Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Dit wordt toch aangelegd door KPN NetwerkNL?thof schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:49:
Kleine update, in Apeldoorn Driehuizen is momenteel de brief verspreid voor het geven van toestemming tot een aansluiting.
Tip, altijd ja zeggen. Je hoeft niet een abonnement af te sluiten. Kost niets, behalve wat tijd. Achteraf een aansluiting aanvragen, en laten graven, kost wel geld.
Die leggen sowieso, als je geen toestemming geeft, de vezel tot aan de perceelsgrens.
Wil je achteraf toch een abonnement dan wordt de vezel, gratis, naar binnen gebracht.
Daar hoeft ook niet voor gegraven te worden, hooguit een keer een tegel of 2, maar verder wordt dat gewoon met een boring gedaan onder de tuin door.
Tegen mij zeiden ze telefonisch als ik geen toestemming geef het achteraf €299,- gaat kosten.Dennis-L schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:17:
[...]
Dit wordt toch aangelegd door KPN NetwerkNL?
Die leggen sowieso, als je geen toestemming geeft, de vezel tot aan de perceelsgrens.
Wil je achteraf toch een abonnement dan wordt de vezel, gratis, naar binnen gebracht.
Daar hoeft ook niet voor gegraven te worden, hooguit een keer een tegel of 2, maar verder wordt dat gewoon met een boring gedaan onder de tuin door.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dat is inderdaad nog steeds de officiële prijs voor een na-aansluiting als het project gesloten is. Tot op heden wordt nog steeds niet doorberekend maar ik zou er niet op op blijven rekenen. KPN denkt heel anders dan Reggefiber voorheen.Morpheusk schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:38:
[...]
Tegen mij zeiden ze telefonisch als ik geen toestemming geef het achteraf €299,- gaat kosten.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ze gaven aan op de planning vooruit te lopen, ik ben benieuwd!
Als in ten noorden van ? Zo ja. dan wijkt de aannemer wat af van de vastgestelde deelgebieden. Bij de Jachtlaan is dat ook zo gegaan. Waarschijnlijk uit praktisch oogpunt dan.Taab schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:14:
Vanmorgen drie olijke mannen aan de deur gehad in Sprengenbos boven de Mercuriuslaan.
Het lijkt er op dat onze vrienden van Atsa! (what's in a name
Da's heel goed nieuws want ik woon in de binnenstadJerryJerryJerry schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:54:
[...]
Het lijkt er op dat onze vrienden van Atsa! (what's in a name) een hoofdweg banen richting centrum ( ze zijn inmiddels bij de Asselsestraat thv Jopie Brouwer ) en dan langzaam aan de zijtakken meenemen.
Op kpnnetwerk.nl zag ik al dat ze een plan aan het maken waren; updates binnenhalen voor de Xbox Series X met 30Mbit/s is om te janken
Ondertussen zijn ze ook de asselsestraat voorbij lijkt het. Afgelopen weekend 'Ja' gezegd, vandaag al een vriendelijke meneer van KPN Netwerk NL op de stoep om te komen schouwen. Bezig in omgeving Zanderijweg, Achterlandseweg, Driehuizerweg.DaMarcus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Da's heel goed nieuws want ik woon in de binnenstad![]()
Op kpnnetwerk.nl zag ik al dat ze een plan aan het maken waren; updates binnenhalen voor de Xbox Series X met 30Mbit/s is om te janken
Verwachting is over 3 weken graven, over een week of 9 aansluiting maken in huis. Ze gaan erg hard.
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Hier zijn ze ook langs geweest. Ik laat de kabel wel naar de zijkant van het huis leggen + extra meters kabel. Maar de de aansluiting in huis mag toch ook op een later moment of begrijp ik dat dat nu ook al vast staat? Ik ga ergens dit jaar de meterkast verplaatsen namelijk. Want anders heb ik er niet zoveel aan.thof schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:48:
[...]
Ondertussen zijn ze ook de asselsestraat voorbij lijkt het. Afgelopen weekend 'Ja' gezegd, vandaag al een vriendelijke meneer van KPN Netwerk NL op de stoep om te komen schouwen. Bezig in omgeving Zanderijweg, Achterlandseweg, Driehuizerweg.
Verwachting is over 3 weken graven, over een week of 9 aansluiting maken in huis. Ze gaan erg hard.
Weet iemand of de maten op 1 of meerdere pops werkt? Waar zijn deze te vinden?
Het project Zuid Oost is meer dan alleen de Maten en die PoPs zijn niet specifiek voor 1 wijk. De grenzen van een PoP gebied worden meer bepaald door het aantal woningen (max ca 3500) Het hele project Zuidoost telt 5 PoPs.bruudx schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:03:
Afgelopen woensdag ben ik aangesloten op glasvezel (matendonken). Met 4 man sterk waren ze een half uur bezig. 2 oktober waren de graafwerkzaamheden uitgevoerd. Tot op heden geen klachten over de 500mbit.
Weet iemand of de maten op 1 of meerdere pops werkt? Waar zijn deze te vinden?
Je ziet er niet veel aan maar zoek maar naar huisjes van grijze baksteen. Circa 6 meter lang en 2,5 meter breed. Deur op de korte zijde.
Tip: kijk eens goed langs de Laan van Maten
Thanks, ik zal er eens op letten! Aan de gildelaan is volgens mij ook een pop te vinden.Barre73 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:14:
[...]
Het project Zuid Oost is meer dan alleen de Maten en die PoPs zijn niet specifiek voor 1 wijk. De grenzen van een PoP gebied worden meer bepaald door het aantal woningen (max ca 3500) Het hele project Zuidoost telt 5 PoPs.
Je ziet er niet veel aan maar zoek maar naar huisjes van grijze baksteen. Circa 6 meter lang en 2,5 meter breed. Deur op de korte zijde.
Klopt. Bij de kruising Valkeniersdonk.bruudx schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:31:
[...]
