Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:39

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc besteld en heb alvast een Samsung HD204UI EcoGreen F4 2TB gekocht om wat data van de oude hd (die ik in de pc laat zitten) over te zetten.

Ik las alleen dat deze schijf wat schrijfprobleempjes had;

"If identify commmand is issued from host during NCQ write command in the condition of PC ,
write condition is unstable.
So It can make the loss of written data."

http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=386.

Dus ik wilde de firmware updaten.
Er was ook nog een 2e manier beschreven;

"For anyone else looking go here http://tiny.cc/pw6id to download and follow these instructions:

- download the file
- burn it on a CD
- boot your PC from the CD
- chooe 1) "continue to boot from FreeDos"
- chose 1) "install to harddisk using FreeDos"
- chose your desired language
- chose "run FreeDos from CD"

Now you should get the prompt x:
- type "HD204UI" and press enter"

Ik heb dus de file van de 1e link en het gedoe van de 2e link op een USB stick gezet en pc uit/aan gedaan. Ik kom dan na wat keuzes in dos met als freedos als A: en de stick als X:
Alleen nadat ik 1 van de 2 files (F4EG.exe of HD204UI.exe) run krijg ik wat info te zien (naam HD en cijfers 0xFEBFF00 e.d. te zien) en na een lege regel "internal error occurred".

Nou heb ik de 1e schijf (een Western Digital 250GB) al los gekoppeld en alleen de SS schijf er aan gedaan en dan krijg ik hetzelfde.
Nou is firmware installeren op zich niet zo moeilijk en kan ik dat ook nog wel maar als dit soort dingen gebeuren ben ik bang dat ik hier toch ff hulp moet vragen. Op internet vind ik veel informatie over dat je de firmware moet updaten maar niks over deze fout of gebeurtenis.

Ik heb de schijf nu iets over een week. Zou het ook kunnen dat de firmware er al op staat? Wat ik las is dat nadat deze fout weg is door de firmware dat het versienummer niet veranderd.

Iemand die meer kan vertellen waarom ik die error krijg?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 12:19
de handleiding die je hier post heeft het over branden op cd van een specifieke file. Jij hebt bestanden van de beide methodes op een usb stick staan. Wat gebeurd er als je het exact volgens de hier geposte handleiding probeert?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:39

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
edit;

Hmmmm USBstick geformatteerd met HP USB Disk Storage Format Tool en dan tegelijk bootable gemaakt (al zag ik geen bestanden op de stick staan zoals met Freedos) en toen F4EG.exe er op gezet.
Pc uitgezet en WD losgekoppeld. Ik dacht ik probeer het zo en anders met andere kabel van de WD HD.

Ff bootvolgorde nog eens controleren to be sure dacht ik, deed exit en zat ineens in dos waar dat vorige keren niet gebeurde maar gewoon "verder ging".

Zat op c:, deed een /dir en zag F4EG.exe. runde hem en schijf ging updaten.

Now updating code, download completed succesfully e.d.
Firmware version 1AQ1001.

Dan moet nu me data weer veilig zijn. :)

[ Voor 79% gewijzigd door The Chosen One op 15-01-2011 21:04 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212807

Ja die 1AQ10001 versie heb ik ook, maar die had ik ook voor de upgrade.

Welke versie is de "foute"? of zitten we allemaal 1AQ10001 naar 1AQ10001 te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 212807 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 14:33:
Ja die 1AQ10001 versie heb ik ook, maar die had ik ook voor de upgrade.

Welke versie is de "foute"? of zitten we allemaal 1AQ10001 naar 1AQ10001 te upgraden?
Dat is het dus het lullige van Samsung: de nieuwe correcte firmware heeft hetzelfde versienummer. Lekker handig :+

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:22

jelbo

Hij doet het niet!

Eergisteren ook geupdated. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.min.us/iedbVo.jpg

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:25
Zelf heb ik ook net deze schijf aangesloten, na het aansluiten zag ik tot mijn verbazing dat ik geen van de bovenstaande firmwareversies heb maar 1AQ10010.
Is het verstandig op die firmware update uit te voeren? Op google kan ik niks over mijn firmware versie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
Delibel schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:46:
Zelf heb ik ook net deze schijf aangesloten, na het aansluiten zag ik tot mijn verbazing dat ik geen van de bovenstaande firmwareversies heb maar 1AQ10010.
Is het verstandig op die firmware update uit te voeren? Op google kan ik niks over mijn firmware versie vinden.
Welke productiedatum heeft jouw schijf en staat er ook een revisienummer op vermeld?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

Mooi verhaal, heb net een NAS in elkaar gezet met 5 van deze disken en heb geen pc, alleen mac's. What to do ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257388

OMG, heb deze schijven ook sinds een tijdje in mijn QNAP nas zitten in raid config. Voor het updaten van de firmware kan ik dus best de data terug op een pc zetten zodat er niets verloren gaat vermoed ik?
op de schijf zelf staat rev. A productie datum 10/2010

Hard Disk Model: SAMSUNG HD204UI 1AQ1
Model Number: SAMSUNG HD204UI
Serial Number: S2H7J1AZA16036
Disk Capacity: 1863.02 GB
Firmware Version: 1AQ10001
ATA Version: ATA-8
ATA Standard: Not recognized. Minor revision code: 0x28

Hard Disk Model: SAMSUNG HD204UI 1AQ1
Model Number: SAMSUNG HD204UI
Serial Number: S2H7J1AZA16037
Disk Capacity: 1863.02 GB
Firmware Version: 1AQ10001
ATA Version: ATA-8
ATA Standard: Not recognized. Minor revision code: 0x28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:45
hoppa de eerste schijf is net overleden, lees dit artikel installeer hp tool om usb bootable te maken is me hd opeens een usb device? heb nu dus een h: die als ik hem aanklik vraag om te formateren. pfff ben nu met recovery tool bezig om de boel te redden.

heb nog een paar van die 2tb schijven vol met data, kan ik die zo updaten of kan ik beter alles op een andere lege zetten pff wordt wel een hoop werk maar goed

met 2tb drive is gekrompen naar 32,99 gb ? zie wel de data staan via recoverytool hij is nu alles aan het overpompen hoop dat het werkt

[ Voor 38% gewijzigd door Toerq op 01-02-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

mmh ik heb er ook 2 in RAID 1 staan.....
Dan maar een paar schijven bij elkaar zoeken om een kleine 2 TB te parkeren.... zucht.....

