Rataplan schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:43:
Ik denk dat ik prima begrijp wat
ons probleem is. Allereerst: automatisch parsen gaan we niet doen - een verduidelijking die voor gameslezers als noodzakelijk wordt gezien, kan in Core als simplistisch overkomen, soms op het beledigende af - en omgekeerd. En ook de omstandigheden zijn in elke tekst anders: soms is er meer dan genoeg context, soms komt een afkorting uit de lucht vallen, soms wordt een afkorting er aan de haren bijgesleept en is de beste oplossing simpelweg verwijderen. Soms zijn afkortingen eerder namen dan begrippen die uitleg behoeven. Soms is een functionele beschrijving relevanter dan waar de lettertjes precies voor staan. Teksten maken is en blijft mensenwerk.
Natuurlijk is en blijft het mensen werk, maar een <abbr> of <acronym> aan hangen is ook de grootste moeite niet.

Vandaar dat ik het aankaartte. De DB en de automatische aanpassing van afkortingen was ook even een idee, door jouw bericht snap ik nu dat het wat minder van toepassing is, of het moet gerelateerd worden aan de categorie, maar word denk ik ook weer lastig als artikels én in core staan én in mobile bijvoorbeeld.
Daarom heb ik in februari al aangegeven dat we wel op uitleg van afkortingen willen letten en dat we dat ook proberen, maar dat we feedback op prijs stellen als het alsnog fout gaat.
Tuurlijk is feedback dan handig en we helpen er ongetwijfeld graag bij, ik in ieder geval wel.
Zo kunnen we een beter beeld krijgen van wat mensen wel en niet weten en waar de informatieverstrekking in het gedrang komt - precies wat Thekk ook wil en volgens mij ook de beste manier om met die laatste alinea uit de topicstart om te gaan.
En ook dat was precies wat mijn bedoeling is van dit topic.

Dus wordt nfc aangekaart, en we passen dat artikel aan - en in de huidige versie wordt alle noodzakelijke verklaring volgens mij tijdig gegeven. Sommige mensen zijn het daarmee eens, sommigen niet. Dat is helaas niet te vermijden: de een wil de tekst voluit, de ander vindt een acronym genoeg, de derde vindt het acceptabel dat na vijftig artikelen over hetzelfde onderwerp (in het geval van nfc zijn het er meer) een keer van uitleg wordt afgezien. Wat 'gemeengoed' is, is voor iedereen anders.
Omdat er nog geen reactie was op het tweede wat ik toen aankaartte, heb ik toen later een derde gedaan, ik (en anderen zo te zien met mij) had niet door dat het voor de redactie overkwam zoals dat ook gebeurd met de spelfouten.
Dus zeg het maar: wordt het op prijs gesteld dat in dit topic individuele problemen kunnen worden aangekaart, zodat we de betreffende artikelen kunnen verduidelijken als we het ermee eens zijn dat we een inschattingsfout hebben gemaakt?
Ja, want dat is mijn bedoeling, dat die moeilijkere afkortingen verder aangeduid worden waar nodig.
Als ik het goed begrijp is het antwoord 'nee, we willen gewoon dat de redactie geen fouten meer maakt'.
Geen fouten maken is een utopie, maar door de houding die 'we' proefden in de reacties van de redactie werd er wat anders gedacht / begrepen. Althans, zo vat ik het op als ik het zo terug lees.

En dan blijft er voor dit topic niks anders over dan van mening verschillen over de manier waarop de redactie dat dan voor elkaar zou moeten boksen, want er is dus geen 'dé manier'. Dát vind ik nou niet constructief.
Maar ik laat me natuurlijk graag verrassen.
Ik zou alleen wel óf een nieuwe topicreeks voor de afkortingen starten óf het toevoegen in het spel- en tikfoutjes topic.