Thanks, ik zal er eens op letten! Aan de gildelaan is volgens mij ook een pop te vinden.
Na vervanging van de EB werkte alles meteen vlekkeloos - TV, bellen, Internet.
Lakmoesproef was de VPN verbinding naar mijn werkplek, ging ook meteen goed. Snelheden ruim boven de gecontracteerde 100/100 - stabiliteit kan ik over een maand of wat misschien iets over roepen.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Respect trouwens voor die gasten die dag in dag uit onder huizen kruipen, gaten boren en de boel aansluiten.
Stabiliteit en kwaliteit van de verbinding tot op heden niets dan lof, ik heb althans niets gemerkt van welk probleem of storing dan ook. Bewust alles default laten staan om eventueel KPN gemorrel te kunnen opmerken.
Wel gedurende de eerste weken last gehad van een verlopen certificaat bij inlog EBV12 modem/router, door een upgrade kennelijk verholpen ergens in de afgelopen twee weken.
IPv6 verbindingen valt verder ook niets van te zeggen anders dan dat het het gewoon doet volgens https://ipv6-test.com/ wat lichte verbazing opwekte daar volgens het KPN forum ipv6 het (nog) niet zou doen op EBV12.
Een administratief probleem wel gezien, ergens in Mijn KPN zijn de gegevens van mijn ADSL lijn en V8 modem zichtbaar bij mijn verbinding, de geraadpleegde SD kwam niet verder als 'een bug in hun programmatuur en app'
Snelheden nog voortdurend boven abonnement: op dit moment zegt speedtest 3ms, 117 down en 144 up.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Hmm, met die afmetingen lijken de PoP's nog haast op de PoP's die we hier in Almere hebben, waar de netwerken nog "point to point" zijn (en in ieder geval niet 'in de grond' al GPON, dus ook ODF mogelijk hier).Barre73 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:14:
[...]
Het project Zuid Oost is meer dan alleen de Maten en die PoPs zijn niet specifiek voor 1 wijk. De grenzen van een PoP gebied worden meer bepaald door het aantal woningen (max ca 3500) Het hele project Zuidoost telt 5 PoPs.
Houdt dat in dat project Zuid Oost ook nog geen GPON is? (hoewel KPN qua actieve apparatuur natuurlijk al wel GPON kan doen, net zoals Jonaz hier ook in Almere doet).
Mijn ouders wonen zelf ook in De Maten (de Velden). Ze zijn verder niet van plan om binnen afzienbare termijn afscheid te nemen van Ziggo, maar toch interessant om te weten, want m'n vader heeft verder wel toestemming gegeven om de glasvezel aan te sluiten tot in de meterkast.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Misschien kan Barre73 daar iets meer over vertellen.....
Van Zuidoost kan ik in ieder geval bevestigen dat het point to point is wat het netwerk betreft. Vandaar al die POps in de wijk. Dat KPN in die PoPs gebruik maakt van GPON apparatuur (dus splitters) lijkt me evident. Dat doen ze al 80.000 aansluitingen lang de afgelopen maanden (bron: openbare jaarverslag dat gisteren uitkwam).JerryJerryJerry schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:26:
Eymey, Zuidoost en ook West worden GPON. Splitters worden (volgens gebiedsmamager) niet ondergronds in distributiepunt (DP) gedaan maar in de centrale. Theoretisch zou een provider dus nog AON kunnen leveren, maar of KPN daar nou zo happig op is....
Misschien kan Barre73 daar iets meer over vertellen.....
Als een project point to multipoint is dan zitten er nog meer splitters maar dan in de wijk. Dan zul je geen PoPs zien. Alle PoP functies en apparatuur zitten in 1 grote PoP. Dat kan een standaard model zijn van 6*2,5 maar meestal is het de telefooncentrale.
@eymey De buitenkant en afmetingen van de PoPs zijn nooit echt veranderd, anders dan de plek van de deur en de coulissendempers.
De EB12 staat lekker uit in een hoekje van de meterkast.
Hebben de aansluiting niet in de woonkamer gemaakt zoals de Coax en DSL aansluiting, dus mooi netjes zo
Aansluiting is begin dec. 2020 al opgeleverd, maar nog niet geswitcht toen.
I reject your reality and substitute my own
Dat de PoP's nooit echt veranderd zijn vermoedde ik idd al. Vandaar ook dat ik getriggerd werd omdat er in dit gebied dus nog wél die oude PoP's worden geplaatst (en voor GPON ook in de fysieke infra heb je niet meer zulke grote PoP's nodig).Barre73 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:48:
[...]
@eymey De buitenkant en afmetingen van de PoPs zijn nooit echt veranderd, anders dan de plek van de deur en de coulissendempers.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Kijk anders ook eens mee op dit nieuwe topic wat is geopend:eymey schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Dat de PoP's nooit echt veranderd zijn vermoedde ik idd al. Vandaar ook dat ik getriggerd werd omdat er in dit gebied dus nog wél die oude PoP's worden geplaatst (en voor GPON ook in de fysieke infra heb je niet meer zulke grote PoP's nodig).
[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
Specifiek gericht op de aanleg door KPN Netwerk NL zodat dat niet in al die topics over providers en plaatsen hoeft.
Daarin staat ook het verschil tussen Gpon-1 en Gpon-2 uitgelegd.
GPON 1 is het klassieke netwerk met 1 PoP per 3500 woningen maar in de PoP wordt per operator gekozen voor GPON of AON apparatuur. KPN doet dus nu al een tijdje hetzelfde als Jonaz (jou vast bekend) in bijvoorbeeld Almere. GPON apparatuur en splitters plaatsen in de PoP's en een ONT bij de klant thuis. Dit is het netwerk wat nog in Apeldoorn Zuidoost is gebouwd. Hierin kan dus een andere operator nog in de PoP apparatuur plaatsen en ODF leveren (zoals T-Mobile bijvoorbeeld). Of KPN daar wel of niet happig op is doet niet ter zake. Contracten zijn contracten en waar dat nog kan wordt het ook wel gedaan door T-Mobile.
