Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:54

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Zuslief probeerde vanmorgen ondanks de sneeuw en ondanks dat ze eigenlijk een vrije dag had naar haar werk te komen. Een collega ging op vakantie dus ze viel voor haar in.

Zelf heb ik hier ook wel eens gezeur mee gehad (ik zit nu op school, dus vakantie) dat het gewoon haast onmogelijk is om naar je werk te komen. Met alle liefde sta je dan 2 uur te wachten op een trein die vervolgens propvol zit en je er niet meer bij kan.

In hoeverre is het normaal dat je dan gewoon door overmacht thuis blijft? Ik en mijn zus willen dan best ons werk thuis doen, ik kan dat redelijk goed maar mijn zus werkt in het ziekenhuis. We hebben thuis geen operatiekamer dus dat wordt lastig.

Wat doen jullie eigenlijk met dit soort omstandigheden? En wat kan je van je werkgever verwachten qua doorbetaling/vakantiedagen? Ze heeft namelijk geen dagen meer. Ze heeft wel een auto maar ze pakt liever de trein. Dat kost haar wat meer, maar de trein was 'winterklaar' en winterbanden kosten meer dan een paar keer de trein pakken als het sneeuwt.

Ze gaat nu al kijken voor winterbanden om nog deftig en veilig op haar werk te komen maar als zij niet verplicht is om vakantiedagen op te nemen laat ze die lekker bij de bandenman staan. Setje kost nu snel 600-800 euro als je ze rap wilt hebben (tja, winter).

Ik heb geen auto dus als de trein kapot is werk ik thuis wel verder :+. Daarnaast moet zuslief toch zo'n 45-50 kilometer reizen met de auto. Niet bepaald fietsbaar...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

HEt lijkt me dat je zelf toch wel verantwoordelijk bent voor transport, en dat je alleen in uitzonderlijke situaties hele dagen vrij kunt vragen/nemen. Of dat geschonken dagen zijn of dat ze van je vakantiedagen af gaan is een liefheidszaak van de werkgever.
Ik twijfel er zeer sterk aan of een paar cm sneeuw als noodtoestand geldt.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:52

bord4kop

maximaal 100KB!

Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af.

Ik heb een leasewagen. Een voorloper, de eigen auto staat in bestelling en als hij geleverd is, zitten er winterbanden bij.
Deze auto heeft geen winterbanden. Kan wel, maar zelf betalen (doe ik dus niet voor 2 maand!).

In mijn regio wordt niet/slecht gestrooid en is het glibberen en glijen.
In de buurt van waar ik gedetacheerd zit, 120 km verder is het wel goed begaanbaar.

Vanochtend stond ik echt in dubio, maar ben wel gegaan. Mede omdat ik niet weet hoe dit juridisch zit..
Plus daarbij vind ik dat je:
a. niet te snel moet zeuren
b. de klant er niet onder moet lijden

Maar ben wel benieuwd hoe dit zit en hoe anderen er tegenaan kijken.

| Security Management |

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:21

St@m

@ Your Service

Mijn baas verwacht gewoon dat ik op het werk kom. Met dit beetje sneeuw kun je prima met de auto zonder winterbanden.. vanmorgen nog geprobeerd en dat ging hartstikke goed :P
Snelwegen zijn hartstikke goed berijdbaar en op de provinciale wegen pas je gewoon je snelheid aan. Dan doe je maar een uur over 45KM.
Als je van te voren denkt dat je het niet aandurft om op zomerbanden te gaan rijden, dan moet je niet gaan invallen. Vrij ist vrij. Besluit je om wel in te vallen dan moet je gewoon zorgen dat je links- of rechtsom op het werk komt.

En als je niet komt werken krijg je natuurlijk ook niet doorbetaald.

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 20-12-2010 14:47 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Als ik met gevaar voor mijn eigen leven naar me werk moet dan kunnen ze een dikk'n krijgen.
Gelukkig denkt mijn baas ook zo en geeft ons dan de mogelijkheid om thuis te werken..
Vandaag zit ik gewoon op me werk, wegen zijn goed begaanbaar..

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 10:26
Gevaar voor eigen leven valt idd nog wel heel erg mee hoor... Goeie banden (zomer danwel winter), beetje durf, auto-skills en rustig aan doen helpt heel veel met dit weer om op je bestemming te komen. Een baas die je de mogelijkheid geeft om thuis te werken is alleen maar mooi meegenomen.

Ik ben van mening dat je zelf verantwoordelijk bent om op je werk te komen (helemaal in zorg/dienstverlening), als 50 km te ver fietsen/reizen is nu moet je misschien werk dichterbij zoeken. Overmacht als in een sneeuwstorm, tja dat kan gebeuren, maar tot op heden is daar in nederland nog niet echt sprake van!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Verwijderd

Als werknemer ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdig op je werk komen. Als je dus ziet dat het een probleem wordt omdat het een beetje heeft gesneeuwd, dan is het logisch dat je besluit om gewoon vroeger weg te gaan. Dat is goed mogelijk, sommige van mijn collega's zijn gewoon 1-2 uur eerder opgestaan zodat ze rustig met een vaartje van 40 per uur naar hun werk konden kachelen in plaats van de normale snelheid.
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:47:
Als ik met gevaar voor mijn eigen leven naar me werk moet dan kunnen ze een dikk'n krijgen.
Gelukkig denkt mijn baas ook zo en geeft ons dan de mogelijkheid om thuis te werken..
Vandaag zit ik gewoon op me werk, wegen zijn goed begaanbaar..
Ja, met de mogelijkheid van thuis werken is er natuurlijk geen probleem hè, dan werk je gewoon thuis 8)7

Het gaat om die situaties waarin thuiswerk niet mogelijk is.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2010 15:03 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Soms is het gewoon niet mogelijk om naar kantoor te komen. Zelf ben ik afhankelijk van het o.v.
Het is wel eens voorgekomen dat er geen bussen rijden (bij ons in Almere hebben wij een aparte busbaan). Ja, dan houdt het op...
Trein is dan alleen een alternatief als er een bus naar het station rijdt (als alleen het streekvervoer plat ligt). Maar ja... als er erg weinig treinen rijden, of het is uberhaupt niet zeker of er 1 rijdt, dan neem ik gewoon een vrije dag op.
Wat voor nut heeft het om uren onderweg te zijn? En dan ook nog onzekerheid hebben of je enigszins weer op tijd thuis bent?
Bij ons is men gelukkig vrij flexibel met dit soort zaken. Dit kan bij jou natuurlijk anders zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-11 21:23

boesOne

meuh

Ik probeer altijd gewoon op mijn werk te komen en als het echt niet gaat: 2+ uur wachten op station, dan bel ik en leg ik het ze voor. Zoiets: ''moet je horen, ik sta hier nu vanaf dan en dan, er komt nog steeds geen trein het eerstkomende uur. Wat wil je dat ik doe?''

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-11 23:09
Afwezigheid door overmacht moet worden doorbetaald mits je echt niet naar het werk kunt onder redelijke omstandigheden. Dus als jij geen auto hebt en met de trein gaat die niet rijdt door het weer dan is er spraken van overmacht. Heb je wel een auto waarmee je kunt rijden en mogelijk te laat komen, dan is er geen spraken van overmacht. Het gaat dus echt om situaties waar uit blijkt dat je afwezigheid redelijk is. Zo kan je werkgever niet van je verwachten om een taxi te nemen uit limburg naar groningen op eigen kosten om toch aanwezig te zijn. Dat is dan niet redelijk tenzij de werkgever het dus graag voor je betaald.

Ik ga tevens ook met de trein naar het werk en heb ook de laatste dagen veel last van vertraging waardoor ik veel later op het werk aankom. Normaal gesproken ben ik door de slechte treintijden altijd 45 minuten te vroeg op het werk maar nu in de winter kom ik vaak net op tijd binnen of zelfs enkele minuten te laat. Vandaag nog in een tram gestaan waar ik bijna geplet werd. Daar werd ik echt niet goed van! :-(

[ Voor 25% gewijzigd door Sir_Hendro op 20-12-2010 15:10 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:38

Gast1981

room with a moose!

Precies. Je weet bijna altijd de avond ervoor wel zo'n beetje wat je 's morgens te wachten staat. Zeker diegene die met eigen vervoer komen kunnen dan eenvoudig een uurtje eerder vertrekken. Bovendien is het met deze weersomstandigheden en een goedgemutste werkgever vaak geven en nemen, ze zullen je vast niet vreemd aankijken als je iets later bent vanwege extreme sneeuwval of gladheid bijvoorbeeld.

Als je echt, maar dan ook echt, afhankelijk bent van het OV dan heb je soms te maken met overmacht.
Ook dan zal het aan de werkgever liggen hoe ze ermee omgaan. De ene doet er moeilijker over dan de andere.
Maar alles altijd in overleg, niet voor jezelf besluiten dat je maar niet op je werkt zult komen i.v.m. wat sneeuw...

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Sir_Hendro schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:07:
Afwezigheid door overmacht moet worden doorbetaald mits je echt niet naar het werk kunt onder redelijke omstandigheden.
Heb je een bron voor deze stellling?

/(bb|[^b]{2})/

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de handel is het inderdaad een goede vraag of het nu nog zin heeft om naar het werk te rijden. De vrachtwagens rijden niet overal zodat er niet altijd aanvoer van producten is. De klanten blijven ook liever thuis zodat je in een winkel ook niet veel te doen hebt. De werkgever wilt weleens een dagje onbetaald verlof geven of de uren verrekenen met de overuren in de komende dagen met de dooi (in Vlaanderen). En de massale rush door de feestaankopen op zo weinig mogelijk aantal dagen te concentreren.

In Antwerpen is het boeltje aan het ontdooien.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 20-12-2010 15:15 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-11 23:09
JohnR schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:12:
[...]

Heb je een bron voor deze stellling?
link 1

link 2

link 3

[ Voor 13% gewijzigd door Sir_Hendro op 20-12-2010 15:17 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Het gaat in dit geval met name over de trein. Ze ging er vanuit dat de trein ging en is dus ook een uurtje eerder weggegaan van huis. Haar auto stond helemaal ingegraven plus dat er zomersloffen op zitten. Gezien het reizen naar station dus nogal lastig is heeft ze om half 10 haar werk gebeld en die zegt: neem maar een vrije dag op.

Maar zij wilde op zich prima gewoon wat later komen en wachten op een trein. Het is alleen haar werkgever die zoiets beslist voor haar. Van de trein afzien, naar huis gaan en met de auto gaan had ook weer 2 uur kunnen kosten. Komt ze uiteindelijk 3 uur te laat en dan zegt haar werkgever: neem maar een dag op, das beter dan die 3 uur doorbetalen (krijg je die 3 uur dan doorbetaald of niet?)

Volgens mij zou ze er ook vrede mee hebben dat ze dan gewoon een dag onbetaald verlof neemt. Maar vrije dagen zijn schaars...

EDIT:

Kan je werkgever je trouwens verplichten een auto te gebruiken als jijzelf voor het OV kiest? Ze vind het zelf altijd wel vervelend om met die sneeuw te rijden (ze is geen stuurheld) en kiest daarom voor het OV met dit soort weersomstandigheden. Vorig jaar ging het overdag sneeuwen en heeft toen aardig wat problemen gehad onderweg naar huis.

[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 20-12-2010 15:26 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:02:
Als werknemer ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdig op je werk komen. Als je dus ziet dat het een probleem wordt omdat het een beetje heeft gesneeuwd, dan is het logisch dat je besluit om gewoon vroeger weg te gaan.
...
Stel dat het echt bar is en je aan ziet komen dat je reistijd bijvoorbeeld zo'n 8 uur zal zijn, zou je dan mogen verwachten dat je op je werkplek mag overnachten? In een ziekenhuis is dat over het algemeen wel mogelijk/te regelen. (afgezien van eventuele problemen voor de werkgever als de arbeidsinspectie dan plotseling langskomt...)

