iMac 27" upgraden met Blu-ray, SSD, meer RAM? Kanex XD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 13:36
Beste tweakers!

Ik ben sinds september jl. de trotse eigenaar van een 27" inch iMac i5. Na kennis te hebben gemaakt met iOS via iPhone en iPad, werd het hoog tijd voor hun grote broer: Mac OS.
Maar al snel merkte ik dat voor sommige doeleinden ik toch Windows nodig had, maar gelukkig was het relatief makkelijk op te lossen met BootCamp. Daarnaast maakte ik een derde partitie, genaamd Media, in exFAT, zodat ik deze kon readen en writen vanaf beide OS'en. Na veel gepuzzel is het zelfs mogelijk gebleken om één iTunes Library samen te stellen.

Al snel kwam ik twee belangrijke tekortkomingen tegen van de geliefde iMac:
1) géén Blu-ray speler en 2) géén HDMI-input/ouput. Als je nagaat hoeveel de consument betaalt voor Apple producten is het een schande dat deze twee standaarden ontbreken.

Als 'troost' heeft de iMac een mini-displayport... Daarom moest ik een Mini DisplayPort + USB to Dual-Link DVI Adapter aanschaffen om een 2de monitor (Dell 30", ook zonder HDMI helaas) erop te kunnen aansluiten... Nu heb ik op de iMac een resolutie van 2560 x 1440 en op de Dell 2560 x 1600, wat ideaal is voor multi-tasking!

Ik wilde mijn game-consoles (Xbox 360 of PlayStation3) aansluiten op de iMac en wat ruimte vrij maken in de woonkamer... Bovendien is de PS3 mijn Blu-ray speler.
Na wat onderzoek op internet kwam ik uit op de Kanex XD. Heb het prijzige mormel besteld, maar kreeg het met geen enkele mogelijkheid aan de praat...
Dus mijn eerste vraag sluit hierop aan: zijn er mensen die (betere) ervaringen hebben met de Kanex XD? Moet je het in Mac OS X gebruiken, of kan het ook in Windows 7?

Recent heb ik me wat meer verdiept in hardware en ben de voordelen van SSD gaan inzien. Na weer wat rondneuzen kwam ik erachter dat het mogelijk is om je iMac te upgraden...
Maar aangezien ik totaal geen ervaring heb met computers openen (en weer sluiten natuurlijk), wil ik mijn vingers er niet aan branden. Zijn er anderen die zich hieraan hebben gewaagd? Of misschien professionals die het voor de normale consument doen tegen een vergoeding uiteraard?

Ik heb interesse in de volgende upgrades:
- SATA drive vervangen/uitbreiden met een SSD, mits ik er weer Windows 7 via BootCamp op kan zetten! zat zelf te denken aan 120, 180 of 240GB SSD
- 8x SuperDrive vervangen met een Blu-ray combo drive
- interne geheugen uitbreiden (nu zit er 2 x 2GB DDR3 SDRAM in, wil daar 2 x 4GB bij)
- HDMI-poort toevoegen, indien mogelijk

interessante links waar ik info vandaan heb gehaald:
- http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=808178
- http://www.ifixit.com/Tea...l-27-Inch-Teardown/1236/1

Alvast bedankt voor alle reacties!

UPDATE: gewenste onderdelen:
- RAM: Kingston KTA-MB1333/4G 4GB SO DIMM
- SSD: Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB of
Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone Drive) 128GB

[ Voor 3% gewijzigd door Maxi86 op 04-02-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
- SSD erin zetten geen probleem.. Apple Reseller..
- Superdrive vervangen.. Niet mogelijk.. OSX ondersteund geen bluray
- Geheugen is prima uit te breidden.. Kun je zelf doen onder op de imac..
- HDMI poort toevoegen? Serieus, lol.. niet dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@mike bedankt voor je snelle reactie!

- SSD: moet ik wel zelf de SSD aanschaffen? welke merk en grootte is aan te bevelen?
- Windows 7 ondersteunt wel Blu-ray... en bovendien werk ik vooral in Windows
- intern geheugen: wat is beter, 2 x 4GB of 1 x 8GB erbij?
- HDMI: zo'n reactie had ik al verwacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

mikevdzanden schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:25:
OS X ondersteunt geen blu-ray, maar je kunt natuurlijk wel de drive vervangen. Hier en hier zijn ze o.a. te koop. Branden en authoren kan wel met 3rd party software, maar er is helaas geen PowerDVD ofzo voor Mac OS X, dus films kijken is helaas niet mogelijk. En die aftermarket dingen zijn natuurlijk veel te duur :(

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 20:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

mikevdzanden schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:25:
Mind you dat je bij een Apple reseller wel de hoofdprijs betaald. Je kunt prima een SSD bestellen op internet bij een betrouwbare webshop en die er zelf inklussen. Je een beetje inlezen en het is niet zo moeilijk meer.

