Ik heb al een tijdje issues met mijn internet verbinding. Alhoewel issues... Met namen de snelheid valt "tegen". Waar ik vroeger zonder problemen 11,5 Mb/sec download haalde, blijft dit tegenwoordig steken op 9,5-10. Mijn upload is op zich wel goed.
Ik heb zo een en ander bekeken, computer rechtstreeks op modem aangesloten zonder firewall aan et cetera, e.a. getest, en mijn bevindingen aan ON door gegeven.
Standaard helpdesk reactie terug, eigenlijk mijn bevindingen niet gelezen. Vervolgens nog een standaard mail er achter aan dat het aan het internet knoop punt in Amsterdam zou liggen, als het druk was dat dit voor kon komen, et cetera. Een hele lijst met vanalles wat ik allemaal allang getest had, maar wat gewoon niet gelezen is, daarna nog een hele riedel met vanalles en nog wat, wat allemaal allang uitgesloten is.
Naar mijn weten als ik vroeger die snelheid haalde, zou ik dat nu ook moeten kunnen.
Uiteindelijk een monteur aan huis gekregen die naar mijn idee helemaal geen netwerk monteur was, want het kosten nogal wat moeite om mijn IP adres in te voeren, hij wist volgens mij niet eens wat een statisch IP adres was. Vervolgens gaat hij naar speedtest.net om daar de snelheid te testen. Kwam precies uit aan wat ik de helpdesk ook al had doorgestuurd. Zelf heb ik in elk geval dit goed getest, met snelle(re) servers, via FTP, Usenet, pingtesten, traceroutes, et cetera. Ook de ping tijden zijn vrij hoog (voor een glasvezel verbinding) naar tweakers.net 18 ms, via een VPN verbinding 7 ms, met een traceroute heb ik via eigen verbinding 15 hops, via VPN 7, zal vast met de peering te maken hebben, maar toch...
Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik blij moet zijn als ik 80% van de snelheid haal.
Het gaat me niet eens daarom, het gaat er mij om dat ik vroeger goede snelheden haal, maar sinds een jaar of 1-2 niet meer (in de zin van ik betaal voor 100 Mbit, dus wil ik toch wel iets wat daar dicht bij in de buurt ligt geleverd krijgen). Ze konden mij hier voor geen verklaring geven.
Al met al vind ik het niet als te best helaas. Heb een klein beetje het vermoeden dat ze (in elk geval mijn verbinding), knijpen op precies 10 Mb/sec, omdat het gros van de mensen toch niet beter weet, die verwachten 10 Mb/sec, dus het is goed. Eigenlijk zou dat 12,5 Mb/sec moeten zijn. Haal er nog wat overhead af, en dan is 11,5 Mb wat mij betreft goed.
Ik heb e.a. ook eens getest met andere soortgelijke verbindingen, en haal daar 10,5 Mb/sec download op via een crappy router met een crappy laptop, maar ook ruim over de 11,5 Mb/sec met pingtijden van 3 ms.
[
Voor 21% gewijzigd door
eX0duS op 19-08-2014 19:11
]