Inleiding
Na ongeveer 8 maanden hard zwoegen, zweten, schelden, tieren en het spenderen van veel vrije tijd (die ik heel weinig heb) kan ik eindelijk vertellen dat mijn nieuwe app klaar is, een game deze keer, genaamd Mathician. Mathician is een spel waar je elementaire wiskunde in een snel tempo kunt spelen. In korte ronden kunnen spelers hun vrienden en de rest van wereld laten zien wie de beste en snelste is in het maken van sommen en terwijl ze dat doen nog hun kennis van de elementaire wiskunde bijspijkeren. Naast de uitdagende levels zijn er gave achievements te behalen om een meester in wiskunde te worden. De levels kunnen steeds weer opnieuw worden gespeeld om uiteindelijk de hoogste score te halen op het wereldwijde scorebord!
Screenshots
Uitgebreidere omschrijving
Mathician is een spel waarmee spelers hun brein kunnen laten kraken op elementaire wiskunde door snelle ronden van 10 sommen te spelen. Tijd is belangrijk, dus hoe sneller de antwoorden worden gegeven, hoe meer punten de speler uiteindelijk verdient. De beste spelers krijgen uiteindelijk een ereplaats in de highscore leaderboards! Het spel bevat 30 singleplayer levels waar in de moeilijkheidsgraad varieert van heel eenvoudig tot heel uitdagend (oefenen geblazen dus). Ieder level heeft een highscore leaderboard en spelers kunnen de beste spelers en hun eigen positie in vergelijking met andere spelers zien. Mede hierdoor blijft het spel uitdagend en prikkelt het spelers om een betere positie te krijgen op de lijsten.
Naast de singleplayer levels bevat het spel een online omgeving waar spelers elkaar kunnen uitdagen voor een potje 1 tegen 1 (tegen vrienden of een willekeurig iemand). Om het nog uitdagender te maken bevat Mathician meer dan 30 te behalen achievements (via Google Play). Sommige achievements zijn eenvoudig te behalen, anderen zijn erg moeilijk of kosten veel tijd. Dit betekent dat spelers echt hun best moeten doen om de beste game ervaring te krijgen.
Waarom is Mathician leuk?
Het spel bevat korte rondes, sommigen kunnen worden afgerond in minder dan 10 seconden. Zelfs als je heel weinig tijd hebt, kun je alsnog even snel je zintuigen op scherp zetten door een potje Mathician te spelen. Doordat de gameplay simpel en kort is, is het eenvoudig om je highscore te verbeteren. Als een speler meer tijd heeft, dan kunnen ze de langere ronden spelen, sommigen hebben zelfs 100 sommen! Op de Mathician website (
http://www.mathician.com ) kunnen spelers hun achievements, scores, statistieken en leaderboards inzien en ze vergelijken met andere spelers!
Mathician kan ook worden ingezet om kinderen in basis van de elementaire wiskunde te trainen op een manier die ze leuk vinden, eventueel zelfs door leraren.
Key features
* Snelle korte ronden met eenvoudige sommen
* 30 uitdagende levels om je zintuigen te prikkelen en op scherp te zetten
* Het spel blijft uitdagend door achievements en leaderboards
* Een unieke online ervaring waarbij je 1 tegen 1 kunt spelen
* Het spel heeft een uitgebreide website waar spelers scores en statistieken kunnen inzien en zelfs spelers kunnen vergelijken met elkaar
De naam?
Het spel daagt je uit om een 'Magician' in 'Math' te worden, dus Math + Magician = Mathician. Het is niet gerelateerd aan Mathematician, het spel heeft ook absoluut niet als doel de speler een wiskundige te maken
Waarom is het gemaaakt?
Een tijdje geleden begon er een idee op te borrelen voor een spel gebaseerd op een oude TV-show. Het spel zou een beetje lijken op wordfeud (qua gameplay), behalve dan dat de ronden meer een vraag/antwoord structuur zouden krijgen. Met een aantal vrienden zijn we begonnen wat dingen op papier (Google drive) te zetten en toen ontstond kwamen we op het probleem dat het maken van vragen en antwoorden gewoon ontzettend veel tijd zou gaan kosten, helemaal als je rekening houdt met verschillende talen en lokale gebeurtenissen. We zijn begonnen met het bedenken van een soort moderated crows source model, maar het wilde niet echt lukken (het voelde niet goed). Maar op een dag bracht ik mijn dochter naar het kinderdagverblijf en ineens bedacht ik me het idee van wiskunde. Niet iedereen vindt het even leuk, maar ik vond Dr. Kawashima's Brain training op de Nintendo DS altijd erg gaaf en zodoende besloten we het maar op die manier te proberen. In eerste instantie zou het spel alleen maar een 1 tegen 1 modus hebben, maar nadat het allemaal werkte, ontstond toch het idee om een singleplayer mode en highscores, achievements en statistieken toe te voegen, zodat het spel uitdagend zou blijven. Mathician is het resultaat en we zijn echt heel erg trots op dit product!
Afsluitend
Mathician is uiteraard niet helemaal alleen door mijzelf gemaakt. Ik heb heel veel hulp gehad van mijn goede vriend Frederik Boelens. Hij heeft de website gemaakt en hij heeft de ontwikkeling actief gesteund. Twee anderen waren ook erg belangrijk in het ontwikkeltraject door continu goede adviezen te geven en het tot in den treure testen van het spel: Bart van den Dries en Joey Floresse. Als laatste wil ik alle testers die echt allemaal hun best hebben gedaan om de game in de afgelopen twee maanden zo vaak en snel mogelijk te laten crashen hartelijk bedanken (o.a. Tweaker rockhopper)!
Ik hoop dat jullie het een leuk spel vinden (of in ieder geval het idee) en feedback is altijd welkom

. Bedankt voor het lezen.
Link
Play store:
Mathician
QR-Code (naar Play Store)
Directe link (zonder play store)
Deze alleen gebruiken als je hem niet uit de play store wilt downloaden.
APK:
http://www.mathician.com/apk/Mathician_1_0.apk