Seconded, gedeeltelijk althans.
Offtopic, maar aangezien er vast genoeg mensen zijn die nog een tijdje aan hun Desire Z 'vast zitten' wellicht wel relevant:
Ik draai de Mimicry rom (CyanogenMod-afgeleide) en vooral het feit dat het ICS is maakt enorm veel uit. Wat dat betreft geldt: rooten, flashen en niet meer terug kijken. Ik was een groot Sense-fan, maar mis het absoluut niet meer.
Er wordt er in veel roms wel behoorlijk wat gekloot met getweakte parameters die in veel gevallen alleen getest zijn door een paar devs voor hun eigen use cases.
'Supercharger' of 'Pimp my ROM' zijn zo van die setjes tweaks. Voor mijn use cases leveren die tweaks idiote slowdowns op en ik heb dan ook redelijk wat effort gestopt in begrijpen hoe dat nou kon. Van supervloeiend naar niet vooruit te branden tot battery pull required.
Het zit heel simpel gezegd in de hoeveelheid geheugen en de manier waarop er met widgets en background services wordt omgegaan. Dat hangt ook samen met de redraws van de Sense launcher. De low memory killer gooit de launcher op zeker moment uit het geheugen als hij geheugen nodig heeft voor andere zaken. Als de launcher weer nodig is, dan wordt hij weer opgestart.
Hetzelfde gebeurt met background services, zij het dat die vaak heel snel nadat ze gekilld zijn (onzichtbaar) weer opgestart willen worden. Heel veel widgets hebben de neiging om continu een background service te hebben draaien.
Als er dan ook nog gesynct wordt op de achtergrond, hou je helemaal geen geheugen meer over en kun je er op rekenen dat er de hele tijd allerlei dingen gekilld worden die kort daarna weer opgestart worden. Niet bepaald goed voor de performance.
Waar het op neerkomt is dat je op een Desire Z met effectief 378MB geheugen heel spaarzaam moet zijn met background services en widgets. Met
System Panel of
OS monitor zie je eenvoudig dat het weinig zin heeft om background services te killen. Een minuutje later staan ze er weer.
Een van de imho meest bruikbare tools voor het analyseren van dit soort dingen is
CoolTool - vooral voor het in de gaten houden van je geheugengebruik.