Laptop of desktop, Mac OS X of Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Mijn vriendin studeert aan de kunst academie en moet veelvoudig 3d modellen maken. De laptop die ze nu heeft is aan vervanging toe en ik probeer een vervanging te vinden.

Eisen:
CPU: Intel i7 ± 2,93 Ghz
MEM: >= 4 GB
HDD: >= 300 GB

Scenario 1:
Mac Book Pro 17inch
Voordelen: Kant en klaar werkbare oplossing, Minder snel virussen.
Nadelen: Prijs, niet te upgraden.
prijs: 2600,-

Scenario 2:
iMac 27inch + goedkope laptop en remote werken.
Voordelen: Krachtig desktop systeem. Minder snel virussen.
Nadelen: Niet te upgraden werkt alleen met internet verbinding.
prijs: 2200,- + 400,-

Scenario 3:
Dell 17inch (1,86 Ghz)
Voordelen: Prijs (verwachte levensduur 2 jaar)
Nadelen: Niet te upgraden, niet extreem snel
prijs: 1700,-

Scenario 4:
Dell Desktop (3,04 Ghz) + goedkope laptop en remote werken.
Voordelen: Prijs, goede specs
Nadelen: werkt alleen met internet verbinding.
prijs: 1000,- + 600,-

Scenario 5:
Zelf systeem samenstellen + goedkope laptop en remote werken.
Voordelen: Prijs, goede specs, makkelijk te upgraden
Nadelen: werkt alleen met internet verbinding.
prijs: 1000,- + 600,

Vragen:

Iemand ervaring met remote multimedia software draaien (photoshop, vectorworks)?
Wat is jullie mening met 1 keer in de 2 jaar een goedkoper systeem kopen t.o.v 1 keer in de 3 jaar een relatief duur systeem.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik kan je garanderen dat een moderator dit topic zo meteen op slot gooit, maar ik zal je alvast wat leesvoer geven:

*LET OP* - Wat moet ik kopen
Best Buy Guide overzichtstopic
CSL beleid
CSL FAQ

En in dit topic moet je zijn voor je vraag: [NBBG Aanschaf] Workstation februari 2010

Zelf zou ik overigens voor scenario 5 gaan als ik de keuze had uit die scenario's, maar een goede laptop lijkt mij ook wel een optie met een dergelijk budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Nee, bij nader inzien laat ik het topic open. Ik zou het topic naar Macs & Software kunnen verplaatsen maar dat is het verplaatsen van het probleem. En anders zou je het topic moeten opsplitsen in meerdere topics en dat is omslachtig werk.

Laten we eerst beginnen bij de OS-keuze; wil jouw vriendin een Mac vanwege OS X? Koop dan een Mac. Maar als je een Mac koopt om vervolgens alleen via Bootcamp met Windows te werken, koop dan een notebook of pc welke van Windows is voorzien.

Overigens ben ik wel benieuwd welke notebook je hebt gekozen in scenario 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
OS is eigenlijk irrelevant. Software draait zowel op Windows als Mac OS X. Ze heeft met beide OS'en ervaring.

Voor scenario had ik de XPS 17(N00XL707) in gedachte. Als ze eenmaal voor een Dell kiest is de garantie uitbreiding en de computertrace zeker een leuke optie.
Zou je kunnen aangeven welk stuk interessant leesvoer zou kunnen zijn? De specs van de laptops die genoemd worden voldoen niet aan mijn eisen. De overige opmerkingen over een remote desktop sessie had ik al meegenomen in de TS.

[ Voor 44% gewijzigd door battler op 22-01-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:40

Osxy

Holy crap on a cracker

Voor grafische toepassing gaat voor mij persoonlijk de voorkeur uit naar Macs.
Persoonlijk heb ik het prijsverschil er voor over om verschillende redenen:
- goede kleurweergave
- goede geheugen management
- stabiel systeem
- geen of amper spyware/virussen
- Mac Os X

Je zal dus echt bij je zelf ten rade gaan of je het prijsverschil er ook voor over hebt. Sowieso lijkt remote werken mij geen goed idee, de beeldopbouw zal altijd trager zijn en het gaat je denk ik op de lange duur irriteren.