Het geheugen: je kunt het geheugen wat er nu inzit vervangen, ik geloof dat een imac maar twee slots heeft, dus als er nu 2x2 in zit zul je die er uit moeten halen om er meer geheugen in te zetten.

Wat betreft ondersteuning voor blu-ray: heb zelf ook van alles en nogwat geprobeert op mijn mbp, maar krijg het niet aan de praat. Even wachten op Lion dus.. daar zal het wel inzitten verwacht ik.

Een HDMI poort toevoegen kan niet zoals mikevdzanden al zegt; een HDMI poort is onderdeel van je videokaart; je kunt die niet vervangen. Zelfs als dat zou kunnen zou je nog een gat in de achterkant van je imac moeten zagen om die HDMI poort naar buiten te brengen.

dan nog: Waarom heb je een dual-link adapter gekocht? ik gebruik op mijn mbp een mini-display port naar DVI adapter om een 24" 1920*1200 scherm aan te sturen, dat werk prima. De maximale resolutie is geloof ik 2560*1600, dus dat zou voor jou scherm voldoende zijn.

Edit: Quote van apple website, over de imac 27";
Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to a 30-inch display (2560 by 1600 pixels) on an external display

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 03-02-2011 14:45 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maxi86 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:34:
@mike bedankt voor je snelle reactie!

- SSD: moet ik wel zelf de SSD aanschaffen? welke merk en grootte is aan te bevelen?
- intern geheugen: wat is beter, 2 x 4GB of 1 x 8GB erbij?
- HDMI: zo'n reactie had ik al verwacht :P
-Je kunt de SSD zelf aanschaffen, je kunt er ook eentje door de Apple Premium Reseller in laten zetten. Zie voor de SSD het 'Grote SSD in je Apple topic'.
-2x4GB of 1x8GB maakt niet uit, alleen je hebt maar een beperkt aantal slots op de iMac, en daar zijn er een aantal van in gebruik. Ik weet niet hoeveel RAM je er op dit moment in hebt zitten?
-HDMI gaat je niet lukken, maar de Kanex XD zou daar de oplossing moeten zijn, heb er helaas geen ervaring mee... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
Digistorm schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:41:
[...]

OS X ondersteunt geen blu-ray, maar je kunt natuurlijk wel de drive vervangen. Hier en hier zijn ze o.a. te koop. Branden en authoren kan wel met 3rd party software, maar er is helaas geen PowerDVD ofzo voor Mac OS X, dus films kijken is helaas niet mogelijk. En die aftermarket dingen zijn natuurlijk veel te duur :(
bedankt voor de links... zie dat het al gauw $500 kost... dure grap.
maar weet iemand of het zonder problemen werkt met Windows 7?
trouwens, ik herinner me net dat ik een laptop heb met een Blu-ray drive... zou ik de drives niet kunnen verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1x 8gb is niet ondersteund in de iMac;) maximaal 4gb per slot,

16GB (4x 4GB is de max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
Pixeltje schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:41:
[...]
Lion
dual-link adapter
[...]
Hoezo verwacht je dat bij Mac OS Lion wel ondersteuning voor Blu-ray zal komen?
en ik heb idd eerst een simpele mini-display port naar DVD adapter geprobeerd, maar kreeg niet de maximale resolutie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:22
Maxi86 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:48:
[...]

bedankt voor de links... zie dat het al gauw $500 kost... dure grap.
maar weet iemand of het zonder problemen werkt met Windows 7?
trouwens, ik herinner me net dat ik een laptop heb met een Blu-ray drive... zou ik de drives niet kunnen verwisselen?
Denk het niet de aansluiting kwa contacten zullen wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
wat onderdelen aanschaffen betreft, dat doe ik natuurlijk allemaal zelf... ik ga via de Pricewatch op zoek naar de beste deals! maar ik wil niet zelf ze erin stoppen... dat wil ik aan een professioneel uitbesteden... wie voelt zich geroepen? ik zal informeren bij de Apple Reseller hoeveel het kost...

momenteel heb ik 2 x 2GB 1,333 GHz DDR3 SDRAM inzitten, bij de Apple Store staat dat je er 4 x 4GB in kunt zetten... betekent dat dat er nu 2 vrije slots zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 20:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Maxi86 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:52:
[...]

