Algemene vraag upgrade laptop scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48
Ik heb hier op GoT en op andere fora een beetje rondgezocht over de mogelijkheid tot upgraden van een laptop scherm. De laptops die ik interessant vind worden namelijk alleen geleverd met 1366x786 scherm en ik zou liever een wat hogere res hebben.

Ik had dus het idee om een nieuw (hoge res) scherm te kopen en dat zelf op de laptop te bouwen.

Even snel googlen leerde mij echter dat dit niet zo eenvoudig is als het klinkt, en het soms kan, maar soms ook niet. Ik zag ook een tip hier op got om te googlen op de specifieke laptop en te kijken of iemand anders dit al geprobeerd had, zo kun je eenvoudig kijken of het mogelijk is.

Het lukt mij echter niet om enige info te vinden voor de betreffende laptops (y460/560 of acer 4741/43/50 reeks) en zodoende heb ik dus geen flauw idee of dit mogelijk is. Ik vroeg me af of iemand hier er iets meer vanaf weet en mij kan vertellen wat de kans is dat dit zou gaan werken. Als ik een 50% kans heb wil ik het best proberen, maar als de kans erg klein is dat het gaat werken dan wordt het een duur en lastig grapje.

Hierbij dus de vraag of iemand wat meer kan vertellen over wat nou precies de belangrijkste factor is en of de kans op het accepteren/detecteren van een nieuw scherm (met hogere resolutie) op een laptop een goede kans heeft? Linkjes naar andere pagina's met infomateriaal zijn natuurlijk ook altijd welkom, maar ik vrees dat die vrij schaars zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn die Lenovo/acer modellen wel in Nederland verkrijgbaar, ik moest googelen (kon in de PW niks vinden).

Ik ben zelf ook wat onderzoek aan het doen op dit gebied. Een scherm kopen/inbouwen stelt niet zoveel voor, maar het is de vraag of het werkt.

Je moet in ieder geval goed op de maten van het scherm letten, ik denk dat dat nog wel wat kan verschillen. Je hebt dan het type van je paneel nodig, met een beetje geluk kun je dan een datasheet vinden op google met info en technische tekeningen ed.
Hier kun je ook zien of de de aansluiting op dezelfde plek zit (40 pins LVDS bij LED lcd schermen), meestal links onderin.

Voor zover ik nu weet heb je voor full-hd resolutie een (dual-channel ofzoiets) LVDS-kabel nodig, maar die heeft niet elke laptop, daar kun je alleen achter komen door je laptop open te schroeven wat ik één dezer dagen ook ga doen ;)

Dit heb ik uit:http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/465074-g51vx-screen-transplant-success-3.html, lees het verhaal van member triddle.

Dit werd bevestigd door info van een ebay-reseller:
Hello,

We have had to refund over 40 people who have bought FHD screens thinking they can just plug them in to upgrade the resolution.

FHD uses different pins to HD and HD+, so in most laptops if they do actually support this higher resolution internally you must also replace the main LCD cable

The Version number makes no difference, its also odd you are asking for this exact part number when the one I have is identical, and why not ask for LG Philips which is a much better make?

Hope this helps

Regards

Gary
En:
Hi,

HD and HD+ use the same pin outs, but FHD requires additional signals not supported in most original cables, Acer sell 2 alternate cables. I would not like to supply this as there is over a 95% chance it will not work.

The datasheets you have sent links to are not the final spec, so they will not be very accurate.

Also the difference you have highlighted is not even noticeable with the human eye.

Regards

Gary
Dus als je wilt upgraden naar 1600*900 zou er geen probleem mogen zijn, voor full-hd moet je dus eerst uitzoeken of je de juiste kabel hebt. (al weet ik niet of er wel 14 inch schermen met full-hd resolutie op de markt zijn)

Als het scherm past, de aansluiting op de juiste plaats zit en je over de juiste kabel beschikt zou het dus geen probleem mogen zijn voor zover ik weet.

We hebben hier op GoT sinds kort een interessant topic met info over laptop lcd scherm, met ook een link naar een programma waarmee je het typenummer van je scherm uit kunt lezen: [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

Let wel: ik ben geen expert, dus ik zou niet alleen op mijn info afgaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:47:
We hebben hier op GoT sinds kort een interessant topic met info over laptop lcd scherm, met ook een link naar een programma waarmee je het typenummer van je scherm uit kunt lezen: [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops
Exact ;) Zoek eerst uit welk scherm je huidige laptop bevat, en zoek daarna een vervanger. In het datasheet kan je zien of alle ter zake doende afmetingen hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:47:
Zijn die Lenovo/acer modellen wel in Nederland verkrijgbaar, ik moest googelen (kon in de PW niks vinden).

Ik ben zelf ook wat onderzoek aan het doen op dit gebied. Een scherm kopen/inbouwen stelt niet zoveel voor, maar het is de vraag of het werkt.

Je moet in ieder geval goed op de maten van het scherm letten, ik denk dat dat nog wel wat kan verschillen. Je hebt dan het type van je paneel nodig, met een beetje geluk kun je dan een datasheet vinden op google met info en technische tekeningen ed.
Hier kun je ook zien of de de aansluiting op dezelfde plek zit (40 pins LVDS bij LED lcd schermen), meestal links onderin.

Voor zover ik nu weet heb je voor full-hd resolutie een (dual-channel ofzoiets) LVDS-kabel nodig, maar die heeft niet elke laptop, daar kun je alleen achter komen door je laptop open te schroeven wat ik één dezer dagen ook ga doen ;)

Dit heb ik uit:http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/465074-g51vx-screen-transplant-success-3.html, lees het verhaal van member triddle.

Dit werd bevestigd door info van een ebay-reseller:

[...]

En:

[...]

Dus als je wilt upgraden naar 1600*900 zou er geen probleem mogen zijn, voor full-hd moet je dus eerst uitzoeken of je de juiste kabel hebt. (al weet ik niet of er wel 14 inch schermen met full-hd resolutie op de markt zijn)

Als het scherm past, de aansluiting op de juiste plaats zit en je over de juiste kabel beschikt zou het dus geen probleem mogen zijn voor zover ik weet.

Let wel: ik ben geen expert, dus ik zou niet alleen op mijn info afgaan ;)
Hey Pjotr, thanks a lot for the info! Zeer nuttig en zal zelf ook eens de links gaan doorlezen.
De modellen zijn nog niet beschikbaar in NL denk ik, maar ik woon in China en hier zijn ze wel beschikbaar voor zon 600-700 euro. Vrij aardige prijs dus, als het scherm hoge res had, had ik er zeker al een aangeschaft. Hoop dat 1600x1050 ook geen probleem is, want het gaat me sowieso vooral om de verticale resolutie. Horizontaal vind ik het wel prima.
Zag inderdaad ook al het andere topic over de laptopschermen en ik zag dat al die schermen vrij makkelijk te vinden/kopen zijn hier, dus zo kwam ik een beetje op het idee.
Mocht ik na het lezen meer/andere vragen hebben of als ik het ga proberen, dan zal ik het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowdog schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 08:52:
[...]

Hey Pjotr, thanks a lot for the info! Zeer nuttig en zal zelf ook eens de links gaan doorlezen.
De modellen zijn nog niet beschikbaar in NL denk ik, maar ik woon in China en hier zijn ze wel beschikbaar voor zon 600-700 euro. Vrij aardige prijs dus, als het scherm hoge res had, had ik er zeker al een aangeschaft. Hoop dat 1600x1050 ook geen probleem is, want het gaat me sowieso vooral om de verticale resolutie. Horizontaal vind ik het wel prima.
Zag inderdaad ook al het andere topic over de laptopschermen en ik zag dat al die schermen vrij makkelijk te vinden/kopen zijn hier, dus zo kwam ik een beetje op het idee.
Mocht ik na het lezen meer/andere vragen hebben of als ik het ga proberen, dan zal ik het laten weten.
Ik denk dat je 1680*1050 bedoeld, maar die resolutie verhoudt zich als 16:10. Ik neem aan dat die laptops waarin jij geïnteresseerd bent een 16:9 scherm hebben..?

In dat geval is de maximale resolutie met een LVDS-kabel die geen full-hd ondersteunt 1600*900, dat scheelt nogal.

Tja, als je in dit movie-tijdperk van verticale pixels houdt ben je de gebeten hond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
1680x1050 zou ook kunnen idd :P zoiets in ieder geval hehe

maar inderdaad laptops waar in geinteresseerd ben hebben 16:9, is jammer dat dat daarmee samenhangt....

En inderdaad verticale pixels is niet ideaal met 16:9, vraag me af waarom ze ooit voor dit formaat hebben gekozen, maar het zal wel zijn redenen hebben. Jammer dat computerschermen de trend van TV's volgen in dat geval :(

Ga nu maar eens beginnen met het lezen van de topics op notebookreview... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is 16:9, dat betekent dat je kan upgraden naar 1366*768, 1600*900, of 1920*1080.

Met het oude 16:10 was 1920*1200 ook een optie, maar zon scherm ga je echt niet meer vinden tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:04:
Het is 16:9, dat betekent dat je kan upgraden naar 1366*768, 1600*900, of 1920*1080.

Met het oude 16:10 was 1920*1200 ook een optie, maar zon scherm ga je echt niet meer vinden tegenwoordig..
Zag toevallig 2-3 dagen geleden nog een seller met 100 nieuwe (ouwe) laptops met 1900 * 1200 binnen kreeg.
Dingen verkochten trouwens wel snel ondanks oudere specs (geloof Txxxx cpu's), kan m nu ook niet meer vinden, dus zal wel sold out zijn.
Zie nu wel nog een paar IBM P61T's staan, maja zelfde verhaal, T7700 CPU en daar betaal je dan 400 euri voor met 100gb hdd en 1gb ram. Niet echt hedendaags systeem dus....
Hopen dat er snel nog wat nieuwe laptops komen met zulk soort schermen (of hogere res) some time, some day :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowdog schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:02:
[...]

Zag toevallig 2-3 dagen geleden nog een seller met 100 nieuwe (ouwe) laptops met 1900 * 1200 binnen kreeg.
Dingen verkochten trouwens wel snel ondanks oudere specs (geloof Txxxx cpu's), kan m nu ook niet meer vinden, dus zal wel sold out zijn.
Zie nu wel nog een paar IBM P61T's staan, maja zelfde verhaal, T7700 CPU en daar betaal je dan 400 euri voor met 100gb hdd en 1gb ram. Niet echt hedendaags systeem dus....
Hopen dat er snel nog wat nieuwe laptops komen met zulk soort schermen (of hogere res) some time, some day :P
Voor tussen 500 en 700 euro kun je op marktplaats wel leuke laptops vinden, ik ben al wel een paar dell precisions/lattitudes tegengekomen met 1900*1200 resolutie, met bijvoorbeeld een t9600 cpu.

Alleen willen ze die meestal niet naar nigeria sturen, china zal dan ook wel niet hun voorkeur hebben... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:51:
[...]

Voor tussen 500 en 700 euro kun je op marktplaats wel leuke laptops vinden, ik ben al wel een paar dell precisions/lattitudes tegengekomen met 1900*1200 resolutie, met bijvoorbeeld een t9600 cpu.

Alleen willen ze die meestal niet naar nigeria sturen, china zal dan ook wel niet hun voorkeur hebben... :+
Als je typenummers weet kan je toch ook kijken of ze in China leverbaar zijn? Ik verwacht dat elektronica daar goedkoper is dan hier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gwystyl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:58:
[...]

Als je typenummers weet kan je toch ook kijken of ze in China leverbaar zijn? Ik verwacht dat elektronica daar goedkoper is dan hier.....
Denk dat dat wel moet lukken ja, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je wel een leuk systeempje moet kunnen vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je nog geen van die laptops? Dan kan je dus ook niet kijken welke panelen er in zitten.

Dat is wel lastig dan, want dan ga je er waarschijnlijk ook niet achter komen welk paneel er in zit voordat je er één gekocht hebt. Vooral van nieuwe laptops zijn er niet veel databases zoals [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog geen laptop hebt kun je niet zo goed meteen een kopen met full-hd scherm. Kosten vanaf €900 met acceptabele hardware.
Neem daarvoor een kijkje in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen
Pagina: 1