citruspers schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:59:
Klopt, maar een beeldsensor is veel reflectiever dan een stukje film. Normaal gesproken is (bij mijn weten) alleen het voorelement van een lens gecoat, maar misschien dat nu ook het achterelement is gecoat om secundaire reflecties van de sensor tegen te gaan?
Dat lijkt me niet, ook binnenin het objectief zijn er diverse glas-lucht-overgangen waarvoor het zinvol is om coating aan te brengen. Overigens is het nut van enkelvoudige lenscoating al ontdekt in 1886 ontdekt door Lord Rayleigh. Desondanks waren tot de tweede wereldoorlog nagenoeg alle foto-lenzen ongecoat. Sinds de jaren 60 wordt ooverigens al multi-coating gebruikt. Bij Minolta waren alle objectieven voor hun reflexcamera's vanaf het begin (de SR2, 1958) al voorzien van multicoating, de [url=http://www.rokkorfiles.com/Lens%20History.html] “Achromatic Coating” was een dubbele coating (in de MC-objectievenlijn (1966) stond MC voor Meter-Coupled).
Coatings werden steeds verbeterd, en rond begin jaren '70 kon men een grote sprong maken (Pentax SMC-coating, 7 laags, Rollei HFT-coating, Carl Zeiss T*-coating, Canon S.C. en S.S.C-coating zijn beroemd). maar ook het afgelopen decennium is nog winst op dit gebied gemaakt. Zo'n meerlaags coating heeft nauwelijks nog zin als er intern niets gecoat is.
Wat betreft de hogere reflectieve waarde die sensors hebben ten opzichte van film, dat klopt wel. De TTL-OTF-flitslichtmeting (OTF=Off the film) die Olympus en Pentax sinds de OM-2 (1975) en LX (1980) toepasten geeft bij digitale camera's niet altijd betrouwbare resultaten en is dus in de huidige Pentax KxxD en KxxxD camera's niet meer ingebouwd.
Oudere TTL-flitsers zijn met die camera's niet meer als TTL-flitser te gebruiken (en helaas hebben de Pentax-autofocus-flitsers
(AF560FGZ, AF360FGZ, AF200FG, AF500FTZ, AF330FTZ, AF400FTZ), geen eigen meetoog meer in tegenstelling tot de oudere T-serie
(T400, T280, T200) en de bekendste vreemdmerk-flitsers
(Mijn oude Achiever dus niet). Die T-flitsers zijn dus met hun eigen meetoog nog te gebruiken (mits je rekening houdt met de beperkingen), maar de niet-p-ttl autofocus-flitsers nauwelijks. Iets soortgelijks geld voor de andere merken.
Wat betreft oudere bodies, camera's die met film geladen moeten worden zijn nog prima te gebruiken (zolang films nog verkrijgbaar zijn) als je daarna je dia of negatief inscant. Je mist uiteraard de directe controle of de foto's gelukt zijn, maar dat had je vroeger ook niet. Bijkomend voordeel met een mechanische camera is dat je weer batterij-onafhankelijk bent. Ik herrinner me een verhaal van iemand die per motor door de Andes ging, de AF-Nikon was dood (lage temperatuur en batterijen gaan niet goed samen), de FM2 vroor vast aan zijn vingers maar werkte.
Oudere digitale camera's zijn prima bruikbaar als je aan de geboden resolutie genoeg hebt (is met 6MP of meer meestal wel het geval) en geen hoge iso-waarden nodig hebt. Mits aan die voorwaarden voldaan, kan de degelijkheid of handling van een camera de doorslag geven om een ouder topmodel te prefereren boven een recent budget-exemplaar. Ook kan het karakter van een camera/lens/sensor de doorslag geven. Het hangt er maar net vanaf wat het juiste gereedschap is voor die bepaalde taak. Met een oude hamer kun je ook spijkeren, je hebt daar niet per sé een nieuwe voor nodig. Wel zul je er een met het juiste gewicht moeten kiezen.
[
Voor 34% gewijzigd door
BeosBeing op 21-01-2011 16:08
]