Mediamarkt geen BTW actie. 19% of 16 % korting

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.913 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 11:30
Naar aanleiding van Aanbieding Apple Mediamarkt

Even een korte samenvatting. Mediamarkt verkoopt $product voor €119 incl btw. Tijdelijke actie 'BTW weg ermee!'... Hoeveel korting krijg je dan?

De poll is gemaakt door fish :+

Poll: Je betaald geen btw (19%) Hoeveel korting krijg je dan
16% (duh)
19% sukkels
eh wat ? ik snap er geen zak van
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=367828&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 16:33

Roytoch

Nietes

Kom op zeg, 16% natuurlijk. Ga terug naar school ofzo, en dan groep 7 om zeker te weten dat je percentages enzo niet al voorbij bent. Grappenmakers.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 21:51

Brons

Fail!

Ongeveer 15,966%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Het juiste antwoord staat er niet eens bij...

spoiler:
~15,966%

offtopic:
Had je dit niet in de HK kunnen gooien? Je weet best dat dit soort topics niet de bedoeling zijn

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-01-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Anoniem: 303530 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:51:
Het juiste antwoord staat er niet eens bij...

spoiler:
~15,966%
We gaan even uit van afgeronde percentages op hele getallen (0 decimalen). :p

//edit
Nu blij Darkstone?

[ Voor 10% gewijzigd door Bobmeister op 23-01-2011 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat in die spoiler staat IS een afgerond percentage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:47
Ooh die btw actie is komend weekend toch?? Zei een klas genoot van mij die daar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

Wanneer zal bobwarley weer komen beweren dat het 19% is? Hij faalt zo te zien niet alleen in zijn blogs maar ook in rekenen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 303530 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:53:
Wat in die spoiler staat IS een afgerond percentage...
Hmmm, krijgen werknemers daar btw nog personeelskorting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-07 20:57
Gomez12 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:00:
[...]

Hmmm, krijgen werknemers daar btw nog personeelskorting :)
Staat vast wel in de voorwaarden van de deelname aan de kortingsactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij wel.. ik zal het eens vragen dinsdag, mocht dit topic nog open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zullen we het gewoon op 19/119 houden, jongens. Op een toets krijg je hier punten aftrek voor, exacte antwoorden waar mogelijk a.u.b, als we het toch over afronden hebben.

@laatste darkstone-reactie: anders kun je het ook in het topic zeggen waar de TS naar linkt.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 24-01-2011 00:14 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 11:54

Dido

heforshe

Hoe ironisch dat in een poll waarin wiskundig onvermogen aan het licht moet komen nou juist de taal weer verkracht moet worden. Zou d'r bijna een poll voor maken: 1) je betaald, 2) je betaalt of 3) anders, namelijk?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
staat er eigenlijk wel gewoon BTW op de bon vermeld dan? (maar dan van het bedrag na 16% korting?)
ik neem aan van wel, lijkt me niet dat de MM kan beslissen dat er geen BTW hoeft te worden afgedragen. Maar vroeg het me toch af :)

stomme gedachtespinsel die ik niet kan laten om te delen:
dan ga je na aankoop met je bon terug en zeg je: hey, jullie zijn vergeten de BTW eraf te halen, het was toch BTW vrij? Doe mij eens geld terug en een nieuwe bon... en dat proces herhaal je dan totdat je het product gratis hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13
P.O. Box schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:14:
staat er eigenlijk wel gewoon BTW op de bon vermeld dan? (maar dan van het bedrag na 16% korting?)
ik neem aan van wel, lijkt me niet dat de MM kan beslissen dat er geen BTW hoeft te worden afgedragen. Maar vroeg het me toch af :)
Ja, dat staat vermeld

dan ga je na aankoop met je bon terug en zeg je: hey, jullie zijn vergeten de BTW eraf te halen, het was toch BTW vrij? Doe mij eens geld terug en een nieuwe bon... en dat proces herhaal je dan totdat je het product gratis hebt :)
[/quote]

Nee, dat gaat niet werken
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

tuurlijk... ze zijn BTW plichtig...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Poll: je betaald, je betaalt of anders?
je betaald
je betaalt
anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=367836&layout=2&sort=prc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

paQ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:17:
tuurlijk... ze zijn BTW plichtig...
Tegen dat ze je het product gratis meegeven maakt dat niet meer uit natuurlijk 8)7

edit: mooie poll, die tweede :D

[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 24-01-2011 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06 19:26

Nokian95dude

I'll be back!!

Anoniem: 42323 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:55:
Wanneer zal bobwarley weer komen beweren dat het 19% is? Hij faalt zo te zien niet alleen in zijn blogs maar ook in rekenen. :P
Ik wil niet veel zeggen hoor maar het btw percentage is gewoon 19% dus. En daar hoef je niet voor te kunnen rekenen aangezien t een keihard vaststaand feit is.

Ik betwijfel overigens of je wel die volle 19% minder betaald, zeker bij MM. Heb er namelijk schandalige verhalen over gehoord bij eerdere acties. Want tis niet de 1e keer dat ze dit doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nokian95dude op 24-01-2011 00:20 ]

Those you can't see are more present than you'll imagine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jejking schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:18:
Poll: je betaald, je betaalt of anders?
je betaald
je betaalt
anders
[afbeelding]
Je betaaldt want dan is het altijd goed.

Het trieste is gewoon dat mensen te dom zijn dit te snappen maar wel mogen autorijden, zelfstandig wonen of vrij het internet op.

Een TV is 1000 euro exclusief BTW, dit wordt 1190 euro inclusief BTW. De actie houd in dat het BTW bedrag er af gaat, dat is in dit geval 1190-1000=190 euro.
Je krijgt dus 190 euro korting op een bedrag van 1190, want 190 euro is het bedrag aan BTW en 1190 euro is het bedrag inclusief BTW.
Om de korting te berekenen moet je het bedrag wat je in korting krijgt delen door het bedrag dat je normaal betaalt als je geen korting zou krijgen. In dit geval is dat 190 euro gedeeld door 1190 euro, dat komt uit op 0,1596638655462185 wat betekent dat je 15,96638655462185% korting krijgt op het totaal bedrag.
Alle aankopen inclusief BTW moet je 15,96638655462185% van af halen om het bedrag te krijgen dat je moet betalen. Voor het gemak ronden we het maar af op 16%.

Immers 15,96638655462185% van 5000 euro is 798,3193277310924 euro terwijl 16% van 5000 euro uitkomt op 800 euro. Dus zelfs bij vrij hoge bedragen maakt het afrondingsverschil vrij weinig uit.

