[Asus P5Q] RAID controller in PCIe 16x mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn ESXi server en kan van een vriend een asus P5Q overnemen.
Ik heb echter een PCIe 4x RAID controller (adaptec 2405) die ik graag wil blijven gebruiken en de P5Q heeft alleen 2 PCIe 1x sloten en 1 PCIe 16x slot.

Ik wil dus weten of de RAID controller in het 16x slot zal gaan werken.

Nu zou dit volgens de specificaties van PCIe gewoon moeten werken, ik lees alleen nogal wat verhalen van moederborden waarbij het PCIe 16x slot alleen geschikt is gemaakt voor videokaarten en weigert met andere kaarten. De manual van Asus geeft hier ook geen uitsluitsel over; er staat dat je in het 16x slot een videokaart kaan plaatsen, maar niet of dat alleen maar kan of dat je er ook iets anders in kan doen...

Ik heb al gekeken op het asus forum en het adaptec forum, maar ook daar vind ik geen uitsluitsel.
Via google heb ik al diverse vmware / esxi topics bekeken, maar niks specifieks voor de P5Q gevonden.

Kan iemand hier uit ervaring bevestigen / ontkrachten of het 16x slot op de P5Q ook niet videokaarten accepteert ?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
Is het de versie met onboard GPU? (P5Q-VM is dat dacht ik?) Want die pikt het wel geloof ik, maar pin me er niet op vast. Daar zul je toch echt voor naar wat ervaringen online moeten zoeken.

Je mag ook wel ff hier langskomen, heb nog wel een raid controller liggen die je zo even in kan prikken om te kijken of het werkt...

Beter lezen: Je hebt de controller juist al, maar de plank nog niet ;)

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 24-01-2011 14:01 ]

Even niets...

• Chemist
Nope, het is de normale P5Q, dus geen onboard video en geen SLI (wat makkelijker was geweest inderdaad aangezien onboard video meestal wel werkt en het tweede SLI slot meestal ook wel andere kaarten accepteert).

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 16:26
Een P5Q heeft maar 1 groot pci-e slot dus de raid kaart gaat niet passen als je een normale videokaart hebt. Je kan wel 1 van de kleine pci-e aan 1 kant open slijpen zodat ie past maar dan is je raid kaart maar met pci-e x1 verbonden en heb je dus een snelheidsbeperking van 250MB/s.

Je kan ook de videokaart in 1 van de kleine sloten stoppen (moet je ook snijden) of een pci videokaart installeren.

Of je alles makkelijk werkend krijgt is de vraag, maar het zou moeten werken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06

Herman

FP ProMod
In de PMG-FAQ staat een stukje over PCI-sloten. Wellicht dat daar je antwoord kunt vinden?
PMG FAQ ==> PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Chemist
Herman87 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:45:
In de PMG-FAQ staat een stukje over PCI-sloten. Wellicht dat daar je antwoord kunt vinden?
PMG FAQ ==> PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen?
Nou, zoals ik al schreef zou het in theorie gewoon moeten werken. PCIe is downwards combatible, dus alle PCIe kaarten zouden gewoon in een PCie 16x slot moeten werken. Het blijkt echter in de praktijk dat mobo makers (en dan met name Asus) vaak het PCIe 16x slot niet volledig implementeren, maar een video-only variant implementeren (blijkbaar omdat dat goedkoper of simpeler is). Voor het grootste deel van de gebruikers maakt dat niet uit, maar als je dus een niet-videokaart in zo'n slot stopt werkt het niet ... Verder is het per fabrikant / moederbord weer anders en zijn handleidingen vaak (te) vaag daarover dus is de enige betrouwbare manier om daar achter te komen het daadwerkelijk testen of vragen naar gebruikerservaringen.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
"Zou moeten" heeft de TS niet zoveel aan natuurlijk, maar en zijn zeker issues dat RAID Controller niet in PCIe x16 sloten geaccepteerd worden, dus onderzoek is je vriend... Zoek naar issues met het bord, of zoek in specs van mensen naar bekende raid controllers en dat bord. Als hij een Adaptec of Areca slikt bijvoorbeeld slikt hij waarschijnlijk alle A-Merken (HP, HighPoint, Dell, LSI)

Even niets...

• Chemist
haarbal schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:41:
Een P5Q heeft maar 1 groot pci-e slot dus de raid kaart gaat niet passen als je een normale videokaart hebt.
Het is voor een ESXi server. Tijdens de installatie komt er een simpele PCI videokaart in, na installatie gaat ie headless draaien dus de videokaart is niet echt het probleem.