Heeft ze echt 17" nodig? Ik heb persoonlijk een 15" genomen en op mijn werkplek thuis een extern scherm neergezet waar ik in het geval van de adobe software alle vensters etc neer zet zodat ik op het interne scherm mijn werkblad heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Osxy op 22-01-2011 13:29 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt, maar de voordelen van Windows vs OS X staat buiten deze discussie. Kleurweergave zou interessant kunnen zijn maar dat heb ik van haar niet meegekregen als eis noch als probleem met haar huidige Dell laptop.

Als ze voor een Mac Book pro gaat is 17inch wenselijk. Ze moet zowel op school als thuis goed kunnen werken.

[ Voor 20% gewijzigd door battler op 22-01-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:23:
OS is eigenlijk irrelevant. Software draait zowel op Windows als Mac OS X. Ze heeft met beide OS'en ervaring.

Voor scenario had ik de XPS 17(N00XL707) in gedachte. Als ze eenmaal voor een Dell kiest is de garantie uitbreiding en de computertrace zeker een leuke optie.
Waarom zou je een 17" nemen, als je een even snelle 15" kunt krijgen met een hogere resolutie?
Een 17" is zwaar en bedoeld als desktopvervanger. Niet om dagelijks mee te nemen.

En als je toch een 17" wil: neem er dan een met een hogere resolutie van 900p.
[...]

Zou je kunnen aangeven welk stuk interessant leesvoer zou kunnen zijn? De specs van de laptops die genoemd worden voldoen niet aan mijn eisen. De overige opmerkingen over een remote desktop sessie had ik al meegenomen in de TS.
Dat hele stuk waar uitgelegd word dat een 17" nauwelijks een laptop is lijkt mij relevant ;) Met een dergelijk budget lijkt mij desktop+laptop een goede optie, vooral als een quadro kaart een vereist is (maar dat hangt af van het pakket wat word gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:40

Osxy

Holy crap on a cracker

battler schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:30:
Bedankt, maar de voordelen van Windows vs OS X staat buiten deze discussie. Kleurweergave zou interessant kunnen zijn maar dat heb ik van haar niet meegekregen als eis noch als probleem met haar huidige Dell laptop.

Als ze voor een Mac Book pro gaat is 17inch wenselijk. Ze moet zowel op school als thuis goed kunnen werken.
Eigenlijk staan die voordelen er niet buiten want er is hardware technisch geen reden een mac te kiezen, de bouw kwaliteit van een goede A-merk PC maker is niet beter of slechter dan die van Apple.
Dus de keus zal echt afhangen van het OS.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan ook naar Sony laptops kijken, deze hebben meestal wel erg mooie schermen.
Bij computers van Dell moet je minimaal bij een Studio of een XPS kijken. Op de goedkopere Inspiron zit een heel lelijk vlekkerig scherm.

Deze Sony is bloedsnel:
pricewatch: Sony Vaio VPCF21Z1E/BI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brilsmurfffje schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:38:
je kan ook naar Sony laptops kijken, deze hebben meestal wel erg mooie schermen.
Bij computers van Dell moet je minimaal bij een Studio of een XPS kijken. Op de goedkopere Inspiron zit een heel lelijk vlekkerig scherm.

Deze Sony is bloedsnel:
pricewatch: Sony Vaio VPCF21Z1E/BI
even snel als pricewatch: Asus N53SV-SZ016V en tig andere notebooks, your point?

Voor notebooks met een goed scherm kun je overigens hier kijken, maar dat word nogal offtopic.
[Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat vectorworks ziet er niet bepaald uit als het zwaarste CAD programma, als ik die systeemvereisten zo doorlees kan je dat met gemak op elke PC of laptop draaien die je vandaag de dag kan kopen.

Bij Photoshop hangt het er heel erg vanaf wat je er mee wil gaan doen, maar ook daar heb je vaak geen monster PC voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe sterk jou vriendin is en hoeveel ze ermee zal reizen maar de hele dag rondzeulen met een 17inch is erg slecht voor je rug kan ik uit ervaring vertellen, dat gaat je echt opbreken vooral omdat vrouwen over het algemeen toch wat minder kracht hebben als een man denk ik niet dat een 17inch laptop een goede keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in vrijwel de zelfde situatie haha, zit ook op kunstacademie en moet ook 3d gaan ontwerpen. Heb ook zojuist een laptop aan moeten schaffen.