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:38

Gast1981

room with a moose!

Hm, of ze zomaar kunnen verplichten om dan een dag op te nemen... geen idee. Als ik 3 uur gereisd had, zou ik me zeker niet naar huis laten sturen met de mededeling 'neem maar een dag op'. Dat een werkgeven die 3 uur niet wil uitbetalen valt te bespreken, maar na 3 uur reistijd naar huis gestuurd worden is wel erg cru.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gast1981 schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:22:
...maar na 3 uur reistijd naar huis gestuurd worden is wel erg cru.
Vind ik ook, behalve als het is omdat de werkgever graag wil dat je op tijd weer thuis bent (en het je geen dag vakantie/loon kost).

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik heb gelukkig een manager die ook verder woont, ben gedetacheerd hij ook, en die zegt met dit weer ook lekker thuis werken. Bovendien zou ik anders met dit weer toch met mijn werkgever gaan praten want het is niet reeel dat ze verwachten dat ik 5 uur of meer in de auto zit dat was namelijk niet wat er aangegeven was bij indienst treden.

Volgens mij ben je als werknemer wel zelf verantwoordelijk voor je vervoer naar je werk dus niet willen rijden werkt niet, als je auto gewoon niet start of je er niet inkomt of de trein niet gaat tja daar kan jij natuurlijk weinig aan doen.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Wat is een beetje sneeuw? Hier ligt toch een 20-25 cm (kustgebied Noord Holland, net onder Alkmaar) en er zijn veel problemen. Er liggen van die megaplakken ijs op de weg enz. Deze ochtend stond er ook weer een megafile ondanks de vakantie.

Oftewel op de weg mogen we spreken van 'best wel fucked up'. En dan neem je maatregelen door wat treinkaartjes naar het werk te kopen omdat de NS winterklaar is. Zodat als het nodig is je de bus kunt pakken naar het station een dorp verderop. Als je dus al een kwartier in de bus zit en vervolgens na anderhalf uur pas een propvolle trein krijgt lijkt het me logisch dat het niet gaat werken.

Ikzelf had bij vertraging gewoon een uurtje extra gewerkt (heck, ik heb zelfs halverwege mijn reis bij mijn oude school gewerkt (internet+pc heb ik nodig)), maar met haar diensten werkt dit gewoon niet. Nu moet zij dus vrije dagen uit haar geplande vakantie halen omdat ze die voor dit kutweer moet gebruiken.

Zal haar maar eens die links geven van nu.nl hierboven (thanks!)

Enige wat rest is dus de keuze van haar om de trein te pakken en haar auto met dit weer thuis te laten. Het is gewoon gevaarlijk (en duurrr, duizenden schadegevallen) om met de auto te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 20-12-2010 15:34 ]

Verwijderd

NoxiuZ schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:16:
Het gaat in dit geval met name over de trein. Ze ging er vanuit dat de trein ging en is dus ook een uurtje eerder weggegaan van huis. Haar auto stond helemaal ingegraven plus dat er zomersloffen op zitten. Gezien het reizen naar station dus nogal lastig is heeft ze om half 10 haar werk gebeld en die zegt: neem maar een vrije dag op.
Ja vind je het gek, als je om half tien eens gaat bellen.... tenzij je dag pas daarna begint, is dit natuurlijk gewoon niet handy.
Maar zij wilde op zich prima gewoon wat later komen en wachten op een trein. Het is alleen haar werkgever die zoiets beslist voor haar. Van de trein afzien, naar huis gaan en met de auto gaan had ook weer 2 uur kunnen kosten. Komt ze uiteindelijk 3 uur te laat en dan zegt haar werkgever: neem maar een dag op, das beter dan die 3 uur doorbetalen (krijg je die 3 uur dan doorbetaald of niet?)
Ze is zelf verantwoordelijk tijdig op haar werkplek te verschijnen. Haar werkgever heeft geen boodschap aan het feit dat ze geen winterbanden wil betalen, geen rijvaardigheid heeft, geen moeite wil doen omde sneeuw van haar auto te vegen, en niet tijdig uit bed komt om een trein eerder te kunnen nemen. NAtuurlijk gaat zij nie tbetaald worden daarvoor.
[...]
Kan je werkgever je trouwens verplichten een auto te gebruiken als jijzelf voor het OV kiest? Ze vind het zelf altijd wel vervelend om met die sneeuw te rijden (ze is geen stuurheld) en kiest daarom voor het OV met dit soort weersomstandigheden. Vorig jaar ging het overdag sneeuwen en heeft toen aardig wat problemen gehad onderweg naar huis.
Je werkgever kan je niet verplichten bepaald vervoer te nemen, maar je bent *zelf* verantwoordelijk voor het op tijd verschijnen, wat ik uitgerekend in een ziekenhuis ook nogal een heet hangijzer vind. Als je écht niet kunt door overmacht, dan kun je niet, maar ik heb niet de indruk dat je als je de optie hebt een auto te nemen óf een trein óf een bus, dat er snel overmacht is. Dan zou heel Noord Holland vandaag ontregeld moeten zijn. Dat valt ook wel weer mee toch?

Verwijderd

Zeker bij aanwezigheidskritische diensten in een ziekenhuis kan ik me voorstellen dat goed werknemerschap meebrengt dat de werknemer zelf niet op een zodanige plek gaat wonen dat hij snel in de problemen komt als er wat ruwere weersomstandigheden zijn. Als je vaak oproepdiensten e.d. hebt, of je hebt een andere belangrijke positie, dan moet je dus niet in the middle of nowhere gaan wonen, waar je alleen met stralend weer een acceptabele reistijd hebt. Ben je beslist onmisbaar, dan moet je gewoon dicht bij je werk gaan wonen, zodat weersomstandigheden of drukte minder invloed hebben.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36

JaQ

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:01:
Zeker bij aanwezigheidskritische diensten in een ziekenhuis kan ik me voorstellen dat goed werknemerschap meebrengt dat de werknemer zelf niet op een zodanige plek gaat wonen dat hij snel in de problemen komt als er wat ruwere weersomstandigheden zijn. Als je vaak oproepdiensten e.d. hebt, of je hebt een andere belangrijke positie, dan moet je dus niet in the middle of nowhere gaan wonen, waar je alleen met stralend weer een acceptabele reistijd hebt. Ben je beslist onmisbaar, dan moet je gewoon dicht bij je werk gaan wonen, zodat weersomstandigheden of drukte minder invloed hebben.
Als je normale aanrijdtijd zo'n 10 minuten is (wat ruim binnen de norm van 15 minuten valt), dan kan het voorkomen dat met de huidige omstandigheden die aanrijdtijd plotsklaps 30 minuten wordt (wat 2 maal de norm is). Om daarvoor nu te gaan verhuizen lijkt mij veel te veel gevraagd van de werknemer, dat is niet meer redelijk of billijk meneer de advocaat :) Anders mag je ook gaan verhuizen omdat er zich een (spoor) brug tussen jou en je werkplek bevindt, want stel je voor: er gebeurt een ongeluk (of de NS heeft een storing) en die (spoor) brug ligt er een uur uit.

Ik ken geen werkgever die in dit soort situaties niet redelijk is. Als aanwezigheid dermate kritisch is, dan is er ongetwijfeld voor dit soort extreme omstandigheden een oplossing te vinden (bijvoorbeeld een bedje in een hotel of desnoods kantoor).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is duidelijk dat 2 millimeter sneeuw geen overmacht is, en 2 meter wel. Dus waar ligt de grens? Zonder meer is er sprake van overmacht als de overheid afraadt om de weg op te gaan, of andere authoriteiten (ANWB). Dat is vandaag niet het geval.

De tweede vraag is of de werkgever er vanuit mag gaan dat de werknemer met de auto komt. Dat is natuurlijk alleen het geval als de werkgever dat normaal vergoedt. Als de norm is dat de werknemer met het OV komt, en het OV is niet beschikbaar, dan mag de werkgever niet uitgaan van de beschikbaarheid van een auto. En met dit weer is een auto zonder winterbanden feitelijk niet beschikbaar.

Het beroep op overmacht is daarom dus terecht. Weliswaar is de situatie op de wegen acceptabel, maar de werknemer heeft geen (geschikte) auto beschikbaar en de werkgever heeft die situatie geaccepteerd.

Overigens denken sommigen hier dat de verantwoordelijkheid voor het woon-werkverkeer bij de werknemer ligt. Dat is expliciet niet het geval. Werkgevers hebben daar een beleidsverantwoordelijkheid.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JaQ schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:13:
... Als je normale aanrijdtijd zo'n 10 minuten is (wat ruim binnen de norm van 15 minuten valt), dan kan het voorkomen dat met de huidige omstandigheden die aanrijdtijd plotsklaps 30 minuten wordt (wat 2 maal de norm is). ...
Die richttijden gelden voor dienstdoenden, die kunnen ook altijd wel overnachten/anderszins verblijven op of in de buurt van de werkplek (niet dat dat voor iedereen de wenselijke situatie is ;)). Als je normaalgesproken nog op weg bent naar het ziekenhuis, ben je nog niet aan het werk (/heb je nog geen (beschikbaarheids)dienst). Daarom vroeg ik me eerder ook af of je eventueel toch echt aanspraak zou kunnen maken op een slaapplaats (en wat de arbeidsinspectie daarmee zou doen).

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 20-12-2010 16:35 ]

Verwijderd

JaQ schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:13:
[...]

Als je normale aanrijdtijd zo'n 10 minuten is (wat ruim binnen de norm van 15 minuten valt), dan kan het voorkomen dat met de huidige omstandigheden die aanrijdtijd plotsklaps 30 minuten wordt (wat 2 maal de norm is).
Maar dat is ook niet de situatie waarover we het hebben, we hebben het over situaties waarin de werknemer normaal geproken zijn werk wel kan bereiken (bijv. 30-35 minuten rijden) en in geval van slechte omstandigheden (sneeuw, file) het > 90 minuten kan gaan duren.

• eX0duS
  • Laatst online: 18-11 21:41
Als je niet met de auto kunt, ga je met de bus. Als je met de bus gaat, maar deze heeft vertraging, ga je vroeger van huis. Als je met de trein gaat, en deze gaat niet, ga je met de bus. Als dit niet werkt, ga je fietsen. Als je niet kunt fietsen, ga je lopen. Kan je niet lopen ,dan bel je de taxi, gaat deze niet, vraag je een vriendelijke buurman. Hoe ver gaat het? Naar mijn idee zijn er altijd wel mogelijkheden om naar je werk te komen, de vraag is hoe, en in hoeverre het nog normaal is om een aantal uur vroeger te vertrekken.

[ Voor 18% gewijzigd door eX0duS op 20-12-2010 17:46 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
In het begin van het jaar was ook een paar dagen heftige sneeuwval. Hierdoor reden de bussen en treinen ook 1 dag niet meer. Ik ga normaal gesproken met de bus naar het werk wat 60km enkele reis is over de snelweg. Ik heb geen eigen auto maar wel een motor. Als het ov niet rijd omdat het zo hard sneeuwt kan ik echt niet de motor pakken want dan kom ik geheid niet op het werk. Om dus 60 km snelweg te gaan fietsen, wat waarschijnlijk meer is binnendoor, ben je grof gezegd 6 uur bezig (Het is glad dus je kan ook geen 15 km/h gem fietsen). Bij deze omstandigheden vind ik dat het echt overmacht is want je gaat ook geen 60 km lopen om naar het werk te gaan.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:48:
[...]

Ja vind je het gek, als je om half tien eens gaat bellen.... tenzij je dag pas daarna begint, is dit natuurlijk gewoon niet handy.
Haar leidinggevende was niet op haar werk... En volgens mij had ze al gebeld dat ze niet op tijd zou komen, maar meer iets van: dit wordt niks, wat nu?? Een collega heeft dit toen verteld. Welke rang dat is weet ik niet :P ik werk er niet zelf
[...]