Hoezo verwacht je dat bij Mac OS Lion wel ondersteuning voor Blu-ray zal komen?
en ik heb idd eerst een simpele mini-display port naar DVD adapter geprobeerd, maar kreeg niet de maximale resolutie...
Dat is raar; apple zegt zelf dat je de resolutie van jou scherm moet kunnen draaien met de 'simpele' adapter. Maargoed, als het niet werkt weet ik het ook niet ;)

Omdat ik verwacht dat Apple wel mee moet met blu-ray, en het nieuwe besturingssysteem een mooie gelegenheid is om dat te doen. Er gingen in eerste instantie al geruchten dat Snow leopard Blu-ray ondersteuning zou krijgen, maar dat is niet door gegaan. Waarom weet ik ook niet natuurlijk. Het zou me in ieder geval erg verbazen als Apple in Lion nog steeds geen ondersteuning toevoegd.
Maxi86 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:56:
[...]
momenteel heb ik 2 x 2GB 1333 GHz MHz DDR3 SDRAM inzitten, bij de Apple Store staat dat je er 4 x 4GB in kunt zetten... betekent dat dat er nu 2 vrije slots zijn?
Ja. ik wist niet dat de imac vier sloten heeft, maar bij deze ;).

Je kunt er dan voor kiezen om er 2 keer 2GB bij te zetten, dan zit je op 8GB totaal. is voordelig want 2x2GB is goedkoper dan 2x4.

[ Voor 21% gewijzigd door Pixeltje op 03-02-2011 15:00 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:22
Maxi86 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:56:
[...]

wat onderdelen aanschaffen betreft, dat doe ik natuurlijk allemaal zelf... ik ga via de Pricewatch op zoek naar de beste deals! maar ik wil niet zelf ze erin stoppen... dat wil ik aan een professioneel uitbesteden... wie voelt zich geroepen? ik zal informeren bij de Apple Reseller hoeveel het kost...

momenteel heb ik 2 x 2GB 1,333 GHz DDR3 SDRAM inzitten, bij de Apple Store staat dat je er 4 x 4GB in kunt zetten... betekent dat dat er nu 2 vrije slots zijn?
Juist
De Imac heeft 4 sloten, en elk ondersteund 4gb dus 4x4 = 16gbmax
Simpel erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
OCZ Gold DDR3 PC3-8500 4GB kost €32... x 4 = €132
Dat erin laten stoppen kost volgens de Apple Reseller tussen de €10-20...

wat de SSD betreft... kan ervoor kiezen om
1) de optical drive ervoor te laten vervangen, of
2) de interne 1TB SATA drive vervangen.

bij 1) dan kan ik op zich voor een goede prijsje een externe Blu-ray speler erbij halen en hiermee ook DVDs en CDs branden
bij 2) dan moet alle data worden overgezet... daar wil de technische dienst natuurlijk ook geld voor...
neig daarom voor de eerste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
Wat betreft de RAM slots: jouw iMac heeft 4 slots, elk slot kan maximaal 4 GB aan zoals eerder gemeld.
Voor nog geen 100 euro kan je 2x4GB erbij zetten zodat je totaal op 12GB uitkomt. Dit heb ik zelf ook draaien. Zoek even op KTA-MB1333 geheugen van Kingston. Werkt prima.

Wat betreft de opmerkingen over de toevoeging van Blu-ray in Lion, zeer onwaarschijnlijk. Gezien de opmerkingen van Steve Jobs over Blu-ray (bag of hurt) en de licentiekosten is het toch wel 99% zeker dat Blu-ray support er nooit gaat komen.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Is het niet zo dat er 2 hd's in een imac kunnen zonder de superdrive eruit te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
De 'Het SSD in je Apple topic' bestaat uit meer dan 50 pagina's... heb ff de eerste pagina doorgenomen met de voor- en nadelen...
daarin stond o.a. dat je het beste voor de SSD van Intel kon gaan...
zo kwam ik uit op de Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB voor €185
alleen ben ik bang dat dat een beetje krap wordt voor 2 OS'en

