InderdaadVerwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:31:
[...]
Een keer, of zelf een flink aantal keren een kwartier teveel werken en daar over miepen zou wellicht zeuren zijn (de eind-werktijd-dus-werk-laten-vallen-mentaliteit is ook een heel nare), maar het gaat hier uiteraard om de structurele aard van het verhaal. Supermarkten zetten gewoon bewust in op de onwetendheid en kwetsbaarheid van hun personeel om gratis uren te scoren. Zuivere uitbuiting, los van of je verder nu redelijk betaald wordt (wat vaak ook niet zo is, overigens).
Verwijderd
Nou volg ik dit topic al een tijdje en wil ik ook even mijn steentje hier aan bijdragen. Ik werk al zo'n 2+ jaar bij een bouwmarkt waarvan ik de naam niet zal noemen. Ben zelf nu achttien jaar en zit nog op school, resultaat: Ik kan alleen 's avonds en op zaterdag werken. Als gevolg dat wanneer de winkel sluit, wij standaard nog een half uur moeten wachten (!), totdat alle kassa's zijn geteld en weg zijn gezet.
Nu heb ik altijd het fatsoen om in die tussentijd nog wat werkzaamheden in de winkel te verrichten omdat ik anders dat halfuurtje toch maar zit te wachten. (Nu doet niet iedereen dat, en mijn chef ziet het ook nauwelijks dat ik dan nog aan het werk ben, maar dat terzijde)
Nu is alleen het probleem dat de winkel op zaterdag geopend is van 09.00 tot 18.00 . Zo staat dit ook aangegeven op mijn contract, en dit zijn de uren die ik krijg uitbetaald. (Min een uur pauze, die krijg ik niet betaald). Ik krijg dus 8u betaald, maar ben eigenlijk aanwezig van 08:45 tot (minstens) 18:30.
Heb al regelmatig hier iets over laten vallen, maar men luistert zoals gewoonlijk niet naar parttimers. Hebben jullie niet wat tips voor mij?
Ik vind het namelijk behoorlijk sonde om ergens bijna 10u aanwezig te zijn, terwijl ik er maar acht van uitbetaald te krijgen.
Nu heb ik altijd het fatsoen om in die tussentijd nog wat werkzaamheden in de winkel te verrichten omdat ik anders dat halfuurtje toch maar zit te wachten. (Nu doet niet iedereen dat, en mijn chef ziet het ook nauwelijks dat ik dan nog aan het werk ben, maar dat terzijde)
Nu is alleen het probleem dat de winkel op zaterdag geopend is van 09.00 tot 18.00 . Zo staat dit ook aangegeven op mijn contract, en dit zijn de uren die ik krijg uitbetaald. (Min een uur pauze, die krijg ik niet betaald). Ik krijg dus 8u betaald, maar ben eigenlijk aanwezig van 08:45 tot (minstens) 18:30.
Heb al regelmatig hier iets over laten vallen, maar men luistert zoals gewoonlijk niet naar parttimers. Hebben jullie niet wat tips voor mij?
Ik vind het namelijk behoorlijk sonde om ergens bijna 10u aanwezig te zijn, terwijl ik er maar acht van uitbetaald te krijgen.
Waarom wil men dat je dat half uur wacht? Ben je betrokken bij het afsluiten en tellen van de kassa's?
Verwijderd
Allereerst omdat van het hoofdkantoor het gebouw minstens met vier man moet worden afgesloten (in verband met veiligheid). En omdat het natuurlijk ook een kwestie van respect is tegenover je collega's. Zij moeten namelijk elke week die lades tellen en kunnen daar in feite ook niks aan doen.Roenie schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:08:
Waarom wil men dat je dat half uur wacht? Ben je betrokken bij het afsluiten en tellen van de kassa's?
Kortom, het gehele team wat op zo'n dag/avond werkt (Zaterdags een man of 12, 's avonds een man of 6) wacht netjes totdat iedereen klaar is met werken.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 20:16 ]
als dat wachten bij je baan hoort (want minimaal x man aanwezig) dan moet dat gewoon betaald worden.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Probleem is, ben ik bang, dat de fulltimers dit maar voor lief nemen. Aangezien zij maar eens in de vijf weken op een zaterdag werken, en ook maximaal 1 avond in de week moeten werken. Daarom denk ik niet het bedrijf hier dan ooit iets mee gaat doen.qadn schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:50:
als dat wachten bij je baan hoort (want minimaal x man aanwezig) dan moet dat gewoon betaald worden.
Dus eigenlijk worden de kosten van beveiliging afgewenteld op jou als medewerker.