[ Voor 49% gewijzigd door Tsurany op 24-01-2011 00:29 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nvrmnd

[ Voor 100% gewijzigd door paQ op 24-01-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 11:46
Dit begint toch echt wel op Fok te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Nokian95dude schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:19:
[...]

Ik wil niet veel zeggen hoor maar het btw percentage is gewoon 19% dus. En daar hoef je niet voor te kunnen rekenen aangezien t een keihard vaststaand feit is.
Het gaat om de korting die je krijgt.
Ik betwijfel overigens of je wel die volle 19% minder betaald, zeker bij MM. Heb er namelijk schandalige verhalen over gehoord bij eerdere acties. Want tis niet de 1e keer dat ze dit doen.
Jij bedoelt of ze niet voor deze actie de prijzen even omhoog gooien ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
heb bij de 2e post 'anders' ingevuld. ik heb helemaal geen zin om iets te betalen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 12:38

DataGhost

iPL dev

Ja, natuurlijk! Het zou mooi zijn als elk bedrijf kon beslissen geen BTW meer af te dragen. Het echte rekensommetje (wat ik nog niet langs heb zien komen) is dan ook:
100 euro excl btw = 119 euro incl btw
100 euro - 16% korting = 84 euro
84 euro excl btw = 100 euro incl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07 11:01
Ik betwijfel overigens of je wel die volle 19% minder betaald
Nee, dat doe je ook niet.
Heb er namelijk schandalige verhalen over gehoord bij eerdere acties. Want tis niet de 1e keer dat ze dit doen.
Ja echt man, vorige keer was het namelijk ook maar een kleine 16% korting, fakkers daar bij die MM! :(
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:25:
Het echte rekensommetje (wat ik nog niet langs heb zien komen) is dan ook:
100 euro excl btw = 119 euro incl btw
100 euro - 16% korting = 84 euro
84 euro excl btw = 100 euro incl btw
Ja, want dat is namelijk fundamenteel anders dan 119 Euro - 16% hè?

[ Voor 30% gewijzigd door Brad Pitt op 24-01-2011 00:28 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Het erge is dat ik in eerste instantie geneigd zou zijn om posts zoals die van Nokia95dude af te doen als domme troll, maar ik heb helaas geleerd dat er mensen zijn die echt zo denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Brad Pitt schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:26:
Ja, want dat is namelijk fundamenteel anders dan 119 Euro - 16% hè?
Nee, ik bedoel dat je de BTW buiten beschouwing moet laten aangezien de MM daar niks aan kan veranderen. Er wordt dan direct duidelijk dat de echte korting 16% is en niet 19%. De BTW betaal je nog steeds namelijk, maar over een ander bedrag. Dat moet je dus ook los zien. De vorm van het sommetje wordt dan anders en 'correcter' aangezien je laat zien wat er precies gebeurt in plaats van domweg uitleggenponeren dat (a+19%)-19% iets anders is dan a.

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 24-01-2011 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07 11:01
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:29:
Er wordt dan direct duidelijk dat de echte korting 16% is en niet 19%.
Wishful thinking. Bereid je maar vast voor op de nog te komen lading eigenwijsheid/domheid alhier.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DataGhost: er wordt op allerlei manieren voor iedereen die de lagere school heeft afgemaakt en sinds die tijd geen zwaar hersenletsel heeft opgelopen heel erg snel heel erg duidelijk dat je 16% korting krijgt.

Er zijn echter mensen die niet in die categorie vallen. En die ga je niet overtuigen ben ik bang, ook niet met jouw variatie op het sommetje. (Wat natuurlijk wel degelijk exact hetzelfde is als het sommetje dat je krijgt als je alleen maar naar de prijzen inclusief BTW kijkt, ofetwel de gewone consumentenprijs).
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:29:
De vorm van het sommetje wordt dan anders en 'correcter' aangezien je laat zien wat er precies gebeurt in plaats van domweg uitleggenponeren dat (a+19%)-19% iets anders is dan a.
De vorm van jouw sommetje is helemaal niet anders, je maakt het alleen nodeloos ingewikkeld door eerst et egaan rekenen met ex-BTW-bedragen, waar de normale consument geen ruk mee te maken heeft. Maar of je nou met netto- of bruto-bedragen rekent, de uitkomst is uiteraard exact hetzelfde.

119 * 0,84 = (100 * 1,19) * 0,84 = (100 * 0,84) * 1,19 = 100

De derde uitdrukking is niets correcter dan de eerst of de tweede. Het enige verschil is dat de eerste er wat simpeler uitziet (en dat lijkt me een voordeel als je mensen wilt overtuigen die in de poll voor optie twee kiezen :X )

[ Voor 45% gewijzigd door Dido op 24-01-2011 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Ik zal het ditmaal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen om weer zo'n lange discussie te voorkomen.

Het voordeel, oftewel de korting die je krijgt, is de beginprijs B (zonder korting) min de eindprijs E (na het aftrekken van de korting) . De claim van de mediamarkt is dat je het product zonder BTW krijgt, hiermee bedoelen ze dus dat als je bij de uiteindelijke prijs weer 19% op zou tellen, je op de beginprijs uitkomt. Oftewel:
1,19 * E = B.
De korting is dus:
B - E = 1,19 * E - E = 0,19 * E
De relatieve korting die je dus krijgt ten opzichte van de prijs zonder korting (en die uitdrukking is wat men onder "korting" in percentages verstaat), is dus de beginprijs gedeeld door de korting:
B / (B - E) = 1,19 * E / (0,19 * E) = 119/19.

Nou, kennelijk valt het vies tegen of je ervoor moet kunnen rekenen. :)

(of gewoon meteen uitrekenen zoals velen hierboven :P)

@Dido: volgens mij schat je de gemiddelde Nederlander veel te hoog in als het om rekenen gaat hoor. Dit kan het grootste deel van de basisscholieren niet en ik denk dat slechts de groep die het VWO of HAVO doet met een beetje rekenen (geen C&M-profiel of hoe heet dat tegenwoordig) dit meteen ziet. Net zoals dat het 'droevig' is dat je iemand het verschil tussen 'als' en 'dan' moet uitleggen, dat verschil weet de meerderheid niet uit te leggen hoor. Beetje afhankelijk van wat voor omgeving je uit komt, op de beta-faculteit van de universiteit wordt je natuurlijk vierkant uitgelachen als je bij deze vraag bij 19% korting blijft. Maar dat iedereen die het niet inziet de lagere school niet heeft afgemaakt of sinds die tijd zwaar hersenletsel heeft opgelopen vind ik eigenlijk meer trollen dan stellen dat het toch echt 19% is.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 24-01-2011 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
Overigens staat elke keer in de actiefolder alles prima uitgelegd.. Als men het dan nog niet snapt.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:54
Ik ben blij dat ik dit tegenkom want ik sta op het punt een Canon S95 aan te schaffen. Scheelt toch snel 60 euro :D Nu nog hopen dat ze hem überhaupt op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Crazyanz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:37:
Ik ben blij dat ik dit tegenkom want ik sta op het punt een Canon S95 aan te schaffen. Scheelt toch snel 60 euro :D Nu nog hopen dat ze hem überhaupt op voorraad hebben.
Vziw is het nog niet zeker dat deze actie gaat plaats vinden.

