Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269152

Topicstarter
Supers verdienen miljoenen aan medewerkers'
ANP − 04/02/11, 20:00

© anp
HOOFDDORP - Nederlandse supermarkten verdienen jaarlijks enkele miljoenen euro's door jonge werknemers niet te betalen voor gewerkte uren. Dat blijkt uit een online-onderzoek van CNV Dienstenbond onder ruim vierhonderd jonge medewerkers.

Volgens bestuurder Fedde Monsma van CNV Dienstenbond komt uit het onderzoek naar voren dat het slecht is gesteld met de naleving van afspraken uit de cao. 'Het blijkt dat supermarkten alleen al door het niet betalen van gewerkte uren miljoenen euro's per jaar in eigen zak steken.'

Een derde van de medewerkers wordt niet uitbetaald als zij een kwartiertje langer werken. 'Volgens de cao moet dat wel', zei Monsma. Uit het onderzoek blijkt verder dat leeftijdsdiscriminatie nog op grote schaal voorkomt. Ook is het erg slecht gesteld met de veiligheidsafspraken in de supermarkten.

bron:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1831527/2011/02/04/Supers-verdienen-miljoenen-aan-medewerkers.dhtml

Een gegeven waar ik toch wel van schrik. Ik werk al meer dan een jaar bij een supermarkt waar ik de naam niet van zal noemen maar waar ik ook standaard elke avond een kwartier langer doorwerk. Ik dacht altijd dat dit kwartier gewoon doorbetaald werd maar laatst hoorde ik van mijn leidinggevende dat dit niet zo is.Als reden gaf hij dat "het onze eigen schuld is. Dan moet je maar harder werken. Dan ben je wel op tijd klaar." Dit is echter ongegrond omdat er een boel werkzaamheden zijn waarmee we pas na sluitingstijd mee mogen beginnen. Denk hierbij aan het afdekken van de koelingen en het wegbrengen van de kassaopbrengst naar de kluis. Het was niet het juiste moment om in discussie te gaan en bovendien wil ik mijn goede relatie met mijn werkgever niet op het spel zetten. Bovendien wist ik niet in hoeverre ik in mijn recht stond. Ook is het zo dat de vakkenvullers op zaterdagavond regelmatig meer dan een half uur uitlopen. Niet omdat ze niet hard genoeg werken maar gewoon omdat het te verrichten werk niet te doen is in de gegeven tijd. De tijd die ze uitlopen krijgen ze echter niet uitbetaald.

Nu is mijn vraag om iemand mij kan adviseren. Wat is de meest verstandige manier van handelen? Moet ik mijn werkgever erop attenderen dat we volgens de cao recht hebben op ons loon of moet ik ergens een klacht indienen en wordt er dan wel daadwerkelijk iets aan gedaan? Het is vanzelfsprekend dat deze praktijken niet kunnen en we zeker ons gelijk kunnen behalen. We zijn er echter bang voor om onze baan kwijt. Vanzelfsprekend zal mijn werkgever het niet leuk vinden als hij deze uren wel uit zal moeten gaan betalen.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
Ik zou zeggen schakel gewoon de rechtsbijstand verzekering in. (je werkt als vakkenvuller, dus ik ga er even blind vanuit dat je bij je ouders in het pakket zit, die hebben zoiets vaak wel). Je moet dat kwartier immers gewoon krijgen. Wellicht zelfs met terugwerkende kracht. (IANAL btw ;) )

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:08
Anoniem: 269152 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:12:
Het is vanzelfsprekend dat deze praktijken niet kunnen
Deze praktijken kunnen prima. Ze zijn zelfs in veel sectoren van de economie heel gewoon, zeker als het maar om iets onbenulligs als een kwartiertje per dag gaat. Uiteraard is dat wel een hellend vlak - wanneer is het dan wel erg? Dat hangt er vanaf hoe leuk je je werkt vindt en hoe makkelijk ze een vervanger voor je kunnen vinden. En wat dat betreft heb je het als supermarktmedewerker dan niet zo best getroffen: vervangers genoeg.
en we zeker ons gelijk kunnen behalen.
Oh, vast wel. Maar is het dat echt waard? Bij veel leidinggevenden werkt het zo dat als jij je flexibel opstelt, de baas ook flexibel richting jou is, maar dat als jij moeilijk gaat doen, de baas ook nog wel wat trucjes weet. Jij kunt waarschijnlijk zelf het beste inschatten hoe jouw baas hiermee om zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-07 17:02
Mijn vriendin werkte bij de AH en daar werkten ze dus ook vaak onbetaald een kwartiertje door. Na veel gezeur van meerdere medewerkers is er ooit eens iets gecompenseerd. Dit was ongeveer zo'n 6 jaar geleden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
We zijn er echter bang voor om onze baan kwijt.
Hier moet je je om te beginnen geen zorgen om maken... Je hebt toch een contract neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

Dit heb ik ook een tijdje gehad bij de lokale Jumbo, elke avond werd er 'geacht' dat we maar een half uurtje langer bleven om schoon te maken ect. Geen probleem natuurlijk, maar geld kregen we er niet voor.. Als je ging klagen kreeg je te horen "Dan moet je wat harder werken zodat je wel op tijd weg kan". Terwijl dat half uur VERPLICHT was van het afdelingshoofd :S ?

Ben er gewoon mee opgehouden, vond het al werk van niks. Laat staan als ik er niet voor betaald krijg.
Sick Nick schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:32:
Ik gok dat zodra je over dat kwartiertje moeilijk gaat doen je binnenkort heel veel kwartiertjes voor jezelf hebt. Ze zullen je misschien wel betalen maar vervolgens hoef je niet meer langs te komen, er staan nog 20 sollicitaties open die zonder te zeuren wel dat kwartiertje overwerken onder de noemer 'afrondings-werkzaamheden' .
En dit is dus ook het probleem, de meeste jongeren van 14-15 halen bij een supermarkt hun eerste baan op.. Ze durven hier over het algemeen niks te zeggen als ze benadeeld worden. Omdat ze bang zijn hun baan te verliezen.

Het is hier geen Amerika.. Je hebt hier gewoon rechten, en je werkgever heeft ook bepaalde plichten.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 04-02-2011 22:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Ik gok dat zodra je over dat kwartiertje moeilijk gaat doen je binnenkort heel veel kwartiertjes voor jezelf hebt. Ze zullen je misschien wel betalen maar vervolgens hoef je niet meer langs te komen, er staan nog 20 sollicitaties open die zonder te zeuren wel dat kwartiertje overwerken onder de noemer 'afrondings-werkzaamheden' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ervaring mee. Zodra je er tegen in gaat krijg je verhalen over dat het 'vul gemiddelden' zijn vanuit het hoofdkantoor.

@Sick Nick
Klopt inderdaad. Als je je niet als slaaf gedraagd wordt je eruit gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ervaring is, is dat verschilldende supers hier anders mee om gaan.
Ik ken supers die er mee om gaan zoals de TS, maar er zijn ook veel supers die dat kwartier of half uur waar de TS het over heeft (kassa's naar de kluis e.d.) gewoon betaalt.

Overwerken, tja, mijn ervaring is, is dat er een norm is. Die zou voor iedereen haalbaar moeten zijn.
Mensen die langer werken, hebben de norm niet gehaald. Of doordat de norm onrealistisch is, of doordat er te veel gekletst oid wordt.
Ik zou het 'gewoon' bespreken met de baas.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, in het geval van supermarkt-medewerkers e.d. is het vrij ernstig.
Dat valt onder productiewerk, en een kwartier extra per dag (uitgaande van een 8 urige werdag) is een gratis 3% werktijd. Opgeteld over een supermarkt is dat best veel. En bij dit soort werk zou overwerk ook niet nodig moeten zijn, gezien de voorspelbaarheid van de activiteiten / werkdruk.

(overigens maar ik zelf regelmatig een uurtje of 2 meer aan werk, maar dat is dan ook ietsje anders ;) )

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het irritante is dat (tenminste waar ik werkte een aantal jaren terug) ze je niet langer dan 2 uur per dag willen hebben, gewoon om je in die 2 uur helemaal kapot te drainen en dan vervangen met vers vlees waar het zelfde mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Saturnus schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:37:
Het irritante is dat (tenminste waar ik werkte een aantal jaren terug) ze je niet langer dan 2 uur per dag willen hebben, gewoon om je in die 2 uur helemaal kapot te drainen en dan vervangen met vers vlees waar het zelfde mee gebeurt.
Zo kun je ook met je personeel omgaan. :/

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Goed ik zal wel ietsjes overdrijven omdat ik er midden in zat, maar die managers hadden het goed voor elkaar in dat filiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Mja, dat was voor mij, zo'n 10 jaar geleden inmiddels al weer, zonder een notificatie te geven weg te gaan bij de AH na zo'n 2 maanden. Standaard tot wel een half uur overwerken. Weet niet eens zeker meer of we wel of niet betaald kregen, punt was gewoon dat ik er erg slecht tegen kan als de werktijden niet vast staan. Het is best ok dat ik wil overwerken, maar kondig dat niet 5 minuten voor einde werktijd aan...

edit: was vaak niet eens aan aankondiging. Maar de "cultuur" zat/zit zo in elkaar dat het van je verwacht wordt zonder tegenspraak.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 26235 op 04-02-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
Saturnus schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:37:
Gelukkig dat je dan in het westen werkt en niet in azie waar ze dat 12 uur per dag doen(en ook op zaterdag). ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-07 13:40

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Bij lidl was dit vroeger ook zo, nu is er echter een goed klok systeem en heb je alle minuten zelf in de hand, zelfs de pauzes kan je zelf invoeren in minuten.
gewoon een relaxt systeem, maar lidl gaat achteruit kwa arbeidsvoorwaarden. tijd om maar weer eens wat dreigbrieven naar personeelszaken te sturen betreft mijn adv dagen enzo. :) en een uren contract te eisen naar mijn werkelijk aantal uren. (dit gebeurd nu niet echt vanzelf, maar ben gelukkig in de posititie om dit te doen zonder mijn baan te verliezen).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:11
Een kwartiertje doorwerken om het werk af te maken waar je al mee bezig was, valt volgens cao onder uitwerk tijd. En hoeft niet betaald te worden. Als je met nieuwe werkzaamheden begint wel. Wij betalen dat dan ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:43:
[...]

Gelukkig dat je dan in het westen werkt en niet in azie waar ze dat 12 uur per dag doen(en ook op zaterdag). ;)
"En het is ook niet erg als er in Nederland een racistische moord gepleegd wordt want dat gebeurt elders in de wereld op grotere schaal en meer frequent..."

8)7

/sarcasme.
kipfel schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 23:07:
Een kwartiertje doorwerken om het werk af te maken waar je al mee bezig was, valt volgens cao onder uitwerk tijd. En hoeft niet betaald te worden. Als je met nieuwe werkzaamheden begint wel. Wij betalen dat dan ook gewoon uit.
En wat is nog meer uitwerk tijd?
Een uur extra omdat ze je op een pad gooien waar je nooit eerder hebt gestaan? (Wijn was zo mooi altijd...)

[ Voor 36% gewijzigd door Saturnus op 04-02-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Elke minuut die je onbetaald onvergoed langer werkt, valt onder je vrije tijd. En ben je dus niet verplicht in te vullen.

[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 04-02-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb het even het alwetende internet gebruikt en ben tot het volgende gekomen. Volgens onderstaande cao, welke onder andere geldt voor mij, zijn werknemers inderdaad verplicht om het extra gewerkte kwartier uit te betalen. ik quote artikel 10, lid 1.

