• Stef_Venner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Goedemorgen mensen,

Ik werd gisteren verrast met een bezoek van een aantal politieagenten.
Er zouden via mijn ip goederen geheeld worden op marktplaats.
Ik was dus verdachte tot ik het tegendeel bewezen heb en de advocaatkosten zijn voor mijn rekening.
Nu vroeg ik me dus af, mag de politie via ziggo mijn NAW opvragen?
Ook vraag ik me af hoe ik het tegendeel kan bewijzen?
De beveiliging op m'n wifi is wpa2 dus dat m'n wifi gehackt is lijkt me sterk.
Bvd Stef

EDIT:

Ikzelf zit nooit op Markplaats, vanwege het groot aantal oplichters.
Mijn vader heeft wel eens dingen op marktplaats gekocht maar nog nooit iets verkocht (hoor ik net van hem, internetverbinding staat wel op mijn naam.)
Rechtsbijstand bellen heeft flink wat uitgehaald, ze wisten me te vertellen dat een IP-adres genoeg bewijs was |:( Ze boden mij ook een advocaat aan (moet de politie dit niet vermelden ipv zeggen van je mag een advocaat maar wel zelf betalen?)
Ikzelf vind het ook een vreemde gang van zaken dat ik niet eens van een officier van justitie bericht heb gehad dat de politie mijn NAW gegevens zou opvragen.

Degenen waarmee ik de internetverbinding deel zijn mijn zusje, vader en moeder.
Deze gebruiken dit eigenlijk alleen voor MSN, mail en officewerk.
Hun zullen nooit zoiets doen, en anders had ik die gestolen spullen wel eens gezien wat nu dus niet het geval is.

Mijn configuratie is een Ziggo Arris modem, DLink Dir-825, Macbookpro, Imac en 6 windows pc's(waaronder 2 laptops) en een ps3
De router is beveiligd met WPA-2, draadloze apparaten zijn mijn SE
X10, Nokia E72, Vodafone 845, de 2 windows laptops en de Macbook

Hopelijk heb ik zo een aantal vragen beantwoordt en jullie genoeg informatie gegeven.

[Voor 57% gewijzigd door Stef_Venner op 14-01-2011 15:33]

• cORT3X
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 08:47
ik zou als ik jou was je computer maar eens heel goed na kijken.( en andere pc's, als die er zijn)
als iemand een proxy op jouw computer zet kan er heel veel naars gebeuren.
als je nou dmv verschillende scans kan aantonen dat er "vreemde software" op je computer staat en dat rijmt met je bank gegevens waar niks op te zien is, lijkt het me sterk dat je nog wordt aangezien voor heling.
ik zou ook eens in je router kijken, of hier dingen anders staan dat je zelf hebt ingesteld.
wat betreft die NAW gegevens durf ik niks te zeggen, heb er zelf geen ervaring mee.

succes

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou persoonlijk zo snel mogelijk van dit forum af gaan en je zelf naar de rechtsbijstand gaan slepen.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:40:
A false sense of security is worse than being unsure.

Ook WPA2 is te kraken. Het duurt even, maar het kan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Anoniem: 379085

Op ziggo staat het volgende perbericht:
20/07/2010
Ziggo stelt NAW-gegevens alleen beschikbaar na opdracht van rechter
Naar aanleiding van de uitspraak van de rechter dat Brein rechtstreeks kan procederen tegen Ziggo-abonnees, is er grote onrust op de internetfora ontstaan. Posters suggereren dat Ziggo nu zonder meer NAW-gegevens aan Brein beschikbaar gaat stellen. Dit is absoluut niet waar! Ziggo stelt adresgegevens alleen beschikbaar als zij daartoe gedwongen wordt door een rechter of door Justitie.

Ziggo hoeft de doorgifte van The Pirate Bay niet te staken. Dat heeft de Rechtbank in Den Haag gisteren in een kort geding geoordeeld. Stichting Brein eiste dat Ziggo de torrentsite blokkeert. De rechter wees de eis van Brein af omdat niet alle abonnees van Ziggo de auteursrechten schenden en Brein ook rechtstreeks kan procederen tegen internetgebruikers die zich schuldig maken aan inbreuk op auteursrecht.

bron: Ziggo
Alleen als hij toestemming had van een OvJ of rechter dus :)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 379085 op 14-01-2011 09:37]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55

RammY

Dát!

Mondeling een verdachte?
Hmmm....
Hebben ze uberhaupt papiertjes bij zich gehad?

Deze advertentieplaats is te huur!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gelukkig ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Vraag eerst eens waar hun bewijs uit bestaat, dan kan je daarna kijken of je dit zelf kan tegenspreken of dat rechtsbijstand noodzakelijk is (als je die niet hebt een advocaat). Als het namelijk bewijs is dat je simpel zelf kan tegenspreken heb je geen dure advocaat nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Goedemorgen mensen,

Ik was dus verdachte tot ik het tegendeel bewezen heb en de advocaatkosten zijn voor mijn rekening.
Dat de politie je huisadres heeft is nu eenmaal gebeurt. Ik zou het zeker via Ziggo navragen, maar ik vrees dat daar nu niet zoveel meer aan te doen is. Dat jij nu 'verdachte' bent is niet hetzelfde als 'schuldige'. Verdachte ben je alleen bij een redelijk vermoeden van schuld. Ik zou maar eens aan de politie vragen waar dat redelijke vermoeden uit bestaat. Wat voor bewijs hebben ze precies? Zijn dat alleen screenshots van marktplaats of zit daar ook communicatie(e-mails e.g.) bij?

Dat de kosten van een advocaat geheel voor je rekening zou zijn, is maar het halve verhaal. In principe heb jij recht op een advocaat en als je die niet kunt betalen, krijg je hulp uit publieke gelden.

Verder ben ik benieuwd wat er verder gebeurd is. Heb/krijg je een dagvaarding met wat meer specifieke gegevens?

• Stef_Venner
Ik heb een uitdraai gekregen van een screenshot van marktplaats, daarop was mijn ip adres te zien, en een uitdraai van de goederen die verkocht waren. Ook stonden hier de tijdstippen dat de goederen op marktplaats gezet waren erbij.
Heb ook al mijn pc's gescand maar niets op gevonden, ook wijzig ik ongeveer om de 2 maanden van netwerkwachtwoord.
De eerste melding was al eind augustus 2010 en de laatste 6 januari.
Ik moet vanavond naar het bureau om mijn onschuld te bewijzen, heb een uitdraai van de routerhistorie, en een uitdraai van alle mac adressen in huis en een uitdraai van mn bankgegevens. In de routerhistorie staan een paar onbekende adressen die van vrienden zijn denk ik.
Heb ik hiermee wel rechtsgeldig bewijs?
En welke stappen kan ik ondernemen voor meer bewijs?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:21:
Ik moet vanavond naar het bureau om mijn onschuld te bewijzen
Dit vind ik nog het meest vreemde aan het verhaal. Dat *jij* moet gaan bewijzen dat je het niet bent geweest.