En dat kwartier voor werktijd, waarom willen ze dat?
Schijnbaar argumenten die door de werkgever zijn aangedragen? Het eerste is simpel op te lossen door een beveiliger in de arm te nemen bij het afsluiten. Als dat schijnbaar zo onveilig is, kan je zelfs wel afvragen of je het overige winkelpersoneel wel aan zo'n situatie bloot wil stellen?Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:15:
[...]
Allereerst omdat van het hoofdkantoor het gebouw minstens met vier man moet worden afgesloten (in verband met veiligheid). En omdat het natuurlijk ook een kwestie van respect is tegenover je collega's. Zij moeten namelijk elke week die lades tellen en kunnen daar in feite ook niks aan doen.
Kortom, het gehele team wat op zo'n dag/avond werkt (Zaterdags een man of 12, 's avonds een man of 6) wacht netjes totdat iedereen klaar is met werken.
Respect is de laatste jaren een toverwoordje wat tegenwoordig overal voor wordt misbruikt.Als jouw taken erop zitten, kan je naar huis en is het grote onzin dat je moet wachten op collega's met andere taken die nog niet klaar zijn. Ik werk op een financiele afdeling waar afhankelijk van je taak rond maandeinde altijd wel iemand langer door moet. Blijven we echter iedere keer "uit zogenaamd respect" nog een uurtje zitten, dan zou iedereen 1,5 week per maand overwerken in plaats van 2 dagen. Zonde van die onnodige extra werkuren, zeker als je bedenkt dat je vaak toch niet verder kunt omdat een andere collega eerst iets afgerond moet hebben.
Conclusie is dat jouw werkgever gewoon lekker wil profiteren van zijn personeel. Geen zin om geld uit te geven om zijn personeel veilig het pand te laten verlaten, maar gratis vakkenvullers als bodyguard gebruiken. Dat sommigen van hen dan ook nog eens extra werkzaamheden doen in dat half uurtje is helemaal een leuke bonus.
[ Voor 4% gewijzigd door Sempy op 15-02-2011 07:58 ]
Omdat een zestienjarige vakkenvuller, als hij om zes uur moet beginnen, stipt om zes uur in het magazijn staat en zijn werkkleding nog moet fatsoeneren, zijn collega's nog even op de hoogte moet brengen van het weekend en uiteindelijk om een uur of kwart over zes pas productief is. Erg lullig als een avondje vullen drie tot vier uur duurt, want dan ben je dus al 1/12e tot 1/16e van je vultijd kwijt.Roenie schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 07:03:
Dus eigenlijk worden de kosten van beveiliging afgewenteld op jou als medewerker.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Heeft de baas ook het fatsoen je voor de uitgevoerde werkzaamheden tijdens dit half uur te betalen?Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:05:
Als gevolg dat wanneer de winkel sluit, wij standaard nog een half uur moeten wachten (!), totdat alle kassa's zijn geteld en weg zijn gezet.
Nu heb ik altijd het fatsoen om in die tussentijd nog wat werkzaamheden in de winkel te verrichten omdat ik anders dat halfuurtje toch maar zit te wachten.
Kun je net zo goed nog een uur of drie gratis verder werken, want thuis zit je ook toch maar op de bank te niksen en tv te kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door demichel op 15-02-2011 08:43 ]
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Bij ons moesten de medewerkers ook altijd wachten totdat alle kassa's/kluisjes present waren, maar dat is gewoon een maatregel om te zorgen dat niemand er snel met zo'n ding vandoor gaat.
Pas als ik geverifieerd had dat alles er was en met de filiaalleider of dienstdoende chef naar de kluis ging, mochten de mensen naar de kleedruimten. En ze konden daarna pas het gebouw verlaten als alles achter slot en grendel zat en een bepaalde lade geteld was.
En pas na het omkleden klokten de meeste mensen uit. Geen enkel probleem en ook de wachttijd werd dus gewoon vergoed. Het enige wat voor zou kunnen komen was dat getelde lade niet klopte en een paar keer nageteld werd. Dat neemt toch een beetje tijd en dát beetje tijd werd niet vergoed (immers iedereen had al uitgeklokt). Maar dan hebben we het over maximaal 10 minuten wat af en toe (minder dan één keer per maand) voorkwam ofzo.
Dus hoewel ik het 'wachten' op zich helemaal niet raar vind, is het wel raar dat je daar niet voor betaald wordt terwijl het wel gewoon bij je werk hoort.
