Is ios wel revolutionair genoeg ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Mijn grote vraag is of Apple wel revolutionair is met zijn IOS besturing systeem ?

Als ik zo om me heen kijk zie ik filmpjes van andere bedrijven die veel verder zijn dan wat Apple nu kan op zijn IOS apparaat behalve als je hem jailbreakt...
Maar dat wil meneer apple natuurlijk niet en inprecipen vervalt dan je garantie natuurlijk.

En hele beleid van apple dat alle apps gecontroleerd moet worden opzicht niks mis mee maar dat remt wel bepaald soort software af...
En via hun betaal systeem betaald moet worden zo als de kranten:
nieuws: Kranten ageren tegen restricties iPad-uitgaven - update

Ik denk als je de nieuwe android versie ziet Honeycomb 3.0 voor tablets
dan zie dat die veel verder zijn dan ipad van Apple.
Android Honeycomb
YouTube: Overview: First Look: T-Mobile G-Slate with Google by LG

Ik weet alleen natuurlijk niet wat ipad 2 gaat doen met IOS 4.3 maar ook dat brengt ons niks revolutionair als ik de berichten zo mag lezen:
http://www.iphoneclub.nl/...in-ios-4-3-een-overzicht/

Als ik alleen al naar de Playbook van Blackbarry van RIM kijk dan heeft die veel meer eye candy en alles sluit beter op elkaar aan en voelt niet als losse apps aan en dat wil je volg mij als eind gebruiker lijk me(geld ook voor Android Honeycomb).
YouTube: BlackBerry PlayBook Demo

Toch is google Android Honeycomb 3.0 en RIM Blackbarry Playbook erg gebruik vriendelijk
als andere tablets net zo goed zijn misschien zelf beter.

En waarom word apple dan zo goed verkocht waar ligt dat aan ?
Ligt dat aan het business model van apple apps store waar development geld mee kunnen verdienen ?

Misschien kijk iets teveel vooruit naar andere bedrijven ik weet eigelijk niet of de playbook al op markt is maar dat kan niet lang meer duren net als al die andere tabs met Android er op.

Maar goed ik denk dat Apple met snel iets revolutionair moet komen anders zie het niet zo roos kleurig voor ze.

En mij vraag is hoe denken jullie over revolutie van apple IOS besturing systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41

DefLite

Why so serious?

Havelock schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:52:

Omdat het werkt, ziet er goed uit en het is simpel!

Over de revolutie maak ik me helemaal geen zorgen, ik zie wel wat er gebeurt.

@TS
Gebruik/gebruikte jij een ios product regelmatig of ga jij puur op specs/verhalen af?

[ Voor 27% gewijzigd door DefLite op 09-02-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou ik ben het met twee van je drie punten eens. Zo langzamerhand vind ik Apple's iOS namelijk vrij saai worden. Ben wel weer eens wat toe aan wat meer eyecandy :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

- De AppStore is ongeevenaard, zowel in eenvoud als in kwaliteit
- Het product geniet een hoge naamsbekendheid
- De bediening is imo zeer goed

Ik heb weleens met Android-apparaten gespeeld, maar met updates e.d. is dat zo scheefgetrokken, de 1 heeft dat weer wél, de ander X weer niet. Bovendien miste ik de hardwarematige acceleratie die ik wél zie in iOs en Windows Phone 7. Hierdoor is de beeldopbouw erg soepel en geeft een goed gevoel van snelheid

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Maar als ik playbook zo ziet oogt ook heel simpel of noem jij dat dan heel in gewikkeld... of vindt jij het ipad simpeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Havelock schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:11:
Maar als ik playbook zo ziet oogt ook heel simpel of noem jij dat dan heel in gewikkeld... of vindt jij het ipad simpeler ?
Met zo`n vraag kom je meer bij of de vraag dat de iphone bij je past. Zo te lezen ben jij een iemand die zelf wat kan en dus verder kijkt dan de gemiddelde telefoon gebruiker. En ja dan kijk je verder dan een apple product aangezien die gemaakt zijn voor de algemene gebruiker die interface en handeling beter vind. Dus blijkbaar moet jij dan zoeken naar wat anders :P

De rest van de normale gebruikers kunnen dan gewoon van de eenvoud genieten van de nietskunnende (ja ik kijk ook verder dan mijn neus lang is) iphone gebruiker. Maar die mensen zijn er nou eenmaal ook. Dus waar je topic over moet gaan is mij een raadsel. Het is gewoon een invoer apperaat wat mensen graag gebruiken.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Laatst online: 22:41

DefLite

Why so serious?

Het gaat niet alleen om kennis/kunnen maar ook om gemak. De iPhone doet alles wat ik wil en geen gezeik. Het werkt soepel/snel/vlot.
Ik kan ook wel Android gaan gebruiken waar ik veel meer kan customizen... maar dat boeit mij helemaal niet, zit ik niet op te wachten en heb ik bovenal niet nodig aangezien iOS perfect is pour moi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Mijn grote vraag is of Apple wel revolutionair is met zijn IOS besturing systeem ?
Revolutie of evolutie?
Wellicht omdat het wel werkt. Vergelijk een android-versie van nmap met subnetinsight. Dat lijkt me om te beginnen wel duidelijk genoeg.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
DefLite schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:03:
[...]

Omdat het werkt, ziet er goed uit en het is simpel!

Over de revolutie maak ik me helemaal geen zorgen, ik zie wel wat er gebeurt.

@TS
Gebruik/gebruikte jij een ios product regelmatig of ga jij puur op specs/verhalen af?
Kijk het zit zo afgelopen nazomer kon ik een nieuwe telefoon uit zoeken.
Omdat ik een Apple mac book heb 17" dacht ik van om iphone 4(overigens me eerste iphone) te nemen en natuurlijk ben ik een die naar specs gekeken heb en reviews.

Maar ook naar andere merken gekeken hoor.
Alleen ik vond toen qua specs iphone 4 beste wat er te krijgen was.
En zonder enige moeite aan me computer kan aansluiten dus dat was voor mij een van de reden om iphone 4 te nemen.

Nu ik verder kijk zie ik dat andere merken nu beginnen apple IOS in te halen dan heb puur over besturing en mogelijk heden los gezien van het jailbreaken.

En dat vindt ik best wel jammer en omdat ik altijd met gedachte had dat apple revolutionair is of was.

Maar goed nu is het af wachten wat apple hier iets aan gaat doen anders zie ik dat andere merken qua revolutie veel verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij heel erg tegen valt van de iPad is dat ze vooral niet misbruik maken van het grotere scherm.
Hier hadden ze veel meer mee kunnen doen nu is het net een grote iPod Touch met HD icoontjes imo, ze hadden bijvoorbeeld al echt tabbed browsing kunnen toevoegen net zoals we dat op de desktop hebben, daar is genoeg schermruimte voor. Apple had echt veel meer moeten doen met het ~10" scherm er zijn meer mogelijkheden en niet alles van devvers verwachten want er hadden ook fundamentele wijzigingen in notificaties kunnen zitten.

Ow en nee ik ben geen android fanboy of wat dan ook, kijk gewoon objectief(in hoeverre dat kan) naar de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:42

QinX

Shai-Hulud

Ik vind dit een soortgelijke vraag als dat windows revolutionairder is als OS X. Het punt is en blijft gewoon iOS werkt gewoon en "dankzij" apple zijn beveiligingen en strictheid kan er ook weinig misgaan. Ik geloof niet dat een normale iOS gebruiker zijn OS kan laten crashen als je rare dingen probeert te doen, dat kan niet met iOS. Bij andere systemen is die kans veel groter, althans daar ga ik vanuit bij mijn beperkte ervaringen met de oudere en nieuwere OS concurrenten. Ik heb mijn Iphone 3G en nu 4 nog nooit kunnen laten crashen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
@Squishy

Zo ver had ik niet eens over de ipad nagedacht.
Maar je heb gelijk ze kunnen veel meer met ipad dan wat er nu mee gedaan word nu heb ik ook het gevoel of het een opgeblazen ipod touch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 18:11
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:40:
Wat mij heel erg tegen valt van de iPad is dat ze vooral niet misbruik maken van het grotere scherm.
Hier hadden ze veel meer mee kunnen doen nu is het net een grote iPod Touch met HD icoontjes imo, ze hadden bijvoorbeeld al echt tabbed browsing kunnen toevoegen net zoals we dat op de desktop hebben, daar is genoeg schermruimte voor. Apple had echt veel meer moeten doen met het ~10" scherm er zijn meer mogelijkheden en niet alles van devvers verwachten want er hadden ook fundamentele wijzigingen in notificaties kunnen zitten.

Ow en nee ik ben geen android fanboy of wat dan ook, kijk gewoon objectief(in hoeverre dat kan) naar de apparaten.
IMO doen ze al veel emer met het groter schermoppervlak al had het bij bepaalde apps wel uitgebreider gekunt. Maar kijk eens naar contact, mail, ipod, itunes remote, etc. die zien er bij mij toch écht anders uit als op mijn iphone, en dan dus in de positieve zin dat er meer informatie, meer menu's en overzichtelijker info wordt weergegeven op de iPad.

Over de originele discussie waarom dat apple spul zo goed verkocht wordt:

Het werkt gewoon altijd, klaar. Zet je iDevice aan, en het doet wat je wil. Vloeiend, vlot, zonder al teveel poespas, maar ziet er toch netjes uit. Alles werkt hetzelfde, dus op je iPhone werken dingen hetzelfde als op de iPad, etc. Zelfs de iPod Shuffle heeft die functionaliteit al gekregen.

Wat mij zo opvalt aan alle andere telefoons met wat voor besturingssysteem dan ook: het ziet er allemaal anders uit. Daar moet weer deze skin op, en hier moeten de icoontjes weer anders zijn. Wil je op die telefoon naar het menu, dan moet je op die knop drukken, en wil je dit doen, dan moet dat weer anders als op die oude telefoon.

Het simpel houden van je besturingssysteem kan een voordeel hebben. Zo groot zelfs dat je graag andere functionaliteit wilt laten gaan. Zo was er een tijd geleden zo'n grote ophef over dat je met een iphone niet kon mms-en. Nouja, vervelend, maar ik doe dat toch al nooit, dus wat boeit mij dat?

Ow, en ik ben van mening dat Apple spul er altijd erg mooi uit ziet. Ik heb persoonlijk nog geen mooiere laptop dan een MacBook Pro gezien, en een mooiere tablet dan de iPad of een mooiere telefoon dan de iPhone is er niet. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar het strakke, zilver/zwarte design staat mij gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01

ThunderNet

Flits!