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

zwerfkater schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:58:
hoppa de eerste schijf is net overleden
Het probleem waar het hier om gaat zorgt niet voor overleden schijven, maar voor datacorruptie.

En aan iedereen hierboven die eerst wil gaan backuppen: gewoon upgraden die hap. Firmware update kan gedaan worden met behoud van data. Of je die minieme kans dat er iets alsnog fout gaat met je data wilt wegnemen, tsja, succes met het zoeken van backup-ruimte :)

[ Voor 34% gewijzigd door Wildfire op 01-02-2011 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:10
laatst ook gedaan, dmv usb stick (met behoud van data... had geen zin om te verplaatsen)

belangrijk is dat deze samsung HDD de enige is die aangesloten moet zijn... en op SATA1 !

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 01-02-2011 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 09:45
Wildfire schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:59:
[...]

Het probleem waar het hier om gaat zorgt niet voor overleden schijven, maar voor datacorruptie.
ja dat snap ik, voordat ik het artikel las was alles ok. die 2tb hangt er los buiten de kast erbij als h: schijf en daar stond veel data op. toen ik dus me usb stick wou prepareren ging er dus iets fout met die h schijf, of dat nu wel of niet daar doorkomt maakt me niets uit. zit nu dus met een schijf die slechts 32,99 gb groot is en RAW formaat is. ben hem aan het recoveren en dat gaat tot nu toe goed. heb de firmware al geflashed dus dat zit ook wel snor. hoop wel dat ik hem nog als 2tb kan formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244205

Mijn (gloednieuwe) 2TB schijven heb ik een week of 2 geleden geflashed. Bootable USB gemaakt met DOS, F4EG.exe erop, booten vanaf stick (volgens mijn BIOS een harddisk, moest de bootprioriteit verhogen) en het programma draaien. Hij skipte netjes 1 disk van een ander type (een oudere Spinpoint F1) en de 2 nieuwe schijven werden beide succesvol voorzien van de nieuwe firmware (zoals op foto hierboven). Tenminste, dat geloof je dan maar van aan het versienummer zie je niks :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioman
Bull schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:51:
[...]

Welke productiedatum heeft jouw schijf en staat er ook een revisienummer op vermeld?
Op mijn schijf staat Rev. A geprint, productiedatum is 2010-11 (november jl.)
Verder staat er nog Sec-HD204UI( B ) voor als dat nog wat uitmaakt.

Zal morgen Estool.exe uitproberen, had er nu zo snel nog geen geluk mee (zal waarschijnlijk IDE aan moeten zetten). Zal morgen dan ook posten of ik daar ook de afwijkende firmware code zie.

edit: ( B ) werd (B)

[ Voor 3% gewijzigd door Bioman op 01-02-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 22:31

Sjonny

Fratser

Ik wist al dat er een samsung in mijn iomega esata bakje zat, maar toch net ff gekeken naar de id van die disk, en jahoor: HD204UI. schijtirritant, want hoe upgrade je nou een externe disk als ie aan de 1e sata poort moet zitten? moet ik nou een esata naar sata kabel halen ofzo?

en wanneer treed dit probleem nou op? want ik heb er over de tijd nu zo'n 500gb op gekopieerd, maar kan alles nog goed terug lezen. en 'identify command during ncq write' zegt mij niet zoveel. valt die bug op 1 file uitproberen anders?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25586

Als je geen SMART gebruikt zul je er minder last van hebben, als het een USB enclusure is, nog minder (bij e-sata zit er geen chip tussen), maar de harddisk zelf is gewoon sata ding ,dus kan je gewoon inpluggen op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:37

TGEN

Hmmmx_

Ik heb nu van al mijn F4EG's de firmware een update gegeven, en ben nu voor de zekerheid alsnog een scrub aan t doen van de data. Het was wel even stressen omdat een van de schijven na het updaten geen goed contact met de hotswap backplane maakte, waardoor hij uit de pool werd gegooid. Erg vervelend als dat pas gebeurt nadat je een andere schijf al uit de pool hebt gehaald om te updaten...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

maarud schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:02:
laatst ook gedaan, dmv usb stick (met behoud van data... had geen zin om te verplaatsen)

belangrijk is dat deze samsung HDD de enige is die aangesloten moet zijn... en op SATA1 !
Dit hoeft niet. Tooltje gaat al je disken langs en update zodra ie een HD204UI ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb G3 stations (extern) van 1,5 en 2 TB. met aan de buitenkant het Partnummer voor 1,5TB: HX-DU015EC/GB

en 2TB: HX-DU020EG/GB ben ik nu gespaard of moet ik ze nu alle 7 open
slopen of is dit voldoende informatie die ik op de buitenkant kan lezen? :/

2 schijven van 1,5TB zijn van 2010-05
1 van 1,5TB is van 2010-07 en1 van 2010-09
en 3 van 2TB van 2010-10

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:10
Anoniem: 34095 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 07:48:
[...]

Dit hoeft niet. Tooltje gaat al je disken langs en update zodra ie een HD204UI ziet.
hmm, bij mij moest het op de een of andere manier wel... heb ik misschien voor niets 6 sata kabels zitten ompluggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 07:07
Is er nog een manier om na het updaten na te gaan of je problemen hebt met corrupte data? Bijvoorbeeld checken op bad blocks? Of zou je alle data handmatig langs moeten gaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 22:31

Sjonny

Fratser

BloodDragon schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 11:37:
Is er nog een manier om na het updaten na te gaan of je problemen hebt met corrupte data? Bijvoorbeeld checken op bad blocks? Of zou je alle data handmatig langs moeten gaan... 8)7
voor zover ik het snap is dat er random rommel staat in files, dus alleen als je een crc/md5/* hash hebt van je files om mee te checken kan je niet zien of die file corrupt is geworden of niet.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158009

maarud schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:02:

Ik ga wanneer het spul arriveert een nieuw systeem bouwen met een Samsung HD204UI (2TB) en een Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB.

Begrijp ik het goed wanneer ik begrijp dat ik voordat ik m'n ssd aansluit en windows7 daarop zet, die lege Samsung HD204UI (2TB) EERST aan de SATA1 hang en dan de iso waarnaar de link verwijst gebrand op cd erin stop en draai (run)?

Of kan het patchen eenvoudiger (voor mij..) wanneer je OS niet op de te patchen schijfstaat?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Mvg
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Het maakt allemaal geen moer uit, de update-tool gaat gewoon al je SATA-poorten na en alle HD204UI's die hij vindt worden dan bijgewerkt.

Dus de schijf hoeft echt niet persé op de eerste SATA-poort. En je kunt flashen wanneer je wilt, dus voorafgaand aan een OS-installatie of achteraf, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioman
Nou, na enig gepuzzel met ACHI/IDE instellingen en het op de juiste plek zetten van de USB-stick in de boot volgorde (als harde schijf...) is het me gelukt om te flashen en de samsung diagnostic tools te draaien :). De tool ging inderdaad de schijven na en vond en flashde de HD204UI, heb wel alleen Samsungschijven aangesloten, weet niet of dat ook nog een factor is.

Als ik in FreeDos boot dan geeft Estools.exe de 1AQ10001 firmware-code aan. Met tooltjes onder Ubutnu/Windows zie ik nog steeds 1AQ10010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Ik heb zojuist een paar van deze schijven bij Alternate gekocht. productiedatum 2011.01
zou ik die upgrade ook nog op deze schijven moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-05 11:09
Net mijn 4 HHDs geflashed via mijn laptop. :) Flash-drive erin, booten naar FreeDOS. HDDs 1 voor 1 in een externe behuizing met eSATA en flashen maar (wel elke keer laptop opnieuw opstarten). De HDDs werden gewoon netjes herkend via de eSATA poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:42
Als je schijven niet op AHCI staan heb je geen NCQ en is je data "veilig" toch?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:37

TGEN

Hmmmx_

Ik gebruik ZFS, en heb na het flashen een scrub op mijn array uitgevoerd. Die vond geen enkele corruptie (ZFS houdt CRC32C waardes bij van al je data). Dus of er een manier is om na te gaan of er data corrupt is geraakt is afhankelijk van het bestandssysteem dat je gebruikt, of je moet een kopie van je data hebben waarvan je zeker weet dat ie correct is, dan kan je daarmee vergelijken.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
Ik maak gebruik van een QNAP NAS met 4 schijven in RAID 5, ext4. Heb helaas geen kopie van de data, dus dat kan ik niet gebruiken. Vind het alleen niet zo'n fijn idee dat er misschien corrupte data tussen zit. Enige wat mijn QNAP kan doen is checken voor bad blocks en of the RAID array nog klopt. Denk dat ik dat eerst maar is ga doen nadat ik alle HDDs heb geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:11
Ik heb de .iso gebrand op een dvd rw'tje, mijn laptop opnieuw opgestart alleen hij boot de cd niet? Hij start de bootloader zoals altijd van Ubuntu, waar ik gewoon kan kiezen tussen Windows 7 en Ubuntu.
Mijn F4EG zit in een externe case en is aangesloten via esata op mijn laptop. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeP
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo,

Alles uitgevoerd. Krijg ook het scherm uit eerdere postings. Alles succesvol.
Maar... als ik de pc weer opstart kent ie de schijf niet meer. De opstartschijf (IDE) doet het gelukkig wel gewoon, maar de 2Tb Dataschijf wordt niet meer herkent.

Wat doe ik hieraan?

Vr gr. Bauke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:11
Je moet hem denk ik even locaten met bv. EASUS partition manager free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeP
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
QErikNL,

Bedankt, ga ik even proberen.

Bauke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 331360

BaukeP schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:12:
Hallo,

Alles uitgevoerd. Krijg ook het scherm uit eerdere postings. Alles succesvol.
Maar... als ik de pc weer opstart kent ie de schijf niet meer. De opstartschijf (IDE) doet het gelukkig wel gewoon, maar de 2Tb Dataschijf wordt niet meer herkent.

Wat doe ik hieraan?

Vr gr. Bauke
Ik heb precies hetzelfde probleem.. Het is de main disk in mijn systeem. Na het succesvol flashen doet hij het compleet niet meer. Ik heb getracht via de Windows cd te kijken maar zelfs tijdens de installatie herkent hij geen harddisk meer. Terugsturen dan maar?

Update: na een kwartiertje deed hij het plots weer..

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 331360 op 02-02-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Ik heb hier 3 externe G3 stations van 2TB (safeguard your memories) met type nummer: HD204Ui
en 4 externe G3's van 1,5TB met typenummer HD154ui/VPK.

1 backup van mijn foto's staan op een 2TB en een exacte copy daarvan op een 1,5TB. lucky me :)

Er staat wel spinpoint op, maar kan helaas niet zien of het om een zogenaamde F3G gaat.
Ga straks denk ik even de firmware doen. Tenzij iemand kan bevestigen dat NHQ standaard uitstaat voor externe HDD's want dan doe ik dat dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:23
Heb ook deze schijf in mijn server hangen als tweede/data schijf, maar maak me weinig zorgen om te moeten flashen.

Server is gebaseerd op een E8400 uit 2006 en die ondersteunt weliswaar AHCI, maar dan wordt de DVD drive (ook SATA) niet meer herkend door het BIOS. Lastig als je Windows 7 wil installeren vanaf DVD :)
Weet dat je achteraf ook de setting kan veranderen in Win7/BIOS, maar wilde daarvoor mijn server niet meer herstarten. Nu draai ik dus in IDE mode, en maak me daarom ook geen zorgen over de HD204UI/1AQ10001 firmware.
Ik flash de disk wel een keer als ik mijn systeem upgrade, dan heb ik tevens een systeem dat van USB boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Laatst online: 22-05 21:28

RichZ

Keep burning!

Mmm, ik ben ook in het bezit van een G3 Station van 2TB waar hetzelfde type schijf in kan zitten, heeft iemand een idee of hier ook een probleem mee kan zijn? Ik neem aan van niet tenzij de usb to sata chip ook NCQ ondersteund.

[ Voor 17% gewijzigd door RichZ op 03-02-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Dear Customer,

In reference to your firmware issue, Samsung have provided a patch tool not actually a firmware update.
The patch tool is designed for internal unit .We like to remind you that tampering of your unit will void your
warranty .

If you need more assistance please contact Samsung 1-800-726-7864.
Echt niet dat ik mijn garantie verlies binnen Europa als ik alleen de behuizing openmaak. :/
Zijn ook echt geen Samsung technisie die mijn vraag kunnen beantwoorden.

[ Voor 23% gewijzigd door Zakkenwasser op 03-02-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Maakt het uit dat mijn F4EG HD204UI in een usb-behuizing zit? Of MOET ik het dan toch patchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

daarbij vraag ik het me ook af of het mogelijk is om deze schijf te patchen als hij in een USB-behuizing zit. (geen samsung usb enclosure)

heb namelijk alleen een, HDD-enclosure van toshiba, een MacBook en een Synology NAS tot mn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
Eindelijk mijn 4 HD204UI schijven (uit een QNAP NAS) up to date.

Had alleen een Intel Macbook Pro en een oude Windows bak met SATA aansluiting tot beschikking, maar helaas kon ik het niet op de Windows bak aan de praat krijgen. Hij bleef de volgende melding geven:
This system supports ATA command only. This program isn't available for this drive.
Dat blijkt dus te maken te hebben met de SATA poort instelling, maar de BIOS van de Windows bak is zo dichtgetimmerd, dat je daar niks aan kan veranderen. 8)7

Uiteindelijk een SATA verlengkabel gekocht, de schijven van stroom voorzien via de Windows bak en de SATA kabel verbonden naar mijn Macbook Pro. Opstarten met Freedos cd en dan werkt het dus wel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 22:54
BloodDragon schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:56:
Eindelijk mijn 4 HD204UI schijven (uit een QNAP NAS) up to date.

Had alleen een Intel Macbook Pro en een oude Windows bak met SATA aansluiting tot beschikking, maar helaas kon ik het niet op de Windows bak aan de praat krijgen.

Dat blijkt dus te maken te hebben met de SATA poort instelling, maar de BIOS van de Windows bak is zo dichtgetimmerd, dat je daar niks aan kan veranderen. 8)7

Uiteindelijk een SATA verlengkabel gekocht, de schijven van stroom voorzien via de Windows bak en de SATA kabel verbonden naar mijn Macbook Pro. Opstarten met Freedos cd en dan werkt het dus wel _/-\o_
Ik heb mijn F4 ook geupdate met hulp van een oude Athlon 64. Ik vertrouw die live/boot/dos disks voor geen meter, heb er al een keer mijn hele RAID array mee vernaggeld.

Dus Power gepakt van mijn oude PC, laten idlen in bios, sata kabel in de AMD 64 en updaten maar. Nog best wel een gepruts om alle bios instellingen goed te krijgen zodat hij boot vanaf USB en de SATA pakt. Updaten zelf is peanuts en verliep naar behoren.

Heb hem voor de zekerheid 2x geflasht, 1e keer duurde 20 seconden, 2e minder dan 5. Denk dat ik dus zeker de oude verkeerde firmware had. Schijf is van 2010.12 rev A, gekocht op 24 dec. Merk er verder niets van.

Goed kan weer lekker pitten vanavond 8)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Ik vond net dit over de G3 van Samsung. Weet niet wie dit nog kan bevestigen.

http://forums.opensuse.or...html#post_message_2272107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichZ
  • Laatst online: 22-05 21:28

RichZ

Keep burning!

MrJey schreef op maandag 07 februari 2011 @ 09:16:
Ik vond net dit over de G3 van Samsung. Weet niet wie dit nog kan bevestigen.

http://forums.opensuse.or...html#post_message_2272107
Dus het lijkt er in ieder geval op dat er geen issues zijn m.b.t. de G3 station.
Ik heb de mijne aan mijn mediastreamer hangen en er al flink wat GB aan films opgezet en ben tot nu toe ook nog geen problemen tegen gekomen. Vooralsnog laat ik het maar zo aangezien je de garantie kwijt bent als je hem open maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
RichZ schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:06:
[...]

Dus het lijkt er in ieder geval op dat er geen issues zijn m.b.t. de G3 station.
Ik heb de mijne aan mijn mediastreamer hangen en er al flink wat GB aan films opgezet en ben tot nu toe ook nog geen problemen tegen gekomen. Vooralsnog laat ik het maar zo aangezien je de garantie kwijt bent als je hem open maakt.
DriveControllerInfo zegt over mijn 1,5TB / 2TB G3 schijven dat het zogenaamde USBEHCI schijven zijn.
Via een wiki kwam ik erachter dat EHCI niet hetzelfde is als AHCI en dus deze schijven wel de firmware bug hebben, maar vanwege een tekortkoming van de hostcontroller geen AHCI aan kunnen spreken en daardoor krijgt NCQ ook geen kans om data corruptie te kunnen veroorzaken. Correct me if I'm wrong...please do!

[ Voor 28% gewijzigd door Zakkenwasser op 07-02-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

damm dit is echt niet leuk. Heb net een server draaien met 7 stuks erin allemaal in achi. Kast zit totaal vol en loskoppelen is geen optie. Data verlies ook niet trouwens. Hoe zit dat met de mensen die na een update een niet meer herkende schijf hadden en hoe groot is het probleem als ik niet update ?

krijg trouwens deze week nog 3 stuks binnen, die kan ik wellicht wel via een externe dock bewerken. Maar hoe weet ik nu of de update noodzakelijk is aangezien de versienummers gelijk zijn ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Laatst online: 09-05 00:30
Ik heb 4 schijven in m'n computer waarvan 2 hd204ui, een hitachi 1tb en een hd103uj 1tb. Ik had ze allemaal aangesloten toen ik die tool draaide en hij heeft netjes de 2 hd204ui geupdated en de rest overgeslagen.
Na het uitzetten (dus niet ctrl alt del maar echt uitzetten) en weer aanzetten installeerde windows 7 ze opnieuw en waren ze er weer met alle data.

Ik heb de how to gevolgd, maar ik (het) kan de driver niet vinden. Resultaat is:
Driver not installed
There is no cdrom or the wrong cdrom!

Verder zie ik

Volume in A is FREEDOS
dir geeft:
DRIVER <DIR>
FREEDOS <DIR>
COMMAND COM
FDCONFYG SYS
KERNEL SYS
3 files 113,400
2 dirs 156,672 bytes free

Ik heb bij stap 1 zowel safe als normal mode geprobeerd en zowel AHCI als IDE ?

Kan iemand me een zet in de goede richting geven alsjeblieft?

Anoniem: 30944

Anoniem: 158009 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:28:
Ik heb de how to gevolgd, maar ik (het) kan de driver niet vinden. Resultaat is:
Driver not installed
There is no cdrom or the wrong cdrom!

Verder zie ik

Volume in A is FREEDOS
dir geeft:
DRIVER <DIR>
FREEDOS <DIR>
COMMAND COM
FDCONFYG SYS
KERNEL SYS
3 files 113,400
2 dirs 156,672 bytes free

Ik heb bij stap 1 zowel safe als normal mode geprobeerd en zowel AHCI als IDE ?

Kan iemand me een zet in de goede richting geven alsjeblieft?
Hmm.. Ik heb toevallig laatst ook 2 schijven zonder problemen ge-update met de iso die ik hier had gedownload. Deze heb ik daarna met de Universal USB Installer (hier te downloaden) op een USB-stick gezet, in de bios aangegeven dat hij vanaf deze stick moest booten en de schijven werden zonder problemen gevonden (ondanks dat er nog een derde Samsung aanhing :+)

Wat heb ik gedaan: na het booten op Enter geduwd om FreeDOS te starten, toen op Enter (install to harddrive) en daarna gewacht totdat ik de prompt "A:\>" kreeg. Hier heb ik toen "C:" ingegeven en daarna "hd204ui" ingetikt waarna de firmware werd ge-update.

Hopelijk helpt dit je verder ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 30944 op 10-02-2011 14:45 . Reden: tiepvautje O-) ]

Thx voor je reactie.

Bij c: krijg ik invalid drive
B krijg ik wel te pakken, maar dan wordt er steeds gevraagd: Haal de diskette uit A en stop 'm in B

Dit is duidelijk niet mijn kopje thee.

Zijn er nog andere manieren om dit te fixen?

edit: andere manier is dat usbstickje natuurlijk

zou je me er door universal installer willen loodsen willen loodsen
Step 1: wat moet ik kiezen of downloaden?
Step2 : de welbekende iso kiezen denk ik

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 158009 op 10-02-2011 17:20 ]

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:54

Bozevkwa

The Falcons have landed

Ik heb de volgende instructie gebruikt, zoals Passkes die beschrijft in deze reactie:
Passkes in 'nieuws: Winkels verkopen Samsung-schijven met corrupte firmware'

Tool gedownload, Gestart, USB disk bootable gemaakt en met windows Explorer de update exe op de USB disk gezet. Geboot vanaf USB disk en op C: staat dan de update tool.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Oke ... hoe maakt deze onwetende een bootable usbstick. Ik heb verschillende progs geprobeerd, maar ik krijg de DOSbestanden er niet op. Als er een faq voor is, sorry, dan is een verwijzing ook goed natuurlijk.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

OK, een verkorte handleiding dan.
Zorg dat je een fat32 geformateerde USB disk gereed hebt liggen.
Stop deze in een USB poort en kijk welke drive letter hij krijgt.
Download Unetbootin (windows versie) zie mijn vorige post.
Start de tool, na het downloaden
Selecteer als distributie FreeDOS
Dan selecteer je de juiste USB schijf (onderin het scherm) en klik op OK.

Nu worden de benodigde bestanden gedownload en op de USB schijf gezet. De USB schijf is nu bootable.
Kies afsluiten ipv herstarten, want je moet de upgrade tool nog op de USB schijf zetten.
Download (als je dat nog niet hebt gedaan) de HDD firmware update en zet deze ook op de USB schijf.

Nu kun je je PC rebooten en laten starten vanaf de USB schijf.
Na het starten zit je op drive A. Ga naar drive C en start het update proces.

Als al je schijven zijn bijgewerkt, kun je de USB schijf verwijderen en rebooten.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257388

Bozevkwa schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 18:58:
Ik heb de volgende instructie gebruikt, zoals Passkes die beschrijft in deze reactie:
Passkes in 'nieuws: Winkels verkopen Samsung-schijven met corrupte firmware'

Tool gedownload, Gestart, USB disk bootable gemaakt en met windows Explorer de update exe op de USB disk gezet. Geboot vanaf USB disk en op C: staat dan de update tool.
Is mij perfect gelukt zoals beschreven in deze link, was op 5 minuutjes gefixt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thx Bozevkwa! Je handleiding deed de truc.

In de freedos safemode (2) liep alles zoals het moest en ik kon de ssd en hd gewoon op hun plaats (op het mobo) laten. Nu kan eindelijk die kast van m´n zojuist gelegode pc dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
Ik merk dat er velen de firmware hebben kunnen updaten zonder dataverlies.

Ik heb vier van deze exemplaren in een softwarematige RAID 5 van Intel staan, bomvol. 'k Heb dus een enorme vrees dat windows de RAID niet meer zal herkennen na het updaten. Iemand die deze schijven in RAID modus (Intel Matrix/RST) succesvol heeft kunnen updaten?

[ Voor 4% gewijzigd door meraki op 12-02-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
T0mS schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:34:
Ik merk dat er velen de firmware hebben kunnen updaten zonder dataverlies.

Ik heb vier van deze exemplaren in een softwarematige RAID 5 van Intel staan, bomvol. 'k Heb dus een enorme vrees dat windows de RAID niet meer zal herkennen na het updaten. Iemand die deze schijven in RAID modus (Intel Matrix/RST) succesvol heeft kunnen updaten?
RAID != AHCI thus geen probleem met NCQ aanspraak. Als dat zo in BIOS zou zijn ingesteld.
Zou dan gewoon AHCI in bios uitschakelen en tijdelijk in IDE modus draaien totdat er een oplossing is voor softwarematige RAID instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-02-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
janomill schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 14:20:
Ik heb zojuist een paar van deze schijven bij Alternate gekocht. productiedatum 2011.01
zou ik die upgrade ook nog op deze schijven moeten doen?
Heb even gegoogled hierop, gezien ik er ook twee heb van deze productiedatum.
Link
SamsungUSA Tech Thanks for the query! The firmware was updated in the first week of December 2010, Version 1AQ10001. You can distinguish HDDs with the updated firmware factory-installed by looking for “2011.01” printed on the model label.
M.a.w. units met deze productiedatum en later zijn al voorzien van de firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

MrJey schreef op zondag 13 februari 2011 @ 10:17:
[...]

RAID != AHCI thus geen probleem met NCQ aanspraak.
RAID is een subset van AHCI, dus als je onboard RAID draait op een modern systeem, draai je ook AHCI en kun je dus NCQ gebruiken.

Of je nu wel of niet NCQ gaat gebruiken er is geen reden om je Samsung F4 schijven niet te voorzien van de firmware fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpetero
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 13:29
http://captaingeek.net/ho...-f4eg-firmware-bug-patch/

ideaal ding en binnen 2 min. gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TribalDragon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03-2024
Het is me gelukt met de link van delpetero naar de bootable CD ISO . Kreeg net als King Sadim de 'invalid drive c:' melding wanneer ik een USB drive bootable wilde maken m.b.v. Unetbootin --> FreeDos!
(Nog steeds geen idee waarom het met de bootable USB drive niet werkt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4E
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-04 17:52

S4E

Misschien kan men mij nog wat hulp bieden.

Ik kreeg ook de usb bootable niet voor elkaar. Net een nieuwe pc besteld deze week, raid 1 config draait al maar wil natuurlijk nog wel even de firmware updates doen.

Als ik de bootable brand en gebruik gaat dit allemaal goed. Eenmaal in het freedos scherm, kies ik voor optie 2. (safe mode).
Ik krijg dan de dos prompt (A)

Echter kan ik hier nergens de f4eg.exe terugvinden. Andere schijfletters pakt hij ook niet.
Wat doe ik hier verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

Heb je de f4eg.exe op de USB stick gezet?

Verder: A: is de boot drive. Je USB stick is de 'hdd', c: dus.
Op de DOS prompt type je C: en dan enter. Met dir zou je nu f4eg.exe moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4E
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-04 17:52

S4E

Nou, ik heb de laatste keer nu gebruik gemaakt van de cd versie (freedos).
Dus niet van de usb versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 23:43
Ik heb een Synology 1010 met 5 van die Samsung schijven.
Ik heb ze 1 voor 1 er uitgehaald en geflashed met die freedos cd op een gewone windows bak.
Na elke flash heb ik ze terug in de Synology gestoken om mijn data te kontroleren.

Alles is perfect verlopen en ik heb geen data verlies.
De Synology geeft wel nog een melding dat mijn HD204UI schijven mogelijk geflashed moeten worden.
Maar dit blijkt normaal te zijn, ik heb dan gekozen voor melding niet meer weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 12:38
Heb je write cache weer aangezet of de melding gewoon weggeklikt en write cache uit laten staan?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Die vraag wou ik net gaan stellen. Nog een manier om te testen of het nu wel goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 14:35
Gisteren heb ik twee Samsung EcoGreen F4EG HD204UI 2TB geleverd gekregen. Revisie A, productiedatum 02-2011.

Updaten of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 11-03-2011 09:28 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 17:35
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de schijf wel te updaten want je weet nu niet voor 100% zeker dat ie de nieuwste firmware heeft.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hmmm, dan moet ik er toch maar aan geloven. Het meeste werk zit in het verbouwen van een PC om de firmware te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
ik heb de update ook uitgevoerd. tevens heb ik mijn andere schijf in de pc laten zitten een HD154UI en dit gaat gewoon goed. de app vermeld gewoon netjes dat die de firmware niet op die andere schijf kan zetten en totdat deze bij de juiste uitkwam en ging flashen.

ik heb overigens gebruik gemaak van de 2e install opties hierbij hoef je er geen extra software op te zetten en zit de firmware er al in. dus ISO branden en aan de slag.

"For anyone else looking go here http://tiny.cc/pw6id to download and follow these instructions:

- download the file
- burn it on a CD
- boot your PC from the CD
- chooe 1) "continue to boot from FreeDos"
- chose 1) "install to harddisk using FreeDos"
- chose your desired language
- chose "run FreeDos from CD"

Now you should get the prompt x:
- type "HD204UI" and press enter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 23:43
Sluuz schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:02:
Heb je write cache weer aangezet of de melding gewoon weggeklikt en write cache uit laten staan?
Ik heb write cache terug aangezet en alles werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Zojuist ook maar geupdate met de goede handleiding: Passkes in 'nieuws: Winkels verkopen Samsung-schijven met corrupte firmware'.

Wel heb ik alle HDD's aan de SATA controller laten zitten, hij update dan de HDD's waar de patch benodigd is, en doet niets met de HDD's waar geen patch benodigd is (andere type's).

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 12-03-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenFrog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik zie regelmatig de vraag voorbij komen of men al dan niet de patch moet toepassen.

Mijn antwoord (nogmaals): gewoon doen, in geval van twijffel.

Ook een reeds gepatchte schijf kan je opnieuw patchen zonder problemen, en dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 23:20
Ik heb mijn schijf ook juist binnen. Wil deze ook patchen, maar heb slechte ervaringen met het los koppelen van harde schijven (data verlies/volume onleesbaar) Hoe of waar moet ik op letten of vooral wel of niet doen om veilig dwz zonder dataverlies mijn schijven los koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Zet je PC uit, dus echt uit, stroom eraf, ook alle stroom van je moederbord. Ga zorgvuldig en voorzichtig te werk, haal alles rustig los, dan moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Jumpman schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:18:
Zet je PC uit, dus echt uit, stroom eraf, ook alle stroom van je moederbord. Ga zorgvuldig en voorzichtig te werk, haal alles rustig los, dan moet het goed komen.
Hoi Jumpman, ik zie juist dat jij alle schijven hebt laten hangen. Dat probeer ik dan toch liever....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Het wil mij maar niet lukken.

USB stick geformateerd. unetbootin-windows-502.exe gestart. Freedos op de usb geinstaleerd. F4EG.EXE erop gekopieered. PC uitgeschakeld via F12 Bootmenu via USB opgestart. Kies dan safe mode. Dan heb ik A: volgens mij staat daar freedos maar krijg F4EG.EXE daar niet te zien met dir/w en helemaal niet uitgevoerd. Daarnaast heb ik C: daar staat niets en X daar staat een readme file die ik niet geopend krijg.....
Krijg f4EG.EXR op A, C en X niet uitgevoerd of te zien via dir/w. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Vreemd, bij C\:dir/w zou je F4EG.exe moeten zien.

Misschien kan je nog een keer de stappen volgen?

Maar om het niet ingewikkelder te maken (en je USB bootstick werkt goed), plaats een tweede stick FAT32 geformatteerd met F4EG.exe, en run deze vanaf de drive letter die deze heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 17-03-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Laatst online: 20-05 21:50

wowi

RichZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:48:
Mmm, ik ben ook in het bezit van een G3 Station van 2TB waar hetzelfde type schijf in kan zitten, heeft iemand een idee of hier ook een probleem mee kan zijn? Ik neem aan van niet tenzij de usb to sata chip ook NCQ ondersteund.
Ja deze heb ik ook geopend en gepatched er zat bij mij een produktie datum van dec 2010 in dus die had de patch nodig, de g3 is simpel te openen mits je een beetje handig bent.

YouTube: ‪Samsung G3 Station‬‏
hier het filmpje van youtube.

En ik had ook nog losse drives van 2011/01 en heb daar de patch ook uitgevoerd zonder problemen!!
dus doen zou ik zeggen beter een keer je garantie verliezen dan je data !!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163767

Vandaag ook 3 van deze schijven binnengekregen, zal ze zo gelijk maar even patchen. De vraag is echter; hoe controleer ik of ik in de toekomst alsnog niet mijn data kwijt raak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408308

Vraagje: ik heb een Synology DS411+II met 4 HDUI204 schijven. Weet iemand of het mogelijk is om de schijven te patchen via de NAS zelf?
Kan je de NAS booten via de USB poort?
Indien ja, kan je dan schijven patchen terwijl ze in de NAS zitten?
Of eventueel door ze één voor één te patchen terwijl ik ze aan de eSATA poort hang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensat
  • Laatst online: 01-01-2022
Aangezien de vraag van megabit3000 bijna 2 maanden is blijven liggen, moet ik het misschien niet vragen..

maar is het mogelijk om de HDD firmware up te daten zonder de schijven uit m'n Netgear ReadyNAS ULTRA 4 RNDU4000 te halen? Ik bezit geen PC kast noch Windows systeem, gebruik alleen een MacBook Pro.

Of zijn er nog andere opties, USB connected externe casing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ik denk de laatste optie, externe behuizing (e-SATA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensat
Even doorgegaan met zoeken, HDD Dock lijkt de goedkoopste optie. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Gewoon zoiets als de Sharkoon QuickPort Combo eSATA.

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/r/rdua41.jpg

Aan te sluiten via zowel USB als eSATA en kan 2.5" en 3.5" schijven aan zowel IDE- als SATA. Extreem handig.

Een dock is voor zoiets altijd het handigst, een externe behuizing is omslachtig wegens het moeten inbouwen in de behuizing.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2011 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
Aangezien de firmware update een dostool is zal de usb-connectie waarschijnlijk niet gaan werken, beste lijkt me toch om even een normale windows pc op te snorren en daar de schijven aan de onboard sata controller te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nielson schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:12:
Aangezien de firmware update een dostool is zal de usb-connectie waarschijnlijk niet gaan werken, beste lijkt me toch om even een normale windows pc op te snorren en daar de schijven aan de onboard sata controller te hangen.
Daarom die eSATA aansluiting dus. Zowel handig binnen als buiten Windows :)

(moet je natuurlijk wel een SATA of eSATA aansluiting naar buiten lussen als je behuizing het al niet vanzelf heeft, ik heb gewoon een PCI-bracket gepakt waar twee eSATA-connectors op zaten en die dus op de SATA-aansluitingen van het mobo gehangen)

[ Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Wildfire schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:18:
[...]

Daarom die eSATA aansluiting dus. Zowel handig binnen als buiten Windows :)
Maar laurensat heeft een Macbook Pro en daar zit volgens mij alleen USB op en geen eSATA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nielson schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:24:
[...]
Maar laurensat heeft een Macbook Pro en daar zit volgens mij alleen USB op en geen eSATA :)
Tsja. Overmacht wegens hardwaregebreken dus :P

(maar dan een dock of behuizing dus ook geen nut aangezien die via USB gaan)

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensat
Klopt helemaal, toch besloten dat een dock met e-sata de beste optie is, toegankelijker die kabel in iemands PC kast te steken dan diegene zijn kast om te bouwen voor enkele firmware updates! :)

Dank voor de hulp allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Mij lukt het niet om te flashen.

Ik heb freedos op usb stick gezet samen met de f4eg.exe. Sluit mijn hdd aan. Boot van usb kies dan Freedos safe mode. Dan krijg ik A:\
Ik gan dan naar C: en tik in dir en dan staat er Volume in drive c has no label. Volume serial number is 88B8-4814 File not found. Ik kan de f4eg.exe nergens zien/vinden.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zonekill schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:33:
Mij lukt het niet om te flashen.

Ik heb freedos op usb stick gezet samen met de f4eg.exe. Sluit mijn hdd aan. Boot van usb kies dan Freedos safe mode. Dan krijg ik A:\
Ik gan dan naar C: en tik in dir en dan staat er Volume in drive c has no label. Volume serial number is 88B8-4814 File not found. Ik kan de f4eg.exe nergens zien/vinden.

Wat doe ik verkeerd?
En wat zie je op je A-drive? Da's je USB-stick als het goed is, waar de flashtool ook op staat.

Als je in DOS boot kan het best zijn dat je bestaande drives een andere schijfletter hebben dan je gewend bent trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Wildfire schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:39:
[...]

En wat zie je op je A-drive? Da's je USB-stick als het goed is, waar de flashtool ook op staat.

Als je in DOS boot kan het best zijn dat je bestaande drives een andere schijfletter hebben dan je gewend bent trouwens.
Uhm ja ik moest het op iemand anders zijn pc doen want zelf heb ik geen vaste pc. Ben daar nu niet meer dus uit mijn hoofd stonden op A een folder Drivers en nog een folder freedos dacht ik en nog 3 losse files.
Heb ook b: d: e: f: geprobeerd maar dan gaat ie soms vragen naar diskette.

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 19:35
Ik probeer de firmware van de schijf te upgraden via een USB stick.
Hierop verschillende 'dos' versies gezet.
Elke keer gaat hetzelfde mis:
De tool start, detecteert 3 harde schijven (andere merken) en geeft vervolgens een internal stack overflow.
(kan niet verder).

Ik heb er 4 pata apparaten (3x hdd + 1x dvd), en 3 sata schijven (2 in raid 0, en de patient) aanhangen.
Ik ben erg, en dan ook erg huiverig om mijn raid 0 los te trekken.
Dit doe ik liever niet.

Iemand een suggestie wat ik zou kunnen doen?

edit: zojuist freedos geboot (safe mode). De update stopt ook hier na 3 schijven te hebben gedetecteerd. Alleen geen error, maar alles slaat vast. Systeem reageert op niks meer. Ik kan zien dat de tool 1 pata schijf heeft gezien, en 2 sata schijven (de raid 0). Daarna dus vast. Wat zou er gebeuren als ik de raid 0 loskoppel, en vervolgens boot met de sata schijf op de plek waar nu de raid 0 zit... Klinkt mij gewoon als een risico... 8)7

Wat ik verder afvraag, ik zie 2 patches op de site van samsung...moet ik deze allebei hebben? (de f4eg update en de 204ui update).

[ Voor 35% gewijzigd door mad_dog op 08-09-2011 15:59 . Reden: extra tests ]

• Nielson
Geen andere pc waar je die ene Samsung even aan kan hangen?
Pagina: 1 2 Laatste