Toon posts:

Bestanden op belangrijke USB-stick verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben de hele dag al aan het werk in Word en wilde een document tussendoor opslaan op mijn USB-stick. Dit document stond al eerder op de USB opgeslagen. Hij gaf hierbij ineens aan 'De mapnaam is ongeldig', terwijl mijn USB wel in de computer zat.

Als ik bij 'Mijn computer' kijk, staat hij aangegeven als 'Verwisselbare schijf (F:)', terwijl er normaal gezien 'Bsix' staat. Als ik de schijf/USB open staat er alleen een bestand wat ik niet kan openen van 0 kB.
Als ik naar de eigenschappen kijk van de schijf/USB staat er dat er 2,12 GB gebruikt is en 1,78 GB beschikbaar is.

Ik ben echt een meganoob betreft techniek, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Al mijn documenten staan hierop en juist op een USB, omdat ik op verschillende computers werk.

- Hoe kan het zijn dat mijn USB niet meer herkend wordt als eerst?
- Hoe kan het zijn dat mijn USB wel laat zien dat er 2,12 GB gebruikt is?
- Betekent dit dat mijn bestanden er nog opstaan?
- Hoe krijg ik mijn bestanden terug?

Alvast van harte bedankt, jullie zouden mij enorm uit de brand helpen!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

http://www.piriform.com/recuva

Probeer dat eens.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
@ Codecaster en Touchdomex:

Bedankt voor de links, maar ik als noob kan hier niet veel mee. Een back-up kan ik niet maken, aangezien de bestanden weg zijn en bij datarecovery zie ik niet iets wat speciaal duidt op een USB-stick.

Ik denk dat er iets mis is met de hardware van mijn USB-stick. Al geruime tijd zit hij ietwat soepel in de USB-poort, dit doordat er wel eens iets tegenaan komt. Toch deed hij het altijd, tot dit weekend. Vanaf dit weekend start hij telkens opnieuw op als je er een tikje tegen geeft. Alsof hij opnieuw in de poort gestoken wordt. Ik krijg dan ook direct een pop-up met verschillende uit te voeren opties, zoals 'Map openen'.

Ik vind het vreemd dat ik uren in Word 2007 aan het werk ben, ik om het kwartier/half uur mijn document op sla en dat dat INEENS niet meer kan. En dat mijn USB dan ook INEENS een andere naam heeft. Én dat ik wel 2,12 GB gebruikt heb volgens de eigenschappen.

Bedankt voor de hulp, maar graag specifieker voor mijn geval!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 21:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:35:
Een back-up kan ik niet maken, aangezien de bestanden weg zijn
Duh, het was de bedoeling dat je al eerder een backup had gemaakt ;)
en bij datarecovery zie ik niet iets wat speciaal duidt op een USB-stick.
Dat hoeft ook niet, een programma zoals Recuva (al eerder aangehaald in dit topic zie ik) werkt prima.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:10

ResuCigam

BOFH

Ik vind het vreemd dat ik uren in Word 2007 aan het werk ben, ik om het kwartier/half uur mijn document op sla en dat dat INEENS niet meer kan. En dat mijn USB dan ook INEENS een andere naam heeft.
Daar is weinig vreemds aan hoor, dingen gaan soms INEENS kapot. Wat voor jou wel belangrijk is om te lezen is het thema topic over backups. Die hoor je namelijk altijd te maken, ook als beginner... Voor het recoveren van je documenten kun je waarschijnlijk het beste even met de stick bij iemand langsgaan die er meer verstand van heeft.

We do what we must because we can.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Andere USBpoort gebruikt? Wat heb je allemaal wel gedaan?

Klinkt alsof hij corrupt is geraakt. Ofwel door kortsluiting doordat hij contact maar niet volledig....

In ieder geval 1 ding wat je nu MOET doen is al je belangrijke bestanden van de stick afhalen en een backup maken. Als je alle data netjes hebt kun je de USB-stick gaan testen ;) Iets wat erg belangrijk is :+ aan de andere kant kost een nieuwe USB stick geen drol meer.... Dus je kan het beste al de data van je oude afhalen en ze op een nieuwe zetten. Meer zekerheid ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Word heeft een behoorlijk aantal mogelijkheden om bestanden te redden:
How to recover a lost file in Word 2007 or in Word 2003