Dat is niet geheel het geval.. niet alles werkt hetzelfde. Er zitten consistent inconsistente dingen in iOS.. Klein voorbeeldje, in de mail-applicatie kun je met een swipe-actie de delete-knop voor een mailtje tevoorschijn halen..
Waarom kan dit niet op dezelfde manier in de calender-app?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:40:

Dat had ik inderdaad ook een beetje. De 1-op-1 overzetting van het iPhone-homescreen vond ik erg jammer. Juist op de iPad hadden ze bijvoorbeeld wél meer functionaliteit op het scherm kunnen tonen, ipv enkel de iconen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als ik alleen al naar de Playbook van Blackbarry van RIM kijk dan heeft die veel meer eye candy en alles sluit beter op elkaar aan en voelt niet als losse apps aan en dat wil je volg mij als eind gebruiker lijk me(geld ook voor Android Honeycomb).
Iets als eyecandy is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur.

Volgens mij zijn sommige (standaard) iOS apps ook met elkaar verbonden en kun je bijvoorbeeld de contactpersonen in contacts namelijk 'in sync' houden met de contactpersonen van jouw e-mail e.d. Ook al valt het niet misschien zo op en lijkt het dus wat meer losgekoppeld van elkaar te zijn. Maar ook dit is natuurlijk slechts gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Van mij mag het toetsenbord veel uitgebreider nu heb ik nog vaak genoeg dat ik iets verkeert in tikt of verkeerde word komt te staan heel irritant is dat...

Zo valt er nog hoop te verbeteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:57
Ik neem aan dat Apple dit jaar weer een nieuwe versie van iOS uit zal brengen. Daarbij mag ik toch hopen dat de langverwachte lockscreen eraan komt en dat de iPad ook een springboard krijgt dat wat meer voor een 10" scherm is aangepast. Ook al werkt het nu heel goed, er kan meer uit gehaald worden. Tevens hoop ik dat de iPhone ook een roterend springboard krijgt net als de iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ja heel irritant is dat zit je op youtube in breed beeld filmpje te kijken wil terug naar het spring board kan je telefoon weer slag draaien dat moet makkelijker kunnen lijk me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
IOS is wel degelijk revolutionair imho. Een paar punten springen eruit, die je echt nergens bij andere fabrikanten terugvindt:
  • Een echt consistente interface. Het is gewoon ten allen tijde duidelijk wat je moet doen, welke knop je moet gebruiken. Alle instellingen zitten bij elkaar, alle applicaties werken op dezelfde manier. Dat is uniek te noemen, op alle andere platformen die ik ken zitten applicatie-specifieke instellingen in de applicatie zelf en is de navigatie binnen de app ook niet overal gelijk.
  • Push notifications. Dit is echt f*cking briljant. Ga voorbij alles wat pushmail en sms heet, geef gewoon alle applicaties de mogelijkheid om berichten of geluidjes naar het toestel te sturen. Deze notificaties zijn de reden dat de apps niet lokaal hoeven te blijven draaien, als er iets te melden is dan piept het en kun je de app weer starten. Ook zaken als Find my iPhone zijn hierdoor mogelijk.
  • Perfecte integratie met de iPod software. Ik heb al vele telefoons gehad, de meeste kunnen mp3'tjes afspelen, maar geen enkele doet het zo goed als de iPhone. Je kunt er makkelijk in zoeken, het ziet er goed uit met coverart en het werkt perfect samen met de telefoonfunctionaliteit.
Er zijn ook wel nadelen te noemen. De belangrijkste vind ik toch wel de noodzaak om steeds iTunes te gebruiken. Je kunt gewoon niet even snel een mp3-tje er bij op zetten, dat is jammer. Dat alle software door Apple gekeurd moet worden heeft natuurlijk zijn redenen, de belangrijkste is dat de bediening consistent is met de rest van de iPhone, anders krijg je dezelfde versnippering als bij Android of Symbian. Maar het geeft wel een beetje een eng gevoel dat Apple kan bepalen wat de gebruikers wel en niet kunnen.

Ik vind het dus wel revolutionair, ik heb nog nergens een concept gezien dat zo goed werkt als totaaloplossing. De iPhone is echt een goed ontworpen apparaat waarbij alles goed met elkaar samenwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
Als je historisch gezien kijkt naar wat iOS betekend heeft voor de smartphone kun je het revolutionair noemen. Het heeft namelijk het volgende teweeg gebracht:
- Algemene acceptatie: Jan en alleman loopt met een smartphone rond. Dit is Microsoft of Palm nooit gelukt. Pas met de introductie van de iPhone is die markt flink gegroeid.
- Gebruiksgemak: De bediening is simpel, je hebt geen pennetje meer nodig.
- App store: Het installeren van applicaties is super simpel. Dit was er simpelweg niet. Er waren wel sites te vinden met nieuws over applicaties, maar meestal als je iets wilde installeren dan ging dat niet op het device zelf.

Er zijn vast nog wel wat meer punten te verzinnen waarom iOS revolutionair is.

De laatste tijd zie je de concurrentie steeds dichterbij komen en misschien Apple wel voorbij streven. Maar dit is niet echt meer revolutie te noemen, eerder evolutie.

O ja, de iPad was ook een revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:57
Ik vind zelf de Appstore toch wel het meest revolutionaire idee. Hoewel het misschien niet de eerste was, is het wel degene geweest die als eerste echt succesvol is geweest en andere marktpartijen ook heeft doen overstappen op dit concept.

Je ziet nu dus ook dat Apple de succesvolle formules van het mobiele platform overbrengt naar de Macs. Neem nu de Mac Store. Ik persoonlijk vind het zo geniaal makkelijk, dat ik sinds de launch nu ruim een maand geleden al meer software heb gekocht dan in de afgelopen jaren. Natuurlijk is dit misschien wat overdreven, maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is om gebruiksvriendelijkheid te bieden. Daarbij de verzekering dat je een bepaalde kwaliteit mag verwachten (reviewproces + beoordelingen), zorgt ervoor dat mensen eerder de portemonnee trekken.

Apple begrijpt dat je niks aan je apparatuur hebt zonder content. Door die content met 1 muisklik beschikbaar te maken, wordt er voor gezorgd dat je het maximale uit je aangeschafte spullen haalt. Als nu de filmindustrie nog eens zou meewerken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ze waren natuurlijk niet echt revolutionair. Het enige wat je revolutionair kunt noemen is dat ze alles eraan op een goede manier hebben uitgewerkt waardoor het succesvol kon worden. De AppStore kun je moeilijk revolutionair noemen, want meer dan een app betalen en downloaden is het uiteindelijk niet. Via je PC dingen op een mobieltje installeren was ook niet nieuw. Het was gewoon evolutionair. Het verschil was dat het in zoverre evolutionair was dat opeens iedereen er gemakkelijk gebruik van kon maken, waardoor het dus wél een megasucces is geworden.

Daarnaast hebben ze het voordeel van een enorm onkritische fanbase. Dat is niet zozeer bewust, maar vloeit vooral voort uit het feit dat er mensen mee bezig zijn die verder relatief weinig ervaring hebben met zulke apparaten. Alles wat ze voorgeschoteld krijgen is vervolgens nieuw. Ze kunnen er dus weinig kritisch over zijn omdat ze niet weten hoe het anders kan. Dat anders is niet áltijd beter, de iPhone en zijn OS zijn goed afgewerkt, maar dat is het soms wel. Die kritiekpunten worden echter zelden erkend als fouten en niet zelden enorm gedownplayed.

Daarnaast is het in deze discussies vaak zo dat er alleen onderscheid gemaakt wordt tussen Apple en niet-Apple. Dat vind ik enorm oneerlijk, omdat je zo alle fouten van alle toestellen die niet van Apple zijn vergelijkt met de fouten op één toestel van Apple. Daardoor krijg je een enorm scheve discussie (en hier lopen sommige vergelijkingen ook al behoorlijk mank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Dat ze in het verleden dingen hebben neergezet wat ze bewezen heeft staat vast zelf andere fabrikanten nemen hun technieken en manier van werken over.

Nu zie ik toch dat andere fabrikanten ook met iets moois komen waar apple weer van kan leren.
Jammer is dat ik nu niks revolutionair van hun zien terwijl andere fabrikanten wel uit het oog springen met vernieuwingen.
En wie weet komt dat misschien nog wel van apple... "One more thing"

dat springboard komt me erg saai over en niet vernieuwend meer van deze tijd.
Ze moeten echt met iets vernieuwend aan komen anders gaan mensen over stappen naar iets beters mooier.
hoe je het wen of keer een bedrijf moet blijven vernieuwen want je moet tenslotte consument te vreden kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
PhilipsFan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 01:26:
IOS is wel degelijk revolutionair imho. Een paar punten springen eruit, die je echt nergens bij andere fabrikanten terugvindt:
[list]
• Een echt consistente interface. Het is gewoon ten allen tijde duidelijk wat je moet doen, welke knop je moet gebruiken. Alle instellingen zitten bij elkaar, alle applicaties werken op dezelfde manier. Dat is uniek te noemen, op alle andere platformen die ik ken zitten applicatie-specifieke instellingen in de applicatie zelf en is de navigatie binnen de app ook niet overal gelijk.

Toch echt niet juist hoor, sommige instellingen zitten in de app zelf, andere onder instellingen. Ook begint de interface verouderd over te komen, iets zoals sbsettings zou al jaar en dag in iOS zelf moeten zitten.
• Push notifications. Dit is echt f*cking briljant. Ga voorbij alles wat pushmail en sms heet, geef gewoon alle applicaties de mogelijkheid om berichten of geluidjes naar het toestel te sturen. Deze notificaties zijn de reden dat de apps niet lokaal hoeven te blijven draaien, als er iets te melden is dan piept het en kun je de app weer starten. Ook zaken als Find my iPhone zijn hierdoor mogelijk.
Niet iets waar apple eerst mee was.
• Perfecte integratie met de iPod software. Ik heb al vele telefoons gehad, de meeste kunnen mp3'tjes afspelen, maar geen enkele doet het zo goed als de iPhone. Je kunt er makkelijk in zoeken, het ziet er goed uit met coverart en het werkt perfect samen met de telefoonfunctionaliteit.
[/list]
Niet iets waar apple eerst mee was.
Ik vind het dus wel revolutionair, ik heb nog nergens een concept gezien dat zo goed werkt als totaaloplossing. De iPhone is echt een goed ontworpen apparaat waarbij alles goed met elkaar samenwerkt.
Het is idd het beste totaalconcept, vandaar zou ik het evolutionair noemen.
sunoke schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 01:30:
[...]

