Botten in MMORPG's

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
Ik zou graag jullie mening horen weten over 'botten'.
Om specifieker te zijn: bots die worden gebruik in MMORPG's

Wat is botten?
Botten is het gebruiken van software ('bots') op games.
In dit topic wil ik het specifiek over MMORPG bots hebben.
Deze bots doen dus bepaalde acties waardoor jij in-game geld/items verdiend, of experience krijgt.

Waarom is botten eigenlijk slecht?
Waarbij andere spelers veel moeite en tijd steken in het behalen van voorwerpen/experience behaal jij dit veel sneller, op een oneerlijke manier en zonder iets te doen.
Botten brengt bovendien het spel uit balans.

Wat is jullie mening over bots?
Wat zijn jullie ervaringen met bots?
Zelf wel eens bots gebruikt?

Voordat je post:
Dit topic is puur bedoeld ter discussie, houd je a.u.b. aan de regels.
Als iemand aangeeft een bot te hebben gebruikt heeft het geen zin om te gaan haten/ruzie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:29

Bots in het algemeen vindt ik geen probleem in een MMO. Als iedereen toegang heeft tot deze bots, dan kan je ook niet zeggen dat het oneerlijk zou zijn. Bots die gold enzo verzamelen en daarna weer gaan verkopen vindt ik dan niks.

Aion heeft er sinds het begin vol mee gezeten. Ze zijn makkelijk te herkennen, maar echt schade kan je niet zien.

Ik heb wel is 5 miljoen Kinah in Aion gekocht, maar na 2 weken was dit niks meer waard, omdat door de nieuwe patch 5 miljoen Kinah verdienen ongeveer 2 uurtjes spelen was.
Ik gebruik zelf wel is macro's voor craften icm met mijn G15, maar dit valt volgens mij niet onder botten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
MM's zouden zo gemaakt moeten worden dat je niet wilt botten. Dat betekend dus dat er niet iets in moet zitten dat er voor zorgt dat je uren achter elkaar saaie dingen moet doen, geen grinden dus. Als dat er wel in zit vind ik het logisch dat mensen gaan botten, saaie dingen doen is nooit leuk. Het doel van een spel is hebben van plezier, als je uren achter elkaar geestdodende dingen aan het doen bent heb je geen plezier.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382378

Ik heb er geen problemen mee als mensen botten, sommige mensen willen gewoon niet zoveel tijd in een game steken om een bepaald punt in het spel te behalen, maargoed, ik begrijp ook wel dat mensen het er niet mee eens zijn, waarschijnlijk omdat het gezien wordt als ''cheaten''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Grappig dat er zo anders tegenaan gekeken wordt want hoe ik het zie is namelijk dat het juist de game uit balans brengt. Dat komt met name doordat botten veelal gebruikt wordt voor itemhunting/goldfarming en daarmee de economie dusdanig op de knieën brengen. Botten geeft je vele voordelen zoals het oneindig dezelfde handelingen verrichten en vaak op een snelheid dat je, wanneer je zelf zou spelen, niet tig uren achter elkaar volhoudt. Laat staan een paar dagen. Het is misschien leuk voor even maar je schaadt er wel degelijk het spel mee. Op het eerste gezicht zullen die paar gold of paar items nauwelijks verschil lijken te maken maar als 1 op de 100 mensen het doen dan merk je dat zeker wel.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-07 19:10
pingkiller schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:09:
...als je uren achter elkaar geestdodende dingen aan het doen bent heb je geen plezier.
Daar denken Aziaten wel anders over. Die schijnen dat hersenloze grinden heerlijk te vinden. :P

In Aion kwam ik ze vaak tegen maar heb er nooit veel last van gehad, al was het wel eens irritant als ze 24/7 op een grindspot zaten waardoor ze jou weleens in de weg zaten.

Zelf zou ik het nooit doen, maar heb er niet echt problemen mee. Al heeft psychoclown ook wel een punt met dat het een game qua economie uit balans kan brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie het probleem vooral als een probleem van de ontwikkelaars, als hun spel zo in elkaar steekt dat je eindeloos dezelfde handeling moet verrichten om succesvol te zijn is het toch niet vreemd dat mensen een systeem ontwikkelen om er omheen te komen. Als je ziet dat we tegenwoordig kassasystemen koppelen aan het voorraadsysteem om dat niet meer handmatig te moeten doen is dit toch ook niet gek? Gewoon een onderdeel van de economie die door automatisering zonder mankracht te verrichten is.

Nu kan je natuurlijk stellen dat in een spel het om de plezier draait en je dat niet moet automatiseren maar dat is natuurlijk een non argument. Zodra je iets in een spel stopt wat saai en repetitief is gaan mensen naar methodes zoeken om dat te automatiseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23

Onbekend

...

(Ideale) bot's presteren continu optimaal. Ze zijn niet afhankelijk van slaap en zien er niet tegenop om een bepaald gedeelte van een spel te moeten spelen.
Ik vind dat als je zelf een bepaald niveau hebt gehaald, je best een bot mag gebruiken om dit niveau te handhaven. Vooral als je saaie, langdurige stukken van een spel moet spelen, is een bot handig.
Zelf kap ik meestal een spel vaak af als ik steeds weer exact het zelfde moet gaan doen.

Slecht. Veel bots doen niet precies wat jij wilt, en het zoeken en vinden van een goede bot is meestal erg moeilijk.
Zelf wel eens bots gebruikt?Nee, ik speel geen MMORG's. Ook bij andere spellen gebruik ik geen bots. Een spel speel ik voor mijn plezier, en niet om bepaalde (verplichte) doelstellingen te behalen. Als ik het spel niets meer aan vindt speel ik het gewoon niet meer.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:57

D4NG3R

kiwi

:)

Het is normaliter gesproken vervelend. Maar toen ik vroeger bijvoorbeeld Runescape speelde. Waren bots ERG goed voor de marktwaarde van items. Je kon de items goed krijgen, en ook in fatsoenlijke hoeveelheden.

Het probleem echter, was dat veel bots opereerden op gestolen creditcards (gegevens). Wat de ontwikkelaar geld kost.

Dus..

Het verschilt rond het onderwerp, de meeste bots zijn afkomstig van sites. Welke in-game cash verkopen voor echt geld. Meestal opereren deze daarnaast ook op gestolen creditcard gegevens.

Ik zal iemand die de marktwaarde van items stabiel houd weinig afzijken. Maar iemand die bot, puur om bijvoorbeeld sterker te worden in een PVP aspect bij een MMO vind ik sneu.

Behalve een autochatter, geen.

Behalve een autochatter, geen.

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 06-02-2011 18:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 21:34
Een bot gebruiken voor een game is een teken dat het game design faalt vind ik. Bij de f2p mmorpg's gebruikt men deze "faal" als een middel om aan geld te komen door de game om te toveren tot een enorm grindfest.
Wil je aan genoeg ingame gold geraken om met pay2win players mee te kunnen kan je soms bijna niet om een bot heen.
Het nare gevolg als (te) veel spelers dit doen is natuurlijk fenomenale inflatie met prijsstijgingen die het voor de niet-botters harder maken.
Botten in p2p vind ikzelf dan ook een stuk erger dan in een f2p game.

Ze kunnen heel irritante gevolgen hebben op de in game economy en deze verwoesten. Verder een bron van irritatie als je zelf gebruik wilt maken van een spawn om te lvl'n of iets te harvesten.

Geregeld voor test doeleinden maar nooit systematisch.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:10
Op zich ben ik van mening dat botten in MMORPG's hetzelfde is als vals spelen.
Je doet iets wat jouw een voordeel geeft over de rest van de spelers, meer geld, (betere) items, etc.
Ik heb het hier dan over de bots die zonder input van de 'eigenaar' acties kunnen ondernemen op de server en niet de Macro's die geactiveerd worden door de spelers zelf.

Nou kan je zeggen "Maar iedereen doet het!", maar ik denk dan toch echt dat het probleem in het spel ligt en niet zo zeer de spelers. F2P is een goed voorbeeld, het is of een grindfest van hier tot aan Uranus of je betaald je blauw om mee te kunnen gaan. Ik betaal liever een klein beetje per maand om plezier te hebben.

Het kromme is dat ik het mij wel een leuk lijkt om er een te maken, maar dat is meer van uit technische uitdaging en niet zo zeer uit de drang om het te misbruiken voor eigen gewin. Maar goed, ik denk niet dat er mening MMO makers zijn die daar toestemming voor zullen geven.

Voornamelijk ingame spambots/macro's die reclame versturen.

Nee, ik speel het spel voor de lol.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TWBMS schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:25:
Op zich ben ik van mening dat botten in MMORPG's hetzelfde is als vals spelen.
Je doet iets wat jouw een voordeel geeft over de rest van de spelers, meer geld, (betere) items, etc.
Ik heb het hier dan over de bots die zonder input van de 'eigenaar' acties kunnen ondernemen op de server en niet de Macro's die geactiveerd worden door de spelers zelf.
Dat is toch rare argumentatie, immers het is vergelijkbaar met een speler die zelf uren lang doet wat een bot doet. Daarmee kan je ook stellen dat mensen die werkloos zijn vals spelen doordat hun vrije tijd hun een voordeel geeft over de rest van de spelers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandro
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09-2022
Ik ben voor botten! Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld schedels de vetste helmen!

OT: Botten verpesten de economie en zijn daarom verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 13:23

Onbekend

...

Dit is eigenlijk het zelfde als iemand anders onder jouw account te laten spelen.
Iemand zet zijn tijd in (en computerkracht) voor geld. En er is meestal geen vaste omrekenkoers voor geld uit een spel en echt geld, dus het is net wat iemand er voor over heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandro schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:46:
Waarom dat? Zijn Chinezen verwerpelijk omdat ze mankracht en machines tegen elk productieproces aan kunnen gooien om het sneller en goedkoper te doen dan de Westerse wereld?
Een economie die volledig afhankelijk is van primitieve taken is een slechte weergave van de werkelijkheid en iets wat je nooit in een spel wilt aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Tsurany schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:36:
[...]

Dat is toch rare argumentatie, immers het is vergelijkbaar met een speler die zelf uren lang doet wat een bot doet. Daarmee kan je ook stellen dat mensen die werkloos zijn vals spelen doordat hun vrije tijd hun een voordeel geeft over de rest van de spelers.
Je zou ook kunnen zeggen dat de mensen (werkloos of niet) die multiboxen ook vals spelen. Maar in mijn mening doen ze dat niet. Ze zijn nog steeds de gene die de besluiten maken, niet een programma die voor geprogrammeerd is. Dat de een meer tijd heeft te besteden dan de rest doet er niet toe. MMO geven je een 'beloning' voor de tijd die je er aan besteed. Dat iemand er 14+ uur per dag kan gamen doet er niet toe.. al moet ik toe geven dat je dan misschien een probleem heb, maar dat is niet het onderwerp hier.

Ik ben het overigens wel met je eens dat het een probleem voor de ontwikkelaar is. Eentonigheid in games is funnest voor de gameplay. Zie bijvoorbeeld het proben van planeten of Mass Effect 2 voor materialen, leuk was anders. Het is niet gelimiteerd tot MMO's alleen, jammer genoeg.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TWBMS schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:57:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen dat de mensen (werkloos of niet) die multiboxen ook vals spelen. Maar in mijn mening doen ze dat niet. Ze zijn nog steeds de gene die de besluiten maken, niet een programma die voor geprogrammeerd is. Dat de een meer tijd heeft te besteden dan de rest doet er niet toe. MMO geven je een 'beloning' voor de tijd die je er aan besteed. Dat iemand er 14+ uur per dag kan gamen doet er niet toe.. al moet ik toe geven dat je dan misschien een probleem heb, maar dat is niet het onderwerp hier.
Maar waarom doet het er allemaal niet toe of iemand meer uur per dag kan besteden dan een ander maar doet het er wel toe dat iemand een bot kan gebruiken die voor hem meer uur per dag speelt? Ik vind het niet zo'n groot verschil. Of je nu zelf saai werk doet of dat uit besteed, het resultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:59
What about 'menselijke bots' ?