Dus nog even wachten met naar de MM gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, want ik vermoed dat ze steeds tussentijds afronden en je niet onder de drie cent komt, of 15 als ze afronden op 5 cent. :P

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 24-01-2011 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En het enige juiste antwoord is volgens mij nog steeds niet gegeven ;)
Als je geen BTW betaalt krijg je namelijk helemaal geen korting. Je hoeft gewoon de BTW niet te betalen.
Daarnaast wordt je nog steeds genaaid, want ofschoon het scheelt voor de consument is vaak via de internethandel goedkoper. Bovendien haalt de MM nog steeds zijn winstmarges, want meer verkoop + meer bijverkoop (mensen die voor iets kwamen en (ook nog) iets anders meenemen) dan normaal het geval is. Marges op de producten zijn weliswaar lager, maar door de hoeveelheden halen ze het toch nog. plus dan de bijverkoop.
Een actie als "BTW weg er mee" zou niet gevoerd worden als het geen winst opleverde.Is het niet op de margens van de dure producten, dan toch zeker op de minder dure producten. Kijk bijvoorbeeld naar inkoopprijzen van CD's en DVD's.

Ergo: je wordt gewoon genaaid waar je bij staat. In een onwijze drukte krijg je slecht of geen advies, ruilen is een kriem (uur wachttijd) en je neemt dan toch maar een product mee dat er beter uitziet en/ of duurder is, want dat lijkt iig beter. Sure, je bent daarvoor (wat) goedkoper uit...maar uiteindelijk is de MM de lachende 3e.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 14:42
Je krijgt toch echt 19% hoor!!!

Op het btw-loze totaalbedrag uiteraard. Hoe je de korting op een bedrag waar de btw al bij is geteld, berekent? Gewoon delen door 1.19. Dat is het omgekeerde wat je doet als je de BTW wilt bijtellen bij een btwloos-bedrag, want dan vermenigvuldig je met 1.19.

Een kind kan de was doen.. :)

En natuurlijk is de 'uiteindelijke korting op het bedrag inclusief btw', inderdaad (afgerond) 16%

[ Voor 14% gewijzigd door Steephh op 24-01-2011 01:13 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Eagle schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:06:
En het enige juiste antwoord is volgens mij nog steeds niet gegeven ;)
Als je geen BTW betaalt krijg je namelijk helemaal geen korting. Je hoeft gewoon de BTW niet te betalen.
Je moet nog steeds de BTW betalen aangezien dat gewoon verplicht is. Ergo, je krijgt korting,

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jaaaaa daar gaan we weer,
Ik was al bijna bang dat ik bijna niet meer mee kan doen aan de kanzloze discussie waarin mensen heilig overtuigd zijn dat ze het goed hebben en niet luisteren naar andermans redernaties. En de advocaatjes donderdag verongelijkt de mediamarkt uigezet weorden door de beveiliging.

Yes yes yes !!!!!!!!!!!!!11111111111111111111111111111111111oneoneeleven

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Steephh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:07:

Op het btw-loze totaalbedrag uiteraard. Hoe je de korting op een bedrag waar de btw al bij is geteld, berekent? Gewoon delen door 1.19. Dat is het omgekeerde wat je doet als je de BTW wilt bijtellen bij een btwloos-bedrag, want dan vermenigvuldig je met 1.19.

En doe nu hetzelfde eens met 50% korting? 100 / 1,50 = 66,67 euro. Oeps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

The Eagle schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:06:
En dit gebeurt omdat:
1) de producten van de mediamarkt tijdelijk bij wet onder het 0% belastingtarief vallen
2) de mediamarkt gewoon 16% korting geeft zoals ze zelf ook aangeven en dat het zelfde totaalbedrag zou geven als BTW-aftrek, wat een leuke slogan "geen BTW" oplevert
hint: het is niet antwoord 1
Daarnaast wordt je nog steeds genaaid, want ofschoon het scheelt voor de consument is vaak via de internethandel goedkoper. Bovendien haalt de MM nog steeds zijn winstmarges, want meer verkoop + meer bijverkoop (mensen die voor iets kwamen en (ook nog) iets anders meenemen) dan normaal het geval is.
...
Een actie als "BTW weg er mee" zou niet gevoerd worden als het geen winst opleverde.
...
Sure, je bent daarvoor (wat) goedkoper uit...maar uiteindelijk is de MM de lachende 3e.
Dit hele verhaal is toch niet specifiek maar geldt voor elke (vaste) winkel en zijn kortingsacties, of mis ik iets? :+

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 24-01-2011 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:29
De BTW op het btw-loze bedrag is inderdaad, uiteraard, 19%. Maar het percentage van de winkelprijs/verkoopprijs dat je minder betaalt doordat de BTW ervan af is getrokken, is geen 19%. Dankzij de actie van de MM betaal je namelijk 100/119 van de prijs. Dat betekent dat je 19/119 korting hebt gekregen. Dit is bijna 16%. :)

Makkelijker kan ik het echt niet maken, sorry! Ik ga nu echt naar bed, ben benieuwd hoeveel fronsende wenkbrauwen dit topic nog teweeg kan brengen! :')

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 12:55
Had die actie nooit zo goed bekeken, maar ik ben het wel eens met de 16%.
Enja MM moet toch gewoon BTW betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:12:
[...]

En doe nu hetzelfde eens met 50% korting? 100 / 1.50 = 66,67 euro. Oeps?
Dan gaat het grapje uiteraard niet op. ;) Om bij een btwloos bedrag de BTW erbij te tellen kan je gemakkelijk van de volgende formule gebruik maken (waarbij X het btw loze bedrag is): X*1.19=Y
Om vervolgens de BTW van het bedrag inclusief btw, er weer 'af te tellen', draai je het gewoon om. (waarbij X het bedrag inclusief BTW is): X/1.19=Y

Overigens, ging het in deze situatie specifiek over de BTW en (voor zover ik weet) niet over het berekenen van andere kortingen. :P
CaptainCharisma schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:15:
[...]