De volgende stap die dit jaar vooral zichtbaar zal worden is Gpon 2. Gpon zoals het wordt uitgelegd op internet. 1 centrale Pop (meestal in de centrale als deze beschikbaar is) voor tienduizenden woningen tegelijk waarin de actieve apparatuur staat. De woningen zijn aangesloten op splitters in de wijk en vanuit die splitters loopt een voedingskabel naar de PoP. Dat is wat Apeldoorn West gaat krijgen en hierbij kan er geen andere operator meer diensten leveren op ODF niveau maar moeten alle providers inkopen bij dezelfde operator (KPN WBA dus in dit geval).
@JerryJerryJerry Die gebiedsmanager had het dus niet helemaal goed wat West betreft want daar komen echt wel splitters in de wijk.
Ha, mooi topic! Meteen in de bookmarks gezetBarre73 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Kijk anders ook eens mee op dit nieuwe topic wat is geopend:
[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
Specifiek gericht op de aanleg door KPN Netwerk NL zodat dat niet in al die topics over providers en plaatsen hoeft.
Daarin staat ook het verschil tussen Gpon-1 en Gpon-2 uitgelegd.
GPON 1 is het klassieke netwerk met 1 PoP per 3500 woningen maar in de PoP wordt per operator gekozen voor GPON of AON apparatuur. KPN doet dus nu al een tijdje hetzelfde als Jonaz (jou vast bekend) in bijvoorbeeld Almere. GPON apparatuur en splitters plaatsen in de PoP's en een ONT bij de klant thuis. Dit is het netwerk wat nog in Apeldoorn Zuidoost is gebouwd. Hierin kan dus een andere operator nog in de PoP apparatuur plaatsen en ODF leveren (zoals T-Mobile bijvoorbeeld). Of KPN daar wel of niet happig op is doet niet ter zake. Contracten zijn contracten en waar dat nog kan wordt het ook wel gedaan door T-Mobile.
De volgende stap die dit jaar vooral zichtbaar zal worden is Gpon 2. Gpon zoals het wordt uitgelegd op internet. 1 centrale Pop (meestal in de centrale als deze beschikbaar is) voor tienduizenden woningen tegelijk waarin de actieve apparatuur staat. De woningen zijn aangesloten op splitters in de wijk en vanuit die splitters loopt een voedingskabel naar de PoP. Dat is wat Apeldoorn West gaat krijgen en hierbij kan er geen andere operator meer diensten leveren op ODF niveau maar moeten alle providers inkopen bij dezelfde operator (KPN WBA dus in dit geval).
@JerryJerryJerry Die gebiedsmanager had het dus niet helemaal goed wat West betreft want daar komen echt wel splitters in de wijk.
Geluk dat het niet onder kantooruren was met al dat thuiswerken
Het heeft even geduurd (afspraak 4x verplaatst zonder overleg) maar vanmorgen is de glasvezel bij ons geactiveerd. Snelheidstest iets van 520 Mbps down en iets van 560 Mbps up.tering-jantje schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:39:
Vanmorgen hebben ze in Ugchelen (7339DM) glasvezel binnen afgemonteerd. Nog niet bekend wanneer het een en ander werkend opgeleverd wordt.
Wifi-punten via Marktplaats gescored en aangesloten. Iedereen thuis weer blij.
TV etc komt later wel.
Gefeliciteerd met je glasvezelaansluiting!tering-jantje schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Het heeft even geduurd (afspraak 4x verplaatst zonder overleg) maar vanmorgen is de glasvezel bij ons geactiveerd. Snelheidstest iets van 520 Mbps down en iets van 560 Mbps up.
Wifi-punten via Marktplaats gescored en aangesloten. Iedereen thuis weer blij.![]()
TV etc komt later wel.
Hier is hij afgelopen week ook tegen het huis aan geplakt, hopelijk binnenkort ook een afspraak om hem binnen af te monteren. Nog eventjes geduld...
Nu ga ik binnenkort verhuizen naar Epe, en daar ligt al wel glasvezel in ongeveer het hele dorp. Hebben jullie al een provider gekozen en zo ja welke en waarom? Ik heb nu mijn kabelabonnement meeverhuisd, maar ben toch met een schuin oog aan het kijken naar glasvezel, voornamelijk vanwege de veel hogere uploadsnelheid
om de plek te bepalen waar de glasvezel na binnen gaat komen.
Hij vertelde dat hij voor Juni dit deel tot aan de Hoofdstraat opgeleverd wil hebben , en dat ik binnen 2 weken al een telefoontje of mail zou krijgen om de glasvezel in de woning op te leveren.
Graafwerkzaamheden zijn nog niet begonnen , dus ben benieuwd wat er klopt van dit verhaal.
Er klopt helemaal niks van. Ten eerste moet men in dat hele gebied (centrum en Noord) nog beginnen met graven. Dat duurt al minstens 9 weken voordat de eerste woningen aangesloten kunnen worden. Afhankelijk van waar men begint met graven kan het nog wel tot volgend jaar duren dus..chris-drielsma schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:29:
Zo juist hier in wijk Kerschoten (omgeving winkelcentrum) een planner gehad van KPN Netwerk
Hij vertelde dat hij voor Juni dit deel tot aan de Hoofdstraat opgeleverd wil hebben , en dat ik binnen 2 weken al een telefoontje of mail zou krijgen om de glasvezel in de woning op te leveren.
Graafwerkzaamheden zijn nog niet begonnen , dus ben benieuwd wat er klopt van dit verhaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 13-04-2021 11:39 ]
Ik zou direct KPN NetwerkNL bellen ter verificatie en daar achteraan de politie. Wie weet bij wie hij (of zij) nog meer gaat speuren waar goed in te breken valt. Kerschoten is nog niet aan de beurt en zoals @Barre73 al aangeeft klopt de planning zeker niet.chris-drielsma schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:29:
Zo juist hier in wijk Kerschoten (omgeving winkelcentrum) een planner gehad van KPN Netwerk
en heeft alleen foto's gemaakt van waar de vezel na binnen zou komen op zijn tab.