Overwerk
ARTIKEL 10
1. a. Van overwerk is sprake, indien de werknemer, na overleg tussen de werkgever en de
werknemer, opdracht heeft gekregen langer te werken dan de normale arbeidsduur zoals
omschreven in artikel 6 lid 2.
b. Overwerk zal zo min mogelijk worden opgedragen.
c. De werknemer van 55 jaar en ouder kan niet tot het verrichten van overwerk worden verplicht.
2. Onder overwerk wordt niet verstaan:
a. de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd
volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak;
voor deze arbeid
geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd;
b. de arbeid verricht voor het inhalen van uren waarop niet gewerkt is wegens bedrijfssluiting op
andere dan in artikel 2 sub p genoemde feestdagen, mits deze uren worden ingehaald uiterlijk in
de week voorafgaand aan of volgend op de week waarin de sluiting valt;
c. de arbeid verricht op één van de in artikel 6 lid 15 bedoelde 52 vrije dagen, voor zover deze dag
voor het einde van het vakantiejaar door een gelijkwaardige vrije dag is vervangen.
3. Voor elk uur overwerk wordt het normale uurloon betaald vermeerderd met een toeslag van 35%,
bij voorkeur uitgekeerd in vrije tijd. Deze vrije tijd, overeenkomende met het bedrag van loon plus
toeslag, dient binnen vier weken na het overwerken te worden gegeven. Indien het overwerk niet
binnen vier weken is gecompenseerd, heeft de werknemer het recht om te bepalen welke vorm van
compensatie wordt toegepast, in tijd, door middel van tijdsparen zoals beschreven in artikel 16 of in
geld.
4. Lid 3 van dit artikel geldt niet voor de werknemer ingedeeld in functiegroep E tot en met I.
5. Bij overwerk door leidinggevenden wordt het uurloon betaald naast een daarenboven eventueel van
toepassing zijnde overwerktoeslag, tenzij er een afspraak is gemaakt in de individuele
arbeidsovereenkomst dat dit voor één of meerdere uren (tot een maximum van vijf uur) per week
reeds in het loon is verdisconteerd en het loon naar evenredigheid hoger is dan het van toepassing
zijnde bedrag in de loonschalen.

De volledige cao is hier te vinden: http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/42577/42644

Nu is het zo dat op mijn avond de bedrijfsleider "kaderlid" is en dus direct aanspreekpunt. Op andere avonden zijn de verschillende afdelingshoofden eindverantwoordelijke. Het lijkt me dus verstandig om na werktijd op woensdagavond quasi-nonchelant het balletje op te gooien.

ik: zeg werkgever, dat extra kwartier dat we net hebben gewerkt krijgen we toch niet uitbetaald? of is dat inmiddels wel zo?

Werkgever: Euh, nee. dat is inderdaad niet zo. Maar je moet gewoon harder werken, jongen. Dan krijgen we het wel op tijd af.

Ik: Maar van jou mogen we niet voor sluitingstijd aan bepaalde werkzaamheden beginnen. Het is onrealistisch om te zeggen dat we niet hard genoeg werken omdat dit simpelweg niet waar is. Ik las trouwens op internet dat we volgens onze cao wel recht hebben op uitbetaling van dit extra kwartier.

Scenario A: Werkgever zegt hier geen boodschap aan te hebben en houdt vast aan het argument dat we niet hard genoeg werken.
Scenario B: Werkgever geeft toe en ik wordt gekroond tot cult-held door mijn collega's.

Mocht scenario A zich voordoen dan is de juiste volgende stap het invullen van onderstaand formulier. Dit door meerdere anonieme werknemers of enkel door mij. Als ik intern de lijn heb gevolgd en niet wordt gehoord wat in dit geval dus het geval is. Ik weet alleen niet of mijn naam ook wordt genoemd bij mijn werkgever als FNV bondgenoten op bezoek komt. Al zou ik het niet erg om ontslagen te worden in dit geval op grond van het willen behalen van mijn gelijk. Dan loop ik met opgeheven hoofd de winkel uit en met mij vele anderen. In de pauzes is gespreksonderwerp nummer één namelijk de slechte arbeidsvoorwaarden en ik weet van meerdere bevriende collega's dat ze overwegen te stoppen. Dit zou hoogstwaarschijnlijk de doorslag kunnen geven. Kortom, Ik heb niks te verliezen. Wel veel te winnen. Hierbij het formulier.

http://www.fnvbondgenoten...ment_supermarkten_online/

Ik zal jullie vanzelfsprekend op de hoogte houden en misschien dat ik een kleine bijdrage kan leveren aan het helpen van andere mensen met een vergelijkbaar probleem. Overigens hoorde ik laatst tijdens mijn pauze van een collega dat de norm voor vakkenvullers onrealistisch is en alleen de fysiek sterkere en zeer ervaren krachten deze bij hoge uitzondering halen. Ook hier is iets te bereiken dus.
Overigens wil ik benadrukken dat ik dit niet doe omdat ik mijn werkgever wil stangen, maar omdat ik vind dat werknemers zich aan rechten en plichten moeten houden. Een cao is er om werknemers te beschermen en werknemers kunnen deze niet simpelweg aan hun laars lappen net zoals wij geacht worden op redelijke termijn van te voren aan te geven dat we niet kunnen werken. Mochten mensen mijn intenties verkeerd interpreteren, bij deze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17

Pinobigbird

doesn't share food!

Als we de CAO Supermarkt (Levensmiddelenbedrijf) 2010-2011 (pdf) erbij halen:
Artikel 10 lid 2
Onder overwerk wordt niet verstaan:
a. de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd
volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak;
voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd.
Edit: Moet eerder F5'en :X

[ Voor 1% gewijzigd door Pinobigbird op 04-02-2011 23:21 . Reden: Te laat ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 15:34
Ik snap dat hele 'even langer werken voor niets gedoe' totaal niet. Is volgens mij heel simpel, ik werk, daar wil ik voor betaald worden, ik (werknemer) verleen een dienst, jij (werkgever) neemt die af, daar staat een vergoeding tegenover. Betaal jij niet, werk ik niet, uitgezonderd vrijwilligerswerk natuurlijk maar dat zit al in het woord ingesloten.
En de argumenten betreffende een goede verstandhouding, iets over hebben voor 'de zaak' , etc. dat is volgens mij voor 99% eenrichtingsverkeer, jij gaat maar even langer onbetaald door, jij werkt maar even op 'abnormale' uren maar bijna nooit hoor ik dat een werkgever even wat extra geld / uren / goederen o.i.d. geeft voor 'de goede verstandhouding'. Komt volgens mij weinig voor dat je een uurtje of meer eerder weg gestuurd wordt als het rustig is,met de woorden : "die betalen we wel door joh"

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tjah, toen ik daar werkte. Was het elke avond (3x per week) 30 mins extra. Verplicht, dit werd NIET uitbetaald.. Eventjes uitgerekend hoe lang ik heb gewerkt zonder betaald te krijgen voor die 30 mins...

1.5 (3x30 mins) x ~€4 = €6 per week minder.. Heb daar in totaal 14 weken gewerkt, dus ik miste toen iets meer als 80 euro.

Heb gelukkig de 80 euro terug kunnen krijgen doordat een afdelingschef een goede bekende van mij was. Wat ik wel vrij erg vind: Het is volgens vrienden die daar nu werken (Nu 3 jaar later) nogsteeds zo.

Edit: Volgens het CAO wat we daar hadden, zouden overuren zelfs 50% meer worden uitbetaald. Dus zou het zelfs wat meer moeten zijn..
Spotter schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:35:
[...]

Als ik het uit mijn tijd goed herinner (en dat is echt alweer 7+ jaar geleden), klopt dit inderdaad. Je hebt 1 kwartier onbetaald na je werktijd dat je je werk af moet maken. Als ik me goed herinner is deze tijd enkel bedoeld voor het afmaken van werkzaamheden waar je op het einde van je werktijd mee bezig bent, en hoef je niet aan nieuwe taken te beginnen. Spiegelen 1 minuut na sluitingstijd hoef je bijvoorbeeld niet meer aan te beginnen.

Hoe hard je dit wilt spelen is echter aan jou. Ik zat toendertijd in een redelijk goede positie dat ik zo af en toe op mijn strepen kon gaan staan, maar lang niet al mijn collega's konden dat.
Bij ons was het juist WEL spiegelen en dat soort dingen in die 30 mins. Je mocht 5 mins voor sluitingstijd daar aan beginnen, en dan een heel gangpad met 2 man doen in 5 mins :S?

[ Voor 74% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2011 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-07 21:57

Spotter

Lichtnicht

Als ik het uit mijn tijd goed herinner (en dat is echt alweer 7+ jaar geleden), klopt dit inderdaad. Je hebt 1 kwartier onbetaald na je werktijd dat je je werk af moet maken. Als ik me goed herinner is deze tijd enkel bedoeld voor het afmaken van werkzaamheden waar je op het einde van je werktijd mee bezig bent, en hoef je niet aan nieuwe taken te beginnen. Spiegelen 1 minuut na sluitingstijd hoef je bijvoorbeeld niet meer aan te beginnen.

Hoe hard je dit wilt spelen is echter aan jou. Ik zat toendertijd in een redelijk goede positie dat ik zo af en toe op mijn strepen kon gaan staan, maar lang niet al mijn collega's konden dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 05:35
Ik stuur 4 dagen per week een groep vulploegmedewerkers aan in een (redelijk) grote supermarkt waar ik werk. Wij regelen het als volgt:

Werktijd: 19:30-22:00. Planning wordt in de middag opgesteld, daarin wordt het aantal mensen tegen de totale hoeveelheid werk afgewogen. Dit moet natuurlijk positief zijn, er moeten genoeg mensen zijn om het werk af te krijgen. Vervolgens worden de aanwezige mensen verdeeld over het werk (padindeling) en komt daar een eindtijd per persoon uit rollen die tot op de minuut nauwkeurig is. Het werk kan realistisch gezien elke avond af binnen de tijd die er voor staat.

Mocht het nu later worden, en er is geen aanwijsbare reden vanuit de werkgeverskant waar de vulploegmedewerkers geen invloed op hebben, betalen we de overuren niet uit. Dus als het 22:15 wordt is dat laatste kwartiertje in eigen tijd, de planning was immers realistisch en er was geen verstoring waardoor deze niet gehaald kon worden. Ergo: de mensen lullen teveel (9 vd 10 keer). Mocht de vrachtauto later zijn (het aanleverwindow is zeer strak tegenwoordig, 10 min te vroeg/laat levert gezeik op), er niet genoeg mensen zijn, iemand niet op komen dagen, etc worden de overuren wél uitbetaald.

In de praktijk komt het ongeveer 3 keer in de week voor dat 22:00 uur niet gehaald wordt. En daarvan wordt 2 keer niet uitbetaald.

Ik denk dat je op 2 manieren naar de arbeidsrelatie kan kijken. Manier 1: De werknemer wordt 'ingehuurd voor een bepaalde tijd, en hij wordt betaald naar gelang de tijd die hij over dat werk doet. (dus 165 min ipv 150 min). Manier 2: De werknemer wordt 'ingehuurd' voor het verrichten van een bepaalde portie werk. Deze portie werk wordt door een organisatiebreed gehanteerde norm omgezet in de hoeveelheid tijd, en het is aan de medewerker om de taak in die tijd af te ronden. (dus 150 min vast, geen 165).

Supermarkten kijken naar arbeid op de 2e manier. Alles is afhankelijk van de cijfertjes, zoals omzet, binnengekomen handel, klantenaantallen en een sloot aan prestatiegetallen. Dat wordt op managementniveau omgezet in bepaalde budgetten, waar de afdelingshoofden het mee moeten doen (stel 600 uur per week voor afdeling X). Dit budget hangt rechtstreeks af van de hoeveelheid werk die er te verzetten is (afhankelijk van omzet), en is vaak een vaste grens, overschrijden is een no-go. Het enige manier waarop dit budget gehaald kan worden is als iedereen zijn of haar werk volgens norm uitvoert.

Overigens is die norm niet hoog (voor de kenners: 50 colli/uur). Deze norm wordt eenmaal per jaar opnieuw vastgesteld door metingen (ja, letterlijk met stopwatch) in goeddraaiende filialen. Vervolgens worden alle kosten in een filiaal afhankelijk gemaakt van de omzet aan de hand van deze normen.

Ik merk uit ervaringen dat het overwerken toch 9 van de 10 keer zit in de algehele gezelligheid die er op een avond heerst. Als er 12 man aanwezig zijn is er geen vuiltje aan de lucht omdat iedereen vaak fysiek een eindje bij elkaar weg aan het werk is (niet teveel geouwehoer dan). Maar zogauw de vulploeg aan het einde van de week de 20 mensen overschrijdt zakt de productiviteit behoorlijk. De norm (die exact hetzelfde is) wordt nu niet meer gehaald doordat mensen soms wel met zijn 4'en dicht op elkaar staan en gaan ouwehoeren. Dat zien ze gelukkig zelf vaak ook in, en voor de meesten is dat dat kwartiertje langer door wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
De meeste vulploegmedewerkers zullen onder de CAO voor grootwinkelbedrijven in levensmiddelen vallen
Link: http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/43065/43187
a. de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend
aan de werktijd volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het
afmaken van een bepaalde taak; voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de
gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd;
De vraag is af het 'niet behalen van de werknorm' valt onder 'drukke werkzaamheden of voor het
afmaken van een bepaalde taak'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:09:
De meeste vulploegmedewerkers zullen onder de CAO voor grootwinkelbedrijven in levensmiddelen vallen
Link: http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/43065/43187

[...]

