MPEG en alles was goed gekomen. Misschien zal dat nu ook het geval zijn.
Maar goed als er iets uitkomt dan meld ik het wel. Bedankt voor je response

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:36:
[...]
Probeer DScaler 's. Met DScaler wist ik jaren terug (toen ik m'n Hauppauge WinTV Cinema Pro kaart nog had) een veel betere beeldkwaliteit uit m'n TV-kaart te peuren dan met de meegeleverde software. Het verschil was echt gigantisch, dus misschien werkt dat voor jou ook.

M'n VCR tapes heb ik overigens overgezet op een Samsung DVD-HR735. Een simpele DVD recorder met een 160GB harddisk die ook prima opneemt van een VCR die op z'n SCART-RGB ingang is aangesloten. Overzetten naar de PC is dan ietsje omslachtig (die Samsung heeft geen netwerkfunctionaliteit, dus copieren van HD naar DVD-RW en die DVD weer inlezen in je PC), maar wanneer je VCR een goede SCART-RGB uitgang heeft is de beeldkwaliteit een stuk beter dan via de S-Video ingang van je TV-kaart.
Je zit dan met SCART-RGB tegenover Composiet. Want S-video doen videorecorders lang niet altijd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
ThinkPadd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 12:41:
Je zit dan met SCART-RGB tegenover Composiet. Want S-video doen videorecorders lang niet altijd namelijk.
Normale VHS videorecorders hebben geen RGB uitgang, alleen composiet (CVBS).
S-Video is normaal gesproken alleen aanwezig bij S-VHS videorecorders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 12:29:
Ik had ook via Firewire DV gecaptured de kwaliteit viel tegen maar later werd het op deze forum verteld dat het interlaced was, toen brandde ik die MPEG en alles was goed gekomen.
Sommige digitale camcorders kun je ook gebruiken om een analoog videosignaal te digitaliseren/capturen.
Dit geeft meestal ook het beste resultaat.
Niet altijd staat deze mogenlijkheid duidelijk aangegeven in de beschrijving van de camcorder.

Zie ook:
Analoge Video Capturen; welke hardware kiezen?
Analoog capturen - PCTV valt tegen, betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het juiste beeld heb gekregen, ik ben er tevreden mee. Ik gebruik S-video met AverMedia.
Alleen heb ik nu weer andere problemen, tapes van 4 uur op een Dual Layer krijgen en nu wil ik ook de juiste resolutie ervoor krijgen. Ik denk dat ik daarvoor een nieuwe topic ga openen.
Bedankt allemaal voor jullie berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Juiste resolutie voor een video dvd?

Dat staat in principe vast bij MPEG2 (= dvd standaard), namelijk 756*576 of iets lager bij grotere compressie (zie je bij slechte releases op dvd5 schijfjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Michael Knight schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:21:
Juiste resolutie voor een video dvd?

Dat staat in principe vast bij MPEG2 (= dvd standaard), namelijk 756*576 of iets lager bij grotere compressie (zie je bij slechte releases op dvd5 schijfjes).
756x576 is geen valide DVD resolutie.

Toegestane DVD resoluties zijn:
MPEG-1: 352x240 (NTSC) ; 352x288 (PAL)
MPEG-2: 352x480, 704x480, 720x480 (NTSC) ; 352x576, 704x576, 720x576 (PAL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:01:
[...]

Sommige digitale camcorders kun je ook gebruiken om een analoog videosignaal te digitaliseren/capturen.
Dit geeft meestal ook het beste resultaat.
Niet altijd staat deze mogenlijkheid duidelijk aangegeven in de beschrijving van de camcorder.

Zie ook:
Analoge Video Capturen; welke hardware kiezen?
Analoog capturen - PCTV valt tegen, betere opties?
Het is me gelukt, ik heb mijn Nokia op de camcorder aangesloten nu nog de VCR uittesten.
Alleen ik weet nog niet hoe ik moet recorden. Is het uitzonderlijk dat ik de VCR aan kan sluiten op de camcorder of kunnen ze allemaal dat, alleen recorden is meer uitzonderlijk?
Bedankt voor de tip!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:21:
Het is me gelukt, ik heb mijn Nokia op de camcorder aangesloten nu nog de VCR uittesten.
Alleen ik weet nog niet hoe ik moet recorden. Is het uitzonderlijk dat ik de VCR aan kan sluiten op de camcorder of kunnen ze allemaal dat, alleen recorden is meer uitzonderlijk?
Bedankt voor de tip!
Lang niet alle camcorders hebben deze analoog in mogenlijkheid maar de Sony Digital 8 series is hier bekend om. :)
Vooral dankzij de TBC functie van de camcorderingang krijg je bij het digitaliseren van VHS materiaal zeer goede resultaten.
Bij de meeste (Europese) camcorders met analoog in kan je niet direct opnemen, deze functie moet vaak eerst apart "vrijgeschakeld" worden net zoals de DV-IN mogenlijkheid.

Maar opnemen op tape is niet nodig, zodra je een analoog signaal naar de camcorder (in VCR/TAPE mode) stuurt wordt dit zichtbaar op het camcorder display en is gelijktijdig beschikbaar op de DV/firewire uitgang (bij sommige nieuwere camcorders werkt dit ook via USB).
Het "live" firewire/DV signaal kan dan eenvoudig gecaptured worden, de meeste videoapplicaties ondersteunen dit standaard.
Zelf gebruik ik voor het capturen altijd Scenalyzer maar ook het gratis WinDV werkt prima.

