Voor wat betreft het bewerken van foto's kan ik je deze ten zeerste aanraden:
http://www.airliners.net/faq/editing_guide.php
Qua instellingen voor je camera, er is geen 1 instelling die zorgt voor prima platen.
Het e.a. is afhankelijk van wat voor shot je wil maken.
bijv. Panning & Propblur = een iets langere sluitertijd gebruiken.
Zelf schiet ik i.c.m. met mijn 100-400L meestal op Av op F8.0 (het beste F-getal verschilt per lens, mijn 24-105L is een F4.0 lens maar ook die knijp ik een beetje af tot F5.6 omdat ie dan scherpere resultaten geeft)
Verder stel ik de camera verder zo in dat er genoeg licht binnenkomt voor een onbewogen foto, maar ook weer niet zoveel licht dat ie overbelicht wordt.
Dat kan varieren (als je in Av schiet) van een of meerdere stops onder/overbelichten of de ISO omhoog gooien.
Voordeel van in Av is dat je camera zelf de sluitertijd uitzoekt, heb je daar geen omkijken meer naar.

Bij veel zon gaat je sluitertijd omhoog (anders is je foto overbelicht), bij minder omlaag (anders is je foto zwart/onderbelicht). En die sluitertijd kun je manipuleren zoals ik hierboven beschreef.
Zelf schiet ik ook altijd in RAW, daarmee kun je nog veel meer uit je foto halen met witbalans, belichting, etc.
Met JPG gaat dat gewoonweg niet door de compressie.
Wat je vooral eens moet doen is lekker gaan spotten en allerhande settings proberen, dan leer je in de 1e plaats je camera goed kennen en je komt er achter met welke settings jouw lens het beste presteert.
Post je platen vervolgens met degewenst de EXIF info en dan kunnen we je vast wel wat opweg helpen en bij een volgende meeting (ik wacht zelf op sneeuw voor een volgende meet) kun je helemaal los met 'afkijken'.