[DIY] HiFi stereo versterker 2x80w

Pagina: 1
Acties:

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02 09:59

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Na een projectje op de universiteit (bij een vak dat Signaalverwerking en Ruis heet) waarbij ik een klein eindtrapje moest bouwen ben ik enthousiast geworden!

I decided to "ramp things up a little" en zelf een audio versterker te bouwen. Het idee is simpel. Ik wil een Voeding->Pre-amp->attenuator->Eindtrap bouwen. Ik kan later altijd nog een simpele klankregeling, een balansregeling, een input selector en een mute knop maken. Daar wilde ik echter niet mee beginnen. Om het simpel te houden wil ik eerst kijken of ik dit simpele concept onder de knie kan krijgen.

Ik heb eerst eens wat op internet rond gezocht en heb het "GainClone" concept ontdekt. Zie Linkje. Dit laat een voorversterker weg, en ik denk dat het beter is dat wel te doen dus ik ga dit idee niet volgen.

Ik ben zelf op Conrad rond gaan kijken naar geschikte onderdelen. Beginnende met de voeding: Linkje.
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/5000_5999/5100/5140/5143/514390_BB_00_FB.EPS.jpg

Deze wilde ik als volgt aansluiten (afbeelding is klikbaar!):
Schakeling voor de voeding

De nummers in de vierkantjes zijn de pin nummers van de trafo. Ik gebruik pin 7 als common, dus als GND voor de gehele versterker. Ik heb het etiket er maar bij geplakt ter informatie.

Daarbij schaf ik natuurlijk 6A diodes aan en de aangegeven Caps. Dit is het eerste punt waarop ik kritiek zou willen. Is deze schakeling correct? Het zou zonde zijn als ik vol enthousiasme aan de slag zou gaan en het zegt BOEM.

Als volgende heb ik een Pre-Amp IC uitgezocht die ik instel op een gain van 4. Dat wil zeggen dat het lijnsignaal versterkt wordt tot 1V a 1,5V. Ik wilde de volgende IC gebruiken: Linkje.

Deze wilde ik als volgt aansluiten (afbeelding is klikbaar!):
Schakeling voor de voortrap

Daarnaast moet ik natuurlijk een eindtrap hebben. Deze zal het meest ingewikkeld zijn maar ik heb een PCB schema gevonden wat ik kan volgen. Ik ga de TDA7294 gebruiken. Zie hier een Linkje.

Deze wilde ik als volgt aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/7163/26584426.png
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/8558/50884701.png

Ik ga de pcb met de hand tekenen met een zilverlakstift.

Dit is wat ik tot nu toe aan ideeen heb. Als jullie het er mee eens zijn dat het een goed en plezierig project kan worden ga ik bestellen :).

Als jullie tips/ideeen hebben, graag!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Je voeding klopt in ieder geval niet. 24 V ac door een brug geeft geen 2 maal 24 V dc, om van massavoering nog maar te zwijgen.

De voortrap lijkt me overbodig en gaat met een voedingsspanning van +/-2 V niet eens een cd niveau signaal onversterkt kunnen doorgeven, laat staan 4 maal versterkt.

Sterker nog, volgens de datasheet werkt een ssm2019 pas vanaf 5 V.

[ Voor 11% gewijzigd door blinkenlights op 18-12-2010 12:23 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik moet idd beter leren lezen. Die voortrap heeft inderdaad minimaal 5v nodig. Maar waarom is de voortrap overbodig? Qua THD lijkt mij twee opamps met mindere gain beter dan één opamp met veel gain. Vooral aangezien de THD van de TDA7294 omhoog gaat naarmate de input minder wordt. Bovendien dacht ik dat een line-out signaal iets van 300mV was, dus mij leek 2V met een gain van 4 voldoende.

Wat bereft de voeding, kan je dan even rudimentair aangeven hoe het dan wel moet? Dit is de eerste keer dat ik iets dergelijks ontwerp/teken. Het is dus blijkbaar iets lastiger dan dat ik dacht :P .

[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 18-12-2010 12:31 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Voor je voeding zou ik vooral dit even lezen. Daar staat echt super veel handige info in (ben zelf namelijk ook bezig met een versterker met 8 LM3875's erin). Daarnaast is er op dit forum heeeel erg veel te vinden over audio zelfbouw.

offtopic:
Misschien een idee om een groot DIY Amplifier topic te maken ofso?