1) is het mogelijk om 2 SSD van 2,5" erin te stoppen
2) zoniet, kun je dan Mac OS X zo klein mogelijk maken en de rest voor Windows uitbesteden? ik neem dat je niet enkel Windows 7 erop kunt zetten en het dan opstarten... het moet via BootCamp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

iMac verkopen en Windows-PC met BR kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@Bosmonster voorlopig wil ik mijn mooie 27" alles-in-één desktop niet kwijt...
mssn doe ik dat wel over een aantal jaar, maar dan laat ik een Windows-PC from scratch bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Pixeltje schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:57:
[...]
Dat is raar; apple zegt zelf dat je de resolutie van jou scherm moet kunnen draaien met de 'simpele' adapter. Maargoed, als het niet werkt weet ik het ook niet ;)
Omdat dit te maken heeft met begrijpend lezen. De iMac ondersteunt op de displayport uitgang maximaal een resolutie van 2560x1600 pixels. De maximale resolutie die door een single link DVI connector kan is 1920x1200. Een dual link DVI connector kan het dubbele aan. Daarom werkt de "simpele" converter slechts tot 1920x1200. Maar deze informatie is ook op de Apple website terug te vinden, net als op heel veel andere plaatsen waaronder Wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Installeren van een extra SSD is mogelijk hoor. Zie hier:

http://www.twam.info/hard...l-ssd-in-mid-2010-27-imac

Het is niet heel moeilijk. Je moet alleen wel zeker van jezelf zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@alwinus het is mooi en aardig, maar ik heb
a) geen ervaring/kennis over het in elkaar zetten / uit elkaar halen van computers. en...
b) niet de juist onderdelen. dus de kans dat dat goed gaat is klein...

zijn hier mensen die het vaker gedaan hebben en er al ervaren in zijn?
of hebben jullie voor een goed bedrijf waar ik het kan laten doen?

PS: heb nog een goede link met een doe-het-zelf handleiding:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1001167

[ Voor 16% gewijzigd door Maxi86 op 03-02-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

1. SSD is geen probleem kun je zelf doen of door een select groepje APR's. Ik raad je een Intel variant aan, zoals hierboven ookal wordt aangegeven.
2. Bluray wordt niet ondersteund in OSX, dus je kunt hem wel vervangen maar lijkt me vrij onlogisch..
3. Voor je interne geheugen is het simpel, gewoon één klepje los aan de onderkant. Zitten 4 slots in, standaard 2 vrij. Max input van geheugen is 4GB per slot, DDR3 1333MHz SODIMM geheugen moet erin.
4. Haha, als het je lukt wil ik wel weten hoe.

Tevens vind het gemis van een HDMI poort niet eens een gemis, en dat er geen bluray drive in zit betreur ik ook niet. Ik kan me de laatste keer niet eens herinneren dat ik gebruik heb gemaakt van een optisch medium als een DVD, CD of Bluray heb gebruikt.

Kanex XD heb ik geen ervaring mee, maar daar zal toch wel iets over te vinden zijn? Google is your friend :-).

[ Voor 4% gewijzigd door N1ckk op 03-02-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
4. Er is een mini displayport naar hdmi converter van apple, maar dit is enkel output geen input

Verder heb ik dit gevonden over kanex

http://www.kanexlive.com/...roubleshooting-guide.html

Misschien de stappen goed volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Zuttasoxx schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:05:
4. Er is een mini displayport naar hdmi converter van apple, maar dit is enkel output geen input

Verder heb ik dit gevonden over kanex

Misschien de stappen goed volgen
Je moet helaas wat snappen van de verschillende standaarden, maar de "converter" is enkel een mechanische aanpassing, omdat de displayport al het hdmi signaal maakt en het kabeltje alleen moet zorgen dat het op een hdmi stekker aansluit. Omgekeerd is er wel wat werk aan de winkel omdat hdmi geen displayport pakketjes kan maken en displayport intern gebruikt wordt om het display te koppelen. Dit is zwaar rekenwerk en daarom is zo'n kastje aardig prijzig.
Let ook op de waarschuwing op die website, 1080p zit er dus niet in met die Kanex-XD. Totdat ze een product op de markt brengen dat in het kastje de scaling doet van 1080p naar 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18
SSD inbouwen in je iMac is best makkelijk zelf te doen. Goed de tijd voor nemen en eerst even stofzuigen.
Zorg er wel voor dat de temp kabel die nu op je harde schijf zit (aansluiting zit niet op een ssd) geen waardes meer doorgeeft door middel van een paperclip hierop aan te sluiten. Anders draait constant je fan op volle toeren.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 11:57
Pixeltje schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:57:
[...]