Ze is zelf verantwoordelijk tijdig op haar werkplek te verschijnen. Haar werkgever heeft geen boodschap aan het feit dat ze geen winterbanden wil betalen, geen rijvaardigheid heeft, geen moeite wil doen omde sneeuw van haar auto te vegen, en niet tijdig uit bed komt om een trein eerder te kunnen nemen. NAtuurlijk gaat zij nie tbetaald worden daarvoor.
Ze was een uur eerder dan gepland op station, en ze had inderdaad geen zin om de auto uit te ruimen en door die troep te rijden met allerlei mogelijk gevolgen/gevaren van dien. Daarom nam ze juist de trein.
[...]

Je werkgever kan je niet verplichten bepaald vervoer te nemen, maar je bent *zelf* verantwoordelijk voor het op tijd verschijnen, wat ik uitgerekend in een ziekenhuis ook nogal een heet hangijzer vind. Als je écht niet kunt door overmacht, dan kun je niet, maar ik heb niet de indruk dat je als je de optie hebt een auto te nemen óf een trein óf een bus, dat er snel overmacht is. Dan zou heel Noord Holland vandaag ontregeld moeten zijn. Dat valt ook wel weer mee toch?
Dat weet ik niet, mijn pa reed vanmorgen langs de snelweg en zei dat het helemaal vast stond. En het was ook een extreem drukke spits zag ik in het nieuws waar ook vermeld werd dat 50% van de nieuwe treinen kapot is. Alleen het punt is, zij koos voor de trein maar om bij het station te komen met deze omstandigheden is het geen 20 minuten fietsen meer. Denk dat je het wel kan verdubbelen op haar fiets. Op mijn MTB ben ik er alsnog in 20 minuten maar met haar fiets niet. Ik zie genoeg mensen lopen met de fiets op sommige stukken fietspad.

Imho is het dan vrij onredelijk om te zeggen dat je dan maar de auto moet nemen zoals jij het dan brengt. Doet de trein het niet pak je de auto maar. Die treinen gaan ook niet zomaar kapot(hoewel :+), daar heb je deze extreme sneeuwval voor nodig.

EDIT:

Als zij er niet is gebeurt er niks bijzonders, dan worden er wat dingen verschoven of gaan operaties niet door. Niks daarvan is een ernstige operatie. Volgens mij is haar afdeling zelfs gesloten omdat de arts er niet is...

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 20-12-2010 19:29 ]

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 21:05
Even niet alle posts hier gelezen maar bij ons is het voor de mensen die van ver moeten komen kijk even wat de situatie is.. iemand die moet sowieso al een uur rijden naar het werk. en met de sneeuw 2.5 ofzo.. je mag overal nog maar 50. en staat sowieso mega files.. hij heeft een laptop belt in op de zaak en werkt zo vanaf thuis.. 5 uur autorijden om 8 uur te werken is ook beetje krom.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Hier idem: leaseauto, geen winterbanden (mag wel, kost mij persoonlijk € 160 pm!). Reistijd 85 km enkele reis, normaal: 5 kwartier tot anderhalf uur, zonder file. Ik moet helemaal om Rotterdam heen, linksom of rechtsom.
Ik begin om half 8. OV is geen optie: als ik om half 6 vertrek, ben ik om half 9 op m'n werk (3 uur reistijd), dat is de eerste mogelijkheid, iets later vertrekken kort te reistijd in tot een whoeping 2,5 uur.

Tsja... momenteel lig ik ziek op de bank thuis, dus het is voor mij nog geen probleem, maar 'k denk dat ik gewoon met de auto zou proberen andere mogelijkheid is er gewoon niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ardana schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 07:56:
Hier idem: leaseauto, geen winterbanden (mag wel, kost mij persoonlijk € 160 pm!).
dat heb je wel eens eerder gezegd, maar nooit uitgelegd waarom dat zo absurd hoog is. Is het niet 160 euro per jaar?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Drie keer de mening van iemand die werknemers vertegenwoordigd. Heb je ook een bron als in
- wetsartikel
- jurisprudentie

De mening van 1 bedrijfsjuriste bij een vakbond zegt me eigenlijk niet zoveel. Dat mens preekt waarschijnlijk keurig voor eigen parochie.

/(bb|[^b]{2})/

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 17:50
Met dit weer hebben er meerdere mensen last van de sneeuw. Jij kan dan wel winterbanden hebben maar als de persoon voor je niet kan rijden ben je alsnog de sjaak...

Besides, met dit weer kan je nog zó vroeg vertrekken ... je komt toch te laat :p

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 07:56:
Hier idem: leaseauto, geen winterbanden (mag wel, kost mij persoonlijk € 160 pm!).
Bij mijn lease-auto koste dat destijds 5 a 6 euro per maand, die gewoon uit mijn lease-budget kwamen. Ik kreeg dus 5 a 6 euro bruto minder. € 160,- per maand lijkt mij niet helemaal te kloppen. Dan zou je meerdere malen per jaar nieuwe banden kunnen kopen.

Verder lijkt het me gewoon dat een werknemer er zelf genoeg inspanning voor moet doen om op zijn werk te komen, maar als je altijd met de trein komt, en die rijden niet, dat een werkgever daar ook een verantwoordelijkheid heeft. Het moet niet zo zijn dat je het als werknemer vertikt om ook maar iets eerder weg te gaan, maar het is IMHO niet 100% de verantwoordelijkheid van een werknemer.

Ik zou er persoonlijk niet vrolijk van worden als ik met 3 uur vertraging op mijn werk kom, om dan naar huis gestuurd te worden. Over het inhalen/niet uitbetalen van die 3 uur zou best te praten zijn, maar als je als werknemer je best doet om op je werk te komen, dan vind ik het onbehoorlijk als je daarna alsnog naar huis gestuurd word.

[ Voor 46% gewijzigd door Woy op 21-12-2010 10:25 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou zeggen dat het primair de verantwoordelijkheid van de werknemer is zich aan zijn deel van de afspraak te houden: het zich ter beschikking stellen voor het doen van het afgesproken werk. Als hij zich daar niet aan kan houden, is dat ook vooral zijn zaak, de werkgever zou dan niet-gewerkte uren niet hoeven uitbetalen. Dat de werkgever te late werknemers naar huis stuurt is IMHO dan ook weer onredelijk/ontoelaatbaar (ontslag en dergelijke helemaal) en ook gedwongen vakantiedagen etc lijken me niet juist. Ik zou het zien als een soort 'door omstandigheden afgedwongen' onbetaald verlof zoals zorgverlof. Of zou het redelijker zijn het als calamiteitenverlof te zien en wel door te betalen...
De_Bastaard schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:56:
...
Besides, met dit weer kan je nog zó vroeg vertrekken ... je komt toch te laat :p
Daarom vraag ik me ook af of de werkgever zou mogen weigeren dat je op het werk blijft, als dat de enige redelijke optie lijkt te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2010 10:37 ]

• Beerkeeper
  • Nu online
NoxiuZ schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:16:
Ik vraag me af of het andersom ook zo is.

Ik ben dus iemand die altijd met de auto gaat, gunstigere reistijden, ook binnen de spits, maar vanmorgen stond ik wel behoorlijk vast in mijn parkeerplaats (zodanig dat mijn banden begonnen te roken na een tijdje spinnen :P ).

Ben er uiteindelijk wel geraakt, maar vraag het me dus af. Ik vermijd het allerliefst het OV vanwege de enorme reistijd (in mijn geval 200% van mijn auto-reistijd), met sneeuw zit je ook nog eens vast aan aangepaste dienstregelingen en weet ik het allemaal :/

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:28
In Belgie word je gewoon doorbetaald als het door overmacht is. Zij het via de RVA (hele papierwinkel) zij het in afspraak met je werkgever.

Gisteren heb ik van thuis gewerkt (omdat het me mogelijk gemaakt word en ik anders een dag minder kan factureren, maar dat is een freelancer verhaal). Gelukkig dooit het nu in Antwerpen en rijden de treinen al wat beter. Maar ook ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer. Antwerpen - Brussel met de auto is 50 km file :).

Verwijderd

Goede communicatie en overleg van beide kanten zijn altijd de sleutel. Bel je voor enige poging gedaan te hebben of alternatieven te verzinnen dat werkgever 'een dikk'n' kan krijgen dan is de flexibiliteit aan de andere kant van de lijn plots weg. Gek he?

Als je even een stukje geprobeerd hebt te rijden maar je echt niet veilig voelt, al tevergeefs op het station hebt staan wachten en dan belt dat het later wordt en met een suggestie komt over hoe het gat opgevangen kan worden, dan klinkt het al heel anders.

Nu werk ik zelf voor een ander deel van de organisatie dan de rest hier op kantoor, maar de directie hier verdient wat dat betreft ook een pluim: Nou jongens, het is wat ze noemen echt een werkgeversjaar, dus doen we jullie de 24e en 31e vrij kado. Deze periode is sowieso altijd wat rustiger, er gaat geen business verloren, en je houdt werknemers over die blij met je zijn en dan ook niet te beroerd zijn een keer wat extra moeite te nemen als het nodig is. Zo simpel kan het soms zijn...

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

offtopic:
Over mijn winterbanden: ik heb geen leasebudget, heb gebeld naar de leasemaatschappij, die vertelden mij dit. Ik heb aangekaart dat ik dat toch wel buitensporig duur vond: "Tsja, zo zijn de regels nu eenmaal".

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 21:10
ik doe het zonder winterbanden (kosten meer dan m'n auto, dus economisch zinloos), maar op de snelwegen is dit prima te doen en op de binnenwegen gewoon heel veel afstand houden en rustig aan doen.
En als je op tijd aan rijdt heb je ook geen file. Zelfs in de randstad moet het dan mogelijk zijn op tijd op je werk te komen (uitzonderingen van de afgelopen week daargelaten).
En stel dat je nou een dag echt neit kunt komen, dan kun je dat toch met een paar dagen een uurtje langer werken wel weer inhalen? Voor wat hoort wat toch, een beetje baas is zo schappelijk. Wel even netjes bellen natuurlijk ;)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ardana schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:04:
offtopic:
Over mijn winterbanden: ik heb geen leasebudget, heb gebeld naar de leasemaatschappij, die vertelden mij dit. Ik heb aangekaart dat ik dat toch wel buitensporig duur vond: "Tsja, zo zijn de regels nu eenmaal".
Volgens mij kost een setje winterbanden max €800, dus €160/mnd (€1920/jr) klopt gewoon niet. Of zij snappen jou niet, of jij snapt hun niet.

Of je koopt ze zelf.

Waarom? Omdat het kan!!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JohnR schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:28:
[...]

Drie keer de mening van iemand die werknemers vertegenwoordigd. Heb je ook een bron als in
- wetsartikel
- jurisprudentie

De mening van 1 bedrijfsjuriste bij een vakbond zegt me eigenlijk niet zoveel. Dat mens preekt waarschijnlijk keurig voor eigen parochie.
Het is ook 3x dezelfde....

Ik vind het onzin dat de werkgever dan maar moet doorbetalen. Geen dagen meer? Dan maar een keer inhalen. Klaar...

Begin steeds meer naar VVD te neigen soms als ik dit soort ongein hoor van werknemers. Krijg steeds meer het gevoel dat voor velen het werk een last is, die een vervelende invasie is van je priveleven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:40
Vandaag gewoon weer op de fiets, 9 km is prima te doen. Wel af en toe een flinke laag sneeuw.

Met de auto rijden in een laag sneeuw (mits niet te dik) gaat nog wel, als het ijzelt ga ik niet meer de weg op. Ik heb al eens mijn auto total loss gereden en je werkgever vergoed dan (uiteraard) ook niet de kosten! Mij dus niet gezien als het ijzelt, ik kom wel als het dooit. Overwerken doe ik uit principe niet, krijg ik nl. niet vergoed en ik ben liever thuis met mijn gezin.

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 21-12-2010 21:58 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:43
JohnR schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:28:
[...]
Werkgever moet doorbetalen bij overmacht?

- wetsartikel
- jurisprudentie

Werkgevers hoeven niet doortebetalen bij dit soort zaken (mogen het natuurlijk wel)
Soortgelijke zaken zijn een tijd geleden voor de rechtbanken geweest toen het vliegverkeer stil lag ivm die vulkaanuitbarsting.

Motivatie rechtbank:
Klopt, werknemer kan er niets aan doen om op zijn tijdig op zijn werk te verschijnen,
maar de werkgever nog minder.

Beetje offtopic: Waar komt dat idee ineens vandaan dat een auto zonder winterbanden per defenitie onveilig is.

[ Voor 7% gewijzigd door pazzje op 22-12-2010 02:39 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Cyberpope schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:34:
[...]

Het is ook 3x dezelfde....

Ik vind het onzin dat de werkgever dan maar moet doorbetalen. Geen dagen meer? Dan maar een keer inhalen. Klaar...

Begin steeds meer naar VVD te neigen soms als ik dit soort ongein hoor van werknemers. Krijg steeds meer het gevoel dat voor velen het werk een last is, die een vervelende invasie is van je priveleven.
aangezien dit niet zo vaak voorkomt is het gewoon ondernemersrisico.. net zoals je de werkgevers niet hoort klagen als kerst/oudjaar in het weekend vallen moeten ze hier ook niet om zeuren.

en trouwens, ik ben aangenomen door mijn baas die precies weet waar ik vandaan moet komen, die precies weet dat ik alleen met ov kan komen (geen rijbewijs) en mij toch heeft aangenomen. Ingecalculeerd risico dus aan haar kant.

[ Voor 14% gewijzigd door Bezulba op 22-12-2010 07:34 ]

blup

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bezulba schreef op woensdag 22 december 2010 @ 07:33:
[...]

aangezien dit niet zo vaak voorkomt is het gewoon ondernemersrisico.. net zoals je de werkgevers niet hoort klagen als kerst/oudjaar in het weekend vallen moeten ze hier ook niet om zeuren.

en trouwens, ik ben aangenomen door mijn baas die precies weet waar ik vandaan moet komen, die precies weet dat ik alleen met ov kan komen (geen rijbewijs) en mij toch heeft aangenomen. Ingecalculeerd risico dus aan haar kant.
Ach man. ga weg. Dit is geen ondernemersrisico meer, dan kun je daar alles op gaan schuiven? Auto slecht onderhouden en stuk? Jammer baas ik kan niet komen. (Mijn antwoord, pak maar een vrije dag of een taxi). Achterdeur kan niet meer van het slot? Jammer baas.

Natuurlijk zal de werkgever niet horen zeuren over kerst/oudjaar omdat dit een jaarlijks terugkerend iets is, wat gewoon verwerkt zit in de loon(eisen) van de afgelopen eeuw. Maar dat gezeur van niet op je werk "kunnen" komen, is niet meer als gezeur. Want wat voor een weer het ook is, als ze weten dat ze een miljoen op kunnen halen, zullen ze er gegarandeerd zijn.

Gelukkig weet de wetgever dit ook en staat hij aan de kant van de werkgever op dit punt. Een van mijn werknemers wilde thuisblijven, want pols gebroken dus kan niet autorijden. Jammer baas. No-way. Jou keus om achteraf te wonen en gebroken pols is voor je werk geen belemmering. Dus zorg maar dat je hier komt. Daarvoor hoef ik als leidinggevende niet te zorgen! De werknemer wel...

(bovenstaande 2x gehad... 1x een werknemer die echt haar best deed om wel te komen. Echt haar best deed, maar ze kon alleen met iemand meerijden, maar daardoor kon ze wel 1 uur minder werken. Dat is dan geen probleem (rekening werkgever). 1x een andere medewerker die ook vond dat ze niet hoefde te komen en dat wat hard speelde. :w je komt maar. Bdrijfsarts was het er ook mee eens. Maar dan vanuit mij ook geen flexibiliteit meer als je het hard speelt. Ga maar 3 uur per dag extra in OV zitten. Die was niet blij. Na haar jaarcontract was het dan ook :w )

Nogmaals ik vind het een pokkementaliteit en neig steeds meer van de SP naar de VVD. Niet vanwege de uitkeringstrekkers (die vind ik vaak een reden hebben, ze beroepsmatig), maar vooral door die verwende, hoogopgeleidde lamme 20/30igers met een verrotte arbeidsmentaliteit, die zich vaak erg verheven voelen boven het voetvolk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Bezulba schreef op woensdag 22 december 2010 @ 07:33:
[...]

Dat kan goed zijn, maar uiteindelijk moet je je daar als baas niks van aantrekken.

Het is aan de werknemer om op tijd te komen, zeker als de problemen te voorzien zijn.
Lukt het niet op de gangbare manier, dan moet de werknemer zelf maar moeite doen om een alternatief te zoeken.

Want jij hebt werk gezocht bij iemand die je alleen via het OV kan bereiken. Dan moet jij ook maar het risico incalculeren >:) dat die wel eens niet rijden door aangekondigde stakingen, vertragingen, weersomstandigheden ...

• kmf
  • Niet online

kmf

Als ik weet dat ik 2 a 3x langer over doet om op het werk EN terug te komen dan neem ik wel een vrije dag op of werk ik thuis. Anders zal ik 4-6 uur in de file zitten, dat is net zoveel als een vrije dag dus. Ik ga niet om 4u opstaan om "op tijd" aan te komen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als ik te laat ben, zoals bijvoorbeeld afgelopen vrijdag (halfuurtje) dan bel ik mijn baas ff. Meestal haal ik die verloren tijd wel weer in op een andere dag (halfuurtje langer blijven, keertje kortere pauze nemen etc).

Als ik al zie dat ik niet eens van huis hoef te gaan wegens te erg, ga ik wel thuiswerken (kan prima in mijn beroep, hangt wel af van opdrachtgever (zit in detachering)).

Virussen? Scan ze hier!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik ben vrijdag thuisgebleven, niet omdat je er niet doorkomt. Want zo veel ligt hier echt niet in vergelijking met Belgie en Duitsland. Maar omdat andere mensen er niet doorkomen of durven komen...

Ik zou een half dagje werken aangezien ik om 13:00 uur richting Duitsland zou vertrekken. Ik stapte 6:30 de auto in en om 7:30 stond ik eindelijk op de snelweg... Ik had een uur gedaan over een stukje van een kwartier.

Als ik dan ook weer om 13:00 uur thuis had willen zijn, dan moest ik weer om 11:00 uur vertrekken... dan zit je dus een uur of 4 in de auto om vervolgens 2 uur aanwezig te zijn... Dat vond ik de moeite niet.

MAar als ik een hele dag moet werken, dan ga ik gewoon, ongeacht het weer.
chime schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:17:
Dat kan goed zijn, maar uiteindelijk moet je je daar als baas niks van aantrekken.

Het is aan de werknemer om op tijd te komen, zeker als de problemen te voorzien zijn.
Lukt het niet op de gangbare manier, dan moet de werknemer zelf maar moeite doen om een alternatief te zoeken.

Want jij hebt werk gezocht bij iemand die je alleen via het OV kan bereiken. Dan moet jij ook maar het risico incalculeren >:) dat die wel eens niet rijden door aangekondigde stakingen, vertragingen, weersomstandigheden ...
Dat vind ik iets te kort door de bocht. Mijn werkgever wil dat ik ongeveer 100 kilometer van mijn woonplaats wordt ingezet. Dan heb je met dit soort dagen gewoon vaker last van veel langere reistijd. Dan moet ik maar zorgen dat ik op tijd kom? Wat moet ik dan? 3:00 uur vertrekken?

Mijn werkegever maakt er helemaal geen probleem van en heeft gewoon begrip voor de zaak.

[ Voor 41% gewijzigd door BlakHawk op 22-12-2010 08:49 ]

Youtube: DashcamNL

• chime
Tja, als je werkgever je naar een andere plaats stuurt dan het kantoor wordt het weer een iets ander verhaal.

Maar in veel situaties is het gewoon geven en nemen. (het moet van de 2 kanten komen)
Ben je als werknemer altijd flexibel geweest dan is de kans groot dat de werkgever hier nu ook gemakkelijk gaat doen.
Ben je als werknemer iemand die altijd de kantjes eraf rijdt ... tja, dan gaat de werkgever nu ook weinig begrip opbrengen.

Dan heb je nog de werkgevers voor wie het nooit goed is => dan is dit weer nu een goede test om te zien of je bij de baas wilt blijven of niet.

Maar nogmaals, in situaties zoals dit moet het gewoon van 2 kanten komen.
Werknemer vertrekt wat vroeger / of later en werkt wat langer door
Werkgever houdt rekening mee dat op tijd komen moeilijk gaat zijn en dat de uren die nu minder gepresteerd worden op een later tijdstip wel weer ingehaald zullen worden (zo vlak voor een deadline ofzo)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO is werknemer werkt minder en krijgt minder eventueel ook best een redelijke oplossing.

Heeft iemand een idee hoe het zit met het blijven op het werk?

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 22-12-2010 12:19 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is idd niet zo zwart/wit als Cyberpope de situatie voordeed eerder.

Als ik s'ochtends eerst de kids naar school moet brengen en daarna pas kom werken (dat gebeurt dan elke dag, voor het gemak), dan kan je er met dit weer gewoon niet zeggen dat je 3 uur eerder vertrekt en de koters aan hun lot overlaten.

Of moet je dan maar ook zeggen: Tjah, als je kinderen wil, moet je maar niet gaan werken, want je kan geen 2 verplichtingen simultaan doen.

Bij de ene functie heb je variabele werktijden, bij de andere werk je altijd in team-verband.Het zou toch maf zijn als er bij het voetbal het ene elftal 3 uur later komt aankakken, dat werkt niet.

Hoewel ik in grote lijnen totaal met Cyberpope eens ben, is het wel zo dat ik werk om te leven, en niet leef om te werken.

Ey!! Macarena \o/

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:01:
Ik vind het een beetje kort door de bocht. De werkgever weet ook waar je woont als je solliciteert. Beide partijen nemen een risico als iemand in de middle of nowhere woont.

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

PolarBear schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:23:
[...]

Ik vind het een beetje kort door de bocht. De werkgever weet ook waar je woont als je solliciteert. Beide partijen nemen een risico als iemand in de middle of nowhere woont.
Dan vind jij het dus een valide excuus als een werkgever tegen je zegt "sorry u krijgt de baan niet want u woont niet in een door mij goedgekeurd gebied" Vind je het dan ook een goed idee dat verhuizing van een werknemer een valide reden is voor ontslag?

De werknemer is voor mij voor de volle 100% verantwoordelijk voor het (op tijd) verschijnen op z'n werk. Dat je hier als werkgever best pragmatisch mee om kan gaan en faciliteiten kan bieden als thuiswerken / flexibele werktijden etc. is best prettig, het doet alleen volgens mij niets af aan de verplichting van de werknemer om gewoon te verschijnen als dit gewenst is (rotweer of niet).

/(bb|[^b]{2})/

• kmf
  • Niet online

kmf

JohnR schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:43:
[...]

Dan vind jij het dus een valide excuus als een werkgever tegen je zegt "sorry u krijgt de baan niet want u woont niet in een door mij goedgekeurd gebied"
Zo vreemd is dat niet. Meerdere keren meegemaakt dat een bedrijf mensen zoekt die in de omgeving werken.
Vind je het dan ook een goed idee dat verhuizing van een werknemer een valide reden is voor ontslag?
Dan is dat wel direct de keuze zelf van de werknemer. Aan de andere kant nemen toch ook veel mensen ontslag als hun bedrijf besluit 50km verder weg te verhuizen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03
Cyberpope schreef op woensdag 22 december 2010 @ 07:59:
[...]

