Dimes-perikelen #2
Als we kijken naar de dagproduktie van Dimes van 5 augustus dan zien we dat team Oekraïne per client (wij 340, zij 45) 6 maal meer produktie heeft.

Er is vanalles mis met dit project maar daar later meer over.
De actieve speurtocht is zoeken naar de hack. Ben vooralsnog aan het spelen met de instellingen die staan in: C:\Program Files(x86)\Dimes\Agent\Classes\Base\conf\properties.xml
Hierin staat:
code:
1
2
3
4
| <scheduler>
<delay>10000</delay>
<period>15000</period>
</scheduler> |
De "period" is de tijd in miliseconden tussen de metingen. Na wat getuur naar het netwerkverkeer is me opgevallen dat Dimes elke 30 seconden er 4 pings (elk adres wordt tweemaal gepinged) uitgooid en tussen elke ping zit 1 seconde. Als je geen reply krijgt, krijg je geen punt voor de meting. Dit verklaart de dagelijkse verschillen in de scores daar we verschillende netwerksegmenten bemonsteren, UDP versus ICMP veroorzaakt ook nog wat verschillen. Vraagje: Is er iemand anders hier die ook Tele2 als ISP heeft en ook UDP-verkeer geblokkeerd heeft (Win7 firewall staat hier uit)?
Maar ik vermoed dat bovenstaand verhaal te simpel is en dat het gezocht moet worden in de Java-code. Er zijn 2 jars:
- 10.jar
- wrapper.jar
Deze zijn via winzip of winrar uit te pakken. Ik vermoed dat de code via JDK kan worden bekeken. Goed ik heb nog wat te doen en heb geen haast.
Ook niet met de VM's, liever even wat meer testen dan later 50 or meer VM's herinstalleren. Nu ik het daar toch over heb, Mijn Win2k VM kan met 80 MB af maar is volslagen kreupel. Het start super traag op en wilt niet meer aflsuiten. Ik geloof dat ik dan toch een WinXP VM prefereer die het met 96 MB kan doen. De benodigde services onder XP.:
- DCOM Server process Launcher - essential
- DHCP Client
- Remote Procedure Call (RPC) Locator - essential
- Remote Procedure Call (RPC) - essential
Tenslotte, ik begin me vraagtekens mij het Dimes-projekt te plaatsen, of beter gezegd het lijkt me onzinnig. Leek leuk projekt maar de DC-client is domweg afgeknepen en zinloos. Elke 15 seconden tweemaal dezelfde meting.

Plaats een PC'tje op co-locatie bij een ISP en je kan waarschijnlijk duizenden pings per seconde versturen. Ook als ik naar bij de control center kijk (
http://www.netdimes.org/DIMESControlCenter/login.html) begint me meer het gevoel te bekruipen dat ik een Trojaans paard heb geïnstalleerd. "Thank you for installing another agent": Babylon 5, Vorlons anyone?
YouTube: Babylon 5 S03E15 kosh's last words
- YouTube
Wellicht ben ik nu te paranoïde maar ik draai Dimes vanaf nu alleen nog maar in een VM.