Omdat ik verwacht dat Apple wel mee moet met blu-ray, en het nieuwe besturingssysteem een mooie gelegenheid is om dat te doen. Er gingen in eerste instantie al geruchten dat Snow leopard Blu-ray ondersteuning zou krijgen, maar dat is niet door gegaan. Waarom weet ik ook niet natuurlijk. Het zou me in ieder geval erg verbazen als Apple in Lion nog steeds geen ondersteuning toevoegd.
Ik wil de discussie niet de verkeerde kant op trekken, maar hoezo moet Apple wel mee? Mee met wie? Hoeveel laptops en pc's hebben een blu-ray speler? Dit is geen gemeengoed. De blu-ray spelers verkopen niet bij bosjes en de films ook niet. De lege schijfjes liggen ook niet voor het oprapen. Schijfjes beginnen volgens mij in het geheel outdated te raken, dus waarom moet Apple dan nu nog mee? Video on demand is in opmars en streamen en downloaden wordt steeds populairder. HD zenders komen in een groter aanbod. Blu-ray is denk ik alweer een achterhaalde manier om aan HD materiaal te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
e blu-ray spelers verkopen niet bij bosjes en de films ook niet
Ik weet niet of je dit met cijfers kunt staven, want de cijfers die distributeurs van bluray films opgeven vertellen namelijk iets heel anders.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb de Kanex XD gehad, maar heb die kort erna weer teruggestuurd. Ik heb een PS3 en wilde graag gebruik maken van het machtige 27" scherm van de iMac. Helaas wordt de 1080p resolutie niet ondersteund in de iMac, waardoor je gebonden bent aan 720p. PS3 is nu aangesloten op een 24" Samsung scherm met TN paneel, waar ook een Win7 pc aan vast zit, so be it :)

Op zich werkt het prima, zowel beeld en geluid worden netjes doorgespeeld, maar je ziet overduidelijk dat je op een lagere resolutie werkt. Voor films zou het eventueel nog kunnen, maar dan zou ik je nog liever gewoon VLC op OSX aanraden en met gestreamed HD materiaal (HDD, NAS, whatever).

SSD is echt fijn in een Mac, ik had een OCZ Vertex 2 240GB, alleen daar waren wat problemen mee, hij is nu RMA gestuurd. Inbouwen kan je op zich prima zelf doen als je een beetje handig bent en de tutorials opvolgt, je hoeft niet eens heel je scherm eraf te halen. Via APR is ook te doen en kost je rond de 100euro.

Als je een SSD hebt is het makkelijkste om een Firewire 800 enclosure te kopen waar de standaard 1TB of 2TB schijf in kan, snelheid is meer dan prima te noemen met 75MB/s schrijfsnelheid!

[ Voor 4% gewijzigd door aramdin op 04-02-2011 10:23 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@Nickilicious bedankt voor de info over SODIMM geheugen
tot nu toe heb ik deze onderdelen uitgekozen:

Kingston KTA-MB1066K2/4G 4GB SO DIMM
Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB

de handleiding met klittenband ziet er op zich niet al te moeilijk uit... :

maar weet niet of het ik het alleen aandurf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
kreeg jij Kanex XD aan de praat? en in welke OS? Mac of Windows of beiden?
wat de SSD schijf betreft, ik neem aan dat je een kleine 2,5" inch versie moet hebben toch?
en welke SSD heb je nu?

en hoe wil je zonder je scherm eraf te halen je SSD erin stoppen? of bedoel je de RAM?
en als laatste, als het kan wil ik de interne SATA schijf graag behouden... dus dan is de Firewire 800 enclosure niet nodig lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Heb je al besteld? Denk dat de Kingston V+100 serie een betere keuze is voor Mac gebruikers ivm de aggressieve Garbage Collection door het gemis van TRIM support in OSX, meer info in SSD topic.

[edit]
Zie nu pas je nieuwe reactie.

Kanex XD kreeg ik zonder problemen aan de praat in OSX. Boot OSX en FN+F2 als ik het mij goed herinner, dan kan je switchen tussen OSX en external display input.

