iMac 27" upgrade: 2 SSD's in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 13:36
Zoals al velen weten wil ik mijn iMac upgraden:
- RAM: 4 x Kingston KTA-MB1333/4G 4GB SO DIMM
- SSD: Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 of Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone Drive)

eerst zat ik te denken aan één SSD, maar achteraf gezien wil ik 2 SSD's in RAID 0 voor betere prestaties...
daarvoor wil ik niet alleen de interne 1TB HDD laten verwijderen, maar ook de optical drive.
als ik 2 x 80GB in RAID 0 heb draaien, heb ik meer dan genoeg ruimte voor Mac OS X én Windows 7. wat betreft de optical drive, ik was toch al van plan om een externe Blu-ray/DVD-RW player te halen...

ik wil het laten doen door de Apple Premium Reseller, althans als ze ermee instemmen. dan weet ik zeker dat het in goede handen is.

heeft iemand ervaring met meerdere SSD's in RAID 0 in een iMac? wat vinden jullie van het idee?

one more thing:
in maart komen de nieuwe OCZ Vertex 3 SSD's, die SATA 600 poorten nodig hebben. ik heb geprobeerd uit te zoeken of deze in de laatste model iMac zitten (http://support.apple.com/kb/SP588), maar het staat er niet duidelijk... weet iemand hoe het zit?
want moet ik op de OCZ Vertex 3 gaan wachten of niet? als deze niet compatibel is, dan worden de oudere modellen waarschijnlijk ook stukken goedkoper toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoe ga je een raid kaart in die iMac bouwen, precies?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:43
zit er geen software raid op die moederboorden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
volgens mij kan je mbv Disk Utility op Mac software RAID instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou me zelf afvragen of je al het gezeik van raid 0 SSD's wil hebben voor dat beetje extra snelheid, terwijl 1 goeie SSD ook al prima is. Zelf vind ik 1 goeie SSD al zeer snel, en ik heb redelijk hoge eisen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:21

Pat-Juh

Patrick

Er was ook een "mod" volgens mij waarbij er een extra bracket ingebouwd werd ten behoeve van de 2e ssd... Hierdoor bleef de ODD behouden...

Misschien ook nog een optie als er toch al vollop aan geklust gaat worden :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@maratropa ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, weet daarom niets van de nadelen ervan... zou je me aub kunnen vertellen welk gezeik je bedoelt...

@Pat-Juh als jij die mod vindt, laat het me dan aub weten... maar zoals ik al zei, ik ga het niet zelf doen... en de Apple Reseller doet alleen officiele handelingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En hoe is een SSD van een andere fabrikant inbouwen dan een officiële handeling :P, laat staan 2.
Als je dit officieel wilt hebben (als in, ondersteund door Apple), zul je toch een SSD bij hun moeten aanschaffen? Dan weet je alleen niet wat je krijgt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maxi86 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:36:
volgens mij kan je mbv Disk Utility op Mac software RAID instellen...
Klopt, maar dat is compleet een OSX-aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
ik moet toch eerst Mac OS X installeren... als ik dan RAID 0 kies en daarna pas Windows 7 installeer via BootCamp... zou ik dan in Windows 7 ook RAID 0 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProvideInRoot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 21:34
mag ik vragen waar je deze power voor nodig hebt? en blijf je dan niet achter met je overige hardware.. En hoe zit het met het langzamer worden van ssd's op termijn. of schrijf je niet veel op deze schijven. Ik kan me voorstellen dat je niet wil gaan downloaden op deze machine als er 2 enorm dure ssd's in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom eigelijk SSD? je krijgt wat meet snelheid maar is dat het wel waard? je moet tenslotte alles aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Met een enkele grotere ssd heb je voldoende snelheid voor programma's en opstarten. Alleen als je het geld makkelijk uitgeeft en graag dat laatste beetje snelheid wil, gewoon omdat het kan, dan zou ik het doen. Anders is het vervangen van de optical drive wel een optie. Dan hou je nog een 1TB schijf er in voor opslag van muziek, films, foto's en andere ruimteslurpende bestanden. Als je die schijf ook gewoon meeneemt in je time capsule back-up is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 15:17
Tuurlijk kan ik de keuze voor een SSD begrijpen. Heb er zelf ook een sinds een half jaar en zou echt NOOIT meer naar een normale HD terug willen.