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-12-2021
Ik ben absoluut geen expert wat betreft de wet maar is het niet zo dat het OM moet bewijzen dat jij schuldig bent?

Ik sluit me momenteel dan ook aan bij Gunner hierin. Het is wel een beetje vreemd dat jij moet bewijzen dat je onschuldig bent.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:27
Gunner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:23:
[...]

Dit vind ik nog het meest vreemde aan het verhaal. Dat *jij* moet gaan bewijzen dat je het niet bent geweest.
en zeker met zo'n mager bewijs als een screenshot met een ip-adres ...

• RammY

RammY

Dát!

Weet je ook zeker dat ze in een politieauto kwamen?
Of waren het een stel verklede gasten :?
Ik twijfel erg aan de gang van zaken zoals die "agenten" handelen.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Wat is er gebeurd met "onschuldig totdat het tegendeel is bewezen"? Het gaat wel lekker de verkeerde kant op hier in NL....meeste telefoontaps ter wereld en nu worden GoT'ers verteld dat ze zelf hun onschuld moeten bewijzen. Ik heb altijd gedacht dat de tegenpartij moest zien te bewijzen dat je schuldig bent.

Nou ja...hoe dan ook...het is denk ik goed dat je zelf actie onderneemt door met je informatie naar de politie te gaan, deste eerder ben je (hopelijk) van ze af. IP adressen kan je toch ook spoofen of niet? En zelfs MAC adressen zijn te spoofen dus ik vraag me af of de politie überhaupt iets kan maken tegen jou. Ik zou, los van het langsgaan, toch ook info inwinnen bij je rechtsbijstand. Dan is het tenminste ergens bij een goede instantie gemeld wat er gebeurd..wie weet of je het later nog nodig hebt.

EDIT: kan je niet de polite bellen om te vragen of er inderdaad échte politieagenten bij je langs zijn geweest? Voor hetzelfde geld is het een scam.

[Voor 8% gewijzigd door Tallguy op 14-01-2011 10:32]

specs | 3360wP met SE3000

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik vraag me af in hoeverre ze onder de indruk zijn van die uitdraaien die jij mee neemt. Dat kun je immers gemakkelijk vervalsen. Ik neem aan dat ze dat soort dingen toch zeker zelf wel even komen checken.

Maar ik ben wel benieuwd of ze inderdaad officiële papieren bij zich hadden waarin stond dat ze toestemming hadden om jouw gegevens op te vragen, en zo langs te komen.

Ook zou ik ziggo gaan bellen om te vragen of je gegevens inderdaad opgevraagd zijn daar.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Arifje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 11:13
Als dat zo is, moet je dan niet nu op het politie bureau zijn ? of tik je nu dit vanaf de politie bureau :P

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

Gunner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:23:
[...]

De politie beschikt naar mijn idee over voldoende bewijs om TS als verdachte aan te merken, er zijn immers via zijn IP adres gestolen goederen op Marktplaats gezet. Daarmee hebben ze ook voldoende aanleiding om via de officier van justitie zijn gegevens bij Ziggo op te vragen.

Hoe had de politie volgens jou dan moeten handelen? Niet optreden omdat de dader niet op heterdaad betrapt is?

*zucht*

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:42
Het eerste wat ik zou doen als ze aan de deur kwamen is vragen om een identificatie! Laat ze eerst bewijzen dat ze politie zijn.

Hebben ze bewijzen getoond en argumenten voorgelegd? Officiële papieren?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
Hij is toch ook nog niet schuldig, alleen verdacht.
Zij kunnen door middel van het geleverde bewijs aannemelijk maken dat hij het gedaan heeft, het is immers zijn IP. En blijkbaar gebruikt hij WPA2 en wijzigt maandelijks zijn wachtwoord, dus de kans dat het iemand anders was lijkt me vrij klein.

Het is nu dus aan de TS om het bewijs te ontkrachten. Lijkt me vrij logisch.
Als een rechter je onschuldig verklaard zou je overigens alle kosten op de aanklager moeten kunnen verhalen, dus als je echt onschuldig bent zou ik me daar niet zo druk om maken.

Ga na waar jij was op de momenten waarop die items op Marktplaats zijn geplaatst, en ga na wie dat kan bevestigen. Mocht je huisgenoten hebben, ga dan ook na of één van hen op die momenten wel toegang had tot jouw verbinding. Het heeft er alle schijn van dat het via jouw internet aansluiting is gebeurd. Dat wil niet zeggen dat jij dat zelf hebt gedaan, maar jij bent wel verantwoordelijk voor die aansluiting.

Voor politie zou het overigens veel interessanter moeten zijn waar het geld heen is, en niet zozeer vanaf waar de artikelen zijn geplaatst.

[Voor 17% gewijzigd door frickY op 14-01-2011 10:38]

• monkel
Als je trouwens niks in je logs kan vinden, zou ik die ook niet aandragen als bewijs. Ga gewoon naar het politie-bureau en vraag wat een ip-adres is. (beetje overdreven misschien, maar je hoeft je niet voor te doen als it-expert, laat hun eerst maar wat meer leveren dan een screenshot met een ip-adres)

• Stef_Venner
Agenten lieten wel een id zien, ze waren ook met een politieauto dus lijkt me dat het echte agenten waren.
Mijzelf lijkt een ip adres wel rechtsgeldig omdat dit als abbonement dus met contract afgesloten word.

• monkel
Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:24:
Agenten lieten wel een id zien, ze waren ook met een politieauto dus lijkt me dat het echte agenten waren.
Mijzelf lijkt een ip adres wel rechtsgeldig omdat dit als abbonement dus met contract afgesloten word.
Staat er een ip-adres in je contract dan? Als je het idee hebt dat je niks kan bewijzen ... tja, gewoon melden dat je het niet gedaan hebt en niet weet hoe het komt

• RammY

RammY

Dát!

Zowiezo zou ik eerst eens even de rechtsbijstand inschakelen voordat ik naar de politie zou gaan...
Vind het maar een vage zaak.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

Het gaat echt de verkeerde kant op in Nederland.

Je weet zeker dat je het daadwerkelijk niet verkocht hebt?
Ook niet 'per ongeluk'?

Verklaard nog steeds niet waarom ziggo je gegevens heeft afgestaan, zou de laatste dag zijn dat ik klant bij hun was...