Ach man. ga weg. Dit is geen ondernemersrisico meer, dan kun je daar alles op gaan schuiven? Auto slecht onderhouden en stuk? Jammer baas ik kan niet komen. (Mijn antwoord, pak maar een vrije dag of een taxi). Achterdeur kan niet meer van het slot? Jammer baas.
Eens met de argumentatie, tenminste voor zover het een verantwoordelijkheid van de werknemer is dan hoort die ook voor de oplossing (vakantiedag, taxi, huurauto) op te draaien. Uiteraard, verwacht ik dan wel van de werkgever dat deze zich redelijk opstelt en de werknemer de vrije dag op laat nemen indien de alternatieven niet redelijk zijn (bv te duur in verhouding tot de verdiensten op een werkdag).
Gelukkig weet de wetgever dit ook en staat hij aan de kant van de werkgever op dit punt. Een van mijn werknemers wilde thuisblijven, want pols gebroken dus kan niet autorijden. Jammer baas. No-way. Jou keus om achteraf te wonen en gebroken pols is voor je werk geen belemmering. Dus zorg maar dat je hier komt. Daarvoor hoef ik als leidinggevende niet te zorgen! De werknemer wel...
En hier neem je het arbeidsrecht wel heel kort door de bocht. De combinatie werk-woonwerkverkeer-arbeidsgeschikt moet in samenhang gezien worden en dus draagt werkgever ook een verantwoordelijkheid. Een beetje werkgever betaalt ook gewoon de taxi van een werknemer die door een gebroken been niet zelfstandig op het werk kan verschijnen. Of beweer je dat de werknemer dat ongeacht de kosten zelf moet betalen op straffe van geen loon danwel ontslag?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:51:
Zo vreemd is dat niet. Meerdere keren meegemaakt dat een bedrijf mensen zoekt die in de omgeving werken.
In dat soort gevallen zal zoiets ongetwijfeld in een vacature gestaan hebben. Als jij binnen een half uur op je werk moet kunnen zien (storingsdienst of wat dan ook) zal je als je 80km verder op woont niet aangenomen worden.

Als werkgever zal de woonplaats van de werknemer in andere gevallen niet relevant zijn. Als werkgever maar tot 30km woon/werk vergoedt en jij woon 80km van je werk, zal een werkgever daar niet moeilijk over doen lijkt me.
En andere afspraken maak je normaal van te voren (thuiswerken,4x9 e.d.)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rukapul schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:04:
Eens met de argumentatie, tenminste voor zover het een verantwoordelijkheid van de werknemer is dan hoort die ook voor de oplossing (vakantiedag, taxi, huurauto) op te draaien. Uiteraard, verwacht ik dan wel van de werkgever dat deze zich redelijk opstelt en de werknemer de vrije dag op laat nemen indien de alternatieven niet redelijk zijn (bv te duur in verhouding tot de verdiensten op een werkdag).
Natuurlijk. Je moet daar zo flexibel mogelijk in zijn en gezamenlijk tot een oplossing komen. En daarbij van beiden zijde cratief zijn.
En hier neem je het arbeidsrecht wel heel kort door de bocht. De combinatie werk-woonwerkverkeer-arbeidsgeschikt moet in samenhang gezien worden en dus draagt werkgever ook een verantwoordelijkheid. Een beetje werkgever betaalt ook gewoon de taxi van een werknemer die door een gebroken been niet zelfstandig op het werk kan verschijnen. Of beweer je dat de werknemer dat ongeacht de kosten zelf moet betalen op straffe van geen loon danwel ontslag?
In strikt juridische zin? Ja. (dat hebben wij een keer naar aanleiding van een geval uit laten zoeken. En indien het redelijk mogelijk was (taxi valt daaronder) en het is 48 uur vooraf bekend, mag je het volledig ten laste van de werknemer laten komen).

Als goed werkgever? Nee, dan ga je samen kijken naar een oplossing en die zoeken. En dan zijn er altijd massa's oplossingen die creatief aangewend kunnen worden met een beetje geven en nemen. Zoals ik aangaf, niet moeilijk doen als die collega met de gebroken pols 1/2 uurtje later komt en 1/2 uurtje eerder weggaat omdat ze met iemand kan meerijden. Extra kilometervergoeding voor collega die even omrijdt om iemand op te pikken, etc, etc.

Maar ze denken daar meestal niet meer over na.. Nee, direct is het een probleem van de werkgever (ondernemersrisico) en "ik ben toch ziek". Ja do

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cyberpope schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:36:
.... indien het redelijk mogelijk was ...
Dat is wel het interessante punt denk ik, wat is redelijk mogelijk? Had je een lijstje gekregen met dingen die redelijk mogelijk geacht worden?

• BlakHawk
JohnR schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:43:
Dan vind jij het dus een valide excuus als een werkgever tegen je zegt "sorry u krijgt de baan niet want u woont niet in een door mij goedgekeurd gebied" Vind je het dan ook een goed idee dat verhuizing van een werknemer een valide reden is voor ontslag?

De werknemer is voor mij voor de volle 100% verantwoordelijk voor het (op tijd) verschijnen op z'n werk. Dat je hier als werkgever best pragmatisch mee om kan gaan en faciliteiten kan bieden als thuiswerken / flexibele werktijden etc. is best prettig, het doet alleen volgens mij niets af aan de verplichting van de werknemer om gewoon te verschijnen als dit gewenst is (rotweer of niet).
Ik ben het zeker met je eens, maar niet in de extreme gevallen.
We hebben twee jaar geleden een dag gehad dat snelweg echt helemaal vast stonden en dat mensen 3 uur lang stil stonden. Mensen kregen zelfs dekens uitgedeeld, om onderkoeling te voorkomen.

In dit soort gevallen kan de werkgever helemaal niets eisen, vind ik. En als je kinderen moet wegbrengen ook niet. Sorry, maar mijn toekomstige kinderen, laat ik het anders zeggen: Mijn gezin komt voor mijn werk. Als die twee niet samen gaan op één of andere manier, zoek ik een andere baan en geen ander gezin ;)

De werkgever heeft maar begrip te hebben voor het feit dat ik in de toekomst kinderen moet wegbrengen, daarnaast is het weer mijn verantwoording de volle uren te draaien die contractueel zijn overeengekomen.

In de praktijk zal dit natuurlijk een deel van de dagen zijn. Stel ze gaan 3 dagen naar de opvang, dan zal ik dat met mijn vrouw onderverdelen. Bij mij is het weer iets makkelijk dan bij mijn vrouw. Mijn vrouw zit in het onderwijs en moet dus minimaal 8:15 op werk zijn... Ik ben flexibeler. Maar dan is het wel weer aan ons een kinderopvang te zoeken waar je voor 8:00 uur terecht kunt.

Het is toch ook gewoon logisch? Hetzelfde als je kind ziek is, dan zul jij of je vrouw huis moeten blijven. Dat weet iedereen. En als je werkgever daar een probleem mee heeft, dan zoek ik een andere werkgever. Gelukkig is dit niet aan de orde en de praktijk is dat geen enkele goede werkgever daar een probleem mee heeft.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dfrenner schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:14:
...

Het is toch ook gewoon logisch? Hetzelfde als je kind ziek is, dan zul jij of je vrouw huis moeten blijven. Dat weet iedereen. En als je werkgever daar een probleem mee heeft, dan zoek ik een andere werkgever. Gelukkig is dit niet aan de orde en de praktijk is dat geen enkele goede werkgever daar een probleem mee heeft.
Die zaken zijn dan ook expliciet wettelijk geregeld.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]
De eerste dag mag je dan calamiteiten verlof opnemen ja, maar alle dagen daarna kost het je gewoon vakantie tijd hoor. Als je kind een week ziek is, kost je je dat gewoon 4 vakantiedagen...

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Jaspertje schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:38:
[...]

De eerste dag mag je dan calamiteiten verlof opnemen ja, maar alle dagen daarna kost het je gewoon vakantie tijd hoor. Als je kind een week ziek is, kost je je dat gewoon 4 vakantiedagen...
Nope, je kan ook kortdurend zorgverlof opnemen i.p.v. vrije dagen. Je krijgt dan 70% betaald en is maximaal 10 werkdagen per jaar o.b.v. full time.
Langer kan ook, maar dat is onbetaald (max half jaar).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

[...]

En terecht ook. Even heel kil gezegd, maar een kind nemen is gewoon voor eigen risico. Dus als je ontzettend veel tijd kwijt bent aan het van en naar de kinderopvang brengen van je kind, dan heeft de werkgever daar in beginsel geen boodschap aan. Het is aan jezelf om dat te regelen, zodanig vroeg dat je ook op tijd op je werk kunt zijn. Idem voor ziekte, zoals jij zegt, je krijgt een dag calamiteitenverlof maar verder is het gewoon vrije dagen aftikken, dat zie ik ook bij mij op het werk regelmatig als oudere collega's een kind met een griepje thuis hebben. Jammer van de dagen, maar helaas. Een werkgever is geen sociale instelling, het is aan de werknemer om de boel zo te organiseren dat kinderen én werk samengaan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn ook mensen die hun kind dan eventueel meenemen naar het werk. :P

• Jaspertje
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MrSleeves schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:44:
[...]

Nope, je kan ook kortdurend zorgverlof opnemen i.p.v. vrije dagen. Je krijgt dan 70% betaald en is maximaal 10 werkdagen per jaar o.b.v. full time.
Langer kan ook, maar dat is onbetaald (max half jaar).
True, maar ook daavoor geldt dat eventuele bovenwettelijke vakantieuren in overleg hiervoor gebruikt mogen worden. Dat moet dan natuurlijk door een werkgever wel kenbaar gemaakt zijn, maar dan kan het dus nogsteeds van je vakantie afgaan, maar idd het kan wel

* Jaspertje vindt ook dat ouders de verantwoordelijk hebben om voor kinderen te zorgen en de kosten daarvan zomin mogelijk op de werkgever moeten afschuiven
(en ja, ik ben ouder)

• BlakHawk
Cyberpope schreef op woensdag 22 december 2010 @ 07:59:
Het is allemaal niet zo zwart/wit. Ik heb bijvoorbeeld een leaseauto en volgens de wet is alles wat gedurende werktijd gebeurt, buiten de schuld van de werknemer, automatisch voor de werkgever. Regulier onderhoud ook. Ik ben daar zelf heel flexibel is en doe dat lekker buiten werktijd, zodat ik gewoon op tijd bij de klant ben. Maar wij krijgen daar geen vervangende auto voor, dus hoe moet je dat invullen? Ik regel nu gewoon dat ik er toch kom, met de garage zelf of collega's.
Natuurlijk zal de werkgever niet horen zeuren over kerst/oudjaar omdat dit een jaarlijks terugkerend iets is, wat gewoon verwerkt zit in de loon(eisen) van de afgelopen eeuw. Maar dat gezeur van niet op je werk "kunnen" komen, is niet meer als gezeur. Want wat voor een weer het ook is, als ze weten dat ze een miljoen op kunnen halen, zullen ze er gegarandeerd zijn.
Is dat een criterium dan?
Een beetje meelevender kan ook, ten minste, als je gemotiveerd personeel wil houden...
(bovenstaande 2x gehad... 1x een werknemer die echt haar best deed om wel te komen. Echt haar best deed, maar ze kon alleen met iemand meerijden, maar daardoor kon ze wel 1 uur minder werken. Dat is dan geen probleem (rekening werkgever). 1x een andere medewerker die ook vond dat ze niet hoefde te komen en dat wat hard speelde. :w je komt maar. Bdrijfsarts was het er ook mee eens. Maar dan vanuit mij ook geen flexibiliteit meer als je het hard speelt. Ga maar 3 uur per dag extra in OV zitten. Die was niet blij. Na haar jaarcontract was het dan ook :w )
Over individuele gevallen kunnen we hier niet oordelen, wel weet ik dat veel bedrijfsartsen vaak het zekere voor het onzekere nemen en de kant van de werknemer kiezen, dus als een bedrijfsarts zegt dat je moet werken is dat vaak de juiste weg.
Nogmaals ik vind het een pokkementaliteit en neig steeds meer van de SP naar de VVD. Niet vanwege de uitkeringstrekkers (die vind ik vaak een reden hebben, ze beroepsmatig), maar vooral door die verwende, hoogopgeleidde lamme 20/30igers met een verrotte arbeidsmentaliteit, die zich vaak erg verheven voelen boven het voetvolk.
Nu generaliseer je wel heel erg...
Zo kan iedereen generaliseren, die werkgevers die iedere dag een (half)uurtje onbetaald werk erbij willen snoepen...