Heb een keer op TV gezien van die lui in achterstandsbuurt in China / Rusland ofzo, die gingen dan op jouw World of Warcraft account spelen. Je betaalde ze een bepaald bedrag, en dan krikten zij jouw account naar een bepaald level. Die lui waren dan gewoon een week nonstop aan het spelen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Tsurany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:07:
[...]

Maar waarom doet het er allemaal niet toe of iemand meer uur per dag kan besteden dan een ander maar doet het er wel toe dat iemand een bot kan gebruiken die voor hem meer uur per dag speelt? Ik vind het niet zo'n groot verschil. Of je nu zelf saai werk doet of dat uit besteed, het resultaat is hetzelfde.
Het zal wel aan mij liggen dan, ik vind het belangrijk om te kunnen claimen dat ik iets zelf bereikt heb.
Zelfde reden dat ik nooit wallhacks of aimbots zal gebruiken, aangezien je nooit kan zeggen dat je het zelf gedaan heb. Al houd dat mensen niet tegen.

Of ik nou 2 uur per week kan besteden of 14 uur per dag zou voor mij niks uitmaken. Maar goed, dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 19:53

Nazanir

Is pappa!

Veel mensen halen het argument aan: Dan moeten de makers maar niet zo'n repetatief spel bedenken. Huh. Beetje naief niet?

Dan zou botten ook compleet geoorloofd zijn in een spel als MW2 of BO, simpelweg omdat je altijd op anderen loopt te schieten, of niet? Er zit in een gemiddelde MMORPG echt meer dan voldoende afwisseling, om botten echt niet te hoeven hoor: dungeons/raids, craften, resource gatheren, beetje beestjes hunten, exploration, of doelen die je voor jezelf zet. Ik geloof gewoon niet, dat er ook maar 1 geldig argument VOOR botten is. Het ontwricht een spel gewoon. Het kan de economie zeker verpesten, maar stel dat jij een bot bent, die steeds 1 speciale vijand dood, omdat die een mooi item laat vallen, betekend dat een ander (tenzij hij bijzonder veel geluk heeft), dit item nooit bemachtigen.

Sommige mensen botten, omdat ze vinden dat het moet kunnen, anderen gewoon omdat het kan. Maar of het goed is? Nee, nooit, je verpest de spelervaring voor anderen. Danwel op een kleine, dan wel op een grotere schaal.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:39
Het ligt eraan waarom je een bot gebruikt;

Bij Lord of the Rings Online moet je om je character te verbeteren bepaalde skills een X aantal keer gebruiken, of een bepaald type mob in een een bepaalde regio X aantal keren doden. Op het moment dat je aan alt 5 toe bent dan snap ik best dat mensen voor zoiets bots zouden gaan gebruiken. (oke, nu is de situatie in lotro weer iets veranderd omdat je een deel daarvan ingame met echt geld kan kopen, dus dat maakt m'n oogpunt hierop wel iets anders)

Voor zoiets repetitiefs waarbij je in een voornamelijk PvE game je character verbeterd waardoor je beter in group-content kan presteren is het in mijn ogen niet echt een probleem. Helemaal omdat het grinden in mijn ogen niet echt een kern-onderdeel van het spel is, meer tijdsverdrijf voor diegenen die daar tijd voor hebben.
Om nogmaals LotRO als voorbeeld te gebruiken, als je bijv. 10 uur per week kan spelen dan ben je zo een paar maanden kwijt aan dit grinden, terwijl je in diezelfde tijd ook kan questen, instances doen, de omgeving verkennen. En als je dat het leuke onderdeel aan het spel vindt, dan snap ik 't wel.

Ik heb zelf geen ervaring met bots, te weinig zin om uit te zoeken hoe 't werkt, zelfde geldt voor macro's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 10:46

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het argument dat ontwikkelaars 'dan maar geen repetitieve game moeten schrijven' vind ik ook niet echt passend. Want over het algemeen is de game zelf niet repetitief maar loont het wél om een repetitieve actie te doen (grinden). Het is niet verplicht, maar je wordt er wel beter van.

Neem Guild Wars; er zijn genoeg quests, missions, dungeons etc. etc. om je tot in de lengte der dagen mee te vermaken. Daar hoef je absoluut niet voor te grinden. :) Nu weet ik niet of er ook bots voor GW bestaan (vast wel), maar het heeft natuurlijk wel z'n voordelen om heel veel gold/platinum te hebben. O.a. het vullen van je Hall of Monuments wordt makkelijker met veel geld. Maar voor de game zelf is het niet nodig.

Bots zouden de economie wel degelijk kunnen beschadigen omdat ze een overvloed van een bepaald item veroorzaken. Als jij dan zelf eens zo'n item vind (zonder te grinden) dan krijg je er óf een eigenlijk te lage prijs voor óf je kan het item niet eens kwijt vanwege de overvloed. En dat allemaal omdat een aantal spelers het nodig vinden om een bot 24/7 een bepaald gebied leeg te farmen.

Terugkomend op de vragen:

Zie bovenstaande.

Geen persoonlijk. Al heb ik op een LAN wel eens naast iemand gezeten die er een gebruikte voor WoW. Ik vroeg heb wat die gekke artifact in beeld boven z'n character was; hij zei dat het kwam door een botje die hij gebruikte. Die liet z'n pc dus inderdaad in de tijd dat hij niet aan het spelen was, gewoon volautomatisch een of ander gebied leeg plukken. Ik vond het persoonlijk een beetje triest :P

Nee en zal ik ook nooit doen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscure
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-12-2022

Obscure

Twinkie??

ik heb geen moeite met bots zolang het f2p games zijn maar zoals in p2p vind ik het gewoon zonde en hoop ik dat de game makers er alles aan doen want veel mensen betalen voor een game om dit te voorkomen (dit zou ook een rede zijn waarom ik een p2p mmo zou gaan spelen). waar ik me wel aan erger in f2p game bots is gold sellers.

dat ze vaak je grind spot afjatten omdat hun 24/7 kunnen door farmen en je kill stealen waardoor je minder exp en drops krijgt.

ja, ik zal het eerlijk toegeven. in het begin was het alleen om te testen maar uit eindelijk ongeveer 2 jaar lang gebot op 2 verschillende games (silkroad online - eindelose grind fest en runescape - had gold nodig). maar zoals bij silkroad online was je gewoon zelf een paar dagen aan het grinden voordat je een halve level up was (zodra je 60+ was) dus dat was voor mij de stap om te gaan botten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

@Obscure:

Mag ik vragen wat jouw redenering is, dat botten wel "mag" in F2P games? Het gebruiken van bots ontwricht daar ook het economische systeem en zorgt voor spelbederf van anderen. Waarom zou het daar dan wel mogen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik speel zelf helemaal geen mmorpg, maar kan iemand mij uitleggen wat het spelplezier is van een spel als ook een machine het kan?
Ik ga toch ook niet deelnemen aan een wedstrijd gewichtheffen waar ook vorkheftrucks aan deelnemen?
Het zal altijd technisch mogelijk zijn om een bot te laten spelen, in het extreme geval zelf een mechanische, die keyboard en muis bedient. Die zul je nooit of te nimmer kunnen onderscheiden van een menselijke speler, dus verbieden lijkt me zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het spelplezier is dat je geen saaie taken hoeft uit te voeren en je enkel kan concerteren op dingen die je leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@Tsurany
Maar in de meeste games zijn die zaken (voor zover ik weet) helemaal niet nodig toch? Of stel je nu voor dat men het hele concept 'in-game economy' maar moet afschaffen, omdat het 'saaie taken' bevordert? Want zodra je een economie hebt, gaat het per definitie op één of andere wijze lonen om meer geld te hebben dan een andere speler.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

@Henk007: Technisch gezien is elk spel door een bot te spelen .. Waarom zouden we dan überhaupt nog gaan gamen?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf enkel macro bots geschreven, veelal puur om te leren hoe die werken en hoe je ze kan 'vinden'. De impact van een bot is puur afhankelijk van de game, WoW met gold-bots helpen de market redelijk op niveau te houden, Rose en Cabal farm-bots zorgen dat bepaalde materials altijd goed op voorraad zijn in de market. Een bot compenseert veelal de 'negatieve' touch van de developer, om je gameplay een flink stuk te verlengen passen ze veelal zulke 'mindless grinding' tactieken toe. Als een developer daar gewoon goed op inspeelt, zou de interesse in bots een stuk lager zijn, buiten de gold-botters.

Ik zie bots in verschillende gradaties, van 'auto potters' tot compleet 'self supporting' systemen, ik kijk enkel naar de impact van zo'n bot. Zo zou je zelfs een G15/G19 (macro functie) al kunnen zien als een bot-tool, immers kan je delen van het spel geautomatiseerd afspelen. In die gradatie zijn er zelfs addons voor WoW die al het grensgebied opzoeken van botting, welke in andere games direct als bot zou worden gezien.

Sommige bot programma's heb ik zelfs bijna respect voor, auto-reply, random movement, typo's in localchat, toch iemand die bijna een soort van AI heeft geschreven. (principe werkt een beetje zoals die trivia bots in WoW).

Remo van MMOhut zei het ooit best mooi, als een game bots heeft en gold-sell advertenties, weet je dat het een succesvolle game is, anders zouden er ook geen bots en sellers zijn.

Per saldo, bots zie ik als spam in email. Het blijft een uitdaging voor de developer om ze uit je game te houden, net als emailproviders en emailclients proberen spam te detecteren en te verwijderen. Zolang een bot 'binnen de grenzen' blijft van normale gameplay (zoals GW bots) heb ik er wel vrede mee, maar moment dat ze gewoon gaat cheaten (Cabal bots), wordt het wel heel irritant.
Foamy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:08:
@Henk007: Technisch gezien is elk spel door een bot te spelen .. Waarom zouden we dan überhaupt nog gaan gamen?
Het gros van MMO spelers doet dit niet enkel voor de game, maar ook voor die sociale interactie.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2011 12:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nazanir schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:56:
Het gebruiken van bots ontwricht daar ook het economische systeem en zorgt voor spelbederf van anderen. Waarom zou het daar dan wel mogen?
Vandro schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:46:
In veel spellen houden ze de Economie juist in balans.. Veelgevraagde items zijn voor een redelijke prijs, en in redelijke hoeveelheden verkrijgbaar.

Neem in Runescape bijvoorbeeld zogenaamde 'Dragon Bones' dankzij bots waren deze vroeger volop verkrijgbaar voor ~2.2k each, zodra freetrading verwijderd was (En hierdoor veel bots ermee stopten) bleef de prijs hetzelfde. Maar waren ze veel minder verkrijgbaar.. Als je ze zelf wou gaan halen, was het VEEL en VEEL te druk om een beetje fatsoenlijk kills te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330860

Zoals hierboven al vermeld, bots houden de economie voor een deel in stand. Ook geeft het een andere dimensie voor sommige spelers XD heb sommige mensen al zien "bot" hunting in WoW als ze hun effe verveelden.
Ik herken er al 1tje van ver. Meestal om de reden dat ik zelf maandenlang 1 gebruikte voor tijdens de slaap (Heavily addicted wow player vack in the days :) ) honor te grinden.
En ik report ze eig niet. Omdat ik weet dat ze voor een deel de economie in stand houden. In PVP report ik ze wel. Mede wegens de reden vroeger dat ik honor grinde dus eig total useless was voor me team :)
zie hierboven. En ik gebruik em soms nog voor te minen / herbs te farmen voor de raids savonds :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

Is het niet JUIST de bedoeling dat er schaarste is? Items hebben niet voor niets een lage dropkans omdat ze of: heel sterk zijn, of je ze kan gebruiken voor craften waar je weer een hele sterke item voor terug krijgt. een beetje prestige is toch ook niets mis mee? En heeft het feit, dat sommige items zeldzaam zijn, een negatieve impact op JOUW spel ervaring? De bedoeling van een trade systeem, bestaat deels, zodat spelers items kunnen kopen, waar ze zelf niet aan zouden kunnen komen (of heel moeizaam).