Om SSD in te bouwen
-Je moet de glasplaat eraf halen
-Daarna schroefjes van het scherm losmaken (8 stuks, Torx 10)
-Scherm optillen, platte kabel lostrekken tussen scherm en printplaat
-Scherm laten rusten op stuk hout of iets anders (ik heb 2 lege colaflessen gebruikt haha)
-HDD losmaken: 2x Torx 10 schroeven + temp sensor
-Vervangen door SSD en stappen terugdraaien :)

Memory vervangen kan aan de onderkant, plaatje loshalen en erin klikken.

[ Voor 63% gewijzigd door aramdin op 04-02-2011 11:02 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Maxi86 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:32:
@Nickilicious bedankt voor de info over SODIMM geheugen
tot nu toe heb ik deze onderdelen uitgekozen:

Kingston KTA-MB1066K2/4G 4GB SO DIMM
Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB

de handleiding met klittenband ziet er op zich niet al te moeilijk uit... :

maar weet niet of het ik het alleen aandurf...
Als je een mid 2010 model iMac hebt (september gekocht, dus kans is groot, tenzij je een aanbieding hebt gekocht), kan je 1333 geheugen gebruiken. Laat ik het anders stellen, als het geheugen wat er nu in zit op 1333 draait, moet je wel 1333 bijpluggen anders gaat alles op 1066 draaien.

Verschil zal niet onwijs groot zijn, maar toch zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
nee nog niet besteld, heb geen haast daarmee...
ik lees steeds tegenstrijdige info over TRIM support... is het zo belangrijk?
btw heb jij het via de APR gedaan of zelf? en moesten ze een ander onderdeel eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Harde schijf behouden kan alleen als je een iMac 27" 2010 model hebt, dan moet je een bracket erbij kopen, staat ook uitgelegd in SSD topic (gebruik een zoekopdracht). En je moet inderdaad een 2.5" SSD kopen, 3.5" kan ook, maar eerder aan te raden voor 2009 model.

2.5" is denk ik altijd makkelijker, kan je altijd nog in een laptop prikken

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@Sluuz... goed opgemerkt... het huidige geheugen draait idd op 1333 MHz
is Kingston KTA-MB1333/4G een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Dat zou de juiste moeten zijn, je kan altijd nog op de Kingston site opzoeken via de memory configurator :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
ik heb idd een 2010 model, dus als het goed is kan ik alles behouden!
wat de Kingston V+100 serie betreft, dat wordt dan de Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB.... 8GB extra... altijd mooi meegenomen
toch alles van Kingston...

ik zal eens in het SSD topic duiken straks... iig weet ik al heel veel nu. oja, bracket nodig, niet te vergeten.
of zal de APR dat wel hebben?

bedankt voor je info over Kanex XD, dus: Boot OSX en FN+F2
ga ik ook uitproberen... btw heb je het nooit geprobeerd in Windows? of lukte dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
ik lees berichten dat in maart Vertex 3 SSD uitkomen! heeft de iMac sata-600 poorten? of kan je geen gebruik maken van deze nieuwe SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik had toendertijds nog geen Bootcamp erop, vandaar.

Je hebt volgend mij deze nodig: pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone drive) 128GB

Het wordt aangeraden om onder te partitioneren (minder in gebruik te nemen), wat op langere duur een hogere performance blijft geven. Volgens mij is 8 of 10% aan te raden.

APR kan je volgens mij wel voorzien van die bracket. 2010 model = 2.5" SSD bestellen!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
je systeemschijf partitioneren?
maar ik wil weer via Bootcamp Windows 7 erop zetten, dan maak je in feite al een partitie toch?
snap niet wat je bedoelt met 8-10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
Maxi86 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:49:
ik lees berichten dat in maart Vertex 3 SSD uitkomen! heeft de iMac sata-600 poorten? of kan je geen gebruik maken van deze nieuwe SSD's?
weet iemand hier meer vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kom kom, niet zo ongeduldig. We houden niet allemaal 24/7 deze thread in de gaten op nieuwe reacties. Daarnaast zijn veel van je vragen met een eenvoudig zoekquery te vinden. Als je bijvoorbeeld zoekt naar imac sata 600, vind je een aantal pagina's waarin je kunt vinden of een iMac SATA-600 poorten heeft. Het is niet echt de bedoeling om van dit topic je persoonlijk problemenforum te maken. Als je vraag hebt is het beter om een nieuw topic te openen, waarin je duidelijk vermeldt wat het probleem is, wat je gezocht hebt, wat je gevonden hebt en waarom het niet voldeed.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
@Maxi
Onderpartitioneren = minder ruimte in beslag nemen (partitioneren) dan de maximale beschikbaarheid. Dus stel je hebt theoretisch 128GB beschikbaar, dat je dan 1 (of meerdere) partities aanmaakt die maximaal 120GB (of iets dergelijks) in beslag nemen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@Daedalus mijn excuses voor mijn ongeduld! ben beetje te enthousiast... ik zal me inhouden en proberen wat zelf te vinden. ik ben echter nog helemaal nieuw in dit wereldje... zoals je al door had waarschijnlijk.