Maar 2 SSD's... welke hardcore software gebruik je dan waarbij je deze upgrade zou merken. Daarnaast vraag ik me af of het moederbord dan niet de bottleneck is aangezien ik niet weet of het de snelheid van 2 SSD's in RAID wel aan kan (lees= hetzelfde is als één SSD).

Daarnaast als je zo'n enorm veel eiser bent, dat kan natuurlijk maar waarom heb je dan een iMac -welke laptop hardware heeft- en geen MacPro? Aangezien je bij de laatst genoemde over het algemeen wel meer performance kan halen dan met een iMac.

Just my 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door injectx op 14-02-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

2 SSD's in RAID0 in een iMac, dat betekent dus software RAID0 op twee achterlijk snelle drives. Als je _echt_ een noodzaak hebt voor dergelijke IO performance, zou ik eerder naar een Mac Pro kijken met een RAID controller. In een iMac gaat dit hoe dan ook niet supported zijn (al laat je het inbouwen door Steve himself doen), en ik betwijfel of je er veel nut van gaat hebben. Houd er ook rekening mee dat RAID0 een theoretisch 2x zo hoge kans op dataverlies heeft dan een single disk.

Persoonlijk zou ik in een iMac gaan voor een grotere SSD, en eventueel zelfs de 1TB HDD laten zitten voor data die niet noodzakelijkerwijs op je SSD hoeft te staan (denk aan downloads). Gaat het je echt om de IO performance van de SSD's in RAID0, kijk dan eerder naar een Mac Pro met een RAID kaart.

Uit pure nieuwsgierigheid: waar heb je die IO performance voor nodig?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zou of voor 1 grote SSD gaan of een 600GB 10K Raptor schijf, ook lekker snel maar wel warm en niet stil, ook is die HDD natuurlijk niet zo snel als een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een nieuw topic hebt geopend na iMac 27" upgraden met Blu-ray, SSD, meer RAM? Kanex XD??

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 15:17
Hoedje schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:56:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een nieuw topic hebt geopend na iMac 27" upgraden met Blu-ray, SSD, meer RAM? Kanex XD??
Volgens mij was dat naar aanleiding van een opmerking die je collega maakte:
Daedalus schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:42:
Kom kom, niet zo ongeduldig. We houden niet allemaal 24/7 deze thread in de gaten op nieuwe reacties. Daarnaast zijn veel van je vragen met een eenvoudig zoekquery te vinden. Als je bijvoorbeeld zoekt naar imac sata 600, vind je een aantal pagina's waarin je kunt vinden of een iMac SATA-600 poorten heeft. Het is niet echt de bedoeling om van dit topic je persoonlijk problemenforum te maken. Als je vraag hebt is het beter om een nieuw topic te openen, waarin je duidelijk vermeldt wat het probleem is, wat je gezocht hebt, wat je gevonden hebt en waarom het niet voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:12:
Waarom eigelijk SSD? je krijgt wat meet snelheid maar is dat het wel waard? je moet tenslotte alles aanpassen.
Er is 1 woord voor nodig: Ja!

Geloof me, als je eenmaal een SSD hebt ingebouwd wil je niet meer terug. Je systeem voelt veel meer "af" met een SSD dan zonder een SSD. Anders gezegd: het traagste component van je systeem is opeens niet meer zo traag...

Lees ook meer ervaringen: Het SSD in je Apple topic

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:54
aramdin schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:04:
[...]

Er is 1 woord voor nodig: Ja!

Geloof me, als je eenmaal een SSD hebt ingebouwd wil je niet meer terug. Je systeem voelt veel meer "af" met een SSD dan zonder een SSD. Anders gezegd: het traagste component van je systeem is opeens niet meer zo traag...

Lees ook meer ervaringen: Het SSD in je Apple topic
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
injectx schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 01:02:
[...]

Volgens mij was dat naar aanleiding van een opmerking die je collega maakte:

[...]
Klopt, maar hij is eerst nog wel doorgegaan in het andere topic :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1