Om even een vorbeeldje te nemen: In WoW: TBC kon je uit de Zul Aman, een speciale mount krijgen (Amani Warbear), als je de run binnen een bepaalde tijd completeerde. Deze drop is uit de loot table gehaald, omdat met de komst van WotLK en nu Cata, deze bijzonder makkelijk te halen was, terwijl het destijds veel meer een uitdaging was. Is het oneerlijk van Blizzard, dat deze mount niet meer verkrijgbaar is voor nieuwe spelers? Immers, zij hebben nooit eerder de kans gehad om deze mount te halen. Of voor oude spelers, die hem helaas gemist hebben?

Schaarste bestaat om een reden, ik kan me namelijk ook heel goed voorstellen, dat iemand die veel tijd en moeite ergens in heeft gestoken, zich een beetje bedonderd voelt als iemand anders dat ook kan doen, voor minder tijd/geld/moeite.

[Edit]Vergssing, Black Temple moet Zul Aman zijn.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cloud schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:08:
@Tsurany
Maar in de meeste games zijn die zaken (voor zover ik weet) helemaal niet nodig toch? Of stel je nu voor dat men het hele concept 'in-game economy' maar moet afschaffen, omdat het 'saaie taken' bevordert? Want zodra je een economie hebt, gaat het per definitie op één of andere wijze lonen om meer geld te hebben dan een andere speler.
Ik zeg niet dat ze de economie moeten afschaffen, enkel dat wanneer je het op deze manier vormgeeft je kan verwachten dat mensen zulke middelen gaan ontwikkelen. Dan kan je op je achterpoten staan en het willen uitbannen zoals veel uitgeverijen doen maar je kan ook zorgen dat je economie niet gebaseerd is op lang grinden om iets te bereiken of het gewoon toestaan en snappen dat de wereld nu eenmaal zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandro
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09-2022
D4NG3R schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:31:
[...]

[...]

In veel spellen houden ze de Economie juist in balans.. Veelgevraagde items zijn voor een redelijke prijs, en in redelijke hoeveelheden verkrijgbaar.

Neem in Runescape bijvoorbeeld zogenaamde 'Dragon Bones' dankzij bots waren deze vroeger volop verkrijgbaar voor ~2.2k each, zodra freetrading verwijderd was (En hierdoor veel bots ermee stopten) bleef de prijs hetzelfde. Maar waren ze veel minder verkrijgbaar.. Als je ze zelf wou gaan halen, was het VEEL en VEEL te druk om een beetje fatsoenlijk kills te kunnen maken.
Dat is mijn inziens gewoon een design flaw dan :)

Waar ik me bots vooral van herinner is dat ze de battle.net servers een tijd lang instabiel hebben gemaakt, wat de speelbaarheid voor iedereen verminderde.

Of ze namen in sommige MMO's alle goede farmspots over, zodat niet bottende mensen ernstig benadeeld werden (je kan namelijk niet winnen in efficiency van bots, zeker niet als ze in overmaat aanwezig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330860

Nazanir schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:54:

Om even een vorbeeldje te nemen: In WoW: TBS kon je uit de Black Temple, een speciale mount krijgen (Amani Warbear),
ik wil niet mierenn****** maar het was Zul Aman O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Denk niet dat bots ooit uitwaren op mounts, gros was BoP en daarmee kan je dus enkel wat eigen gewin behalen, maar daarvoor ga je niet echt een bot inzetten. WoW heeft wel aardig voorbeeld gehad, de basis materials van bijvoorbeeld skinning of herbalism werden schaars doordat er steeds minder lowbies rondliepen, TBC materials werden voor mij vaak grotere bron van inkomen dan LK-items zelf.

Dan heeft de 'insteek' van Blizzard er niets meer mee te maken, zij hebben niet correct ingespeeld op de verschuiving van spelers (iedereen vliegt TBC asap door, maar professions moeten alsnog de heel TBC crafting doorlopen). Zij kunnen immers de hele droptables aanpassen, zij kunnen de ecomie met 1 aanpassing compleet plat leggen (zet voor de grap alle materials maar eens op BoP). Bots sprongen hier perfect in, ze gaan TBC farmen. Voor hun postief -> gold, voor ons een voordeel -> meer mats beschikbaar.

De items en drops die echt schaars moeten zijn, blijven schaars. Veelal zijn deze niet via farmen te verkrijgen (kleine uitzondering in GW, vroegere ecto's en shards) en zijn soulbound, dat een bot dit enkel voor zichzelf zou kunnen doen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

D4NG3R schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:31:
[...]

[...]

Dan snap je niet helemaal hoe de economie, in veel (MMO)RPG's, hoort te werken.

Het voorbeeld wat je aanhaalt is meteen ook een hele mooie want als we dit nu de goede kant op redeneren dan ziet het er als volgt uit. Items worden onderverdeeld in gradaties van zeldzaamheid, nu ken ik Runescape alleen van naam maar ik ga ervan uit dat Dragon Bones dus een sterk items is en daarom een lage dropkans heeft. Het is een van de betere items en de behoefte is dus groot want iedereen wilt logischerwijs de beste items en gezien de dropkans laag is is de prijs zoals die hoort te zijn (hoog). Implementeer nu het botten, iedereen wilt deze items dus mensen gaan botten om deze Dragon Bones te farmen, wordt de markt overspoelt (relatief gezien) met Dragon Bones en geleidelijk daalt de prijs. Mensen die er dus wel moeite voor doen zullen het vinden maar nooit de prijs krijgen die ze verdienen want het lang niet zo speciaal meer.

Meteen ook een vraag aan jou (en de anderen die denken dat het de economie stabiel houdt):
Waarom hebben veel MMORPG's BoP, BoE items?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

psychoclown schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:08:
Waarom hebben veel MMORPG's BoP, BoE items?
De grap is, dit is niet geheel bot-gerelateert, integendeel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Tsurany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:58:
[...]

Ik zeg niet dat ze de economie moeten afschaffen, enkel dat wanneer je het op deze manier vormgeeft je kan verwachten dat mensen zulke middelen gaan ontwikkelen.
Wat bedoel je precies met 'op deze manier'? :) Even om een idee te krijgen wat jij fout vindt.
Dan kan je op je achterpoten staan en het willen uitbannen zoals veel uitgeverijen doen maar je kan ook zorgen dat je economie niet gebaseerd is op lang grinden om iets te bereiken of het gewoon toestaan en snappen dat de wereld nu eenmaal zo werkt.
Volgens mij is het niet zo simpel te stellen. Als je bijvoorbeeld alle materials in Guild Wars even goed bereikbaar maakt, wat is dan nog de uitdaging? Dan krijg je enorm dumbed-down games puur en alleen omdat je bots wilt voorkomen. Maar volgens mij ondermijn je tevens de hele gameplay daarmee. Hoe creëer je als ontwikkelaar dan nog uitdagingen voor je spelers om ze vast te houden? We hebben het immers hier over MMORPG's waar de ontwikkelaar wil dat je bij ze blijft voor meer inkomsten. Dus introduceer je bepaalde zaken die je kunt behalen door langere tijd actief te zijn in de game.

Of heb jij nog een ander idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:28
Tsurany schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:36:
[...]

Zo raar vind ik die argumentatie niet. Als twee spelers dezelfde speeltijd ter beschikking hebben, dan beslissen ze zelf hoe ze die willen besteden. Speler A grindt misschien vier uur voor cash om dat ene item te kunnen kopen, speler B doet in die tijd een raid of een paar dungeons. Als speler A nu vier uur gaat botten omdat hij ook die raid of dungeons wil doen, dan is dat toch niet fair tov. speler B?

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-07 14:26
Probleem met bots is dat ze op verschillende manieren problemen veroorzaken voor spelers, aangezien de drempel voor botten lager is dan werkloos zijn is de impact die deze groep van nolifers heeft veel kleine dan bots.

maw, bots verpesten de balans in het spel:

1. hinderen van menselijke spelers (grinden, in de weg lopen)
2. zorgt vaak voor grote inflatie

Kan wel leuk zijn soms:vooral toen wow bots nog pvp flagged konden worden, of bot targets taggen zodat ze al het werk doen ;)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Cloud schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:13:
Heel simpel, betere AI en random spawn. GW heeft daarmee al aardig wat keren laten zien dat ze botters in 1 klap kunnen weghalen uit een gebied, terwijl ze minimale impact hebben/hadden op de gewone speler, deels ook tegen de 'normale' farmers.

City of heroes is zo'n beetje hét voorbeeld van botvrije games, ondanks er wel aantal aanwezig zijn, zijn ze in zo'n bizar klein aantal, dat de developers zeker succesvol zijn in een concept welke nagenoeg geen ruimte bied voor botters. Toch hebben ze daar genoeg 'rare' en 'uberrare' drops, welke dan door de 'echte farmers' toch in de markt terechtkomen.

Het gros van de games waar veel botters zitten, hebben 1 ding gemeen: spawn. Aion had altijd dezelfde mobs op dezelfde locatie, WoW heeft mining/herbs altijd op dezelfde lokatie, GW heeft nagenoeg een 100% accurate missie-spawn, elke game werkte wel met 1 van deze concepten. Op het moment dat er een element is welke continue herhaalbaar is, is het bot-baar.

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2011 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cloud schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:13:
[...]

Wat bedoel je precies met 'op deze manier'? :) Even om een idee te krijgen wat jij fout vindt.
Een manier waarbij het farmen van items zorgt voor meer winst of betere andere items. Een manier waarbij generieke taken (die dus door bots uitgevoerd kunnen worden) zorgen voor meer inkomsten.
Volgens mij is het niet zo simpel te stellen. Als je bijvoorbeeld alle materials in Guild Wars even goed bereikbaar maakt, wat is dan nog de uitdaging? Dan krijg je enorm dumbed-down games puur en alleen omdat je bots wilt voorkomen. Maar volgens mij ondermijn je tevens de hele gameplay daarmee. Hoe creëer je als ontwikkelaar dan nog uitdagingen voor je spelers om ze vast te houden? We hebben het immers hier over MMORPG's waar de ontwikkelaar wil dat je bij ze blijft voor meer inkomsten. Dus introduceer je bepaalde zaken die je kunt behalen door langere tijd actief te zijn in de game.
Er is niks mis met langere tijd actief zijn in een game en daar wat mee bereiken, echter wanneer langer actief zijn betekent dat je saaie generieke taken uit moet voeren dan moet je ook niet raar opkijken als mensen dat outsourcen. Als je echter zorgt dat ze andere dingen kunnen doen zoals PVP combat of telkens nieuwe plekken om te verkennen hou je het interessant waardoor mensen leuke dingen doen en dingen die niet simpel door bots uit te besteden zijn.
Een ander idee is snappen dat bots nu eenmaal populair zijn en daar juist op inspelen door spelers toe te staan hun characters in te zetten voor een baantje, zodat de speler ze kan parkeren bij een mine of een farm en dat ze daar saaie taken verrichten terwijl de speler gewoon kan weglopen en tv kan kijken of naar z'n werk kan gaan.
HellPunk schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:14:
[...]