De vraag is af het 'niet behalen van de werknorm' valt onder 'drukke werkzaamheden of voor het
afmaken van een bepaalde taak'..
In ieder geval zie je nu wel dat jij persoonlijk de CAO al overtreedt door in 2 van de 3 gevallen per week niet uit te betalen wat je conform bovenstaand artikel wel moet doen.

Het blijft wonderlijk hoor: i) eerst voert men kinderarbeid in tegen minimum vergoedingen, ii) vervolgens besteelt men deze kinderen door systematisch minder uit te betalen dan zou horen, en iii) dit rationaliseert men door met 'normen' te komen of bepaalde werkzaamheden niet als 'werk' te classificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Wat Clock zegt is voor mij heel herkenbaar.
Een medewerker van de vulploeg krijg echter niet 'per stuk/colli' betaald, maar in tijdseenheden.
Vanuit de CAO zou er dus volgens je voorbeeld als 1 moeten worden gehandeld, maar in de praktijk gebeurt 2.
Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 09:49:
Overigens is die norm niet hoog (voor de kenners: 50 colli/uur). Deze norm wordt eenmaal per jaar opnieuw vastgesteld door metingen (ja, letterlijk met stopwatch) in goeddraaiende filialen. Vervolgens worden alle kosten in een filiaal afhankelijk gemaakt van de omzet aan de hand van deze normen.
Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig voor welke super je werkt.

[ Voor 50% gewijzigd door EWK op 05-02-2011 10:30 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Rukapul schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:19:
[...]

In ieder geval zie je nu wel dat jij persoonlijk de CAO al overtreedt door in 2 van de 3 gevallen per week niet uit te betalen wat je conform bovenstaand artikel wel moet doen.

Het blijft wonderlijk hoor: i) eerst voert men kinderarbeid in tegen minimum vergoedingen, ii) vervolgens besteelt men deze kinderen door systematisch minder uit te betalen dan zou horen, en iii) dit rationaliseert men door met 'normen' te komen of bepaalde werkzaamheden niet als 'werk' te classificeren.
Als je bovenstaande vraag met 'ja' beantwoord wel. Ik heb het expres open gelaten :)
Ik zie beide kanten van het verhaal, aan de ene kant de logica van 'je werkt volgens de norm', aan de andere kant een CAO die zegt dat uitbetalen nodig is.

Is er sprake van drukke werkzaamheden? Eigenlijk niet => de planning is immers sluitend, realistisch en normen zijn vastgesteld door organisatie (er voor het gemak vanuit gaande dat ze daarom maar realistisch zijn (grote organisatie))

Is er sprake van afmaken van een bepaalde taak? Ja => de werkzaamheden zijn niet afgerond. Maar bedoelen ze afmaken als in: je hebt teveel werk voor de werktijd, maak het even af, of je hebt te lang over je werk gedaan, werk maar door tot het af is.

Indien het 1e het geval is: wordt reeds gedaan (vrachtauto laat, te weinig mensen, etc).

Indien het 2e het geval is zou ik de uren die ik nu niet uitbetaal wel moeten uitbetalen. Maar dan vraag ik me af: waarom is het dan als werkgever niet mogelijk werknormen te stellen? Je kan ze wel stellen, maar als je toch alles uit moet betalen heeft het niet echt nut. In dat geval moet je het via een functioneringsgesprek gooien op ontslag/geen contractverlenging. Hebben jullie in je baan geen bepaalde prestatienormen? En als jij een aanzienlijk deel van je tijd met de secretaresse aan het lullen bent en daardoor je werk niet afrond is er toch aan stront aan de knikker? ('jij' in algemene zin).
EWK schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:26:
[...]
Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig voor welke super je werkt.
Why? Is de norm bijzonder dan? Overigens is het een grote, grote supermarktketen. ;)
(Overigens spreek ik voornamelijk over HB, andere afdelingen zitten op andere normen)

[ Voor 9% gewijzigd door Clock op 05-02-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
In bepaalde situaties kan je prima normen stellen. Dat kan echter niet bij weerloze kinderen die al op het minimum betaald worden en onder het mom van een norm tot onder de contractuele of wettelijke grenzen gedrukt worden. Daar komt bij dat een beoordeling persoonlijk behoort te zijn en dat hier de maatregel typisch collectief opgelegd wordt.

Je zou mij niet horen wanneer elke medewerker altijd een vast salaris conform CAO en wet zou krijgen en daar bovenop prestatieafspraken worden gemaakt (bonus) zodat het eindresultaat een fatsoenlijke beloning zou zijn.

Ik ga er pertinent niet in mee als onder het mom van prestatieafspraken een significant deel van het personeel onderbetaald wordt. Die normen worden geengineerd op ideale situaties zoals je hierboven zelf aangeeft. Op zich kan dat maar dan hoort bij die bovengemiddelde norm een bovengemiddeld beloning.

En het is ook geen kattepis: bij 15 minuten over de eerder aangehaalde werkblokken van 2u30 is het al 10% in 2 van de 5 dagen wat dus structureel neerkomt op 4% minimaal en waarschijnlijk veel meer (gezien de bron van de data, nofi) van wat al een minimale beloning is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 05-02-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 12:08
ik werk nu ook bij de AH in de vulploeg van het weekend en wat kan ik dus doen als ik niet goed wordt betaald??(in simpel nederlands :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 02:48
Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:41:
(..)

Indien het 2e het geval is zou ik de uren die ik nu niet uitbetaal wel moeten uitbetalen. Maar dan vraag ik me af: waarom is het dan als werkgever niet mogelijk werknormen te stellen? Je kan ze wel stellen, maar als je toch alles uit moet betalen heeft het niet echt nut. In dat geval moet je het via een functioneringsgesprek gooien op ontslag/geen contractverlenging. Hebben jullie in je baan geen bepaalde prestatienormen?\
Waar ik werk zijn er zeker wel prestatienormen, maar die norm is aanwezig zijn en gewoon je werk doen. Er wordt gewoon van je verwacht dat je je werk doet en als je alleen maar staat te kletsen wordt je daar snel genoeg op aangesproken.

Zo zou het wat mij betreft moeten werken. 'Prestatienormen' is een begrip wat het goed zou doen bij productiewerk in China, maar hier in Nederland werkt het anders/ zou het toch echt anders moeten werken.

En vergeet niet dat je überhaupt al in overtreding bent tegen de cao. Het is geen overwerk (dan zou je ook nog een toeslag moeten geven), maar die uren moeten wel normaal uitbetaald worden, wat de reden ook is.

[ Voor 26% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-02-2011 11:04 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Rukapul schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:54:
In bepaalde situaties kan je prima normen stellen. Dat kan echter niet bij weerloze kinderen die al op het minimum betaald worden en onder het mom van een norm tot onder de contractuele of wettelijke grenzen gedrukt worden. Daar komt bij dat een beoordeling persoonlijk behoort te zijn en dat hier de maatregel typisch collectief opgelegd wordt.

Je zou mij niet horen wanneer elke medewerker altijd een vast salaris conform CAO en wet zou krijgen en daar bovenop prestatieafspraken worden gemaakt (bonus) zodat het eindresultaat een fatsoenlijke beloning zou zijn.

Ik ga er pertinent niet in mee als onder het mom van prestatieafspraken een significant deel van het personeel onderbetaald wordt. Die normen worden geengineerd op ideale situaties zoals je hierboven zelf aangeeft. Op zich kan dat maar dan hoort bij die bovengemiddelde norm een bovengemiddeld beloning.

En het is ook geen kattepis: bij 15 minuten over de eerder aangehaalde werkblokken van 2u30 is het al 10% in 2 van de 5 dagen wat dus structureel neerkomt op 4% minimaal en waarschijnlijk veel meer (gezien de bron van de data, nofi).
Qua verhouding overuren/totale werktijd ben ik het met je eens. Percentueel gezien is het een groot deel van de tijd overwerk (in vergelijking met een fulltimer die eventjes overwerkt).

Ik ga niet mee in de onrealistisch hoge normen. Ik vind dat de hoeveelheid werk die verzet moet worden door de gemiddeld 17,5 jaar oude vulploegmedewerker realistisch is (maar ik ben natuurlijk gekleurd). De betaling is niet op het minimumniveau (zoals horeca bv), er wordt netjes een toeslag in de avonduren betaald en 'secundaire' arbeidsvoorwaarden zijn alleszins redelijk.

Ik vind het persoonlijk geen probleem om die jongens een kwartiertje extra te betalen als ze hard gewerkt hebben, heck: dat gebeurt ook vaak genoeg. Maar ik ben bang dat als we de link met de norm en de gewenste productiviteit helemaal loslaten (en maar gewoon uit te betalen bij later klaar) we daar elke avond tot 22:45 lopen. Het is voor die jongens dan veel interessanter om eens lekker rustig aan te doen: je krijgt 150% betaald (na 22:00) en je hoeft je ook niet teveel in te spannen.

Een mix daartussen is redelijk. Zoals ik eerder in dit topic las over een kassa afdeling die betaald krijgt tot sluitingstijd, maar daarna nog wel het geld naar de geldruimte moet brengen is niet toelaatbaar. Dat transporteren van het geld is een wezenlijk onderdeel van de activiteiten en kan pas na sluitingstijd gedaan worden, dus daar moet ook naar gepland worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Jaap-Jan schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:03:
[...]
Waar ik werk zijn er zeker wel prestatienormen, maar die norm is aanwezig zijn en gewoon je werk doen. Er wordt gewoon van je verwacht dat je je werk doet en als je alleen maar staat te kletsen wordt je daar snel genoeg op aangesproken.

Zo zou het wat mij betreft moeten werken. 'Prestatienormen' is een begrip wat het goed zou doen bij productiewerk in China, maar hier in Nederland werkt het anders/ zou het toch echt anders moeten werken.

En vergeet niet dat je überhaupt al in overtreding bent tegen de cao. Het is geen overwerk (dan zou je ook nog een toeslag moeten geven), maar die uren moeten wel normaal uitbetaald worden, wat de reden ook is.
Ach, hou op met vergelijkingen over China. Kom dan maar eens een avondje langs voor een kopje koffie om te zien dat het zo erg niet is. Er zit genoeg ruimte om veel zaken op te vangen, tot 10/15 min uitloop is geen probleem vaak (wordt opgevangen) en de sfeer is uitstekend.

Bij uitbetaling na 22:00 krijgt iedereen al een toeslag van 50% (waar de overuren tegen 50%+35% worden uitbetaald). Nogmaals: indien redelijk gewerkt wordt zal er uitbetaald worden, als mensen er met de pet naar gooien niet. Dit is toch het principe van werk? De werkgever betaalt de werknemer salaris, de werknemer verricht arbeid voor de werkgever. Die 2 moeten in verhouding zijn => arbeid en salaris zijn van elkaar afhankelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Clock op 05-02-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 02:48
Ik wil nog wel meer paralellen trekken, hoor. Je onderbetaalt je mensen door extra gewerkte minuten niet uit te betalen.

Ik vind het gewoon raar dat je mensen niet uitbetaald omdat ze een bepaalde norm niet halen. Gaan mensen in 'jouw' supermarkt überhaupt wel eens stipt op tijd naar huis? Als dat niet zo is dan is die norm onzin.

En met de sfeer zal het wel goed zitten ja, maar dat is niet afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden, dat is afhankelijk van de mensen zelf.
Nogmaals: indien redelijk gewerkt wordt zal er uitbetaald worden, als mensen er met de pet naar gooien niet. Dit is toch het principe van werk? De werkgever betaalt de werknemer salaris, de werknemer verricht arbeid voor de werkgever. Die 2 moeten in verhouding zijn => arbeid en salaris zijn van elkaar afhankelijk.
En daar verschillen wij van mening. Jij vind dat je niet hoeft uit te betalen als iemand geen/ te weinig arbeid verricht. Ik vind dat iemand daar op aangesproken moet worden en als het niet verbeterd: ontslag. Maar onder je betalingsverplichting uitkomen omdat jij eenzijdig vind dat iemand geen arbeid verricht vind ik ongehoord.