Update : op advies KPN Netwerk gebeld en die bevestigde dat mijn straat in planning staat en na een tijdje in de wacht te hebben gestaan konden ze me met zekerheid bevestigen dat dit een schouwer is van KPN Netwerk , dus blijkbaar ligt de planning toch anders dan mensen denken .. @JerryJerryJerry @Barre73
[ Voor 43% gewijzigd door chris-drielsma op 13-04-2021 12:30 ]
Nee hoor. Die planning is niet anders maar die schouwer is veel te vroeg...chris-drielsma schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:01:
Hij had wel legitmatie en kleding aan van KPN Netwerk en wist precies zonder te vragen welke provider ik op dit moment had.
en heeft alleen foto's gemaakt van waar de vezel na binnen zou komen op zijn tab.
Update : op advies KPN Netwerk gebeld en die bevestigde dat mijn straat in planning staat en na een tijdje in de wacht te hebben gestaan konden ze me met zekerheid bevestigen dat dit een schouwer is van KPN Netwerk , dus blijkbaar ligt de planning toch anders dan mensen denken .. @JerryJerryJerry @Barre73
Dat dus. Maargoed, goeie zaak dat Chris gebeld heeft.[b]Barre73 in "[Glasvezel] Apeldoorn op Glasvezel"Barre73
Nee hoor. Die planning is niet anders maar die schouwer is veel te vroeg...
:fill(white):strip_exif()/f/image/Rxrw4BUJ9rmKLXn44j5ovtwa.png?f=user_large)
Goed nieuws, de vezel ligt al een paar weken in de voortuin. Maar nu is het bijna echt zo ver!
Hopelijk valt er op korte termijn een afspraak te maken met de KPN glasvezel monteur.
Je krijgt (hopelijk en als het goed is...) binnenkort dan een mail of brief van Allinq namens KPN NetwerkNL met voorsteldatum.thof schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:33:
[Afbeelding]
Goed nieuws, de vezel ligt al een paar weken in de voortuin. Maar nu is het bijna echt zo ver!
Hopelijk valt er op korte termijn een afspraak te maken met de KPN glasvezel monteur.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kBl8GAme9HnERXNENrdRungR.png?f=user_large)
Logistiek is de aansluitingsvolgorde wat lastig te volgen. Straten die in mijn wijk als eerste werden aangelegd, maanden voor mijn straat aan de beurt was, hebben soms nog de sprietjes voor de gevel en ook geen brief nog dat het wordt afgemonteerd binnen. Hier vloog alles in 2 maanden er door. Van straat open tot lijn actief. En dat incluis de maand opzegtermijn bij de coaxboer.

dat ze beginnen met glasvezel , ben benieuwd hoe snel het nu alllemaal gaat lopen.
Ik zit alleen nog met een paar vragen;
Wij hebben vorig jaar de gehele beneden verdieping verbouwd met vloerverwarming, stucwerk etc. Zit niet echt te wachten op sloop en breek werk.
De huidige KPN aansluiting komt in de meterkast de woning binnen en gaat vanaf daar weer onder de vloer naar een punt in de woonkamer. Voor zo ver mij bekend is dat ooit gedaan door een installateur/KPN. Hierdoor hoeft ik dan maar een korte draadje te leggen van de Experiabox naar de TV. In dezelfde hoek zit ook een UTP aansluiting die wij door de muur hebben getrokken voor een bedraden aansluiting op de 1e verdieping waar een WIFI versterker en TV op aan is gesloten.
Samengevat; Experiabox in dit hoekje van de woonkamer wil ik graag behouden.
Maar hoe zit dit straks met de glasvezel aansluiting?
Het lijkt mij dat het glasvezelpunt in de meterkast wordt geplaatst. Hoe trek ik vanaf daar op een nette manier een kabel zonder de boel open te moeten breken?
En als de Experiabox toch in de meterkast geplaatst moet worden, hoe hebben jullie dit verder aangesloten naar de TV? Is het mogelijk om de ISRA te vervangen voor UTP?
Ook lees ik dat er draadloze verbindingsets zijn voor TV kijken. Wat is hier de ervaring mee?
Dan heb je 1 dagje helaas geen internet en TV dus.
Of je laat het probleem over aan de aannemer die nog bij je gaat langskomen. Hun opdracht is officieel om de aansluiting daar te plaatsen waar er relatief makkelijk 1 kabel naar de Experiabox in de woonkamer kan.
nu mij vraag of dit een AON netwerk gaat worden dan of een GPON netwerk op die vraag hebben ze me geen antwoordt kunnen geven.
Ik ben benieuwd omdat ik zelf momenteel T-Mobile Thuis DSL klant ben en hun de uitzondering zijn met eigen ODF Netwerk.
Ik zie via postcode checks dat veel ODF is in Apeldoorn ook de nieuwere GPON netwerken zoals bijvoorbeeld De Maten en Zuid (rond De Sikkel etc) , en dat oudere netwerken echt WBA netwerken waar T-Mobile alleen maar 100Mb via Glasvezel levert (voorbeeld de nieuwe haven wijk) in het centrum
Dus ben benieuwd of ik straks ook met een P2P netwerk hetn 1Gbit van T-Mobile kan afsluiten.
Netwerken die P2MP zijn, kunnen alleen maar via GPON werken en derhalve ook maar 1 operator (KPN). Daar kan dus nooit sprake zijn van ODF-toegang voor meerdere operators, en dus in ieder geval ook geen eigen apparatuur van T-mobile.