Zo raar vind ik die argumentatie niet. Als twee spelers dezelfde speeltijd ter beschikking hebben, dan beslissen ze zelf hoe ze die willen besteden. Speler A grindt misschien vier uur voor cash om dat ene item te kunnen kopen, speler B doet in die tijd een raid of een paar dungeons. Als speler A nu vier uur gaat botten omdat hij ook die raid of dungeons wil doen, dan is dat toch niet fair tov. speler B?
Wat als speler A nu werkloos is en 4 uur kan raiden en daarnaast 4 uur kan grinden en speler B heeft een baan waardoor hij moet kiezen tussen of 4 uur grinden of 4 uur raiden, is dat dan eerlijk tegenover speler B?

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 07-02-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

HellPunk schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:14:
[...]

Geef je niet, in essentie, antwoord op je eigen vraag?

2 Spelers hebben dezelfde account, + privileges (spelen op de server), maar het zijn 2 verschillende spelers die het spel graag anders willen spelen. De een verdien het geld, om hem te kunnen kopen, de ander haalt het item zelf door te raiden. Dat bekend, dat allebeij de spelers in hetzelfde tijdsbestek, 1 item aan waarde hebben gehaald, al zij het op 2 verschillende manieren. Wat jij nu voorstelt, is dat speler nu de raid doet en zijn bot het geld laat verdienen, heeft speler A dus dubbele verdiensten, immer hij heeft 2 maal het item verdiend (eenmaal een drop uit raiden, 1 maal het gold uit botten/grinden), terwijl speler B, allen de item heeft gekregen via de drop. Het is inderdaad dan niet eerlijk tegenover speler B, omdat speler A voor dezelfde moeite, 2x het item in kwestie heeft gekregen.

[Edit]
Wat als speler A nu werkloos is en 4 uur kan raiden en daarnaast 4 uur kan grinden en speler B heeft een baan waardoor hij moet kiezen tussen of 4 uur grinden of 4 uur raiden, is dat dan eerlijk tegenover speler B?
Sorry, maar dit is een compleet non arguement, want je weet waar je aan begint als je zo'n online service afneemt. Je krijgt toch ook je geld niet terug als je een weekje op vakantie gaat? Immer, je hebt een week niet op je account kunnen spelen, maar je bent wel een week game tijd kwijt. Als ik bij een supermarkt een pak melk dat deze week in de aanbieding was, niet heb kunnen kopen, kan ik volgende week toch ook niet vragen of ik hem voor de korting mee kan krijgen?

Jij speelt op de servers van bedrijf X en zij stellen daar regels voor op, zodat ze zoveel mogelijk het spelplezier van iedereen kunnen garanderen. Hoe terecht je -denkt- dat je redenen voor botten ook mogen zijn, je kan dit nooit doen zonder anderen in hun spel ervaring te beperken. Je creeert een oneerlijk voordeel ten opzichte van anderen. Ik snap je arguement ook niet, ja ik heb een fulltime baan, maar dat ik minder tijd in een spel inversteer, wilt dat zeggen dat ik recht heb op alles wat een ander er wel in investeerd?

Mag ik er even op aanvullen, dat je gametijd koopt. Wat je met deze gametijd doet, is helemaal aan jou zelf. Je koopt niet de rechten om items/in game geld te bezitten. Dat is een bijkomstigheid. Je koopt toegang tot de servers van je spel, je krijgt game tijd, niet alles waar je -vindt- dat je recht op hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door Nazanir op 07-02-2011 14:00 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscure

Obscure

Twinkie??

Nazanir schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:56:
@Obscure:

Mag ik vragen wat jouw redenering is, dat botten wel "mag" in F2P games? Het gebruiken van bots ontwricht daar ook het economische systeem en zorgt voor spelbederf van anderen. Waarom zou het daar dan wel mogen?
van mij mag (ik heb er geen moeite mee) in f2p games gewoon botten maarja zoals wat die gold farm bedrijven doen (in kort bedrijven die geld vangen voor virtuele diensten). daar ben ik gewoon tegen want die spammen de game vol die halen ook de economie naar beneden (omdat ze beter geld kunnen gebruiken ipv items), en daardoor komt het spel bederf. zoals ik zou botten is gewoon om de eindeloze grinden te ontwijken want ik neem aan als je een paar dagen op de zelfde spot zit zelfde monsters vermoord met de zelfde aanval combo gebruikt. dat je gewoon simpel van word en de game niet meer leuk is.

want kom op zou jij blij zijn als je 1,000,000,000 exp moet trainen en dat je maar 10,000 exp per monster krijgt. dus dat zou 100,0000 mobs zijn 3 ~ 4 mobs per minuut kan je killen dus 25,000 min -> 416 uur grinden dus 17 dagen 24 uur per dag grinden. (en ja in silkroad moet je ongeveer dat grinden om laatste 10 lvls te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379313

dit voorbeeld doe ik dan ff over runescape omdat ik dat atm speel.

in RS heb je enkele bots,
1. grind bot. deze is zeer erritant omdat hij gewoon veel geld maakt en oneerlijk is tegenover andere spelers, wordt gelukkig wel snel geband.
2. skillbot, deze bot doet voor jou gewoon een skill, b.v. fletching of woodcutting. dat zijn 2 skills waar je geld voor krijgt maar deze houden daarmee wel de economie op pijl wat wel weer handig is. (in het kort, woodcutting bots kutten veel maple's. die maple logs worden omgezet in maple longbow [u] die maple longbow [u] kan je weer met weinig verlies high alchen voor magic exp.) die mogen van mijn part blijven, je wint er niks meer en ze zijn in het algemeen niet goed afgericht.
3. clickbot/spreekbot, deze gebruik ik zelf ook. als ik bij de handelaar (grand exchange) sta en ik heb 10 drakenhuiden nodig vind ik het fijn als ik niet steeds hoef te typen. ook gebruik ik de clickbot op dingen als high alchemy (je zet een item om in geld en krijgt magic exp. (zie voorbeeld hierboven) dit kost echter wel ongeveer 1,2 coin per exp.), woodcutting (cutten op ivy is dat je tegen een huis aan beukt tot er onkruid afvalt. in feite gemaakt voor botters).

ook vind ik het gewoon leuk om andere botplekjes uit te zoeken, ik KAN op deze manier al de skills range, agility, prayer, herblore, woodcutting en magic doen maar dat vind ik minder leuk als het uitzoeken en filmen van waar (voor prayer en herblore moet je wel eerst lang zelf spelen op normale manier met dungeoneering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Obscure schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:20:
want kom op zou jij blij zijn als je 1,000,000,000 exp moet trainen en dat je maar 10,000 exp per monster krijgt. dus dat zou 100,0000 mobs zijn 3 ~ 4 mobs per minuut kan je killen dus 25,000 min -> 416 uur grinden dus 17 dagen 24 uur per dag grinden. (en ja in silkroad moet je ongeveer dat grinden om laatste 10 lvls te doen)
Dus in principe hebben P2P games deze werkwijze niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Obscure schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:20:
[...]

Dat inderdaad heel erg veel maar het is duidelijk gemaakt voor de diehards en level 60 is dan hetgeen wat het gros haalt. Zou het botten onmogelijk gemaakt worden dan zijn de laatste 10 levels voor degene die echt volhardend zijn. Neem aan dat je de laatste 10 levels niet nodig hebt om endgame te kunnen halen.

Hetzelfde was er al in Diablo 2, level 90 is makkelijk te halen voor de meesten en als je veel speelt is 94-95 na een paar weken grinden ook niet heel gek maar daarboven is voor de echte diehards. Dat je dan maar gaat botten omdat je het teveel vindt is geen argument, je hebt die levels niet nodig om goed te wezen maar dat is bedacht als een extra stimulans voor de mensen die meer willen dan het gros van de spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nazanir schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:41:
Mag ik er even op aanvullen, dat je gametijd koopt. Wat je met deze gametijd doet, is helemaal aan jou zelf. Je koopt niet de rechten om items/in game geld te bezitten. Dat is een bijkomstigheid. Je koopt toegang tot de servers van je spel, je krijgt game tijd, niet alles waar je -vindt- dat je recht op hebt.
Maar mag ik dan niet bepalen dat ik mijn gametijd die ik koop volledig in wil zetten door het geautomatiseerd af te laten handelen door bots? Immers ik koop gametijd van een maand, dan mag ik toch gewoon een maand lang online zijn? Dat wat saai werk door bots afgehandeld wordt is dan toch niet interessant?

For the record, ik speel zelf geen MMO en zou ook geen bots gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tsurany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:37:
Maar mag ik dan niet bepalen dat ik mijn gametijd die ik koop volledig in wil zetten door het geautomatiseerd af te laten handelen door bots? Immers ik koop gametijd van een maand, dan mag ik toch gewoon een maand lang online zijn? Dat wat saai werk door bots afgehandeld wordt is dan toch niet interessant?

Daar hebben ze juist de EULA/ToS voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja dat snap ik, dat hebben ze keurig afgedicht en dat is ook niet meer dan normaal. Echter denk ik dat je zo vooral bezig met met de gevolgen opruimen in plaats van echt de oorzaken aanpakken. Er is een reden dat bots gebruikt worden, ontneem je die reden dan hoef je het ook achteraf niet op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Omdat het vrij simpel is, er zijn tientallen redenen waarom je een bot zou inzetten, waar een developer ze nooit allemaal kan elimineren. Zolang moeite < gemakzucht van toepassing is, zullen er bots, farmers en goldsellers blijven bestaan.

Neem nu Guild Wars, zonder farm en gold kan je makkelijk 'maxed gear' halen, msichien niet altijd perfect stats op je wapen, maar dat is marginaal. Waarom wordt daar dan zoveel gefarmed? Je hebt immers geen extra zut nodig en de dungeons moet je toch echt zelf doen. Daar is dus puur de reden.. looks. Haal je dus de optie 'looks' uit het spel, haal je meteen de hele motivatie weg om 'uniek' te zijn in de game.

[ Voor 46% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zelfs perfect stats zijn prima haalbaar voor een niet-hardcore speler (c'est moi). Maar misschien is GW daarin anders en zijn er in andere games echt voordelen te halen bij mass farming. Er staat me bij dat in Diablo2 een super duur wapen ook echt veel beter kon zijn dan een goedkoop wapen. Of was dat een andere game? In GW is het enige wat veel geld kost; uiterlijk. Je wordt er niet beter van, want de stats zijn even bereikbaar voor iedereen. En toch wordt er gefarmed en zullen er ook wel bots bestaan voor GW. Puur om de luie speler te helpen die helemaal niets wil doen om iets met een mooi uiterlijk bij elkaar te spelen :)

Inderdaad, ik denk dat als je al deze vormen van in-game motivatie weghaalt; je bots kunt weren. Maar tegelijkertijd is de replayvalue dan minimaal van je game en zul je nooit mensen vast kunnen houden. Zoals iemand al eerder zei; als er bots voor je game bestaan is je game blijkbaar succesvol/populair. En daar zit zeker een kern van waarheid in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Nazanir schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:41:
[...]

Geef je niet, in essentie, antwoord op je eigen vraag?