• Roel1966
  • Niet online
Misschien heb je iets aan het volgende namelijk ik zelf gebruik een OCZ Revodrive op een Asus P6X58D Premium welke ik in het 3de pci-e ( 16x ) slot heb zitten en een pci-e x4 kaart is. Nu zag ik dat de P5Q 2 blauwe en 1 zwart pci-e slots hebben en meestal is het zo bij de Asus boarden dat het zwarte slot x8 of x4 is.

Normalitair gesproken zou je RAID kaart die x4 is altijd moeten werken in het zwarte slot, en zoals hierboven al geschreven is pci-e x16 altijd backwards compatibel. De fysieke breede van de aansluiting maakt hierbij niets uit omdat namelijk die eerste contacten van de kaart altijd op de goede plek komen te zitten.

• Chemist
Roel1966 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:52:
Nu zag ik dat de P5Q 2 blauwe en 1 zwart pci-e slots hebben en meestal is het zo bij de Asus boarden dat het zwarte slot x8 of x4 is.
Nee, dan heb je ws een P5Q-E, premium, deluxe of pro gezien. De normale, basis P5Q heeft maar 1 16x slot.
Bij meerdere 16x sloten is het inderdaad vrijwel nooit een probleem, maar juist bij de bordjes met 1 slot willen fabrikanten nog wel eens de 'graphics only' variant inbouwen....

• Roel1966
  • Niet online
Oeps ik zag inderdaad dat ik een foute foto voor mij had en de basis P5Q maar 1 pci-e slot heeft en het verhaal dan inderdaad een andere wending krijgt. In dit geval ben ik inderdaad bang ervoor dat het niet gaat werken omdat het moederboard geen grafische kaart detecteerd. Maar voor zover ik kan zien bij de specs zit er een Intel RAID controller op en zou ik bijna zeggen van gebruik gewoon die controller in combinatie met de Intel RST drivers.

• Chemist
Roel1966 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:22:
Oeps ik zag inderdaad dat ik een foute foto voor mij had en de basis P5Q maar 1 pci-e slot heeft en het verhaal dan inderdaad een andere wending krijgt. In dit geval ben ik inderdaad bang ervoor dat het niet gaat werken omdat het moederboard geen grafische kaart detecteerd.
Er komt wel (tijdelijk) een PCI grafische kaart naast en je kan in de BIOS selecteren of er eerst naar PCI of PCIe moet worden gezocht dus ik denk dat dat wel goed komt. Het enige punt is of het PCIe 16x slot uberhaupt iets anders accepteert en daar kan ik niks over vinden in de manual, support fora of esxi gebruikers ervaringen.
Maar voor zover ik kan zien bij de specs zit er een Intel RAID controller op en zou ik bijna zeggen van gebruik gewoon die controller in combinatie met de Intel RST drivers.
Maar die wordt weer niet ondersteund door ESXi (tenminste niet de RAID functies).

Een andere optie zou zijn de adaptec in een van de PCIe 1x sloten te doen en het performance verlies voor lief te nemen (wat op zich wel mee zal vallen denk ik).

En ik weet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en misschien beter naar een ander mobo kan gaan kijken, maar als iemand dit wel werkend heeft zou dat mooi zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chemist op 24-01-2011 19:32 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Chemist schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:04:
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn ESXi server en kan van een vriend een asus P5Q overnemen.
Ik heb echter een PCIe 4x RAID controller (adaptec 2405) die ik graag wil blijven gebruiken en de P5Q heeft alleen 2 PCIe 1x sloten en 1 PCIe 16x slot.

Ik wil dus weten of de RAID controller in het 16x slot zal gaan werken.

Kan iemand hier uit ervaring bevestigen / ontkrachten of het 16x slot op de P5Q ook niet videokaarten accepteert ?
Op zich een heel relevante vraag, daar niet van.
Maar als je vriend dat mobo al heeft, en jij die raidkaart al hebt,
Is het dan niet veel makkelijker en betrouwbaarder om het even te testen ?
Het werkt, of het werkt niet. Dus dat moet in 5min uit te vinden zijn lijkt me :)

Ikzelf heb trouwens een intel raidkaart in het enige pci-e 16 keer slot van me asus m2n-vm zitten.
Dus het is iig niet zo dat het bij asus nooit kan.

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 24-01-2011 19:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Chemist
heuveltje schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:31:
Is het dan niet veel makkelijker en betrouwbaarder om het even te testen ?
Het werkt, of het werkt niet. Dus dat moet in 5min uit te vinden zijn lijkt me :)
Nou makkelijker is natuurlijk relatief ;) , maar je hebt gelijk dat het waarschijnlijk wel de meest betrouwbare optie is.

Pagina: 1