heb bij de technische specificatie van de iMac gekeken (http://support.apple.com/kb/SP588)
daar staat het niet tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@aramdin
onderpartitioneren heeft dus niets met partities te maken, nou snap ik hem. maar als ik nu kijk naar mijn OS'en, heb ik bijna 51GB gebruikt bij Macintosch HD en 60GB bij Windows 7... dus bij elkaar wordt dat 111GB... is dat genoeg marge? of kan ik beter voor een iets grotere SSD gaan?

heb het nogmaals geprobeerd met de Kanex XD, precies zoals het in hun stappenplan staat:
maar als ik bij de laatste stap, de mini-displayport aansluit, blijft het scherm zwart...

of moet ik alles aansluiten terwijl de iMac uit staat? en dan dus opstarten en cmd+F2 indrukken?
heb overigens al wel bij de instellingen van de PS3 het op 720p gezet.

of het eens proberen met de Xbox 360 misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door Maxi86 op 04-02-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Je iMac en PS3/Xbox360/whatever moet al aanstaan en dan Command+F2 drukken lees ik net:
To use a 27-inch iMac in Target Display mode with another computer as the source:

1. Make sure both computers are turned on and awake.
2. Connect a male-to-male Mini DisplayPort cable to the Mini DisplayPort on each computer. The 27-inch iMac will enter Target Display mode and display content from the source computer.
Note: If you are connecting two 27-inch iMacs, connect a Mini DisplayPort cable to each computer and press Command + F2 on the 27-inch iMac keyboard that you will use as an external display.
3. To leave Target Display mode, press Command + F2 on the keyboard of the 27-inch iMac that is in Target Display mode. To return to Target Display mode, press Command + F2 again.
http://support.apple.com/kb/ht3924

-------

Volgens mij zit je prima met een 128GB, let op: het wordt aangeraden om te onderpartitioneren, maar het hoeft niet. Normaal gesproken wordt er al ondergepartitioneerd door de fabrikant, dus ipv van 128GB zit er 132GB ofzo in om al rekening te houden met performance degradatie.

Suc6!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@aramdin nu begrijp ik pas echt wat je bedoelt met onderpartitioneren...
je bedoelt dat je een gloednieuwe schijf moet partitioneren, maar daarbij een kleine ruimte (8 of 10%) ongebruikt moet laten... maar hoe weet ik of dat al gedaan is?

heb de Kanex XD weer opgegeven, rotding... de blauwe LED lampje aan de kant van de mini-displayport wil maar niet aangaan... het signaal wordt niet doorgegeven. heb support gemaild, kijken of ik een nieuwe exemplaar kan krijgen...

nu besef ik me dat ik veel beter en makkelijker mijn console kan aansluiten op de 2de monitor die naast mijn iMac staat... zal de specificaties daarvan opzoeken, heeft geen HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Onderpartitioneren wordt vanuit fabriek gedaan, maar als gebruiker kan je het dus nog "extra" doen, zodat je extra vrije geheugencellen reserveert als het ware.

[ Voor 4% gewijzigd door aramdin op 04-02-2011 16:24 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
Maxi86 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:19:
@aramdin nu begrijp ik pas echt wat je bedoelt met onderpartitioneren...
je bedoelt dat je een gloednieuwe schijf moet partitioneren, maar daarbij een kleine ruimte (8 of 10%) ongebruikt moet laten... maar hoe weet ik of dat al gedaan is?

heb de Kanex XD weer opgegeven, rotding... de blauwe LED lampje aan de kant van de mini-displayport wil maar niet aangaan... het signaal wordt niet doorgegeven. heb support gemaild, kijken of ik een nieuwe exemplaar kan krijgen...

nu besef ik me dat ik veel beter en makkelijker mijn console kan aansluiten op de 2de monitor die naast mijn iMac staat... zal de specificaties daarvan opzoeken, heeft geen HDMI
als hij alleen een vga aansluiting heeft kan ik de Gamer editie van hd-fury.com aan raden voor je console aan het scherm te hangen.

heb zo mijn ps3 (werkt ook op xdoos360) op een full hd vga only scherm hangen. http://dme.ghost2.net/hdfury/gamer1/

besteld bij gametrain in de uk en op een aantal dagen geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirkxke op 04-02-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi86
@Dirkxke ik heb het gevaarte opgetild en goed bekeken... het is een Dell 3007WFPA met enkel en alleen een DVI-ingang... nu weet ik waarom ik deze optie niet heb overwogen.... deze zit namelijk continue gekoppeld aan mijn iMac...

maar toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
Maxi86 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:10:
@Daedalus mijn excuses voor mijn ongeduld! ben beetje te enthousiast... ik zal me inhouden en proberen wat zelf te vinden. ik ben echter nog helemaal nieuw in dit wereldje... zoals je al door had waarschijnlijk.

heb bij de technische specificatie van de iMac gekeken (http://support.apple.com/kb/SP588)
daar staat het niet tussen...
Ik had ook deze vraag, en heb het antwoord hier kunnen vinden: http://lowendmac.com/ed/fox/08ff/sata-confusion.html Als je op naar je System Profiler gaat zie je bij Serial-ATA een Intel 5 Series Chipset staan met daaronder een link speed van 3 Gigabit. Op de bovenstaande pagina zie je dat dat SATA2 is en dat dus SATA-300 is en niet 600.

Nou weet ik dat je harde schijven kan plaatsen verschillende SATA soorten, maar hoe zit dat inderdaad met de de nieuwe vertex 3 van ocz? Aan de andere kant, de snelheidswinst met de vertex 3 zal je denk ik niet gaan merken met een sata-300 controller in je iMac :P Wat denken jullie? Vertex 2 of toch maar een andere SSD?

Ik ga trouwens binnenkort deze bestellen. Ik denk dat ik er gelijk 5 bestel en door ga verkopen in Nederland met wat winst, als er nog liefhebbers zijn dan hoor ik het wel!

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markstund
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Sluuz schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:00:
[...]

Als je een mid 2010 model iMac hebt (september gekocht, dus kans is groot, tenzij je een aanbieding hebt gekocht), kan je 1333 geheugen gebruiken. Laat ik het anders stellen, als het geheugen wat er nu in zit op 1333 draait, moet je wel 1333 bijpluggen anders gaat alles op 1066 draaien.

Verschil zal niet onwijs groot zijn, maar toch zonde.
Ik heb nu in mijn imac 27" uit 2010 geheugen zitten (2x 2 gig) dat op 1067 mhz draait. Graag wil ik weten of iemand bovenstaande kan bevestigen?

1 Wat is de maximum snelheid die in mijn imac kan aan geheugen als ik nieuwe bankjes plaats (ligt dit dan hoger dan 1067 mhz?). De oude gaan er in dit geval ook helemaal uit!

2 En wat is de maximum snelheid van het geheugen als ik sneller geheugen bijplaats (gaat dan de snelheid terug naar 1067 mhz?).

Ik weet dat er maar tot 16 gig in kan en ik weet ook dat er 4 banken inzitten.

[ Voor 2% gewijzigd door markstund op 24-06-2011 18:28 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Wat is het versienummer van je iMac? (Appeltje linksbovenin >> Over deze mac >> Meer info)

Dan zie je als tweede regel staan:
Modelaanduiding: iMac11,3

Dat getal achter iMac geeft aan welke versie je hebt (bv mid 2010, begin 2011 enz). 11,3 is de mid 2010 versie, die draait op 1333MHz.

Check dat dus eerst voordat iemand dit kan bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markstund
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Sluuz schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:25:
Wat is het versienummer van je iMac? (Appeltje linksbovenin >> Over deze mac >> Meer info)

Dan zie je als tweede regel staan:
Modelaanduiding: iMac11,3

Dat getal achter iMac geeft aan welke versie je hebt (bv mid 2010, begin 2011 enz). 11,3 is de mid 2010 versie, die draait op 1333MHz.

Check dat dus eerst voordat iemand dit kan bevestigen
Mijn versie is de 11,1 versie. 1 na laatste versie van de imac dus.....
Pagina: 1