Heb je nageteld naar de politie? dat niet iemand je zit te fuiken?
En schuldig tot het tegendeel is bewezen? tis hier Iran niet, ze proberen je gewoon er in te luizen als ik dit zo hoor...
Had ze sowieso geen woord meer verteld, en laat ze maar met huiszoekingsbevel komen.

[Voor 35% gewijzigd door KoudeAardbei op 14-01-2011 11:38]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00
Inderdaad, je hebt zelfs soms recht op een advocaat:
http://www.judex.nl/recht...echt-op-een-advocaat_.htm bijvoorbeeld.

Zelf daar naartoe te gaan zonder overleg is niet aan te raden. Bel anders een willekeurige advocaat, telefonisch kan je sowieso de eerste informatie krijgen. Als je geen geld voor een advocaat hebt krijg je er ook een toegewezen, dus dat is ok nog een mogelijkheid.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Oftewel ze proberen je straks te pakken op het faciliteren van heling praktijken.

Ik zou maar is een hartig woordje met die vrienden gaan praten als je zeker weet dat jij het niet bent geweest.

[Voor 41% gewijzigd door Stouten op 14-01-2011 11:43]

• monkel
KoudeAardbei schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:36:
off-topic:
En dat baseer je op een eenzijdig verhaal van 1 persoon? ;)

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

monkel schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:42:
[...]

off-topic:
En dat baseer je op een eenzijdig verhaal van 1 persoon? ;)
Nee absoluut niet, wil hier echter niet mijn meningen lopen verkondigen.
Moet je de echte reden willen weten DM je maar even

• JH66
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-07-2022
Zou idd ook even contact opnemen met de rechtsbijstand voor advies. Daarnaast kan je wellicht ook bij Ziggo opvragen of je gedurende de genoemde periode/tijdstip van de schermprintjes het door de politie opgegeven IP adres had toegwezen.

Wellicht hebben ze alleen gekeken wie het ip adres nu gebruikt?

Zover ik weet gebruikt ziggo namelijk geen vaste ip adressen bij consumenten lijnen, in het afgelopen jaar is mijn ziggo ip adres ook een aantal malen gewijzigd. Bijv doordat ik een nieuw modem heb ontvangen (oude defect).

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 20:44
Ip adres alleen lijkt me ook erg mager bewijs trouwens, als er echt transacties zijn geweest, dan moeten hier toch geldstromen van zichtbaar zijn? En hoe weet de politie zo zeker dat het gestolen goederen zijn? En zonder bewijs van een transactie kan toch nooit heling bewezen worden?

Trouwens, de vraag met betrekking tot de provider is al beantwoord, denk dat dit topic meer thuis hoort in SG nu.

[Voor 17% gewijzigd door TafkaT op 14-01-2011 11:48]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ziggo werkt net zoals UPC met een dynamisch IP adres.

Toen ik ziggo had heb ik zelfs een aantal keer een ip adres gehad wat blijkbaar op een aantal blacklists stond en ik zelfs gebanned was op een aantal fora. Blijkbaar heeft de vorige gebruiker van dit IP zich nogal slecht gedragen..

Kan het zijn dat bovenstaande ook bij jou is voorgekomen? Of heeft de provider daadwerkelijk bewijs dat het ip adres in gebruik was door jouw router tijdens de marktplaats activiteiten?

Mijn V&A

• cORT3X
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 08:47
vind het wat raar dat de politie alleen van ip adres uitgaat. zoiets vergelijk je toch met bankgegevens die slachtoffers opgeven ?

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 20:52
Tsurany schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:28:
Gelukkig ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Dat zie je dus altijd in tv-series/films waarin het Angelsaksische recht van toepassing is. In Nederland is het echter zo dat een redelijk vermoeden van schuld genoeg kan zijn voor een veroordeling door de rechter.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:38

Brons

Fail!

Ga zeker niet met de politie praten zonder juridische bijstand. Het is aan het OM om te bewijzen dat jij iets fout hebt gedaan en niet aan jou om je onschuld te bewijzen. Ga dus niet zonder advies argumenten leveren waarom jij het niet gedaan hebt.

• Stouten
Trouwens met dynamisch IP kunnen ze ook opvragen wanneer jij dat specifieke IP hebt gehad, dus dat maakt niet uit.

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 20:44
Is het trouwens normaal dat voor zoiets ineens meerdere politieagenten voor je deur staan? Lijkt me een beetje zonde van de tijd ook.. een briefje met een verzoek tot melden op bureau is toch normaler voor deze soort lichte delicten?

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Neem aan dat ze je pc('s) ook in beslag hebben genomen? Anders geloof ik vrij weinig van de TS om eerlijk te zijn.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:40

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
KoudeAardbei schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:36:

Je weet zeker dat je het daadwerkelijk niet verkocht hebt?
Ook niet 'per ongeluk'?

Verklaard nog steeds niet waarom ziggo je gegevens heeft afgestaan, zou de laatste dag zijn dat ik klant bij hun was...

Heb je nageteld naar de politie? dat niet iemand je zit te fuiken?
En schuldig tot het tegendeel is bewezen? tis hier Iran niet, ze proberen je gewoon er in te luizen als ik dit zo hoor...
Had ze sowieso geen woord meer verteld, en laat ze maar met huiszoekingsbevel komen.
Feit: Via marktplaats worden gestolen goederen verkocht, in nederland mag je niet stelen, of gestolen goederen verkopen. Er is dus sprake van een misdrijf.
Feit: Die gestolen goederen werden aangeboden vanaf een IP.

Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de politie dan de NAW gegevens kan opvragen bij een provider om te helpen in een strafzaak, en op die manier een verdachte kan opsporen. En die hebben ze vervolgens geconfronteerd met het feit. Elke provider zal na een verzoek van de OvJ deze gegevens afstaan, en zelfs een rechter zal geen seconde twijfelen om een verzoek voor deze gegevens te tekenen. De zaak lijkt mij redelijk helder.

En nu is hij dus een verdachte in deze zaak tot het tegendeel bewezen is, wat de normaalste zaak van de wereld is. Er wordt niet gezegt dat hij het tegendeel moet bewijzen, of dat hij schuldig is, alleen dat hij verdachte in deze zaak is.

Dus:
Ja, als er een redelijk vermoeden bestaat dat via dat IP strafbare zaken zijn gedaan dan mag dat.

Vraag ook naar het mailadres van marktplaats.nl, en eventueel mails die verzonden zijn in deze zaak (als het gmail is, heb je er weinig aan). Blijf ook je netwerk checken, en als je de technische kennis ervoor hebt, probeer al je verkeer loggen.