Als je historisch gezien kijkt naar wat iOS betekend heeft voor de smartphone kun je het revolutionair noemen. Het heeft namelijk het volgende teweeg gebracht:
- Algemene acceptatie: Jan en alleman loopt met een smartphone rond. Dit is Microsoft of Palm nooit gelukt. Pas met de introductie van de iPhone is die markt flink gegroeid.
Eerder een combinatie van goedkoper wordende hardware en verschillende merken die meer vingervriendelijke software op de markt brachten.
- Gebruiksgemak: De bediening is simpel, je hebt geen pennetje meer nodig.
Vingerviendelijk bestond voor de iphone ook al.
- App store: Het installeren van applicaties is super simpel. Dit was er simpelweg niet. Er waren wel sites te vinden met nieuws over applicaties, maar meestal als je iets wilde installeren dan ging dat niet op het device zelf.
Er waren al online winkels die software aanbieden. Was die simpel als betalen, downloaden en dubbelklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:05
Afgezien dat ik soms wat voorbeelden mis voor de dingen die je aanhaalt, het volgende:
Apple was misschien niet de eerste, maar wel vaak de eerste die het op een manier in elkaar zet dat het goed bruikbaar is voor iedereen. Je hoeft niet de eerste te zijn als je maar de eerste bent die het op zo'n manier doet dat het voor gebruikers een fijne ervaring oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door Myrdhin op 09-02-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:08
Apple heeft dmv zijn iPhone met iOS een vloedgolf veroorzaakt waar elke fabrikant in mee (moet) gaat/gaan. Nu zitten we op een niveau dat de verschillen tussen Android, WP7 en iOS relatief klein zijn. Apple moet nu wel weer met iets 'groot' komen om flink afstand te kunnen nemen.
Ik ben erg benieuwd van iPhone 5 en iOS 5.x zullen gaan brengen. Apple zal zich vast meer en meer storten op gaming, maar wat zullen ze nog meer brengen?

Update: Bijna vergeten Apple zal op NFC inzetten, niet alleen voor betalen maar ook voor communicatie tussen Apple apparaten. Leuk, maar NFC zit bij iedereen al in de planning.

[ Voor 17% gewijzigd door Packardhell op 09-02-2011 10:21 . Reden: Update (NFC) ]

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 02:03:

Daarnaast hebben ze het voordeel van een enorm onkritische fanbase. Dat is niet zozeer bewust, maar vloeit vooral voort uit het feit dat er mensen mee bezig zijn die verder relatief weinig ervaring hebben met zulke apparaten. Alles wat ze voorgeschoteld krijgen is vervolgens nieuw. Ze kunnen er dus weinig kritisch over zijn omdat ze niet weten hoe het anders kan. Dat anders is niet áltijd beter, de iPhone en zijn OS zijn goed afgewerkt, maar dat is het soms wel. Die kritiekpunten worden echter zelden erkend als fouten en niet zelden enorm gedownplayed.
Hier ben ik het niet mee eens in mijn geval: Voordat ik een iPhone kocht had ik al gebruik gemaakt van talloze smartphones en PDA's van andere fabrikanten. Te denken valt dan aan de Casio Cassiopeia EM-500, Palm IIIe, REX 5000, HP iPaq 3970, Sony NX70v, Palm Treo 650, MDA Compact, HTC Startrek, Nokia 7650, Nokia N73 en nog enkele anderen. Geen enkel apparaat dat ik gebruikte kwam maar in de buurt van iOS. Het dichst erbij zat de Treo, maar die interface voelde redelijk oud aan. De iPhone bracht een geanimeerde gelikte fijne interface en leende daarbij natuurlijk wel bij bijvoorbeeld Palm (interface en mute knop).

In het begin was de iPhone natuurlijk niet meer dan een veredelde featurephone, maar de Appstore was een verademing en streefde alles wat er was ver voorbij. Het doet me een beetje denken aan Apt, dus nieuw was het niet, maar het was wel nieuw op een smartphone.

Waar ik mij niet zo ik kan vinden bij Appleis de gevangenis waar je inzit: Je kunt geen applicaties buiten de Appstore om installeren zonder daar erg veel moeite voor te moeten doen. Apple beslist wat er in de Appstore komt, wat mij betreft het grootste minpunt.

Vooral om dat laatste ben ik aan het overwegen over te stappen naar Android, maar daar kom ik nog al wat problemen tegen: Trage telefoons, fragmentatie van hier tot ginder, niet gestandaardiseerde layout van de knoppen onder het apparaat, google die graag wil weten wat je met het apparaat doet, verschillende "Shells" waardoor de interface niet overal hetzelfde is. Voor sommige van deze problemen is natuurlijk wel een oplossing te vinden, maar het werkt niet "out of the box". Daar staat tegenover dat je minder in de gevangenis zit dan bij Apple: apk's zijn gewoon te installeren over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Wat ik wel echt onderscheidend vindt is dat ze Airplay in IOS 4.2.1 er in hebben gestopt.
Alleen dat weet een simpele gebruiker niet dat dit er in zit op een iphone en dan gaan zoon handige functie ook niet gebruiken en dan mis mij betreft iets moois.
En dan kom je niet onderscheidend over voor simpele gebruiker wat niet 123 uit het oog springt voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Myrdhin schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:37:
[...]

Afgezien dat ik soms wat voorbeelden mis voor de dingen die je aanhaalt, het volgende:
Apple was misschien niet de eerste, maar wel vaak de eerste die het op een manier in elkaar zet dat het goed bruikbaar is voor iedereen. Je hoeft niet de eerste te zijn als je maar de eerste bent die het op zo'n manier doet dat het voor gebruikers een fijne ervaring oplevert.
Daar geef ik je gelijk, de iphone 1g was het best totaalconcept op de markt, en heel geschikt voor een heel grote doelgroep.

En het is dat wat apple het beste doet, doorontwikkelen van bestaande of opkomende technologie tot iets heel gebruiksvriendelijk voor de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
MsG schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:09:
- De AppStore is ongeevenaard, zowel in eenvoud als in kwaliteit
- Het product geniet een hoge naamsbekendheid
- De bediening is imo zeer goed
Ik heb een Galaxy S en een iPad.

Maar de Appstore is qua gebruiksgemak minder dan de market.

Al was het alleen al omdat de Market automatisch kan updaten (per applicatie instelbaar). En omdat de market in de achtergrond gaat downloaden ipv dat de app de focus verliest en je uit de app ligt.

Voor de rest zou ik nu nog liever een iPad hebben (houden) dan een android tablet.Maar ik weet niet of dat met iOs3 zo blijft.

Qua telefoons vind ik Android wel sterker in sommige dingen. Met name het snel kunnen Delen van sites/fotos/videos via verschillende programma's is veel beter. Ik kan vanuit de browser of de gallerij (in Android) veel sneller een foto naar twitter/whatsapp/email gooien dan dat ik dat in iOS kan.

Daarentegen is iOs wel stabieler, ik heb op de iPad nooit echt dat een applicatie vastnaait, wil met Android nog wel eens voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
418O2 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:58:
[...]
Daarentegen is iOs wel stabieler, ik heb op de iPad nooit echt dat een applicatie vastnaait, wil met Android nog wel eens voor komen.
Nou ik heb wel vaak genoeg gehad dat uitzending gemist app er uit knalt en dat ik hem opnieuw kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 21:57
Dat zou kunnen. Die gebruik ik zelf niet, want ik heb nog geen iPad versie kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Havelock schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:56:
[...]

Nou ik heb wel vaak genoeg gehad dat uitzending gemist app er uit knalt en dat ik hem opnieuw kan opstarten.
Dat kan inderdaad, maar iOS zelf blijft prima draaien, dat is stabiel. Het eruit knallen van apps komt meestal door teveel aan geheugen-gebruik van de app zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
vgroenewold schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:27:
[...]

Dat kan inderdaad, maar iOS zelf blijft prima draaien, dat is stabiel. Het eruit knallen van apps komt meestal door teveel aan geheugen-gebruik van de app zelf.
Ligt dat aan de maker van app of gaat iOS hier niet goed mee om geheugen vrij temaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik persoonlijk ben ook een iPhoneOS gebruiker van het eerste uur (toen het nog geen iOS genoemd werd).ik stapte op de iPhone in met versie 1.0.1. De iphone was echt een mobiel waar ik als mac gebruiker al jaren op aan het wachten was. Geweldige ervaring voor die tijd. Eindelijk was er een telefoon die ik ook kon beheren met iTunes. Dit kende ik op de Mac al heel wat jaren en voelde daarom zeer vertrouwd. Eigenlijk tot op de dag van vandaag stoort dit me totaal niet, iTunes doet wat het moet doen en werkt op de Mac keurig.

Maar ook ik kijk graag verder. Inmiddels heb ik alle iPhones versleten (van sommige zelfs meerdere door verschillende oorzaken) en ben ik er soms een beetje klaar mee. Ik wil ook wel weer eens wat nieuws en daarom kijk ik steeds vaker met een schuin oog naar android.

Stock android 2.3 ziet er best wel lekker uit op de NexusS en eigenlijk weerhoud alleen de bouwkwaliteit van al die toestellen me een beetje. Ik zou graag een mobiel zien die kwa looks en afwerking met de iPhone4 mee kan maar dan wel android draait.

Hèt liefst ook met iTunes ondersteuning maar dat zal wel niet komen 8)7
418O2 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:57:
Dat zou kunnen. Die gebruik ik zelf niet, want ik heb nog geen iPad versie kunnen vinden.
De website werkt op de iPad naar behoren en daarom is er waarschijnlijk geen app.
Waarom immers een app laten ontwikkelen als het keurig vanuit de browser kan?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb nooit gesnapt wat Nederlanders wilden met de 1e iPhone. Je had het gigantisch trage 2G, de revolutionaire AppStore was er nog helemaal niet, en je betaalde enorm veel voor de iPhone. (vriend van me had hem voor iets van 500 euro). Terwijl het op dat moment amper wat kon, externe applicaties waren er toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hij was idd iets van 500,- euro. Spot goedkoop vergeleken met de Nokia's die ik ervoor steeds kocht.
Nokia 9210i , 9500 , E90.

Afbeeldingslocatie: http://www.mobilegazette.com/media/nokia-e90-review/nokia-e90-9500-9210i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mobilegazette.com/media/nokia-e90-review/nokia-e90-9500-9210i-2.jpg

Die waren over de 1000,- euro (9210i zelfs 1850 gulden ofz).

Mobiele Data gebruikte ik er eigenlijk nooit op toen (behalve email wat via Wifi ging op de 9500/E90) en externe Apps waren er op de Nokia ook haast niet dus dat miste ik al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Havelock schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:50:
[...]

Ligt dat aan de maker van app of gaat iOS hier niet goed mee om geheugen vrij temaken ?
Het iOS laat een applicatie weten dat het geheugen dient vrij te maken (dat niet wordt gebruikt op dat moment). Als een applicatie dat niet doet of niet genoeg vrijgeeft wordt het door iOS afgesloten.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Als duurt niet lang meer of apple heeft nog concurrent erbij
nieuws: HP introduceert TouchPad-tablet met WebOS

http://www.engadget.com/2...-touchpad-first-hands-on/

Als je filmpje van deze tablet ziet vind ik de manier van multitasken wel een stuk beter dan die van apple...