2 Spelers hebben dezelfde account, + privileges (spelen op de server), maar het zijn 2 verschillende spelers die het spel graag anders willen spelen. De een verdien het geld, om hem te kunnen kopen, de ander haalt het item zelf door te raiden. Dat bekend, dat allebeij de spelers in hetzelfde tijdsbestek, 1 item aan waarde hebben gehaald, al zij het op 2 verschillende manieren. Wat jij nu voorstelt, is dat speler nu de raid doet en zijn bot het geld laat verdienen, heeft speler A dus dubbele verdiensten, immer hij heeft 2 maal het item verdiend (eenmaal een drop uit raiden, 1 maal het gold uit botten/grinden), terwijl speler B, allen de item heeft gekregen via de drop. Het is inderdaad dan niet eerlijk tegenover speler B, omdat speler A voor dezelfde moeite, 2x het item in kwestie heeft gekregen.

[Edit]

[...]
Hmm, ik denk dat wij mekaar verkeerd begrijpen. Als speler A in die vier uur het geld zelf bij mekaar grindt heb ik er geen probleem mee, speler B doet in diezelfde vier uur iets anders doet hij de moeite waard vindt. Als speler A het grinden door een bot laat doen zodat hij _en_ het item heeft _en_ mee naar de raid kan is dat niet fair ten opzichte van speler B.
Tsurany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:25:
[...]

Dat beschouw ik niet als unfair. Speler B kan er ook voor kiezen om te stoppen met werken en 24/7 te gamen. Dat hij dat niet doet doet mij vermoeden dat hij de tijd die hij in zijn baan (of hobby, familie, vrijwillegerswerk) steekt goed besteed vindt en speler A blijkbaar niet, maar dat wil niet zeggen dat speler A die kloof nog eens kunstmatig moet gaan vergroten.

BTW ik besef wel dat dit meer een theoretische discussie is over light-versies van goed en kwaad - ik laat mij m'n spelplezier ook niet bederven door een paar botters, maar ergens klopt het toch niet dat iemand door een programmaatje voordeel behaalt?

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscure

Obscure

Twinkie??

SinergyX schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:25:
Dus in principe hebben P2P games deze werkwijze niet?
nou ik neem aan niet dat je voor de laatste 10 levels zo'n 17 dagen 24 uur per dag online moet zijn om dat te bereiken. (laat ik wow als voor beeld nemen) kijk je naar de laatste level gap verhoging (80 -> 85) daar waren mensen in 24 uur al weer lvl 85 ( ja ok die hards) maar voor normale gebruikers zou je daar een week voor moeten rekenen en dan 2 ~ 5 uur per dag spelen. dus dat vind ik toch een stuk minder grinden en de quests vallen vaak daar ok wel mee, zoals verzamel 50 van deze items. maar zoals in veel f2p grind fest is het gewoon kill 3000 van deze monsters en dan krijg je net een klein % exp.
psychoclown schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:27:
Hetzelfde was er al in Diablo 2, level 90 is makkelijk te halen voor de meesten en als je veel speelt is 94-95 na een paar weken grinden ook niet heel gek maar daarboven is voor de echt diehards. Dat je dan maar gaat botten omdat je het teveel vindt is geen argument, je hebt die levels niet nodig om goed te wezen maar bedacht als een extra stimulans voor de mensen die meer willen dan het gros van de spelers.
true, je kan het niet als een argument zien... maarja op silkroad zijn de laatste 5 levels het leukste dan kan je teminste wat weerstand geven tegen bijvoorbeeld een max level anders hebben die je gewoon 2 shot kill. dus ja kan wel zeggen dat je de laatste levels wilt gaan handgrinden om de max te halen. maar dan is de game niet meer leuk geloof me.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/167kwtw.jpg
de plaatje hierboven laat zien wat max exp is in de game, dus ja je mag die hard gaan grinden maar dat laat ik toch liever me bot doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

Tsurany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:37:
[...]

Okay ik speel even mee, om het argument:

Waarom zou je account dan niet meteen max level zijn, de beste items in de game hebben, alle titels, mounts, vanity items, etc hebben wanneer je een nieuw popptje maakt wanneer je inlogd?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

psychoclown schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:08:
[...]

Dan snap je niet helemaal hoe de economie, in veel (MMO)RPG's, hoort te werken.
Dan zal ik het zo zeggen: De Economie was toen precies zoals iedereen het WOU hebben. Er was minder fluctuatie in de prijzen, en het was makkelijker om iets in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bots in het algemeen vindt ik geen probleem in een MMO. Als iedereen toegang heeft tot deze bots, dan kan je ook niet zeggen dat het oneerlijk zou zijn. Bots die gold enzo verzamelen en daarna weer gaan verkopen vindt ik dan niks.
Dus aimbots zijn ook prima in een FPS? En drophacks in een RTS? DDOS aanvallen op TS servers van de tegenstander (en ja dat gebeurd daadwerkelijk, iig in eve online is het niet iets meer waar iemand van opkijkt)? Allemaal dingen waar iedereen in principe toegang tot heeft als je wat zoekt, dus dat moet allemaal maar geaccepteerd worden?

Botters zijn gewoon cheaters, en verdienen dus dezelfde behandeling als alle andere cheaters: permabans, inclusief al het andere waar ze aan gekoppeld kunnen worden (dus als je bij WoW bot en je hebt ook je SC2 char op hetzelfde account die ook meteen bannen).
Jammer genoeg zijn er ook bedrijven die niet verder komen dan de gedachte dat bots ook per maand moeten betalen en het dus wel goed vinden, niet begrijpend dat je hetzelfde kan zeggen van aimbotters, maar dat op termijn het ervoor zorgt dat je normale klanten ervandoor gaan zodra er een goed alternatief is.

Waar ik het wel mee eens ben is dat ook al zal je het altijd hebben in een spel waar een economie is, omdat dat betekend dat meer geld nuttig is, het ook wel erg aantrekkelijk wordt gemaakt als ze gameplay hebben (grinden) dat zo ongeveer specifiek voor bots is gemaakt en geen enkele uitdaging aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In feite is een bot natuurlijk niets anders dan pure gemakszucht. Toch blijkt dat mensen er wel baat bij hebben in sommige MMO's. En dat vind ik best goed te begrijpen, gezien de soms idiote tijdsinvesteringen om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Ik ben dan ook niet specifiek tegen, maar vind dat het spel zélf bepaalde soorten van botting zou moeten ondersteunen. Neem nou WoW, het verzamelen van bijvoorbeeld herbs is bijzonder saai.

Wat nou als het spel me in staat zou stellen na een bijzonder lastige, maar wel leuke questline een soort van "bot" te maken die ik kan managen terwijl ik online ben? Dan zou ik bijvoorbeeld kunnen questen, terwijl ik mijn botje het saaie werk laat doen. Zo kan je legaal "botten", zonder dat het meteen afbreuk doet aan de game.

Dan kan je natuurlijk weer zeggen "maar dan ga je toch botten om de bot te kunnen krijgen" - maar dat kan je dus prima afvangen door de questline te randomizen waardoor botten onmogelijk wordt. Bovendien werkt de bot dan alleen als je ook zelf daadwerkelijk online bent. Alle andere vormen van (externe) bots moeten dan natuurlijk wel actief geweerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik denk dat we beter even een scheiding kunnen maken tussen twee typen bots:

1, Eentje die je gemakkelijk geld oplevert. Of bijvoorbeeld snel dingen voor je typed.
2, Eentje die het gemakkelijk maakt een menselijke vijand te verslaan, bijvoorbeeld een aimbot of wallhack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382378

D4NG3R schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:59:

1, Eentje die je gemakkelijk geld oplevert. Of bijvoorbeeld snel dingen voor je typed.
2, Eentje die het gemakkelijk maakt een menselijke vijand te verslaan, bijvoorbeeld een aimbot of wallhack.
Jij haalt ze door elkaar.
Een aimbot of wallhack is niet iets dat zelf voor jou de mensen gaat doodschieten, jij moet dat nog altijd zelf doen, het maakt het alleen maar makkelijker, dus het zijn cheats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:59:

1 is niet cheaten, daar je niet ingrijpt in de "spelregels" van het spel (je doet iets geautomatiseerd, maar binnen de regels van het spel). Dit geldt in bepaalde zin ook voor de aimbot. 2, voor wat betreft de wallhack is is een ander verhaal, omdat je specifiek aanpassingen doet in de regels van het spel.

1 zou pas écht cheaten zijn als je je bot 8 items ergens laat uitkomen terwijl het er eigenlijk maar 3 kunnen zijn volgens de normale regels, zegmaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 09:40

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Persoonlijk walg ik van bots en de mensen die ze gebruiken, met daarop 1 heel specifieke uitzondering.

In Lord of the Rings Online was een van de crafting professions "Farming". Dat is letterlijk op een boerderij gaan staan (paar specifieke velden in de wereld) en gewassen telen. Dat levert je dan aardappels, aardbeien en nog meer van die meuk op, die gebruikt kunnen worden voor Cooking. Aangezien het maken van een veldje toch zo'n 15 seconden duurt en twee acties nodig heeft (zaaien, oogsten), kan ik me indenken dat iemand daarvoor een bot inzet. In principe benadeel je daar niemand mee. Je hebt alle grondstoffen vooraf gekocht, je "steelt" niets van menselijke spelers en bespaart jezelf alleen wat RSI.

Hoewel ik het zelf nooit gedaan heb (ik pak er meestal een boek bij), is bij dergelijke saaie klusjes het gebruik van een clicker nog acceptabel imho. Alle andere vormen van bots zijn wat mij betreft echt not done. Geautomatiseerd rondlopen/killen/node farmen is asociaal, want je bot houdt geen rekening met echte spelers die daar lopen. Daarbij geeft het ook nog enorm (virtueel) financieel gewin als je de route een beetje weet te plannen. Zoals iemand al eerder opmerkte, daar zijn de goldsellers mee gebaat.

Dan nog de FPS/RTS bots (waarom die in een discussie over MMORPGs komen is me een raadsel..). Die heb ik wel eens gebruikt. Indertijd was ik beheerder van een kleine 40 gameservers, waarbij de anti-cheat systemen.. twijfelactig waren, at best. Ik wilde weten hoe ze werkten, hoe het er uit zag en of ze gedetecteerd werden. Na die testsessie (op eigen private server, met mensen die wisten wat ik aan het doen was), zijn ze ook verwijderd. Zoals ik zei, ik walg er van. Speel eerlijk, of speel niet. In single-player games mag je godmoden en exploiten wat je wil, in multiplayer niet.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Obscure schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:29:
nou ik neem aan niet dat je voor de laatste 10 levels zo'n 17 dagen 24 uur per dag online moet zijn om dat te bereiken. (laat ik wow als voor beeld nemen) kijk je naar de laatste level gap verhoging (80 -> 85) daar waren mensen in 24 uur al weer lvl 85 ( ja ok die hards) maar voor normale gebruikers zou je daar een week voor moeten rekenen en dan 2 ~ 5 uur per dag spelen. dus dat vind ik toch een stuk minder grinden en de quests vallen vaak daar ok wel mee, zoals verzamel 50 van deze items. maar zoals in veel f2p grind fest is het gewoon kill 3000 van deze monsters en dan krijg je net een klein % exp.
Oude tijd van Cabal online, in de P2P periode, had je buiten je experience ook 'skill experience'.

Per geactiveerde skill kreeg je 0,01% (gok ik, waren 10 skill-activaties om je balkje 1 pixel te laten opschuiven), dit gesplitst in Sword en Magic. Per rank (Master, Advance Master, Grand Master, Completer, Transcender) moest je zo'n 120-200 'levels' doen. Zelfs de doorgewinterde spelers kostte dit bizar veel tijd om Transcender te worden op beide ranks, ik kende zelf maar een handje vol mensen die dit daadwerkelijk haalde.

Maargoed, elke game heeft zijn extreme variant, waar je in WoW bijvoorbeeld amper tijd kwijt bent aan exp-grinden, hebben ze dat wel in andere aspecten weggewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rodie83 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:05:
[...]