[ Voor 40% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-02-2011 11:35 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In mijn tijd werd het afgerond per kwartier (nog een ouderwetse prikklok hadden ze toen :p ). Als ik om 13 over klaar was met iets rekte ik het altijd 2 minuten om een kwartier uitbetaald te krijgen. Deed ook niemand moeilijk over, en als het 5 over was ofzo deed het personeel er ook niet moeilijk over (door 10 minuten op de wc te gaan zitten ofzo)

Maar dat was ook een appart soort supermarkt, wegens succes werkten we daar op een gegeven moment de hele nacht door om vervolgens om 07.00 uur weg te gaan als de klanten weer voor de deur stonden te wachten. Het betaalde ook goed omdat je na bepaalde tijdstippen meer geld betaald kreeg. Tegenwoordig is het een Jumbo, die loopt ook goed, maar ze halen geen nachten meer door ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Jaap-Jan schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:29:

[...]
En daar verschillen wij van mening. Jij vind dat je niet hoeft uit te betalen als iemand geen/ te weinig arbeid verricht. Ik vind dat iemand daar op aangesproken moet worden en als het niet verbeterd: ontslag. Maar onder je betalingsverplichting uitkomen omdat jij eenzijdig vind dat iemand geen arbeid verricht vind ik ongehoord.
Laten we het dan over dat verschil van mening hebben. Ik denk niet dat ik eenzijdig beslis of iemand niet genoeg arbeid verricht. In overleg met de betreffende persoon en in vergelijking met (komt ie weer) de norm is behoorlijk objectief vast te stellen of dit het geval is. Overigens is het vaak geen kwestie van een of twee personen, maar de groep als geheel. Dan is nog objectiever vast te stellen dat er iets niet goed gegaan is: het is immers later dan de geplande eindtijd. Mocht er dan geen sprake zijn van externe verstoringen kan het geweten worden aan een te lage arbeidsverrichting.

En dan even mijn huidige positie erbuiten gelaten, ik vind dat het als werkgever mogelijk moet zijn om hier de werknemers mede verantwoordelijk voor te stellen. Een taak van de werkgever is het voorzien in die omstandigheden waarin de werkgever zijn werk optimaal kan uitvoeren. Is daar in voorzien moet de werknemer zijn deel nemen en het werk verrichten.

De manier van verantwoordelijk stellen is hier dus de discussie. Functioneringsgesprekken met ontslag tot gevolg (als er geen verbetering plaatsvind) of afmaken van werk in eigen tijd. Ik denk dat de cultuur in de hogere regionen van een supermarkt voorkeur biedt aan de 2e. Functioneringsgesprekken en een eventueel ontslagtraject is iets wat gezien wordt als buitenproportioneel voor iemand met een contract van 6 uur en een salaris van 5 euro p/u.
Marzman schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:41:
Maar dat was ook een appart soort supermarkt, wegens succes werkten we daar op een gegeven moment de hele nacht door om vervolgens om 07.00 uur weg te gaan als de klanten weer voor de deur stonden te wachten. Het betaalde ook goed omdat je na bepaalde tijdstippen meer geld betaald kreeg. Tegenwoordig is het een Jumbo, die loopt ook goed, maar ze halen geen nachten meer door ;)
Afronden op een kwartier is nu ook gangbaar.

Ik las dat AH binnenkort meer de nachtwerk richting op wil. Distributie is vele malen efficienter in de nacht, en klanten hebben dan geen last meer van de verstorende vulploeg. Kost ze wel een hoop toeslaguren, dat is wat ze nu tegenhoudt.

In Duitsland is dit al tijden soepeler geregeld. Daar zijn er ontzettend veel mensen die naast hun dagbaan s'avonds/s'nachts een extra baantje bij een supermarkt (/hypermarkt) hebben om daarmee te sparen voor de vakantie ed. In een grote supermarkt over de grens werken elke avond 30 volwassen mannen/vrouwen/huisvrouwen van 22:00-01:00 in een vulploeg (was ooit eens een management uitwisseling).

[ Voor 23% gewijzigd door Clock op 05-02-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik heb dit probleem vroeger ook gehad en toen heeft iemand eens naar het hoofdkantoor gebeld.
Volgende keer heeft hij het aan de leidinggevende gevraagd en toen die aangaf dat het normaal was verteld dat het hoofdkantoor daar anders over dacht.
Vervolgens kregen wij gewoon de uren betaald en was er niets aan de hand, die persoon heeft er nog best lang gewerkt daarna en zelfs nog promotie gemaakt.

Over het algemeen is er veel concurentie tussen suppermarkten en waarschijnlijk doen veel ouders van de kinderen die er werken ook hun boodschappen daar. Het argument er zijn er nog wel 20 anderen die het voor je willen doen is een beetje onzin niet alleen is een supermarkt strafbaar als ze je zonder goede rede ontslaan maar ook geld voor de supermarkt dat de klanten ook best ergens anders boodschappen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb ook een aantal jaar als avondchef c.q. vulploegleider gewerkt en dit was altijd onderwerp van discussie. Ik ben het "overwerken" (vijf minuten tot een half uur om alles af te krijgen) achteraf ook in een ander perspectief gaan zien. De CAO is op dit punt vrij helder:
a. de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend aan de werktijd volgens rooster, wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak; voor deze arbeid geldt geen toeslag, maar de gewerkte tijd wordt uitbetaald of in tijd gecompenseerd;
Mij is altijd verteld dat het aan de verantwoordelijke van de avond is om te bepalen óf er uitbetaald wordt. Negen van de tien keer besloot ik hier ook toe en schreef een eindtijd van een kwartier of half uur later in het verslag. De tiende keer was er door een groot deel van de groep slecht gewerkt, kregen ze een donderpreek en ging het weer een aantal weken goed.

Slecht werken was overigens subjectief. Er werd door mij niet hard gekeken naar verwerkte colli (ik nam het wel mee, maar daar een harde eis op stellen is onzin want beïnvloedbaar door externe factoren) maar gewoon naar het tempo waarop over het algemeen gewerkt werd, hoe werd gereageerd op opmerkingen van mijn kant over dat tempo en hoe lang men er na de pauze over deed om weer aan het werk te gaan.

Je moet verder niet vergeten dat je vaak niet met mensen werkt die ook maar enige blijk van verantwoordelijkheidsgevoel hebben, mede dankzij de instelling "het is maar een bijbaan". Functioneringsgesprekken en dus ontslagmogelijkheden vinden maar eens per jaar plaats, terwijl één keer een kwartiertje onbetaald werken veel meer indruk maakt.

Daar tegenover stond bij mij altijd dat wanneer er een groot deel van de avond door een significant deel van de vulploeg goed gewerkt was er eens een biertje werd gehaald of we gewoon vóór de eindtijd naar huis gingen.

Helaas zijn er altijd strebers die de ploeg steevast laten overwerken en dit niet noteren.

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 05-02-2011 12:19 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik vind het altijd wel prachtig dat ze een colli norm aandragen, echter wordt daar geen rekening gehouden met het helpen van klanten. Bij de AH was het iig zo dat je de klant naar het desbetreffende product moest begeleiden wat op een avond enkele keren voor kwam en je dan je norm niet zou halen.
Achja gelukkig heb ik vrij weinig vakken hoeven vullen en bijna altijd het magazijn moeten doen bij een XL, wel altijd het gezeik dat je niet weg mocht als je klaar was met je werkzaamheden tot de kassamensen klaar waren of tot de vulploeg klaar was.
Ik vind het goed zolang er maar betaald wordt voor de tijd dat ik er moet blijven. Weinig kans dat ik ging helpen bij de vulploeg :+

Functioneringsgesprekken werden er niet gehouden en werd moeilijk gedaan met het gepaste bedrag betalen voor je functie tot je je ontslag indient :+. Uiteindelijk wel alles rechtgetrokken qua betaling maar op je laatste dag vragen of je niet toch wil blijven gaat er bij mij niet in.

[ Voor 17% gewijzigd door Napo op 05-02-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Napo schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:15:
Ik vind het altijd wel prachtig dat ze een colli norm aandragen, echter wordt daar geen rekening gehouden met het helpen van klanten. Bij de AH was het iig zo dat je de klant naar het desbetreffende product moest begeleiden wat op een avond enkele keren voor kwam en je dan je norm niet zou halen.
Achja gelukkig heb ik vrij weinig vakken hoeven vullen en bijna altijd het magazijn moeten doen bij een XL, wel altijd het gezeik dat je niet weg mocht als je klaar was met je werkzaamheden tot de kassamensen klaar waren of tot de vulploeg klaar was.
Ik vind het goed zolang er maar betaald wordt voor de tijd dat ik er moet blijven. Weinig kans dat ik ging helpen bij de vulploeg :+

Functioneringsgesprekken werden er niet gehouden en werd moeilijk gedaan met het gepaste bedrag betalen voor je functie tot je je ontslag indient :+. Uiteindelijk wel alles rechtgetrokken qua betaling maar op je laatste dag vragen of je niet toch wil blijven gaat er bij mij niet in.
De meeste organisaties stellen de norm inclusief dat soort onderbrekingen (zo worden ze in ieder geval gebracht). Klanten helpen, spiegelend vullen, rotzooi opruimen, etc. In mijn situatie wordt er slecht 30 min in een winkel met klanten gewerkt, de andere 120 is buiten sluitingstijd.

Functioneringsgesprekken worden alleen gehouden bij contracten >= 12 uur. (en 90% heeft dat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:49:
[...]

Afronden op een kwartier is nu ook gangbaar.

Ik las dat AH binnenkort meer de nachtwerk richting op wil. Distributie is vele malen efficienter in de nacht, en klanten hebben dan geen last meer van de verstorende vulploeg. Kost ze wel een hoop toeslaguren, dat is wat ze nu tegenhoudt.

In Duitsland is dit al tijden soepeler geregeld. Daar zijn er ontzettend veel mensen die naast hun dagbaan s'avonds/s'nachts een extra baantje bij een supermarkt (/hypermarkt) hebben om daarmee te sparen voor de vakantie ed. In een grote supermarkt over de grens werken elke avond 30 volwassen mannen/vrouwen/huisvrouwen van 22:00-01:00 in een vulploeg (was ooit eens een management uitwisseling).
Afronden op een kwartier heb ik wel vaker gezien ja, maar tegenwoordig is het ook vaak op de minuut met computersystemen. Het in de nacht vullen was niet echt een plan daar, in het begin werkte ik tot 9 uur s'avonds maar op een gegeven moment werden de winkeltijden verruimt en was het zo druk met klanten dat je er echt niet meer tussendoor kon met containers. Ook het laden en lossen van vrachtwagens overdag was altijd een probleem, het was een volksbuurtje en zelfs toen dat s'avonds en s'nachts gebeurde kwamen er nog mensen uit de buurt om te kijken omdat het toch best imposant was dat er 12 grote vrachtwagens door zo'n volksbuurtje reden. Die chauffeurs deden gewoon mee en gingen maar met groot licht rondrijden en hun meertonige hoorns gebruiken :p De eigenaar van de winkel was volgens mij ook verrast door het succes, iedereen mocht toen nog mee naar America op zijn kosten (voor 40 uur per week, als je minder werkte mocht je ook mee als je naar ratio zelf meebetaalde)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-07 21:51

Brons

Fail!

Een simpele oplossing van dit probleem is gewoon zware boetes hanteren voor de supermakt. Op dit moment hebben ze geen enkele reden om de 16 jarige mannetjes eerlijk te betalen omdat ze gewoon een nieuw blik slaafjes kunnen opentrekken.

Het argument dat ik lees over het slecht presteren van de mensen en dat je dus geld mag inhouden is onzin. Ze hebben een uurloon, punt. Als mensen structureel slecht werken kan je gewoon van ze af. Maar blijkbaar willen de supermarkten ze liever zelf houden (waarschijnlijk omdat ze weten dat ze helemaal niet zo slecht werken en dat de normen onzin zijn). Wil je mensen laten afrekenen op snelheid? Geef ze een bonus als ze de normen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Brons schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:35:
Een simpele oplossing van dit probleem is gewoon zware boetes hanteren voor de supermakt. Op dit moment hebben ze geen enkele reden om de 16 jarige mannetjes eerlijk te betalen omdat ze gewoon een nieuw blik slaafjes kunnen opentrekken.

Het argument dat ik lees over het slecht presteren van de mensen en dat je dus geld mag inhouden is onzin. Ze hebben een uurloon, punt. Als mensen structureel slecht werken kan je gewoon van ze af. Maar blijkbaar willen de supermarkten ze liever zelf houden (waarschijnlijk omdat ze weten dat ze helemaal niet zo slecht werken en dat de normen onzin zijn). Wil je mensen laten afrekenen op snelheid? Geef ze een bonus als ze de normen halen.
Nee, maar de supermarkten zijn niet ingericht om dit op die manier te doen. Functioneringsgesprekken vinden niet plaats bij vulploegmedewerkers. Ontslagtrajecten zijn te groot en kostbaar voor iemand met een dergelijk klein contract en impact op het bedrijf. Ik denk dat het overwerken de makkelijke weg is om toch een goed eindresultaat te behalen.