De BTW op het btw-loze bedrag is inderdaad, uiteraard, 19%. Maar het percentage van de winkelprijs/verkoopprijs dat je minder betaalt doordat de BTW ervan af is getrokken, is geen 19%. Dankzij de actie van de MM betaal je namelijk 100/119 van de prijs. Dat betekent dat je 19/119 korting hebt gekregen. Dit is bijna 16%. :)

Makkelijker kan ik het echt niet maken, sorry! Ik ga nu echt naar bed, ben benieuwd hoeveel fronsende wenkbrauwen dit topic nog teweeg kan brengen! :')
Dat klopt. Ik heb dat (achteraf) nog even in het klein onderin mijn post gezet.

Mensen die 19% korting 'nemen' van het bedrag inclusief BTW, die zitten uiteraard fout. De grap is dat een denkfout maken tussen 19% van het btw-loze en het inclusief-btw-bedrag. (Is hier trouwens geen betere benaming voor, iets in de trant van: btw-vol ofzo? :P Dat praat wat makkelijker)

[ Voor 52% gewijzigd door Steephh op 24-01-2011 01:25 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 11-07 23:25

mace

Sapere Aude

Wat een ernstig domme/koppige mensen lopen hier rond zeg. Ja het is tegenintuïtief, maar als het dan 100x uitgelegd wordt met even zoveel rekenvoorbeelden klamp dan niet aan je eigen idee vast van hoe je denkt dat het "zou moeten zijn" maar geef gewoon toe dat je fout zit.

Sheesh.

(Ging meer om het oorspronkelijke topic, maar goed deze gaat ook weer de verkeerde kant op)

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 24-01-2011 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Steephh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:18:
Om vervolgens de BTW van het bedrag inclusief btw, er weer 'af te tellen', draai je het gewoon om. (waarbij X het bedrag inclusief BTW is): X/1.19=Y
En hoe bereken je daaruit de relatieve korting? ;) Die stap lijkt vaak een beetje over het hoofd gezien te worden.
Overigens, ging het in deze situatie specifiek over de BTW en (voor zover ik weet) niet over het berekenen van andere kortingen.
Ja, over het 19%-BTW-voorbeeld. Dat maakt de vraagstelling op het eerste gezicht enigszins verwarrend aangezien zowel de BTW als de korting in procenten is aangegeven en het kennelijk geen algemene kennis is dat niet alle procenten hetzelfde zijn...

Kunnen we procenten niet gewoon afschaffen, het is niets anders dan een triviale factor die alleen maar verwarring zaait. In de wiskunde snappen ze het al lang, een factor 0,19 BTW is toch prima? :P

[ Voor 44% gewijzigd door bwerg op 24-01-2011 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Steephh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:18:
[...]

Dan gaat het grapje uiteraard niet op. ;)
Dan heb je het alsnog over korting en korting? Hoezo moet je mijn 50% korting anders berekenen dan jouw 19% korting? Zelfs op het btw-loze bedrag krijg je 16% en geen 19.

Nog even heel simpel... 100 euro, 19% korting is dus 19 euro korting, right? Dan moet je dus 81 euro betalen. Als ik nou 100/1.19 doe krijg ik 84 euro. Wat gaat hier mis?

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 24-01-2011 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Genoeg gespeculeerd, 't is officieel gemaakt door mijn werkgever ;)

http://www.mediamarkt.nl/mcs/special/btwactie,10264,.html

Hieruit kan je dus opmaken dat eveneens apple meedoet, met alles behalve de iPad!

Shop ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Steephh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:07:

En natuurlijk is de 'uiteindelijke korting op het bedrag inclusief btw', inderdaad (afgerond) 16%
19% van 119 is ?
code:
1
2
3
         119
1% = ----- = 1.19
         100

dus 19% is niet 19 !

119 is de prijs niet 100. dus je procentuele korting bereken je door te kijken naar wat de normale prijs is niet de onbelaste prijs.
In dit geval is de onbelaste prijs (met opzet) gelijk aan de normale prijs met 16% korting

maar die 2 moet Je niet verwarren
thijszor schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:27:
Genoeg gespeculeerd, 't is officieel gemaakt door mijn werkgever ;)

http://www.mediamarkt.nl/mcs/special/btwactie,10264,.html

Hieruit kan je dus opmaken dat eveneens apple meedoet, met alles behalve de iPad!

Shop ze!
a kut :( geen ipad :(
Actievoorwaarden Rekenvoorbeeld Een LCD-tv kost € 1.190 (incl. BTW)
19% BTW Weg Ermee!
€ 1.190 x (100/119)= 8 1.000 (excl. BTW)
Aan de kassa ontvangt u € 190,- voordeel (*15,97%)*
lol

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 24-01-2011 01:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Ik zie 'm, typfoutje :p zal ongetwijfeld snel opgemerkt en aangepast worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:54
Ik zag hem net ook voorbij komen in de google ads. Ik heb donderdag niets te doen dus ik ga denk maares lekker vroeg langs :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Wat ik eigenlijk doe is gebruik maken van een tekortkoming in de vraag van de TS.
Je betaald geen btw (19%) Hoeveel korting krijg je dan
De vraag had eigenlijk moeten zijn:
Je betaald geen btw (19%) Hoeveel procent relatieve korting krijg je dan over de belaste prijs?
fish schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:28:
[...]

19% van 119 is ?
code:
1
2
3
         119
1% = ----- = 1.19
         100

en niet 19 !

119 is de prijs niet 100. dus je procentuele korting bereken je door te kijken naar wat de normale prijs is niet de onbelaste prijs.
In dit geval is de onbelaste prijs (met opzet) gelijk aan de normale prijs met 16% korting

maar die 2 moet Je niet verwarren
Dat doe ik ook niet, maar ik ga uit van de onbelaste prijs.
bwerg schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:24:
[...]

En hoe bereken je daaruit de relatieve korting? ;) Die stap lijkt vaak een beetje over het hoofd gezien te worden.
Dat klopt, maar daar houd ik met mijn berekening ook geen rekening mee.. :P
[...]

Ja, over het 19%-BTW-voorbeeld. Dat maakt de vraagstelling op het eerste gezicht enigszins verwarrend aangezien zowel de BTW als de korting in procenten is aangegeven en het kennelijk geen algemene kennis is dat niet alle procenten hetzelfde zijn...

Kunnen we procenten niet gewoon afschaffen, het is niets anders dan een triviale factor die alleen maar verwarring zaait. In de wiskunde snappen ze het al lang, een factor 0,19 BTW is toch prima? :P
Wat mij betreft prima. :)
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:25:
[...]

Dan heb je het alsnog over korting en korting? Hoezo moet je mijn 50% korting anders berekenen dan jouw 19% korting? Zelfs op het btw-loze bedrag krijg je 16% en geen 19.

Nog even heel simpel... 100 euro, 19% korting is dus 19 euro korting, right? Dan moet je dus 81 euro betalen. Als ik nou 100/1.19 doe krijg ik 84 euro. Wat gaat hier mis?
Mijn rekenvoorbeeld (X/1.19=Y) werkt uiteraard alleen op een bedrag inclusief btw. Een extreem simpele formule, maar alleen geldend op een bedrag inclusief btw én bij een dergelijke 'geen btw'-actie (waar je de btw die je normaliter betaald over een onbelast bedrag, van het belaste bedrag af kan tellen).

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 11-07 23:25

mace

Sapere Aude

X/1.19=Y is niks mis mee, maar het is ~16% korting en geen 19% korting, als je dat maar begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 03:21
Mooi dat die bevestiging van de actie er nu is, voor de zekerheid hebben ze het kortingsberekening debacle maar bij de V&A gezet
Waarom krijg ik geen 19% korting op mijn product?
Alle winkelprijzen zijn altijd inclusief 19% BTW. Dus als een product 1190 euro kost, zit hier 190 euro BTW in verwerkt: 1190 euro x (100/119) = 1000 euro excl. BTW Wanneer u gebruik maakt van de actie haalt Media Markt het BTW bedrag uit de prijs en u ontvangt dus 190 euro voordeel. Deze 190 euro staat gelijk aan 15.97%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
mace schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:42:
X/1.19=Y is niks mis me, maar het is ~16% korting en geen 19% korting, als je dat maar begrijpt.
Wat ik eigenlijk doe is gebruik maken van een tekortkoming in de vraag van de TS.
Je betaald geen btw (19%) Hoeveel korting krijg je dan
Je betaald geen btw (19%) Hoeveel procent relatieve korting krijg je dan over de belaste prijs?
Oftewel, 19% korting krijg je over het onbelaste bedrag (waar je uiteindelijk weer 19% btw over betaald als consument), 16% korting over het belaste bedrag. Dus ja, ik begrijp het! >:)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Steephh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:43:
[...]
quote: Je betaald geen btw (19%) Hoeveel korting krijg je dan

Dat is natuurlijk klinkklare onzin procenten zijn juist een relatieve verhouding van een absolute grootte
dus onnodig om te vermelden

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 24-01-2011 01:56 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
fish schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:54:
[...]

Dat is natuurlijk klinkklare onzin procenten zijn juist een relatieve verhouding van een absolute grootte
dus onnodig om te vermelden
Helemaal gelijk, dat 'relatieve' was inderdaad nogal overbodig.. :P En klinkklare onzin, dat valt wel mee, ik zie het eerder als een soort van contaminatie. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Steephh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 02:00:
[...]

Helemaal gelijk, dat 'relatieve' was inderdaad nogal overbodig.. :P En klinkklare onzin, dat valt wel mee, ik zie het eerder als een soort van contaminatie. :P
Ok nou de volgende dan, de Mediamarkt is geen Groothandel en vermeld dus alleen belaste prijzen
kortingen geven op een "onbekende" onbelaste prijs is op zijn minst gezegd raar 8)7
dus alleen de belaste prijs en wat je er uiteindelijk moet betalen is relevant voor de korting. niets mee niet minder

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ok, je hebt gelijk! :P

Ik wil slapen O-) Discussies houden over hoe de vraagstelling moet zijn zal weinig zin hebben. :+ (we zijn het erover eens dat je uiteindelijk 16% van de belaste prijs aan korting krijgt in dit geval).

[ Voor 62% gewijzigd door Steephh op 24-01-2011 02:13 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gelukkig ... ik ga ook starks slapen denk ik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 14:34
- Ja je kan nog personeelskorting krijgen met de BTW actie, dus veel personeel koopt ook iets. Natuurlijk is vandaag (maandag) de laatste dag om dit verzoek daarvoor te innen en is het loon nog niet binnen :')
De voorwaarden zijn eigenlijk al bekend dus zal ik verder niet op ingaan.
- http://www.mediamarkt.nl/mcs/special/btwactie,10264,.html (is allesomvattend)

Spijtig dat Bose in zijn geheel niet meedoet, ook de dockingstations niet. De iPad was te verwachten.

Kom vooral gezellig naar de MM in Arnhem op zaterdag, ik moet die dag 12 uur lang werken, mehhh we zijn tot 22:00 open. Voor de zondag is geen vergunning verleend dus in Arnhem zijn we dan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is echt goud :)

Voor alle 19% aanhangers die het verschil tussen relatief en absoluut nog niet begrijpen:
€100 met 10% korting scheelt je €10
€90 met 10% korting scheelt je €9
€81 met 10% korting scheelt je €8,10
€72,90 met 10% korting scheelt je €7,29

Nu gaan we niet rekenen met 10%(relatief), maar met een prijsverhoging van €10,-(absoluut)
€72,90 + €10 = €82,90 en dat is 113,71% van €72,90
€81 + €10 = €91 en dat is 112,35% van €81
€90 + €10 = €100 en dat is 111.11% van €90
€100 + €10 = €110 en dat is 110% van €100

Een prijsverhoging of verlaging van €10 is niet altijd hetzelfde als een prijsverhoging of verlaging van 10%. En ja, dat geldt ook voor €19 en 19% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Wanneer is deze kortingsactie nu bij de Media Markt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 01:25:
[...]

DataGhost:
hij legt je uit hoe je van een bedrag incl. btw terug rekent naar een bedrag zonder BTW.
bedrag excl. btw *1,19 = bedrag incl. BTW => bedrag incl. BTW/ 1.19 = bedrag excl. BTW

maw: hij spreekt niet over korting...
jij spreekt wel over korting, namelijk 50% korting, en dan moet je X * 0,5 doen en niet *1,5...

19 % korting op 100 euro is inderdaad 100* (1-0.19) = 81 euro
indien 100 euro het bedrag incl. BTW is, dan is 100/ (1+0.19) = 84 euro het bedrag exl. BTW...

Dat zijn dus 2 verschillende dingen, en ben je dus appels met peren aan het vergelijken...

Hopelijk wordt het hierdoor duidelijker, en anders neem je even terug je rekenboek van het lager erbij en vooral het hoofdstuk: 'hoe reken ik met percentages" ;)

als particulier hoop ik natuurlijk dat ze ook bij Mediamarkt niet kunnen rekenen en dat ze 19% ipv 16% korting geven :o (dan kom ik als Belg ook eens shoppen in Nederland)

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 24-01-2011 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

staat gelukkig hier net boven

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Wat ik het allermooiste vind aan deze thread, is dat ik hier eigenlijk geen enkele persoon kan ontdekken die blijft volhouden dat je 19% korting krijgt. Er wordt dus al 3 pagina's ge-OMG-ed als reactie op personen die niet bestaan? Nuttige tijdsbesteding mensen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Nu het bekend is mag ik toch ook eindelijk zeggen dat een hoop Tweakers bij mij in Rotterdam een Mac komen halen (A) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 08:27

SgtStrider

Fractal Switchover!

Gammort schreef op maandag 24 januari 2011 @ 02:19:
Ja je kan nog personeelskorting krijgen met de BTW actie, dus veel personeel koopt ook iets.
Verschilt per vestiging, sommige wel, sommige niet.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 76345 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 07:35:
Wat ik het allermooiste vind aan deze thread, is dat ik hier eigenlijk geen enkele persoon kan ontdekken die blijft volhouden dat je 19% korting krijgt. Er wordt dus al 3 pagina's ge-OMG-ed als reactie op personen die niet bestaan? Nuttige tijdsbesteding mensen! d:)b
In het vorige deel zaten die er juist wel, maar ik denk dat die hier niet meer durven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
In dit topic ga ik me maar niet eens wagen aan de discussie over 16 of 19% korting. Laat mensen maar lekker voor zichzelf bepalen wat het juiste antwoord is... bij de MediaMarkt komen de mensen die het fout hebben (en dus na de basisschool nooit meer een boek van binnen hebben gezien) van een koude kermis thuis. :P

Hoe dan ook, ik ben met name benieuwd of er insiders zijn die al wat meer kunnen vertellen overde btw-actie die al dan niet aanstaande is. Laatste geruchten in het vorige topic waren volgens mij van afgelopen donderdag of vrijdag.

En weet iemand hoe het vorig jaar ook alweer zat? Telde accessoires zoals een Magic Trackpad ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Waar het dus nu eigenlijk op neerkomt is dat er mensen zijn die denken dat als je 19 % btw optelt bij een bedrag ex btw:

BedragexBTW * 1,19 = BedragincBTW.

Dat het terugrekenen:

BedragincBTW/1,19 = BedragexBTW

Hetzelfde is als weer 19% eraf halen. Maar dat is dus niet zo, want BedragincBTW /1,19 = BedragincBTW * 1/1,19 = BedragincBTW * 0,84... = BedragincBTW - BedragincBTW * (+-) 0,16

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Uitgezonderd van deze actie zijn:

•Muziek, film en games
•Computer: Apple iPad
•Games hardware
•Hifi: Bose
•Computeraccessoires
•Witgoed: Liebherr
•Accessoires
Officieel uitgesloten van deelname in de uitingen zijn: Sony: LX900-serie, HX900-serie, NX700-serie, NX710-serie, NX800-serie, NX810-serie, EX711-serie/ Panasonic: Alle Neo PDP-modellen en alle LED-modellen/ Samsung: 7700-serie, 8700-serie en de 9000-serie/ Philips: 8000-serie en de 9000-serie/ Sharp: LC40LE924E / LC46LE925E en LC60LE925E.

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 11:45
Rechtstreeks van de Mediamarkt website. Kunnen we nu stoppen met de rekenvoorbeelden?

Actievoorwaarden

Rekenvoorbeeld
Een LCD-tv kost € 1.190 (incl. BTW)
19% BTW Weg Ermee!
€ 1.190 x (100/119)= 8 1.000 (excl. BTW)

Deze actie is geldig op de productgroepen: TV, Computer, Witgoed, Huishoudelijk, HiFi, Telecom, Portable, Navigatie, Foto • Video • Beauty & Wellness.

Uitgezonderd van deze actie zijn:

Muziek, film en games
Computer: Apple iPad
Games hardware
Hifi: Bose
Computeraccessoires
Witgoed: Liebherr
Accessoires
Officieel uitgesloten van deelname in de uitingen zijn: Sony: LX900-serie, HX900-serie, NX700-serie, NX710-serie, NX800-serie, NX810-serie, EX711-serie/ Panasonic: Alle Neo PDP-modellen en alle LED-modellen/ Samsung: 7700-serie, 8700-serie en de 9000-serie/ Philips: 8000-serie en de 9000-serie/ Sharp: LC40LE924E / LC46LE925E en LC60LE925E.

Al onze artikelen zijn geprijsd inclusief 19% BTW. Het BTW-voordeel wordt aan de kassa in mindering gebracht op de verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dus als ik het goed begrijp kan ik dit jaar wel een iMac halen met korting? Tof :P Gaan we dat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

soulrider schreef op maandag 24 januari 2011 @ 02:49:
[...]
Hopelijk wordt het hierdoor duidelijker, en anders neem je even terug je rekenboek van het lager erbij en vooral het hoofdstuk: 'hoe reken ik met percentages" ;)
Ho wacht... vind je nu dat ik het fout doe? :/
hij legt je uit hoe je van een bedrag incl. btw terug rekent naar een bedrag zonder BTW.
bedrag excl. btw *1,19 = bedrag incl. BTW => bedrag incl. BTW/ 1.19 = bedrag excl. BTW
Ja dat snap ik wel, maar
maw: hij spreekt niet over korting...
Kan er weinig anders van maken, of het vleugje sarcasme is volledig voorbijgeschoten. Verder gaat heel het topic over korting dus de context werkt niet in zijn voordeel.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 24-01-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kaasplank schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:30:
dus als ik het goed begrijp kan ik dit jaar wel een iMac halen met korting? Tof :P Gaan we dat doen :)
Hoe ik het lees: alle computers en laptops. Uitgezonderd computeraccessoires en de Apple iPad.
Edit: dus in mijn ogen ook de iMac, Mac Pro (als ze die hebben), MacBook Air, MacBook en MacBook Pro.

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-01-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29
Dus dat wordt zakelijk nog interessanter. Aangezien je de BTW ook nog gewoon kunt terugvorderen!
Dus als ik het goed heb!

MacBook White: €999
Mediamarkt korting 16%: €839,16
BTW aftrek zakelijk 19% (maar dit is ook gewoon 16%): €704,-

Dus een MacBook White voor €704,-

Of een MacBook Pro voor +/- €800,-

Of mis ik nu iets gigantisch?

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 24-01-2011 10:34 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als de desbetreffende producten onder de actie vallen dan gaat dat inderdaad zo ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Dus dan heb je een MacBook Pro 13" 2.4Ghz (instap) voor €810,- i.p.v. €1149,-!

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 11:13
Gammort schreef op maandag 24 januari 2011 @ 02:19:
- Ja je kan nog personeelskorting krijgen met de BTW actie, dus veel personeel koopt ook iets. Natuurlijk is vandaag (maandag) de laatste dag om dit verzoek daarvoor te innen en is het loon nog niet binnen :')
Hier moet je juist je bonnen tijdens btw dagen maken. Rare manier bij jullie in ieder geval.
Rivanov schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:31:
Ik weet niet hoeveel procent korting jij denkt te ontvangen :P maar jou reken som komt neer op meer dan 16%

edit nevermind 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door RSD1982 op 24-01-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Rivanov schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:26:
Dus dat wordt zakelijk nog interessanter. Aangezien je de BTW ook nog gewoon kunt terugvorderen!
Dus als ik het goed heb!

MacBook White: €999
Mediamarkt korting 16%: €839,16
BTW aftrek zakelijk 19% (maar dit is ook gewoon 16%): €810,-

Dus een MacBook White voor €679,-

Of een MacBook Pro voor +/- €800,-

Of mis ik nu iets gigantisch?
Nouja, ik hoop dat je inziet dat 'BTW terugvorderen' niet betekent dat je die in eigen zak kunt steken ofzo, als je als ondernemer iets aanschaft betaal je gewoon (uiteindelijk) geen BTW :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Normaal betaal je 19% btw (19 euro op 100 euro). Die mag je nu in je zak houden. Je bespaart dus de 19%-btw toeslag die je anders zou moeten betalen. Je bespaart dus 19 euro op de 100 euro. Je hoeft immers nu geen 19 euro bij te betalen. In plaats van 19% bij te betalen (19 euro) hoeft dat nu niet. Je bespaart dus 19% extra uitgave op 100 euro (ex btw) en niet op 119. Je voordeel is dus 19 euro (19% van 100).

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 24-01-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rivanov schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:31:
Ja als je die MacBook Pro zakelijk gaat gebruiken is dat inderdaad zo ja.

@Bobwarley: Ga toch fietsen!

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 24-01-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
nare man schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:35:
[...]

Nouja, ik hoop dat je inziet dat 'BTW terugvorderen' niet betekent dat je die in eigen zak kunt steken ofzo, als je als ondernemer iets aanschaft betaal je gewoon (uiteindelijk) geen BTW :P
Uiteraard. Maar ik wilde gewoon even zekerheid hebben dat dit gewoon mogelijk is. Aangezien je gewoon BTW blijft afdragen aan de Mediamarkt kun je die als bedrijfzijnde ook nog 's aftrekken. Dus dan is het voor een bedrijf een dubbele korting.
Dat wilde ik even zeker hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als bedrijf betaal je nooit BTW. Dubbele korting is het dus niet.

Overigens moet je de laptop wel zakelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:55
Bij de BTW aktie betaal je nog gewoon btw hoor dat betaal je uiteraard altijd dus dat kun je dan alsnog aftrekken. Mediamarkt zorgt er alleen voor dat je een korting krijgt terwaarde van de btw, maar er zit nog altijd 19% btw op.

Heb geen rekenmachine maar

119 inc btw
wordt 100 betalen voor de klant
Voor zakelijk zal er nog 19% btw uit de 100 gehaalt mogen worden is 84 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Brons schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:48:
Als bedrijf betaal je nooit BTW. Dubbele korting is het dus niet.

Overigens moet je de laptop wel zakelijk gebruiken.
Dat snap ik ook wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnfuus
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-01-2023
Als consument krijg je gewoon 15,9664% korting op de netto prijs, dus je hoeft de (belasting)toeslag van 19% op de bruto prijs niet te betalen. Nu dat helemaal duidelijk is, vraag ik me af wanneer nou die actie geldt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Anoniem: 69767 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:38:
Normaal betaal je 19% btw (19 euro op 100 euro). Die mag je nu in je zak houden. Je bespaart dus de 19%-btw toeslag die je anders zou moeten betalen. Je bespaart dus 19 euro op de 100 euro. Je hoeft immers nu geen 19 euro bij te betalen. In plaats van 19% bij te betalen (19 euro) hoeft dat nu niet. Je bespaart dus 19% extra uitgave op 100 euro (ex btw) en niet op 119.
Jij haalt 2 dingen door elkaar. Je bespaart de 19%-btw toeslag waardoor je dus 16% korting hebt! (Je betaalt tenslotte 16% minder!!!!!!! Over dat bedrag wordt echter wel gewoon weer btw betaalt.
Je voordeel is dus 19 euro (19% van 100).
Je voordeel is dus 19 euro (16% van 119).

Je moet uitgaan van de verkoopprijs incl btw. Niet excl, aangezien gewone consumenten daar niks mee te maken hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 24-01-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmeer
  • Laatst online: 10-07 15:22
www.mediamarkt.nl/special/btwactie

Op donderdag 27 januari, vrijdag 28 januari, zaterdag 29 januari en zondag 30 januari betaalt Media Markt voor u de BTW

Rekenvoorbeeld

Een LCD-tv kost € 1.190 (incl. BTW)
19% BTW Weg Ermee!
€ 1.190 x (100/119)= 1.000 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je bespaart dus 19 euro op de 100 euro.
Dat komt neer op 81 euro. Je bespaart 19 euro op de 119 euro. Daar gaat je redenering scheef. Vind je het onderstaande wel kloppen dan?

"Stel je voor, normaal betaal je 100% btw (100 euro op 100 euro). Die mag je nu in je zak houden. Je bespaart dus de 100%-btw toeslag die je anders zou moeten betalen. Je bespaart dus 100 euro op de 100 euro. Je hoeft immers nu geen 100 euro bij te betalen. In plaats van 100% bij te betalen (100 euro) hoeft dat nu niet. Je bespaart dus 100% extra uitgave op 100 euro (ex btw) en niet op 200. Je voordeel is dus 100 euro (100% van 100)."