1 is niet cheaten, daar je niet ingrijpt in de "spelregels" van het spel (je doet iets geautomatiseerd, maar binnen de regels van het spel). Dit geldt in bepaalde zin ook voor de aimbot. 2, voor wat betreft de wallhack is is een ander verhaal, omdat je specifiek aanpassingen doet in de regels van het spel.

1 zou pas écht cheaten zijn als je je bot 8 items ergens laat uitkomen terwijl het er eigenlijk maar 3 kunnen zijn volgens de normale regels, zegmaar ;)
LOL. 1 is gewoon hardstikke hard cheaten. Je krijgt er een voordeel mee tov mensen die het niet doen doordat je vals speelt, kijk de EULA er maar op na.
waarom die in een discussie over MMORPGs komen is me een raadsel.
Omdat het precies hetzelfde is, maar om één of andere reden zijn er meer cheaters die hun gedrag in MMOs willen goed praten dan in FPS. In een FPS begrijpen de meeste cheaters tenminste dat ze cheaten, in MMOs denken ze serieus dat het normaal is wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 16:24
MueR schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:10:
Persoonlijk walg ik van bots en de mensen die ze gebruiken, met daarop 1 heel specifieke uitzondering.

In Lord of the Rings Online was een van de crafting professions "Farming". Dat is letterlijk op een boerderij gaan staan (paar specifieke velden in de wereld) en gewassen telen. Dat levert je dan aardappels, aardbeien en nog meer van die meuk op, die gebruikt kunnen worden voor Cooking. Aangezien het maken van een veldje toch zo'n 15 seconden duurt en twee acties nodig heeft (zaaien, oogsten), kan ik me indenken dat iemand daarvoor een bot inzet. In principe benadeel je daar niemand mee. Je hebt alle grondstoffen vooraf gekocht, je "steelt" niets van menselijke spelers en bespaart jezelf alleen wat RSI.
Dat is niet specifiek, dat gaat op voor zo'n beetje alle MMORPG's. Elke MMORPG waarin je moet grinden heeft zulk soort acties, waarbij je hersenloos te werk moet gaan; maar blijkbaar heb je alleen ervaring met LOTRO en zeg je daarom dat je er niet van walgt als iemand dáár een bot voor zou gebruiken :D

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
furby-killer schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:19:
[...]

LOL. 1 is gewoon hardstikke hard cheaten. Je krijgt er een voordeel mee tov mensen die het niet doen doordat je vals speelt, kijk de EULA er maar op na.
Het zou je sieren als je even buiten de vast kaders kijkt. Ik ervaar het natuurlijk ook als cheaten, maar vanuit een ander oogpunt is het automatiseren van bepaalde zaken in het spel (richten, plantjes plukken) iets specifiek anders dan het modificeren van de spelwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hahn schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:23:
Dat is niet specifiek, dat gaat op voor zo'n beetje alle MMORPG's. Elke MMORPG waarin je moet grinden heeft zulk soort acties, waarbij je hersenloos te werk moet gaan; maar blijkbaar heb je alleen ervaring met LOTRO en zeg je daarom dat je er niet van walgt als iemand dáár een bot voor zou gebruiken :D
Daar komt het eigelijk wel op neer, het is enkel dat sommige MMO's het wel enorm moeilijk maken om te botten, maar daar komt het absoluut niet uit het principe dat daar geen gemakzucht om de hoek komt kijken.

Aan de andere kant, vroeger speelde ik een MMO met een groep mensen uit de hele wereld, een vaste 'grindspot' ergens in de wereld en elk moment van de dag was er wel iemand mobs aan het meppen (we zaten met 8 man in de party). Zelfs als je aan het werk was, kreeg je exp, met natuurlijk als voorwaarde dat jij ook netjes zou grinden als hun richting school/werk waren. Twee jaar later was dit hele 'sleeplevel' principe de grond in getrapt door de developer, met als resultaat een groepje van 5 bots die daar 24/7 aan het rondmeppen waren. Dat opzicht maakt de developer soms ook de verkeerde keuzes om bepaalde 'voordeel' van enkele spelers weg te werken, maar daarmee ook de deur open te zetten voor botters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zie niet echt in waarom ik buiten mijn kaders zou moeten kijken om cheaten goed te praten.

In een FPS kan ik dat hele gedoe van schieten op mensen automatiseren door een aimbot te gebruiken, is dat ook een gevalletje buiten je kaders kijken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
furby-killer schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:33:
Ik zie niet echt in waarom ik buiten mijn kaders zou moeten kijken om cheaten goed te praten.

In een FPS kan ik dat hele gedoe van schieten op mensen automatiseren door een aimbot te gebruiken, is dat ook een gevalletje buiten je kaders kijken :X
Zucht. Wel in het licht van dit topic en de discussie over bots in het algemeen. Je hoeft dus ook niks goed te praten, doe ik ook niet. Jammer dat je meent dat eruit te moeten halen.

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 07-02-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12

Bosmonster

*zucht*

Ik kan me wel situaties herinneren uit een MMORPG dat je niet meer op normale plekken kon levelen, omdat die dungeons propvol met bots stonden die iedere spawn direct afmaakten.

Dan wordt het best vervelend.
rodie83 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:29:
[...]

Het zou je sieren als je even buiten de vast kaders kijkt. Ik ervaar het natuurlijk ook als cheaten, maar vanuit een ander oogpunt is het automatiseren van bepaalde zaken in het spel (richten, plantjes plukken) iets specifiek anders dan het modificeren van de spelwereld.
Maar nog steeds tegen de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan.

[ Voor 53% gewijzigd door Bosmonster op 07-02-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nazanir schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:50:
[...]

Okay ik speel even mee, om het argument:

Waarom zou je account dan niet meteen max level zijn, de beste items in de game hebben, alle titels, mounts, vanity items, etc hebben wanneer je een nieuw popptje maakt wanneer je inlogd?
Omdat de meesten het leuk vinden vanuit niks telkens naar een hoger level te stijgen, daar ligt de uitdaging in. Enkel hoe dat gebeurt is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Tsurany schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:47:
[...]

Omdat de meesten het leuk vinden vanuit niks telkens naar een hoger level te stijgen, daar ligt de uitdaging in. Enkel hoe dat gebeurt is voor iedereen anders.
Je begrijpt de vraag van Nazanir niet volledig want wat je nu zegt is nogal tegenstrijdig.
De uitdaging is compleet weg als je bot, immers doe je er niks voor en je kijk enkel af en toe een keertje of je leegt je inventory (als de bot dat al niet zelf doet) en ga dan kun je weer verder met andere dingen. Het komt telkens weer op hetzelfde uit: gemakzucht. De verleiding niet kunnen weerstaan om hetzelfde als anderen zonder iets ervoor te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 09:40

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Hahn schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:23:
Ik noem een specifieke situatie en geef daar een voorbeeld bij. De specifieke situatie is een statische actie waarbij je niemand anders in de weg zit. Je "steelt" geen mobs/nodes/whatever" van iemand anders, je bent puur met je eigen ding bezig op een locatie waar ook alleen dat gedaan kan worden.

Grinden is een te variabel en te breed begrip. Driehonderd mobs af moeten maken is ook grinden. Daar een bot voor gebruiken vind ik not done. Gebieden afstruinen voor crafting nodes is ook grinden. Daar loop je echter het risico een menselijke speler te benadelen, dus vind ik niet dat je mag botten.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96523

Best grappig dat er hier wordt gediscussieerd over het gebruik van bots, maar dat macro's niet genoemd worden.

In mijn ogen is het gebruik van een bot hetzelfde als een macro; er wordt immers automatisch een handeling (of combinatie) uitgevoerd. En wanneer je het goed doet kun je zelfs alles automatisch laten gaat (dmv een loop).

En in WOW gaat dit zelfs een stapje verder, omdat je ook gebruik kan maken van LUA, met nog meer mogelijkheden...

Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

[...]

Sorry, maar je blijft heerlijk tegenstrijdig, je wilt wel de uitdaging van dingen doen, maar je wilt er geen moeite voor doen? En ik had het dus niet alleen over levelen, maar over alles wat met de game te maken heeft: gold, items, etc.

Ik heb echt moeite met dit soort argumenten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 16:24
MueR schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:24:
[...]

Ik noem een specifieke situatie en geef daar een voorbeeld bij. De specifieke situatie is een statische actie waarbij je niemand anders in de weg zit. Je "steelt" geen mobs/nodes/whatever" van iemand anders, je bent puur met je eigen ding bezig op een locatie waar ook alleen dat gedaan kan worden.

Grinden is een te variabel en te breed begrip. Driehonderd mobs af moeten maken is ook grinden. Daar een bot voor gebruiken vind ik not done. Gebieden afstruinen voor crafting nodes is ook grinden. Daar loop je echter het risico een menselijke speler te benadelen, dus vind ik niet dat je mag botten.
Als ik op een plek ga botten waar nooit iemand komt, dan benadeel ik ook niemand. Maar dat praat het nog steeds niet goed.

Botten is botten, of het boeit je niet of je bent er tegen, maar ik vind uitspraken als "mensen die botten zijn walgelijk, tenzij het om [dit] geval gaat, dan mag het!" ... krom, om het fatsoenlijk te houden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 18:07
Bosmonster schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:43:
Ik kan me wel situaties herinneren uit een MMORPG dat je niet meer op normale plekken kon levelen, omdat die dungeons propvol met bots stonden die iedere spawn direct afmaakten.

Dan wordt het best vervelend.

[...]

Maar nog steeds tegen de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan.
asherons call1 ? :P die had soms echt veel bots.

eve online mining bots wordt je ook doodziek van. log je in en dan is er al heel veel van de astroids weg gemined. ook zijn er veel combat bots maar die worden meer in o.o gebruikt en die gooien weer de machtsbalans om.. een alliance die veel botters heeft kan zich heel veel uber schepen veroorloven.

ben over het algemeen gewoon tegen elke vorm van macro's

Iseci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Het probleem zit hem in de invloeden die het heeft op andere spelers. Als ik een bepaalde mijlpaal behaal in een MMORPG waar ik bijvoorbeeld een maand aan heb gewerkt, dan vind ik het zeer vervelend als andere mensen zoiets in één nachtje halen. Zonder dat ze er echt bij waren. Dat is vooral een probleem als je bijvoorbeeld een speciaal item krijgt dat puur decoratief is, om te laten zien dat het je is gelukt. Dat wordt compleet waardeloos omdat mensen niet kunnen weten of jij er voor hebt gewerkt of niet.

De externe effecten zijn misschien wat minder direct dan een aimbotter in een FPS, maar uiteindelijk is de uitwerking hetzelfde: Spelbederf. Het is voor een groot deel van de spelers gewoon erg vervelend, daarnaast is het meestal ook gewoon tegen de regels (m.i. al reden genoeg om het niet te doen).

EDIT:
Overigens vind ik Macro's een beetje een lastige zaak. Het is een stukje automatisering, maar natuurlijk niet zo intensief als een volautomatische bot. Zeker als je de vraag stelt "wat vind je ervan?". Ik zal me aan een macro minder snel storen, omdat de gewonnen tijd vaak minimaal is en het vaak eerder een kwestie is van het verminderen van RSI-opwekkende bewegingen. Het blijft echter een vorm van automatisering, dus er moet heel erg opgepast worden met het gebruik ervan. Wat dat betreft kun je dan beter naar de regels kijken, als het mag dan mag het wat mij betreft ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Patriot op 07-02-2011 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:19
Mijn mening is er redelijk over verdeeld, afhankelijk van de intentie waarmee gebot wordt. Zo heb ik met botten met als doel te levelen en loot welk verder gedropped of gedelete wordt. Maar botten met als intentie de loot ben ik op tegen.