Of het goed is is een 2e. Persoonlijk heb ik hierboven al aangegeven dat ik het soms wel vind, soms niet. De normen zijn onzin zeg je? Ervaring? Nogmaals, de uitnodiging voor de kop koffie staat ;)

Een bonus op prestatie lijkt me een mooi idee. Het probleem is dat je of volledig op uurbasis moet betalen, of alleen op prestaties (betalen naar gevulde colli). Een vast deel en een variabel deel afhankelijk van de gevulde colli's is niet haalbaar, levert veel te veel 'administratie' op. En supermarkten zijn bang voor een betalen-per-colli manier omdat er naast tempo veel meer aspecten van het werk zijn, zoals netheid en helpen van klanten. Die worden op die manier niet 'beloond' en zullen dus zakken in kwaliteit tenzij er extensive controle op zit (kost geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Ik heb zelf ook leiding gegeven in een supermarkt, ik ken het verhaal dus ook van twee kanten. Wat ik me echter nog altijd afvraag, dat colli-aantal, waar is dat op gebaseerd? Als ik leiding gaf, en ik hielp even mee, kon ik ook als een debiel raggen. Dan zat ik boven het colli aantal per uur wat gehaald moest worden. Echter, als ik een aantal uren achter elkaar moest vullen, dan haalde ik dat simpelweg niet. Met andere woorden, je kunt je wel voor een korte tijd voor de volle 100% geven, maar dag in dag uit, een hele of een halve werkdag, dat is gewoon onrealistisch.

Dus als je ergens in een winkel die een hoog aantal colli's per uur haalt, je de beste werknemers even een uurtje laten raggen, in hoeverre kun je dan verwachten dat de rest van alle werknemers, onder minder ideale omstandigheden, datzelfde aantal colli's per uur haalt? Ik weet niet of het zo gaat, maar ik heb zo'n vermoeden dat het wel in de buurt komt.
Ik doe mijn werk altijd goed, maar verwacht daar ook wat voor terug. Wat hier op den duur gebeurde was dat iedereen maar onbetaald over moest werken en iedereen vaak een lading gezeik over zich heen kreeg omdat sommigen hun werk niet goed deden. En dat werkt dus niet want je zag de goede medewerkers vertrekken of minder hun best doen, en zo ging de kwaliteit van de winkel ook flink achteruit.
Ik denk dat dat een beetje het probleem is van alle supermarkten. Vanuit het kader werd wel vaak gezegd dat vulploegers het "laagste" (in mijn woorden) is wat er is. Dat je er de minste verantwoordelijkheid enzo te vinden is. Maar dat werd inderdaad waar ik werkte ook sterk aangemoedigd, meedenken en -doen werd ook absoluut niet gewaardeerd. Klep houden, doorvullen en niet mekkeren. Dan veroorzaak je het zelf ook wel een beetje als kader zijnde.

[ Voor 53% gewijzigd door crizyz op 05-02-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:14:
Je moet verder niet vergeten dat je vaak niet met mensen werkt die ook maar enige blijk van verantwoordelijkheidsgevoel hebben, mede dankzij de instelling "het is maar een bijbaan". Functioneringsgesprekken en dus ontslagmogelijkheden vinden maar eens per jaar plaats, terwijl één keer een kwartiertje onbetaald werken veel meer indruk maakt.
Bij de XL waar ik gewerkt heb werd dit ook wel heel erg in de hand gewerkt. Toen ik er net begon te werken was ik gemotiveerd, werkte hard en netjes. Dit werd ook beloond in de zin van meer verantwoordelijkheden en het mogen doen van werk dat ik leuker vond. Om de een of andere reden is het daar toen veranderd, de werktijd werd (op papier) met een half uur verkort, terwijl het werk hetzelfde bleef, resulterend in bijna iedere avond een half uur onbetaald werk. Als de afdeling het voor mekaar kreeg om wat eerder klaar te zijn waren er zat teamleiders die dat half uur dan alsnog vol gingen maken, anders stond je toch maar voor de deur die op slot zat tot na dat half uur. Toen ik minder dan de 22 uur (bijbaan naast studie) wilde werken mocht dat alleen op voorwaarde dat ik van mijn beloofde promotie afzag. Overigens deed ik al een hele tijd het werk wat ik dan zou doen, maar dan nog tegen vulploegsalaris, en dit geintje flikten ze bij meer mensen.

Ik doe mijn werk altijd goed, maar verwacht daar ook wat voor terug. Wat hier op den duur gebeurde was dat iedereen maar onbetaald over moest werken en iedereen vaak een lading gezeik over zich heen kreeg omdat sommigen hun werk niet goed deden. En dat werkt dus niet want je zag de goede medewerkers vertrekken of minder hun best doen, en zo ging de kwaliteit van de winkel ook flink achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:49:
[...]

Nee, maar de supermarkten zijn niet ingericht om dit op die manier te doen. Functioneringsgesprekken vinden niet plaats bij vulploegmedewerkers. Ontslagtrajecten zijn te groot en kostbaar voor iemand met een dergelijk klein contract en impact op het bedrijf. Ik denk dat het overwerken de makkelijke weg is om toch een goed eindresultaat te behalen.

Of het goed is is een 2e. Persoonlijk heb ik hierboven al aangegeven dat ik het soms wel vind, soms niet. De normen zijn onzin zeg je? Ervaring? Nogmaals, de uitnodiging voor de kop koffie staat ;)

Een bonus op prestatie lijkt me een mooi idee. Het probleem is dat je of volledig op uurbasis moet betalen, of alleen op prestaties (betalen naar gevulde colli). Een vast deel en een variabel deel afhankelijk van de gevulde colli's is niet haalbaar, levert veel te veel 'administratie' op. En supermarkten zijn bang voor een betalen-per-colli manier omdat er naast tempo veel meer aspecten van het werk zijn, zoals netheid en helpen van klanten. Die worden op die manier niet 'beloond' en zullen dus zakken in kwaliteit tenzij er extensive controle op zit (kost geld).
Al deze argumenten zijn problemen van de supermakt. Willen ze de administratie of functioneringsgesprekken niet doen dan moeten ze mensen maar volledig betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
crizyz schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:01:
Ik heb zelf ook leiding gegeven in een supermarkt, ik ken het verhaal dus ook van twee kanten. Wat ik me echter nog altijd afvraag, dat colli-aantal, waar is dat op gebaseerd? Als ik leiding gaf, en ik hielp even mee, kon ik ook als een debiel raggen. Dan zat ik boven het colli aantal per uur wat gehaald moest worden. Echter, als ik een aantal uren achter elkaar moest vullen, dan haalde ik dat simpelweg niet. Met andere woorden, je kunt je wel voor een korte tijd voor de volle 100% geven, maar dag in dag uit, een hele of een halve werkdag, dat is gewoon onrealistisch.
Een vulshift duurt 2,5 uur. Daarvan dient er 2 uur gevuld worden, en een half uur spiegelen (is rustig). Dit verschilt natuurlijk wel per winkel/organisatie. Fulltime medewerkers, indien aanwezig (afdeling van 80 man, 0 fulltime hier), worden tegen een andere norm beoordeeld. Deze hebben vaak ook andere werkzaamheden.

Uit eigen ervaring merk ik dat het budget voor uren elk jaar steeds iets verder terugloopt. Men tracht de organisatie efficienter te laten werken en IT een grotere rol te laten spelen. Dit komt op ieder functieniveau terug. We hebben het nu wel steeds over vulnormen, maar ook voor caissières geldt een set van 12 prestatiecijfers (seconden per artikel, aantal foutieve aanslagen, kratten bier, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Bij ons duurde een vulshift dus van 17.00-21.00 bijvoorbeeld. In de ideale situatie is dat dan. Toen ik er net werkte vaak genoeg shiften tot stukken later meegemaakt (wel vanaf 18.00 dan, 23/23.30 geen uitzondering, uitschieters tot half1, zonder pauze... maar goed, onze franchise baas + cao = no go). Om dan dus die productiviteit te verwachten vind ik gewoon absurd. Maar goed, ik ben er ook niet voor niks met gezeik weggegaan.
Vergeet niet dat 90% een compleet andere arbeidsinstelling heeft dan iemand met een vaste baan die daarvan afhankelijk is.
Het wordt ook wel een beetje in de hand gewerkt. Door je als kader zo op te stellen lok je ook niet echt "loyaliteit" naar de werkgever toe uit.

Ik was in het begin heel loyaal naar mijn werkgever toe, maar nadat er allemaal van dit soort truukjes uit werden gehaald ipv me er gewoon op een normale manier op aan te spreken nam dit toch sterk af. Ik weet wel dat het als leidinggevende enorm schipperen is. Aan de ene kant probeerde ik dit ook op de mensen waar ik leiding over had over te brengen (dus er op aanspreken, desnoods een keer uit de slof schieten als het echt te gortig werd), maar dit werd dan vaak weer ondermijnd door de baas die dan zei "schrijf dat laatste halfuur van $werknemer maar niet op, die heeft toch maar lopen te lanterfanten". Dit had die persoon dan ook gedaan, maar toch is dat denk ik niet de manier waarop je met elkaar om wil gaan. Werknemers doen dan namelijk precies hetzelfde terug. Ik denk dat de meesten deze wel kennen:
Zolang mijn baas doet alsof hij me veel betaald, doe ik alsof ik hard werk.
Oftewel, ze gaan je proberen terug te naaien. Ik heb de braafste werknemers in alles-wat-los-en-vast-zit-pikkerds zien veranderen nadat ze een paar keer "genaaid" zijn met hun loon. Dan heb ik het dus expliciet niet over de mensen die dat van tevoren al wel deden.

edit:
Nee dat is ook niet normaal, ga er ook niet van uit dat dat de normale gang van zaken is in andere supermarkten. Sowieso ligt het al anders als die shiften inderdaad 2,5 uur zijn. Al kun je je dan natuurlijk af gaan vragen of dat wel zo normaal is, om mensen voor "maar" 2,5 uur te laten komen. Maar die zal ik voor nu maar even laten liggen. ;)

[ Voor 75% gewijzigd door crizyz op 05-02-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Brons schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:04:
[...]
Al deze argumenten zijn problemen van de supermakt. Willen ze de administratie of functioneringsgesprekken niet doen dan moeten ze mensen maar volledig betalen.
Nee, het probleem van de supermarkt is dat niet elke medewerker de gewenste productiviteit haalt.

Functioneringsgesprekken, volledig betalen, prestatieloon, etc zijn mogelijke oplossingen. Blijkbaar is er branchebreed gekozen voor onvolledig betalen. De discussie hier gaat over de mate van (on)wenselijkheid en de rechtvaardigheid van die oplossing.

Er zitten zoals gezegd 2 kanten aan, afhankelijk van de kant waar je staat. Volledig betalen is makkelijk geroepen, maar zoals ik hierboven genoemd heb denk ik dat er dan misbruik van gemaakt wordt. Daarnaast vind ik persoonlijk het best te verantwoorden om arbeid aan salaris te koppelen.Vergeet niet dat 90% een compleet andere arbeidsinstelling heeft dan iemand met een vaste baan die daarvan afhankelijk is.
crizyz schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:16:
Bij ons duurde een vulshift dus van 17.00-21.00 bijvoorbeeld. In de ideale situatie is dat dan. Toen ik er net werkte vaak genoeg shiften tot stukken later meegemaakt (wel vanaf 18.00 dan, 23/23.30 geen uitzondering, uitschieters tot half1, zonder pauze... maar goed, onze franchise baas + cao = no go). Om dan dus die productiviteit te verwachten vind ik gewoon absurd. Maar goed, ik ben er ook niet voor niks met gezeik weggegaan.
Dat wat jij beschrijft is (in mijn omgeving) een uitzondering en volledig onwenselijk en fout. Wat ik hierboven betoog slaat niet op dit soort situaties, maar op de 'kwartiertjes' aan het eind van de shift. Voordat ik hier nu helemaal gelyncht worden wegens onmenselijkheid ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Clock op 05-02-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dipsausje schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:04:
[...]
Anders stond je toch maar voor de deur die op slot zat tot na dat half uur.
Bij mij was het simpel, werk klaar en uren voltooid betekend dat ik naar huis kan. Deur op slot die niet open mocht? Mooi blijf ik wel tot die open gaat maar dat wordt dan wel uitbetaald. Verwachten dat ik mee ging helpen met de vulploeg? Nee, kans daarin was vrijwel nul. Uiteindelijk kon de deur wel open, scheelt wel als je zelf de sleutel hebt en de deur open kan doen maar niet meer op slot, sleutel meenemen is niet zo heel slim :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:18:
[...]