Apple vond ik gewoon weg te belachelijk duur en is niks aan te upgraden.

Ik heb er voor gekozen om zelf een laptop samen te stellen.
namelijk een Deviltech dtx 9700.
I7 740QM
HD5870 videokaart
6gig geheugen
full HD en ik was 1400eu kwijt (1100 zonder btw)

Dan ben je voor ruim onder de 2000euro gewoon klaar.
Misschien een extern beeldscherm aanschaffen voor het werk thuis, en zo'n tekentablet and that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 22:43
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:59:
Ik zit in vrijwel de zelfde situatie haha, zit ook op kunstacademie en moet ook 3d gaan ontwerpen. Heb ook zojuist een laptop aan moeten schaffen.

Apple vond ik gewoon weg te belachelijk duur en is niks aan te upgraden.

Ik heb er voor gekozen om zelf een laptop samen te stellen.
namelijk een Deviltech dtx 9700.
I7 740QM
HD5870 videokaart
6gig geheugen
full HD en ik was 1400eu kwijt (1100 zonder btw)

Dan ben je voor ruim onder de 2000euro gewoon klaar.
Misschien een extern beeldscherm aanschaffen voor het werk thuis, en zo'n tekentablet and that's it.
Maar wat is hier upgradebaar dan behalve de harddisk en geheugen ?, zelfde als de apple dus.
Maar ja wel stuk goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 22:43
Is die te vervangen ?( in de zin van haalbaar )bedoel ga je na 3 jaar gegokt "600 " euro uitgeven voor een "upgrade voor je gpu ? "
Als ik soms kijk wat ze voor een mxm 7950 6jaar oud kaartje nieuw vragen dan schrik ik me al kapot.
Als dat goedkoper kan tegenwoordig dan is het een duidelijke plus punt.

edit: na te googlen inderdaad vervangbaar maar denk niemand dat doet, prijstechnisch gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 22-01-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je een alles in een ondersteuning nodig hebt moet je bij Apple zijn, maar stel dat je naar de prijs kijkt, dan weer niet. Op specs alleen kan je niet oordelen, om dat dat nou eenmaal NOOIT je productiviteit garandeert.

Mocht er veel mobiel gewerkt worden, ga dan voor de grootste Mac Book Pro die je kan vinden, dan weet je zeker dat je een flinke accu hebt waar lang mee gewerkt kan worden. Als er altijd aan het lichtnet gewerkt wordt is dat ook geen relevant punt.

Qua software maakt het niet veel uit als het overal op werkt (VectorWorks? AutoCAD?), maar wat wel uit maakt is hoe de ondersteuning is geregeld. Voor productapparatuur moet je geen gezeur hebben. Dat is er als je een particulier bent altijd wel als je Windows hebt, om dat de verantwoordelijkheid te veel gesplitst is. De verkoper heeft een beetje verantwoordelijkheid, de bouwer/fabrikant, en de softwareleverancier. Daar schiet je niks mee op als je gewoon wil werken.

Stel dat je een SLA wil aanschaffen, dan maakt het niet zo veel uit wat je gaat doen, maar als je geen abbo wil hebben op een dienst die te veel kost en te weinig gebruikt wordt, dan moet je bij Apple zijn. Hoewel het niet heel goedkoop is, is een Apple Care pakket aan te raden. Via ebay ook te krijgen met korting, geeft je 3 jaar on-site support etc.

Mocht je puur en alleen op specs af gaan, dan vallen alle Macs af, die zijn gebouwd om een productieomgeving te voorzien, niet om met veel nummers aan te komen lopen.

Sony apparatuur is af te raden, om dat de vereiste drivers sony-only zijn en daar mee een binding tussen je huidige OS en de hardware ontstaat. Niet aan te raden dus. Ook de exclusieve firmware helpt daar niet bij. Lenovo/IBM hetzelfde liedje, Dell net zo. Die fabrikanten zijn leuk als je computer je doel is, maar in dit geval is de computer het middel, en dan heb je niets aan hobby-praktijken. Windows doet er dan ook niet doe, net als Mac OS X, maar alleen stabiliteit en continuïteit zijn van belang.