[ Voor 10% gewijzigd door DP Kunst op 18-12-2010 12:41 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• blinkenlights
  • Niet online
Nu haal je iets door elkaar. Je hebt alleen maar genoeg ingangsspanning op je TDA7294 nodig voor volle uitsturing plus gewenste headroom bij zachtere bronnen. Dat een 7294 meer vervormt bij lagere niveau's is normaal, dat doen "ze" allemaal. Je kan daar alleen niets aan doen, je gaat eerst versterken om vervolgens toch weer te verzwakken met een extra versterker.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je als je helemaal doorrekent erop uitkomt dat je de voorversterker wel nodig hebt, maar ik zou voor nu zeggen; doe het zonder, en voeg eventueel later los toe. Dat gaat je gezien je kennis nu enorm veel ergernis met brom etc. schelen.

Over de voeding, google eens iets als "symmetrical amplifier power supply". Ik heb hier even geen schema's bij de hand. Bij mij is het eerste plaatje op google image search meteen goed qua concept.

[ Voor 4% gewijzigd door blinkenlights op 18-12-2010 12:39 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Dus samenvattend:
-Voortrap weglaten.
-Maakt keuze trafo's breder -> Ringkern met 2x18V oid nemen.

Zo zou het er dan uit moeten zien:
code:
1
2
3
4
5
_   __ 18V
 ) (
 ) (__ 0V    <-Deze draad wordt aan het chassis verbonden en functioneert als GND.
 ) (
_) (__ 18V

Ik zal vanmiddag even een nauwkeuriger tekeningetje maken met de diodebrug en elco's erbij. Deze keer ook even wat beter nadenken over wat de uitgangsspanning wordt :P.

[ Voor 23% gewijzigd door Blaat op 18-12-2010 13:18 ]

• DP Kunst
Ligt er dus aan welke chip je wil gebruiken. Ik gebruik voor mijn GainClone 2x 25V ringkern transformator (wat afgevlakt ongeveer 2x 35V geeft.

Als je die TDA7294 neemt kun je tot +-50V afgevlakt gebruiken. Dus je zou prima een transformator kunnen gebruiken met een voltage tot ong. 35V. Voor de zekerheid zou ik dan iets lager nemen...

Daarnaast moet je de 0V draad wel als GND nemen, maar zeker NIET verbinden aan je chassis. Of in ieder geval niet direct. Er zijn wel schematjes voor met een gelijkbrugcel, weerstand en condensator.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ok. Dan was ik van plan deze trafo te gebruiken:
Linkje.

Wat minder vermogen maar wel lekker goedkoop. Anders wordt het gelijk 2 tientjes duurder en veel eisen stel ik niet aan het volume.

Als ik het dus goed begrijp moet ik de twee 0V draden die er uit komen verbinden en gebruiken als GND. Zo dus:

Schakeling
(Schaamteloos gekopieerd uit de datasheet.)

• DP Kunst
Dat gaat inderdaad wel werken, als zou ik toch voor deze optie gaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tnt-audio.com/jpg/psu3.jpg

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 20:48

Part

Helemaal niets.....

DP Kunst schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 20:09:
Dat gaat inderdaad wel werken, als zou ik toch voor deze optie gaan:

[afbeelding]
Wat is daar dan het voordeel van?

• blinkenlights
  • Niet online
Sorry, maar dit gaat dus niet werken, je moet rood en violet of zwart en wit met elkaar verbinden. Anders heb je zo'n 2*0 V ipv 2*30 V.

Daarom zou ik ook zeggen; als dit soort basiskennis nog opgedaan moet worden zou ik geen dubbele gelijkrichting aanraden. Dat beetje geluidskwaliteitswinst is de extra complexiteit niet waard als je om te beginnen nog moet leren hoe je een versterker bromvrij en betrouwbaar opbouwt.

[ Voor 0% gewijzigd door blinkenlights op 18-12-2010 20:50 . Reden: verkeerde waarde ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Oké dan. Ook eigenlijk logisch ook, anders zijn die twee subspoelen tegengewikkeld dus werken ze elkaar tegen. Op deze manier krijg je dus een potentiaalverschil van 60V tussen zwart en wit en 30V tussen zwartwit en violetrood.