Daarnaast weegt ook het community aspect mee, als 1 op de 100 characters welk je tegen komt een bot is welk verder de economie niets aan doet, heb ik geen bezwaar. Zodra het echter 50+ bots zijn op de 100 en je dus niet echt meer van menselijke interactie kunt spreken in het spel is het te ver gegaan.

Ik ben zelf echter ook niet geheel clean, alhoewel mijn intentie tot botten iets anders was dan de gemiddelde botter. Ik heb in RO gebot met verscheidene zelf gemodificeerde bot destijds, waarvan één met als enige doel om geheel automatisch de lvl 1 - 99 te behalen inclusief class change quests en dat alles gecombineerd met zo menselijk mogelijk te lijken. Aanvankelijk vrij vaak gebanned, maar in de loop der maanden ging het beter tot het uiteindelijk met meerdere characters gelukt was.

Het was meer een challenge voor mezelf om voor elkaar te krijgen dat mensen geloofden dat de bot een mens was dan wat anders. De grootste aanpassing was het koppelen van een reply database, waardoor als mensen praatte tegen me de syntax werd geanalyseerd om te kijken of ik ooit iets soort gelijks tegen was gekomen en zo ja een passend antwoord gaf. Als er niets bekend was kreeg ik het op mijn queue om zelf een antwoord nog aan toe te voegen.

Om het nog leuker te maken liet ik de bot op een gegeven moment ook zelf contact zoeken met mensen, eerst eenvoudig 1 op 1 maar op een gegeven moment bijv. ook als mensen in een town zaten ernaast gaan zitten en mee praten :p. Ook liet ik het de interactie tussen anderen opslaan als er 2 mensen met elkaar praatte, als er 3 of meer waren liet ik het loggen zodat ik zelf 'vraag' en 'response' snel kon afvinken.

Uiteindelijk had ik iets van 250.000 mogelijke replies met daarop nog enige variatie, en tevens werden zinnen met teveel overlap gelinked zodat als iemand 2x vrijwel hetzelfde vroeg mijn bot daarop specifiek zou reageren.

Heb uiteindelijk nooit iets met die karakters zelf gedaan, had mijn eigen speel karakters waarmee ik gewoon speelde. Leukste was nog wel om dan mijn eigen bot tegen te komen terwijl mensen er gezellig mee zaten te kletsen, lol. Liep op een gegeven moment een beetje tegen de limitaties van mijn eigen kunnen op though, mede doordat het aantal entries in de database flink opliep het wat langzamer werd en naar mijn idee minder accuraat. Wist niet zo goed hoe dit verder te fixen.

Maarja, ik was een jaar of 16 zonder echte opleiding in programmeren of AI, dus voor wat aansleutelen met wat C++ en MySQL boeken en het internet vond ik het wel best :p.

Was leuk om mee bezig te zijn, met name het chatbot karakter ervan was wel grappig.

Daarnaast had ik nog een 2e modificatie geschreven welk als enige functie had om WoE announcements te registreren en online te weergeven voor guildies, had verder geen movement, attacking, wat dan ook meer. Ben hier uiteindelijk mee gestopt toen een fansite het publiekelijk was gaan doen. (weet niet of zij er een bot voor gebruikte overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
erg interessant om jullie meningen te horen, en zeker die van mensen die zelf bots hebben ontworpen.
wat me opvalt, of eigenlijk tegen mijn verwachting was, is dat jullie verrassend positief zijn tegenover botting, en dat het sommige mensen weinig kan schelen dat het als oneerlijk en cheating kan worden beschouwt zolang je maar resultaat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit topic lezende zie ik een behoefte aan goede captcha's in mmorpg's.
En dan denk ik niet in eerste instantie aan de vervormde tekens die je mag overtypen, maar een bij de game passende challenge-response sequentie, die door een computer niet, of met een zeer kleine trefkans op te lossen is.
Het probleem dat hieraan kleeft is natuurlijk dat het voor menselijke spelers gauw irritant kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Brian1454 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:14:
erg interessant om jullie meningen te horen, en zeker die van mensen die zelf bots hebben ontworpen.
wat me opvalt, of eigenlijk tegen mijn verwachting was, is dat jullie verrassend positief zijn tegenover botting, en dat het sommige mensen weinig kan schelen dat het als oneerlijk en cheating kan worden beschouwt zolang je maar resultaat krijgt.
Ik vermoed zelf toch dat het beeld hier wat vertekend is. Stel dezelfde vraag in pakweg een WoW-forum en de reacties zullen heel anders zijn. Mensen vinden het over het algemeen niet leuk dat iets waar zij tijd en moeite aan besteden door een ander automagisch met een bot gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir

Nazanir

Is pappa!

In mijn optiek, (is absoluut geen persoonlijke aanval), merk ik dat er 2 verschillende redenen zijn om te botten:

Mensen hebben een hekel aan saaie handelingen verrichten: denk aan craften, verzamelen van materialen, items met lage dropkans farmen, gold farmen.

Mensen die vinden dat ze recht op alles hebben, maar daar minder tijd voor hebben of er in willen steken.

Ik begrijp de aangehaalde argumenten, immers als MMO speler, heb ik ok met herhaaldelijke dingen te maken. Het is echter een compleet non argument. Anders zou aimbotten in shooters compleet geoorloofd zijn, je verricht daar toch ook altijd dezelfde handeling: mensen overhoop schieten?

Sommigen hebben inderdaad meer tijd te besteden aan een MMO dan een ander. Betekend dat, dat degene die er meer tijd aan kwijt is, meer verdiend? Absoluut. Je krijgt eruit wat je erin steekt. Maar wat nou in de discussie van iemand die een fulltime baan heeft, vs iemand de de hele dag kan spelen? Degene die een fulltime baan heeft, kan nog steeds berijken, wat die andere ook kan. Hij zal er langer over doen, maar kan het nog steeds verkijgen. Samen werking met anderen is hierin belangrijk. Een Guild die je helpt, mensen die je van materialen voorzien van craften, etc.

Er zit bij MMO's een heel groot verschil ten opzichte van single player games: Singleplayer games mag je cheaten/valsspelen wat je wilt. Je benadeeld alleen enkel je eigen speel ervaring (god modes, oneindig ammo, max exp, etc), het is immers jouw game, dus je mag er dan mee doen wat je wilt (gebruik van een trainer, save game editor, etc).

Echter, bij een MMO speel je op de servers van bedrijf X. Zij stellen regels op voor het gebrik hiervan en het blijft hun game. Ze willen het spelplezier voor zo veel mogelijk spelers garanderen. Immers, ze willen wel winst maken. Botters verpesten dit. Door gebieden te farmen, waardoor een normale speler zijn quests niet kan afmaken, een bepaald monster niet kan doden voor een specefiek item, geen resource gathering kan doen om zijn crafting te doen, etc. Je kan gewoon niet botten, zonder het spelplezier van anderen te beperken. Hoe gelijk je ook denkt dat je hebt, hoe goed je vind dat je reden ook is om te botten, het is gewoon verkeerd en niet toegestaan.

Je hebt ook niet recht op alles wat de game te bieden heeft. Ben je beperkt in je spel ervaring/belevenis als je niet dat zwaard kan bemachtingen die -net- iets betere stats heeft dan je huidige en er net iets cooler uit ziet, maar je kan toch alle content van de game doen? Leuk voorbeeld zijn misschien wel de Artifact items van World of Warcraft: Items zoals Sulfuras, Thunderfury, Atheish, Glaives of Azinoth en Shadowmourne. Deze items hebben of een hele lange quest chain en hebben zeldzame items nodig om te vinden, of worden gedropped door 1 specefiek ventje met bizar lage dropkans.

Vind je dat je hier ook recht op hebt, zonder dat je moeite hebt moeten doen om er te komen? Zonder dat je bepaalde items hebt moeten verzamelen, of eventueel craften? Je koopt namelijk recht op toegang tot de servers, recht op game tijd. Niet recht op het bezitten van items, gold of wat niet. En je doet dat binnen de mogelijkheden die worden aangeboden. Een bot, is altijd een extern programma dat niet word aangeboden door de ontwikkelaar. 3rd party programs die zijn simpelweg om deze redenen niet toegestaan. Het is lullig dat sommige mensen meer tijd hebben, maar sommige mensen zijn ook beter in shooters, of RTS spellen.

Een combinatie van tijd en kunnen bepaald je eindresultaat, daar heb je het helaas maar mee te doen. Ik heb bijv. in WoW: WotLK nooit ICC gedaan, sterker nog, verder dan Naxx was ik nooit echt gekomen. Maar ik had wel heel veel fun terwijl ik dat deed.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12

Bosmonster

*zucht*

tntkiller schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:52:
[...]

asherons call1 ? :P die had soms echt veel bots.
Idd :)

Dat is het enige spel waar ikzelf op een gegeven moment ook ging botten, omdat dat de enige manier was om een beetje bij te blijven. En het werd erg makkelijk gemaakt met de software. Je kon zelfs automatisch uitloggen als er iemand in de buurt kwam, of random dingen zeggen tegen anderen :P

En op zich was die hele ervaring dan wel weer leuk. Alles configureren en finetunen. Juiste spots vinden. En dan 's-ochtends kijken wat het resultaat was :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 08-02-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:34

vhal

ಠ_ಠ

Tegenwoordig kom ik ze weinig tegen in WoW (of ik zie ze simpelweg niet) maar in Vanilla WoW (zeg maar het originele spel) kwam ik ze regelmatig tegen. Hunters waren toen 1 van de weinige classes die bots konden doden, wat ik dus met plezier deed. :+ Gewoon een paar extra enemies kiten naar de bot, Feign Death en soms pakte de bot aggro (meestal zijn dat de gare bots die alles targetten, het viel mij op dat het bijna altijd hunters waren :+). Resultaat was meestal een dode bot >:) Het was altijd leuk om vervolgens gewhispered te worden door gasten die boos worden e.d O-)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379313

hmm ik vind in feite dat zolang een bot niet het spelplezier voor een ander wegneemt (oftewel iets wat niemand benadeeld) een bot is die mag. dit vind ik dus

klik bot (gewoon domweg klikken op dezelfde plek kan ik ook wel maar gaat me muisarm kosten)
bot die iets laag houdt wat ook laag moet zijn i.p.v. 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-07 21:20
ik bot sins 3-4 maanden.
dit nadat ik 4-5 jaar legit heb gespeelt bessefde ik me dat het niet leuk is om legit te spelen tussen de bots.
in runescape is ruim meer dan de helft bot.(kijk maar eens naar socresgarden of rock cavern.) eigenlijk vind ik de makers van de spel de oorzaak. die doen bijna niets tegen bots, je kunt gewoon 99 in elk skill halen zonder een ban. dan vraag je als maker toch erom om iedereen te laten botten? en verder kun je er ook nog dik cashen met goldfarme/botten. kijk maar eens naar deze link http://www.rsbots.net/forums/index.php?topic=156100.0 die heeft 25 bots aanstaan en verdient ruim 80 euro per dag met niets doen. als je zoveel geld kunt verdienen en niets houd je tegen dan ga je dat toch ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-07 22:24
Als spelers het nodig vinden om te botten, en is duidelijk iets mis met het spel.
Maar zodra een klein deel van de spelers ongestraft kan botten, moet de rest ook wel.
Lineage 2 heel lang gespeeld. Spel is bezaaid met bots en heel lang deed de maker er vrijwel niets tegen (blijven betalende accounts). Nadat een klein groepje ineens veel sterker werd omdat ze in hun slaap levels en items verzamelden, moest iedereen die mee wilde doen in de top botten of accounts/items kopen voor echt geld.
Zelf wel eens bots gebruikt
Jaren lang gebot in Lineage 2, met een account of 10 tegelijk.
Reden: 1 keer dood in dat spel koste je soms een halve dag XP. en solo levelen was bijna onmogelijk.
Vaak begin je om 4 uur smiddags met het zoeken naar een party, en vind je er pas om 8 uur een.
Dus begint het met een support botten zodat je niet op een party hoeft te wachten.
Omdat de grind in L2 echt vervelend is ga je je main ook maar botten.
Daarna is er een tijd geweest dat alle level spots die de moeite waard waren, een groep van 9 man vereiste. En zo heb je ineens 9 bots.