En pas na het omkleden klokten de meeste mensen uit. Geen enkel probleem en ook de wachttijd werd dus gewoon vergoed. Het enige wat voor zou kunnen komen was dat getelde lade niet klopte en een paar keer nageteld werd. Dat neemt toch een beetje tijd en dát beetje tijd werd niet vergoed (immers iedereen had al uitgeklokt). Maar dan hebben we het over maximaal 10 minuten wat af en toe (minder dan één keer per maand) voorkwam ofzo.
Dus hoewel ik het 'wachten' op zich helemaal niet raar vind, is het wel raar dat je daar niet voor betaald wordt terwijl het wel gewoon bij je werk hoort.
[ Voor 15% gewijzigd door Cloud op 15-02-2011 09:13 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Dat ligt aan welk type 16 jarige je voor je hebt natuurlijk. Beter kun je verwachten dat de medewerker op de begintijd echt begint. De één heeft een half uur nodig, de andere 2 minuten.CodeCaster schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 08:21:
[...]
Omdat een zestienjarige vakkenvuller, als hij om zes uur moet beginnen, stipt om zes uur in het magazijn staat en zijn werkkleding nog moet fatsoeneren, zijn collega's nog even op de hoogte moet brengen van het weekend en uiteindelijk om een uur of kwart over zes pas productief is. Erg lullig als een avondje vullen drie tot vier uur duurt, want dan ben je dus al 1/12e tot 1/16e van je vultijd kwijt.
Ik werk zelf al nu 6,5 jaar bij een supermarkt als vulploegleider. Bij ons is het zo wanneer je om bv 20:27 uitklokt dat ze verplicht zijn het kwartier naar 20:30 af te ronden. Dit is niet altijd zo geweest, maar is volgens mij sinds 2 jaar geleden zo geregeld. Ik hou sinds het begin dat ik er werk altijd in een excel bestand mijn uren bij en heb eigenlijk maar 1x problemen gehad dat het niet klopte, toen waren ze een hele werkdag vergeten dus dat viel wel op. Dat was gelukkig maar een uitzondering.
Dat kun je van de gemiddelde supermarktmedewerker dus niet verwachten, vandaar ook de eis om eerder aanwezig te zijn zodat men zich nog kan aankleden, orders uitgedeeld kan krijgen en vrijvraagformulieren invullen. Bij ons werd men overigens slechts vijf minuten van tevoren verwacht, een kwartier is wel weer erg gortig.Roenie schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 09:37:
[...]
Dat ligt aan welk type 16 jarige je voor je hebt natuurlijk. Beter kun je verwachten dat de medewerker op de begintijd echt begint. De één heeft een half uur nodig, de andere 2 minuten.
[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 15-02-2011 09:58 ]
Daar kan ik nog wel inkomen.Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:15:
[...]
Allereerst omdat van het hoofdkantoor het gebouw minstens met vier man moet worden afgesloten (in verband met veiligheid).
Dat slaat toch nergens op. Als je klaar bent kun je toch gewoon naar huis gaan? Raar dat een supermarkt nog zou willen betalen voor een half uur dat je toch niks doet. Of moet je onbetaald een half uur wachten?En omdat het natuurlijk ook een kwestie van respect is tegenover je collega's. Zij moeten namelijk elke week die lades tellen en kunnen daar in feite ook niks aan doen.
Orders uitgedeeld krijgen en vrij vragen doen kantoormedewerkers ook gewoon in werktijd hoor......CodeCaster schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 09:57:
[...]
Dat kun je van de gemiddelde supermarktmedewerker dus niet verwachten, vandaar ook de eis om eerder aanwezig te zijn zodat men zich nog kan aankleden, orders uitgedeeld kan krijgen en vrijvraagformulieren invullen.
[ Voor 24% gewijzigd door Bigfoot op 15-02-2011 10:06 ]
Zoals ik het ken, betaald wachten, maar dan wordt de kantine nog even opgeruimd door de mensen die wachten of andere kleine neuzeldingen. De supermarkt kiest er dan voor dat veiligheid voorop staat en dat je dus met iedereen die tot na sluitingstijd er is een half uur na sluitingstijd door te betalen. Zodat iedereen tegelijk het pand verlaat.Bigfoot schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:02:
[...]
Dat slaat toch nergens op. Als je klaar bent kun je toch gewoon naar huis gaan? Raar dat een supermarkt nog zou willen betalen voor een half uur dat je toch niks doet. Of moet je onbetaald een half uur wachten?
5 minuten voor aanvang van de werkzaamheden aanwezig zijn voor instructies. Zo staat het in de landelijke huisregels van de supermarkt waar ik ervaring mee heb. Als een medewerker het daar niet mee eens is, tja. Ga maar in veghel/zaandam/duitsland*Bigfoot schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:02:
Orders uitgedeeld krijgen en vrij vragen doen kantoormedewerkers ook gewoon in werktijd hoor......
*Doorhalen indien niet van toepassing of doorhalen wat niet van toepassing is.
[ Voor 28% gewijzigd door EWK op 15-02-2011 10:19 ]
Hoi!
En vrachtwagenchauffeurs werken ook netjes van negen tot vijf, toch? Graag geen appels met peren vergelijken. Je zit in een totaal andere werkcultuur wat diverse mensen hier niet schijnen te begrijpen.Bigfoot schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:02:
[...]
Orders uitgedeeld krijgen en vrij vragen doen kantoormedewerkers ook gewoon in werktijd hoor......
Nogmaals, als jij een groep van een handvol tot aan vijftien jonge mensen aan het werk moet zetten om zes uur 's avonds en ze blijven maar drie of vier uur dan kún je gewoon niet toestaan dat men zich om zes uur nog in hun werkkleding moet hijsen, hun bakje koffie nog even opmaakt, hun vrijaanvraag nog even invult en nog even bijpraat over het weekend. Dan ben je vijf tot vijftien kwartier kwijt, terwijl je ze als je hen verplicht om vijf voor zes aanwezig te zijn stipt om zes uur aan het werk kunt zetten.
Dat is totaal niet te vergelijken met een kantoorbaan waar je koffie drinkt onder het werk, even internet terwijl je code compileert en ouwehoert met je collega als je even geen zin hebt. Want juist de gasten die het vertikken om op tijd (lees: een aantal minuten voor aanvang) te zijn staan om stipt negen uur bij de deur van de winkel omdat het "tijd is".
[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 15-02-2011 10:18 ]
^^ precies wat CodeCaster zegt dus
.
Hoi!
Verwijderd
Bespreken van de taken die gedaan moeten worden en dergelijke, winkel alvast open gooien (10min voor 9) en wat voorbereidingen.Roenie schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 07:03:
Hier sluit ik me bij aan.CodeCaster schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:17:
[...]
En vrachtwagenchauffeurs werken ook netjes van negen tot vijf, toch? Graag geen appels met peren vergelijken. Je zit in een totaal andere werkcultuur wat diverse mensen hier niet schijnen te begrijpen.
Nogmaals, als jij een groep van een handvol tot aan vijftien jonge mensen aan het werk moet zetten om zes uur 's avonds en ze blijven maar drie of vier uur dan kún je gewoon niet toestaan dat men zich om zes uur nog in hun werkkleding moet hijsen, hun bakje koffie nog even opmaakt, hun vrijaanvraag nog even invult en nog even bijpraat over het weekend. Dan ben je vijf tot vijftien kwartier kwijt, terwijl je ze als je hen verplicht om vijf voor zes aanwezig te zijn stipt om zes uur aan het werk kunt zetten.
Dat is totaal niet te vergelijken met een kantoorbaan waar je koffie drinkt onder het werk, even internet terwijl je code compileert en ouwehoert met je collega als je even geen zin hebt. Want juist de gasten die het vertikken om op tijd (lees: een aantal minuten voor aanvang) te zijn staan om stipt negen uur bij de deur van de winkel omdat het "tijd is".
Het runnen van zo'n ploeg is een spel met kwartiertjes en minuutjes. Iedereen wil graag op tijd buiten staan, maar dan moet er ook voor gezorgd worden dat ze op tijd beginnen. 5 min van te voren aanwezig, dan krijg je de werkinstructies zodat ze om 6 uur (of wat dan ook) aan het werk kunnen. Staat opgenomen in de huisregels (waar ze voor getekend hebben), dus daar kan niemand iets van vinden toch?
De vraag is waar de grens ligt? Vijf minuten van te voren en na afloop klinkt redelijk. In het geval van de TS gaat het om drie kwartier totaal. En dat met een baantje waarbij je niet kunt zeggen dat dit in je salaris verdisconteerd zit.Clock schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:58:
Het runnen van zo'n ploeg is een spel met kwartiertjes en minuutjes. Iedereen wil graag op tijd buiten staan, maar dan moet er ook voor gezorgd worden dat ze op tijd beginnen. 5 min van te voren aanwezig, dan krijg je de werkinstructies zodat ze om 6 uur (of wat dan ook) aan het werk kunnen...
Dit soort zaken is toch van het 'geven en nemen' en de 'redelijkheid en billijkheid'. Dit zijn begrippen die wederzijds uitgelegd dienen te worden. Wat gebeurt er als de TS een keer een half uur te laat is?