Grafische kaart coolers verkeerd om .

Pagina: 1
Acties:

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Gewoon effe een nadenkertje.

Misschien heeft iemand een idee waarom de colers vaak eigenlijk aan de verkeerde kant van de grafische kaart zitten?

Verkeerd om zul je je misschien afvragen wat bedoeld die gast.
Nou mij is geleerd dat warmte altijd naar boven gaat dus een juist afstraal gedrag zou zijn dat in en tower behuizing (wat de meeste computers zijn) de coler van een grafische kaart dus bovenop een grafische kaart zou zitten en niet onderop zoals de meeste graka's hebben.

Nu weet ik dat een heleboel stille kaarten dus zonder een fan een gedeelte van hun koeler bovenop de kaart hebben geplakt maar toch de layout van de grafka is toch naar mijn idee verkeerd om.

Of zie ik het verkeerd? :?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Je ziet het volgens mij compleet verkeerd. Wat doen koelers? Juist, de kaart koelen. Waar zit de frisse lucht? Beneden, want warme lucht stijgt op. De koelers voeren de frisse lucht van beneden, door de kaart heen, naar buiten af en hopen zodoende je kaart fatsoenlijk te kunnen koelen. Wat doet de CPU koeler? Die voert de lucht van bovenin met een mooie luchtstroom af. Resultaat? Blije Tweakers want hun systeempie blijft relatief fris :)

Enne, goeiemorgen! :w

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

De koele lucht in een kast bevind zich onder de kaart, deze lucht word aangezogen, door de kaart heen geblazen en komt er (over het algemeen) grotendeels aan de achterkant van de kast weer uit.

Ook zijn er al decennia lang standaarden voor maten van uitbreidingsloten E.D. Dit is nog een factor waarom (Standaard) koelers altijd aan de onderkant zitten.

Edit: Nog een voordeel, is dat de achterkant over het algemeen bezaaid is met geheugenchips. Welke wel warm worden, maar meestal niet gekoeld dienen te worden. Doordat deze aan de bovenkant zitten kan de warmte van die chips ook weer beter ontsnappen (omdat de warme lucht vrij spel heeft om naar boven te gaan).

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2010 07:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Ook een frisse morgen (het regent hier lol).
De opmerking van jou zette mij dus ook aan het denken door de kaart heen,nu wil het zo dat de meeste kaarten niet van gaas zijn gemaakt maar van een stuk printplaat dus de lucht hoopt zich juist meer op onder die printplaat dus het bevorderd volgens mij dus niet het juiste afstraal gedrag.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Fear my Paint skills >:)

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/6326/fearmypaint.png

Dat was wat ik bedoelde. (Je snapt het idee neem ik aan?)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2010 07:40 ]

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Woei mooi getekend, maar ik begrijp je idee en das waar het omgaat.
Maar waar ik op doel zijn de kaarten die een fan hebben maar geen uitstroming naar achteren.
Wat jij hier getekend hebt zijn de zogenaamde dubbelslot grafische kaarten, maar naar mijn idee hebben de meeste grafka's gewoon een enkelslot koeler en dus geen uitstroming naar achteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Read op 20-09-2010 07:48 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

De meeste hedendaagse kaarten hebben eigenlijk wel een Dubbelslots koeler, denk aan de HD5750. HD5770, 460GTX. ect ect.

Edit: Kaarten die dit niet hebben worden over het algemeen ook niet dusdanig heet dat alle warmte weg moet :)

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2010 07:50 ]

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Ik denk dat ik het topic op de verkeerde site heb gestart :) de meeste tweakers zullen zon kaart hebben als jij beschrijft maar de meeste kaarten die ik heb (gehad) zijn gewoon enkelslot kaarten denk aan ati 4850,9800 gt,ati 1650 pro deze waren allemaal uitgerust met een enkelsot koeling.

[ Voor 19% gewijzigd door Read op 20-09-2010 07:56 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik heb zowel een HD4850 als een 9800GT gehad, en deze waren beiden Dubbelslots :+

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zoals hij boven jou zei, die worden ook niet zo warm ;)
De koeler aan de onderkant heeft nog een voordeeltje en dat is dat er minder stof in de koeler komt

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
De mijne niet huhuhuhuhu.

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op maandag 20 september 2010 @ 07:57:
De koeler aan de onderkant heeft nog een voordeeltje en dat is dat er minder stof in de koeler komt
Ik denk zelf dat dat niet veel uitmaakt kwa stof die word toch wel aangetrokken door de fan.

Edit: ik denk juist dat het juist nog slechter is want stof word moeilijker weggeblazen.

[ Voor 11% gewijzigd door Read op 20-09-2010 08:05 ]

Verwijderd

Enkelslot kaarten worden niet zo warm, en een videokaart op zich kan een hoge temperatuur aan. Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken :P

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Ik maak me ook nergens zorgen om ik zat me gewoon af te vragen waarom het zo gemaakt word.
Enne ik wil niet veel zeggen maar een 4850 en een 9800 kunnen ook veel warmte produceren en niet al teveel warmte hebben gezien een stuk of wat naar een jaartje gebruik al uitval hebben zie een heleboel kaarten met artifacs enzo.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

brilsmurfffje schreef op maandag 20 september 2010 @ 07:57:
Wel eens een 4850 gezien ? :)
De eerste versie word vaak ruim over de 90C en verbruikt net zoveel (of meer) als de kaarten die jij net noemde :)
En toch heeft ie geen achterwaartse uitstroom.
Maar het meest simpele antwoord voor de TS.

Omdat de atx standaard zegt dat je geen hoge componenten aan de bovenkant van je kaart mag zetten.
Dus dan moet je wel naar beneden :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:20:

Omdat de atx standaard zegt dat je geen hoge componenten aan de bovenkant van je kaart mag zetten.
Dus dan moet je wel naar beneden :)
Heb je ook een idee waarom dat de atx standaard dat besloten heeft?

Sorry als ik teveel vraag hoor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Read op 20-09-2010 08:26 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

D4NG3R NL schreef op maandag 20 september 2010 @ 07:56:
Ik heb zowel een HD4850 als een 9800GT gehad, en deze waren beiden Dubbelslots :+
En zijn ook beiden op de markt (geweest) als single-slot ;)

Wat betreft het design:
Het airflow verhaal wat anderen hier al aanhalen. Koele lucht haal je van onder, blaas je uit aan de zijkant want naar boven kan niet vanwege de printplaat en er valt op deze manier ook geen stof in de koeler als bijkomend voordeel. Ook zijn er steeds meer kaarten die hun warme lucht direct de kast uitgooien, wat ook weer bijdraagt aan het omlaag houden van de temperatuur binnen de kast.
Het is dus niet zo dat het totaal niet slim is om de koelers zo te monteren, het is wel degelijk functioneel.

Wat mainstream kaatjes betreft. Die gebruiken minder energie en hebben zo ook minder warmte om af te voeren. Daar zou het qua koeling niet zo uitmaken of deze onder of boven is geplaatst.
Dat passieve varianten de hitte vaak (deels) verplaatsen met heatpipes naar de "bovenzijde" van de kaart is wel verwant met het verschijnsel dat warmte op deze planeet opstijgt. Anders zouden zij de warmteafvoer belemmeren doordat deze 'vast' komt te zitten onder de printplaat.

Naast de hedendaagse verklaringen en oplossingen is er ook een evolutionair aspect.
[geschiedenisles]
Vroeger, en dan moet je denken pre-1993, maakten we gebruik van ISA sloten en uitbreidingen daarop (VLB bijvoorbeeld). In een desktop model kast zat de printplaat links van de onderdelen die daar op zaten. Toen de overgang richting towers ging zag het er dus uit zoals jij zou willen zien: printplaat onder, chips boven. Prachtig toch?
Toen kwam er een nieuwe vorm van expansiesloten bij, namelijk de PCI sloten. Maar het was niet zo dat ineens alle moederborden alleen nog maar PCI sloten hadden en daarmee de ISA sloten vervingen. Deze zaten gecombineerd op het bord. Omdat er natuurlijk nog genoeg ISA hardware was (zowel nieuw als in het bezit van computer-eigenaren, het voor sommige hardware niet nodig was om een PCI variant van te maken, [insert reden]...
In die tijd waren nog veel minder zaken geintegreerd op het moederbord en maakte je meer gebruik van insteekkaarten. Met de intrede van PCI begon die integratie eigenlijk pas echt, wat je zag is dat de I/O controllerzaken als eerste naar het moederbord verhuisden, serial en paralelle poorten, Floppy- en IDE controller.
Stel je op een AT moederbord zat 4 ISA sloten en 3 PCI sloten zitten. Dan kon je daar 4 ISA kaarten en 2 PCI kaarten insteken of 3 ISA kaarten en 3 PCI kaarten, oftewel 6 insteekkaarten totaal.
Huh? Maar we hadden toch 4 ISA en 3 PCI sloten, dat zijn er toch 7?
Ja, maar... Waar de ISA en PCI sloten aan elkaar grensden was het kiezen. Het is zo gemaakt dat je daar als gebruiker de keuze had of je een ISA kaart of een PCI kaart instak. Er kon er een van twee in omdat in het expansiebracket van je kast ze allebei dezelfde positie in zouden nemen.
[/geschiedenisles]

Omdat ISA als het ware naar boven is georiënteerd en PCI naar beneden was dat mogelijk.
Mogelijk dat dat er dus ook mee te maken heeft dat we naar een beneden gericht design zijn geëvolueerd.

Om het duidelijker te maken twee plaatjes:
ISA: http://upload.wikimedia.o...0px-EISA_Ethernet_NIC.JPG
Merk op dat de filename van die plaatje incorrect is (wikipedia fail! misschien dat ik dat eens ga fixen...). Dat is een 16-bit ISA kaart, géén EISA kaart! Zie hier een plaatje van een kaart die zowel in een ISA als in een EISA slot gestoken kon worden.
PCI: http://upload.wikimedia.o.../6/62/32-bit_PCI_card.JPG

Zie je het verschil in oriëntatie?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
- Je stelling dat de meeste cases tower cases zijn zou ik graag ter discussie willen stellen.

- De natuurlijke convectie (het opstijgen van warme lucht) is - in deze situatie, bij het gebruik van aktieve koeling op een videokaart - een volkomen ondergeschikt verschijnsel.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:02

M2M

medicijnman

joopv schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:48:
- Je stelling dat de meeste cases tower cases zijn zou ik graag ter discussie willen stellen.

- De natuurlijke convectie (het opstijgen van warme lucht) is - in deze situatie, bij het gebruik van aktieve koeling op een videokaart - een volkomen ondergeschikt verschijnsel.
en daarbij komt ook nog eens, dat diffusie van warmte, en de stijging van warmte eigenlijk nauwelijks effect gaat hebben. Misschien bij grote passieve koelblokken, maar alles met een ventilator heeft al veel te veel airflow en is het effect van de warme lucht stijging verwaarloosbaar.

En aangezien de meeste pc cases volgepropt zitten met ventilators, is er van warmtestijging als fenomeen op zich geen sprake meer.

-_-

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-02 18:12
Ik zou zeggen, pak een kaart mod deze waarbij je de koeler omdraait en kijk of hij koeler blijft. Ik geef je weinig kans dat hij ook daadwerkelijk koeler blijft, omdat lees wat hierboven allemaal staat. Maar je kan het proberen.