Dat bied geen garanties.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• RammY

RammY

Dát!

En wat ik vreemd vind...
Wat moet de politie met een IP.
Ze hebben toch meer aan het account opzich van Marktplaats?
Die is weer gekoppeld aan zowiezo een emailadres.
Kunnen ze toch beter daar de gebruiker van achterhalen?

• Kees
  • Laatst online: 14:40

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
RammY schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:11:
En wat ik vreemd vind...
Wat moet de politie met een IP.
Ze hebben toch meer aan het account opzich van Marktplaats?
Die is weer gekoppeld aan zowiezo een emailadres.
Kunnen ze toch beter daar de gebruiker van achterhalen?
IP is veel gemakkelijker. Een mailadres, bv gmail, is lang niet zo gemakkelijk te herleiden naar een echt persoon als een mailadres. Overigens, om dat mailadres te herleiden naar een echt persoon heb je dan alsnog naw gegevens van een IP nodig. Nee, dat de politie het opvraagt lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• RammY

RammY

Dát!

Als je bijvoorbeeld gaat corresponderen op de mail en je kunt het IP van de gebruiker van de email achterhalen... dan denk ik dat je daar meer aan hebt dan het IP waar men mee in is gelogd op Marktplaats...
Wie weet zat die persoon lekker in zn autootje bij TS voor de deur toen hij die ad plaatste .. (bij wijze van).

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kees schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:25:
Nee, dat de politie het opvraagt lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze daar toestemming van een rechter voor nodig hadden voordat een provide NAW-gegevens mogen verstrekken.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 12:27

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik ben Belg, dus het werkt misschien anders bij jullie.
Maar hier zou de TS zich onmogelijk kunnen bewijzen dat hij onschuldig is om de eenvoudige reden dat een rechter al het bewijs van de verdachte zou nietig verklaren. Uiteindelijk is de kans groot dat je die logs vervalst hebt.

In dit soort situaties spreekt men meestal van een gerechtelijk onderzoek en nemen ze gewoon je PC in beslag om de nodige zaken te controleren.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Standaard staat er toch geen IP adres bij Marktplaats? Dan zou de politie dit via gerechtelijk bevel dus al hebben opgevraagt bij Marktplaats zelf, als ik het privacy beleid van Marktplaats mag geloven.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

offtopic:
En toch..met vier(4) man aan je deur _O- Je bent schijnbaar net zo'n 'slecht' mens als die blinde orgelspeler in A'dam die ze met 4 man oppakten.Laat ze eens echte boeven vangen.

Enfin..heb je al rechtsbijstand gebeld of de rechtswinkel (of hoe die club ook moge heten)? Dat is het meest gegeven advies hier maar daar horen we niks over.

specs | 3360wP met SE3000

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:53
...
...
Wat heb je dan WEL op marktplaats gedaan? Alleen kopen, of heb je ons niet het hele verhaal verteld.

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 15:28
Al sinds enige tijd zet markplaats zich samen met politie en justitie in om illegale praktijken te stoppen.
Hiervoor wordt elk IP dus gelogd.
Zodra een advertentie door andere gebruikers als illegaal wordt herkend kan dit heel simpel gemeld worden op marktplaats. Bij meerdere meldingen volgt automatisch onderzoek.
Het IP is dus meermaals bij illegale handelingen betrokken geweest. De gebruiker van het IP is logischer wijs hoofdverdachte tot er aanleiding is anders te concluderen.

De politie kan vrij makkelijk de NAW gegevens opvragen horende bij een IP. Is inmiddels een vrij standaard procedure.

De TS kan beter eerst vragen of hij officieel als verdachte is aangemerkt. Zo ja dan wachten tot een advocaat is toegewezen / ingehuurd voordat hij verhoord wordt bij de politie.

"Today is the worst day since yesterday"

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Valar schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:56:
[...]

Dat zie je dus altijd in tv-series/films waarin het Angelsaksische recht van toepassing is. In Nederland is het echter zo dat een redelijk vermoeden van schuld genoeg kan zijn voor een veroordeling door de rechter.
Ook in Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is, met uitzondering van bepaalde gevallen zoals bijvoorbeeld Mulder-overtredingen (verkeersboetes). Een rechter moet in Nederland zelfs een verdachte vrijspreken wanneer er wel aan de bewijsminima wordt voldaan maar de rechter toch twijfels heeft over de schuld van de verdachte. Misschien dat het standaardzinnetje waarin op de rechten gewezen wordt wel typisch Angelsaksisch recht is?

Heb die informatie trouwens hier vandaan, heb er zelf niet zoveel verstand van maar leek me toch wel raar dat je in Nederland juist je onschuld moet bewijzen.

Verder over het probleem van de topicstarter: misschien zou het ook kunnen dat Ziggo/OM een fout heeft gemaakt en het ip-adres op dit moment wel aan jou toegewezen is maar misschien niet op het moment waarop de betreffende artikelen op Marktplaats zijn gezet?

En ik zou zeker contact op nemen met rechtsbijstand/advocaat. Ik heb geen idee of ze voldoende bewijs hebben om je in een rechtszaak ook schuldig te laten verklaren, maar ook het label 'verdacht' wil je natuurlijk zo snel mogelijk van je naam weg hebben.

Het zou mij niets verbazen als de politie je in eerste instantie bang probeert te maken. Immers zien veel mensen internet als anoniem en zullen er best wat helers op Marktplaats zitten die bij dit soort contact met de politie flink schrikken en toegeven.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Bezulba

Formerly known as Eendje

het is trouwens weer grappig om te zien hoe verontwaardigt hier men doet over politieoptreden "4 agenten, ga boeven vangen" maar als er een oplichtersthread is dan moet er opeens de gotknokploeg achteraan :') Helen en oplichten mag niet in Nederland, als de politie vermoedens heeft dat jij je daar mee bezig houd dan kunnen ze langs komen ja. Als jij niets fout heb gedaan, waarom doe je dan zo moeilijk met logs e.d.? Ga naar het bureau voor het gesprek en als ze melden dat er bijv op maandag 1 december een post is gemaakt vanaf jouw ip dan kan je prima weerleggen dat je toen gewoon op je werk zat.

De politie is er echt niet op uit om jouw achter de tralies te krijgen hoor, die volgen ook maar het bewijs.

blup

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 15:31
Toch snap ik niet precies hoe ze aan het IP adress komen.
Ik heb altijd gedacht dat het privacy schending was om iemand
zijn gegevens via een IP adres te op te vragen. Vroeger mocht
de politie toch ook het verzekeringsplaatje nummer aanvragen
bij de verzekering om gegevens van de persoon te verkrijgen?