Met een beetje geluk staan de bestanden nog ergens in een tijdelijke folder op een van de computers waar je op gewerkt hebt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 21:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Touchdomex schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:44:
In ieder geval 1 ding wat je nu MOET doen is al je belangrijke bestanden van de stick afhalen en een backup maken. Als je alle data netjes hebt kun je de USB-stick gaan testen ;) Iets wat erg belangrijk is :+ aan de andere kant kost een nieuwe USB stick geen drol meer.... Dus je kan het beste al de data van je oude afhalen en ze op een nieuwe zetten. Meer zekerheid ;)
Dat kan hij niet. Goed lezen ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat de flash chip met je data (voor een deel) is gesneuveld. En wel het belangrijkste en meest overschreven deel namelijk de tabellen die bijhouden waar welke file staat en hoe. Zoals elke flash chip zal het schrijven ervan een keer ophouden en dat is dus nu gebeurd. Deze stick ga je niet meer lezen zonder speciale software die het kan herstellen. Het is wel handig als iemand met wat meer computer ervaring dit doet. De eerste tip is om niet meer naar de disk te schrijven, en hem ook niet te formatteren als Windows daar om vraagt. Dan een tool als getdataback of recuva gebruiken om de disk te lezen en de instructies van dit programma goed opvolgen (dus de herstelde bestanden naar een andere disk te laten schrijven).

Voor alle portable media geldt dat je het moet synchroniseren met een computer die als backup dient (of de stick). Het kan namelijk best eens gebeuren dat je hem verliest, of dat er iets kapot gaat (enfin, dat weet je nu ook). Voor jouw speciale geval zou je ook eens kunnen kijken naar Dropbox of een soortgelijke service. Het ligt eraan of de documenten erg vertrouwelijk zijn of niet.

Succes.

"That was left handed..." - JJH

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Usb stick is zeer slecht om daar op te werken, dus om de origineel op te zetten.
Elk moment kan deze defect gaan, en is slechter te recoveren dan een hd.
En om recoveren te vermijden(want dit kan zeer moeilijk zijn), dus vaker een backup maken.

Dus origineel op de harde schijf laten, en om mee te nemen, op de usb stick zetten. Dan had je nu een kopie gehad.

Verwijderd

Al geruime tijd zit hij ietwat soepel in de USB-poort, dit doordat er wel eens iets tegenaan komt. Toch deed hij het altijd, tot dit weekend. Vanaf dit weekend start hij telkens opnieuw op als je er een tikje tegen geeft. Alsof hij opnieuw in de poort gestoken wordt.
En toch bleef je doorwerken met de stick? zonder de bestanden op te slaan op bijvoorbeeld Live SkyDrive of Dropbox? Dan heb je ook echt gevraagd om de data kwijt te raken.

Verwijderd

Topicstarter
@ Twister: Bedankt. Ik ben erachter gekomen dat in Word niet staat aangevinkt om altijd een back-up te maken, dus die grap gaat helaas niet op.

@ Compizfox/Jouke: Bedankt voor de duidelijke uitleg en de tips. Daar ga ik absoluut wat mee doen.

Wellicht heeft dit er ook mee te maken. Ik wilde verkassen van mijn bureau naar een andere plek met mijn laptop. Daarom haalde ik de oplader eruit. Net voor of net na dat moment wilde ik mijn document opslaan en toen gaf hij aan 'De map is ongeldig'. In alle hectiek weet ik het niet meer, maar het klinkt logischer dat het na het verwijderen van mijn oplader gebeurde.

Daarnaast heb ik een week of twee geleden een enkele keer een foutmelding gehad toen mijn laptop opstartte met mijn USB erin of toen ik mijn USB erin stak. De computer vroeg toen of ik de USB wilde controleren, maar ik heb dit elke keer weggedrukt, omdat mijn USB gewoon naar behoren werkte.

Misschien is dit informatie waar jullie nog iets mee kunnen.

Edit: Fridgeman, de boodschap is nu wel duidelijk dat ik anders had moeten handelen. Het gaat nu om het feit hoe ik mogelijk mijn documenten terug krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen. Dankzij GetDataBack heb ik vrijwel alle documenten terug!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 21:21

M2M

medicijnman

Word heeft de neiging om constante schrijfacties op het betreffende opslag medium te doen. Dat is echt funest voor een USB stick, zeker een goedkope die niet bijzonder goede wear leveling heeft. (zie wiki voor wear leveling, hier). Dat betekend dat elke schrijfactie op hetzelfde stukkie flash geheugen gedaan wordt, wat uiteindelijk dus resulteert in een kapotte USB stick.

Dus gewoon op de harde schijf werken, en later backups maken op de USB stick. Eventueel tools gebruiken om backups te automatiseren (zoals synctoy van Microsoft, dat bijzonder goed zijn werk doet. Overigens zijn er legio 3rd party software te vinden met soortgelijke functionaliteit). Stel zo'n systeem goed in en hoop dat je het nooit nodig hebt.

-_-

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:26

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:37:
Bedankt voor de adviezen. Dankzij GetDataBack heb ik vrijwel alle documenten terug!
Spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?
Pagina: 1