Nog een tip wat betreft het aansluiten van DV/firewire apparatuur op de PC:
Het is ten zeerste aan te raden om alle apparatuur uit te zetten voordat je een camcorder op de PC aansluit.
De electronica voor de firewire/dv communicatie blijkt zeer gevoelig te zijn, ik lees en ken diverse mensen in mijn omgeving waarbij de firewire/DV aansluiting van hun camcorder op deze wijze kapot is gegaan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

The_Doman schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:10:
[...]

756x576 is geen valide DVD resolutie.

Toegestane DVD resoluties zijn:
MPEG-1: 352x240 (NTSC) ; 352x288 (PAL)
MPEG-2: 352x480, 704x480, 720x480 (NTSC) ; 352x576, 704x576, 720x576 (PAL)
Yupz, die ja... al een tijdje niks meer in SD gedaan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:37:
[...]

Lang niet alle camcorders hebben deze analoog in mogenlijkheid maar de Sony Digital 8 series is hier bekend om. :)
Vooral dankzij de TBC functie van de camcorderingang krijg je bij het digitaliseren van VHS materiaal zeer goede resultaten.
Bij de meeste (Europese) camcorders met analoog in kan je niet direct opnemen, deze functie moet vaak eerst apart "vrijgeschakeld" worden net zoals de DV-IN mogenlijkheid.

Maar opnemen op tape is niet nodig, zodra je een analoog signaal naar de camcorder (in VCR/TAPE mode) stuurt wordt dit zichtbaar op het camcorder display en is gelijktijdig beschikbaar op de DV/firewire uitgang (bij sommige nieuwere camcorders werkt dit ook via USB).
Het "live" firewire/DV signaal kan dan eenvoudig gecaptured worden, de meeste videoapplicaties ondersteunen dit standaard.
Zelf gebruik ik voor het capturen altijd Scenalyzer maar ook het gratis WinDV werkt prima.

Nog een tip wat betreft het aansluiten van DV/firewire apparatuur op de PC:
Het is ten zeerste aan te raden om alle apparatuur uit te zetten voordat je een camcorder op de PC aansluit.
De electronica voor de firewire/dv communicatie blijkt zeer gevoelig te zijn, ik lees en ken diverse mensen in mijn omgeving waarbij de firewire/DV aansluiting van hun camcorder op deze wijze kapot is gegaan. :(
Ik heb tot nu toe 6 Hi8 tapes overgezet naar PC met firewire. Maar de eerste keer dat ik dat deed had ik de camcorder niet op de stekker aangesloten, de PC rebootte meteen. Misschien domme vraag maar welke elektronica moet ik uitzetten?

EDIT Het is me gelukt, ik krijg beeld met WinDV, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:59:
Ik heb tot nu toe 6 Hi8 tapes overgezet naar PC met firewire. Maar de eerste keer dat ik dat deed had ik de camcorder niet op de stekker aangesloten, de PC rebootte meteen. Misschien domme vraag maar welke elektronica moet ik uitzetten?
Gewoon de PC en camcorder uitzetten, daarna aansluiten en PC starten en camcorder aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:05:
[...]

Gewoon de PC en camcorder uitzetten, daarna aansluiten en PC starten en camcorder aanzetten.
Voor de zekerheid camcorder tegelijk aanzetten met PC?
Nu heb ik de camcorder altijd in de stekker als ik aansluit met firewire, misschien is dat een alternatief voor dit proces of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:29:
Voor de zekerheid camcorder tegelijk aanzetten met PC?
Nu heb ik de camcorder altijd in de stekker als ik aansluit met firewire, misschien is dat een alternatief voor dit proces of?
Het gaat erom dat tijdens het fysiek aansluiten van de firewire verbinding de PC en camcorder uitstaan.
Of je nu een extra kabeltje gebruikt of niet, dat maakt verder niet uit.
De camcorder kan je gerust later in/uit schakelen zonder de kabel los te halen, zelf heb ik ook een camcorder als digitizer continu aan mijn PC hangen.

En natuurlijk zal het zgn "hot-pluggen" van firewire apparatuur meestal ook wel goed gaan, hiervoor is het ook ontworpen.
Echter door de hoeveelheid berichten die ik lees over apparatuur (camcorders) die hierdoor toch stuk zijn gegaan ben ik hiermee zelf uiterst voorzichtig geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 12-08-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is weer een probleem met een tape, de scherm knippert. Om het nog duidelijker te maken, de video speelt af en elke 5 a 6 sec komt er een blauw scherm voor 1 sec 8)7 . Dit gebeurt als ik de VCR op de camcorder aansluit, maar als ik de tape wissel of de VCR op TV aansluit met hetzelfde tape komt dit probleem niet. Weet iemand hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:06:
Er is weer een probleem met een tape, de scherm knippert. Om het nog duidelijker te maken, de video speelt af en elke 5 a 6 sec komt er een blauw scherm voor 1 sec 8)7 . Dit gebeurt als ik de VCR op de camcorder aansluit, maar als ik de tape wissel of de VCR op TV aansluit met hetzelfde tape komt dit probleem niet. Weet iemand hoe dit komt?
Je hebt dus problemen met één bepaalde videotape?
Is het een eigen opname of een gekochte videotape?
Bij koopvideo's is er vrijwel altijd een macrovision signaal aanwezig waardoor een opname soms verstoord/geblokkeerd kan worden.

Mijn oudere TRV120 D8 camcorder heeft hier geen last van gelukkig.
Pagina: 1