Ik begreep het even verkeerd, dacht dat hij alleen bedoelde waarom de fan niet andersom was gemonteerd dat hij lucht wegblaasde naar beneden ipv aanzoog. :+ mijn excuses.

[ Voor 28% gewijzigd door dewil1990 op 20-09-2010 11:15 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

whiplash1990 schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:02:
Ik zou zeggen, pak een kaart mod deze waarbij je de koeler omdraait en kijk of hij koeler blijft. Ik geef je weinig kans dat hij ook daadwerkelijk koeler blijft, omdat lees wat hierboven allemaal staat. Maar je kan het proberen.
Dit is hetzelfde verhaal als dat je je processor koeler ook niet aan de achterkant van de moederbord kan plaatsen

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:38
Ik heb me al die jaren zitten afvragen waarom de koelers aan de onderkant zitten omdat je dan die mooie sticker niet kunt zien :P Maar dit kan dus inderdaad ook een reden zijn

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mja, dat is ook waarom ik het altijd jammer vond. Koop je deze kaart voor in je ubervette game-pc met case-window:
Afbeeldingslocatie: http://computer-hardware.org/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/38eaa_asus-rog-5970-ares-299x197.jpg
en je draait hem om en ziet er geen hol meer van :+

Je gaat toch ook geen ferrari kopen en hem op de kop leggen :F

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 20-09-2010 09:25 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Beste is de pc kantelen zodat de achterkant de bovenkant wordt , zodat de warmte gelijk naar boven kan.

nieuws: Intel BTX-platform nader bekeken door AnandTech

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:42
D4NG3R NL schreef op maandag 20 september 2010 @ 07:33:
Edit: Nog een voordeel, is dat de achterkant over het algemeen bezaaid is met geheugenchips. Welke wel warm worden, maar meestal niet gekoeld dienen te worden. Doordat deze aan de bovenkant zitten kan de warmte van die chips ook weer beter ontsnappen (omdat de warme lucht vrij spel heeft om naar boven te gaan).
De geheugenchips zitten toch echt aan dezelfde kant als de GPU, dus aan de onderkant. Ze krijgen meestal wel wat airflow van de koeler die erop zit, en dat vinden ze anders best prettig.

Om verder aan de hele discussie nog toe te voegen: In je case is de airflow in principe altijd van voor-onder naar achter en boven. Er is dus een redelijke diagonale airflow in de meeste cases. Als je dan met je grafische kaart lucht aanzuigt aan de bovenkant werk je dit principe tegen.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

A Lurker schreef op maandag 20 september 2010 @ 10:59:
[...]

De geheugenchips zitten toch echt aan dezelfde kant als de GPU, dus aan de onderkant. Ze krijgen meestal wel wat airflow van de koeler die erop zit, en dat vinden ze anders best prettig.

Om verder aan de hele discussie nog toe te voegen: In je case is de airflow in principe altijd van voor-onder naar achter en boven. Er is dus een redelijke diagonale airflow in de meeste cases. Als je dan met je grafische kaart lucht aanzuigt aan de bovenkant werk je dit principe tegen.
WIl je wedden }:O
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5770/images/card2.jpg
4 Geheugenchips.. Ikzelf heb die kaart ook. (4 chips aan beide kanten, voor een totaal van 8.)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2010 11:13 ]

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1042/warmte1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/2969/warmte2.jpg

Een schematische weergave dont mind my design :)

Edit: ik kan me in een heleboel verhalen wel vinden,en als het idd zo is als dat boefje zegt dat het een atx standaard is ja dan valt er niets aan te doen.
Ik heb het verhaal over dat btx gebeuren ook effe gelezen en kan me daar wel iets bij voorstellen dat dat beter zou werken.

Ik vergelijk het een beetje als wat de wc boys (and girls natuurlijk) doen die zetten ook hun radiator meestal boven in de kast zodat de warmte weg kan en doen er dan geen deksel op om de boel van boven te sluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door Read op 20-09-2010 11:41 ]

• FastFred
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 10:08:
Beste is de pc kantelen zodat de achterkant de bovenkant wordt , zodat de warmte gelijk naar boven kan.

nieuws: Intel BTX-platform nader bekeken door AnandTech
Ja, en anno 2010 heeft Silverstone dit concept verbeterd met de Raven serie-kasten ;)

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:45:
[...]

Ja, en anno 2010 heeft Silverstone dit concept verbeterd met de Raven serie-kasten ;)
Mooie case fred :P

• FastFred
Wil natuurlijk niet meteen zeggen dat ik er eentje heb natuurlijk :P

Want dat is dus niet zo

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
Ondanks dat je hem niet hebt blijft het wel een leuke kast ;)

• lordMocro
  • Laatst online: 04-07-2022
Je ziet het echt helemaal verkeerd.

Lucht tegen je kaart blazen is veel beter dan lucht wegzuigen... Als je de lucht wegzuigt dan heb je als bijkomend effect ook nog eens dat een deel van de koele lucht nooit de kaart zelf raakt. Oftewel, tekening 2 = een heel slecht design om je kaart te koelen.

edit: misschien kun je het beter voorstellen als je in je gedachte gas (lucht) vervangt door vloeistof, dan zul je realiseren dat lucht zuigen zuigt.

[ Voor 12% gewijzigd door lordMocro op 21-09-2010 14:03 ]

Verwijderd

FastFred schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:45:
[...]

Dat is inderdaad een mooie kast , geen doorhangende videokaarten en de warmte gaat gewoon naar boven er gelijk uit :)

• Read

Read

Join The Résistance

Topicstarter
lordMocro schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 14:01:
[...]

Je ziet het echt helemaal verkeerd.

Lucht tegen je kaart blazen is veel beter dan lucht wegzuigen... Als je de lucht wegzuigt dan heb je als bijkomend effect ook nog eens dat een deel van de koele lucht nooit de kaart zelf raakt. Oftewel, tekening 2 = een heel slecht design om je kaart te koelen.

edit: misschien kun je het beter voorstellen als je in je gedachte gas (lucht) vervangt door vloeistof, dan zul je realiseren dat lucht zuigen zuigt.
Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Ik zit alleen dan nog met de muur die de kaart is in situatie 1 je blaas de lucht wel tegen de kaart maar daarna kan de warme lucht niet goed naarboven.
Dus eigenlijk zou je dan de ventilator de andere kant op laten blazen in situatie 2.
Of zoals ze nu doen met de direct naar buiten uitvoer aan de onderkant van de kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Read op 22-09-2010 10:58 ]

• lordMocro
  • Laatst online: 04-07-2022
Dat maakt niet veel uit.

De lucht wordt langs de zijkant van de kaart naar boven geleid (waardoor waarschijnlijk nog meer delen van de kaart gekoeld worden, ondanks dat dit warme lucht is). Ook is het zo dat in een gesloten systeem (dus een waarbij lucht alleen maar via bepaalde gangen naar binnen en naar buiten kan, meestal zit daar de ventilator) de airflow zodanig is dat de lucht altijd in beweging is, zeker op plekken waar een ventilator in de buurt is (in dit geval zit de vent. gewoon op de GPU).

Dus je hoeft niet bang te zijn dat er dode "luchtpockets" ontstaan bij je GPU. Ook wil je niet de airflow bij je CPU verstoren (zoals bij tekening 2 het geval is), dit is heel belangrijk dat het niet gebeurt.
Ik kom zo nu en dan verkeerde opstellingen tegen van ventilatoren, en men vraagt dan waarom hun CPU temp. zo hoog kan zijn.

Ik heb een beetje veel aanhalingstekens gebruikt, hopelijk kun je mijn verhaal een beetje volgen.
Pagina: 1