2 SSD in raid 0 of gewoon 2 losse ssd's

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 20:26
kreeg vandaag telefoon van een vriend van me,

de vraag ging :
wat is sneller 2x SSD's van 64GB in raid 0
of 2 losse SSD's / of 1 grotere SSD

wat is sneller en wat voor schijven van SSD raden jullie aan ?
wat is een van de snellere 120gb ssd's ?

overigens is een PCI-E ssd ook te doen, echter zitten daarvoor zijn VGA kaarten in de weg (heb hem ook al voorgesteld om een pci-e riser (flexibele) te gebruiken. (wist echter nog niet van het bestaan af :) )

[ Voor 42% gewijzigd door klen_ghost op 20-01-2011 20:35 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

raid 0 is natuurlijk altijd sneller.. Bij dezelfde disks

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze user raadt RAID-0 met 2 SSD's af.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:19
Raid 0 zal in het begin sneller zijn...

..Totdat je de ssds aardig beschreven hebt, dan krijg je wat eerst het SSD probleem was - en nu nog een probleem is met raid setups ; zware performance degradatie. Dat wil je gewoon niet. Heeft te maken met het feit dat (de juiste) losse SSDs op windows 7 zichzelf een beetje schoonmaken. Dat kan niet in raid.

Of je wilt geregelt je ssds gaan formatteren. Maar of dat de levensduur ervan nou bevorderd..

Kun je niet gewoon beter voor 1 grotere snellere SSD gaan ?

• klen_ghost
BastiaanCM schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:20:
Raid 0 zal in het begin sneller zijn...

..Totdat je de ssds aardig beschreven hebt, dan krijg je wat eerst het SSD probleem was - en nu nog een probleem is met raid setups ; zware performance degradatie. Dat wil je gewoon niet. Heeft te maken met het feit dat (de juiste) losse SSDs op windows 7 zichzelf een beetje schoonmaken. Dat kan niet in raid.

Of je wilt geregelt je ssds gaan formatteren. Maar of dat de levensduur ervan nou bevorderd..

Kun je niet gewoon beter voor 1 grotere snellere SSD gaan ?
zoals in de 1e post van mij staat mogelijkheid tot pci-e ssd is er ook ;)

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:23

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

(jarig!)
Raid 0 ssd is altijd sneller dan een enkele.

Ik heb zelf sinds ze te koop zijn (1,5 jaar ofzo) 2x ocz vertex 60gb in raid-0 zonder problemen. Het is een nadeel dat trim niet ondersteund wordt door de raidcontroller maar een beetje ssd heeft goede garbage collection (mijn ssd's hebben dat) waardoor de ssd het 'trimmen' automatisch doet als je de pc een poosje laat idlen.
ik merk in real life usage in ieder geval niet veel van degradaties. Ze zijn nog steeds bloedsnel.

Sys Specs

• klen_ghost
Danfoss schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:41:
Raid 0 ssd is altijd sneller dan een enkele.

Ik heb zelf sinds ze te koop zijn (1,5 jaar ofzo) 2x ocz vertex 60gb in raid-0 zonder problemen. Het is een nadeel dat trim niet ondersteund wordt door de raidcontroller maar een beetje ssd heeft goede garbage collection (mijn ssd's hebben dat) waardoor de ssd het 'trimmen' automatisch doet als je de pc een poosje laat idlen.
ik merk in real life usage in ieder geval niet veel van degradaties. Ze zijn nog steeds bloedsnel.
hij had op het oog de vertex 2 series van ocz ( mogelijk 2 x 60 of gewoon 1 x 120gb)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Al eens zelf op onderzoek uit geweest? Er is namelijk heelveel te vinden over deze materie. Zo is een RAID0 set van twee SSD's heel snel op alle fronten, maar het ontbreekt je aan de mogelijkheid TRIM te gebruiken, waardoor de performance over tijd zal afnemen.

Waar ik al mee begon, wat heb je zelf onderzocht? Uit de topic start kan ik namelijk niet opmaken dat er ook maar enige moeite is gedaan zelf de gestelde vraag te benatwoorden. Hier op GoT verwachten we toch enige eigen initiatief, dat zou je inmiddels wel moeten weten.

Om je op weg te helpen bij deze een aantal linkjes, maar omdat dit geen eigen topic behoeft, omdat er reeds genoeg over geschreven/gezegd is in dit forum gaat dit topic op slot.

Ervaringen: Het grote SSD topic ~ Deel 6
Wat te kopen: [BBG aanschaf] SSD

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.