Oudere P2P netwerken hebben ook vaak nog geen 1 Gbit van T-mobile, maar dat is dan vaak omdat T-mobile er nog geen eigen apparatuur in de PoP's heeft geplaatst (overigens schijnt T-mobile nu wel weer druk bezig te zijn met plaatsen van apparatuur in PoP's in P2P netwerken, ook de oudere, zij het dat ze voor de actieve apparatuur dan wel met GPON werken).
edit: Weet niet of je ook in het T-mobile Thuis Glasvezel topic aanwezig bent, maar deze post van Barre73 is wel een erg goede duidelijke uitleg:
Barre73 in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
(in de startpost van het KPN NetwerkNL topic staat het overigens ook vrij overzichtelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 23-08-2021 12:08 ]
Ons is verteld dat geheel Noord-West GPON PTMP wordt. De Maten is nog GPON PTP en daar kan T-Mobile dus nog zijn eigen apparatuur hangen. Bij PTMP krijg je de splitters in straatkasten (OAP's) en ben je echt geheel afhankelijk van KPN's hardware.chris-drielsma schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:29:
Na wat rond bellen en chatten is mij verteld dat Kerschoten een P2P netwerk krijgt
Dus dat zou eigenlijk betekenen dat T-Mobile nooit zou kunnen leveren in dit deel van Apeldoorn ..JerryJerryJerry schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:34:
[...]
Ons is verteld dat geheel Noord-West GPON PTMP wordt. De Maten is nog GPON PTP en daar kan T-Mobile dus nog zijn eigen apparatuur hangen. Bij PTMP krijg je de splitters in straatkasten (OAP's) en ben je echt geheel afhankelijk van KPN's hardware.
sowieso niet het 1Gbits abonnement ..
============================
03:32 PM | system: Kun je me in het kort laten weten waar je vraag over gaat?
03:32 PM | Anonymous: soort glasvezel aansluitng
03:32 PM | system: Ok! Ik haal er een collega bij voor je, een moment geduld alsjeblieft.
03:41 PM | Edmea: Goedemiddag, je chat met Edmea
03:41 PM | Edmea: Wat is je vraag precies?
03:33 PM | Anonymous: Goedemiddag , ik heb even een vraag welk soort type aansluitng ga ik krijgen van glasvezel een GPON GPMT of een GPON P2P , omdat mijn provider over de eerste waarchijnlijk niet kan gaan leveren
03:34 PM | Anonymous: bedoel GPON PTMP of GPON P2P
03:41 PM | Edmea: Jouw adres staat gepland om een P2P aansluiting te krijgen.
03:36 PM | Anonymous: Oke , ja omdat ik iemand sprak die goed op de hoogte er van is en die vertelde dat noord-west van apeldoorn een PTMP aansluiting gaat krijgen
03:36 PM | Anonymous: en ik wil ff zeker weten welke het gaat wordenn
03:41 PM | Edmea: Oke, ik zie dat verder niet terug, maar ik zie wel dat jouw adres P2P krijgt.
03:37 PM | Anonymous: Oke super! , en dat gaat gebeuren vanaf 27 september hoorde ik vertellen?
03:41 PM | Edmea: Klopt, dan zullen ze beginnen met de werkzaamheden.
03:38 PM | Anonymous: en dat is in de wijk of echt ook in de straat van mij
03:41 PM | Edmea: Die planning is voor jouw straat alleen
03:40 PM | Anonymous: oke super , dan weet ik voldoende en blij dat het een P2P aansluiting gaat worden
Op plekken waar PTMP ligt (en waar alleen KPN licht op de vezels kan zetten) zou het dat inderdaad inhouden.chris-drielsma schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:23:
[...]
Dus dat zou eigenlijk betekenen dat T-Mobile nooit zou kunnen leveren in dit deel van Apeldoorn ..
sowieso niet het 1Gbits abonnement ..
Andere providers kunnen dan alleen leveren via WBA van KPN. Dat geldt natuurlijk ook op plekken waar wel PTP/P2P ligt, maar waar een provider nog geen eigen apparatuur en backhaul heeft.
@chrisdrielsma : Als je je adres in een DM stuurt kan ik je uitsluitsel geven. Ik snap namelijk niet waar Edmea van de klantenservice dit vandaan haalt...
PS: In het algemeen: Mocht er nog een P2P netwerk überhaupt ergens aangelegd worden met nieuwe PoPs in de wijk, dan nog zal KPN als operator GPON apparatuur gebruiken (en T-Mobile trouwens ook voor zichzelf).
Er is momenteel geen enkele operator die nog AON apparatuur plaatst.
Er zullen her en der nog kleine projectjes zijn op een bestaande PoP die nog volgebouwd kan worden emt aansluitingen. Daar hing al AON apparatuur en dat blijft zo omdat er alleen een paar kaarten extra hoeven te komen.
Bij deze je ff een PB/PM gedaan met postcode en huisnrBarre73 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:20:
Bijzonder verhaal dit... Kerschoten is project Apeldoorn Centrum (whats in a name...) en dat is een P2MP project. Dus GPON en alleen via KPN WBA.
@chrisdrielsma : Als je je adres in een DM stuurt kan ik je uitsluitsel geven. Ik snap namelijk niet waar Edmea van de klantenservice dit vandaan haalt...
PS: In het algemeen: Mocht er nog een P2P netwerk überhaupt ergens aangelegd worden met nieuwe PoPs in de wijk, dan nog zal KPN als operator GPON apparatuur gebruiken (en T-Mobile trouwens ook voor zichzelf).
Er is momenteel geen enkele operator die nog AON apparatuur plaatst.
Er zullen her en der nog kleine projectjes zijn op een bestaande PoP die nog volgebouwd kan worden emt aansluitingen. Daar hing al AON apparatuur en dat blijft zo omdat er alleen een paar kaarten extra hoeven te komen.
Laat je nog even weten wat er uit komt. Ik ben ook benieuwd nu.chris-drielsma schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:47:
[...]Bij deze je ff een PB/PM gedaan met postcode en huisnr
Ik heb dit als antwoord gekregen ,JerryJerryJerry schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:24:
[...]
Laat je nog even weten wat er uit komt. Ik ben ook benieuwd nu.
==========================================
En ik zie al waarom. Aannemer Fiber4all lijkt een fout gemaakt hebben bij het uploaden van de gegevens waardoor er P2P op adresniveau staat.
Het is echter zeker een P2MP project dus ik zal morgen doorgeven dat dit fout gaat in de administratie.
niet dat ik er blij mee ben dat ik straks met een waardeloos glasvezel punt zit die niet kan worden gebruikt voor T-Mobile Thuis
[ Voor 24% gewijzigd door chris-drielsma op 23-08-2021 19:28 ]
Heb nog even geduld. De accountmanager van KPN Wholesale geeft mij aan dat T-Mobile al die mogelijke klanten echt wel wil binnen halen en dat ze ook druk bezig om dat intern (bij T-Mobile) mogelijk te makenchris-drielsma schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:26:
[...]
Ik heb dit als antwoord gekregen ,
En ik zie al waarom. Aannemer Fiber4all lijkt een fout gemaakt hebben bij het uploaden van de gegevens waardoor er P2P op adresniveau staat.
Het is echter zeker een P2MP project dus ik zal morgen doorgeven dat dit fout gaat in de administratie.
niet dat ik er blij mee ben dat ik straks met een waardeloos glasvezel punt zit die niet kan worden gebruikt voor T-Mobile Thuis
Ik snap zelf ook niet waarom dat zo lang duurt maar het zal wel oprecht lastig zijn voor ze.
Ze vonden het in de Maten ook al erg moeilijk, want het heeft dik een half jaar geduurd na oplevering voordat ze überhaupt konden leveren (postcode 7328). Uiteindelijk maar voor KPN gegaan.Barre73 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
Heb nog even geduld. De accountmanager van KPN Wholesale geeft mij aan dat T-Mobile al die mogelijke klanten echt wel wil binnen halen en dat ze ook druk bezig om dat intern (bij T-Mobile) mogelijk te maken
Ik snap zelf ook niet waarom dat zo lang duurt maar het zal wel oprecht lastig zijn voor ze.
Nu wel Gbit leverbaar voor hetzelfde geld, begin 2022 maar weer eens een belletje doen naar de klantenservice van Tmo
Hum dat is gek. Ik zit op 7326 en na oplevering huidge abbo opgezegd en t-mobile aangevraagd. Na de opzegtermijn keurig alles aangesloten door de monteur en werkt primanelizmastr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:01:
[...]
Ze vonden het in de Maten ook al erg moeilijk, want het heeft dik een half jaar geduurd na oplevering voordat ze überhaupt konden leveren (postcode 7328). Uiteindelijk maar voor KPN gegaan.
Nu wel Gbit leverbaar voor hetzelfde geld, begin 2022 maar weer eens een belletje doen naar de klantenservice van Tmo

don't mind me
Wanneer is het bij jou opgeleverd? Bij mij was dat 1e week van december 2020. In mei dit jaar pas de optie om T-mo glasvezel af te sluiten gezien. We zaten altijd op T-mo DSL (100/30) en 't zou best wat schelen om weer terug te switchen.Pindakaas schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:13:
[...]
Hum dat is gek. Ik zit op 7326 en na oplevering huidge abbo opgezegd en t-mobile aangevraagd. Na de opzegtermijn keurig alles aangesloten door de monteur en werkt prima
Pfoe, ik dacht halverwege Juni opgeleverd door KPN Netwerk. Halverwege Juli is de T-mobile monteur langsgekomen om alles aan te sluiten.nelizmastr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:43:
[...]
Wanneer is het bij jou opgeleverd? Bij mij was dat 1e week van december 2020. In mei dit jaar pas de optie om T-mo glasvezel af te sluiten gezien. We zaten altijd op T-mo DSL (100/30) en 't zou best wat schelen om weer terug te switchen.
don't mind me
Mja.... ik snap zn teleurstelling nog steeds wel. Zelfs al zal T-mobile straks ook over WBA GPON kunnen leveren, dan nog steeds niet tegen de prijs-kwaliteitverhouding die T-mobile via ODF zou kunnen bieden.Barre73 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
Heb nog even geduld. De accountmanager van KPN Wholesale geeft mij aan dat T-Mobile al die mogelijke klanten echt wel wil binnen halen en dat ze ook druk bezig om dat intern (bij T-Mobile) mogelijk te maken
Toevallig in het topic over Tweak gelezen dat zij inmiddels dus ook leverbaar zijn op WBA GPON van KPN en nu ook de keuze bieden uit alle snelheidsprofielen die KPN ook biedt. Maar waar je bij Tweak via het eigen Coanet voor net iets minder dan 35 euro per maand 1 Gbit/s kan hebben, kost dit via WBA gewoon 63 euro

(En KPN biedt het zelf voor 57 )
edit1:
Heb voor Tweak eens postcodecheck gedaan op het adres van mijn ouders (die wonen in De Maten). Waar ik voor 35 euro per maand 1 Gbit/s kan krijgen (wel bij jaarbetaling). kost Tweak al 44 euro per maand voor een schamele 50 Mbit/s
Trouwens wel een grappige: Tweak geeft op het adres van mijn ouders aan dat het abonnement geleverd gaat worden via het GPON netwerk van KPN. Nou weet ik niet of dit 'boiler plate tekst' is voor alles wat over KPN WBA gaat, maar ik dacht dat De Maten nog P2P is? Anderzijds zal KPN ook hier vermoedelijk gewoon met GPON apparatuur werken.
edit2:
Ook eens op T-mobile.nl een postcodecheck gedaan bij m'n ouders: T-mobile kan bij hen 1 Gbit/s leveren voor 40 euro per maand (en 50 Mbit/s voor 30 euro).
Overigens: Niet dat zij te porren zijn om naar glas te gaan. Ziggo met de Mediabox Next bevalt ze prima. Een slechtere ervaring dan die box zou ze waarschijnlijk mateloos irriteren (KPN komt er waarschijnlijk no gin de buurt). En ze hebben ook nog 2 extra tv's in huis (op het standaard onversleutelde dvb-c signaal).