Nee, het probleem van de supermarkt is dat niet elke medewerker de gewenste productiviteit haalt.
En er zijn middelen om hier op in te spelen en de branche kiest ervoor om dat niet te doen. Dus er zit niets anders op dan volledig betalen. Dat ze dat niet doen dat weten we, daarom zeg ik ook dat er gewoon hoge boetes moeten komen voor het misbruiken van kinderen op deze manier. Als de AH een paar ton/miljoen aan boetes per jaar moet betalen bedenken ze zichzelf waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gelukkig is dat bij ons in België anders. In Nederland zit een kwart van de werknemers bij de vakbond, terwijl bij ons driekwart van de werknemers bij de vakbond zit. Studenten en scholieren zouden te goedkopere vervangers voor de meerderjarige werknemers zijn, dus werkgevers mogen hen niet te goedkoop betalen.

Ik had als scholier voor minimaal 7,5 euro per uur gewerkt, schoonmaak voor 10 euro per uur en als student order picking + industriële schoonmaak voor bijna 12 euro per uur. Prestatiedruk met normen op een student/scholier zetten is bij wet verboden zodat er geen sprake is van "Dan had je harder moeten werken.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:18:
Toen ik de leiding had over een team jonge jongens (horeca) betekende dat simpelweg dat diegene (vanzelfsprekend na herhaaldelijk te zijn toegesproken) kon vertrekken.

Er zijn genoeg jonge mensen die wel bij de super willen werken en die wel de gewenste productiviteit zouden halen als jullie de rotte appels zouden lozen in plaats van onderbetalen. Daar snap ik echt niets van. Uiteindelijk wordt er voor hetzelfde geld, hetzelfde werk geleverd, maar dan zonder die extra tijdverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
SH4D3H schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:54:
[...]
Er zijn genoeg jonge mensen die wel bij de super willen werken en die wel de gewenste productiviteit zouden halen als jullie de rotte appels zouden lozen in plaats van onderbetalen. Daar snap ik echt niets van. Uiteindelijk wordt er voor hetzelfde geld, hetzelfde werk geleverd, maar dan zonder die extra tijdverspilling.
Nee, er wordt dan beter werk geleverd. Aangezien mensen zonder motivatie niet alleen langzamer zijn, maar ook slordiger en dus minder goed werk afleveren.

Ik doe nog wel eens boodschappen bij de winkel waar ik gewerkt heb, en als ik zie hoe daar schappen te vol gepropt worden (vooral met sla en groenten werkt dat lekker) en er vanalles ligt wat al over datum is... Is er weer lekker gefocust op snel vullen en totaal niet op de kwaliteit. Uiteindelijk heb je ook als klant gewoon last van dit beleid van de supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:41:
Why? Is de norm bijzonder dan? Overigens is het een grote, grote supermarktketen. ;)
(Overigens spreek ik voornamelijk over HB, andere afdelingen zitten op andere normen)
Omdat ik zelf in hetzelfde wereldje zit en ook bij een 'grote, grote supermarktketen.'
Hier kennen ze spiegelen echter niet meer (alleen spiegelend vullen) en wordt er ook niet geklokt op een vulnorm (en al helemaal niet vanuit het hoofdkantoor), daar snijdt de organisatie zichzelf mee in de vingers denk ik. Vanuit hogerhand een vulnorm vaststellen neigt namelijk naar betaling per stuk/colli. Mijn ervaring is, is dat de vulnorm gebaseerd is op een realistisch te halen aantal colli per uur, hier heeft de winkel zelf de vrije hand als blijkt dat deze norm bijgesteld moet worden. Waarbij inderdaad 50 colli standaard is, maar er ook gevallen zijn van 45 en 60 colli.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dipsausje schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:26:
Nee, er wordt dan beter werk geleverd. Aangezien mensen zonder motivatie niet alleen langzamer zijn, maar ook slordiger en dus minder goed werk afleveren...
If you pay peanuts, you get monkeys. De gemiddelde leeftijd is volgens mij ook aardig naar beneden in vergelijking met 20 jaar terug. Ik begrijp wel dat dit per uur (zeker als je die uren niet betaalt ;) ) goedkoper is, maar uiteindelijk wordt er minder kwaliteit geleverd. En als dan een jonge puber bent die het allemaal niet zoveel interesseert ook nog het idee heeft dat hij of zij genaaid wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Dipsausje schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:26:
Nee, er wordt dan beter werk geleverd. Aangezien mensen zonder motivatie niet alleen langzamer zijn, maar ook slordiger en dus minder goed werk afleveren.
Jazeker, maar dat gaat niet op in het geval van gelijke motivatie maar gewoonweg meer leuteren en dergelijke afleiding. Tevens lijkt me jouw voorstelling van de kwaliteit van de vakkenvullers wel wat optimistisch, maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Als je het hebt over "de kwaliteit van vakkenvullers" gaat het al mis, het hele idee achter "vakkenvullers" is al dat je mensen aanneemt puur tegen een zo laag mogelijke prijs omdat je toch weinig van ze verwacht. Bij de winkel waar ik werkte waren eerst veel studenten aan het werk, mensen die inderdaad het grootste deel van de tijd vakken aan het vullen waren maar ook, uit zich zelf, allemaal ander werk deden. En guess what, aan het einde van de avond/dag was het af en de winkel netjes.

Vervolgens werden er inderdaad heel veel jonge broekies aangenomen die alleen maar vakken mochten vullen en vanaf dag 1 alleen maar deden wat opgedragen werd. Daar zaten er zat tussen die ik na een dag gemeld zou hebben dat ze niet meer terug hoefden te komen, echter ook die kregen gewoon een contract.

Toen ik daar kwam was de teamleider iemand die bij de ploeg hoorde en de eindverantwoordelijkheid had. Toen ik daar wegging was de teamleider iemand die constant medewerkers moest vertellen wat ze moesten doen, en vervolgens nog moest controleren of ze het ook deden en 'straffen' als dat niet gebeurde.

Truc is dat mensen er nu natuurlijk max 2 jaar werken, en gemiddeld een jaar of 16 zijn. Toen ik er begon was de gemiddelde leeftijd boven de 20, en werkten velen er een jaar of 5-6 met vast contract. Dus de kosten zullen gegarandeerd gedaald zijn hierdoor, maar dan moet je als supermarkt niet gaan klagen dat je personeel zo slecht werkt en ze daarom maar gratis over laten werken. En als supermarkten dat tegenwoordig echt nodig hebben om winst te kunnen maken dan is naar mijn idee de markt kapot geconcurreerd ten koste van de kwaliteit en de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
CodeCaster schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:14:
Mij is altijd verteld dat het aan de verantwoordelijke van de avond is om te bepalen óf er uitbetaald wordt. Negen van de tien keer besloot ik hier ook toe en schreef een eindtijd van een kwartier of half uur later in het verslag. De tiende keer was er door een groot deel van de groep slecht gewerkt, kregen ze een donderpreek en ging het weer een aantal weken goed.
[...]
Helaas zijn er altijd strebers die de ploeg steevast laten overwerken en dit niet noteren.
Zo was het precies in de AH waar ik zo'n 13 jaar geleden een tijdje vakken heb gevuld. Ik herinner me nog goed dat er 2 chefs waren. De ene schreef consequent wel de overuren op, de andere consequent niet. Het gevolg was dat we voor de eerste (wel overuren) net een stapje harder wilden lopen en zorgden we dat alles netjes was aan het eind van de avond. Eigenlijk waren we ook altijd wel op tijd klaar en de filiaalmanager was blij.
Bij de andere raffelden we het af om maar te zorgen dat we op tijd klaar waren. De motivatie was op deze avonden ver te zoeken.
Persoonlijk zie daarom ik niet zoveel in het uitbuiten van personeel. Gemotiveerd personeel is veel meer waard dan dat ene kwartiertje dat je extra moet uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Clock schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 09:49:
Ik stuur 4 dagen per week een groep vulploegmedewerkers aan in een (redelijk) grote supermarkt waar ik werk. Wij regelen het als volgt:

Werktijd: 19:30-22:00. Planning wordt in de middag opgesteld, daarin wordt het aantal mensen tegen de totale hoeveelheid werk afgewogen. Dit moet natuurlijk positief zijn, er moeten genoeg mensen zijn om het werk af te krijgen. Vervolgens worden de aanwezige mensen verdeeld over het werk (padindeling) en komt daar een eindtijd per persoon uit rollen die tot op de minuut nauwkeurig is. Het werk kan realistisch gezien elke avond af binnen de tijd die er voor staat.
Maar wat ik dan vreemd vind is dat de manager wel wil dat jij klanten helpt producten te vinden. Even tussendoor te helpen de karretjes binnen te halen. Even tussen door een prijs opzoeken of een nieuw product voor een klant aan de kassa. Kapotte producten uit vak verwijderen. Enz enz. Dan moet de supermarkt ook zo reeel zijn om dat soort dingen ook in te plannen of niet meer door het voetvolk te laten doen. Ik heb het idee dat het vooral eenrichtingsverkeer is. Toen ik nog in de supermarkt werkte werd er ook vaak verlangt dat in het laatste kwartier nog even gespiegeld werd. Je bent jong en je zegt niets, maar het is natuurlijk van de zotte dat er op zo'n grote schaal misbruik gemaakt wordt van het personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Niet online
Heb ook een jaartje bij de AH gewerkt als vakkenvuller, maar heb gewoon altijd alle uren goed bijgehouden en gekeken op mijn salaris strook of alles klopte. En in dat jaar heb ik van de twaalf salaris strookjes, twaalf herberekening specificaties gehad!

Vaak werden overuren niet opgeschreven of werden de 125% of 150% uren niet berekend en we moesten ook altijd een half uur wachten voordat we naar huis konden. Maar ik bleef gewoon elke keer zeuren dat ik nog uren uitbetaald moest krijgen en alles werd dan wel geregeld. Maar ik kan mij voorstellen dat de 100 andere medewerkers dat niet deden! Dus gewoon win win voor de super... ;)

Athlon 700 | Gigabyte 7IXE | 2x128mb pc133 | Voodoo Banshee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
en na dat jaartje was het *floep* er uit omdat je te lastig werd? ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vraag me af hoeveel tijd je kwijt was met het zeuren om je geld? Was je dat waard?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:17:
Ik vraag me af hoeveel tijd je kwijt was met het zeuren om je geld? Was je dat waard?
Tja, soms kosten principes je nu eenmaal tijd en/of geld. Ieder maakt voor zichzelf die afweging. Zolang je maar kosten en baten (en dan niet alleen financieel) in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik denk met de gigantische uurlonen van de supermarkten je best wat tijd kan besteden om je daadwerkelijke salaris te krijgen.

Wat ik me nu afvraag is wat het CNV hieraan gaat doen. De bonden leggen voor een procentje meer met gemak het OV plat dan lijkt me dat het platleggen van de vulling van supermarkten ook wel mogelijk moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:15:
en na dat jaartje was het *floep* er uit omdat je te lastig werd? ;)
Heb zelf ontslag genomen, hoefde niet eens een maand door te werken. Kon diezelfde week al weg 8)7.
Ja het was mij zeker waard, ging meestal om ~30 a 80 euro per keer. En principes tellen natuurlijk ook mee, want ik werk niet gratis :+
swtimmer schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:49:
[...]

Ik denk met de gigantische uurlonen van de supermarkten je best wat tijd kan besteden om je daadwerkelijke salaris te krijgen.
Nou ik vond het op zich wel redelijk verdienen, aangezien je bij de AH 125% krijgt na 20:00 en 150% na 21:00 als ik het me nog goed herinner. En natuurlijk die 200% op zondag.

Daarin tegen toen ik nog bij de c1000 werkte hadden ze dat niet, behalve dan de 200% regeling op zondag.

[ Voor 29% gewijzigd door Xiled op 06-02-2011 21:10 ]

Athlon 700 | Gigabyte 7IXE | 2x128mb pc133 | Voodoo Banshee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Xiled schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:04:
[...]

Heb zelf ontslag genomen, hoefde niet eens een maand door te werken. Kon diezelfde week al weg 8)7.

[...]

Ja het was mij zeker waard, ging meestal om ~30 a 80 euro per keer. En principes tellen natuurlijk ook mee, want ik werk niet gratis :+

[...]

Nou ik vond het op zich wel redelijk verdienen, aangezien je bij de AH 125% krijgt na 20:00 en 150% na 21:00 als ik het me nog goed herinner. En natuurlijk die 200% op zondag.