[ Voor 30% gewijzigd door Havelock op 09-02-2011 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
MsG schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:50:
Ik heb nooit gesnapt wat Nederlanders wilden met de 1e iPhone. Je had het gigantisch trage 2G, de revolutionaire AppStore was er nog helemaal niet, en je betaalde enorm veel voor de iPhone. (vriend van me had hem voor iets van 500 euro). Terwijl het op dat moment amper wat kon, externe applicaties waren er toen nog niet.
Dat is altijd achteraf een koe in zijn kont kijken. Er was toen namelijk nog geen App Store (die makkelijk toegankelijk was, op geen enkel mobiel platform), dus miste je het ook niet. Tja trage 2G had je wel, maar toendertijd was 3G ook nog niet echt iets dat iedereen had (in tegenstelling tot vandaag de dag). Het ging toen veel meer om de UI en de bijbehorende gebruikservaring. Die was revolutionair voor een mobiele telefoon. Daar heb ik graag 350 euro voor uitgegeven (zelf gehaald in de US, 500 dollar).

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hee daar gaan we weer. Weer een "concurent" erbij.
Was het niet HP die een jaar geleden (toen de iPad was aangekondigd) riep geen Tablet te gaan maken?

Nu brengen ze een Tablet op de markt. Luistert naar de naam TouchPad (lekker mee liften). heeft 16/32/64gb, bied kranten en films aan en komt met een wifi en/of 3g versie.

Klinkt allemaal lekker vertrouwd zullen we maar zeggen.
En dan ook WEER een ander OS. Wordt er voor de normale consument niet echt makkelijker op allemaal.

iOS is dan misschien niet revolutionair maar dat is dit ding ook zeker niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 09-02-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Maar dan heb je wel keuze vrijheid om te kunnen kiezen en wie weet zijn de kranten hierbij misschien wel beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sunoke schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 01:30:
Die eer moet toch echt met RiM (Blackberry) worden gedeeld. Die hebben de smartphone in de zakelijke wereld acceptabel gemaakt, Apple heeft dit gevolgd met de consumentenwereld. Net zoals Microsoft de PC in de meeste huiskamers heeft gekregen, al dan niet bedoeld.

iOS is evolutie, niet meer revolutie (het is voor mij de vraag of het ooit echt revolutie is geweest, ik zie het eerder als optimalisatie richting een bepaald type consument). Maar waarom zou revolutionair altijd goed zijn? Voor de gebruikers is evolutie beter.
Donstil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 13:55:
Stock android 2.3 ziet er best wel lekker uit op de NexusS en eigenlijk weerhoud alleen de bouwkwaliteit van al die toestellen me een beetje. Ik zou graag een mobiel zien die kwa looks en afwerking met de iPhone4 mee kan maar dan wel android draait.
Ik moet zeggen dat ik de HTC Desire nog steeds een mooie en goede telefoon vind, die qua looks absoluut niet onderdoet voor de iPhone (sterker nog, ik vind de Desire mooier, maar dat is persoonlijk). Ook de bouwkwaliteit is gewoon uitstekend wat mij betreft :) .

De Nexus S is van Samsung, kan ik niet beoordelen.
Hèt liefst ook met iTunes ondersteuning maar dat zal wel niet komen 8)7
Nee, dat vermoed ik ook niet :p . Ik denk dat Android gebruikers nog eerder hun ziel aan de duivel verkopen dan met iTunes te moeten werken (wat ben ik blij dat ik mijn gekregen iPod Shuffle ook via Winamp kan beheren ;) ).

Ook zal Apple zich echt niet aan Android conventies gaan houden, en dat is wat mij betreft goed zo ;)

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 09-02-2011 21:55 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Havelock schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:34:
Maar dan heb je wel keuze vrijheid om te kunnen kiezen en wie weet zijn de kranten hierbij misschien wel beter af.
Keuze is niet altijd goed. De markt gaat al zo langzaam mee met dit soort producten.
Als de media/bedrijven dan een app moet maken voor 4 verschillende os'en haken ze snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Donstil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:44:
Keuze is niet altijd goed. De markt gaat al zo langzaam mee met dit soort producten.
Als de media/bedrijven dan een app moet maken voor 4 verschillende os'en haken ze snel af.
Keuze is juist erg belangrijk; anders krijg je gemakzucht en gebrek aan innovatie doordat de noodzaak wegvalt. Dat zie je aan Windows waar lang geen concurrentie voor was, wat tot gedrochten als Windows ME en Vista heeft geleid. Juist de druk en concurrentie op de zakelijke markt heeft tot NT/2000 geleid, en zijn nog steeds uitstekende basis voor het Windows OS :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• k995
Donstil schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:11:
[...]

Hee daar gaan we weer. Weer een "concurent" erbij.
Hoe meer hoe beter hoor, keuze zorgt voor competitie en is goed voor consumenten.
Was het niet HP die een jaar geleden (toen de iPad was aangekondigd) riep geen Tablet te gaan maken?
nee
Nu brengen ze een Tablet op de markt. Luistert naar de naam TouchPad (lekker mee liften). heeft 16/32/64gb, bied kranten en films aan en komt met een wifi en/of 3g versie.
HP had al een tablet met windows 7 als "slate". EN touchpad is niet slecht gevonden, iedereen kent de touchpad op een laptop.
Klinkt allemaal lekker vertrouwd zullen we maar zeggen.
Tuurlijk die groottes zijn betaalbaar en dat produceert men standaard . Ectra kosten gaan doen om 10-20-40GB aan te bieden is toch absurd?
En dan ook WEER een ander OS. Wordt er voor de normale consument niet echt makkelijker op allemaal.
Je neemt wat jou het beste lijkt, nogmaals zonder concurentie zal de consument er veel meer onder lijden.
iOS is dan misschien niet revolutionair maar dat is dit ding ook zeker niet.
Tja draadloos opladen (iets wat ik hoop dat in de nieuwe ipad zal zitten) draadloos syncen, dual core cpu, automatisch zaken kopieren door toestellen in de buurt van elkaar te brengen ,betere multitasking,...

Ik zou dat even evolutionair of revolutionair noemen hoor.

• Havelock
Dat multitasken en het toetsenbord mag van mij ook wel eens op de schop bij apple iOS al zie je dat andere fabrikanten veel betere implementatie hebben of uit gewerkt hebben.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46

Exirion

Gadgetfetisjist

Glashelder schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:06:
Nou ik ben het met twee van je drie punten eens. Zo langzamerhand vind ik Apple's iOS namelijk vrij saai worden. Ben wel weer eens wat toe aan wat meer eyecandy :P
Ik vind iOS meer dan genoeg eyecandy hebben. Eyecandy is leuk op de eerste dag dat je zo'n ding hebt, en daarna wil je gewoon dat het goed werkt en functioneel is. En dat is de kracht van Apple: ze zorgen dat het simpel, intuitief is, zonder overbodige toeters en bellen. Dat is wat de gemiddelde consument zoekt, want we zijn niet allemaal tweakertjes die de hele dag willen prutsen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Havelock
Je kan die 2 dingen ook combineren zo dat wel functioneler word.
Apple had ook net zo goed die vloeiende bewegende animatie er ook uit kunnen laten had dan ook net zo goed gewerkt.

Maar ja het oog wil ook wat he zeg maar de WOW effect en dat maakt het product wel mooier er op en maakt het product meer af.

[ Voor 4% gewijzigd door Havelock op 10-02-2011 12:21 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:17:
Je kan die 2 dingen ook combineren zo dat wel functioneler word.
Apple heeft wat mij betreft een prima balans tussen functioneel en esthetisch verantwoord. Natuurlijk, er kunnen altijd dingen beter en handiger, maar ik zou absoluut geen shitload een eyecandy willen zoals waar sommige mensen hier van kwijlen. Leuk voor een uurtje, maar daarna zie je het toch niet meer, en vaak wordt het dan alleen maar hinderlijk.

Waar ik me wel aan erger is dat nu de orientation switch ineens een mute switch is geworden terwijl ik dat NOOIT gebruik. Orientation switchen is nu veel omslachtiger dan dat vind ik echt KUT :(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• funk-e
  • Laatst online: 08-09 14:57
Ik weet niet of het een woord is, maar ik vind iOS Evolutionair.

Er wordt vaak gezegd dat andere telefoons dezelfde en vaak meer functies hebben dan iOS, en dat klopt natuurlijk ook. Maar de functies die erop zitten werken dan ook echt goed. Overal is goed over nagedacht en alle functies zijn gewoon supergoed doorontwikkeld.

Geen enkele telefoon kan in de buurt van de iPod-functie van de iPhone komen.

En verder, onderscheidende punten:
Airplay / Airprint
Appstore
iMovie (op je iOS device)
iTunes (op je iOS device)

...less is more

• funk-e
Exirion schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:23:
[...]

Waar ik me wel aan erger is dat nu de orientation switch ineens een mute switch is geworden terwijl ik dat NOOIT gebruik. Orientation switchen is nu veel omslachtiger dan dat vind ik echt KUT :(
Dit wordt opgelost in de volgende iOS update

...less is more

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

funk-e schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:29:
Dit wordt opgelost in de volgende iOS update
Nou, valt me mee dat ze zo snel naar de kritiek luisteren. Fijn :)

• Havelock
Exirion schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:23:
[...]

Apple heeft wat mij betreft een prima balans tussen functioneel en esthetisch verantwoord. Natuurlijk, er kunnen altijd dingen beter en handiger, maar ik zou absoluut geen shitload een eyecandy willen zoals waar sommige mensen hier van kwijlen. Leuk voor een uurtje, maar daarna zie je het toch niet meer, en vaak wordt het dan alleen maar hinderlijk.
Heb je überhaupt wel naar playbook van Blackbarry RIM gekeken die deze 2 dingen heel goed heeft gecombineerd.

[ Voor 239% gewijzigd door Havelock op 10-02-2011 12:42 ]

• funk-e
Exirion schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:32:
[...]

Nou, valt me mee dat ze zo snel naar de kritiek luisteren. Fijn :)
Dat vind ik zeker ook een pluspunt. Regelmatige updates gedurende 2 jaar (daarna updates waar niet alle nieuwe functies inzitten, maar nog wel constante verbeteringen).

Er zijn maar weinig fabrikanten die zo lang ondersteuning geven (softwarematig)

(Apple hardware-garantie is een ander verhaal, maar daar gaat dit topic niet over ;))

Ik moet trouwens zeggen dat ik ook erg gecharmeerd ben van de nieuwe webOS apparaten van HP, dat lijkt ook erg goed te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door funk-e op 10-02-2011 12:38 ]

...less is more

• Havelock
Sommige mensen hebben oog kleppen op.
En kijken alleen maar naar Apple producten zo langs ze maar iets van apple hebben(lijkt wel status icoon) terwijl andere fabrikanten het net zo goed doen en misschien wel beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Havelock op 10-02-2011 12:57 ]

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 10:32
Ipad was revolutionair, en dat is pas 1 jaar geleden. Iphone was revolutionair, pas 3,5 jaar geleden. Kun je je nog voorstellen dat je niet met een smartphone rondliep? Ipod was revolutionair, betekende het definitieve einde van de discman. Appstore op de mac is redelijk revolutionair, volgende stap is dat ze alle softwarepakketten uit de fysieke stores halen, daarna alle macbooks optical-driveloos. Itunes wordt waarschijnlijk een streaming service a la spotify. Einde van de cd? Dat je muziek digitaal aanschaft komt vnl uit Apples koker. Allemaal vrij revolutionair. Apple tv, een filmpje of tv serie kijken wanneer jij dat wilt, kan nog beter maar begin vh einde voor iets als een tv-zender zoals wij dat al decennialang kennen. De geleidelijke overgang van OS naar IOS.

Dit alles in relatief kort tijdsbestek. Apple is in 10 jaar van niets naar 's werelds grootste bedrijf gegroeid en betekent enorm veel in de manier waarop wij computeren, muziek luisteren, tv kijken, bellen en noem nog eens wat. Tuurlijk heb je altijd alternatieven, Google biedt zelfs serieuze alternatieven, maar ik heb het idee dat Apple de grootste innovator is. Ik kijk trouwens door een Apple brilletje, maar moet ook zeggen dat als ik een blackberry in mijn handen heb... dat is gewoon helemaal kut man

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:53:
Da's wel erg simpel geredeneerd. Sommige mensen hebben al jaren Apple spullen en zijn gewend aan de interface en logica, hebben meerdere Apple spullen in huis die met elkaar samenwerken, en hebben vaak geinvesteerd in software die ze willen blijven gebruiken. Het is niet zo dat iedereen bij iedere aankoop de halve wereld gaat afzoeken wat er allemaal is, en wat volgens anderen het beste is. Ze kiezen gewoon voor wat ze kennen omdat het bevalt en voor hun doet wat het moet doen. En ook een voorkeur voor Apple design kan hierbij natuurlijk een rol spelen.

• funk-e
Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:53:
En kijken alleen maar naar Apple producten zo langs ze maar iets van apple hebben(lijkt wel status icoon) terwijl andere fabrikanten het net zo goed doen en misschien wel beter.
Kun je eens wat specifieke voorbeelden geven?

btw: lees deze site eens door

...less is more

• SinergyX
  • Laatst online: 17-09 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Exirion schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:55:
Da's wel erg simpel geredeneerd. Sommige mensen hebben al jaren Apple spullen en zijn gewend aan de interface en logica, hebben meerdere Apple spullen in huis die met elkaar samenwerken, en hebben vaak geinvesteerd in software die ze willen blijven gebruiken. Het is niet zo dat iedereen bij iedere aankoop de halve wereld gaat afzoeken wat er allemaal is, en wat volgens anderen het beste is. Ze kiezen gewoon voor wat ze kennen omdat het bevalt en voor hun doet wat het moet doen. En ook een voorkeur voor Apple design kan hierbij natuurlijk een rol spelen.
Wat ik me dan afvraag, als dus zoiets 'evolutionair' of zelfs 'revolutionair' wordt genoemd, kan je iets wel zo noemen, waarin de keuze en/of vrijheid eigen wordt beperkt voor de gebruiker? Dan praat ik over de softwaregebonden sync, account principe, muziek aanschaf, hardware, connectiviteit, support of cross-platform.

Immers, als ik ook in software heb geinvesteerd of een bepaalde 'methode' al jaren gebruik, dan zou toch iets 'evolutionair/revolutionair' mij juist betere tijden geven? Grappig dat dan het tegenovergestelde gebeurd.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• k995
Plankton schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:50:
Ipad was revolutionair, en dat is pas 1 jaar geleden.
Idd vind ik ook ipad was heel erg goed, nu een jaar later zijn er amper concurenten op de markt.
Iphone was revolutionair, pas 3,5 jaar geleden. Kun je je nog voorstellen dat je niet met een smartphone rondliep?
Nee vind ik niet, had op dat moment aparaten die grotendeels hetzelfde deden, soms zelf beter.
Ipod was revolutionair, betekende het definitieve einde van de discman.
Nee hoor, eerste verkochten amper. Het is pas bij ipod 4g dat het doorbrak, zeer zeker evolutie dus .
Appstore op de mac is redelijk revolutionair
Wat is evolutionair aan een app store op een PC? Dit is steam maar dan niet enkel voor games.
, volgende stap is dat ze alle softwarepakketten uit de fysieke stores halen, daarna alle macbooks optical-driveloos.
Zou kunnen, zie dit niet snel gebeuren.
Itunes wordt waarschijnlijk een streaming service a la spotify. Einde van de cd? Dat je muziek digitaal aanschaft komt vnl uit Apples koker.
Weeral evolutie en succesvol opzetten. Anderen deden dit al voor apple.
Allemaal vrij revolutionair.
Nee hoor.
Dit alles in relatief kort tijdsbestek. Apple is in 10 jaar van niets naar 's werelds grootste bedrijf gegroeid
Nee hoor apple staat 100+ , jij bedoeld grootste IT bedrijf.
en betekent enorm veel in de manier waarop wij computeren, muziek luisteren, tv kijken, bellen en noem nog eens wat.
nee hoor voor de gemiddelde inwoner heeft apple bijna geen impact gehad.
Tuurlijk heb je altijd alternatieven, Google biedt zelfs serieuze alternatieven, maar ik heb het idee dat Apple de grootste innovator is. Ik kijk trouwens door een Apple brilletje,
Dat had ik nu niet gedacht :)

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:27
Ik denk dat Apple prima de optimale mix tussen hun product en marketing onder de knie heeft. Het produkt an sich is momenteel qwa hardware niet beter dan de concurrentie. Ze hadden een tijd lang het beste touchscreen wat gewoon echt een stuk beter was als de concurrentie. De gebruikte software daarintegen zorgt momenteel voor het voordeel. Het ziet er leuk uit, werkt zoals je verwacht. Android komt hier heel snel dichterbij maar dat is geheel persoonlijk.

Ik denk dat iOS momenteel niet revolutionair bezig is, maar wat ze doen wel goed doordenken zodat het een makkelijke en fijne gebruikerservaring is. En misschien is dat wel de revolutie die wij niet zien omdat we dat als normaal verwachten...

[ Voor 7% gewijzigd door Freezerator op 10-02-2011 15:13 ]

• funk-e
k995 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:40:
[...]

Nee vind ik niet, had op dat moment aparaten die grotendeels hetzelfde deden, soms zelf beter.
Welke apparaten waren dit?
Wat deden ze beter?
[...]

Nee hoor, eerste verkochten amper. Het is pas bij ipod 4g dat het doorbrak, zeer zeker evolutie dus .
Dat het niet verkocht betekende niet dat het geen revolutie was. De eerste iPod was wel een revolutie, de 4G was een evolutie van die revolutie
[...]

Wat is evolutionair aan een app store op een PC? Dit is steam maar dan niet enkel voor games.
We hebben het over iOS. Op welke devices kon je, voordat de appstore actief was, direct games en software downloaden met zo'n enorm aanbod?
[...]

Zou kunnen, zie dit niet snel gebeuren.
Denk je ook dat er over een aantal jaren nog veel CD's verkocht worden?

[ Voor 0% gewijzigd door funk-e op 10-02-2011 16:09 . Reden: nuancering m.b.t. cd's n.a.v. Pierz ]

...less is more

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 19:13
funk-e schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:35:
Denk je ook dat er over een aantal jaren nog CD's verkocht worden?
Zeker weten, er worden ook nog steeds LP's verkocht hoor. En die passen niet eens in een mac!

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 10-02-2011 16:07 ]

• SinergyX
  • Laatst online: 17-09 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat deden ze beter?
Inkoppertje, Copy&paste en thetering, Windows Mobile kon dit al lang. WM kon zelfs als Wifi router fungeren, niets drivers, niets extra software, gewoon out of the box op een windows machine. Verder kon het gros al gewoon MP3's, foto's schieten, syncen, remote control, chat (MSN), dus wat had iOS dan eigelijk dat wel nieuw/beter was?

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 10-02-2011 16:15 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
SinergyX schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:14:
[...]

Inkoppertje, Copy&paste en thetering, Windows Mobile kon dit al lang. WM kon zelfs als Wifi router fungeren, niets drivers, niets extra software, gewoon out of the box op een windows machine. Verder kon het gros al gewoon MP3's, foto's schieten, syncen, remote control, chat (MSN), dus wat had iOS dan eigelijk dat wel nieuw/beter was?
Zucht, ben een Android "aanhanger"...maar ehm: iOS maakte het gebruiken van een smartphone sexy, handig en snel. Had altijd het idee dat mensen die +/- 5 jaar terug zo'n WM mobile hadden, dit alleen deden omdat het interessant doen was, ipv ook echt handiger: 2/3x per dag je mobiel opnieuw opstarten was geen uitzondering. Heb nu tijdelijk zo'n Palm ding om tijdsmetingen te doen, maar het is echt niet vergelijkbaar qua gebruiksgemak. En om over het installeren van software maar niet te spreken.
.
Appstore op de Mac is niets nieuws, volgens mij hebben Linux pakketten dit al veel langer (synaptic bijv.) en sinds anderhalf jaar heeft Ubuntu een makkelijk te gebruiken variant hierop. (http://www.ubuntu.com/desktop/features).

vogelaarke135

• k995
[...]

Wat deden ze beter?
Acer N300 =pda en Qtek 9000 (=htc universal smartphone)

Copy paste, geen belachelijk gedoe met webserver, hogere resolutie (vga), vrijheid te instaleren wat je wou,direct syncen en wireless syncen met PC,...
Dat het niet verkocht betekende niet dat het geen revolutie was. De eerste iPod was wel een revolutie, de 4G was een evolutie van die revolutie
Een revolutie die niet verkocht ?

En wat was er dan zo revolutionair aan? Kleinere harde schijf gebruiken noem ik geen revolutie hoor.
We hebben het over iOS. Op welke devices kon je, voordat de appstore actief was, direct games en software downloaden met zo'n enorm aanbod?
Waarom zeg je dan "op de mac?" ok dus de apple itunes app store .

Wel ik downloade van Handango en pocketgear op die Acer N300 al in 2006 een jaar of 2 voor de app store bestond.Op dat ogenblik had je daar toen tienduizenden applicaties op wat heel veel voor die tijd was.
Denk je ook dat er over een aantal jaren nog veel CD's verkocht worden?
cd en dvd/bluray(waarom enkel cd?) : Ja

Ik denk dat net zoals met je commentaar dat apple "ons leven veranderde" je niet beseft dat sommige (lees de meeste) er geen reet omgeven wat apple doet of laat.

• k995
vogelaarke135 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:29:
[...]

Zucht, ben een Android "aanhanger"...maar ehm: iOS maakte het gebruiken van een smartphone sexy, handig en snel.
Dat was idd zo.(niet dat er geen andere ook mee bezig waren)
Had altijd het idee dat mensen die +/- 5 jaar terug zo'n WM mobile hadden, dit alleen deden omdat het interessant doen was, ipv ook echt handiger: 2/3x per dag je mobiel opnieuw opstarten was geen uitzondering.
Heb ik nooit gehad, en qua functionaliteit verschilde dat weinig met waar ik later mijn iphone voor gebruikte: e-reader, internet, heel af en toe spelletje, GPS, muziek&films.
Heb nu tijdelijk zo'n Palm ding om tijdsmetingen te doen, maar het is echt niet vergelijkbaar qua gebruiksgemak. En om over het installeren van software maar niet te spreken.
Op windows mobile was het downloaden op je smartphone en op klikken of downloaden op je pc klikken en "syncen" . Vond ik toch echt niet zoveel meer werk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

SinergyX schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:14:
Je kunt niet gewoonweg OS'en vergelijken. Het gaat om de combinatie van hardware en software. Ik heb hier nog een iPaq liggen die destijds iets van 600 a 700 euro was. Had een 624MHZ CPU en 640x480 display, Bluetooth en Wifi en het draaide Pocket PC en later Windows Mobile. Zoveel potentie had het ding, maar het was een ramp om serieus mee te werken.

De iPod Touch was 2 jaar later zo enorm veel beter met z'n capacitieve touchscreen, snelle CPU, meer geheugen, 3D GPU voor de user interface (OSX ondersteunt hardware acceleratie al een jaar of 10) en goeie soepele OS. iOS was het eerste OS dat daadwerkelijk voor mobiele toepassingen met touchscreens was aangepast. Windows Mobile begint dat nu pas een beetje te worden, maar er worden nogsteeds tablets verkocht (Archos e.d.) waar een veredeld Windows desktop OS op draait. Sommige tweakers geilen erop omdat ze zeggen daarmee "alles te kunnen" maar ik vind het gewoon ruk. Geef mij maar een tablet dat je niet als "notebook zonder keyboard" hoeft te gebruiken.

• Havelock
funk-e schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:13:
[...]

Kun je eens wat specifieke voorbeelden geven?

btw: lees deze site eens door
Ja status om erbij te horen van kijk ik heb iets van Apple.
Ze vinden zelf dat 2de kamer iedereen daar ipad nodig heeft scheelt je weer papier werk en waarom moet het dan ipad zijn als er straks zat alternativen zijn.
Zo is het wel met meer dingen ipod(mp3 speler) van Apple was gewoon een rage want als jij niet zoon ding had hoorde je er niet bij.
En daarom heeft Apple imago op gebouwd dat voor die groep betrouwbaar en bewezen is.
Maar wil niet zeggen dat je dan gelijk Apple moet nemen er zijn namelijk zat alternativen voor Apple die net zo goed werken.

@funk-e
Begrijp nu wat je bedoelt met deze site die je aan haalt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:56:
Ja status om erbij te horen van kijk ik heb iets van Apple.
Dit roepen vooral mensen die er zelf graag eentje willen maar het geld er niet voor hebben. Het is een beetje sneu om Applegebruikers allemaal als statusgeil te bestempelen.
Zo is het wel met meer dingen ipod(mp3 speler) van Apple was gewoon een rage want als jij niet zoon ding had hoorde je er niet bij.
Rage? Sommige mensen noemen de iPhone na 4 jaar ook nogsteeds een hype. Rages en hypes houden geen jaren lang aan. Als iets zoveel jaar zo goed verkocht wordt, dan is er echt wel iets goeds aan. Kun je niet alleen maar afschuiven op hype en status.
En daarom heeft Apple imago op gebouwd dat voor die groep betrouwbaar en bewezen is.
Maar wil niet zeggen dat je dan gelijk Apple moet nemen er zijn namelijk zat alternativen voor Apple die net zo goed werken.
Als jij iets anders wilt, koop jij toch lekker iets anders? Waar vermoei je jezelf mee door je druk te maken over het feit dat zoveel andere mensen wel graag Apple willen kopen. Laat ze.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Vind ik niet. Als ik bijvoorbeeld bij Android de widgets gebruik, zie ik vaak in een oogopslag wat er gebeurt, wat mijn agenda punten zijn, en wat mijn laatste e-mail is. Of er nog regen gaat vallen straks, en hoeveel graden het word.

Dat is voor mij de kracht van Android. Ik hoef niet eerst door een lijst met apps te scrollen en een app te openen om te kijken of het gaat regenen. Of wat mijn agenda punten zijn.

Ook de integratie van andere apps in de standaard apps zelf. Zoals bijvoorbeeld een foto's even snel doormailen, op je facebook of twitter zetten, of uploaden naar dropbox, meteen vanuit de galerij. En dan raak ik de app zelf , facebook twitter of gmail, nog geen eens aan.

Ook gmail werkt echt goed, met de agenda en contacten. Ze worden meteen gesynct als je iets aanpast in je agenda op het web.

Dat zijn echt dingen die ik niet alleen maar mijn oom die weinig verstand van telefoons heeft ook zeer nuttig vind. Als je je maar even verdiept in de materie waar je mee te maken krijgt werkt het gewoon super.

Mede door deze dingen vind ik ios niet echt revolutionair. Je kijkt nog steeds elke dag naar die mooie vierkantjes aan die apps voorstellen ( precies hetzelfde zoals bij de introductie van de iPhone). Ik kom zelf nauwelijks in het menu waar alle apps staan. Gewoon omdat alles op mijn 5 schermen staat.

Maar vooral hierover verschillen de meningen.

Zucht...

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:12
Apple is wel revolutionair geweest, de iPod, de iPhone, maar als ik nu kijk dan is er aan de iPhone bar weinig veranderd sinds die is uitgekomen. Tuurlijk hardware beter, software uitgebreider. Maar als ik nu naar iOS kijk vind ik het zo gruwelijk verouderd overkomen. Het was super, maar ik heb het idee dat ze aan alle kanten ingehaald of voorbij gerend worden.

Wat dat betreft doet android het beter in mijn ogen, maar dat vind ik dan een gebruikersonvriendelijk OS. Word wel steeds verbeterd met updates volgens mij.

Voor alle duidelijkheid, als je dus 2/3 jaar terug een iPhone kocht, dan had je dus een super OS en telefoon, maar tegenwoordig zijn er betere alternatieven. Andriod hoe gebruikersonvriendelijk het soms in mijn ogen is, is er daar een van. WP7, hoe dichtgetimmerd qua api's en dergelijke hoord er wat mij betreft ook bij. Nieuw OS, maar wordt als het goed is dus wel steeds opener qua mogelijkheden.

(ben wel blij met de appstore hoor, ook al bestonden zulke dingen allang, apple heeft het populair gemaakt en dat de apps zo goedkoop zijn op de andere platformen komt mede hierdoor).

• k995
Exirion schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:01:
[...]

Je kunt niet gewoonweg OS'en vergelijken. Het gaat om de combinatie van hardware en software. Ik heb hier nog een iPaq liggen die destijds iets van 600 a 700 euro was. Had een 624MHZ CPU en 640x480 display, Bluetooth en Wifi en het draaide Pocket PC en later Windows Mobile. Zoveel potentie had het ding, maar het was een ramp om serieus mee te werken.
Wat was er dan zo'n ramp aan?

Hou rekening die 4700 is 2004 3 jaar voor de iphone.
Die 624MHZ cpu had 1/2 van de kracht van wat er in de 1e iphone zat.

Capacatieve schermen waren er nog niet,...
De iPod Touch was 2 jaar later zo enorm veel beter met z'n capacitieve touchscreen, snelle CPU, meer geheugen, 3D GPU voor de user interface (OSX ondersteunt hardware acceleratie al een jaar of 10) en goeie soepele OS. iOS was het eerste OS dat daadwerkelijk voor mobiele toepassingen met touchscreens was aangepast.
HTC met zijn toch (en ja dat was een shell over WM) kwam dicht in de buurt, net zo goed als spm mobile shell, echter moest je 3.5" of meer hebben om alles deftig te kunnen gebruiken.
Windows Mobile begint dat nu pas een beetje te worden, maar er worden nogsteeds tablets verkocht (Archos e.d.) waar een veredeld Windows desktop OS op draait. Sommige tweakers geilen erop omdat ze zeggen daarmee "alles te kunnen" maar ik vind het gewoon ruk. Geef mij maar een tablet dat je niet als "notebook zonder keyboard" hoeft te gebruiken.
Heb die archos tablets (70 en 101) in mijn handen gehad en die werken heel goed hoor. Is toch echt gelijkaardig aan mijn ipad (en ja die is beter maar met het dubbel van de prijs is dat logisch)

• Havelock
SgtElPotato schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:30:
Vind ik niet. Als ik bijvoorbeeld bij Android de widgets gebruik, zie ik vaak in een oogopslag wat er gebeurt, wat mijn agenda punten zijn, en wat mijn laatste e-mail is. Of er nog regen gaat vallen straks, en hoeveel graden het word.
Dat is voor mij de kracht van Android. Ik hoef niet eerst door een lijst met apps te scrollen en een app te openen om te kijken of het gaat regenen. Of wat mijn agenda punten zijn.
Dat is nou net waarom ik misschien Android tablet ga nemen of Apple met iets vernieuwend komen zo als lockscreen aanpassen.
Ook gmail werkt echt goed, met de agenda en contacten. Ze worden meteen gesynct als je iets aanpast in je agenda op het web.
Daar Heeft Apple volgens mij een dure oplossing voor mobile me www.me.com een dienst die alles synchroon houd met het web alleen helaas kost dat geld.
Mede door deze dingen vind ik ios niet echt revolutionair. Je kijkt nog steeds elke dag naar die mooie vierkantjes aan die apps voorstellen ( precies hetzelfde zoals bij de introductie van de iPhone). Ik kom zelf nauwelijks in het menu waar alle apps staan. Gewoon omdat alles op mijn 5 schermen staat.
En daarom vindt ik apple niet echt vernieuwend meer is.
Dus kan je af vragen of het nog wel van deze tijd is
LeVortex schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:40:
Apple is wel revolutionair geweest, de iPod, de iPhone, maar als ik nu kijk dan is er aan de iPhone bar weinig veranderd sinds die is uitgekomen. Tuurlijk hardware beter, software uitgebreider. Maar als ik nu naar iOS kijk vind ik het zo gruwelijk verouderd overkomen. Het was super, maar ik heb het idee dat ze aan alle kanten ingehaald of voorbij gerend worden.
Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Je noemt het "gruwelijk verouderd". In wat dan? In welke opzichten wordt het aan alle kanten ingehaald? Ja, de interface is nogsteeds herkenbaar t.o.v. hoe het in 2007 was. Ik zal je een geheimpje vertellen: het gros van de mensen krijgt er de kriebels van als ze elk jaar een nieuwe interface voor hun neus krijgen. Misschien is het allemaal niet zo spannend voor de scholieren die elke 3 maanden van telefoon wisselen, maar dat is niet de doelgroep.
Wat dat betreft doet android het beter in mijn ogen, maar dat vind ik dan een gebruikersonvriendelijk OS. Word wel steeds verbeterd met updates volgens mij.
Vind je het erg als ik je niet volg? Android doet het veel beter (met WAT dan?) maar is gebruiksonvriendelijk. Nou, doe mij dan maar gewoon het gebruiksvriendelijke iOS.
Voor alle duidelijkheid, als je dus 2/3 jaar terug een iPhone kocht, dan had je dus een super OS en telefoon, maar tegenwoordig zijn er betere alternatieven. Andriod hoe gebruikersonvriendelijk het soms in mijn ogen is, is er daar een van. WP7, hoe dichtgetimmerd qua api's en dergelijke hoord er wat mij betreft ook bij. Nieuw OS, maar wordt als het goed is dus wel steeds opener qua mogelijkheden.
Je legt nogsteeds niet uit wat er dan allemaal beter is. Volgens mij vind jij gewoon alles wat (zichtbaar) nieuw is beter. Het punt is alleen dat het gros van de iOS gebruikers die alternatieven helemaal niet beter vindt. En als jij al niet fatsoenlijk kunt toelichten in welke opzichten de alternatieven beter zijn, hoe moeten anderen daardoor dan overtuigd worden? :P

• Havelock
Exirion schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:34:
[...]
Ik zal je een geheimpje vertellen: het gros van de mensen krijgt er de kriebels van als ze elk jaar een nieuwe interface voor hun neus krijgen. Misschien is het allemaal niet zo spannend voor de scholieren die elke 3 maanden van telefoon wisselen, maar dat is niet de doelgroep.
En als Apple wel met iets vernieuwend komt zoals dat widgets kan plaatsen verandering in interface hoeveel mensen zullen dan overstappen ?

• Havelock
Voor mensen die meer willen weten over web os van HP touchpad met anderhalf uur informatie.
Moet toch wel zeggen dat dit er ook wel goed uit ziet.
nieuws: HP: webOS niet voor oudere Palms, wel voor pc

[ Voor 180% gewijzigd door Havelock op 11-02-2011 00:30 . Reden: uitgebreid nieuws over web os met ander half uur film informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:50:
zoals dat widgets kan plaatsen verandering in interface
sh: parse error in line 1

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:31:
Dat is nou net waarom ik misschien Android tablet ga nemen of Apple met iets vernieuwend komen zo als lockscreen aanpassen.
[...]
Daar Heeft Apple
[...]
En daarom vindt ik apple
En daarom ga jij bij apple blijven. Je zeurt nu al 4 pagina`s lang dat je iets zoekt, maar je gaat gewoon als een simpel schaap volgen als apple de volgende ipad gaat uitbrengen. Je maakt je zo druk om andere, maar houd je aan je telefoon. Ik zeg, durf gewoon een andere fabrikant te pakken en daar een telefoon/tablet te halen. Dan eindig je hopenlijk je tirade.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik had altijd de gedachte dat apple revolutionair was of is.
Maar ik begin me daar steeds meer aan over te twijfelen of dat nu tot de dag van vandaag of dat nog steeds zo kan zeggen over apple iOS.
Of ik vindt gewoon andere dingen mooier of beter van andere merken.
Kijk een iphone is en blijft een goed telefoon waar ik erg blij mee bent waarmee je goed informatie mee kan vergaren vooral Skype werkt erg goed.
En daarom ben ik ook erg benieuwd wat ze met ipad 2 gaan doen en wat versie 5 van iOS ons gaat brengen.
Ze moeten toch wel wat cosmetici veranderingen mee brengen of iets toevoegen wat functioneel is.
Wat kan je anders er nog aan toevoegen behalve nog wat verbeteringen en kleine dingen aanpassen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michie23
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
Havelock schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 02:17:
Ik had altijd de gedachte dat apple revolutionair was of is.
Zet die gedachte gewoon bij de prullenbak, Apple is niet revolutionair maar maakt gewoon mooie goed werkende apparaten. Het doet wat het zegt en daarom verkopen ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 19:51
Toen ik in de 2007 de allereerste iPhone uit de VS importeerde was het zeker revolutionair. Hier in Nederland hadden toen nog maar weinig mensen van de iPhone (en besturingssysteem) gehoord.

Wanneer ze de telefoon zagen en even gebruikte hadden ze meteen zoiets van whooo wat is dit.
Dus in 2007 was IOS zeker revolutionair, of het nu nog zo is hmm twijfel.

De 3G had ook nog wel iets revolutionairs met GPS en 3G internet, vanaf toen is het eigenlijk een doorontwikkling geweest van de software. Multitasking vind ik matig uitgewerkt, kijkend naar android 3.0 honeycomb zijn hier nog wel stappen te maken. Gamecenter?? iemand het daadwerkelijk ooit gebruikt?

Wanneer de titel van je topic was geweest: Is ios NOG wel revolutionair genoeg was mijn antwoord geweest: nee

in 2007 - 2008 toen was het revolutionair :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Wat ik wel een van grote min punten van apple iOS is dat geen andere browser mag maken.
Je mag het wel maken alleen kom je dan niet in app store.
Door dat Apple restrictie op software legt zal er wel meer dingen zijn die daar door niet uit komen op iOS.

En waarom heb je in gods naam geen week nummers in kalender app die standard op iOS zit ?
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat bedrijven dit wel missen weeknummers ?
Zo iets kleins had ik wel verwacht dat dit erin hag gezeten... wat is hier reden van ?

[ Voor 23% gewijzigd door Havelock op 11-02-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Havelock schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:17:
Maar ja het oog wil ook wat he zeg maar de WOW effect en dat maakt het product wel mooier er op en maakt het product meer af.
Ik werk nu ruim een half jaar met een iPad en iPhone 4G (daarvoor oudere iPhones en Touches, en in 2002 kocht ik een iPod 10G). Het is allemaal praktisch in het gebruik, voelt zowel qua hardware als software solide aan, en ik kan nogsteeds zeggen dat ik het er erg gelikt uit vind zien. Alweer, zowel qua hardware als wat ik op het scherm zie.

Soms doet Apple innovatieve dingen, maar andere keren kijken ze een beetje de kat uit de boom en nemen ze goeie dingen van andere produkten over. Ik heb het idee dat Apple het hele Android gebeuren een beetje als speeltuin bekijkt en wacht op wat aanslaat en de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Zo hab ik het nog niet bekeken over Android...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Op zich snap ik wat je bedoelt als je doelt op het feit dat de interface al 4 jaar niet veranderd is. Wellicht zou Apple daar iets aan kunnen doen, maar tegelijkertijd heb ik er ook totaal geen moeite mee: If it ain't broken, don't fix it. De interface is tot nu toe best goed. Tegelijkertijd zijn ze met push messages al voorbij gestreefd en vind ik het mappensysteem er persoonlijk niet uitzien. Dat gebruik ik dan ook zo min mogelijk. :P
Tegelijkertijd gooit elke fabrikant zijn eigen sausje er overheen en gebeurt er dus niets met updates: veel te ingewikkeld om te implementeren. Wellicht had Google iets meer moeten kijken naar Linux: alleen de kernel updaten en de interface de interface laten. Nu zorgt dat voor achterstanden die funest zijn voor je imago.
Of ze beter zijn weet ik niet. Wel dat het waardige alternatieven zijn. Wat mij betreft mag WebOS daar ook bij, evenals QNX/BBOS. Iedereen maakt daarin zijn persoonlijke keuze. Ik vind de eenvoud en de intergratie met de rest van mijn apparatuur (die voornamelijk uit Apple bestaat) geweldig en zal dus niet snel overstappen.
(ben wel blij met de appstore hoor, ook al bestonden zulke dingen allang, apple heeft het populair gemaakt en dat de apps zo goedkoop zijn op de andere platformen komt mede hierdoor).
Ook hierin geldt (zoals zo veel bij Apple): dit hebben ze niet uitgevonden, maar ontzettend goed geperfectioneerd. Apple is een van de weinige bedrijven die niet uitgaat van een middel en daar het doel op afstemt, maar het middel afstemt op het doel. Dat geeft niet per se nieuwe functies, maar wel functies die zo gemakkelijk te gebruiken zijn dat andere fabrikanten er gek van worden. Apple is wat mij betreft de uitvinder van de UI-designer en heeft dit vak naar een ontzettend hoog niveau gebracht. Aan de concurrentie de edele taak om verder te gaan dan dat. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:29:
Tegelijkertijd gooit elke fabrikant zijn eigen sausje er overheen en gebeurt er dus niets met updates: veel te ingewikkeld om te implementeren. Wellicht had Google iets meer moeten kijken naar Linux: alleen de kernel updaten en de interface de interface laten. Nu zorgt dat voor achterstanden die funest zijn voor je imago.
Funest voor de reputatie van fabrikanten, inderdaad. Ik zie veel mensen die twijfelen over bijvoorbeeld Motorola, vanwege de updatesnelheid. Andere fabrikanten zijn er veel rapper bij en zien dat dus ook terug in de verkoopcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik vind dat Apple gewoon geschikt is voor jong en oud en dat het daarom zo goed werkt. Ik ben het er ook mee eens, dat er op het punt van simpele dingetjes best eens kritischer naar iOS gekeken mag worden. Het is toch van de gekke dat er geen weeknummers in de kalender te vinden zijn?

Ik hoop dus ook dat Apple zulke dingen in een update gaat implementeren. Ik lees net ook op iPhoneclub.nl dat het bedrijf uit Cupertino (jaja niet telkens t zelfde) van plan is het Push systeem te vernieuwen, ook altijd een leuke bijkomstigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik vind het wel altijd mooi hoe apple bepaalde apps/mogelijkheden als een revolutie neer zet.

Neem copy/paste ( is al oud maar een mooi voorbeeld ). Toen het er niet op zat was het volgens de vele gebruikers ook niet nodig, ze gebruikte het immers toch nooit.
Toen het bij een paar updates later geintroduceerd werd was het: Wow zoiets simpels zo goed geimpleteerd. En sindsdien gebruikt iedereen het?!

En zoals nu hetzelfde met Face-time. Ik bedoel was er al voordat de iPhone bestond, en werkte gewoon zonder Wifi.

Ze proberen sommige dingen als iets nieuws te laten lijken, terwijl het allang bestond. Leuk en aardig, maar alleen daarom al hoef ik het niet.

Neem ook de geslotenheid van het OS, je weet nooit welke functionaliteit komt, of welke verdwijnt.
Als ik zie hoevaak de voorwaarden bijvoorbeeld in de iTunes store veranderen ( ik weet niet wat, maar uberhaupt ) heb ik daar al mijn twijfels bij.

Tuurlijk, goede zaak dat ze een strikte kwaliteitscontrole willen, maar die word ook steeds meer versoepelt omdat ze door hebben dat het toch niet echt werkt.

Nou zal de normale consument nog niet echt naar deze dingen kijken bij de keuze van een smartphone.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Tc-Chub schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:31:
Het is toch van de gekke dat er geen weeknummers in de kalender te vinden zijn?
En wat daar de reden van is mij nog steeds een raadsel zelf mijn oude nokia had dat van dik 4 jaar terug dit moet wel ergens mee ta maken hebben maar waar mee...? ik weet het niet...
Tc-Chub schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:31:
Ik hoop dus ook dat Apple zulke dingen in een update gaat implementeren. Ik lees net ook op iPhoneclub.nl dat het bedrijf uit Cupertino (jaja niet telkens t zelfde) van plan is het Push systeem te vernieuwen, ook altijd een leuke bijkomstigheid.
HIer het artikel die jij bedoelt:
http://www.iphoneclub.nl/...van-ios-gaat-op-de-schop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Laatst online: 12-07 15:48
Havelock schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:26:
[...]

En wat daar de reden van is mij nog steeds een raadsel zelf mijn oude nokia had dat van dik 4 jaar terug dit moet wel ergens mee ta maken hebben maar waar mee...? ik weet het niet...

[...]
Ja, maar het moet toch gewoon op te lossen zijn? Waarom kan iedereen dat wel, en Apple niet?
Klopt, was even vergeten de link erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
SgtElPotato schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:41:
En zoals nu hetzelfde met Face-time. Ik bedoel was er al voordat de iPhone bestond, en werkte gewoon zonder Wifi.

Ze proberen sommige dingen als iets nieuws te laten lijken, terwijl het allang bestond. Leuk en aardig, maar alleen daarom al hoef ik het niet.
Apple is natuurlijk heer en meester in het "opnieuw uitvinden" van bestaande technieken. Of dit altijd een goed iets is laat ik even in het midden maar Functies verbeteren en dan zo uitbrengen dat me oma het snapt is zeker een pluim waard.

Mooi voorbeeld is idd Facetime. Iets wat al jaren kon op andere mobieltjes. Het werkte alleen nog niet de helft zo goed als Facetime nu op de iPhone ("en werkte gewoon zonder wifi" zoals jij het noemde lijkt me wel wat overdreven. Het werkte verre van "gewoon"). Zeker als je dan in gedachten neemt dat je ook kunt Facetimen zonder problemen naar een muziek speler (iPodTouch) en zelfs direct naar je thuis computer.

Dat zijn de dingen die een Apple product maken tot wat het is. Niet doordat ze de eerste zijn maar wel doordat ze vaak de eerste zijn die het begrijpen en daardoor de markt vaak zat compleet hebben verranderd.

Neem de Muis, iPod , iPhone , iPad, muziek kopen online via iTunes, Appstore. Allemaal apparaten/functies die er misschien al wel waren maar die door aanpassingen van Apple wel succesvol werden.

[ Voor 21% gewijzigd door Donstil op 11-02-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chowmonkey
  • Laatst online: 26-06-2022
Ik had een android bij verlenging van m'n abonnement. Tevens een Ipod Touch 4 in mijn bezit. Al na een paar dagen kreeg ik een onnoemlijke hekel aan het touchscreen van de android. Niet nauwkeurig, Toetsenbordje onwerkbaar voor mij. En ik kon het op dat moment goed vergelijken omdat ik de Ipod ook al had.
Ongetwijfeld zal het per android verschillen maar ik heb het ding verkocht en een iphone 4 gehaald. Tot op de dag van vandaag zeer tevreden. Het ding doet wat ie moet doen. Jailbreaken niet nodig want alle functies die ik gebruik werken zonder jailbreak. En ik gebruik het ding echt intensief. Exchange, facebook, chat en browsen..
Is IOS revolutionair? Waarschijnlijk puur technisch gezien in veel opzichten niet. Echter werkt alles naar behoren en gaat de accu ook tenminste een volle dag mee.
Vorige week heb ik een avond de ipad van iemand kunnen gebruiken voor een paar uur. Zelfde verhaal. Alles werkt eigenlijk gelijk goed. Scherm reageert uitstekend waardoor tekst typen enorm vlot gaat. De appstore werkt makkelijk. Ik kan eventueel een app kopen voor mijn dochter die geen creditcard heeft. Is in de androidmarkt nog niet mogelijk waardoor ik de trotse eigenaar ben van betaalde apps die ik nu niet aan vrienden kan geven..
Overigens ga ik er wel vanuit dat in de nabije toekomst Android minstens gelijk komt in gebruikservaring. Kwestie van het OS doorontwikkelen en de hardwarefabrikanten zullen hun toestellen steeds beter maken. Ik vlak dus ook de aanschaf van een android in de toekomst zeer zeker niet uit. Alleen op dit moment blijf ik lekker hangen aan m'n apple producten.. Werkt allemaal zonder problemen. Macbook, airport devices, iphone, ipod en straks de ipad 2. Helemaal goed..
Oh, en tsja, de ipad was er al geweest als die geruchten over de ipad 2 niet heel vervelend aangeven dat de ipad 2 echt nu heel snel komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

chowmonkey schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:32:
Ik had een android bij verlenging van m'n abonnement. Tevens een Ipod Touch 4 in mijn bezit. Al na een paar dagen kreeg ik een onnoemlijke hekel aan het touchscreen van de android. Niet nauwkeurig, Toetsenbordje onwerkbaar voor mij. En ik kon het op dat moment goed vergelijken omdat ik de Ipod ook al had.
Eh, een "android" bestaat niet. Er zijn veel merken die telefoons maken met Android als mobile OS, maar het is natuurlijk te zot voor woorden dat je Android veroordeeld gebaseerd op de telefoon van een bepaalde fabrikant. Zeg dan welke telefoon je hebt genomen, en waarom je die gekozen had.
Echter werkt alles naar behoren en gaat de accu ook tenminste een volle dag mee.
En? Mijn accu gaat met gemak 2 dagen mee. Zegt ook weer niets over iOS.
Overigens ga ik er wel vanuit dat in de nabije toekomst Android minstens gelijk komt in gebruikservaring.
Dat zijn ze al, en voor veel mensen zijn ze zelfs beter.

Je zult toch echt met wat betere onderbouwing moeten komen, want dit verhaal rammelt aan alle kanten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
chowmonkey schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:32:
Ongetwijfeld zal het per android verschillen maar ik heb het ding verkocht en een iphone 4 gehaald. Tot op de dag van vandaag zeer tevreden. Het ding doet wat ie moet doen. Jailbreaken niet nodig want alle functies die ik gebruik werken zonder jailbreak. En ik gebruik het ding echt intensief. Exchange, facebook, chat en browsen..
Is IOS revolutionair? Waarschijnlijk puur technisch gezien in veel opzichten niet. Echter werkt alles naar behoren en gaat de accu ook tenminste een volle dag mee.
Vorige week heb ik een avond de ipad van iemand kunnen gebruiken voor een paar uur. Zelfde verhaal. Alles werkt eigenlijk gelijk goed. Scherm reageert uitstekend waardoor tekst typen enorm vlot gaat. De appstore werkt makkelijk. Ik kan eventueel een app kopen voor mijn dochter die geen creditcard heeft. Is in de androidmarkt nog niet mogelijk waardoor ik de trotse eigenaar ben van betaalde apps die ik nu niet aan vrienden kan geven..
Overigens ga ik er wel vanuit dat in de nabije toekomst Android minstens gelijk komt in gebruikservaring. Kwestie van het OS doorontwikkelen en de hardwarefabrikanten zullen hun toestellen steeds beter maken. Ik vlak dus ook de aanschaf van een android in de toekomst zeer zeker niet uit. Alleen op dit moment blijf ik lekker hangen aan m'n apple producten.. Werkt allemaal zonder problemen. Macbook, airport devices, iphone, ipod en straks de ipad 2. Helemaal goed..
Oh, en tsja, de ipad was er al geweest als die geruchten over de ipad 2 niet heel vervelend aangeven dat de ipad 2 echt nu heel snel komt..
Is wel grappig, in dit hele verhaal loop je Android af te zeiken, maar in het begin zeg je dat je eigenlijk gewoon een k*t telefoon hebt gekocht/gehad. Als het touchscreen daarvan bagger is, want kan Android daaraan doen?
Ik ben zelf een Android fan :) Vooral op m'n Desire Z werkt het ideaal.
Tot voorkort was ik een gigantisch Apple hater, maar met m'n nieuwe laptop ben ik toch overgestapt op een MacBook Pro. Dat ding werkt perfect.
Maar ik zou never nooit overstappen naar een iPhone, kijk die interface. Alleen maar vierkantjes. Geen widgets, niks. Zo zonde!
Daarnaast bevalt de instelling van Apple me niet(die app hebben wij al, dus die komt de AppStore niet in). Achja :) Smaken verschillen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chowmonkey
[b]gambieter schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:36
Je zult toch echt met wat betere onderbouwing moeten komen, want dit verhaal rammelt aan alle kanten :) .
Ik was al bang dat ik deze reacties zou oproepen ;)

Ok, ik had de SE X10. Ontevreden erover. Een klant heeft de HTC Desire. Accu bij beiden een ramp en ik heb gespeeld met de Desire en ook bij deze is de interface "schokkerig". Net zoals die van de X10 overigens.
Ik kan moeilijk alle Androids uitproberen maar ik heb een beeld gevormd op basis van twee modellen.

Ik zeg ook niet dat er geen potentie zit in het platform. Ik geef alleen aan dat het voor mij persoonlijk niet "af" genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
chowmonkey schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:58:
[...]

Ik was al bang dat ik deze reacties zou oproepen ;)

Ok, ik had de SE X10. Ontevreden erover. Een klant heeft de HTC Desire. Accu bij beiden een ramp en ik heb gespeeld met de Desire en ook bij deze is de interface "schokkerig". Net zoals die van de X10 overigens.
Ik kan moeilijk alle Androids uitproberen maar ik heb een beeld gevormd op basis van twee modellen.

Ik zeg ook niet dat er geen potentie zit in het platform. Ik geef alleen aan dat het voor mij persoonlijk niet "af" genoeg is.
Ik heb dik een jaar een Desire gehad. Niks schokkerig. Dan zal jouw klant zo'n lutser zijn die 600 apps download en anti-virus pakketten installeert enzo. Nu loop ik met m'n Desire Z(minder processor als de Desire qua snelheid) en zelfs daar gaat alles (inclusief 3D games) zonder problemen. Ik raad je dus aan nog een met een "schone" telefoon te gaan spelen :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chowmonkey
DennusB schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:00:
[...]

Ik heb dik een jaar een Desire gehad. Niks schokkerig. Dan zal jouw klant zo'n lutser zijn die 600 apps download en anti-virus pakketten installeert enzo. Nu loop ik met m'n Desire Z(minder processor als de Desire qua snelheid) en zelfs daar gaat alles (inclusief 3D games) zonder problemen. Ik raad je dus aan nog een met een "schone" telefoon te gaan spelen :)
Ik ben een gadgetfreak dus ongetwijfeld krijg ik wel weer een Android in m'n handen ;) Tot die tijd moet ik het doen met een iphone 4. Da's echt een straf hoor :)

Maar wel overgestapt op een Macbook?? Ik ook tijdje terug.. Geen spijt van..
Pagina: 1 2 Laatste