Toon posts:

videokaart in moederbord op zn kop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mn videokaart werd, laatst met het stofzuigen van mn kast, beschadigd. En moet nu dus een nieuwe kopen. Maar toen pas vroeg ik me af, of het normaal is dat ie op zn kop in het moederbord moet worden aangesloten, dus met de koelbladen en fan aan de onderkant(ja hij was goed aangesloten :) ).
Is dit normaal? Aangezien dit niet bevorderlijk is voor de koeling van de kaart. Natuurlijk hebben de ontwerpers van het moederbord en kast/behuizing hiervoor gekozen maar ik snap niet waarom..? Hoe zit ie bij jullie aangesloten?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Koeling naar beneden. Kouwe lucht van beneden, warmte omhoog of uit de kast ;)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb je een pic ?
Ik snap niet goed wat je bedoelt met op zijn kop.
Mij mij ... is hij er gewoon ingedrukt zoals het hoort ? :?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 18:56
Ja dit is normaal voor ATX moederborden. Je hebt ook kasten waarbij je AXT borden ondersteboven hangt en er is de BTX formfactor. Daarbij is het moederbord omgedraaid, zodat de CPU nog steeds boven zit, maar het moederbord tegen de andere zijwand van de kast zit.

Addicted to silent computing

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:32:
Mn videokaart werd, laatst met het stofzuigen van mn kast, beschadigd. En moet nu dus een nieuwe kopen. Maar toen pas vroeg ik me af, of het normaal is dat ie op zn kop in het moederbord moet worden aangesloten, dus met de koelbladen en fan aan de onderkant(ja hij was goed aangesloten :) ).
Is dit normaal? Aangezien dit niet bevorderlijk is voor de koeling van de kaart. Natuurlijk hebben de ontwerpers van het moederbord en kast/behuizing hiervoor gekozen maar ik snap niet waarom..? Hoe zit ie bij jullie aangesloten?
En waarom is dit niet bevordelijk voor de kaart?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-02 07:12
Haha, moet wel lachen hier. Er zijn regelmatig mensen die denken dat ie zo op z'n kop zit, maar hij zit zo juist goed. :)
Een videokaart heeft de koeling altijd aan de onderkant. Zo kan de koeling koude lucht vanonderen aanzuigen. De lucht die dan opwarmt van de warme GPU gaat dan bovenlangs de kast uit of wordt tegenwoordig ook wel meteen de kast uitgegooid aan de achterkant.

[ Voor 14% gewijzigd door Barleone op 24-12-2010 13:42 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 12:17
Jejking schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:36:
Koeling naar beneden. Kouwe lucht van beneden, warmte omhoog of uit de kast ;)
He ouwe Jejking

Zoals Jejking het zegt, daarom zit het standaard meestal zo.

Wat de TS zegt bestaat inderdaad wel, dat zijn kasten waarbij het moederbordtray aan de andere zijde zit.
Crahsystor schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:39:
Ja dit is normaal voor ATX moederborden. Je hebt ook kasten waarbij je AXT borden ondersteboven hangt en er is de BTX formfactor. Daarbij is het moederbord omgedraaid, zodat de CPU nog steeds boven zit, maar het moederbord tegen de andere zijwand van de kast zit.
Dat dus ja :Y)

Afbeeldingslocatie: http://images.ncix.com/forumimages/48C06510-0739-43EE-846DBF53E05C61A3.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door beunhaasbaas op 24-12-2010 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jah precies, cpu zit boven.

Ik denk dat het niet bevorderlijk is omdat warmte opstijgt, en als de warmte van onder de videokaart afkomt, kan het niet direct ontsnappen, maar dan gaat de warmte alleen maar langs de videokaart omhoog. Niet echt efficiente koeling zou ik zeggen... Ik heb geen foto, dan zou ik hem weer moeten aansluiten. Met op zn kop bedoel ik dat de koeling naar beneden is gericht, ipv naar boven.