Daarin tegen toen ik nog bij de c1000 werkte hadden ze dat niet, behalve dan de 200% regeling op zondag.
op zaterdag na 18.00 uur al 150%, mits je die week minimaal 12 uur per week betaald krijgt
met een allin uurloon echt niet slecht, itt wat sommigen hier beweren met quotes als minimum aan salaris
er zijn zat baantjes die veel slechter betalen. wat verder offtopic is aan de discussis

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Die percentages zijn alleen leuk als je uren ook daadwerkelijk betaald worden en dat is nu net het punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het is imo heel simpel. Je werkt niet voor de lol, dus alles wat je daar doet moet worden gecompenseerd. Dat kan in geld zijn, dat kan zijn in andere voordelen. Ik heb een tijdje een bijbaantje gehad waarbij ik dus altijd moest vragen hoe het zat met mijn uren. Ik zag namelijk dat hij iedere maand "vergat" een aantal uren te betalen. Ik hield alles bij in een spreadsheet en wist precies hoeveel uren er uitbetaald zouden moeten worden. Ik vond het echter vervelend om steeds weer te moeten "zeuren" om m'n geld, dus heb ik daar ontslag genomen. Je bent als leidinggevend echt sneu als je via dat soort zaken je winst wilt verhogen. Dan doe je toch ergens iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

stin schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:28:
Je bent als leidinggevend echt sneu als je via dat soort zaken je winst wilt verhogen. Dan doe je toch ergens iets verkeerd.
Ik denk dat een gemiddelde vulploegleider niet bezig is met de winst van een onderneming en ik vraag me af wat zo'n persoon mee krijgt van de budgetten qua uren en de te betalen loon . Ik denk meer dat het zo in elkaar zit hoe Clock het uitlegt.
Medewerker heeft X colli maal formule colli per uur en daar komt een eindtijd uit. Mijn ervaring is, is dat dit binnen de dienst die daar voor staat wordt gepland. Dienst duurt bijvoorbeeld 3 uur, dus pak m beet, 2 uur en 50 minuten vulling en dan nog 10 minuten om het eea te spiegelen. Is er voor 3 uur en 15 minuten werk dan wordt dat overlegd met de medewerker en uiteraard gewoon betaald.
Waar de CNV op wijst, is denk ik dat als iemand ipv de geplande 3 uur, 4 uur over zijn vulling doet, hij dit niet betaald krijgt*. Wat in de CAO staat wat wel zou moeten.
* Even buiten de discussie gehouden of dit nou komt door veel kletsen of door andere zaken.
** Tenzij er bij supermarkten bewust een (onrealistische) norm wordt aangehouden of het werk te strak wordt gepland.

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 06-02-2011 22:50 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
Las hier ook een stuk over afgelopen zaterdag in de Limburger. En ik weet uit ervaring dat dit ook bij de supermarkt gebeurt waar ik werk, Jumbo. Er wordt vanuitgegaan dat je 55 colli per uur vult bij de meeste producten. Bij fris is dit 70 colli per uur. Deze norm is redelijk te noemen, al moet je dan gewoon kunnen vullen en niet de hele tijd met klanten bezig moeten zijn. Echter staat de service bij Jumbo voorop, aldus het hoofdkantoor. We moeten ons dus 100% focussen op de klant terwijl we daar niet de tijd voor krijgen. Afronden gebeurt op kwartieren, al weet ik niet of dit echt afronden is of dat ze standaard naar beneden afronden. Kwartieren worden sowieso weggestreept, iedere keer weer, omdat we volgens planning altijd te laat zijn. Nu hebben we zelfs de leiding erop aangewezen welke krachten er volgens ons beter uit kunnen om de productiviteit te verhogen. Hier wordt helaas niet naar geluisterd. Op de briefing van drie weken terug (alleen voor afdelingshoofden) werd vermeld dat er op de uren bezuinigd moest worden. Letterlijk: 4 keer een kwartier is ook een uur!!!
Deze briefing heb ik ingezien omdat ik nogal goed kan met de chef van de AGF-afdeling (ik doe zowel groente als DKW). Hiermee wordt dus gezegd dat er gewoon iedere keren kwartieren van afgehaald moeten worden. Bij het volgende loonstrookje vraag ik een urenspecificatie op en ga ik ze ermee confronteren. Ik laat me niet onderbetaald worden omdat er anderen zijn die totaal geen motivatie hebben en de apt dus flink laten dalen!

Bij de Jumbo kennen ze geen tarieven van 150% na een bepaalde tijd. Op donderdag werken we vaak tot half 11, 11 uur en dit zijn bij ons gewoon 100%-uren. Ik weet niet hoe het met de CAO zit. Ik ben nu op mijn telefoon dus kan hem ook niet erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw_moonshine
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07-2023
Ik zal mijn ervaring ook maar eens delen over de supermarkt waar ik gewerkt heb. Ik heb het werk nooit echt leuk gevonden, maar dat maakte me niet uit. Ik had een bijbaan. Maar wat me wel opviel, dat ik nooit, maar dan ook nooit, de "norm" haalde. Ik ben niet iemand die veel kletst, zeker niet tijdens het werk. Ook werk ik altijd hard door, want ik wilde het optijd afhebben, zodat ik niet lang over hoefde te werken. Maar je haalde het nooit... En dan zeker bij de zuivel, daar was je standaard een half uur langer bezig(of langer), terwijl je daar altijd met zn 2e of 3e staat. Nu was het wel zo dat je altijd je tijd op moest schrijven, op een groot blad waar alle namen op stonden. Nu weet ik alleen niet of deze wel uitbetaald werden. Ik heb dat stom genoeg nooit gecontroleerd, maar ik heb wel altijd het gevoel gehad alsof mijn gewerkte uren niet helemaal klopte. Nu denk ik bij mezelf, stom, dat ik dat nooit gecontroleerd heb.
Ook was het zo dat(als je op zaterdagavond) moest werken, je tot 21:15 ingeroosterd stond. Maar ook dat werd standaard 22:00, en het is wel eens uitgelopen tot 24:00.... En dan tegen ons zeggen dat we harder moeten werken....

Oh, en ik hoorde van andere mensen die 150% of meer uitbetaald kregen als ze na 20:00 werkten, of als ze over moesten werken. Wij hebben nooit extra uitbetaald gekregen...

Uiteindelijk heb ik maar ontslag genomen, omdat ik een ander baantje heb gevonden, maar ik moest nog wel 3 weken blijven doorwerken... Ik kreeg wel op de laatste werkdag een soort cadeautje mee, met een autotijdschrift, chocoladereep, en nog wat ander snoepgoed. Daar was ik wel verbaasd over :P

Nu werk ik in een elektronicazaakje en mijn baas wil niet dat we overwerken, dus dat is helemaal mooi _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door jw_moonshine op 06-02-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

swtimmer schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:49:
Wat ik me nu afvraag is wat het CNV hieraan gaat doen. De bonden leggen voor een procentje meer met gemak het OV plat dan lijkt me dat het platleggen van de vulling van supermarkten ook wel mogelijk moet zijn...
Ik denk dat het aantal vakbondsleden onder 16 jarige vakkenvullers aardig tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:42
Ik ben zelf teamleider bij een (nu nog) Super de Boer en ook wij werken met productiviteit en vulnormen. Lopen we echter een keer uit, dan worden deze uren gewoon netjes uitbetaald.

Ik denk echter dat er een groot verschil is tussen filialen en franchisers. Filialen moeten, als er regelmatig meer uren gemaakt worden dan gepland, verantwoording afleggen aan het hoofdkantoor. Dan is een makkelijke oplossing, om iets minder uren te betalen, het 'bezuinigen' op die extra kwartiertjes.
Een franchiser heeft in principe geen last van toezicht van het hoofdkantoor. Neemt trouwens niet weg dat er altijd franchisers tussen zitten die zoveel mogelijk willen verdienen en dus ook van die vuile trucjes uithalen.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 07-02-2011 10:51 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Roenie schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:37:
[...]
Tja, soms kosten principes je nu eenmaal tijd en/of geld. Ieder maakt voor zichzelf die afweging. Zolang je maar kosten en baten (en dan niet alleen financieel) in de gaten houdt.
Precies. Als ik op het bonnetje zie dat een artikel 25cent meer kostte dan het schap aangaf ga ik ook terug voor dat kwartje. Principekwestie, ook al is de extra energie die het kost veel meer waard dan dat kwartje natuurlijk ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb van 1993 tot 2000 bij AH gewerkt en kan me niet herinneren dat er misstanden waren ofzo. De laatste AH waar ik werkte, was elke dag tot 22:00 uur open en dan werkte ik op papier van 17-22. In de praktijk was dat tot 22:30 uur, maar we kregen wel een half uur pauze doorbetaald en maaltijdvergoeding. Verder alle uren na 18:00 tegen 133%, op zaterdag na 14:00. Ik had na het eerste jaar een vast contract. Als ik structureel meer werkte dan mijn contracturen, werd het contract aangepast, zodat ik bij ziekte ook die uren doorbetaald kreeg. Afhankelijk van de drukte van mijn studie is zo mijn contract een aantal keren aangepast, meestal tussen 12 en 30 uur per week. Jonge medewerkers waren er niet, want die mochten niet na 21:00 uur werken.
Heb het idee dat het de laatste jaren minder is geworden voor supermarktmedewerkers.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-07 10:35
Canaria schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:15:
Heb het idee dat het de laatste jaren minder is geworden voor supermarktmedewerkers.
Vergeet niet dat er in 2003 de prijzenoorlog was. Ze verloren veel marges, waardoor de winsten via een omweg binnen gehaald moesten worden (goedkope krachten etc.)

[ Voor 50% gewijzigd door merauder op 07-02-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gister heb ik voor het eerst weer s'avonds gewerkt sinds het openen van dit topic en zoals te verwachten was het weer eens raak. Deze keer was het echt kielekiele en klokte ik 20:26 uit toen we naar beneden liepen. Normaal wordt je geacht uit te klokken als je naar boven loopt en je van je werkkleren in je normale kleren wisselt maar we zijn wel altijd verplicht te wachten op de leidinggevende die dan nog wat zaken moet afhandelen en we moeten allemaal bij de buitendeur wachten tot het alarm is ingesteld. We stonden dan ook niet voor half negen buiten en deze keer was het werk s'avonds gewoon uiterst rustig zodat we ook iets voor sluitingstijd konden beginnen met de werkzaamheden waar we normaal pas op zijn vroegst met sluitingstijd mee kunnen beginnen. Gister stonden we dus "vroeg" buiten maar zijn we toch een kwartier langer aanwezig geweest dan op de planning staat vermeld.

Gister was de bedrijfsleider er niet maar een van de kaderleden. Ik gooide het balletje voorzichtig op, Uiteindelijk kwam er boven drijven dat hij alleen de uren corrigeerde van de mensen die op zijn afdeling werken (brood en vleeswaren). Ieder afdelingshoofd beslist dus voor zichzelf of hij of zij de uren corrigeert. Er is dus geen consequent beleid al verwacht ik wel dat de meesten het gewoon corrigeren naar wat er op de planning staat. Zeker nadat er vanuit het hoofdkantoor is vermeld dat er op de loonkosten bezuinigd moet worden en de personeelsbudgetten van elke afdeling zijn gedaald. Vanmiddag of morgen ga ik dus weer even langs en zoek de bedrijfsleider op om naar opheldering te vragen. Krijg ik nul op mijn request dan schakel ik de FNV in. Zoals eerder vermeld zou ik het ook niet erg vinden om met zijn drieën aan tafel in discussie te gaan omdat ik gewoon in mijn recht sta en omdat ik niets te verliezen heb. Mocht hij me na dit alles op straat zetten na dit incident onder het mom van "functioneert niet afdoende" dan weet ik wat er aan de hand is en vertrek ik ook met alle plezier. Dan heb ik in ieder geval bereikt dat al mijn collega's gewoon betaald krijgen als ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 19:43
Anoniem: 269152 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 09:40:
Gister heb ik voor het eerst weer s'avonds gewerkt sinds het openen van dit topic en zoals te verwachten was het weer eens raak. Deze keer was het echt kielekiele en klokte ik 20:26 uit toen we naar beneden liepen.
Ik vind het niet meer dan redelijk dat wanneer je om 20:26 uit kunt klokken, je tot 20:15 betaald krijgt. Ze kunnen je moeilijk tot op de minuut betalen natuurlijk. En je hebt toch echt niet tot 20:30 gewerkt. Of ga je nu vertellen dat je maar tot 20:00 betaald krijgt? Waarom wordt er dan überhaupt geklokt?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 07-07 10:46

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Vind het wel schokkend om te zien hoe hiermee omgegaan wordt. 'De super' is blijkbaar bang voor allemaal problemen waar ze bij andere branches helemaal geen angst voor kennen. En het is écht niet zo dat jongeren alleen maar in de supermarkt als vakkenvuller bijklussen. :)

Neem nou een warenhuis waar ik zo'n 7 jaar gewerkt hebt. Daar werkten ook vakkenvullers, al werden ze niet zo genoemd vanwege de nare klank. Maar goed als je bij de winkel wilde werken, maar je was nog niet oud genoeg om achter een kassa te mogen (>=16) dan kon je er wel terecht. Dan ging je dus inderdaad vakken vullen/spiegelen of bijv. klusjes in het magazijn doen.