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37

mrsar

waar een sar is,is een wodka

in overleg is er op mijn werk veel mogelijk,maar niet alles kan vanuit thuis gedaan worden,gelukkig kunnen mijn collega's en ik goed overleggen en is er dus ook veel mogelijk :)

afgelopen vrijdag eerder van huis weggegaan en uiteindelijk half uur later op werk,en om 13:30 werden we naar huis gestuurd.
Jij moet er gewoon moeten komen,of in goed overleg kijken wat er eventueel anders gedaan kan worden (bv thuiswerken als dat kan)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Gé Brander
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Hieruit blijkt maar weer dat er veel te vaak gedacht wordt vanuit aanwezigheid en uren maken. Natuurlijk begrijp ik dat er genoeg beroepen zijn waarbij aanwezigheid noodzakelijk is, maar het uren moeten maken mag wel revolutionair anders worden. Ik hoop werkelijk dat we in dit land snel overstappen op mensen waarderen/belonen/motiveren naar resultaatgericht werken.

Wie kan het dat ene half uurtje boeien dat je niet op het werk bent als je dat op een andere manier kan inhalen, maar beter, dat je afgerekend wordt op resultaat, zodat dat half uurtje er misschien helemaal niet toe doet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• BlakHawk
Tuurlijk, logisch, het ging mij er meer om, dat je werkgever je niet kan verplichten om dat naar werk te komen.
Dat het je dan dagen kosten is prima geen enkel probleem.
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:45:
En terecht ook. Even heel kil gezegd, maar een kind nemen is gewoon voor eigen risico. Dus als je ontzettend veel tijd kwijt bent aan het van en naar de kinderopvang brengen van je kind, dan heeft de werkgever daar in beginsel geen boodschap aan. Het is aan jezelf om dat te regelen, zodanig vroeg dat je ook op tijd op je werk kunt zijn. Idem voor ziekte, zoals jij zegt, je krijgt een dag calamiteitenverlof maar verder is het gewoon vrije dagen aftikken, dat zie ik ook bij mij op het werk regelmatig als oudere collega's een kind met een griepje thuis hebben. Jammer van de dagen, maar helaas. Een werkgever is geen sociale instelling, het is aan de werknemer om de boel zo te organiseren dat kinderen én werk samengaan.
Kinderen neem je niet. Je krijgt ze, of niet...
Dit heb je niet zelf in de hand, helaas voor heel veel mensen.

Maar natuurlijk heeft het consequenties. Voor zowel de werknemer als de werkgever. Gelukkig hebben veel werkgevers ook kinderen en begrijpen hoe het allemaal werkt of niet werkt.
begintmeta schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:07:
Er zijn ook mensen die hun kind dan eventueel meenemen naar het werk. :P
Hahaha, dat zou ik dan weer niet doen ;)
Jaspertje schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:22:
True, maar ook daavoor geldt dat eventuele bovenwettelijke vakantieuren in overleg hiervoor gebruikt mogen worden. Dat moet dan natuurlijk door een werkgever wel kenbaar gemaakt zijn, maar dan kan het dus nogsteeds van je vakantie afgaan, maar idd het kan wel

* Jaspertje vindt ook dat ouders de verantwoordelijk hebben om voor kinderen te zorgen en de kosten daarvan zomin mogelijk op de werkgever moeten afschuiven
(en ja, ik ben ouder)
Helemaal mee eens, mijn punt ging ook niet over de kosten, laat dat duidelijk zijn.
Mijn punt ging over het op werk verschijnen of niet verschijnen.
mrsar schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:19:
in overleg is er op mijn werk veel mogelijk,maar niet alles kan vanuit thuis gedaan worden,gelukkig kunnen mijn collega's en ik goed overleggen en is er dus ook veel mogelijk :)

afgelopen vrijdag eerder van huis weggegaan en uiteindelijk half uur later op werk,en om 13:30 werden we naar huis gestuurd.
Jij moet er gewoon moeten komen,of in goed overleg kijken wat er eventueel anders gedaan kan worden (bv thuiswerken als dat kan)
Gewoon overmacht en ik haal dat op andere dagen wel weer in...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

De werkgever heeft maar begrip te hebben voor het feit dat ik in de toekomst kinderen moet wegbrengen, daarnaast is het weer mijn verantwoording de volle uren te draaien die contractueel zijn overeengekomen.
De werkgever hoeft alleen begrip op te brengen in het kader van ouderschapsverlof. Daarbuiten is het volkomen je eigen verantwoordelijkheid en als de werkgever daar niet meer accoord gaat dan is dat niet het probleem van die werkgever.

Signatures zijn voor boomers.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maasluip schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:33:
[...]

De werkgever hoeft alleen begrip op te brengen in het kader van ouderschapsverlof. Daarbuiten is het volkomen je eigen verantwoordelijkheid en als de werkgever daar niet meer accoord gaat dan is dat niet het probleem van die werkgever.
Dan is het hoog tijd een andere werkgever te zoeken. Een die wel enigzins flexibel is. Volgens de letter van de wet kan je dan misschien wel gelijk hebben, maar ik vind het niet goed ondernemerschap als je zo met je werknemers omgaat. Maar daar hoort natuurlijk ook bij dat het de andere kant op ook geldt. Als de werkgever even extra handjes nodig heeft op wat voor wijze dan ook, dan hoort de werknemer daar ook flexibel mee om te gaan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Na het ouderschap verlof is er ook nog de zorgverplichting

Ondanks dat de ouders zelf gekozen hebben voor de kinderen, en het hun eigen verantwoording is, stelt de wet zorgplicht boven arbeidsplicht

Bij aantoonbare verzorgingsplicht ( minderjarige kinderen ) MAG de werkgever je niet eens verplichten om op het werk te komen.

Ik heb het hier meegemaakt met een collega, die in echtscheiding lag, en 2 kinderen 'toegeschoven' kreeg.
Zijn echtgenote had een carriere, en 'geen tijd' om de kinderen "erbij" te nemen, dus hij kreeg ongezien / ongevraagd de voogdij, en zorg over die kinderen.
Nu hebben we ploegendiensten, en met 4 aanvangstijden is het niet 'flexibel' in te plannen

De eerste 2 nachten ging het nog wel, er was familie in huis, maar nacht 3 tot 5 was er geen oppas.
Hij had de kinderen op bed gedaan, en de babyfoon bij de buren gebracht
Binnen 30 minuten stond één van de leidinggevenden op de stoep, die hem naar huis stuurde.
De claim die gekomen zou zijn als hij afwezig was, en er gebeurde iets was hoger dan zijn verloren uren

De werkgever mag best flexibel zijn, maar ik kan me indenken dat een werkgever die een heel jaar gezeik hoort dat het zo slecht geregeld is, en dat men niets over heeft voor het personeel ( terwijl er wel aan gedacht wordt ) er op die paar dagen ook sch** aan heeft hoe een werknemer aankomt

Ik had vandeweek net zo geod vertraging, en heb dat gemeld, er is niemand geweest die me langer liet blijven, of aan het zeiken ging.
de rest van mijn werktijden ben ik 15 tot 30 minuten eerder aanwezig, en spring desnoods al bij.
het komt van 2 kanten, maar de werkNEMER zal eerst zijn goede bedoeling moeten tonen..

<offtopic >
- winterbanden is een hype, test wijzen uit dat ze relatief veiliger zijn, maar het grootste deel van de gebruikers gaan daardoor weer sneller / roekelozer rijden, dus is de veiligheid teniet gedaan

En zoals ik vorig weekend op de A17 en A58 gezien heb, is dat ALLE vrachtwagens winterbanden moeten hebben, ik werd volop ingehaald door bietenwagens en tankwagens, die me bijna van de weg bliezen door hun 80+ km racerij op de linkerbaan ..

• BlakHawk
Maasluip schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:33:
Prima, dat wordt dan wel zijn probleem, succes met het zoeken naar een andere werknemer ;)

Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat ik mezelf nooit ziek meld
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat ik bij calamiteiten altijd aanwezig ben in avonden en weekenden
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat de klant meer dan tevreden is

Dus als het alleen van één kant zou komen, dan hoeft dat van mij niet zo nodig. Werken moet leuk blijven, maar gezin staat boven mijn werk. Ik denk bij iedereen wel...

Ik heb daar dus nu totaal geen last van! Mijn werkgever is hierin erg meelevend. Ik moet eigenlijk nog twee jaar met mijn leaseauto doen, maar door de komst van een kleine in april, mag ik een andere gaan bestellen. Dat was inderdaad niet iets dat hij hoefde te doen en ik verwachte het ook zeker niet. Maar in overleg is het overeen gekomen. Geven en nemen... Maar uiteindelijk verkies ik mijn gezin boven mijn werk.

Er is werk genoeg en ik kan ook wel even zonder werk, maar ik heb maar één gezin en die zijn heel belangrijk voor me..
c70070540 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:35:
Dan is het hoog tijd een andere werkgever te zoeken. Een die wel enigzins flexibel is. Volgens de letter van de wet kan je dan misschien wel gelijk hebben, maar ik vind het niet goed ondernemerschap als je zo met je werknemers omgaat. Maar daar hoort natuurlijk ook bij dat het de andere kant op ook geldt. Als de werkgever even extra handjes nodig heeft op wat voor wijze dan ook, dan hoort de werknemer daar ook flexibel mee om te gaan.
Helemaal mee eens.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Het is nog altijd geven en ontvangen. Nemen is niet optimaal ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 23-12-2010 13:12 ]

• BlakHawk
c70070540 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:12:
Het is nog altijd geven en ontvangen. Nemen is niet optimaal ;)
Hahaha :X

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

begintmeta schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:36:
[...]

Dat is wel het interessante punt denk ik, wat is redelijk mogelijk? Had je een lijstje gekregen met dingen die redelijk mogelijk geacht worden?
Dat is een lastige, maar het kwam er op neer dat een combinatie is van tijd, mogelijkheden en kosten. Zo mag je niet van een werknemer eisen als zijn auto stuk is, dat hij maar stante pede een taxi neemt voor 200 euro (b.v.). Echter als hij na 2 dagen nog geen alternatief vervoer geregeld heeft (huurauto, auto lenen, etc) dan mag je dat wel eisen. Het is dan ook nog afhankelijk van het werk. Als het langer als 48 uur vooraf bekend is, mag je heel veel eisen van je werknemer.
dfrenner schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:52:
Het is allemaal niet zo zwart/wit. Ik heb bijvoorbeeld een leaseauto en volgens de wet is alles wat gedurende werktijd gebeurt, buiten de schuld van de werknemer, automatisch voor de werkgever. Regulier onderhoud ook. Ik ben daar zelf heel flexibel is en doe dat lekker buiten werktijd, zodat ik gewoon op tijd bij de klant ben. Maar wij krijgen daar geen vervangende auto voor, dus hoe moet je dat invullen? Ik regel nu gewoon dat ik er toch kom, met de garage zelf of collega's.
Dat is het ook niet. Maar als de werknemer dat er wel van maakt, zul je er achterkomen dat de werkgever erg sterk staan in zijn eisen dat de werknemer gewoon het werk moet verrichten.
Is dat een criterium dan?
Als je het voor een miljoen wel kunt, dan KAN het dus wel. Dus ja het is een soort van criterium.
Een beetje meelevender kan ook, ten minste, als je gemotiveerd personeel wil houden...
Ik ben altijd heel meelevend, maar het moet wel van 2 kanten komen.
Over individuele gevallen kunnen we hier niet oordelen, wel weet ik dat veel bedrijfsartsen vaak het zekere voor het onzekere nemen en de kant van de werknemer kiezen, dus als een bedrijfsarts zegt dat je moet werken is dat vaak de juiste weg.
Moah.. je bepaald als bedrijf zelf wie ja als bedrijfsarts hebt (wie betaald, bepaald). Er zit veel verschil tussen. Maar als hulpverlener (vooral praten) stellen dat je niet kunt werken omdat je je pols gebroken hebt, daar gaan maar heel weinig bedrijfsartsen in mee. (en als we die wel hadden gehad, was die nu niet meer onze bedrijfsarts geweest >:) )
Nu generaliseer je wel heel erg...
Zo kan iedereen generaliseren, die werkgevers die iedere dag een (half)uurtje onbetaald werk erbij willen snoepen...
Ja, ik generaliseer, dan kun je ook uit de tekst erbij halen. De dag dat ik VVD stem (of te wel een PVV mogelijk maak) is nog erg ver weg. Maar het is niet te ontkennen dat er wel een trend is in nederland op dit punt.
dfrenner schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:09:
Prima, dat wordt dan wel zijn probleem, succes met het zoeken naar een andere werknemer ;)

Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat ik mezelf nooit ziek meld
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat ik bij calamiteiten altijd aanwezig ben in avonden en weekenden
Het is ook mijn verantwoordelijkheid dat de klant meer dan tevreden is

Dus als het alleen van één kant zou komen, dan hoeft dat van mij niet zo nodig. Werken moet leuk blijven, maar gezin staat boven mijn werk. Ik denk bij iedereen wel...
Ja, je krijgt voor die 3 punten ook salaris namelijk. En werknemers zijn er op dit moment weer redelijk wat te vinden. Maar er zijn maar weinig goede bazen, die eisen dat je je werk boven je gezin stelt. Maar wat maassluip aangeeft is wel correct. De baas HOEFT geen begrip te tonen, dat hij het wel doet is een gunst van zijn kant. En in een goede werkrelatie is het geven en ontvangen :) Maar dan dient de andere partij wel te realiseren dat het gegeven is. (vanuit beide kanten). Dus ook voor de werknemer die soepel omgaat met overwerk en zich niet strikt formeer opstelt verdient waardering.

• BlakHawk
We zeggen volgens mij een beetje hetzelfde, alleen vanuit het andere perspectief :)
Beide moeten zich inzetten voor een optimale relatie.

Verwijderd

Het moet toch wel heel gek worden, wil ik niet naar mijn werk kunnen komen. Vroeger was ik afhankelijk van het OV. En tja, als je afhankelijk bent van iets.... dan zit je in een kwetsbare positie. Ik woon nu tussen de 11 en 12 km van het werk af. Ik zou het theoretisch nog kunnen lopen, al ben ik dan wel 2 uur onderweg. Ik ga altijd op de fiets. Het lijkt er deze dagen zelfs op, dat je op de fiets minder last hebt dan met de auto. Collega's, die bij mij in de buurt wonen, klagen sommige dagen steen en been over de "gladheid". Ik fiets er met mijn normale fiets zo doorheen. Tuurlijk doe je het wat rustiger aan en ben je wat langer onderweg. Als backup heb ik nog een mountain-bike met noppen-banden, maar die heb ik nog niet eens uit de schuur gehaald deze winter.

Ik kan ook met de bus en trein gaan, maar dan ben nog langer onderweg dan op de fiets.

Ik vind het dan ook, afgezien van echte overmacht, gewoon de verantwoordelijkheid van de werknemer om redelijk op tijd op het werk aan te komen. Dat je dan wat langer onderweg bent, jammer dan. Ik heb ooit een keer een paar uur in de trein vastgezeten, bovenleiding gebroken. Tja.... dat is overmacht. Toen was ik ook gewoon afhankelijk van die trein. En daar voel ik me persoonlijk niet prettig bij. Ik ben het liefst afhankelijk van "mezelf" en niet van anderen. Dat dat niet altijd kan, is logisch. Maar het is altijd mijn streven om voor mijn dagelijks leven niet afhankelijk te zijn van andere mensen of dingen zoals een trein. Dat je dat niet altijd even in 1 maand kunt realiseren, is logisch.

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hier in Limburg is het echt gekkenwerk - ik reis op de fiets, maar had ik geweten dat men in Sittard/Geleen noch gestrooid, noch geploegd had, had ik me afgemeld. Het is gewoon niet veilig - ook openbaar vervoer rijdt nauwelijks hier (bussen dan, NS is bekend issue)

[Edit] Baas zegt: Vervoer is eigen verantwoording. Dan kun je dus terug zeggen: Het is niet verantwoord op dit moment, sorry.

[ Voor 19% gewijzigd door Aetje op 24-12-2010 11:36 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Aetje schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:35:
[Edit] Baas zegt: Vervoer is eigen verantwoording. Dan kun je dus terug zeggen: Het is niet verantwoord op dit moment, sorry.
Klopt... maar dan is het dus een vrije dag inleveren :)

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Cyberpope schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:09:
[...]

Klopt... maar dan is het dus een vrije dag inleveren :)
En zo simpel is het dus ook weer niet :/

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Aetje schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:35:
Hier in Limburg is het echt gekkenwerk - ik reis op de fiets, maar had ik geweten dat men in Sittard/Geleen noch gestrooid, noch geploegd had, had ik me afgemeld. Het is gewoon niet veilig - ook openbaar vervoer rijdt nauwelijks hier (bussen dan, NS is bekend issue)

Maar je kon dus gewoon naar je werk? Nu is het je gelukt, waarom zou je je dan de volgende keer maar gewoon afmelden? Lijkt mij gewoon een mentaliteitsprobleem dan eerlijk gezegd.

/(bb|[^b]{2})/

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:58

polthemol

Moderator General Chat
JohnR schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:59:
[...]

Maar je kon dus gewoon naar je werk? Nu is het je gelukt, waarom zou je je dan de volgende keer maar gewoon afmelden? Lijkt mij gewoon een mentaliteitsprobleem dan eerlijk gezegd.
hij heeft sittard gehaald, ik niet eens vandaag. Het gaat niet alleen over mentaliteit. Ik moet ook op een veilige en acceptabele manier op mijn werk aankomen. In mijn geval kan ik het shaken om op de fiets mijn werk te halen, ov ligt helemaal op zijn gat en ik ga nmiemand laten rijden voor me.

Als ik nu zou gaan lopen ga ik zonder meer beek halen, terug tge voet ook nog, maar ik wil niet weten in welke toestand ik ga aankomen uiteindelijk. "als je het kunt halen dan" is nogal kort door de bocht.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

bangkirai schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:53:
[...]

En zo simpel is het dus ook weer niet :/
Dus wel... Hetzelfde als met de aswolken. Geen reden voor ontslag, maar de baas is niet verplicht om loon door te betalen als je niet op komt draven. Dan zelf kiezen.. vrije dag, uren inhalen of geen loon voor die dag.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

JohnR schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:59:
[...]

Noem het mentaliteit, maar op het moment dat je niet meer in staat bent om veilig je werkplek te bereiken, wat moet je dan? Het is nogal er kort door de bocht om te zeggen 'je hebt het gehaald, dus het is mentaliteit'. Weet jij veel in welke situatie hij zit of hoe het er lokaal uit heeft gezien? In heel limburg rijden de treinen maar half, bussen rijden niet, taxi's zijn niet te vinden. Fietsen kan gewoon niet, lopen lukt niet zonder 20x per uur bijna door je enkel te gaan.

Vandaag vanuit Venlo in Eindhoven komen was gewoon niet te doen, ja.. Het is me gelukt, maar vraag niet hoe. Vanmorgen om 6.15 weggelopen, was om 9.00 op kantoor. Dat is bijna 3 uur reistijd, voor iets waar ik met de auto 45 minuten over kan doen. Diezelfde weg moet je ook weer terug hé.

ow ja, ik zal er voor de volledigheid maar even bijvertellen dat ik vanmorgen pas om 0.30 thuis was van het werk -> 1.15 / 1.30 in bed. Maar dat is maar een detail natuurlijk. 4 uur slaap (moest vanmorgen namelijk alweer om 5.30 op om de trein weer te kunnen halen) dat is ook heel normaal. En jij durft zo iemand gewoon keihard in zijn gezicht te hebben dat ie een gebrek aan mentaliteit heeft? jij komt er wel.. :) Want ja, ik voel me door jouw opmerking namelijk ook aangesproken.
Misschien nog beter voor je beeldvorming. De avond ervoor was ik om 21.00 thuis. snel koken, wassen, ophangen, naar bed (om 23.30 nu) en s' morgens om 6.15 eruit. Kun je het je dan voorstellen dat mensen hier moe van worden en zoiets hebben van? Sja, dit gaat niet werken?

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 24-12-2010 13:50 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• chime
@Calitomnication
Hoe lang was je werkdag dan => omdat je pas om 0:30u thuis was?

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Calitomnication schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:50:
Noem het mentaliteit, maar op het moment dat je niet meer in staat bent om veilig je werkplek te bereiken, wat moet je dan? Het is nogal er kort door de bocht om te zeggen 'je hebt het gehaald, dus het is mentaliteit'. Weet jij veel in welke situatie hij zit of hoe het er lokaal uit heeft gezien? In heel limburg rijden de treinen maar half, bussen rijden niet, taxi's zijn niet te vinden. Fietsen kan gewoon niet, lopen lukt niet zonder 20x per uur bijna door je enkel te gaan.
Vergeet niet *knip troll*
Calitomnication:
Vandaag vanuit Venlo in Eindhoven komen was gewoon niet te doen, ja.. Het is me gelukt, maar vraag niet hoe. Vanmorgen om 6.15 weggelopen, was om 9.00 op kantoor. Dat is bijna 3 uur reistijd, voor iets waar ik met de auto 45 minuten over kan doen. Diezelfde weg moet je ook weer terug hé.
2:45 uur reistijd is veel, maar is het onverantwoord? Ik kan 's nachts over een lege A2 ook in 25 minuten van Amsterdam naar Utrecht. Daar doe ik in de spits ook met gemak 2 uur over. So what. Dat noemen ze forensen. Reistijd hoort bij werk volgens mij.
Calitomnication: ow ja, ik zal er voor de volledigheid maar even bijvertellen dat ik vanmorgen pas om 0.30 thuis was van het werk -> 1.15 / 1.30 in bed. Maar dat is maar een detail natuurlijk. 4 uur slaap (moest vanmorgen namelijk alweer om 5.30 op om de trein weer te kunnen halen) dat is ook heel normaal. En jij durft zo iemand gewoon keihard in zijn gezicht te hebben dat ie een gebrek aan mentaliteit heeft? jij komt er wel.. :) Want ja, ik voel me door jouw opmerking namelijk ook aangesproken.
Er bestaat zoiets als opkomsttijden. Geen werkgever kan je verplichten om dusdanige uren te werken dat je niet toekomt aan de rust waar je recht op hebt. Die rustperiodes zijn echt wel dusdanig dat je meer dan 4 uur slaap kunt hebben hoor.
Calitomnication:
Misschien nog beter voor je beeldvorming. De avond ervoor was ik om 21.00 thuis. snel koken, wassen, ophangen, naar bed (om 23.30 nu) en s' morgens om 6.15 eruit. Kun je het je dan voorstellen dat mensen hier moe van worden en zoiets hebben van? Sja, dit gaat niet werken?
Ik kan me best voorstellen dat je moe wordt van werken. Dat gebeurt mij ook wel eens. Dan is het een kwestie van karakter tonen en als de belasting echt te zwaar wordt, in overleg gaan met je werkgever. Je afmelden omdat er een paar cm sneeuw ligt of je reistijd ineens wat langer is dan gebruikelijk vind ik een teken van zwakte. Als jij je daardoor aangesproken voelt is dat niet mijn probleem. Ik heb mijn visie en die is vrij helder.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2010 17:21 ]

/(bb|[^b]{2})/

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Reistijd wat langer? je hebt het over 6 uur werktijd, dat staat gelijk aan je werkdag. En waar heb ik gezegd dat ik moe ben van het werken? wijs het maar eens aan.
Je hebt het over rustperiodes. laat ik het anders formuleren. Ik werk op een kantoor, standaard 830 tot 1700. Misschien geeft dit je een iets andere visie op de hele situatie. Ben blij dat je van jezelf vind dat je karakter hebt.

Maar verder heb je helemaal gelijk, ik loop ook alleen maar te zeiken dat ik het koud heb en doe er totaal geen enkele moeit voor om op het werk te komen, want nogmaals. Jij was er afgelopen avond bij toen trein na trein uitviel. Is het je trouwens opgevallen dat de treinen van Eindhoven richting Venlo / Roermond een tijdje eruit hebben gelegen? Waarschijnlijk niet, anders zou je je post wel iets anders in hebben gezet.
Is het je trouwens opgevallen dat de fietspaden in het zuiden des lands onbegaanbaar zijn? dat de taxi's en bussen niet meer rijden, dus mensen die niet op loopafstand van het station wonen met geen mogelijkheid fatsoenlijk de het station kunnen bereiken. Praat jij maar lekker door met je ijsbeertjes :Y)

Ik snap best dat het langer duurt als je in de file staat, no shit sherlock. Maar is toch wel een wezenlijk verschil als een auto-polonaise of het rijden over 10cm pure sneeuw! Maar dat zal voor jouw natuurlijk geen verschil zijn, gezien het feit dat het vrachtverkeer een negatief advies heeft gekregen is ook maar een detail..

Vanmorgen kwam ik een vrachtwagen tegen, die gleed achteraf de oprit af. Maar ach, dat staat natuurlijk gelijk aan de file waar jij iedere morgen instaat, die is immers ook le-vens-gevaarlijk

Ik ga er overigens voor het gemak even vanuit dat deze post met verhelderende info totaal overbodig is, hier had jij natuurlijk al rekening mee gehouden en je was hier compleet van op de hoogte. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Calitomnication op 24-12-2010 14:32 ]

tips voor New York

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:58

polthemol

Moderator General Chat
Calitomnication schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:23:
Reistijd wat langer? je hebt het over 6 uur werktijd, dat staat gelijk aan je werkdag. En waar heb ik gezegd dat ik moe ben van het werken? wijs het maar eens aan.
Je hebt het over rustperiodes. laat ik het anders formuleren. Ik werk op een kantoor, standaard 830 tot 1700. Misschien geeft dit je een iets andere visie op de hele situatie. Ben blij dat je van jezelf vind dat je karakter hebt.

Maar verder heb je helemaal gelijk, ik loop ook alleen maar te zeiken dat ik het koud heb en doe er totaal geen enkele moeit voor om op het werk te komen, want nogmaals. Jij was er afgelopen avond bij toen trein na trein uitviel. Is het je trouwens opgevallen dat de treinen van Eindhoven richting Venlo / Roermond een tijdje eruit hebben gelegen? Waarschijnlijk niet, anders zou je je post wel iets anders in hebben gezet.
Is het je trouwens opgevallen dat de fietspaden in het zuiden des lands onbegaanbaar zijn? dat de taxi's en bussen niet meer rijden, dus mensen die niet op loopafstand van het station wonen met geen mogelijkheid fatsoenlijk de het station kunnen bereiken. Praat jij maar lekker door met je ijsbeertjes :Y)

Ik snap best dat het langer duurt als je in de file staat, no shit sherlock. Maar is toch wel een wezenlijk verschil als een auto-polonaise of het rijden over 10cm pure sneeuw! Maar dat zal voor jouw natuurlijk geen verschil zijn, gezien het feit dat het vrachtverkeer een negatief advies heeft gekregen is ook maar een detail..

Vanmorgen kwam ik een vrachtwagen tegen, die gleed achteraf de oprit af. Maar ach, dat staat natuurlijk gelijk aan de file waar jij iedere morgen instaat, die is immers ook le-vens-gevaarlijk

Ik ga er overigens voor het gemak even vanuit dat deze post met verhelderende info totaal overbodig is, hier had jij natuurlijk al rekening mee gehouden en je was hier compleet van op de hoogte. ;)
welke fietspaden ? :( Ik zie nog eens geen weg meer :/

Maar ja, ik hoop dat ik later het karakter krijg van een JohnR :( Apatische visie. Als je zelf de moeite niet hebt hoeven doen om tot sittard te komen bv. of verder moet je niet lullen over gebrek aan karakter. Best dat je wat lamzakken hebt die niet willen, maar ook genoeg die simpelweg niet op een verantwoorde manier kunnen. Dat het jouw visie is, allemaal leuk en aardig, maar wat respect is ook op zijn plaats imo en wat jij doet is gewoon zwaar neerbuigend neerkijken, gebaseerd op je eigen vermeende superioriteit.

(FYI: gisteren was ik om 22:00 uur terug, smorgens sta ik op om 5:30 zodat ik genoeg marge heb en treinen en bussen mag missen om nog op tijd te zijn: maar dat heeft weinig nut als de eerste bus pas om 12:00 uur rijd toch ? ).

(nuf said nu, maar ik erger me er altijd aan als mensen wat gaan schoppen en neerbuigend doen om het af te sluiten met "maar dat is mijn visie / mening". Hou die mening dan de volgende keer gewoon lekker voor je '>.<)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me dan ook nog steeds af of je niet op het werk zou mogen blijven. In het ziekenhuis zal dat vaak wel kunnen, maar hoe zit het met de kantoor- of andere mensen?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

begintmeta schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:38:
Ik vraag me dan ook nog steeds af of je niet op het werk zou mogen blijven. In het ziekenhuis zal dat vaak wel kunnen, maar hoe zit het met de kantoor- of andere mensen?
Ik mag hier best op de bank blijven tukken :)

Maar ik kan ook gewoon vanuit huis werken, dus als ik dan toch strand, dan liever thuis :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

begintmeta schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:38:
Waarom niet? Als je baas dat goed gaat vinden :)

tips voor New York

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

*knip flame met vleugje troll*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2010 17:22 ]

/(bb|[^b]{2})/

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik snap de frustratie van Calitomnication.

* bord4kop staat ook om 5.30 op, zit om 6 uur in de auto en is om 7.45 op kantoor. Is 's avonds tussen half 7 en 7 uur weer thuis. (Werkt 4 x 9).

Dan heb ik een kind van 2 die ik verzorg, vrouw is nergens toe in staat (ziek). Betekend, beetje tijd met de frummel, in bad doen, klaar maken voor bedje, naar bedje brengen, luier, tandjes poetsen, verhaaltje lezen etc. Om 8 uur gaat pappa dan koken en eten en om 21.30 in bed. Want weer op om 5.30.

Dat is de normale routine.

Nou woon ik in een achtergebleven gebied, dus met de sneeuw is het belazerd momenteel. Geen strooi, want op. Rijden met 30 km/u dus reistijd maal 2 ;)

Vandaag heb ik voor t eerst afgehaakt. Het was hier bar en boos, de 1e keer glijen was BAM tegen een zo 'n driehoek betonblok, de tweede keer naast de weg, bijna in de sloot. Dat was een gevalletje afslepen.

Is het dan gek dat ik opbel om te zeggen dat het niet verantwoord is?

Kijk, ik snap best dat het elders in NL niet zo bar is, dan is het allemaal lastig voor te stellen. Maar als iemand toch duidelijk aangeeft dat ie veel, heel veel moeite doet om er toch te komen, ga em dan niet af zitten zeiken. Het staat er toch duidelijk?
5 a 6 uur rijden voor 8 uur werk slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Het is nu extreem, dus uitzondering, houdt daar ook rekening mee.

| Security Management |

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03
Ik heb hierboven een aantal flames en troll-reacties weggehaald. Ik wil deze hier ook niet weer zien.
bord4kop schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 17:19:
Ik snap de frustratie van Calitomnication.

* bord4kop staat ook om 5.30 op, zit om 6 uur in de auto en is om 7.45 op kantoor. Is 's avonds tussen half 7 en 7 uur weer thuis. (Werkt 4 x 9).

Dan heb ik een kind van 2 die ik verzorg, vrouw is nergens toe in staat (ziek). Betekend, beetje tijd met de frummel, in bad doen, klaar maken voor bedje, naar bedje brengen, luier, tandjes poetsen, verhaaltje lezen etc. Om 8 uur gaat pappa dan koken en eten en om 21.30 in bed. Want weer op om 5.30.

Dat is de normale routine.

Nou woon ik in een achtergebleven gebied, dus met de sneeuw is het belazerd momenteel. Geen strooi, want op. Rijden met 30 km/u dus reistijd maal 2 ;)

Vandaag heb ik voor t eerst afgehaakt. Het was hier bar en boos, de 1e keer glijen was BAM tegen een zo 'n driehoek betonblok, de tweede keer naast de weg, bijna in de sloot. Dat was een gevalletje afslepen.

Is het dan gek dat ik opbel om te zeggen dat het niet verantwoord is?

Kijk, ik snap best dat het elders in NL niet zo bar is, dan is het allemaal lastig voor te stellen. Maar als iemand toch duidelijk aangeeft dat ie veel, heel veel moeite doet om er toch te komen, ga em dan niet af zitten zeiken. Het staat er toch duidelijk?
5 a 6 uur rijden voor 8 uur werk slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Het is nu extreem, dus uitzondering, houdt daar ook rekening mee.
Dat je niet op je werk komt omdat het onverantwoord is, lijkt me in zo'n situatie niet gek, maar ik neem aan dat je dit als vrije dag boekt en niet verwacht dat je werkgever er voor opdraait en loon zou moeten doorbetalen?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je om die reden niet wil komen lijkt me dat idd voor rekening van de werknemer ja (dus idd een verlofdag afschrijven ervoor), niet voor de werkgever.

Lijkt me ook niet zo'n probleem, je kiest zelf ervoor om a) 4x 9 uur te werken én b) om zo ver van je werk te wonen én c) om kinderen te nemen.

Dan moet je de consequenties van (de combinatie van) die keuzse imho ook maar aanvaarden.

En laten we wel wezen, het is niet alsof het elke dag zo is natuurlijk, het is een hoge uitzondering.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 24-12-2010 17:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Nou.. zolang ie me geen winterbanden betaald.. :)

Nee, dat is dus een geintje, hence de knipoog!
Ik verwacht helemaal niets eigenlijk.

EDIT: @wildhagen
Klopt -bijna- helemaal, baas heeft er niets mee te schaften inderdaad!
(maar ik heb toch echt liever een gezonde vrouw ;) en derhalve is 4x9 niet geheel een vrijwillige keus, doch noodzaak).

Klopt inderdaad, het is een extreme toestand momenteel, zei ik al.

Mijn verhaal was alleen om aan te geven dat ook ik geen eenvoudige situatie heb en tevens dat het misschien lastig inleven is als de wegen waarop je je begeeft wel goed begaanbaar zijn..

[ Voor 75% gewijzigd door bord4kop op 24-12-2010 17:45 ]

| Security Management |

Pagina: 1 2 Laatste