Waarom zit de mooiste kant altijd naar beneden?

Pagina: 1
Acties:

• iVisionz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05-2022
Beste Tweakers, ik vraag het me altijd af,
Videokaartfabrikanten doen er alles aan om de bovenkant van een kaart zo mooi mogelijk te maken, of het nu is met extra gelikte koelers of met stickers gepimpte kastjes, ze zien er mooi uit.
Afbeeldingslocatie: http://i01.twenga.com/computer/grafische-kaart/asus-ares-2dis-4gd5-p_618405vb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.vgadownload.com/wp-content/uploads/2010/11/MSI-N580GTX-M2D15D5-GeForce-GTX-580.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hitechreview.com/uploads/2011/01/MSI_N580GTX-Twin-Frozr-II.jpg
Maar als je hem eenmaal in je kast plaatst, en je hebt een ruitje in je kast, zie je altijd die lelijke backplate?
Nou kun je zeggen, spiegeltje op de bodem van de kast, maar dan zie je de tekst / logo's in spiegelbeeld?
Waarom doen videokaartfabrikanten hier niks aan en waarom wijst die mooie kant altijd naar beneden? :/
Polster schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:20:
[...]

Dat is niet de vraag anders stellen, dat is exact hetzelfde. En het antwoord is nog steeds: airflow.
Allebei fout,

Lees mijn 2e bericht nog eens,
Waarom zijn die backplates zo lelijk en de "zeg maar andere kant" zo mooi. ?
(Terwijl je in je kast alleen maar de backplate ziet)

[ Voor 19% gewijzigd door iVisionz op 19-02-2011 23:25 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Vanwege de warmte-afvoer ;) Warme lucht stijgt op, dus dan zou hij warme(re) lucht aanzuigen. En op deze manier komt er minder stof in de fan. En een fabrikant kan het ook niet zomaar veranderen, want ze zitten vast aan bepaalde standaarden (PCI-e, ATX etc etc)

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2011 22:44 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32
By design. Koude lucht om je videokaart te koelen komt van onder dus je fans zitten aan de onderkant. Zou je de boel omdraaien dan ben je vuile lucht van die ander hitte bron, de processor, aan het aanzuigen. Plus je verstoort volledige de airflow in de kast.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

volgens mij gaat dat niet helemaal op,
de koeler is linksom of rechtsom, maar heus geen 10 cm meer naar boven.
ik vermoed dat het allemaal reuze meevalt.
als als je het wilt testen: zet dan je gehele kast op de kop en kijk of er verschil is.
(moeten er geen fans bovenop zijn,anders niet representatief.)

ik vond ook zonde dat de mooie kant altijd naar onder zit en heb mij mijn zelfbou kast eigenwijs mn mobo aan de andere kant gezet, waardoor de fan bovenop zit.

ora et labora

• iVisionz
Mij ging het eigenlijk niet perse om de fans maar eerder omdat die backplate altijd zo lelijk is

en trouwens bij sommige videokaarten zoals de 295gtx van evga zit er wel een gat in voor de airflow

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/863/evga_gtx295_fan.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door iVisionz op 19-02-2011 22:55 ]

• Polster
mrc4nl schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 22:50:
volgens mij gaat dat niet helemaal op,
de koeler is linksom of rechtsom, maar heus geen 10 cm meer naar boven.
ik vermoed dat het allemaal reuze meevalt.
als als je het wilt testen: zet dan je gehele kast op de kop en kijk of er verschil is.
(moeten er geen fans bovenop zijn,anders niet representatief.)

ik vond ook zonde dat de mooie kant altijd naar onder zit en heb mij mijn zelfbou kast eigenwijs mn mobo aan de andere kant gezet, waardoor de fan bovenop zit.
Ik snap niet echt wat je hier wilt zeggen. Linskom, rechtsom, 10cm :?

Als je je mobo omdraait zal je videokaart heus wel blijven werken, mits de airflow goed is. De kaart zal echter wel warmer worden --> hoger toerental van de fan --> meer herrie.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:23
Je kan een BTX kast kopen, dan zit je videokaart met de ventilatorkant omhoog.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Polster
haarbal schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:10:
Je kan een BTX kast kopen, dan zit je videokaart met de ventilatorkant omhoog.
Zijn er dan al/nog BTX MoBo's? BTX kasten zijn volgens mij ook moeilijk te vinden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:34
Je moet de vraag anders maken:

Waarom moeten alle insteekkaarten "op de kop" op je moederbord?

• Polster
jeroen3 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:17:

Dat is niet de vraag anders stellen, dat is exact hetzelfde. En het antwoord is nog steeds: airflow.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 14:38

Mentalist

[avdD]

jeroen3 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:17:

Vroegâh (opa vertelt) had je ISA. ISA-kaarten zaten rechtop in je moederbord.

Toen kwam PCI erbij. Of dit dè reden was weet ik niet, maar doordat PCI-kaarten omgekeerd in het moederbord zaten kon je PCI/ISA shared slots maken. Je kon dan op dezelfde plaats een PCI- òf een ISA-kaart plaatsen.

De vraag is dan waarom AGP (en weer later PCI-e) daarna óók omgekeerd was. Wellicht zodat de kaart niet te dicht tegen het eerste PCI-slot aan zou zitten. Of vanwege stof, de bovenkant (de "mooie" kant) van een insteekkaart is zelden stoffig. Of gewoon om verwarring te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• iVisionz
Polster schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:20:
[...]

Allebei fout,

Lees mijn 2e bericht nog eens,
Waarom zijn die backplates zo lelijk en de "zeg maar andere kant" zo mooi. ?
(Terwijl je in je kast alleen maar de backplate ziet)

• Polster
Ik vermoed :
Geen ruimte, ivm plek die je daardoor inneemt van een bovenliggend slot. Aangezien alles normaal naar beneden is gericht.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:23
Polster schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:14:
[...]

Zijn er dan al/nog BTX MoBo's? BTX kasten zijn volgens mij ook moeilijk te vinden.
volgens mij zijn er wel een aantal kasten waar je moederbord als het ware op z'n kop zit, misschien heet het geen btx, maar ik zou in dat geval niet weten hoe het wel heet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vanwege het BTX formaat. Slim bedacht maar nooit doorgebroken. Nee geintje. Het is gewoon vanwege de koeler die erop zit. Je kan het moeilijk op de achterkant plakken hoewel... Asus had vroeger de topkaarten. Leek een slimmer design maar was het eigenlijk niet. De onderkant moet ook gekoeld worden ofwel de achterkant van een kaart netals bij een moederbord. Het komt ook door design van de PCI-e. Volgens mij was dat ook bij AGP maar niet bij PCI.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• iVisionz
haarbal schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:32:
[...]

volgens mij zijn er wel een aantal kasten waar je moederbord als het ware op z'n kop zit, misschien heet het geen btx, maar ik zou in dat geval niet weten hoe het wel heet.
Zoals bij sommige aldi pc's (medion)

Afbeeldingslocatie: http://demo.idg.com.au/images/pcw/akoyaE4360Dinside.jpg

??
Polster schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:30:
Ik vermoed :
Geen ruimte, ivm plek die je daardoor inneemt van een bovenliggend slot. Aangezien alles normaal naar beneden is gericht.
Daar zou je best wel eens goed gelijk in kunnen hebben,
alhoewel je dan zou denken waarom moederbordfabrikanten en videokaartfabrikanten niet een deal sluiten om de pci poorten naar beneden te duwen, niet alleen om deze reden maar ook omdat soms zelfs bij een SLI met 2 kaarten die allebij 2 brackets in beslagnemen je lekker bedrogen uitkomt, simpelweg omdat de pci poorten te dicht op elkaar zitten of omdat de 2e kaart dan weer een andere poort voor je geluidskaart overlapt. En das niet zo fijn als je onboard audio chip kapot is. Maar dat terzijde, back on topic :D

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

Polster schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:07:
[...]

Ik snap niet echt wat je hier wilt zeggen. Linskom, rechtsom, 10cm :?

Als je je mobo omdraait zal je videokaart heus wel blijven werken, mits de airflow goed is. De kaart zal echter wel warmer worden --> hoger toerental van de fan --> meer herrie.
laat ik het wat verduidelijken, als je graka is een atx kast zet, is de gpu en de koeler daar onder.....
als de gpu aan de andere kant zit (ik noem het het verschil lingsom/rechtsom) dan is de koeler naar boven gericht.

maar wat je ook kan doen is de kast/ mobo op de kop zetten....
laat ik maar een fototje insturen....
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/7793/imag0188.jpg

en die 10 cm was het verschil om aan te geven wat het zou uit maken of de koeler boven/onderop zit.
het maakt niet veel uit. 0 cm = pcb, dan kan de koeler +5 (bovenop) of op positie -5(onderop zitten)

ora et labora

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

haarbal schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:32:
[...]

Dat wordt volgens mij aangeduid met WTX. Maar geen idee of dat nou ooit de officiele standaard is geworden, je kwam het echt jaren geleden nog wel eens tegen.

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11-2025

crizyz

ne.t.weaker

Misschien is de vraag eerder: Waarom worden de 'achterkanten' van videokaarten niet ook zo mooi gemaakt. Dat is een beetje wat ik in de topic start lees. Dat hele technische aspect, ja natuurlijk kun je niet eventjes een compleet andere kaart gaan bouwen. Maar het is wel opvallend dat de mooie kant altijd naar beneden zit, dus waarom maken ze die bovenkant niet gewoon wat fraaier? Stukje plastic erop met logo enzo en het zou er ineens compleet anders uitzien.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
crizyz schreef op zondag 20 februari 2011 @ 15:15:
Misschien is de vraag eerder: Waarom worden de 'achterkanten' van videokaarten niet ook zo mooi gemaakt. Dat is een beetje wat ik in de topic start lees. Dat hele technische aspect, ja natuurlijk kun je niet eventjes een compleet andere kaart gaan bouwen. Maar het is wel opvallend dat de mooie kant altijd naar beneden zit, dus waarom maken ze die bovenkant niet gewoon wat fraaier? Stukje plastic erop met logo enzo en het zou er ineens compleet anders uitzien.
Dat wordt meestal niet gedaan ivm kostenbesparing. Mensen kopen soms een bepaald merk vanwege het uiterlijk, de koeler moet er echt uit spatten. De koeler kun je makkelijk een leuk uiterlijk geven, hij is van 1 blok plastic en daar kun je zo een sticker op plakken. De bovenkant hoeft niet gekoeld te worden, dus alles wat ze hierop aanbrengen om de sticker erop te zetten is extra kosten, het is niet functioneel. Sommige doen dit echter wel, maar dat zijn er niet veel.

Een produkt verkoopt om het volgende:
1. De prijs, houd de prijs lager dan de concurrentie.
2. De prestaties, soms mag je een product overklokked verkopen, dit doen ze dan ook om zo goed mogelijk uit de testen te komen.
3. Het uiterlijk.

Vaak is het dus meer om marketingoverwegingen om alleen de koeler zelf een sticker te geven en de bovenkant zorgt ervoor dat nummer 1 niet meer gunstig is.

Overigens is BTX niet ingeslagen omdat de cpu koeler vaak de gpu aan het opwarmen is. De videokaart koeler die stuurt de warmte vaak buiten de kast, bij de cpu blijft het vaker in de kast.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik kan maar 1 reden bedenken waarom de kant die naar beneden is zo "mooi" is (ik ben blij dat ik het niet zie / het boeit mij niet zo): marketing. Mensen kopen het eerder omdat het mooi is, maar trappen er vervolgens in, omdat het toch naar beneden wijst en je het dus niet ziet. :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
De belangrijkste reden is historie. Sinds de manier dat kaarten in de computer geplaatst konden worden zit de aansluiting voor ons aan de linkerkant ten opzichte van het slot (ISA/PCI). Dit is meegegroeid met de ontwikkeling van de kast van desktop naar tower.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 14:38

Mentalist

[avdD]

Termi schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:30:
De belangrijkste reden is historie. Sinds de manier dat kaarten in de computer geplaatst konden worden zit de aansluiting voor ons aan de linkerkant ten opzichte van het slot (ISA/PCI). Dit is meegegroeid met de ontwikkeling van de kast van desktop naar tower.
Maar dat is niet de reden want bij ISA zaten de componenten ook aan de bovenkant. ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:34
Dus de kast is omgedraaid in de loop der jaren, van links naar rechts...
Waarom?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 23:24:
[...]

Vroegâh (opa vertelt) had je ISA. ISA-kaarten zaten rechtop in je moederbord.

Toen kwam PCI erbij. Of dit dè reden was weet ik niet, maar doordat PCI-kaarten omgekeerd in het moederbord zaten kon je PCI/ISA shared slots maken. Je kon dan op dezelfde plaats een PCI- òf een ISA-kaart plaatsen.
Dit is het meest logisch. Historisch dus.

• iVisionz
jeroen3 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 23:07:
Dus de kast is omgedraaid in de loop der jaren, van links naar rechts...
Waarom?
Airflow?

En mensen zeggen hier: je kunt geen compleet andere laart gaan bouwen.. Vergelijk een 580GTX een met een GeForce 8800gts ofzo. Paar jaartjes verschil, compleet andere chip, backplate, koeler, geheugen, en zo kan je nog wel even doorgaan. Het kan dus wel

Kijk maar naar voedingen, hierbij zit de koeler ook altijd aan de onderkant en aan de zijkant kun je netjes het logo zien. Het is dat voedingen meestal tegen de bovenkant van de kast zitten anders had de bkvenkant vast ook een mooie look gehad. Dus hoe moeilijk is het? Ik snap het gewoon nog steeds niet |:(

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-02 23:29

Audione0

Strijdt der titanen

Ik denk dat het temaken heeft met marketing?
Zo'n gelikte koeler verkoopt natuurlijk veel beter dan een standaard koeler wat er lelijk uit ziet.

Net zoals de letter X in de benaming stoppen van bepaalde hardware.

nvidea 9800gtX, Asus EAS X1800XXX, ATI Radeon 850Xtpe

De X ligt zo lekker in de mond en verkoopt veel beter dan zonder de X in de naam te stoppen.
Hardwarebakkers verzinnen zoveel. En stickers+benaming is erg belangrijk is dit geheel.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 11:38
Met mijn Lian Li V2000 geen last van, reversed ATX :)

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/casemod/large/000181-2.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Zo'n beetje alle Dell system zijn al sinds een jaar of 5 reversed ATX. Erg fijn en het ziet er netjes uit!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1