[ Voor 35% gewijzigd door eymey op 24-08-2021 16:00 ]
Dit houdt concurentie echt tegen , het P2MP verhaal de prijzen vanuit KPN WBA zijn echt niet gezond meer.
Daarmee is er ook een streep gegaan door de regulering over KPN.
Dit klopt toch als een bus? Het is KPN WBA GPON, zowel via point to point (op vrijwel alle nieuwe aansluitingen sinds een jaar) als via point to multipoint.eymey schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:47:
[...]
Trouwens wel een grappige: Tweak geeft op het adres van mijn ouders aan dat het abonnement geleverd gaat worden via het GPON netwerk van KPN. Nou weet ik niet of dit 'boiler plate tekst' is voor alles wat over KPN WBA gaat, maar ik dacht dat De Maten nog P2P is? Anderzijds zal KPN ook hier vermoedelijk gewoon met GPON apparatuur werken.
https://www.acm.nl/nl/pub...gulering-telecomnetwerkeneymey schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:41:
Tsja.... https://www.acm.nl/nl/pub...rken-kpn-en-vodafoneziggo
Daarmee is er ook een streep gegaan door de regulering over KPN.
True. Dan ben ik overigens wel benieuwd of het bericht ook anders zou zijn als de postcode valt in een gebied waar KPN nog AON gebruikt .Barre73 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:32:
[...]
Dit klopt toch als een bus? Het is KPN WBA GPON, zowel via point to point (op vrijwel alle nieuwe aansluitingen sinds een jaar) als via point to multipoint.
Thanks for pointing to that one
Zo te zien wel (mijn eigen adres zonder Coanet met KPN WBA AON):eymey schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:14:
[...]
True. Dan ben ik overigens wel benieuwd of het bericht ook anders zou zijn als de postcode valt in een gebied waar KPN nog AON gebruikt .
:strip_exif()/f/image/0AIYhnU5yIIGBIlErzRoJEjg.jpg?f=fotoalbum_large)
@Barre73Barre73 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
Ik zie dat T-Mobile ondertussen ook gaan leveren is op GPON WBA , alleen helaas tot 100MB zie ik op verschillende Postcode checks (bv 7311CR 93) is niet van me eigen maar een GPON WBA P2MP gebied wat al opgeleverd is , dus dit zal ook wel voor mij gaan betekenen dat het niet sneller wordt dan wat ik al heb via DSL. , dat wordt toch helaas overstappen voor me na KPN.
Ik zie het ook. Eveneens een paar postcodes in willekeurige andere P2MP projecten getest.chris-drielsma schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:05:
[...]
@Barre73
Ik zie dat T-Mobile ondertussen ook gaan leveren is op GPON WBA , alleen helaas tot 100MB zie ik op verschillende Postcode checks (bv 7311CR 93) is niet van me eigen maar een GPON WBA P2MP gebied wat al opgeleverd is , dus dit zal ook wel voor mij gaan betekenen dat het niet sneller wordt dan wat ik al heb via DSL. , dat wordt toch helaas overstappen voor me na KPN.
Het werd ook eens tijd... Dat het max 100 Mbit is, is natuurlijk niet vreemd. Dat was en is het ook nog in WBA gebieden zonder GPON. Dat zal ook wel blijven zolang ze protesteren tegen de WBA prijzen (en geen onderscheid willen maken richting klanten).
Als ik nu een Check uitvoer op de postcode van het vorige bericht zie ik opeens , dat het weer niet leverbaar is gaat lekker bij T-Mobile.Barre73 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:52:
[...]
Ik zie het ook. Eveneens een paar postcodes in willekeurige andere P2MP projecten getest.
Het werd ook eens tijd... Dat het max 100 Mbit is, is natuurlijk niet vreemd. Dat was en is het ook nog in WBA gebieden zonder GPON. Dat zal ook wel blijven zolang ze protesteren tegen de WBA prijzen (en geen onderscheid willen maken richting klanten).
- raid does not fix stupid -
"Glasvezel wordt aangelegd op jouw adres.We verwachten dat het in mei - juni 2022 wordt aangelegd."

Heb jij al wel de brief gehad waarin ze om installatie toestemming vragen? Als ik op de KPN site de postcode check doe zie ik “Op jouw adres is binnenkort KPN Glasvezel beschikbaar!”, dus hoop dat ze vanavond iets concreter zijn. Waar had jij de postcode check uitgevoerd?
Bovendien is het grootste deel van Apeldoorn al aangelegd dus dat zou niet zo nuttig meer zijn.
Ja ik heb de toestemmingsbrief een paar weken geleden gekregen. PC check op kpn.com (niet op kpnnetwerk.nl)Patatjemet schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:17:
Heb jij al wel de brief gehad waarin ze om installatie toestemming vragen? Als ik op de KPN site de postcode check doe zie ik “Op jouw adres is binnenkort KPN Glasvezel beschikbaar!”, dus hoop dat ze vanavond iets concreter zijn. Waar had jij de postcode check uitgevoerd?
Gemeente Apeldoorn en Glaspoort hebben de ambitie om glasvezel aan te leggen in de dorpen en bedrijventerreinen! Er komt maar meer en meer glas
Dorpen:Hoog Soeren, Beekbergen, Hoenderloo, Klarenbeek, Lieren, Loenen en Uddel.
Bedrijventerreinen: Kayersmolen, Kuipersveld, Malkenschoten, Vlijtseweg-Sleutelbloem, Bedrijvenpark Apeldoorn Noord, Stadhoudersmolen, Ecofactorij, Apeldoorn-Noord II en Brouwersmolen.
Was Delta niet net klaar met een aantal van die kernen en dorpen?thof schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:11:
https://www.destentor.nl/...ijgen-glasvezel~aed903f9/
Gemeente Apeldoorn en Glaspoort hebben de ambitie om glasvezel aan te leggen in de dorpen en bedrijventerreinen! Er komt maar meer en meer glas![]()
Dorpen:Hoog Soeren, Beekbergen, Hoenderloo, Klarenbeek, Lieren, Loenen en Uddel.
Bedrijventerreinen: Kayersmolen, Kuipersveld, Malkenschoten, Vlijtseweg-Sleutelbloem, Bedrijvenpark Apeldoorn Noord, Stadhoudersmolen, Ecofactorij, Apeldoorn-Noord II en Brouwersmolen.
Wordt gezellig in de grond... :-)
Volgens de website van Delta Fiber zijn ze daar inderdaad klaar. Altijd fijn toch, keuze uit twee netwerken?Barre73 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Was Delta niet net klaar met een aantal van die kernen en dorpen?
Wordt gezellig in de grond... :-)
En vooraf niet even een buisje door de kruipruimte getrokken naar de meterkast?Campo di Casa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:52:
De werkzaamheden in de straat ging wel lekker vlot in de buurt. Alleen wil het niet vlotten met de aansluiting in huis. Als ze nu de huisaansluiting willen regelen mag de monteur een wegbanen in de ballenbak. Net een paar weken geleden het kruipruim vol laten storten met EPS korrels. Iets wat wij toch echt hadden verwacht af te ronden nadat het glasvezel in huis was afgerond. Shit happens, zullen we maar zeggen.
Ben bang dat je aansluiting dan niet meer doorgaat..
Nee, helaas. Ik werd gebeld toen ik op mijn werk was met de vraag of ze dezelfde ochtend al langs konden komen. Ze stonden al praktisch voor de deur omdat een andere klus niet door kon gaan. Ze zouden pas 3 weken later komen en ben daardoor helemaal vergeten dat de glasvezel nog getrokken moest worden.Barre73 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:11:
[...]
En vooraf niet even een buisje door de kruipruimte getrokken naar de meterkast?
Ben bang dat je aansluiting dan niet meer doorgaat..
We gaan het wel zien. Voor alles een oplossing
Begin vorig jaar inspectie gehad en zijn ze hier aan het graven geweest tot aan de voordeur. Daarna helemaal stil… Freedom en KPN kunnen mij geen opleverdatum geven anders dan een datum die ze elke keer niet halen.
Hebben meer mensen hier ‘last’ van?
niet alleen Apeldoorn waar de datum na achter schuift het speelt op meer plekken in het land. dit voor ieder wel vervelend die er op zit te wachten.Taab schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:41:
Ligt het aan mij of is aanleg in Sprengenbos volledig stil komen te liggen?
Begin vorig jaar inspectie gehad en zijn ze hier aan het graven geweest tot aan de voordeur. Daarna helemaal stil… Freedom en KPN kunnen mij geen opleverdatum geven anders dan een datum die ze elke keer niet halen.
Hebben meer mensen hier ‘last’ van?
Sinds die tijd bijna elke week contact met KPN netwerk.
Er schijnen wat problemen te zijn met de onderaannemer. Deze belooft veel maar maakt weinig tot niets waar.
Daarbij monteurs die kabels te kort leggen, waardoor ze opnieuw gelegd moeten worden.
Jinx, als je mij even je pc + huisnummer dm’t laat ik het even uitzoeken.L_Jinx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:22:
Bij mij (Orden) ligt het ook al een tijd stil, Sinds begin november is de helft van de aansluiting in de meterkast gemonteerd. Ze zouden het toen binnen 3 dagen afmaken.
Alle problemen zijn opgelost en de KPN monteur had een gaatje in zijn agenda.
Sinds vanmiddag over op glas

[ Voor 105% gewijzigd door JerryJerryJerry op 15-03-2022 07:19 ]
/f/image/ltPk0M49buHz0dq4S3zxV0k7.png?f=fotoalbum_large)
Zelf checken voor jouw adres kan hier:
https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/
Meer info hier:
https://www.kpnnetwerk.nl/koper-uit/
[ Voor 10% gewijzigd door jdh009 op 02-12-2022 00:25 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
In principe de dag erna. Alhoewel sommige kleine providers geen directe koppeling hebben en werken met een wekelijkse update.jdh009 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:24:
Kleine necro-bump, recent is er hier (Apeldoorn Centrum) glas onder straat gelegd en +/- vorige week is mijn woning aangesloten. Binnen welke tijd kun je ongeveer verwachten dat je het abonnement ook daadwerkelijk kunt afsluiten nadat ze klaar zijn in je meterkast? Degene die ik van KPN Netwerk sprak was hier erg vaag over.
In Zevenhuizen gaat het kopernetwerk over een maand uit. In andere wijken kan het nog wat langer duren, afhankelijk van wanneer het glasvezelnetwerk daar is aangelegd.
Het heeft even geduurd (topic is 12 jaar geleden geopend) maar uiteindelijk toch glasvezel in ons dorpje. Nog elke dag plezier van
/f/image/RMlY0pUkkvhdzpejn4CKNGcy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door thof op 20-01-2023 23:36 ]
Update, sinds vandaag glasvezelPatatjemet schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:46:
Hmm, volgens de status check wordt het aansluiten (De Haven) een jaar opgeschoven. In december werd maart - september 2022 aangeven, nu feb - maart 2023.

Helaas kan KPN mij niet vertellen wanneer en waarom wij niet over kunnen stappen op glasvezel. Vanuit mijn IT-leverancier begreep ik dat die wijkkasten vol zitten (en SLA/overboeking daarmee het geding kom), maar KPN bevestigt of ontkent dit niet/ .
Om die reden heb ik op verzoek van de klanten service een dragersverzoek / dragerswissel ingediend. Dit. houdt in dat glas wordt aangelegd op mijn adres (spriet ligt nog voor de deur), ergens in januari.. En zodra ik een actieve verbinding heb, mijn koperverbinding wordt. uitgeschakeld. Hier heb ik nog geen schriftelijke bevestiging van, we gaan het hopelijk meemaken