Ik heb echter toch besloten de schaal nog wat naar beneden te gooien omdat dat wat eenvoudiger is om mee te beginnen. Gewoon om de basis op te doen. Ik ga dan met een LM1876T (2x20W) werken. In de datasheet van deze chip staat |Vee|+|Vcc|=54V. Dus ik mag +-27V op de rails hebben staan. Dan neem ik maar een trafo van 18V en 80VA (lijkt me voldoende voor 2x20W) zodat de gelijkspanning 18*1,41=25V is. Twee 10000uF elco's van 35V, vier 5A diodes en de simpele voeding is klaar.

Nog even iets anders. Ik heb gelezen dat je de signaal GND gescheiden moet houden van de normale GND (de 0V uit de trafo, waar overigens wel gewoon de luidspreker minpool op komt) en dat je ze moet verbinden met een klein schakelingetje van een weerstand en een condensator. Dit zou zijn om brom te vermijden. Heb ik dit goed gelezen? Heeft iemand hier wat meer info over?

Hebben jullie trouwens nog dingen waar ik op moet letten om aardlussen te vermijden?

Goh het project is al zodanig veranderd dat de TS al nergens meer op slaat :D.

[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 22-12-2010 17:26 ]

• blinkenlights
  • Niet online
Lijkt me een goede keus! De 1876 is volledig beveiligd, klinkt goed en is relatief makkelijk in gebruik. Uit mijn eigen ervaring is bij deze chip ontkoppeling van kleinsignaal- en powerground niet nodig. Als je voor elkaar kan krijgen om steraarding tussen de voedingselco's te maken ben je al een heel eind.

Lukt steraarding niet, zorg er dan wel voor dat beide massa's pas bij de voedingselco's samenkomen.
De massaaansluitingen van de chip horen bij powerground!

Wel belangrijk is lokale ontkoppeling van de twee + en de - lijnen vlak bij de chip. Ik heb goede ervaringen met 100 uF Panasonic FC low esr, maar ymmv.

Er staat trouwens een enorme fout in de datasheet van de 1876 bij de berekening van de RC tijd van het tegenkoppelnetwerk die ik tot nu toe iedereen klakkeloos zie overnemen (kan omdat het resultaat alleen maar overdreven is, niet schadelijk), maar ik verklap 'm nog even niet...

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Goed. Ik heb de onderdelen in de bestelling gegooid. Het wordt vandaag al verzonden. Ik ga als ik het binnen heb gelijk aan de slag. Ik zal pics maken on the go!

Wat betreft steraarding, ik heb dit handige topic gevonden op DIYaudio. Op pagina 4 staat een goed schema. Het idee is dus dat alle gnd's op één gemeenschappelijk punt uitkomen als ik het goed begrijp. Dit kan dan nog voor de veiligheid met een brekercircuit verbonden worden met de randaarde.

• blinkenlights
  • Niet online
Dat is inderdaad het idee, met als kanttekening dat dat punt bij voorkeur het punt is met de laagste impedantie naar de voedingslijnen, en dat is bij een versterker bijna altijd het punt waar de grote voedingselco's aan elkaar hangen.

Randaarde zou ik niet doen. Gewoon klasse II regels aanhouden is veel makkelijker. Bij elektuur is een mooi overzichtje van de veiligheidseisen te vinden.

Chassis hang je bij voorkeur aan "massa" op een van de ingangsterminals of aan je soldeerpen waar je ingangsmassa binnenkomt.

Ik heb onlangs trouwens precies zo'n versterkertje gemaakt als waar jij nu mee bezig bent, zal eens kijken of ik daar ook een paar foto's van kan regelen.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
blinkenlights schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 18:23:
Dat is inderdaad het idee, met als kanttekening dat dat punt bij voorkeur het punt is met de laagste impedantie naar de voedingslijnen, en dat is bij een versterker bijna altijd het punt waar de grote voedingselco's aan elkaar hangen.

Randaarde zou ik niet doen. Gewoon klasse II regels aanhouden is veel makkelijker. Bij elektuur is een mooi overzichtje van de veiligheidseisen te vinden.

Chassis hang je bij voorkeur aan massa op een van de ingangsterminals of aan je soldeerpen waar je ingangsmassa binnenkomt.

Ik heb onlangs trouwens precies zo'n versterkertje gemaakt als waar jij nu mee bezig bent, zal eens kijken of ik daar ook een paar foto's van kan regelen.
OK bedankt voor de informatie. Foto's zou leuk zijn! Dan kan er een beetje vergeleken worden. ;)

• blinkenlights
  • Niet online
In die thread worden trouwens vooral 2 problemen opgelost die heel makkelijk te vermijden zijn door

- geen randaarde te gebruiken. Dan kun je dus ineens kiezen waar je je chassis aan massa hangt, ben je volledig vrij om je centrale massapunt te kiezen en kun je aardlussen heel makkelijk vermijden. Eigenlijk is de enige onvermijdbare die van je binnenkomende interconnect, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat die problematisch was.

- alles in een kast te bouwen. Grappig dat het mantra van voorkomen van elektromagnetische instraling / capacitieve koppeling etc bij veel "audiofielen" prioriteit heeft boven goed "massamanagement".
Het eerste is met een beetje ringkerntrafo en een niet al te hoogimpedant circuit geen/nauwelijks een issue, het tweede kan iemand tot wanhoop drijven.

Ik moet altijd lachen om mensen die koppelcondensatoren van tientallen euro's met elkaar vergelijken in gezellig voor zich uit brommende versterkers die een plopje geven als je het licht uitdoet...

Natuurlijk heb ik de wijsheid niet in pacht en leiden er veel wegen naar Rome, maar met een goed afgesloten ingang verdwijnt brom bij het versterkertje waar ik foto's van ga plaatsen in ieder geval onder de ruisvloer. ;)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Geen randaarde it is. Dus dan kan ik de ground zonder problemen aan het chassis hangen? Bijvoorbeeld bij de cinch inputs? Dat zou uit praktische overwegingen wel het makkelijkst zijn.

Ik denk dat het wel zo is dat zodra de het massamanagement probleem overwonnen hebt, het vrij eenvoudig is om een dergelijk systeem bij een volgend project te gebruiken. Dat wil zeggen, zodra je ervaring hebt met het oplossen van een dergelijk probleem, is het geen probleem meer.

Het tegengaan van strooivelden is dan stapje twee wat dat betreft. Hoewel ik wel denk dat je het jezelf erg makkelijk kan maken wat dat betreft door de heatsink van je chip tussen je trafo en de rest van de schakeling te positioneren. Dit heb ik vaker gezien in verschillende stereo versterkers. In surround receivers wordt dit wat lastiger.

Edit:
Hier overigens twee plaatjes van het eindresultaat van mijn universiteitsprojectje (klikbaar). Als je goed kijkt zie je dat de chip een LM386N1 is. Heeft best een behoorlijk geluid.
BovenOnder

Het grappige is dat ik hier onbewust het juiste heb gedaan door alle gnd's op één punt sament e laten komen. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Blaat op 22-12-2010 13:08 ]

Verwijderd

Ik wil nog aanvullen dat een 2 keer 18V AC trafo inderdaad ongeveer 2* 25 V DC oplevert, maar dat trafo's over het algemeen onbelast een hogere spanning leveren dan dat op de specs staat. Als de spanning tien procent hoger ligt heb je al een te hoge voedingspanning.
Als je toch die ringkern/bloktrafo wilt gebruiken, zou ik als ik jou was het volgende doen;

Je hebt 4 draden aan je secundaire kant, toch?
Pak je multimeter en zoek tussen welke draadjes je een weerstand meet (in de orde van 1 tot 20 Ohm). Dat zou 2 paren op moeten leveren. (deze kleurcombinatie zouden moeten matchen met die uit je documentatie)
Je pakt een van de twee paren van twee draden.
Die zou AC moeten leveren als je 220 op je primaire kant zet.
Stuur deze AC van je paar door een brugcel en plaats er een elco van 3000 tot 6000 uF achter.
Vervolgens heb je na de elco's die beoogde 25 Vdc. Meet die spanning. Als die inderdaad zonder belasting 25Vdc is gaat mijn verhaal niet op, in het geval dat die 30 Vdc kun je door naar de volgende stap;
Nu moet je achter die elco's een ic'tje plaatsen die de spanning kan regelen.
Deze "LM350" kan een te hoge spanning regelen en fixeren op bijvoorbeeld 20 of 22 V. (zie datasheet voor typical application)
Voor het andere setje van twee draden doe je hetzelfde.
Je hebt dan dus weer 4 draden, paar1, + en - en van paar2, + en -.
Nu komt de "truc". Als je de twee paren met gestabiliseerde 20 of 22V DC heb, pak je van paar1 de plus en verbind deze met de min van paar2.
Voila, je symmetrische gestabiliseerde voeding is af.
De min van paar 1 is je - 20/22 Vdc, de plus van paar2 is de +20/22Vdc en de aan elkaar gekoppelde kabels vormen je "nul". (+ van paar 1 en de - van paar 2)

Verwijderd

En wat betreft je aarde issue. Er is een soort van geaccepteerde methode binnen de DIY gemeenschap die het volgende zegt;

Alle stroomdragende aardes naar een centraal punt/steraarde. Daar knoop je je aarde van je voeding aan en de min van je luidsprekers.
Alle low-level-signaal dragende aarde koppel je op een punt signaalaarde.
Vervolgens koppel je die twee verzamelpunten met een draadje of weerstand met lage waarde
What's the big deal about the grounding arrangement?

To beginner's the grounding arrangement where some ground wires are taken to one point and others to another, and then those two points are joined together may seem a bit unnecessary. But there are valid reasons for doing the grounding in this way and I will offer you two explanations: a simple one and a technical one, both of which I hope will convincve you of the importance of getting the grounding arrrangement correct.

My simple explanation:

Let's use the water analogy! We want the signal as 'pure' as possible and we know the power is 'polluted'. So we want to keep the two separate as best we can.

So the idea is that the returns to the power ground star are returned to the main ground star in the PSU without getting into the signal ground star. Still with me?

In theory, the wire going from the power ground star to the main ground star should be thicker than the wire connecting the signal ground star to it. Thicker wire, less resistance, so the 'pollution' flows to the main ground star and not into the signal ground star where it could affect the signal.
van een mooie beginnerwebsite over zelfbouw chip versterkers; http://www.decdun.me.uk/gaincloneFAQ.html

• blinkenlights
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:46:
Ik wil nog aanvullen dat een 2 keer 18V AC trafo inderdaad ongeveer 2* 25 V DC oplevert, maar dat trafo's over het algemeen onbelast een hogere spanning leveren dan dat op de specs staat. Als de spanning tien procent hoger ligt heb je al een te hoge voedingspanning.
Hmm, wacht even, als we dit gaan uitrekenen, laten we het dan een beetje goed doen. Slechtste geval:
Onbelaste secundaire spanning van de gekozen trafo: 20.63V. (staat in datasheet) Toegestane tolerantie netspanning omhoog: 6%.

Geeft 21.87 V, gelijkgericht 30.83 V. Min minimale spanningsval over de gelijkrichter 30.13 V Dit is dus bij worst case maar nog normale omstandigheden de maximale spanning die de elco en de chip zien.

De elco heeft nog 4.87V reserve, de chip 1.87 V. Beperkende factor is de chip, komt overeen met 5.8 % reserve. De netspanning mag dus 257.9V (230 +6 % +5.8%) bereiken voordat er schade aan de versterker kan ontstaan.

Daarnaast is het trekken van een paar milliampere van zelfs de standbystroom van de chip al voldoende om de spanning uit de trafo een aardig eind richting de 18V te laten zakken.

Kortom: niets aan de hand en gewoon ongestabiliseerd doorbouwen om het simpel te houden.

Verder grotendeels eens met extra aardingsinfo. Hier is het allemaal best makkelijk omdat er per kanaal maar 3 signaalaardpunten zijn: die van de ingang, de ingangsweerstand en de tegenkoppeling. Die kun je inderdaad prima eerst aan elkaar knopen en dan aan de centrale massa hangen.

Toch blijf ik zo eigenwijs om te zeggen dat ontkoppeling van signaalaarde en stroomvoerende aarde niet nodig zou hoeven zijn bij zo een eenvoudige LF versterker, en voornamelijk werkt als "stoplap" voor een dieper onderliggend probleem. (elco's te ver weg van de chip, rare layout, te dunne/smalle printbanen, sterpatroon dat stiekem functioneel geen echte ster is etc)

Maar als je bijvoorbeeld 5 versterkerprintjes bouwt met lokale ontkoppeling en die met een centrale trafo+brug+elco's als voeding in een kast wil bouwen krijg je een heel ander verhaal natuurlijk...

[ Voor 25% gewijzigd door blinkenlights op 22-12-2010 18:44 . Reden: netspanningstolerantie van 5% naar 6% veranderd, extra geblaat over aarding ]

Verwijderd

Ik zie in de datasheet inderdaad dat de maximale spanning 64 Volt is, niet de 54 Volt die ik een paar berichten hierboven zag staan en waarop mijn aanmerking was gebaseerd. In dat geval is het inderdaad geen punt.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:13:
Ik zie in de datasheet inderdaad dat de maximale spanning 64 Volt is, niet de 54 Volt die ik een paar berichten hierboven zag staan en waarop mijn aanmerking was gebaseerd. In dat geval is het inderdaad geen punt.
Aanbevolen is 54V! ;)

Zodra ik het zooitje binnen heb ga ik misschien de TS maar overhoop gooien en daarin updates geven en bijhouden. Wel zo makkelijk als je het project wil volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Blaat op 22-12-2010 17:23 ]

• blinkenlights
  • Niet online
Bij deze dan wat klikbare plaatjes, ze zouden het voor iedereen moeten doen. Zo niet, wil iemand daar dan even over mekkeren?

Excuses voor de beperkte scherptediepte en hier en daar onhandig liggende focus. Was een haastklusje onder niet ideale omstandigheden, een beetje als de versterker zelf! Zoals te zien is, Conrad galore & lang leve 3-gaatjes-per-eiland print.

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/bertwindegroot/albums/5666352/fcs.JPG

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/bertwindegroot/albums/5666352/fos.JPG

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/bertwindegroot/albums/5666352/tos.JPG

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/bertwindegroot/albums/5666352/ros.JPG

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Zo ik ben nou al een paar daagjes bezig met bouwen. De amp werkt fantastisch, zonder ruis, zonder brom en zonder problemen!

Ik zal morgen even wat foto's maken.

Nu alleen nog de afwerking.

Maar wth, wat een fantastisch mooi geluid komt er uit dat ding. Fantastische kanaalscheiding, detailrijk klankbeeld en gaat enorm hard zonder te vervormen. Hij klinkt beter dan de Denon AVR-2309 die bij mij thuis staat. :X

Grappig trouwens hoe weinig jouw ontwerp lijkt op dat van mij. Waar is je volumepot? :P

• blinkenlights
  • Niet online
Nu alleen nog de afwerking.
Laat dat nou meestal net het meeste werk zijn...
Waar is je volumepot?
In de rommeldoos waar hij thuishoort :D

Maar zonder gekheid, dit versterkertje hangt in het dagelijks leven direct aan een squeezebox classic en daar zit een prima bruikbare volumeregeling in.

Ben benieuwd naar foto's!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ziehier de foto's. De eerste is helaas wat onscherp.

Foto's van LM1876 projectje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/D4b0lzviuB3uI7FaB3BOBgOQ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fes8si6P7evgsyZaRgZljJzR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DGWAK7VuiJRPWYlh8xQ8DkF0/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZGQzegIlIBu1dyalGNRcJYeq/thumb.jpg

Ik heb wellicht het begrip steraarding wat te letterlijk genomen. :P

Wat nog te doen:
-Ventilatiegaten in de bodemplaat boren
-Rest van het chassis maken
-Meer cinch ingangen maken met stappenschakelaar als kanaalselectie ertussen
-Powerledje maken!
-Schroefdoppen voor de luidsprekeruitgangen erop solderen

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 27-12-2010 12:50 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Leuk man! mooi beginnersproject! _/-\o_

LOL @ bruggelijkrichter, zo zag mijn eerste er ook uit. Het is een wat onefficiënt gebruik van printplaat maar het ziet er wel leuk uit!

Een houten bodemplaat is natuurlijk niet helemaal ideaal ivm afscherming en netheid. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik geloof dat je veel geleerd hebt van dit project.

• blinkenlights
  • Niet online
Woei steraarding overdosis! Maar het werkt blijkbaar prima. Leuk project. Wordt de rest van de kast ook hout?

(1 klein puntje: je netingang moet echt afgezekerd zijn. Waarde zekering staat in datasheet van de trafo)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Haha die bruggelijkrichter is misschien niet ruimteëfficient, maar het is wel duidelijk wat hij doet. Los daarvan had ik toch ruimte teveel.

De rest van de versterker wordt aan de buitenkant hout. Een grondplaat van mdf en de rest van triplex met een blikken plaat erachter (voor het erin draaien van alle knoppen enzo). Ben daarna van plan het hout met fineer te bewerken.

1 zekering coming right up!

Pagina: 1