En ja, bij de eerste poging die we deden met deze jongeren, gezelligheid ten top. Maar vergeet niet, het is over het algemeen hun eerste baantje en ze zijn 14 of 15 jaar. Leef je wel een beetje in. Als je dan met de jongeren in gesprek gaat erover dan kom je toch een heel eind. Na een paar dagen hadden we al een flinke productiviteit en ruimde de winkel echt wel op in die 2 uurtjes per avond. Nooit is daarbij gewerkt met het korten van uren, of erger nog, niet uitbetalen ervan.

En omdat er met korte contracten gewerkt werd heb je altijd de mogelijkheid om ze dáárna niet te verlengen. Of als het echt bar en boos is, de proefperiode niet te laten doorstaan. Genoeg mogelijkheden dacht ik zo. Officiële functioneringsgesprekken zijn echt niet nodig voor die jongeren, maar hoe schokkend het ook klinkt; je kunt wel met jongeren praten! Zeker als je dat niet als bedrijfsleider doet, maar als regular die er gewoon wat langer werkt, of leiding geeft aan een klein groepje medewerkers/afdeling. :)

Ik snap werkelijk niet, waarom de supermarkt niet hetzelfde zou kunnen zijn. Is het de supermarkt prijzenoorlog? Of hebben de supermarkten inderdaad, zoals het gequote artikel zegt, een ideale manier gevonden om medewerkers die niet snel hun mond open zullen doen tegen de baas, nog meer geld afhandig te maken?

/mijn twee centen

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Tjah van mijn 16e tot m'n 20ste als vulploegmedewerker --> vakkenvuller gewerkt en was altijd prima voor paar avondjes in de week. Bij de Jumbo in een kleiner dorp. Toen ik begon werd nog alles opgeschreven, later kloksysteem. De uren die ik gewerkt had werden gewoon opgeschreven minus de pauzes. Kreeg te horen dat bij de AH in de buurt het werk sowieso een stuk vervelender was, strengere normen die niet te halen waren + als je er over heen ging niet uitbetalen. Heb het idee dat het sterk per supermarkt kan verschillen, merk en type mensen die er rondlopen. Ook zal de algemene productiviteit enzo meespelen van een super, die bepaalt wat het personeel zich kan permiteren. Heb iig nog de goede periode meegemaakt, ik verdiende ruim 10 e per uur op m'n 19de en 20ste. Meestal 2 avonden in de week, van een uur of 7 tot 9 - 1 uur 's nachts, kon heel erg verschillen. Soms dus 2 uur werken andere avonden wel 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:56
(Beetje) Wat Canaria zegt: Heb zelf 5,5 jaar bij een franchise AH vestiging gewerkt, tot eind 2001. Wat een verschil met nu: wij hadden een nul-uren contract en gewerkte uren werden per kwartier betaald, naar boven afgerond (in ons voordeel). Teamleider stuurde na bepaald aantal uur het gros van de mensen naar huis en wie wilde blijven, ging spiegelen, schoonmaken, opruimen en wat dan ook. Het was balen als je niet kon blijven. Met ontzettend veel plezier gewerkt en nooit gedoe over uren gehad: uren werden opgeschreven aan het einde van de avond in overleg met ons en de urenlijst hing gewoon in het zicht in de kantine, kon je het altijd controleren.

Maakt natuurlijk ook uit dat het een franchise vestiging was, die hadden/hebben volgens mij wat meer vrijheid in personeelszaken.

Blijkbaar veel veranderd de laatste jaren...

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nu kun je vaak zeggen dat mensen echt uit principe dingen lopen te naaien doen, maar nofi vind je deze vraag echt wel terecht? :) Het gaat hier om mensen die gewoon structureel te weinig uitbetaald krijgen. Gezien de aantallen/percentages die hier genoemd worden in het topic gaat het ook om aardig wat centen, zeker als jongere.

Ik had het zelfs gedaan al ging het maar om 2 tientjes per maand. De werkgever verwacht van jou wél een volwassen instelling, nou dan mag de werkgever op z'n minst ook wel op een volwassen manier met jouw loon om gaan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me toch wel af hoe het dan met pauzes gaat. Nooit vakken gevuld zelf, maar bij mijn bijbaantje was een kloksysteem waarbij afgerond naar dichtstbijzijnde kwartier iirc, en bij het weggaan werd daar wel rekening mee gehouden (desnoods gingen we 5 minuten staan kletsen voor dat hele kwartiertje extra uitbetaald te krijgen O-) ).

Maar vooral met de pauzes werd voldoende creatief omgegaan om te zorgen dat we echt niet hoefde te klagen. Verder werd er wel gewoon netjes gewerkt en als er overgewerkt moest worden waren er altijd zat vrijwilligers, vooral voor de zondagen: 300% uitbetaald krijgen zorgt voor personeel dat geen enkel probleem heeft om nog even op zondag te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Wat een gelul over principes zeg, door sommigen hier. Ik vraag me werkelijk waar af of diezelfde mensen wél graag keer op keer op keer 15 minuten onbetaald even doorwerken voor de baas.
Het heeft niets te maken met principes, maar met hetgeen waarvoor je hebt getekend, namelijk dat je werkt voor geld. Het feit dat supermarkten misbruik maken van de onwetendheid en naïviteit van jongeren die zij vaak inzetten vind ik onbespreekbaar en asociaal. Er wordt van je verwacht dat je flexibel bent en dat je af en toe vaak even blijft om schoon te maken of de vakken te spiegelen. Prima, maar betaal je werknemers dan gewoon daarvoor.

* Anoniem: 111703 heeft in zijn jongere jaren bij de AH gewerkt en kwam structureel maandelijks geld tekort op z'n loonstrookje, maar mocht wel bijna elke avond nog even met 5 man onbetaald schoonmaken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:15:
Wat een gelul over principes zeg, door sommigen hier. Ik vraag me werkelijk waar af of diezelfde mensen wél graag keer op keer op keer 15 minuten onbetaald even doorwerken voor de baas.
Het heeft niets te maken met principes, maar met hetgeen waarvoor je hebt getekend, namelijk dat je werkt voor geld...
Dat is toch ook een principe, geld krijgen voor de uren die je werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Roenie schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:20:
[...]
Volgens mij mis je zijn punt geheel. Hij zegt min of meer hetzelfde wat ik ook al zeg:

Het vergoed willen krijgen van die extra tijd moet niet gezien worden als een simpele principekwestie (toch iets wat een negatieve klank heeft), maar als iets waar je gewoon recht op hebt en in eerste instantie al niet eens voor had mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Opeens krijg ik een idee. Waarom zouden er geen informatieploegen mogen komen die supermarkten afgaan en het jeugdige personeel voorlichten over hun rechten? In feite zou het financieel onaantrekkelijk gemaakt moeten worden voor supers om hun krachten niet op tijd te betalen. Die twee zaken zou je volgens mij heel aardig kunnen combineren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jejking op 08-02-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Roenie schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:20:
[...]
Zoals Cloud al stelt: het feit dat je achter je geld aan moet is al verkeerd, zeker omdat je gewoon een afspraak hebt met de werkgever. Er wordt door sommigen echter gesproken over: "Ach, voor die paar tientjes tijd en moeite doen alleen voor je principes...", terwijl het niets met principes te maken heeft. Ik wil zelfs zo ver gaan als contractbreuk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jejking schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:28:
Opeens krijg ik een idee. Waarom zouden er geen informatieploegen mogen komen die supermarkten afgaan en het jeugdige personeel voorlichten over hun rechten? In feite zou het financieel onaantrekkelijk gemaakt moeten worden voor supers om hun krachten niet op tijd te betalen. Die twee zaken zou je volgens mij heel aardig kunnen combineren.
Daarvoor heb je een vakbondsminded-land (bv België) en oudere collega's die zich niet meer laten naaien nodig.
merauder schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:44:
Vergeet niet dat er in 2003 de prijzenoorlog was. Ze verloren veel marges, waardoor de winsten via een omweg binnen gehaald moesten worden (goedkope krachten etc.)
Bij ons doet Colruyt aan een permanente prijzenoorlog. De winst zit helemaal niet in de supermarkten en het personeel is meerderjarig.

Colruyt verwacht van zijn leveranciers dat je 120 dagen na de levering betaalt. Je verkoopt dus vandaag de goederen om omzet binnen te halen en over 120 dagen ga je de leverancier betalen. Op deze manier zit je op een gigantische berg geld, dat je kan op korte termijn kan uitlenen, beleggen, voor speculatie gebruiken,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
De mensen die hier lopen te zeuren over een kwartiertje kopen zelf gelukkig ook alleen maar met een Max Havelaar of Fair trade keurmerk?!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Testert schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:37:
De mensen die hier lopen te zeuren over een kwartiertje kopen zelf gelukkig ook alleen maar met een Max Havelaar of Fair trade keurmerk?!
Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Daar is het aloude argument weer :O

Dat ergens anders iets mis is wil nog niet zeggen dat je het hoeft te pikken als dat ook dichter bij huis zo is. Structureel worden blijkbaar flink veel manuren niet uitbetaald, wat in mijn ogen toch best een kwalijke zaak is. Het gaat niet om een kwartiertje, het gaat blijkbaar om miljoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ah natuurlijk, daar kon je op wachten. Nee inderdaad, omdat er érgens ter wereld mensen het slechter dan ons hebben, verliezen we alle recht van spreken in ons eigen land. Laten we inderdaad onze eigen kinderen ook maar uitbuiten door de supers want omdat het ergens anders ook gebeurt, is het hier ook geen probleem.

We hebben het hier over supermarktketens die miljoenen verdienen over de ruggen van tieners, omdat ze zo weerloos zijn. Vind je werkelijk dat omdat dat ergens anders ook dagelijkse praktijk is (waarschijnlijk in veel ergere vorm) dat we dat dan hier ook maar moeten slikken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Nou prima, doen we het zo:

Ben blij dat de supers op de kleintjes letten zodat ondergetekende geld overhoudt voor Max Havelaar producten :)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Testert schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:03:
Ben blij dat de supers op de kleintjes letten zodat ondergetekende geld overhoudt voor Max Havelaar producten :)
Betere negers over de rug van onze tieners *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ja het is natuurlijk uit den boze om geld te besparen op managementfuncties. :) Stel je voor, die gaan je nog tegenwerken ook! Nee dan pakken we de tiener vakkenvullers die er toch de ballen verstand van hebben/niet terug durven praten tegen hun baas.
/kort-door-de-bocht

Ik zie een enorm verschil van mening/inzicht dus ik laat het maar om er verder op in te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Cloud schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:23:
Volgens mij mis je zijn punt geheel. Hij zegt min of meer hetzelfde wat ik ook al zeg:

Het vergoed willen krijgen van die extra tijd moet niet gezien worden als een simpele principekwestie (toch iets wat een negatieve klank heeft), maar als iets waar je gewoon recht op hebt en in eerste instantie al niet eens voor had mogen komen.
Ik vind principe juist een heel positief woord. Waren er maar meer mensen met principes...wel de 'juiste' dan natuurlijk :)

Voor je rechten opkomen lijkt mij een mooi principe en is absoluut niet gelijk aan zeuren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:22:
Voor je rechten opkomen lijkt mij een mooi principe en is absoluut niet gelijk aan zeuren of zo.
Een keer, of zelf een flink aantal keren een kwartier teveel werken en daar over miepen zou wellicht zeuren zijn (de eind-werktijd-dus-werk-laten-vallen-mentaliteit is ook een heel nare), maar het gaat hier uiteraard om de structurele aard van het verhaal. Supermarkten zetten gewoon bewust in op de onwetendheid en kwetsbaarheid van hun personeel om gratis uren te scoren. Zuivere uitbuiting, los van of je verder nu redelijk betaald wordt (wat vaak ook niet zo is, overigens).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 08-02-2011 16:33 ]

Pagina: 1 2 Laatste