Dit klopt wel (behalve het deel van 100 euro op 100 euro besparen, dat zou 100% korting zijn, het is dus 100 op 200) MAAR jij trekt de conclusie dat 19 euro = 19% van 100, wat klopt, totdat je stelt dat dat percentage de korting is (of doe je dat niet?). In het bovenstaande voorbeeld wordt dit direct duidelijk, hoop ik.

Leg eens uit, hoe interpreteer jij 50% of 100% korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-07 13:29
Normaal betaal je 19% btw (19 euro op 100 euro). Die mag je nu in je zak houden. Je bespaart dus de 19%-btw toeslag die je anders zou moeten betalen. Je bespaart dus 19 euro op de 100 euro. Je hoeft immers nu geen 19 euro bij te betalen. In plaats van 19% bij te betalen (19 euro) hoeft dat nu niet. Je bespaart dus 19% extra uitgave op 100 euro (ex btw) en niet op 119. Je voordeel is dus 19 euro (19% van 100).
Gast, nu even serieus. Je betaalt nu 100 euro i.p.v. 119 euro. Dat is een afname van 16%. Want 19 euro is 16% van 119 euro. Volgens mij snap jij niet wat korting is. Korting is het bedrag dat je bespaart ten opzichte van de originele prijs. En de originele prijs is 119 euro.

Snap ook niet dat ik daarop inga. Sommige mensen leven in hun eigen wereldje.

Ontopic: Deze actie is vooral interessant voor de mensen die een Apple willen. :) Met zoveel korting kun je ze nergens krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Safaci op 24-01-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 21:42

FikkieHo

Wokmaster

Men moet het gewoon makkelijker voor mensen maken, gewoon niks btw vrije dagen. Gewoon 16% korting dagen. Bam, scheelt ons gelijk 2 topics met nutteloze rekensommetjes.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:08:
[...]

Dat komt neer op 81 euro. Je bespaart 19 euro op de 119 euro. Daar gaat je redenering scheef. Vind je het onderstaande wel kloppen dan?

"Stel je voor, normaal betaal je 100% btw (100 euro op 100 euro). Die mag je nu in je zak houden. Je bespaart dus de 100%-btw toeslag die je anders zou moeten betalen. Je bespaart dus 100 euro op de 100 euro. Je hoeft immers nu geen 100 euro bij te betalen. In plaats van 100% bij te betalen (100 euro) hoeft dat nu niet. Je bespaart dus 100% extra uitgave op 100 euro (ex btw) en niet op 200. Je voordeel is dus 100 euro (100% van 100)."

Dit klopt wel (behalve het deel van 100 euro op 100 euro besparen, dat zou 100% korting zijn, het is dus 100 op 200) MAAR jij trekt de conclusie dat 19 euro = 19% van 100, wat klopt, totdat je stelt dat dat percentage de korting is (of doe je dat niet?). In het bovenstaande voorbeeld wordt dit direct duidelijk, hoop ik.

Leg eens uit, hoe interpreteer jij 50% of 100% korting?
Wat mensen blijkbaar niet snappen is het verschil tussen 19% heffing (BTW) en (afgerond) 16% korting die het omgekeerd oplevert.

Misschien dat die mensen het op deze manier begrijpen: stel je hebt iets wat zonder BTW € 850 kost. Incl. BTW kost dat dan 850 +19% (850*1,19) = € 1011,50.
Mee eens? Mooi, lees dan verder. Reken dan eens uit hoeveel korting je moet geven op € 1011,50 om op € 850 uit te komen. Dat doe je zo: het verschil tussen die bedragen is 1011,50 - 850 = € 161,50. Dan reken je de korting uit: (161,50 / 1011,50) * 100 = 15,9664% korting.

De 19% BTW wordt geheven over het bedrag van € 850. Als je echter van het bedrag inclusief BTW uitgaat, dan ga je van een ander basisbedrag uit, niet die € 850, maar € 1011,50. 19% van € 850 blijft € 161,50, dus de BTW die in de € 1011,50 verwerkt zit is dezelfde € 161,50, wat neerkomt op 15,994% korting t.o.v. het bedrag inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmeer
  • Laatst online: 10-07 15:22
Ze hebben het zelfs zo makkelijk gemaakt dat ze een VOORDEELCALCULATOR op de pagina hebben gezet:
www.mediamarkt.nl/special/btwactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnfuus
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-01-2023
Je betaalt als consument altijd de consumentenprijs, maar krijgt in dit speciale geval 19% korting gerekend over de * bruto* prijs (waar je in een normaal geval korting krijgt die gerekend wordt over de consumentenprijs). Dit wekt verwarring en zorgt ervoor dat veel mensen appels met peren gaan vergelijken. Maar die 19% zogenaamde belastingvoordeel klopt hoor. Anders hadden ze het wel "19% korting op de verkoopprijs" genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

lnfuus schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:09:
Je betaalt als consument altijd de consumentenprijs, maar krijgt in dit speciale geval 19% korting gerekend over de * bruto* prijs (waar je in een normaal geval korting krijgt die gerekend wordt over de consumentenprijs). Dit wekt verwarring en zorgt ervoor dat veel mensen appels met peren gaan vergelijken. Maar die 19% zogenaamde belastingvoordeel klopt hoor. Anders hadden ze het wel "19% korting op de verkoopprijs" genoemd.
Nee hoor. Want je moet alsnog 19% belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:26

Osxy

Holy crap on a cracker

lnfuus schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:09:
Nee je krijgt geen korting over de bruto prijs. Je krijgt korting op de prijs incl. btw, namelijk het bedrag wat je normaal aan BTW kwijt zou zijn krijg je als korting (maw. 15,994%).

100 * 0,81 = 81
81 * 1,19 = 96,39
Klopt niet.

100 * 1,19 = 119 netto prijs
Je krijgt 100 * 0,19 = 19 euro korting.
Prijs incl. BTW is dus 100 euro, prijs excl btw is
100/119 * 100 = 84,0.....

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234657

Zijn we nu klaar met alle wiskundige omrekentabellen?
Op de website staat een omrekenmodule* klik, en een omreken factor incl uitwerking van de berekening.

het is gewoon prijs/1.19 en je weet wat je gaat betalen...

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn :D |:(

PS : waarom pas vanaf donderdag ?:O normaal zijn dat toch ook week acties?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 234657 op 24-01-2011 12:33 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.