Met bovenstaande fabrikanten heb je het SLA-verhaal wel weer, stel dat je het als bedrijf zou doen, dan is er niks mis mee, om dat je ondersteuning kan kopen.

Acer/Asus is af te raden om dat het in de grafische industrie niet veel ondersteund wordt. De kwaliteit van gebruikte kunststoffen laat ook flink te wensen over. Voor MSI geldt hetzelfde, voor productie gebruik is dat gewoon niet stevig genoeg. En dan heb ik het over grafisch werk van forenzen.

HP heeft wel zeer degelijke apparaten met vrijwel standaard firmware en bijna geen exclusieve embedded controllers, dus dat is een optie, maar staat niet in je lijst. Remote werken is niet aan te raden.

Scenario 4 en 5 vallen af:

- Geen bijbehorende passende support

- Geen garantie van compatibiliteit (Apple hardware wel - als in, de certificering, ook voor PC's van €4000+ te krijgen)

Scenario 1, 2 en 3 zijn allemaal geldig, maar dan kan je een afweging maken;

Scenario 1: Zal dit apparaat het 3d-modelleren naar wens kunnen uitvoeren?

Het scherm zal dan het hoge resolutie type moeten zijn, en ik zou ook de matte versie aanraden.

Bijkomende kosten als:

- Bruikbare muis voor 3D modellering
- Laptop stand

ook om in gedachten te houden

Scenario 2:

- Scherm en hardware zullen toereikend zijn
- Is een vaste computer in de toepassing toereikend? Misschien dat mobiel gebruik op de academie van belang is.

Scenario 3:

- Laptop zal toereikend zijn, hoewel scherm misschien wat ruimte voor verbetering heeft
- Software is mogelijk niet helemaal ondersteund en hardware is gegarandeerd niet gecertificeerd voor werk
- Is het economisch gezien een gerechtvaardigde investering gezien de levensduur?

Als je (of je vriendin) serieus bent over je werk zou ik voor een systeem gaan met de juiste eigenschappen en de meest bruikbare werkomgeving. Wat je als eerste moet stellen is de productiviteit: met welk scenario kan je het werk het snelste of beste uitvoeren (beiden zeer relatief natuurlijk). Daarna zou je de bovenste 3 kunnen nemen en dan in de productiviteitsrangorde kijken hoe het met de prijzen zit.

Zoals eerder gepost werd is een 17 inch laptop niet heel 'draagbaar'. Valt wel onder 'mobiel', maar er de hele dag mee rondlopen is niet aan te raden. Wat wel aan te raden is, is kijken of laptops buiten huis onder inboedelverzekering vallen, en kijken of Dell een garantie/verzekeringsuitbreiding heeft. 3 jaar is toch wel het minimum.

Mijn ervaring met vectorworks (2008/2009), is dat het zelfs op een oude PowerMac G5 nog beter draait dan op een 1337-PC met 12GB RAM en een fijne i7. Die PC is dan wel snel, maar er gaat altijd iets mis, of er zijn onverklaarbare wachttijden tussen acties door. Solidworks loopt er dan wel lekker op, maar AutoCAD geeft weer problemen om dat de hardware niet goed samen werkt (terwijl het allemaal op de QVL's goed samen zou moeten gaan). Photoshop gaat prima op elke computer, hoewel bestandsverwerking op Mac OS X lekkerder werkt dan op Windows. Windows heeft het voordeel dat het goedkoper is, maar als je ergens serieus mee aan het werk wil, moet je niet puur naar de prijs kijken, maar gewoon naar waar je je werkt het beste mee kan uitvoeren. Soms gaat het al een stuk beter als je in je achterhoofd weet dat je apparaat binnen een dag op locatie gerepareerd is als er wat mis gaat.

Waarschijnlijk heb ik ergens tussendoor het woord kortom gebruikt.. bij nader inzien is dit niet heel erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat de beste manier van een keuze maken nog altijd is wanneer je vriendin naar een pc-zaak gaat en diverse laptops zelf uitprobeerd. Soms is het ook een feel die je moet krijgen voor een bepaalde laptop en in hoeverre deze snel genoeg werkt en gemakkelijk vervoerbaar is. Natuurlijk kan je wel deels uit gaan van tips van mensen die dan goede of minder goede ervaringen hebben opgedaan hetgeen uiteraard mee telt.