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 15:31
Bezulba schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:20:
het is trouwens weer grappig om te zien hoe verontwaardigt hier men doet over politieoptreden "4 agenten, ga boeven vangen" maar als er een oplichtersthread is dan moet er opeens de gotknokploeg achteraan :') Helen en oplichten mag niet in Nederland, als de politie vermoedens heeft dat jij je daar mee bezig houd dan kunnen ze langs komen ja. Als jij niets fout heb gedaan, waarom doe je dan zo moeilijk met logs e.d.? Ga naar het bureau voor het gesprek en als ze melden dat er bijv op maandag 1 december een post is gemaakt vanaf jouw ip dan kan je prima weerleggen dat je toen gewoon op je werk zat.

De politie is er echt niet op uit om jouw achter de tralies te krijgen hoor, die volgen ook maar het bewijs.
Ben ik het zeker mee eens, maar opzich wel overdreven dat ze voor een oplichter zoveel politie agentjes moeten sturen :P Net alsof hij een wapen bij zich heeft ofso :P

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

jeroentjuhboer schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:22:
[...]

Ben ik het zeker mee eens, maar opzich wel overdreven dat ze voor een oplichter zoveel politie agentjes moeten sturen :P Net alsof hij een wapen bij zich heeft ofso :P
dat weet de politie toch niet? Misschien doet hij dit al jaren en heeft hij ondertussen ook banden met de georganiseerde misdaad. 4 agenten (wat er dus effectief mischien 2 te veel zijn) maken echt geen fluit uit bij het uitvoeren van andere werkzaamheden. Het is 1 politieauto minder op straat, als er daardoor opeens een misdaadgolf ontstaat word het denk ik tijd om te verhuizen.

En zoals hierboven al gemeld word, vaak is zo'n bezoekje al genoeg om de meeste amateur oplichters van schrik te laten bekennen. Scheelt weer werk.

[Voor 9% gewijzigd door Bezulba op 14-01-2011 13:29]

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

jeroentjuhboer schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:21:
Toch snap ik niet precies hoe ze aan het IP adress komen.
Ik heb altijd gedacht dat het privacy schending was om iemand
zijn gegevens via een IP adres te op te vragen. Vroeger mocht
de politie toch ook het verzekeringsplaatje nummer aanvragen
bij de verzekering om gegevens van de persoon te verkrijgen?
De politie kan rustig aan Marktplaats vragen op welk ip die plaatsingen zijn gedaan (ik vermoed trouwens dat MP zelf aangifte heeft gedaan en de adressen vrijwillig overhandigt heeft) en daarna kan er via een rechter ook gevraagd worden aan jouw ISP wie er achter dat IP hangt. Niets engs of vreselijks of privacyschendends aan, dit is gewoon zoals het hoort. Internet is niet annoniem, er is altijd wel te achterhalen wie wat waar aan het doen was.

blup

• Rmg
  • Laatst online: 17:28
jeroentjuhboer schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:22:
[...]

Mja zonder dat je het hele verhaal weet kan je eigenlijk niet bepalen of 4 teveel of teweinig is :X Misschien woont ts wel in een buurt ala kruiskamp/bijlmer/kanaleneiland en dan is 4 ineens niet heel veel ;)

• Brons

Brons

Fail!

Bezulba schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:20:

Goed advies, tot ze je eigen woorden tegen je gaan gebruiken.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Brons schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:29:
[...]

Goed advies, tot ze je eigen woorden tegen je gaan gebruiken.
dan moet je ook geen dingen zeggen die tegen je gebruikt kunnen worden.

Of was jij van plan op te biechten dat er nog een wietplantage op zolder staat?

blup

• Brons

Brons

Fail!

Bezulba schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:33:
[...]

dan moet je ook geen dingen zeggen die tegen je gebruikt kunnen worden.

Of was jij van plan op te biechten dat er nog een wietplantage op zolder staat?
Het probleem is dat de TS waarschijnlijk niet zoveel kennis heeft van strafrecht. Hij weet dus niet of wat hij zegt tegen hem gebruikt kan worden of niet.

De politie en het OM werken met beperkte informatie. Er is geen enkele reden om ze, zonder juridische bijstand te zoeken, te helpen met het onderzoek. Dat kan alleen tegen je werken.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Ook ik ben benieuwd wat de TS nu daadwerkelijk wel op Marktplaats (of enig andere site) heeft gedaan. Uiteindelijk is niemand heilig :9.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-06 23:02
Goedemorgen mensen,

Bvd Stef
Wpa2 is niet zo gigantisch sterk hoor, wpa / wep etc

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als Ziggo niet met vaste IP's werkt is het inderdaad het belangrijkst om te checken of dat IP in het verleden door anderen in gebruik is geweest. De politie moet de complete historie van dat IP adres opvragen bij Ziggo. Dat politie het fout doet kun je zien in deze video.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo]

Daarin werd de politie er expliciet op gewezen dat ze zo'n historie moesten opvragen (op 8:00 in de video) maar dat deden ze desondanks toch niet.

Een manier om zelf vast te kunnen stellen wanneer jij een bepaald IP gehad hebt zou kunnen zijn om mensen die jij in de relevante periode(s) een mail gestuurd hebt, als je dat tenminste gedaan hebt, (liefst vanaf een POP client als je die gebruikt) te vragen die mail te checken(/weer naar jou terug te forwarden) op het IP van de zender in de header van die mail.

Als daaruit blijkt dat jij in die perioden een ander IP had heb je zeer sterk bewijs dat jij er niets mee te maken hebt.

En je hebt niet toevallig een Fonera staan waar een andere Fonero gebruik van gemaakt kan hebben?

Verder moet je je afvragen of je bezoekers wel eens toegang tot je draadloze netwerk hebt gegeven. Die kunnen wellicht minder betrouwbaar blijken dan je (al dan niet) dacht.

• doeternietoe
  • Nu online
Kensei schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:29:
Wat is er gebeurd met "onschuldig totdat het tegendeel is bewezen"?
Er zit nog iets in het midden, namelijk "verdacht". Die screenshots met een ip-adres zijn wat mij betreft goed voor een redelijk vermoeden van schuld, maar misschien zijn ze niet genoeg voor een veroordeling. Momenteel heeft de politie "bewijs" voor je schuld, het is weliswaar niet het meest sterke bewijs, maar niettemin is het best begrijpelijk dat de TS tegenbewijzen moet leveren. Het wordt uiteindelijk toch een afweging van bewijs en tegenbewijs.

@TS: Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling, en dus ook niet aan de informatievoorziening van de politie. Neem vanavond geen logs en/of informatie mee waarvan je niet zeker weet dat het in je voordeel werkt. Informatie kun je altijd nog verstrekken, mocht het tot een rechtszaak komen. Eigenlijk zou ik in het geheel geen extra informatie aan de politie verschaffen zonder een jurist of advocaat te raadplegen.

De politie zou in eerste instantie zelf moeten onderzoeken of het bewijs zwaar genoeg is om te verdenking te handhaven, maar in de praktijk komt het soms wel voor dat ze eigenlijk voor zichzelf de afweging al hebben gemaakt en dat ze tot een veroordeling willen komen. Alle informatie die je verschaft kan tegen je gebruikt worden, al zie je zelf misschien nog niet hoe. Wees dus summier met het verschaffen van inlichtingen (maar spreek wel altijd de waarheid) en raadpleeg een strafrechtjurist of advocaat.

• Stef_Venner
Rechtsbijstand ga ik zo bellen, ikzelf zit er meer mee dat ik geen bewijs heb voor straks die verklaring af te gaan leggen.
Pc's hier hebben ze niet meegenomen, kunnen ze denk ik ook niet veel mee, is toch via het internet gegaan.
Ikzelf zit nooit op mp vanwege het groot aantal oplichters.
Wel fijn dat de meesten hierin meedenken!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:26

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

hmm maar als jij nooit op markplaats zit en geen account hebt erop ben je in principe al klaar. laat hun maar de geschiedenis van je ip opvragen en bewijzen dat jij het daadwerkelijk bent. Je hebt namelijk nog altijd het recht op te zwijgen in dit land.
check dit: http://www.security.nl/ar...nooit_met_de_politie.html

met andere woorden die verklaring kan alleen maar tegen je gebruikt worden.

[Voor 10% gewijzigd door Hubert op 14-01-2011 14:47]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat een vreemde manier van werken van de politie, langs komen en je vertellen dat je verdachte ben en verder eigenlijk niets doen? Dit heb ik nog niet meegemaakt. Je zou toch juist verwachten dat dan je PC e.d. in beslag wordt genomen? Hier klopt gewoon iets niet.

Als er ergens nog gegevens op zouden kunnen staan dan is het op je PC ( of het nou wel of niet compleet te verwijderen is technisch laat ik er even buiten ). Alleen een IP nr is echt te weinig bewijs lijkt me, of ze hebben natuurlijk al meer gegevens van de provider of via evt e-mails. Dat kan toch haast niet anders?

Sterkte in ieder geval en ik blijf dit draadje volgen!!!

• Frentik
  • Laatst online: 01-09-2021

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:38:
Lijkt me belangrijke informatie die je ook in de TS had kunnen vermelden, was het meteen een stuk duidelijker voor ons geweest. Tot nu toe dacht ik dat je in ieder geval wel een account had op MP.

Wat me nog niet duidelijk is of je alleen gebruik maakt van die internet verbinding of dat er ook nog andere mensen zijn die er op mogen inloggen van jouw, bv: man/vrouw/vriend/vriendin/kinderen etc...

[Voor 26% gewijzigd door Frentik op 14-01-2011 14:54]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:38:
Rechtsbijstand ga ik zo bellen, ikzelf zit er meer mee dat ik geen bewijs heb voor straks die verklaring af te gaan leggen.
Pc's hier hebben ze niet meegenomen, kunnen ze denk ik ook niet veel mee, is toch via het internet gegaan.
Wel fijn dat de meesten hierin meedenken!
Kun je misschien toch wat meer informatie geven? Misschien wat meer ingaan op de vragen van mij en andere gebruikers. Je laat ons nu namelijk een beetje in het gewisse, en dat is niet echt prettig ;).

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoe gevaarlijk het kan zijn om verklaringen aan de politie af te leggen wordt heel overtuigend (en amusant) uitgelegd door deze gepassioneerde 'law professor' in een college aan zijn studenten. Het gaat daar over Amerikaans recht natuurlijk maar desalniettemin toch iets om bij stil te staan. Hier deel 3 uit een serie van 5 deeltjes waarin hij (bij 4:40) uitlegt hoe een volslagen onschuldig persoon zich in de nesten kan werken door volstrekt ware en ogenschijnlijk onschuldige zaken te verklaren.

Leerzaam.

• doeternietoe
  • Nu online
Afgezien van het tegenbewijs waar je nu naar aan het zoeken bent, lijkt een veroordeling op basis van die screenshots me nogal wankel. Dat je daadwerkelijk gestolen goederen overgedragen hebt is sowieso niet bewezen. Het enige waar ze je van kunnen verdenken is poging tot helen. Voor een poging is het nodig dat er een 'begin van uitvoering' is. Zelfs al zou je gestolen goederen willen verkopen, dan is het enkel plaatsen van een advertentie op marktplaats misschien niet eens een begin van uitvoering. Het kon immers ook zo zijn dat je eens wilde aftasten of er naar de gestolen goederen wel vraag was. Voorbereidingshandelingen voor heling zijn niet strafbaar.

• Rmg
Als je echt geen acc op marktplaats hebt is het toch heel simpel? Gewoon vertellen dat je geen account hebt of had op MP en verder van niets weet. ik zou niet eens met logs in de weer gaan eigenlijk

• Stef_Venner
Frentik schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:53:
[...]
Lijkt me belangrijke informatie die je ook in de TS had kunnen vermelden, was het meteen een stuk duidelijker voor ons geweest. Tot nu toe dacht ik dat je in ieder geval wel een account had op MP.

Wat me nog niet duidelijk is of je alleen gebruik maakt van die internet verbinding of dat er ook nog andere mensen zijn die er op mogen inloggen van jouw, bv: man/vrouw/vriend/vriendin/kinderen etc...
Sorry 8)7 , heb de hele dag via m'n gsm zitten posten, dus niet echt de mogelijkheid gehad echt op alles antwoord te geven, zal de TS ook even aanpassen

• Stouten
Als er dus blijkbaar iemand is opgelicht via Marktplaats vraag ik me af hoe. Ik bedoel als iemand een transactie heeft gedaan via de bank naar een oplichter dan lijkt het mij dat die gegevens ook te achterhalen moeten zijn? Ik neem dat iemand niet een envelop met geld naar de oplichter heeft gestuurd?

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Gebruik je een programma als TOR? En hoe lang is je wachtwoord? Als ik jou was zou ik nu tenminste 12 tekens nemen...

• Stef_Venner
Stouten schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:23:
Als er dus blijkbaar iemand is opgelicht via Marktplaats vraag ik me af hoe. Ik bedoel als iemand een transactie heeft gedaan via de bank naar een oplichter dan lijkt het mij dat die gegevens ook te achterhalen moeten zijn? Ik neem dat iemand niet een envelop met geld naar de oplichter heeft gestuurd?
Ikzelf heb niets van die transacties gehoord evenmin van mails of wat dan ook.
Enige wat ik heb gehoord was dat ik verdacht was en dat ze mijn IP-adres als bewijs hadden.
beatboxx schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:31:
Gebruik je een programma als TOR? En hoe lang is je wachtwoord? Als ik jou was zou ik nu tenminste 12 tekens nemen...
Ik gebruik geen Tor, en mijn wachtwoorden zijn altijd een mengeling van verschillende cijfers en nummers van tenminste 6 tekens (kortste wat ik mij kan herinneren.)

@iedereen: Ik heb de TS aangepast met alle relevante informatie.
Heb ook flink wat aan de adviezen hier gehad, mijn eerste insteek was om zo open mogelijk te zijn tegen de politie, ik heb niets voor hun te verbergen, dit zal ik maar niet doen dus.

[Voor 7% gewijzigd door Stef_Venner op 14-01-2011 15:44]

• Brons

Brons

Fail!

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:55:
Hoe gevaarlijk het kan zijn om verklaringen aan de politie af te leggen wordt heel overtuigend (en amusant) uitgelegd door deze gepassioneerde 'law professor' in een college aan zijn studenten. Het gaat daar over Amerikaans recht natuurlijk maar desalniettemin toch iets om bij stil te staan. Hier deel 3 uit een serie van 5 deeltjes waarin hij (bij 4:40) uitlegt hoe een volslagen onschuldig persoon zich in de nesten kan werken door volstrekt ware en ogenschijnlijk onschuldige zaken te verklaren.

Leerzaam.

[video]
De VS is natuurlijk wat anders maar het advies gaat inderdaad wel op. Ik vind het trouwens nog steeds belachelijk dat je in Nederland geen advocaat bij je mag hebben tijdens het verhoor, je mag alleen van tevoren advies inwinnen. Dat is natuurlijk belachelijk aangezien je als leek een gigantische achterstand hebt op de agenten die je ondervragen. Volgens mij zullen de meeste strafrechtadvocaten je dan ook adviseren om te zwijgen.

• Rob_de_Rechter
  • Laatst online: 13:47
Om kort antwoord te geven op je vraag in de TT: Ja dat mag. Via de officier van justitie (vaak via de hulpofficier en die zit gewoon bij de politie in het pand) mag dat: zie artikel 126na van het Wetboek van Strafvordering.

Om antwoord te geven op je onderliggende vraag wat nu te doen: neem contact op met een advocaat. Die kan je namelijk bijstaan.

Om het je makkelijk te maken: PM me. Dan heb je contact met een advocaat.

Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat

• Kev0
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Stouten schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:58:
Trouwens met dynamisch IP kunnen ze ook opvragen wanneer jij dat specifieke IP hebt gehad, dus dat maakt niet uit.
Ik vraag me af of net wel gebeurd is? Je zou bijna denken dat hier de fout zit. Dus dat hij nu het IP heeft wat eerst gebruikt werd door een oplichter.

[Voor 10% gewijzigd door Kev0 op 14-01-2011 15:49]

Ik heb niet zon snelle PC als jullie maar wel een bazooka voor mijn SNES.

• Stef_Venner
Rob_de_Rechter schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:46:
Om kort antwoord te geven op je vraag in de TT: Ja dat mag. Via de officier van justitie (vaak via de hulpofficier en die zit gewoon bij de politie in het pand) mag dat: zie artikel 126na van het Wetboek van Strafvordering.

Om antwoord te geven op je onderliggende vraag wat nu te doen: neem contact op met een advocaat. Die kan je namelijk bijstaan.

Moet die wel aanstaan :9

EDIT: PM gestuurd!

• Rob_de_Rechter
Sorry! Geregeld!

Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat

• Rmg
Rob_de_Rechter schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:46:

Hoe zit dat nou volgens jou, als advocaat ;), kan je als je onschuldig bent idd beter zoals de links en posters hierboven vertellen het beste je kop in de nek gooien en niets zeggen of kan je beter meewerken?

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:32
Als je zeker weet dat je nooit een MP acount hebt gehad op jou naam en op de email adressen die op jouw naam en/of door jou gebruikt worden, lijkt mij dat tegenbewijs nr. 1.

Stadia was beter....

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 20:52
Dipsausje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:04:
[...]

Ook in Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is, met uitzondering van bepaalde gevallen zoals bijvoorbeeld Mulder-overtredingen (verkeersboetes). Een rechter moet in Nederland zelfs een verdachte vrijspreken wanneer er wel aan de bewijsminima wordt voldaan maar de rechter toch twijfels heeft over de schuld van de verdachte. Misschien dat het standaardzinnetje waarin op de rechten gewezen wordt wel typisch Angelsaksisch recht is?
Heb die informatie trouwens hier vandaan, heb er zelf niet zoveel verstand van maar leek me toch wel raar dat je in Nederland juist je onschuld moet bewijzen.
Nee, ik heb mijn informatie hier vandaan, gelezen tijdens mijn rechtenstudie. Mijn opmerking was vooral bedoeld om de stelling van Tsurany te nuanceren die, zo vermoed ik, gestoeld is op wat opgepikt is tijdens de televisie-uurtjes.

Doet niet af dat je voor onschuldig wordt gehouden totdat het tegendeel is bewezen (je blijft verdacht, bent nog niet veroordeeld) maar zodra er een redelijk vermoeden van schuld is dan is het toch echt de taak van de verdachte om bewijzen voor het tegendeel in te brengen. En natuurlijk is er bij voldoende twijfel geen sprake meer van een redelijk vermoeden van schuld.

disclaimer: al is het wel weer een poos geleden dat ik deze stof doorgeworsteld heb, dus ik hoop dat ik de nuances juist weergeef :+

[Voor 5% gewijzigd door Valar op 14-01-2011 16:08]

• Stef_Venner
artificial_sun schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:57:
Als je zeker weet dat je nooit een MP acount hebt gehad op jou naam en op de email adressen die op jouw naam en/of door jou gebruikt worden, lijkt mij dat tegenbewijs nr. 1.
Maar voor de politie is dat geen bewijs denk ik, dat is net zoals zeggen dat ik het niet gedaan heb verwacht ik.

• Rmg
Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:02:
[...]

Maar voor de politie is dat geen bewijs denk ik, dat is net zoals zeggen dat ik het niet gedaan heb verwacht ik.
Naja dan wordt het voor hun tijd om het tegendeel te bewijzen lijkt me :?

• Rob_de_Rechter
Rmg schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:56:
[...]

Hoe zit dat nou volgens jou, als advocaat ;), kan je als je onschuldig bent idd beter zoals de links en posters hierboven vertellen het beste je kop in de nek gooien en niets zeggen of kan je beter meewerken?
Nooit nooit nooit meewerken. De politie (ook in Nederland) is niet je beste vriend, tenzij je zes jaar oud en verdwaald bent.

• Stef_Venner
Rob_de_Rechter schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:18:
[...]

Nooit nooit nooit meewerken. De politie (ook in Nederland) is niet je beste vriend, tenzij je zes jaar oud en verdwaald bent.
:offtopic
Daar heb ik al meer ervaringen mee, ik vertrouw ze ook absoluut niet.
Vriendin van me is eens verkracht, ze wist wie het was, politie doet niets.
Ik ben op klaarlichte dag eens overvallen, was 2 straten van het politiebureau, die mensen zaten na te genieten bij de plaatselijke supermarkt, politie vraagt: hebben jullie zijn gsm gejat? en een wapen gebruikt?
antwoord: nee nee waren wij niet, terwijl ik ze herkende. politie deed niets.

Ontopic: Over 10 minuten moet ik op het bureau zijn.
Ik ga de raad volgen die Rob_de_rechter heeft gegeven en we zullen zien wat er gebeurd, ik houd jullie updated!

• Brons

Brons

Fail!

Laat je advocaat hier posten als ze je insluiten :).

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
Moeilijk , wat ik me afvraag, vaak bij dit soort zaken word(en) de pc('s) in beslag genomen, was er een OvJ bij, was er in dit verhaal ook sprake van?

• Frentik
  • Laatst online: 01-09-2021

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Stef_Venner schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 18:52:
[...]
Ontopic: Over 10 minuten moet ik op het bureau zijn.
Ik ga de raad volgen die Rob_de_rechter heeft gegeven en we zullen zien wat er gebeurd, ik houd jullie updated!
Om 19:00 uur daar zijn en nog niet terug? Die is vast ingesloten :P

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• Zandor
  • Laatst online: 09-03-2022
nog niks?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Stef_Venner
Heey mensen!

Ik ben al een tijdje terug, maar moest even bekomen.
Blijkt dat er meerderen waren geweest die hetzelfde is overkomen bij mij in de buurt.
Ze hebben ook degene die het had gedaan gepakt maar iedereen waarvan ze het IP-adres hadden was mede-verdachte op een vreemde manier die ik nog niet snap.
In ieder geval: Ik ben nu onschuldig :9

Iedereen hier en vooral Rob_de_Rechter bedankt!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:57
Woehoe! Gefeliciteerd!

Ben blij dat mij dit (nog) niet is overkomen. Wel gevaarlijk, een dynamisch ip. Moet echt een soort van ''Freshwipe'' systeem komen. Als een systeem merkt dat een IP van eigenaar is gewisseld, dat het systeem je dan meteen omwisselt naar ''clean'' status in het geval van een IP ban.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 23:04

Twarp

just grin...

Gefeliciteerd kerel!

Meh ...

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 21:18
Bij een post op marktplaats hebben zij een exact tijdstip. Zelfs zouden IP adressen dagelijks of per uur wisselen bij een ISP hebben zij ook gegevens welke aansluiting welk adres op welk exacte moment gebruikte. Het zou mij raar lijken als daar verwarring is.

Wat wel kan is dat de tijdstippen en en het verzoek niet samen waren. Zo kan maandag aansluiting A een IP adres gebruiken en vrijdag aansluiting B. Als iemand dagelijks vanaf een ander IP adres op dezelfde aansluiting op marktplaats gestolen goederen heelt en justitie vraagt voor die IP adressen op welke aansluiting(en) het is (de NAW gegevens) moeten tijdstippen erbij. Anders eindig je met inderdaad een rij aansluitingen en verschillende NAW's met één schuldige en een rij onschuldigen.

Dat is de enige verklaring die ik met de informatie in het topic kan bedenken.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Een bizar verhaal met gelukkig een goede afloop. Vrijheid op internet betekent tegenwoordig blijkbaar ook de vrijheid om op basis van vrijwel niets mensen te beschuldigen (en flink te laten schrikken!).

Persuader of bytes.

• Brons

Brons

Fail!

Klinkt als luiheid bij de politie door gewoon met een groot visnet alle mensen die over een bepaalde periode dat ip-adres hebben gehad naar binnen te halen totdat iemand toegeeft dat hij de schuldige is.

• Stef_Venner
Eigenlijk bedoelde ik, meerdere mensen hebben ze bang gemaakt met dezelfde claims blijkbaar, de heler zou op "onbekende redenen" toegang hebben verkregen tot verschillende netwerken. Dus ook verschillende IP-adressen verwacht ik dan.
Ze hebben deze persoon dus ook gepakt.
Vaag verhaal met gelukkig goede afloop

[Voor 8% gewijzigd door Stef_Venner op 15-01-2011 00:05]

Anoniem: 353276

Voor mensen die toch nog wat meer informatie willen over dit:

http://www.security.nl/ar..._modem_is_gehackt%3F.html

• Compizfox
  • Laatst online: 16:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik wist niet dat dat nog bestond, dynamische IP-adressen. Zo zie je maar hoe irritant dat is.
(Natuurlijk komt dit gelukkig niet zo vaak voor, maar denk ook aan IP-bans en dat soort zooi)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 21:18
Compizfox schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 01:04:
Ik wist niet dat dat nog bestond, dynamische IP-adressen. Zo zie je maar hoe irritant dat is.
(Natuurlijk komt dit gelukkig niet zo vaak voor, maar denk ook aan IP-bans en dat soort zooi)
Alle Nederlandse consumenten ISP's behalve XS4all, TweakDSL en en een handje vol kleinere/specifieke ISP's bieden een 'vast IP' aan. De andere grote bieden een 'Dynamisch IP adres', echter wisselt het tegenwoordig nauwelijks. Het is wel dynamisch, maar ISP's wisselen niet elke nacht meer. Vaak alleen als er netwerk wijzigingen/onderhoud is of als je een andere router aansluit thuis bijvoorbeeld krijg je een andere uitgedeeld.

Verschil tussen vast en dynamisch is tegenwoordig meer het aangekondigd of onaangekondigd kunnen wijzigen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Compizfox
  • Laatst online: 16:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hmm, nooit geweten. Volgens mij adverteert KPN (waar ik bij zit) met een vast IP.

IP is ook redelijk vast, maar het is inderdaad 1x in de +/- 3 jaar dat ik KPN heb, gewijzigd.
Toen is het veranderd van 77.166.219.92 naar 77.166.229.92 of zo, erg vreemd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee