Dat is een lastige, maar het kwam er op neer dat een combinatie is van tijd, mogelijkheden en kosten. Zo mag je niet van een werknemer eisen als zijn auto stuk is, dat hij maar stante pede een taxi neemt voor 200 euro (b.v.). Echter als hij na 2 dagen nog geen alternatief vervoer geregeld heeft (huurauto, auto lenen, etc) dan mag je dat wel eisen. Het is dan ook nog afhankelijk van het werk. Als het langer als 48 uur vooraf bekend is, mag je heel veel eisen van je werknemer.
dfrenner schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:52:
Het is allemaal niet zo zwart/wit. Ik heb bijvoorbeeld een leaseauto en volgens de wet is alles wat gedurende werktijd gebeurt, buiten de schuld van de werknemer, automatisch voor de werkgever. Regulier onderhoud ook. Ik ben daar zelf heel flexibel is en doe dat lekker buiten werktijd, zodat ik gewoon op tijd bij de klant ben. Maar wij krijgen daar geen vervangende auto voor, dus hoe moet je dat invullen? Ik regel nu gewoon dat ik er toch kom, met de garage zelf of collega's.
Dat is het ook niet. Maar als de werknemer dat er wel van maakt, zul je er achterkomen dat de werkgever erg sterk staan in zijn eisen dat de werknemer gewoon het werk moet verrichten.
Is dat een criterium dan?
Als je het voor een miljoen wel kunt, dan KAN het dus wel. Dus ja het is een soort van criterium.
Een beetje meelevender kan ook, ten minste, als je gemotiveerd personeel wil houden...
Ik ben altijd heel meelevend, maar het moet wel van 2 kanten komen.
Over individuele gevallen kunnen we hier niet oordelen, wel weet ik dat veel bedrijfsartsen vaak het zekere voor het onzekere nemen en de kant van de werknemer kiezen, dus als een bedrijfsarts zegt dat je moet werken is dat vaak de juiste weg.
Moah.. je bepaald als bedrijf zelf wie ja als bedrijfsarts hebt (wie betaald, bepaald). Er zit veel verschil tussen. Maar als hulpverlener (vooral praten) stellen dat je niet kunt werken omdat je je pols gebroken hebt, daar gaan maar heel weinig bedrijfsartsen in mee. (en als we die wel hadden gehad, was die nu niet meer onze bedrijfsarts geweest

)
Nu generaliseer je wel heel erg...
Zo kan iedereen generaliseren, die werkgevers die iedere dag een (half)uurtje onbetaald werk erbij willen snoepen...
Ja, ik generaliseer, dan kun je ook uit de tekst erbij halen. De dag dat ik VVD stem (of te wel een PVV mogelijk maak) is nog erg ver weg. Maar het is niet te ontkennen dat er wel een trend is in nederland op dit punt.
dfrenner schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:09:
Prima, dat wordt dan wel zijn probleem, succes met het zoeken naar een andere werknemer
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat ik mezelf nooit ziek meld
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat ik bij calamiteiten altijd aanwezig ben in avonden en weekenden
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat de klant meer dan tevreden is
Dus als het alleen van één kant zou komen, dan hoeft dat van mij niet zo nodig. Werken moet leuk blijven, maar gezin staat boven mijn werk. Ik denk bij iedereen wel...
Ja, je krijgt voor die 3 punten ook salaris namelijk. En werknemers zijn er op dit moment weer redelijk wat te vinden. Maar er zijn maar weinig goede bazen, die eisen dat je je werk boven je gezin stelt. Maar wat maassluip aangeeft is wel correct. De baas HOEFT geen begrip te tonen, dat hij het wel doet is een gunst van zijn kant. En in een goede werkrelatie is het geven en ontvangen

Maar dan dient de andere partij wel te realiseren dat het gegeven is. (vanuit beide kanten). Dus ook voor de werknemer die soepel omgaat met overwerk en zich niet strikt formeer opstelt verdient waardering.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......