Ik vond het eigenlijk best een uitdaging om bots te configureren zodat ze goed als team werken.
Maar nu ben ik er achter dat een spel waar je je 90% van de tijd verveelt, eigenlijk een heel slecht spel is. Ik gebruik die tijd wel om te werken, veel beter voor mn bankrekening.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
BOts zijn cheaten.

Maar goed, 90% van alle bot users zijn ruskies of aziaten.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Botten vind ik wel vaak in MMO's ligt er alleen aan of er undead of skeletten in voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
  • Laatst online: 11-07 10:00
Ik vindt persoonlijk een op randje geval.
Je hebt heel veel spellen iets waarvoor je een bepaalde actie +1000x (of meer) moet herhalen,
in zulke gevallen heb ik zelf ook gegrepen naar bots.

Maar aan de andere kant krijg je meestal ook in game currency door te botten, wat uiteindlijk tot een voordeel geeft tenopzichte van andere spelers

Zelf wel eens bots gebruikt?[/
* Maplestory:
hier ben heel vergegaan met hacks (godmode + pull-in mode) voor grindfest ingame char bestaat niet meer.
* Runescape
Dit spel blinkt uit in herhalende acties.
Dus ook regelmatig in gebot voor ingame xp, nooit echt spullen verkocht voor goud.
Uiteindelijk gebanned.
* WoW 1 malig voor de salty achievment, (rare fish)

Wat zijn jullie ervaringen met bots?,
Zoals ik je al ziet keur het ik niet af. al zijn meeste voor ingame grindfest gebruikt nooit echt veel ingame currency aanovergehouden eigenlijk altijd te weinig.

Acties zoals Maplestory en Runescape (waar puur voor levelen deed) zijn voormij persoonlijk ook verleden tijd.
Levelen in game is deel van het spel.
Misschien dat ik ooit in de toekomst nog naar bot grijp als ik weer 10 uur op 1 plek moet gaan vissen voor een achievment.

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Laatst online: 10-12-2024
Wat Koen zegt! Aan de andere kant begrijp ik de redenering van Teunis, en is het grijpen naar een bot ook aanlokkelijk. Maar dan refereer ik nog steeds terug naar wat Koen zegt, je hoort iets niet x1000 te moeten doen in game imo. ;)

Ook al keur ik het af, ik heb toch wel een liefde verhouding met bots door eigen ervaring. Mijn Guild Wars account is gehacked door iemand die bots gebruikte, dit hebben ze op tijd kunnen ontdekken en mijn account gefreezed. Bot had de 'schade' echter al gedaan. Voordat ik gehacked werd had ik een ton aan ingame currency en items, toen ik weer toegang kreeg een paar miljoen een ingame currency en items. :+ Lieve, lieve bot!

Buiten een macro om in te loggen op een server voor een spel waarvan ik de naam kwijt ben, nee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Bots kunnen een spel volledig verpesten, zowel voor de botter als voor alle anderen. Voor de botter omdat deze geen enkele voldoening meer haalt uit het geautomatiseerde werk en dus ook geen verantwoordelijkheid voelt richting character of andere spelers. Iemand die 200 uur heeft lopen werken aan een character, zorgt er goed voor en gaat niet het risico lopen het character te verliezen of door iedereen met de nek aangekeken te worden. Een gebot character is toch al vogelvrij, dus waarom zou je je nog gedragen? Voor de niet-botters komt daar nog bij dat ze geen schijn van kans meer hebben tegen botters, en dat hun investering van honderden uren waardeloos wordt omdat iedere cheater met een veel beter character rondloopt.

Zelf heb ik overigens met veel plezier gebot - maar uitsluitend met zelfgeschreven bots. En daarbij was het schrijven oneindig veel leuker dan het profiteren van de bot zelf. Dat begon met een simpele autoclicker voor skill training, daarna scripted clickers voor geautomatiseerd questen, en op het einde een volledige hunting/grinding/questing bot op basis van DLL injectie en man-in-the-middle packet spoofing. Ten eerste heb ik daarvan bij die laatste veel geleerd op het gebied van programmeren en van het bedenken van AI algoritmes, ten tweede was het ontzettend leuk om die dingen te schrijven en daarna een character door het spel te zien gaan. Het heeft me weinig opgeleverd, levels op mijn tweede character nadat ik een eerste handmatig naar maximaal level geholpen had, en een klein deel van mijn online rijkdom. Ik was toen toch eigenlijk al wel klaar met het spel, en had helemaal geen zin om constant bots in de lucht te moeten houden ondanks crashes, network lag en aanvallen van medespelers. Vaak is botten net zo tijdsintensief als zelf spelen, zeker als je tegelijkertijd 10+ characters bezig houdt :P De code is ook nooit gepubliceerd, ik zie niet in waarom ik mensen zou helpen het spel nog verder om zeep te helpen. Dat geldt overigens voor vele botschrijvers, er blijken er best veel rond te hangen die daar verder geen ruchtbaarheid aan geven en nooit code vrijgeven. Pas als je er zelf mee bezig bent, leer je ze herkennen :P

Op een gegeven moment ben ik zowel met botschrijven als met het spel gestopt. Bij het botschrijven bereikte ik het punt van diminishing returns (de bot kon alles al wat interessant was, wat overbleef was veel moeite voor weinig resultaat, zeker omdat ik het geheel niet wilde vrijgeven en dus niet geinteresseerd was in een goede interface enzo). En wat betreft de spellen, ik ben klaar met het hele sociale aspect dat veel teveel tijd kost en met repetitieve gameplay. Het genre is simpelweg niet meer geschikt voor mij. Ik denk dat dat uiteindelijk geldt voor iedere botter, als je repetitieve gameplay wel leuk vindt, dan wil je toch niet botten?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 14-03-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:00
Alvast mijn oprechte excuses voor mijn taalgebruik, maar het verdient het.

Verneukt een game totaal. Zo gauw er bot's aanwezig zijn zit er niet iets goed bij het DEV team.

Silkroad Online zegt genoeg.

Nee, je speelt een game omdat je het leuk vind om te spelen. Wat heeft het voor zin om te gaan botten? Oké, je levelt of grind items sneller dan normaal. Maar het grootste nadeel van allemaal is dat je geband kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326103

Er is een verschil tussen macro en bots, macro's zijn vaak ok maar bots,
Zeer veel haat aan die krengen, en niet alleen in ene mmo maar ook fps en alles. het is puur cheaten, je krigjt vele meer oneerlijk recht als je een goede bot hebt, dan bne je efficenter dan iemand die even veel uur speelt als jij je bot aan hebt. daarnaast zoals eerder genoemt doe je geen moeite voor prestigue spullen als mounts, items etc.
Slecht, bots als aimbots en dergelijke die je oneerlijk killen, bots die grinden die de mbos/nodes voor je wegkapen, bots die goedkoop in ah alles wegkoopt waardoor jij alleen nog maar duurkan kopen (vaak door bot erop gezet dan voor duurdere prijs), noem maar op.
nee, behalve als je prestigue quest meetelt indien dat spel zelf een bot is, je zet het aan, load en de rest gebeurt automatisch erin, je kan verder niks doen. werdt snel saai en na 2x aangezet te ehbbne nooit meer aangedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358430

Wat is je mening over bots?
My 2 cents:
Ik maak onderscheid tussen 2 bots:
1) Bots die de speler vervangen omdat het spel op een bepaald vlak niet interessant is om als 'human' te spelen.
2) Bots die de speler assisteren tijdens het spelen bijvoorbeeld scripts om net wat sneller te zijn als de opponent maar ook aim assist bots voor headshots vallen hieronder.

De 1e categorie ontstaat omdat de game faalt op een bepaald gebied (wil niet zeggen dat de hele game zuigt)
en er fundamenteel iets mis is met de opzet van de game waar achteraf weinig aan te doen is. Games zoals deze speel ik dan meestal niet (te saai).

De 2e categorie ligt op een hellend vlak van bots die de speler een betere/tailored game beleving geven tot bots die de speler een unfair advantage geven. Hier ligt de verantwoordelijkheid bij de gamestudio. Nadat de game is uitgegeven moet deze ervoor zorgen (support) dat het speelveld voor iedereen gelijk blijft. Als ze dit niet goed doen dan ben ik weg (en velen anderen).

Overall juich ik bots toe! vooral omdat het aantal en type botters is een goede indicatie is voor de kwaliteit van de game. Mijn advies is dan ook om eerst de kat uit de boom te kijken bij nieuwe releases van MMORPG's (behalve GW2, die wordt vet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380530

-Het maakt het "spelen" van het spel een stuk makkelijker. Dus geen probleem ermee.

-Over het algemeen positief. Omdat ik gewoon mijn huiswerk bijv. kan doen terwijl mijn account beter wordt.

-Ja, non-stop zoon beetje. Vooral het spel silkroad heb ik mijn bot 24/7 aanstaan. Dit omdat zonder bot de kleine 40.000.000.000 exp wel erg lang duren met 2.000 exp per monster
.
Daarnaast bot ik ook nog op runescape, omdat RuneCrafting bijv. oersaai is om te trainen en dungeoneering gewoon te sloom is om 120 te krijgen. Zelfde geldt bijv. voor agility, steeds maar hetzelfde doen ben ik na 30-40min al zat, terwijl de bot dit gewoon dag en nacht kan doen.

Maar als ik een nieuw spel start dan speel ik altijd eerst zelf even, maar als er dan geestdodende dingen komen dan is het toch even googelen naar een script / bot. En ik denk dat uiteindelijk juist dit ervoor zorgt dan mensen botten. Want zeg nou zelf zou jij 20mil keer een monster slachten met bijna telkens dezelfde Skill. Of zou jij telkens heen en weer willen lopen om dezelfde handeling te herhalen. Ik wil juist een spel spelen waar je lekker 1 tegen 1 bijv. tegen elkaar kan meppen. Of gewoon alle dingen kunnen doen die het spel te bieden heeft zonder daar eerst jaren voor te trainen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 380530 op 23-04-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Zoals al wel vaker is gevraagd aan sommigen, speel je dan niet gewoon de verkeerde soort spellen?
Dat het saai is na verloop van tijd kan ik inkomen en ze zouden het iets makkelijker moeten maken maken (zodat endgame moeilijk te behalen is maar niet onmogelijk). Ik kan er alleen met de pet niet bij dat de devvers van verscheidene spellen niet harder optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Simpel, een botter is ook een account op korte termijn, dat ze op lange termijn spelers erdoor verliezen vinden ze blijkbaar minder belangrijk.

Hoewel ik het ermee eens ben dat botting door groot gedeelte komt omdat de gameplay redelijk bagger is: grinden, blijft het gewoon cheaten. Simpel als dat, je krijgt een oneerlijk voordeel tov andere, en als je niet wil grinden, moet je het spel niet spelen. Leuk dat je 40M exp wil, maar je hoeft het niet te hebben, speel het spel dan gewoon niet.
Het maakt het "spelen" van het spel een stuk makkelijker.
Dus je gebruikt ook aimbots in shooters en maphacks in RTS? Want dan wordt het spel een stuk makkelijker van |:(
Pagina: 1 2 Laatste