Maar jullie uitleg is ook erg logisch haha, ik vroeg me af wat het idee erachter was om het op die manier te ontwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
Barleone schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:42:
Haha, moet wel lachen hier. Er zijn regelmatig mensen die denken dat ie zo op z'n kop zit, maar hij zit zo juist goed. :)
Een videokaart heeft de koeling altijd aan de onderkant. Zo kan de koeling koude lucht vanonderen aanzuigen. De lucht die dan opwarmt van de warme GPU gaat dan bovenlangs de kast uit of wordt tegenwoordig ook wel meteen de kast uitgegooid aan de achterkant.
Ik dacht niet dat ie op zn kop was, ik verwoorde het alleen zo haha... Als ik het goed begrijp zeg jij dus dat een videokaart koeler koude lucht aanZUIGT. Dat vind ik vreemd aangezien de cpu warmte verspreidt over de bladen, en de fan dit wegblaast.

Hoe zit het dan met de videokaart waarvan de fans en bladen naar boven zijn gericht? Die moeten dan wel warmte wegblazen, zoals de cpu, toch?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Plaatje erbij:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sjdGi3KVF5y7v5ZZ6Vx2gY4v/full.jpg
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:47:
Ik denk dat het niet bevorderlijk is omdat warmte opstijgt.
Meh, dat gaat alleen op bij stilstaande lucht, zogauw er geforceerde koeling (dus intake/outtake fans) aanwezig is hoef je daar in principe geen rekening meer mee te houden.
Met op zn kop bedoel ik dat de koeling naar beneden is gericht, ipv naar boven.
'k Zie 't probleem nog steeds niet, zo zit de koeling toch het dichtst bij de koelere lucht?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 20:50
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:53:
[...]

Ik dacht niet dat ie op zn kop was, ik verwoorde het alleen zo haha... Als ik het goed begrijp zeg jij dus dat een videokaart koeler koude lucht aanZUIGT. Dat vind ik vreemd aangezien de cpu warmte verspreidt over de bladen, en de fan dit wegblaast.

Hoe zit het dan met de videokaart waarvan de fans en bladen naar boven zijn gericht? Die moeten dan wel warmte wegblazen, zoals de cpu, toch?
Lucht beneden in de kast is koeler dan de lucht bovenin. Hiermee wordt dus koele lucht aangezogen en tegenwordig direct naar buiten geblazen. Er gaat dus geen/weinig lucht je kast verder in.

CPU zit vaak hoog in de kast. Het warmste deel. maar ook het deel waar de lucht bijna direct naar buiten wordt gezogen.

Is wel over nagedacht hoor :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson en To_Tail, verhelderende uitleg over de koeling in de kasten, maar nu dan het volgende...

Een videokaart is een videokaart, deze moet zo worden ontworpen dat hij voldoende koelingscapaciteiten hebben, ongeacht in welk type moederbord hij wordt geplaatst.

Jullie zeggen dus dat een videokaart koude lucht aanzuigt, dit zou dus goede koeling zijn in het geval van een ATX. Maar wat nou als je dezelfde videokaart in een BTX stopt? Dan zuigt hij nog steeds aan, maar dan van boven, en dus warmte(corrigeer me als ik onzin praat)?

En hoe zit het dan met videokaarten met passieve koeling in een ATX moederbord, die moeten het puur alleen hebben van de intake fans?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 20:50
Bij een BTX kast is de lucht stroom anders. intake zit in het midde van de kast, de oputput on top.
Bij een ATX zit de intake aan de onderkant van de kast en outtake in de bovenkant.

Zie ook groene pijl in de plaatjes van Nielson.

pasive kaarten moeten het idd alleen hebben van de fans in de kast. opzich niet erg aangezien de GPU temp mag oplopen tot ruim 80 graden. lastige is alleen dat indien de airflow niet juist is ookal heb je fans en een cooler op je video kaart deze dan alsnog kan overhitte.

BTX is trouwens wel een kast vorm die niet zo heel standaard is. maar voor bijde varianten hebben fabrikanten over de koeling nagedacht.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, stelt me toch ff gerust bij mn keuze voor de volgende GPU.
Pagina: 1