Mijn keuze bij een laptop was het budget in eerste plaats ( maximaal 1000 euro ) en daarnaast de specificaties waarbij je vooral moet opletten tussen de cpu en de gpu die gebruikt word. Het viel mij namelijk op dat je enerzijds dan wel een snelle cpu hebt maar weer een langzame gpu binnen een bepaald budget. Uiteindelijk is mijn keuze toen gevallen op een Asus X77JQ waarin een "redelijke" gpu zit, tamelijke cpu en deze laptop ook qua gewicht redelijk handelbaar is. Ook uitbreidingen als bv usb3 of e-sata zijn dingen waarop ik gelet heb in verband met backup en eventueel gebruik van externe schijven voor opslag.

Overigens kleine kanttekening wat betreft de gebruikte plastics kan ik persoonlijk niet zeggen dat de Asus laptop die ik dan nu bezit van slechtere kwaliteit zou zijn, en ik deze vergeleken heb met bv HP en eveneens Acer laptops. Ook het gewicht is overigens van deze laptop heel handelbaar in vergelijk met bv HP 17 inch notebooks die aanzienlijk zwaarder waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De 17 inch notebooks zijn inderdaad vrij waar. Maar wat niet helemaal klopt in dit geval is 'naar een computerzaak gaan'. Je hebt niet de juiste omgeving, niet de juiste concentratie, niet de juiste mensen (verkopers willen verkopen, that's it) en je kan niet doen wat je moet doen. Ook zijn specs erg ondergeschikt aan datgene wat je gaat doen. Specs zijn leuk als je computer het doel is, maar als het een middel is moet je kijken naar de taken die je gaat verrichten, en je daar op orienteren.

TS:
Wat je vriendin kan doen is naar de academie gaan en gewoon bij een mede student even vragen of ze de laptop even mag uitproberen. Gewoon even wat dingetjes doen, kijken hoe het werkt e.d. Als je dat twee of drie keer doet heb je de 'feeling' wel te pakken over wat je wel of niet kan bereiken met een bepaald gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me ook af of een i7 wel noodzakelijk is, heb zelf ook een grafische opleiding achter de rug waaronder 3D modellering met 3Dsmax, grafische bewerkingen met Adobe CS en videobewerking en dat heb ik 4 jaar lang gedaan op een Asus A6T met Turion 1,6ghz, 2GB geheugen en een resolutie van 1280x800, niet bepaald indrukwekkende specs maar er was prima op te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
i7 is alleen nuttig als het een 620M of 640M is, oftewel de dualcores, de quadcores zijn waarschijnlijk juist langzamer, doordat de multicore scaling niet erg goed is bij veel CAD programma's.

Aan een i5 480M heb je al meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
kid jansen schreef op zondag 23 januari 2011 @ 01:54:
i7 is alleen nuttig als het een 620M of 640M is, oftewel de dualcores, de quadcores zijn waarschijnlijk juist langzamer, doordat de multicore scaling niet erg goed is bij veel CAD programma's.

Aan een i5 480M heb je al meer dan genoeg.
De i7 620 raad ik persoonlijk af ondanks dat de clocksnelheid een tikje hoger ligt namelijk t.o.v. de i7 7xx serie hebben de i7 6xx maar 4 Mb cache en de i7 7xx 6 Mb cache hetgeen vooral voor grafische toepassingen weer belangrijk is. Verder ontloopt de clocksnelheid mekaar niet veel doordat de i7 7xx eveneens de Turbofunctie heeft en de 1ste 2 cores wanneer nodig dus ook tot 2.93 Mhz omhoog kan zetten dus zou ik wel meer richting i7 740QM bv gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Kan je die 6MB dan ook volledig gebruiken als er 2 of 3 van de 4 cores zijn uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn geen cores uitgeschakeld, dat is alleen bij AMD het geval.

En het is shared cache, dus een singlecore applicatie heeft in theorie 6MB tot zijn beschikking.

offtopic:
>:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica